#REZIST – flirtul Bisericii cu statul …. și invers – ziua 30

În acestă seară voi relua la Timișoara prelegerea pe care am ținut-o într-o altă formă la Cluj, la serile Cu Irisul deschis, ”Creștinul secolului XXI și Cetatea”. Una dintre ramurile tematice care trebuie atinse aici este relația Bisericii cu statul.

În urmă cu ceva timp am mai scris despre aceste lucruri.

sursa

Unul dintre stîlpii identitari pentru baptiști l-a reprezentat tocmai separația Bisericii de stat. Este parte din istoria noastră, a anabaptiștilor și baptiștilor. Îi disprețuim pe toți martirii care au fost decapitați și arși pe rug pentru aceste idei, dacă începem să ne vindem libertatea pe un blid de linte.

Există o presiune imensă din partea unor lideri baptiști pentru a face primii pași spre un astfel de compromis.

Am mai spus-o: ”cine îți pune suta pe frunte îți dictează și muzica după care vei juca”. Exemplul penticostalilor din Norvegia în cazul Bodnariu ne-a arătat cam ce se întîmplă după ce autoritățile te-au cumpărat cu puțini arginți. Calci și pe mormîntul mamei. Nu subestimați foamea! Nu subestimați lăcomia! Nu subestimați interesul unora care nu mai vor să dea socoteală bisericii, să fie plătiți de biserică, pentru că vor să fie liberi de aceasta și să își metamorfozeze viața de slujire într-un dolce far niente.

Ce este de făcut acum înainte de Congresul de la Timișoara?

#REZISTĂM bezelelor și ocheadelor pe care statul ni le aruncă pentru a ne tenta în capcana din care, odată intrați, vom mai ieși cu greu. Vom ajunge să cerem aprobare de la primării pentru un nou post de funcționar public: pastorul local.

#REZISTĂM, oricît ne-ar fi de foame, în fața tentației de a ne prostitua pentru o bucățică de pîine care vine de pe pămînt. Noi ne rugăm zilnic ”Tatăl nostru care ești în ceruri”.

Mă rog astăzi și #REZIST împotriva celor care fac presiuni imense în direcția unei coabitări între cetatea de jos și Cetatea lui Dumnezeu.

Mă rog și #REZIST alături de cei care se opun cu argumente teologice, istorice și practice acestei nefericite tendințe.

P.S.

Dragi frați pastori,

Dacă există vreunul dintre dumneavoastră, harnic lucrător, care nu mănîncă pîinea leneviei și a parazitismului eclesial, dacă există vreunul care nu are ce pune pe masă în fiecare zi, pîinea cea de fiecare zi, mă angajez public să îi trimit prin curierii rapizi suma pentru cel puțin o pîine în fiecare zi. Eu mai cred încă adevărul: ”Domnul va purta de grijă!” și ”Nu l-am văzut pe cel neprihănit cerșindu-și pîinea!” Nu vă negociați libertatea de conștiință pentru o plăsuță și-o găleată!

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, dulce Românie, inventarul stricaciunilor spirituale. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

17 răspunsuri la #REZIST – flirtul Bisericii cu statul …. și invers – ziua 30

  1. Beni Cruceru zice:

    Bun, și care e alternativa? Trebuie doar să refuzăm banii de la stat și atât? Nu mi-am schimbat poziția și cred că trebuie să ne separăm de stat. Cred însă că nu e destul să spunem nu. Avem nevoie de alternative, alternative centrale chiar, nu doar locale. Nici dumneavoastră, nici eu și mulți alții nu ne limităm traiul la pâine doar, e evident. Mai mult sau mai puțin, cu toții am trecut pe acolo, dar niciunul nu a trăit la limita subzistenței toată viața. De-asta spun că trebuie alternative. Idei sunt, trebuie doar să doarească bisericile mari. Bisericile mici de țară unde resursele sunt absente mor. Nu mai avem generația veche de păstori care, dacă aveau sau nu aveau, ei slujeau cu credincioșie și rămâneau în satul lor (și chiar și atunci erau destui care se mutau în alte biserici). Din moment ce mentalitatea sigur nu se va schimba nu ne rămâne decât să ne gândim la alternative eficiente.

    • XLucian zice:

      Eu știu doar o alternativă: întoarcerea la Cuvîntul simplu care întotdeauna generează rod în inima născută din nou [a „enoriașilor”, dar mai ales a capilor cu „drep de decizie”] – [e o aplicație în afara contextului, știu, dar merge].
      Complicațiile au dus mereu la pierderea controlului – filozofic și practic vorbind.

      • Pirvu Ionel Relu zice:

        Domnul Isus a separat Biserica de Stat sa o pastram asa chiar sa luptam pentru intrgritatea ei , Biserica este mireasa lui Cristos avem un alt partener si acesta nu este Statul. Dumnezeu sa ne de-a putere sa nu ne compromitem pentru cativa arginti.

    • Marius David zice:

      Da, nu este destul să spunem nu.
      alternative există.
      Împreună cu un grup de colegi, un fel de think-tank, am început să lucrăm la alternative.
      Bunicul tău și unchiul meu, la care faci aluzie, a muncit cu mîinile sale și n-a mîncat pîinea leneviei.
      El a fost un model.
      Sînt și tineri din generația voastră și a noastră care îi urmează modelul. Cunosc cel puțin trei dintre absolvenții noștri care au urmat calea unchiului Florea. S-au mutat între enoriași și unii dintre ei trăiesc din apicultură, din agricultură de performanță et c.
      Să îmi spună și mie cineva ce face un pastor care are o biserică de țară de 22 de membri. TOATĂ ZIUA! Dacă se ambiționează, îi vizitează pe toți de la un capăt la altul într-o săptămînă, mai ales că sînt grupați pe familii.
      Pregătirea de predici? 40 de ore?
      Da, merită să discutăm alternativele teoretice, dar soluțiile trebuie aplicate la caz, regiune, om.

      • Maria zice:

        Pastorii trebuie sa slujeasca pt mantuirea lor si a celor ce ii ppastoresc din dragoste pt Dumnezeu si fara plata..k sa-si castige cele necesare vietii sa mearga la munca..nu e posibil..tatal meu care acum are 91 ani,a pastorit toata viata..a crescut 12 copii si nepoti..si nu a fost platot k pastor niciodata..si nu am murit de foame si el nu a lipsit de la adunare doar daca se intampla ceva..noi am crescut fr si bn si ne lipsea necesarul..el tatal meu nu a primit ci mereu a dat..Domnul sa fie laudat k el a purtat de grija mereu..astazi bani si bani si bani..pastorii stau acasa si vor platiti.nu pot sa cred k e bn asa..si nu vreau sai judec departe de mine dar e tare rau din privinta mea..unul caŕe slujeste pe bani ce rasplata mai asteapta.sau ce il doare pe el de cel cazut de cel amarat cand el doarme mananca si e vn mersi..nu ved ceva bun in asta..si daca e altfel cineva sa-mi explice..un lucru cu doua salarii si altii nu au ce pune pe masa la 8,9sau chiar zece copii si noi zicem k suntem frati..ma indoiesc..stiu k niciodata nu va fi deajuns pt cel sarac dar macar sa nu mai si ea din ce este in visteria bisericii sa-si insuseasca cei ce pot munci..

        • Marius David zice:

          Stimata Maria, ar fi interesant comentariul dvs. dacă ar fi în limba română.
          Vă rog să nu mai scrieți cu k, cu bn și alte prescurtări de acest fel.
          Dacă nu era interesant comentariul, nici măcar nu îi dădeam drumul.
          Vă mulțumesc pentru înțelegere!

  2. Turistbooking zice:

    Deja se stie ca in Romania coabiteaza cele doua mari puteri Politica si Biserica.Ei conduc tara si interesele lor sunt usor de atins.

  3. Frate Marius. Biserica baptista din orasul Anina nu are pastor si cred ca ,ar fi bine sa slujiti d.voastra ca pastor. Ma angajez eu sa va trimit o piine zilnic

    • Marius David zice:

      Nu gust acest tip de ironie! Este proastă! Sper că inteligența autorului se bucură de o cifră mai mare decît inteligența ironiei de față.
      Știți foarte bine situația mea. Nu o comentez aici. eu m-am retras din activitatea pastorală efectivă în 2013.

      Dacă o biserică de oraș nu-și poate permite să își plătească lucrătorul, atunci nu merită să existe. Tehnica de supraviețuire a evreilor care făcuseră în Iași peste 50 de sinagogi într-o epocă în care erau urîți și sabotati era simplă: dacă existau 10 familii, aceștia își dădeau ZECIUIELILE și formau un salariu, care reprezenta media tuturor veniturilor lor. Așa își plăteau rabinul.
      Au supraviețuit de-a lungul istoriei, nu-i așa?
      Fiecare comunitate baptistă de 10 familii poate susține o familie care este gata să plătească prețul lucrării, pentru că este un preț de plătit!
      Tatăl și unchiul meu au fost pastori, au mîncat pîinea cu lacrimi.
      De ce credem că ar trebui să rîgîim a sătui după ce mîncăm pîinea statului?

      Încă o observație: văd că ați pus adresa unui blog. Ar trebui ca cei care scriu pe bloguri să treacă cumva un examen la limba română, la gramatica și ortografia limbii. Comentariul dvs. corectat ar suna cam așa:

      ”Frate Marius, (virgulă, nu punct) Biserica baptista din orasul Anina nu are pastor si cred (nu se pune virgulă) ca ar fi bine sa slujiti d.voastra ca pastor. Ma angajez eu sa va trimit o piine zilnic”

      • Frate Marius ,esti nepocait si esti un ingimfat,mindru ca poti scrie corect,atit sti. Nu te-ai intilnt niciodata cu Dumnezeu doar ai auzit,invatat despre el.

        • Marius David zice:

          Stimabile Gheorghită Mitu,
          1. da, este adevărat, mai am de lucrat la pocăință.
          2. da, sînt îngîmfat și mîndru.

          însă
          3. știu mai multe decît să scriu corect.
          4. nu aveți dvs. cum să știți dacă L-am întîlnit sau auzit de El numai pentru că am avut îndrăzneala să vă confrunt cu propria ignoranță și incompetență.
          Dacă vă deranjează să fiți corectat și vă apucați de înjurat oamenii după … faceți post de comentat pe bloguri.
          Eu vă voi ajuta, blocîndu-vă la spam.
          Cu iritare,
          mc

  4. ioan_basa zice:

    Frate Beni, uite solutia :
    c.) Biserica … nu este si nici nu trebue sa devina
    businessul ; monopolul sau dinastia unei persoane sau al unui grup de persoane .
    d.) Astfel s-a hotarat ca Biserica … nu are pastori, prezbiteri, predicatori, diaconi, sau prooroci platiti de biserica.
    e.) Biserica …nu ofera celor din conducerea bisericii, beneficiile financiare care domina bisericile contemporane (ca si vacante platite in Hawaii, camere la hotel, mese la restaurante; bonusuri de pasti sau de craciun; acoperiri medicale; planuri de pensionare, asigurari auto, limuzine la scara, calatorii gratuite cu avionul facute …”in interes de serviciu”, etc.)
    f.) Apostolul Pavel s-a intretinut singur, muncind ca sa nu fie un parazit si-o povara pe biserica.
    .
    1Tes.2:9
    Va aduceti aminte, fratilor, de osteneala si munca noastra. Cum lucram
    zi si noapte, ca sa nu fim sarcina niciunuia din voi, si va propovaduiam
    Evanghelia lui Dumnezeu.
    .

    2Tes.3:8
    N-am mancat de pomana painea nimanui; ci, lucrand si ostenindu-ne, am muncit
    zi si noapte, ca sa nu fim povara nimanui dintre voi.
    .
    2Cor.12:14-18
    Iata ca sunt gata sa vin a treia oara la voi; si tot nu va voi fi o sarcina; caci nu caut
    bunurile voastre, ci pe voi insiva…. Fie si-asa! Nu v-am fost sarcina deloc….
    .
    Faptele Ap. 18:1-3
    Dupa aceea Pavel a plecat din Atena si s-a dus la Corint.
    Acolo a gasit pe un iudeu, numit Acuila, de neam din Pont, venit de curand
    din Italia, cu nevasta sa, Priscila, deoarece Claudiu poruncise ca toti iudeii sa plece
    din Roma. A venit la ei. Si, fiindca avea acelasi mestesug, a ramas la ei si lucrau:
    meseria lor era facerea corturilor.
    .
    g.) Ca sa evitam carierismul , parazitismul eclesiastic, si manipularile interioare
    care urmaresc doar beneficii financiare personale, prezbiterii bisericii vor trebui
    sa-si castige singuri existenta, la fel ca si apostolul Pavel, (sau ca si ceilanti apostoli),
    si sa nu fie o sarcina si-o povara pe spatele bisericii.
    Si nici propovaduirea evangheliei (propovaduirea care duce la evlavie), nu trebue
    sa fie nici businessul si nici „IZVORUL DE CASTIG” al cuiva.
    („izvor” deoarece curge la nesfarsit…..)
    .
    1Timotei 6:3-5
    Daca invata cineva pe oameni invatatura deosebita, si nu se tine de cuvintele sanatoase
    ale Domnului nostru Isus Hristos si de invatatura care duce la evlavie, este plin de mandrie si nu stie nimic; ba inca are boala cercetarilor fara rost si a certurilor de cuvinte, din care se naste pizma, certurile, clevetirile, banuielile rele, de vorbe ale oamenilor stricati la minte, lipsiti de adevar si CARE CRED CA EVLAVIA ESTE UN IZVOR DE CASTIG.
    Fereste-te de astfel de oameni.

    https://basaioan.wordpress.com/2014/07/22/statutul-bisericii-apostolice-penticostale/

  5. FS zice:

    avand in familie doi pastori (plecati la Domnul), bunic si strabunic, pot spune ca intotdeauna am privit cu suspiciune acest model baptist al pastorului platit din banii bisericii. potentialul pentru scandal (chiar nefondat) este prea mare. cam la fel cu „ajutoarele” din anii ’90.

    bunicul si strabunicul meu au lucrat, au avut meserii (nu doar „aptitudini” din care sa faca un ban in timpul liber) si, din cate inteleg, au avut activitatea pastorala mai mult dupa pensionare, cand copiii crescusera si aveau timp pentru asa ceva. si mai aveau si experienta de viata si intelepciune. mi se pare un model mai solid si credibil (ca tot vorbeati zilele trecute despre nevoia de autenticitate in relatia cu tinerii) decat un pastor de cariera, care nu a trebuit sa se confrunte cu problemele enoriasului de rand. nu zic ca pastorii n-au probleme, dar nu sunt chiar la fel. empatia la nivel intelectual nu poate egala experienta personala.

    acum, trebuie sa fiu corect si sa recunosc ca ei, ca si pastori si predicatori au fost mai degraba autodidacti, fara educatie formala in teologie. sunt si avantaje intr-o asemenea educatie, unul foarte important cred ca este prevenirea unor derapaje cauzate de anumite lacune (istorice, doctrinare, etc.). dar tot nu mi se pare normal ca un tanar sa faca o facultate de teologie si sa se astepte sa-si faca o cariera, sa-si intretina o familie si sa aiba siguranta locului de munca din asta. pentru ca la aceasta se reduc argumentele prezentate mai sus: se doreste o siguranta a locului de munca si a venitului. ceea ce nu pot condamna in general (si eu vreau asta), dar tot nu pot fi de acord cu privirea Evangheliei ca pe o resursa materiala, ceva de vandut. parca trebuia sa fie un dar fara plata, nu ceva cu abonament.

    personal nu tin prea mult sa publicati acest mesaj, dar simteam nevoia sa va spun aceste lucruri. nu as vrea sa fiu perceput ca si cum as ataca pastorii, mai ales pastorii baptisti, eu nefiind baptist. ar fi totusi foarte nepotrivit.

  6. Poporul evreu a gresit mult intrand intr-o alianta cu Egiptul si Domnul a spus foarte clar ca au gresit increzandu-se in egipteni pentru ajutor cand normal era sa se increada numai in Domnul Dumnezeu. Dar la fel este si cu toate activitatile facute de biserici cu diferite structuri ale statului sau private gen politie, ministerul invatamantului, crucea rosie… Niciodata agenda acestora nu va fi aceeasi cu agenda bisericii, chiar daca scopurile de ajutare a oamenilor par sa coincida.

  7. Pingback: #REZIST – total 40 de zile | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s