Lăudați pe Domnul! Psalmul 150

arhiva foto personală.

Decor Biserica Vestea Bună din Beiuș – seara de imnuri

Lăudați pe Domnul!

Lăudați pe Dumnezeu în Locașul Lui cel Sfânt,

Lăudați-L în întinderea cerului, unde se arată puterea Lui!

Lăudați-L pentru isprăvile Lui cele mari,

Lăudați-L după mărimea Lui nemărginită!

Lăudați-L cu sunet de trâmbiță,

Lăudați-L cu alăuta și harpa!

Lăudați-L cu timpane și cu jocuri,

Lăudați-L cântând cu instrumente cu coarde și cu cavalul!

Lăudați-L cu chimvale sunătoare,

Lăudați-L cu chimvale zăngănitoare!

Tot ce are suflare să laude pe Domnul!

Lăudați pe Domnul!

Nu există religie în lume care să pună atît de mult accentul pe cîntul comun precum creștinii. Cîntă în familie (cîntau!), cîntă în spațiul liturgic, au cîntat în circul roman, pe cînd erau dați la fiare, au cîntat pe rug, pe roată, în spînzurători. Cîntă de bucurie și de jale, cîntă doinit sau imnuri. Regină a cîntării comune bisericești este Lauda! Imnurile de laudă la adresa lui Dumnezeu.

Psaltirea are un loc special în toate confesiunile creștine, iar din tot corpul psaltic Psalmul 150, ultimul psalm, este un fel de grand finale al tuturor imnurilor de pînă atunci.

Pe cît de important este locul cîntului în viața creștinilor, pe atît de multe dezbateri se pot naște de la muzica din spațiul sau din afara spațiului eclesial.

Se spune că dacă vrei să te cerți neapărat cu un prieten creștin trebuie să te apuci să discuți despre muzică. Imediat vor apărea tensiuni.

Dacă în bisericile tradiționale există anumite canoane care reglementează muzica liturgică, la evanghelici libertatea este neîngrădită. Fiecare cîntă cam cum îl taie capul, așa cum se și roagă, așa cum și teologisește, după principiul derivat în mod vulgar din mentalul reformatorilor radicali: ”eu și cu Dumnezeu formez majoritatea!”. În muzică asta se traduce: ”nu-i frumos și bun ceea ce este frumos și bun, este frumos și bun ce-mi place mie!”

Ar exista oare un cadru minim la care să ne raportăm, indiferent de preferințele noastre muzicale, de gusturi, de educație, de cultura muzicală acumulată?

Ca și în alte domenii ale vieții spirituale, există niște temeiuri nenegociabile și niște hotare clare între care să se desfășoare închinarea noastră înaintea lui Dumnezeu. De fapt Dumnezeu a trasat granițe și rînduieli chiar și celor mai apropiați prieteni ai Săi: ”Moise, descalță-te căci ești pe un pămînt sfînt!”. În prezența lui Dumnezeu se cer ajustări de vestimentație, gestică, atitudine și dispoziție. Iar dacă ”Dumnezeu locuiește în mijlocul laudelor Sale” și dacă ne-a promis că va fi cu noi pînă la sfîrșitul veacurilor, atunci cred că ar trebui să ne decupăm libertatea în Prezența Sa binecuvîntată.

Destinatarul. ”Lăudați pe Domnul!” Există tot felul de cîntece creștine. Unele dintre acestea descriu creația (”Frumos e cîmpul verde!”), exprimă sentimente de bucurie sau tristețe (”Singur, trist și părăsit nu vreau să mai fiu!”), altele sînt cu totul ambigue ca sens (”M-ai cuprins, m-ai îmbrățișat!”) și pot fi cîntate deopotrivă la vreun festival de muzică laică sau, dacă insistăm pe subtext, în biserică. Psalmul 150 ne îndreaptă privirile spre Receptorul prin excelență al laudelor noastre: Dumnezeu Însuși. El este cel vrednic de laudă, precum Îl laudă toată lumea cerească.

Direcția – dinspre Templul pămîntesc spre Templul ceresc. Dinspre spațiul construit de om spre cerurile întinse de Mîna Lui, de jos în sus, fără a survola prea mult creațiile noastre sau creația Sa căzută. În Liturghia catolică este un dialog între preot și coliturghisitori: ”Sursum corda! – Sus inimile” și răspunsul: ”Le avem la Tatăl!”. Deși în alți psalmi sînt evocați munții și dealurile care tresaltă înaintea Domnului, noaptea care vorbește zilei, soarele și luna, creația este doar o însoțitoare în cîntare, nu este sursă de inspirație și izvorîtoare a laudelor.

Dimensiunea. Orice lăudător drept-credincios și cu simț teologic, bine poziționat față de revelație, va constata imediat inadecvarea oricărei laude, oricît de iscusite va fi fost aceasta. (”Ca pana unui scriitor iscusit să-mi fie limba … ”). Cine poate descrie infinitul? Cine poate să ”Laude isprăvile Lui cele mari … ”. Le știm pe toate? Cele peste 70 de întrebări puse de Dumnezeu lui Iov ne aduc aminte de faptul că nici măcar creația nu I-o putem cunoaște; cum să Îl cunoaștem atît de mult încît să ”Îl lăudăm după mărimea Sa nemărginită”? Sarcina este imposibilă! Cînd citim aceste pretenții și ne gîndim la unele versuri repetate hipnotic și fără sens teologic, luăm seama la cea mai impresionantă dimensiune: distanța dintre Sfințenia lui Dumnezeu și corupția minții noastre. Acest soi de încercare ar trebui să ne ducă neapărat la smerenie.

Citește întreg articolul pe Edictum Dei AICI

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Articole publicate pe Edictum Dei. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Lăudați pe Domnul! Psalmul 150

  1. Pingback: Lăudați pe Domnul! Psalmul 150 |

  2. Pingback: Lăudați pe Domnul! Psalmul 150 | elvyce's Blog

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.