Din nou despre meşterul Manole

Am mai scris despre această Manole, un fel de strămoş al lui Dorel din reclame, dar în aceste zile, fiind într-o călătorie, am observat cîteva realizări ale marilor şi lăudaţilor meşteri români, nişte bătăi de joc. Am ezitat să fac poze, dar … robinet blocat în rigips si alte chestii de genul ăsta.

Eu cred că Meşterului Manole i s-a dărîmat clădirea pentru că era incompetent în primul rînd. După mai multe încercări, normal că a găsit soluţia pentru cimentul potrivit. Din întîmplare, ca la noi la români. Sărmana Ana… o coincidenţă! A fost zidită în formula de ciment care s-a nimerit potrivită. Şi uite aşa avem o legendă frumoasă, în urma unei întîmplări urîte

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în dulce Românie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

25 de răspunsuri la Din nou despre meşterul Manole

  1. marinelblaj zice:

    Nu ştiu dacă există vreo legendă similară (în detaliile ascunse!) legendei Meşterului Manole la alte popoare. M-aş mira, fiindcă ea ne caracterizează, în mare măsură, ca atitudine. Nu căutarea soluţiilor, ci căutarea rezolvărilor. Nu sacrificiul de sine, ci sacrificarea altcuiva. Nu munca gândită, ci munca… în zadar. Nu dragostea care SE sacrifică, ci „dragostea” care sacrifică.
    Un mic detaliu… lipsa de reacţie la apelul matern al Anei şi, indirect, lipsa de milă faţă de prunc, nu reprezintă oare şi o indiferenţă faţă de viitor? Altfel spus, „lasă, rezolvăm problema acum… ce-o să fie după nu mai contează!”
    Poate că sunt prea critic faţă de o legendă cu care se mândresc românii. Iertare, dar eu aşa o percep…

  2. adrian zice:

    Mircea Eliade a scris o carte despre asta: „Comentarii la legenda mesterului Manole” (reeditata de Humanitas). Legenda are origini (demonstrate de un cercetator neamt!) sud-dunarene (chiar si numele „Manole” face parte din onomastica slavilor de sud). Exista variante sud-dunarene (grecesti, bulgaresti, macedonene, bosniace, albaneze). Se pare ca, in Balcani, varianta greaca este cea mai veche. Versiunea romaneasca deriva din cea bulgareasca sau/si sarbeasca. Legende de acelasi tip (ritualuri sacrificiale de constructie), unele extrem de asemanatoare (constructorii, exasperati de nereusita, sacrifica o fiinta umana), se gasesc in aproape toate ariile geografice: Estonia , Ucraina, Scotia, Tara Galilor, Franta, Spania, China, America, Polinezia, Africa neagra, Egipt, India. Se pare ca mesteri nepriceputi erau cam peste tot. 🙂
    De ce sa facem dintr-un mit universal o demonstratie a tarelor romanilor?!
    E clar ca mitul a aparut in vremuri cand arta de a construi era privita ca o stiinta esoterica (francmasoneria operativa). Pana la calculele moderne de rezistenta materialelor si stabilitatea structurilor constuirea unei cladiri avea implicatii metafizice. Manole nu frecventase un curs de rezistenta materialelor :-). Erau vremuri cand mesterii erau incompetenti „by default”, singurul lor manual fiind experienta celor de dinaintea lor. Care experienta nu se transmitea oricui si oricum… Faptul ca mesterii din acea vreme incercau de multe ori, nu e un semn de incompetenta. Incompetent in raport cu ce, ca doar nu aveau manuale sau standarde? Edison a facut zeci de mii de experiente nereusite („doar” vreo cateva mii, numai cand a cautat un filament corespunzator pentru ceea ce avea sa fie becul electric modern).

    Dincolo de aerul de pamflet (intotdeauna e sanatoasa o doza homeopatica de demitizare), riscam sa pierdem niste sensuri interpretand cu metodologii si axiologii moderne un mit arhetipal! Sa nu uitam ca exact asta fac si unii atei cu texte din Biblie (mai ales din Vechiul Testament – un exemplu ar fi Iosua 6:26).
    Asa ca eu ii iau nitel apararea legendei lui Manole si indraznesc sa spun ca nu are nimic de-a face cu incompetenta unor mesteri care ar face bine sa invete sa-si „ingroape” in ceea ce mesteresc ei si putina transpiratie si, de ce nu?, si ceva pasiune.
    Pe de alta parte, uneori nu ne-ar strica sa gandim in categorii mai putin generale. Mai sunt si romani care isi fac (sau macar incearca sa-si faca) bine meseria, indiferent daca sunt sau nu cunoscatori ai legendei mesterului Manole. Stiu pe cineva (roman get-beget) care aliniaza asa de bine faianta, incat ai impresia ca foloseste laserul.

    • marinelblaj zice:

      Adrian dragă, evident, n-am vrut să generalizez tarele subliniate şi să le aplic tuturor. Din fericire, există încă suficient de mulţi români care ştiu şi care fac ce ştiu, bine! Voiam doar să atrag atenţia, poate că prea negativist, asupra unor aspecte oarecum secundare pe care le văd eu în legenda asta. Iar când mă refeream la „legenda similară” nu făceam trimitere la similaritatea naraţiunii, ci la aceste aspecte (vezi „în detaliile ascunse”). Ca de obicei, încercând să fiu mai „scurt”, n-am fost limpede. Cât priveşte aspectul strict tehnic, profesional, am să-ţi spun o experienţă trăită de mine, pe când lucram la cele 4 tunele CF de pe Valea Oltului. Aveam acolo un maistru bătrân, în pragul pensionării. Deşi specialiştii aduseseră un aparat pe bază de laser (fără îndoială, unul performant şi cu siguranţă de încredere) pentru alinierea tunelelor, astfel încât, cele două echipe ce lucrau concomitent la ambele capete ale tunelelor să se întâlnească la „străpungere” perfect. Poate ai să râzi, dar maistrul acesta bătrân s-a încăpăţânat să nu aibă încredere nici în laser şi nici în specialiştii care îl foloseau şi a continuat cu metodele lui clasice (ţăruşul, sfoara etc). Rezultatul? La doua tunele, la străpungere s-a constata o deviere de 37, respectiv 29 cm, pe când la loturile „bătrânului devierea a fost nesemnificativă faţă de anvergura unei asemenea lucrări. Deci? 😀

      • adrian zice:

        acceasi problema am intalnit-o si eu la podul nou de la Cernavoda (eram militar in termen, pazind podul vechi de niste inamici imaginari :-)). Seful de santier, un om cu multa experienta, a refuzat alinierea celor doua capete cu instrumente moderne, obiectand ca daca lui Saligny i-a reusit alinierea in in 1895, o sa-i iasa si lui. A fost amenintat cu puscaria daca rateaza, dar nu a ratat. Deci, qed! 🙂

      • Edgar zice:

        Fara a stirbi din meritul batranului maistru, poate cei care au operat aparatul pe baza de laser nu erau chiar specialisti.

        • marinelblaj zice:

          Evident, Edgar. „Specialiştii” aceia făceau parte dintre mulţii stagiari pe care i-am avut pe şantier şi care încă mai aveau probleme în a deosebi piuliţa de şaibă! 😀 Dar veniseră ca specialişti şi erau plătiţi pe măsură! Ştia bătrânul maistru ce ştia!

          • banuiesc ca batranul maistru venea la lucru cu caruta.( glumesc)

            • marinelblaj zice:

              Bună gluma, dar dacă vă spun că el intra dimineaţa în tunel şi căuta cu mâna goală prin apa adunată pe radier bucăţile de piatră mai ascuţite şi le arunca pe margine ca „să nu se taie cauciucurile” la autobasculantele cu care se transporta materialul excavat o să spuneţi că nu era doar bătrân, ci şi… Oameni de genul acesta sunt tot mai puţini, din păcate! „Specialişti” însă avem cu grămada! 😦

    • dori`s zice:

      pacat ca nu am vazut comentariul dumneavoastra inainte sa-mi renovez bucataria. din pacate eu am nimerit niste mesteri obisnuiti care dupa ce au dat faianta jos de vreo trei ori au reusit sa o puna atat de stramba incat ai impresia ca se rastoarna peretele. pretul a fost cel ce specialist. din pacate exceptiile confirma regula.

    • Marius David zice:

      mulţumim pentru informaţii, Adrian. Tu concurezi serios cu Google 🙂

  3. Camix zice:

    Multe legende frumoase ies din întâmplări urâte, doar suferința e paradisul poetului, așa umblă vorba, nu? 🙂 Că de ce o fi suferit poetul în cazul lui Manole (dacă nu i-o fi fost rudă) asta v-o las vouă s-o mai dezlegați.

  4. Dan Ghenea zice:

    Legende de tip Mesterul Manole exista la multe popoare europene (la francezi, la catalani, la bosniaci, la bulgari, la germanii de pe Rin). Mitul este legat probabil de erezia bogomila/cathara. Sigur n-are legatura cu Dorel. Pentru ca bogomilii / catharii au fost expulzati din teritoriile vlaho-bulgare, au disparut misterios din istorie in Bosnia (nu inainte de a lasa o biblioteca intreaga intr-o scriere inca nedescifrata – poate e scrisa acolo si formula cimentului lui Manole!) si au fost exterminati la vedere de catre papa in tinuturile occitane.
    Dorel sta int-un bloc facut de dorei care au uitat de unde au plecat si nu mai au nici o legatura cu miturile sacrificiale.

    • gh.iulian(l'exateo) zice:

      de acord. doar ca eu cred ca e corect bogomili si cathari.

    • Marius David zice:

      Dan Ghenea, gîndul mi-a fugit la Manolea al nostru cînd am văzut ferestre strîmbe şi tocuri de uşă în unghi de 93 de grade.
      ştiu bine cum este cu legendele vlaho-bulgare şi cu bogomilii. Am învăţat bine la şcoală. Aceea cu legendele „românilor” este ca şi cu mîncarea specific românească, sarmalele sînt turceşti. Shaorma este din acelaşi radical cu şarma – sarma şi înseamnă înfăşurat sau rotit. Mămăliga românească este de fapt de import, că pe vremea lui Ştefan vrîncioaia nu l-a servit decît cu caş, nu cu caş şi mămăligă.
      Iată ce puţin este totuşi !original” şi „autentic” românesc

  5. ancagherman zice:

    Ne-ar prinde bine noua romanilor sa luam ce e bun de la nord-americani (dar numai ce e bun, nu mcdonalds-uri si altele de genul)… Si americanilor la fel… Sa ia ce-i bun de la europeni. Si astfel, poate s-ar imbunatati si legendele noastre. Vorbesc ca una care am emigrat cu mai bine de 6 ani in urma in Canada. Slava Domnului, este de invatat mult de la canadieni. Un exemplu din zona in care locuiesc sunt menonitii si amish-ii. Sa nu fiu inteleasa gresit, regula este „cercetati tot si luati ce-i bun”.
    Domnul sa aiba mila de noi toti!

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.