Proiect: Bicicleta lui tata… Carpați – Flota

Astăzi la ora 17.30 se împlinesc 37 de ani de cînd tată meu a fost ucis de Securitate. Acestea sînt cauzele. Pardon, consecințele.

Astăzi mama este cu noi. Ultima zi. Avem un fel de … aniversare tăcută a acestui lucru. Nimeni nu spune nimic despre asta, dar toți știm ziua și ora.

Remembering…

În urmă cu ceva săptămîni am căutat o bicicletă pentru un alt proiect. Astăzi, chiar astăzi, ce coincidență… Astăzi l-am finalizat.

I l-am arătat și mamei. A fost singurul moment în care am discutat despre ce s-a întîmplat în urmă cu 37 de ani.

Pe cînd lucram la acest proiect, bicicleta lui nenea Florea, proiect care s-a finalizat astfel, un fost student chiar din zona în care a început să lucreze tatăl meu după seminar mi-a spus că are un Tohan – Carpați din anul 1957. L-am vrut imediat. 1957 a fost chiar anul în care tatăl meu a început lucrarea, după absolivirea cursurilor de seminar din anul 1956.

Bicicleta a sosit în Oradea în acestă formă.

HPIM1864

HPIM1865

HPIM1868

HPIM1870

HPIM1873

HPIM1876

Am început restaurarea.

Am mutat șaua primită la Turnu Măgurele, localitatea în care tatăl meu și-a început pastorala. Pe bicicleta lui nenea Florea am pus tot un Brooks, dar B 67 honey.

Am pus niște pedale tradiționale de pe un Hercules, am mutat și servieta de pe celălalt proiect pentru că Viorel, vărul meu, mi-a spus că neapărat îmi trebuie o servietă neagră pentru prima bicicletă. Astfel că pe aceasta a rămas servieta maro, o servietă asemănătoare cu cea pe care a avut-o cu el tata în momentul morții.

Am pierdut ghidonul, care este într-o formă greu de recuperat. Îi trebuie o nichelare serioasă. Am pierdut în timpul restaurării roatele, care nu s-au mai putut echilibra. Aripile, care erau imposibil de îndreptat și apărătoarea de lanț.

Am confecținat niște mînere din piele, se potrivesc foarte bine cu șaua. Domnul Zsolt de la Bikeservice a revopsit bicicleta. Tot dînsul mi-a găsit și o altă apărătoare de lanț. Cu bunăvoința băieților de pe Decebal, de la Universaria, am pus bicicleta la punct tehnic….

Caut încă ghidon în formă decentă și apărătoare de lanț, dar acum bicicleta arată cam așa.

De ce am făcut acest lucru? În anul 1974 a fost prima intimidare a tatălui meu după primele mărturisiri legate de colaborarea sa. Era pe bicicletă, pe o astfel de bicicletă. A fost aruncat în șanț cu tot cu Tohan și îl țin minte întins în pat, bandajat, plin de contuzii, julituri și scrînteli. Aceasta se întîmpla în Valea Merilor, chiar în zona în care păstorea unchiul meu, Nenea Florea.

Am dat toate celelalte biciclete. Voi rămîne cu acestea două.

Aceasta din urmă mai are încărcată în sine o semnificație. Cînd mă gîndesc la bicicleta lui tata, nu mă gîndesc numai la tatăl meu, ci și la tatăl Nataliei, care și-a crescut copiii, toți cei 10 copii, călărind o astfel de bicicletă, făcînd naveta la Petrol…. aducînd sacii cu pîine la rație, apoi tot pe bicicletă la stupi, la biserică…

Este, așa cum spuneam, omul față de care am o admirație nețărmurită. Să crești 10 copii care să umble cu Domnul la maturitate cu toții este mai vrednic de laudă decît doctorate și masterate și chiar un Premiu Nobel.

Voi reveni cu alte detalii.. Acum mă grăbesc … este aproape 17.30 și vreau să apară articolul acesta… aniversar…

Mulțumiri

Domnului Emanuel Stancu,

Domnului Andrei Ologeanu,

Bikeservice

Domnului Lucian de la Universaria – Str. Decebal, Oradea,

Domnului Ovidiu de la Bicicleta Veselă, pentru idei și pentru sonerie și dinam.

Domnului Andrei de la Minorswing.ro

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Amintiri, Biciclete, Fabrica de barbati, lacrima din colțul ochiului, Oameni. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

23 de răspunsuri la Proiect: Bicicleta lui tata… Carpați – Flota

  1. Emanuel zice:

    Arata bine restaurarea bicicletei, si cred este un proiect de sufet cum ati mentionat dumneavoastra. Pacat ca nu ati putut reface si ghidonul. Mi-ar fi placut sa va ramana cat mai mult din ce a avut initial. S-o stapaniti sanatos si sa aveti parte de amintiri placute cu ea, Sarbatori binecuvantate.

  2. Tavi Jinariu zice:

    Cred ca tatal dumneavoastra ar fi mandru de ceea ce ati devenit. Frumoasa bicicleta dar si mai frumoasa este atitudinea launtrica.

  3. BENNO zice:

    Frumos. pacat de vechiul ghidon, este mai comod decat cele care se gasesc in magazinele de specialitate, se putea reconditiona, curatat, vopsea de baza si un strat de spray crom nichel alb, (este si galben). Am refacut un SCHIMANO de dama, vechi, nu era ruginit prea tare, l-am gasit pa canalul DARA / SM, cand am fost la pescuit, nu avea absolut nimic pe el, era ,,nud,, – probleme am avut cu furca din fata – probleme de adaptare, taiat, prelungit, sudat etc. Daca vrei, poti . . .
    Nu te lasa, mergem mai departe. PS : Am uitat am trei biciclete si un carucior (remorca). Un 2013 cu soare !

    • Marius David zice:

      da, l=am păstrat, caut soluții de îndreptare și nichelare profesională, deși am dat peste un ghidon de care pur și simplu mi s-au lipit mîinile…
      Îl voi arăta în niște fotografii mai recente.
      Mulțumesc pentru idei…

  4. Mihai zice:

    Felicitari pentru restaurare ! La semicursiera mea, coarnele sunt un matuite. Stiti cumva o modalitate care le`ar face sa luceasca ca cele din imaginile dumneavoastra ?..intrebarea valabila si pentru jante 😀

    • Marius David zice:

      Nu, lăsați-le așa… mai bine. Are un farmec anume patina timpului,
      dacă totuși vreți să încercați sînt tot felul de soluții.
      Una… lămîie amestecată cu bicarbonat de sodiu. Mergeți numai pe chestii naturale,
      mai sînt alte cîteva, cum ar fi oțet cu pastă de dinți, dar s-ar putea să revină mătuirea și chiar mai rău după o vreme,
      mai bine o lăsați așa.

  5. Pingback: Noutăți despre misiunea “Scornicești 1001 km cu bicicleta” – partea I | Marius Cruceru

  6. Pingback: Bicicleta mea (56): Tohan Carpați din 1957 | FreeRider.ro - Revista de biciclete

    • Marius David zice:

      Acum arată chiar și mai bine, i-am mai adăugat una alta, este absolut superbă.
      Voi reveni cu fotografii noi tot pe site-ul meu.
      Multumesc de cuvintele bune și multumesc freerider pentru publicare.
      mc

      • Iulian zice:

        va salut
        cu parere de rau cred ca roata din spate de la bicicleta nu este originala de Carpati ci de Tohan sau mai noul Pegas. Aripile, ghidonul, ornamentele de vopsea (acele linii albe de pe cadru si aripi) rotile fac acea bicicleta sa aiba cel aer vintage. In zona Metro (din Oradea) pe partea stanga este o firma de insigne care trebuie sa poate si nichela. La un tinichigiu bun se pot indrepta …
        Imi cer scuze pt. observatii, stiu ca nu va suparati.
        pe mine ma bate gandul sa reconditionez o motoreta carpati dar nu am spatiu si nici prea multi bani dar pretentii…
        o seara buna

        • Marius David zice:

          aveți dreptate. Ambele roate au fost înlocuite. Cele originale nu mai puteau fi folosite. A soției are toate aceste ornamente.
          Din păcate nu cred că avem niciun nichelator bun în oradea.
          Am înțeles că nu prea țin capodoperele nichelatorilor orădeni.

  7. Pingback: Drumul ca dumirire | Marius Cruceru

  8. Pingback: Ukraina 1986, despre dragoste la prima vedere sau cum se fac 7 km în 10 minute (Flota) | Marius Cruceru

  9. Pingback: Scornicești 2013 – pe urmele (de roți de Tohan și Ukraina ale) înaintașilor noștri | Marius Cruceru

  10. Pingback: O nouă licitație – Tohan 1957 (bicicleta lui tata) pentru tricouri galbene | Marius Cruceru

  11. Pingback: Duminică – ultimii 30 de km (525), ultimele ore în șa (din 30) | Marius Cruceru

  12. mihai zice:

    Unde ati gasit aparatorile cromate pentru roti? Vreau sa restaurez un Tohan vechi si cred ca s-ar potrivi de minune.Va multumesc.

  13. Pingback: Cînd am spus primul adevăr dureros din viața mea? | Marius Cruceru

  14. Pingback: “Sînt frumos …. ” și s-a făcut și mai frumos! sau “Feeling glad all over” 2 (Adormirea lui Gheorghiță Ștefănescu) | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.