„Antihristul la Bucureşti”

Asta am primit de 1 aprilie prin email de la Cristian Bădiliţă. M-am liniştit imediat cînd mi-am dat seama că mi-a făcut o glumă prin care îmi strecura informaţii legate de lansarea ultimei reeditări a Manualului de Anticristologie, lansare la care vor vorbi doamna Francisca Băltăceanu, domnul Toader Paleologu şi autorul. Lansarea va avea loc în data de 7 aprilie, la Muzeul Ţăranului Român, la orele 19.00. Autorul va semna exemplarele distribuite de editură la un preţ promoţional.

Iată AICI o prezentare a autorului.

Am luat cartea cu mine în week-endul din Austria şi am strecurat-o între cartea de cîntări şi alte patru volume care vor face obiectul mitralierei cu cărţi, proiect anunţat cu ceva timp în urmă.

Se pot spune multe despre Cristian Bădiliţă, că e prea radical, că se supără pe toată lumea, că „condei prea ascuţit”, că este nedrept, cu un lucru cred că sînt de acord şi detractorii şi vrăjmaşii săi: îşi cunoaşte meseria.

Am reluat cartea spre lectură şi am survolat din nou antologia de texte care compune volumul (Cristian Bădiliţă, Manual de anticristologie, studii, dosar biblic, traduceri şi comentarii, Editura Vremea, Bucureşti, 2011, ediţia a II-a revizuită).

Prima parte cuprinde un dosar biblic, o selecţie de texte care se referă direct sau indirect la anticrist: Daniel, capitolele 2 şi 7, Capitolul 2 din 2 Tesaloniceni, Prima Epistolă a lui Ioan şi Apocalipsa lui Ioan. Toate textele sînt în traducerea autorului care este angajat deja în traducerea integrală cu note a Noului Testament.

Urmează o a doua parte care se refeă la textele lui Irineu al Lyonului şi la textele lui Hipolit, întreg volumul fiind încheiat de un eseu intitulat  Între Imperiu şi Anticrist. Eseu despre răul catechontic la Irineu şi Hipolit. Bibliografia care însoţeşte volumul lasă deschisă calea tuturor cercetătorilor interesaţi de aprofundarea subiectului.

Textele celor doi autori se sprijină pe note de subsol extinse care cuprind critică de text, note filologice cu variante de traducere, note hermenutice, cu posibile variante şi direcţii de interpretare şi consecinţele acestora, corelaţii, trimiteri la alte texte patristice ale contemporanilor sau predecesorilor, notiţe referitoare la modul în care autorii patristici au citat textele canonice sau liturgice, note referitoare la cultura vremii, la obiceiurile sinagogii sau templelor păgîne ale vremii.

Aşa cum ne-a obişnuit, Cristian Bădiliţă îşi înjumătăţeşte pagina între textul în traducere proprie şi munca laboriasă de explicare a acestuia.

Studiul clasicistului teolog vine exact la vreme, cu răceala şi obiectivitatea cercetătorului, acum cînd preocuparea escatologică atinge culmi învecinate cu isteria. Cred că era nevoie acum cînd ne ispitim cu date precum 2012 mai mult chiar decît cu anul 2000, cînd Fukushima şi Orientul apropiat ne dau fiori, cred că era nevoie de reîntoarcerea la lectura unor texte fundamentale pentru cei care înţeleg privegherea creştină pentru alungarea înşelătorilor.

Un asemenea studiu este unic (celelalte studii Antichristica şi ediţia lui Veniamin Micle sînt de o cu totul altă factură şi se adresează în primul rînd monahilor) în literatura română şi este bibliografie obligatorie pentru orice student la teologie, indiferent de confesiune, pentru orice lucrător eclesial, fie oricare denominaţia în care slujeşte.

Şi dacă citim numai introducerea cîştigul este imens pentru că aflăm în cîteva pagini şi 30 de minute de lectură care este stadiul problemei în cercetări care încep din secolul al XIX-lea (Studiul lui Bousset din 1895, Fiedlander, 1901, Rigaux, 1932) pînă la sfîrşitul secolului al XX-lea (studiile apărute în anii 90 ale lui Norelli, Jenks, McGinn, Leiden etc.).

Cristian Bădiliţă face o analiză asupra ariei semantice a termenului antichristos, cu toate implicaţiile generate de diferitele înţelegeri, anticrist (antichristoi polloi, anticrişti mulţi) fiind orice persoană care se împotriveşte evangheliei referitoare la Adevăratul Cristos, şi Anticrist ca personaj escatologic. După o discuţie excelentă pe tensiunea dintre cele două sensuri, Cristian Bădiliţă discută şi textul paulin şi misteriosul to-ho katechon, cel ţinut în frîu, cel păstrat, întîrziat, omul fărădelegii. Cercetătorul intră în toate detaliile, căutînd să dezvolte toate opţiunile.

Stilul cărţii este ştiiinţific, cei care vor căuta scenarii apocaliptice, scheme, calculaţii, date, programări viitoriste sau mustul îmbătător al ameninţărilor moralist isteroide vor fi foarte dezamăgiţi de carte.

Pentru ceilalţi (cititorii noştri, care sînt mai deştepţi decît ai lor) cartea se poate comanda de AICI.

Vezi o recenzie AICI.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Cărţi de citit, Dezbatere. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la „Antihristul la Bucureşti”

  1. Monergism zice:

    E bine de știut! Poate reușesc să ajung.

    • Marius David zice:

      va fi interesant, îţi garantez eu.
      Toader Paleologu este suprinzător de fiecare dată.
      Dacă începe un meci Cristian Bădiliţă – Toader Paleologu, mediat de atît de înţeleapta doamnă Francisca Băltăceanu.. .mi-ar face mare părere de rău să nu fi mers cu o cameră de filmat acolo.

  2. DARIUS zice:

    Ma bucur nespus cand vad o prietenie asa frumoasa dintre un ortodox si un baptist.Mai ales cand este vorba de doi Teologi.

    • Marius David zice:

      despre cine-i vorba? Cine-s teologii?

      • SDM zice:

        Marius David, ,,…despre cine-i vorba? Cine-s teologii?…” apreciez poziţia ta. Acum vreo doi sau trei ani în urmă, am urmărit o discuţie la un canal TV ,,de-al nostru” (cu mari reţineri). Pe bandă a apărut numele unuia dintre cei prezenţi. Nu era scris pastor, ci … teolog ! Să fi fost formularea aceasta impusă de un anumit standard TV ?
        Nu ştiu dacă postul la care ai răspuns a fost o provocare sau un gest nevinovat.
        Eu cred că şi periuţele în final produc o rană, dacă se insistă periatul în acelaşi loc.
        Concluzia mea: mai suporţi periuţele ?
        SDM

        • Marius David zice:

          eu nu mă simt aşa, SDM, cineva m-a prezentat ieri avînd o carieră de succes. Nicidecum, nici cu asta nu sînt de acord. Sînt alţii cdare sînt potriviţi mai bijne acestei descrieri.
          Că sînt prietenul lui Cristi? Asta este cu totul altceva.
          Mă onorează acestă prietenie.

  3. sorin zice:

    Sa nu se confunde Badilita cel din Suceva care este teolog si un pastor binecuvantat!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.