„Cîntaţi Domnului o cîntare nouă” … (Seminar despre tensiunile din muzica evanghelică contemporană românească)

In case you’re worried about what’s going to become of the younger generation, it’s going to grow up and start worrying about the younger generation.
Roger Allen

sursa Foto Iris Cluj

Sîmbătă, la ora 10.00, la Biserica Creştină Baptistă Maranata din Suceava, după cum anunţă Petrică Moisuc pe blogul său, voi susţine un seminar referitor la anumite tensiuni apărute în ultimii 20 de ani în muzica evanghelică românească.

Vom încerca să înţelegem ce înseamnă noutatea în muzică, care sînt consecinţele lipsei de creativitate, atît în producerea de compoziţii noi, în orchestraţia nouă a unor imnuri vechi, dar mă voi referi şi la tipurile de sunete, instrumentaţie, utilizarea sunetului viu versus sunet amplificat, sunetul tare (produs de noile instrumente inventate recentissime, chitara electrică, saxofonul, sunete care presupun nu numai decibeli şi frecvenţe mai mari) versus sunet produs de instrumente clasice.

Deşi se manifestă scepticism grefat pe anumite prejudecăţi legate de acţiunile mele de promovare a muzicii clasice, în mod special a muzicii Renascentiste şi Baroce, cu instrumentele specifice, s-ar putea ca participanţii la seminar să fie surprinşi de tratament, soluţii şi propuneri.

Dumnezeul nostru este un Dumnezeu al diversităţii, dar în numele diversităţii nu îşi încalcă principiile. Am putea găsi acea cărare îngustă (şi de aceea este îngustă cărarea, nu pentru că avem opţiuni de a merge mai larg, în lanurile de la stînga şi dreapta, ci pentru că în stînga şi dreapta singurele opţiuni sînt văile morţii, povîrnişul, hăul, prăpastia) de pe creştetul munţilor pe care trebuie să ne ridicăm în psalmi?

Vom încerca să răspundem la cîteva întrebări simple (back to the basics):

Ce înseamnă a cînta?

Ce înseamnă a cînta Domnului?

Ce înseamnă cîntare?

Ce înseamnă cîntare nouă?

Voi oferi şi o schiţă încă în lucru a prezentării (este temporară, aşa că judecaţi cu blîndeţe. Sugestiile sînt foarte utile)

Cuprins

Intro – De ce este bun amatorismul în muzica evanghelică?. 3

Criza muzicii evanghelice – cîteva coordonate. 4

Este muzica evanghelică în criză?. 4

Există muzică „creştină”?. 5

Cine are „dreptul” să cînte? Cine trebuie să cînte? Interpretul sau cant-autorul. 6

Cine ascultă? Clientul nostru victima noastră! Problema ascultătorului. 7

Cauzele crizei în muzica evanghelică contemporană. 8

Cîntaţi Domnului o cîntare nouă?. 9

Ce înseamnă cîntaţi?. 10

Sunet viu versus sunet mort 11

Sunet tare, amplificat sau sunet natural 11

Sunet amplificat natural şi sunet amplificat electronic. 12

Sunet distorsionat electronic sau natural (echou) şi sunet de cameră. 12

Ce înseamnă cîntaţi Domnului?. 12

Să cîntăm pentru noi sau pentru Dumnezeu. 12

Nouă, pentru noi sau lui Dumnezeu, pentru Dumnezeu? 12

A cînta Domnului şi a lăuda pe Domnul. 13

Privat şi public. 13

Public şi liturgic. 14

Cînd, unde, cui?. 14

Cine este Dumnezeul Căruia Îi cîntăm?. 14

Ce înseamnă cîntare?. 14

Cîntare neînţeleaptă?. 16

Cîntări şi cîntece, versuri şi poezie?. 16

Versuri, melodie, interpretare, interpreţi, melos: 7 situaţii 16

Ce înseamnă cîntare nouă?. 19

Cîntare veche versus cîntare nouă? Noul din vechi şi vechiul din nou. 19

Ce este noutatea?. 19

Creator şi compozitor 19

Creativitate în ascultare. 19

Noutatea ca mod de viaţă. 19

Noutatea escatologică. 20

Concluzii şi sugestii practice. 20

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Anunturi, Conferinte, Dezbatere, Muzica. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

55 de răspunsuri la „Cîntaţi Domnului o cîntare nouă” … (Seminar despre tensiunile din muzica evanghelică contemporană românească)

  1. naomi zice:

    Foarte interesant. Si pe mine ma preocupa ce, cum si care este muzica adecvata pentru a lauda pe Domnul. Ce n-as da sa fie Suceava asa in spatele blocului.

    PS Imi place: „Am putea găsi acea cărare îngustă (şi de aceea este îngustă cărarea, nu pentru că avem opţiuni de a merge mai larg, în lanurile de la stînga şi dreapta, ci pentru că în stînga şi dreapta singurele opţiuni sînt văile morţii, povîrnişul, hăul, prăpastia) de pe creştetul munţilor pe care trebuie să ne ridicăm în psalmi?” L-am pus ca citat al zilei.

  2. Liviu Costea zice:

    Cred ca un astfel de seminar despre muzica evanghelica ar fi foarte util si la noi la Oradea,va rog sa va ganditi si la aceasta posibilitate.Va multumesc anticipat.

  3. Daniel zice:

    Frate Marius,

    Aveti idee daca se va inregistra si vor fi facute disponibile?
    Multumesc si va doresc mult har si spor!

    Daniel

  4. dorin zice:

    Excelent demers. Felicitari si pentru punctajul propus, Sper sa aveti suficient timp pentru a-l dezvolta. Cu siguranta ca undeva, la unul dintre capitole este cuprinsa si problema „globalizarii” versus”zone specifice”(nu neaparat national si international) ale cintatului (tendinte, melodii, stiluri de emisei vocala, chiar instrumentala, etc). Sau altfel enuntat: „import si autohton”in creatie si interpretare (pentru ca utilajele pe care cintam -exceptind exceptionalele produse ale lutierilor autohtoni)- sunt toate din import). Poate ar putea fi accentuata dihotomia intre muzica vocala si cea instrumentala, intre solistic si colectiv, relatia dintre acompaniat si acompaniator.
    M-as bucura alturi de foarte multa lume (cred) sa avem acces la inregistrarea macar audio daca nu video atit a partii sustinute de Dumneavoastra cit si a reactiei audientei.
    Daca nu ar fi „dincolo de lume” m-as ascunde si eu dupa un stilp al salii in care se va desfasura evenimentul.
    Va doresc foarte mult succes si o comunicare cit mai eficienta.
    dorin

    • Marius David zice:

      Vă mulţumesc,
      oh …. nu, nu îmi pot imagina situaţia în care aş tine un astfel de discurs în faţa profesioniştilor şi mai ales în faţa dvs.
      ar fi foarte intimidant.
      da, am inclus iniţialmente o discuţie despre specific şi zone etc.
      dar nu ne ajută timpul

      • dorin zice:

        Aveti perfecta dreptate Am ascultat evenimentul in direct si va felicit din toata inima atit pentru partea teoretica cit si pentru cea practica. Pentru mine a fost o revelatie multitudinea de instrumente pe care stiti sa le minuiti extrem de convingator. Pacat ca nu ati rostit cuvintul adecvare. O mare parte a pledoariei Dvs a fost de fapt in favoarea adecvarii interpretului la mesaj, a instrumentului, a acompaniamentului, a melodicii, etc. Pacat ca astfel de evenimente, cred ca de mare folos, sunt relativ rare. Eu nu-l cunosc decit pe acesta. Inca odata felicitari tuturor celor care au participat la realizarea lui.
        dorin

        • Marius David zice:

          draga Dorin,
          am fost plin de emoţii mai ales ca am stiut că mă ascultă asemenea oameni,
          multumesc pentru generozitate,
          am sărit peste faorte multe lucruri, pentru că a fost o structură a publicului cu totul neaşteptată,
          au venit foarte mulţi tineri şi bătrîni, extremele de vîrstă,
          atunci am readaptat totul,
          da, partea cu adecvarea mi-a scăpat, deşi aveam ceva idei inrudite cu ceea ce aminteati,

  5. Evenimentul va fi transmis si live pe internet la adresa: Maranatha.ro

  6. Ligia zice:

    Cuprinsul sună foarte interesant, ar fi minunat dacă expunerea ar fi înregistrată sau filmată!! Nu de alta, dar Suceava e cam departe…

  7. Europa-Crestina zice:

    Am urmarit live, felicitari atât dvs dle Cruceru dar si organizatorilor, o transmisie Live cum rar gasesti in spatiu românesc, deh se întâmpla mereu ceva, defectiuni si alte chesti din-astea care numai pe la noi se petrec.

  8. daniel zice:

    1 Lăudaţi pe Domnul! Lăudaţi pe Dumnezeu în Locaşul Lui cel sfînt, lăudaţi -L în întinderea cerului, unde se arată puterea Lui!

    2 Lăudaţi -L pentru isprăvile Lui cele mari, lăudaţi -L, după mărimea Lui nemărginită!

    3 Lăudaţi -L cu sunet de trîmbiţă, lăudaţi -L cu alăuta şi arfa!

    4 Lăudaţi -L cu timpane şi cu jocuri, lăudaţi -L, cîntînd cu instrumente cu coarde şi cu cavalul.

    5 Lăudaţi -L cu chimvale sunătoare, lăudaţi -L cu chimvale zîngănitoare!

    6 Tot ce are suflare, să laude pe Domnul! Lăudaţi pe Domnul

  9. Interesanta ideea despre jocul pe instrumente in pauza, interpretare pe care nu am mai auzit-o cu privire la unii Psalmi. Puteti dezvolta putin fiindca ati amintit doar in treaca si e o noutate pentru mine.

    • Ultima propozitie era o intrebare. Multumesc.

    • Marius David zice:

      este vorba de pauze de lectură cu improvizaţie de instrumente muzicale, se aştepta ca în acel timp să se facă meditaţia asupra celor scrise,
      muzica orientală este puternic aplecată spre improvizaţie, dar după reguli faorte clare, la fel ca in jazz,
      toată lumea crede că instrumentistul cîntă ce-i vine la gură,
      nu este adevărat,
      era o întreagă artă, ca şi în jazz-ul modern, o artă a improvizaţiei în aceste pauze de lectură şi de meditaţie.

  10. Simona8004 zice:

    Frate Marius multumim. A fost ca apa de izvor pentru caprioara… foarte revigorant si plin de imbarbatare.
    Domnul sa va binecuvinteze.

  11. suceavaevanghelica zice:

    Am fost am vazut, am auzit, am notat. Intr-un destins mod s-au reliefat aspecte pe care nu multi le abordeaza.

    David

    • Marius David zice:

      Mă bucur că a folosit,
      am schimbat prezentarea din pricina restructurării publicului,
      dar sper că fiecare a avut ceva de luat.
      m-am bucurat în primul rînd pentr interesul bătrînilor.
      poate că în felul acesta putem crea punţi de dialog şi înţelegere între generaţii.
      au văzut că se poate cînta Domnului şi cu saxofonul şi chitara electrică… totul este să fie schimbată inima.

  12. cosmin zice:

    Intrebare :
    Ce parere aveti despre muzica crestina comerciala? (cd-uri,dvd-uri,clipuri,clasamente-topuri cu cei mai buni interpreti,formatii,cele mai multe discuri vandute,studiouri „crestine”care „lanseaza „tinere talente din biserici doar cu interes financiar,turnee de asa zisa evanghelizare cu scop de-a vinde produsul si lista exemplelor ar putea continua… .Cum credeti ca priveste si primeste Domnul o astfel de lauda ?Multumesc

  13. ACIDUZZU zice:

    „Vom încerca să înţelegem ce înseamnă noutatea în muzică, care sînt consecinţele lipsei de creativitate, atît în producerea de compoziţii noi, în orchestraţia nouă a unor imnuri vechi, dar mă voi referi şi la tipurile de sunete, instrumentaţie, utilizarea sunetului viu versus sunet amplificat, sunetul tare (produs de noile instrumente inventate recentissime, chitara electrică, saxofonul, sunete care presupun nu numai decibeli şi frecvenţe mai mari) versus sunet produs de instrumente clasice.

    Deşi se manifestă scepticism grefat pe anumite prejudecăţi legate de acţiunile mele de promovare a muzicii clasice, în mod special a muzicii Renascentiste şi Baroce, cu instrumentele specifice, s-ar putea ca participanţii la seminar să fie surprinşi de tratament, soluţii şi propuneri.

    Dumnezeul nostru este un Dumnezeu al diversităţii, dar în numele diversităţii nu îşi încalcă principiile. Am putea găsi acea cărare îngustă…”

    Sper sa nu fi incalcat vreo regula, dand copy-past pe un citat atat de lung…Dar mi-a placut atat de mult ca exprimare, clara, transanta,convingatoare dar nu prin vehementa exprimarii ci prin luciditatea omului duhovnicesc care, „orice gand il face rob ascultariide Hristos”; luciditatea omului duhovnicesc care gandeste, percepe si se exprima duhovniceste !

    Muzica este matematica armonioasa a sunetelor iar cantarea crestina este o permanenta rugaciune; o permanenta respiratie a sufletului alaturi de rugaciune.

    Sa ne imaginam intrand in audienta la vreun edil local exprimandu-ne doleantele pe ritm de…dance, ragae, hip-hop sau…breack. Oare nu s-ar uita cum mila la noi, ca la unii carora li s-a surpat…mansarda ? Dar in fata Edilului Cerului cum ne vom prezenta cu doleantele noastre ? Ca David altadata, imbracat in haine de nebun si cu spume-n barba ?

    Cu adevarat, „DUMNEZEU NU_SI INCALCA PRINCIPIILE !”
    „Cararea ingusta ne-o arata tot El !
    Este valabila si aici gentila dojana a apostolului: „Nu va invata chiar si firea…?”

    • dorin zice:

      Mda….

      Insa edilul sau ori ce alt sef (mai putin Ceausescu) nu ne-a indemnat aproape la fiecare pas sa-i cintam. Adica sa intonam doleantele altfel decit prin vorbire curenta, colocviala. Urmind rationamentul rezulta ca cel care-mi porunceste sa-i cint poate si va aprecia cintarea mea ca fiind conforma sau nu cu asteptarile sale. Eu ca muzician constat ca privind indicatiile referitoare la cintec mi se spune doar ca trebuie sa fie nou, sa fie cintat cu bucurie, si mi se insira o succesiune de indicatii adiacente: cine trebuie sa cinte, unde trebuie sa cinte, cind trebuie sa cinte, citi si din ce trebuie sa cinte, cum trebuie sa fie sufletul celui care cinta s.a.m.d. Cum se poate raspunde la chestiunile legate de probleme strict muzicale: tonalitate, tempo, intensitate, dinamica, dimensiuni, forme, metrica, ritm, melodica, armonie, disonante, calitate de sunet, emisia sunetului, instrumentatie, stil, polifonie, omofonie, izoritmie, sisteme sonore, proportii etc.? Argumentatia unui crestin ar trebui sa aiba acoperire biblica. Ori majoritatea argumentelor sunt de genul, asa se face, la noi asa se cinta, toti cinta asa, si in America se cinta asa, muzica trebuie sa miste sufletul nu trupul, asa cinta ortodoxii, sau penticostalii, sau catolicii, sau manelistii sau, sau sau…… Si atunci „eu cu cine votez?”, ori mai exact ce fel de muzica voi aborda. Fratele Marius a sugerat in expozeul de la Suceava gasirea acelei muzici care „convine” si tinerilor si batrinilor din biserica, dar sa fie liturgica. Sunt curios daca sunt si alte pareri.

      • ACIDUZZU zice:

        Spre deosebire de…edilul sef (Ceausescu), Edilul Divin nu porunceste nimanui sa-I cante la comanda ! Cel care canta, face lucrul acesta in mod voluntar, deliberat si cu bucuria exprimarii libere si neincorsetate in sloganuri !

        • ACIDUZZU zice:

          Ca muzician, putina decenta nu strica nimanui, mai ales ca e vorba de o…Oda a bucuriei pentru cel Preainalt. Ca muzician cred ca intelegeti prea bine despre ce fel de…edil este vorba…

      • ACIDUZZU zice:

        Indirect am facut referire la marii compozitori si muzicienti ai tuturor timpurilor. Indeobste, acestiea au compus si au cantat (ca muzicieni) doar Edilului Creresc. Nu ma indoiesc ca stii, ca muzician, cine a fost Beethoven, Handel, Mozart, Johan Strauss si multi multi altii. Au cantat voluntar, cu credinta, cu bucurie, recunoscand DOAR UN SINGUR EDIL CERESC !

  14. eLioR. zice:

    nu stiu ce se intampla de la o vreme la RVE, dar numai muzica gen Elisabeta Ficut Groza & CO se da. inainte era mai variata. parca numai baptistii au ramas sa cante. ce s-a intamplat? pur si simplu nu pot asculta acest gen de muzica, asa ca dau pe radourile lumesti. : ))

  15. Miha P. zice:

    Am urmarit cu interes pe internet seminarul dvs. de la Suceava. Sotul meu este dirijor in biserica si a fost incantat de modul in care ati prezentat subiectul dar si de multimea instrumentelor la care stiti sa cantati! La un moment dat ati spus ca lucrurile peste care ati „sarit” le veti prezenta pe blog…am vazut zilele trecute un articol parolat… Cum am putea vedea/citi si restul materialului?

    • Marius David zice:

      Stimata Miha,
      da, va fi un material scris, poate că voi cere consultanţa dr. Dorin Frandeş şi a altor profesionişti de aici.
      Nu îndrăznesc să mă dau „rodund” în faţa lor cu modestele mele cugetări.
      Dar voi reedita chestiunea la Arad, din cîte se pare.
      Poate că va fi un pic mai tehnic acolo.
      Sper să nu vină Puiu Caciora şi nici ginerii săi, că mă desfiinţează 🙂

  16. Ciprian zice:

    Pentru vizionarea seminarului:
    http://www.livestream.com/maranathasv/video?clipId=pla_91d8fb02-0b2c-42cd-acd7-513924e6838a

    In cazul in care doriti sa aveti o inregistrare pe DVD, contactati-ne pe internet la adresa media@maranatha.ro

  17. Ciprian zice:

    DVD-ul cu inregistrarea seminarului este finalizat.

  18. Pingback: Tangoul Golgotei – Update: între Ave Maria şi Libertango | Marius Cruceru

  19. radusamuel zice:

    Pentru Dorin,
    „Eu ca muzician constat ca privind indicatiile referitoare la cintec mi se spune doar ca trebuie sa fie nou, sa fie cintat cu bucurie, si mi se insira o succesiune de indicatii adiacente: cine trebuie sa cinte, unde trebuie sa cinte, cind trebuie sa cinte, citi si din ce trebuie sa cinte, cum trebuie sa fie sufletul celui care cinta s.a.m.d. Cum se poate raspunde la chestiunile legate de probleme strict muzicale: tonalitate, tempo, intensitate, dinamica, dimensiuni, forme, metrica, ritm, melodica, armonie, disonante, calitate de sunet, emisia sunetului, instrumentatie, stil, polifonie, omofonie, izoritmie, sisteme sonore, proportii etc.? Argumentatia unui crestin ar trebui sa aiba acoperire biblica. ”

    Iti raspund tot ca muzician. Consider ca Biblia are menirea sa se ocupe in primul rand de aspectele interioare, inima fiind izvorul slujirii, inclusiv prin cantare. In ceea ce priveste parte de metrica, ritm, dimensiuni, dinamica, etc… Daca am fi fost zidari, ti-as fi spus cu regret ca nu am acoperire biblica pentru felul in care se monteaza rigipsul sau se aplica gletul (e doar un exemplu, nu il scriu cu vreo intentie jignitoare) Pentru astfel de detalii exista scoala, tratate, documente istorice, etc. Chestiunile tehnice le inveti in conservator, iar evolutia lor o poti vedea in istoria muzicii. Asta tocmai pentru ca Dumnezeu a stiut ca vor exista si biserici in Centre universitare de renume, dar si in catune uitate de munte fara curent electric. A stiut ca vor fi si biserici in America, dar si in Africa, Asia sau Europa. Biserici cu oameni bogati dar si cu sclavi care nu-si vor permite niciodata o scoala. Biserici de albi, negri, sau galbeni. Si toti ii vor canta! Dupa posibilitatile fiecaruia. De asta indicatiile sunt legate de interior mai mult.Cantec „nou” are de-a face cu mantuirea dar si cu creativitatea credinciosilor. Tocmai asta arata ca Dumnezeu nu face un standard in timp nici de forma, metrica, executie, etc. Ceva nou nu e standard 🙂
    Cum sa dea Biblia indicatii despre folosirea unor tehnici vocale sau instrumente care atunci nu existau? Sau ar trebui sa foloseasca toate culturile instrumentele si modurile evreiesti de la acea vreme? Cantarea apoi se facea intr-un anumit context acustic. Fie in aer liber, fie in templu (mai tarziu in pesteri). Astazi, cladirile bisericilor noastre variaza enorm in aceasta privinta.
    Treaba Bibliei este sa se ocupe de substanta, restul sunt detalii.
    Sigur, nu incurajez mediocritatea si ignoranta gen: „la noi asa se canta, ii bine cum o fi”, nici copierea de prost gust a „tot ce canta americanii”. Dar lucruri de genul asta tin tot de substanta Scripturii. Sunt oameni care aduc o jertfa ce nu-i costa prea mult (ca sa nu zic nimic). Chiar Biblia te indeamna deci a-ti perfectiona darul, documentandu-te sau facand o scoala, sau studiind practic indemanarea instrumentala daca ai posibilitatea.
    Pe de cealalta parte sunt sigur ca cunosti multi profesionisti care nu „spun” nimic in balanta cu oameni fara educatie muzicala atestata care se inchina si conduc si pe altii in inchinare. Tine si de dar in armonie cu relatia cu Dumnezeu. Uite, versetul dupa care ma ghidez ca muzician este: „cantati Domnului o cantare inteleapta”(Ps.47.7) „Frica (respectul adanc) de Domnul este inceputul intelepciunii.”Asta pentru ca inceputul versetului anterior ne prezinta un „Dumnezeu Imparat peste tot pamantul” (Ps.47.7a)
    Iti recomand „sa votezi” cu asta. Restul tine de studiu, de documentare impreuna cu practica, si de cultura fiecarei tari (poate chiar regiuni ale unei tari uneori). Dar totul se rezuma la substanta, la locul de unde porneste muzica, de acel loc sa ingrijim. Aceasta e parerea mea.

    Binecuvantari vesnice,
    radusamuel

  20. radusamuel zice:

    Imi cer scuze, cu tot respectul. Nu am stiut ca este vorba de dvs, dle Dorin Frandes. Va rog sa primiti scuzele mele pentru adresarea la persoana I singular. Cu siguranta as fi luat in considerare o cu totul alta formulare a parerii mele, daca ar fi fost trecut intregul nume in dreptul autorului postarii. Va rog deci sincer sa primiti scuzele mele.

    Cu deosebit respect,
    radu samuel

  21. radusamuel zice:

    *persoana a II-a singular

  22. AlexB zice:

    Am primit DVD-ul de la Suceava cu inregistrarea video. Tocmai il reurmaresc cu mare placere. Tin sa va multumesc pentru informatiile oferite!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.