Tangoul Golgotei – Update: între Ave Maria şi Libertango

La seminarul de la Suceava mi s-au cerut exemplificări. Am o grămăzime.

Iată un exemplu de proastă potrivire între versuri şi muzică, mesaj şi stil muzical.

Chiar dacă piesa originală n-a fost Tango, interpretul a „tangoizat-o” fără milă, aşa cum am ascultat Numai harul în manieră manea.

Nu comentez mai mult. Nu vreau să dau numele celui care cîntă şi nu am niciun interes să îi expun pe cei care „practică” astfel de muzichie. Nu vreau să îmi batjocoresc fraţii şi nu este intenţia mea să scot rufele murdare în public, aşa cum am fost acuzat.

Părerea mea este că rufele sînt deja scoase în public, ba mai mult, o majoritate pretinde că ele sînt curate. Datoria mea este să strig „Jeg”, împăratul este gol.

Nu discut bunele intenţii ale cantautorilor sau acestui gen de interpreţi. Spun…. „Doamne, primeşte-le jertfa, dacă nu vînd CD-urile la sfîrşitul slujbei!”

Problemele legate de aceste soi de cîntăreţi care se preumblă cu laptopurile pe la serile de evanghelizare sînt multiple şi de discutat pe rînd. Cea mai gravă? Devin formatori de gust.

 

Update

 

Cam tot la fel se potriveşte şi muzica cu versurile, precum Ave Maria cu Libertago-ul lui Astor Piazzola

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în dulce Românie, Meşteşugăreşti, Muzica, Perplexităţi, Recenzii-critică. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

50 de răspunsuri la Tangoul Golgotei – Update: între Ave Maria şi Libertango

  1. naomi zice:

    Mi se pare prea putin argument, vrem mai explicit, ce are muzica asta?! Poate nu am inteles eu bine, dar ziceati ca (virgula) conteaza cine, cum si unde se canta cantarea, nu genul de muzica.
    Sincer mie imi place cantarea, tinand seama ca sunt o necunoscatoare a muzicii si a aspectului ei. Vreau sa stiu mai multe.

    • Marius David zice:

      Naomi, tangoul este un dans foarte senzual, are o istorie fascinantă, se poate cînta pe străzile Madridului, dacă vrei, dar nu în biserică.
      Apoi nu se potrivesc cuvintele cu stilul muzical
      este ca în următoarea combinaţie.. Ave Maria cu Libertangoul lui Astor Piazzola.

      Deci…. nu se potrivesc şosetele albe la costum,
      Nu se bea vin roşu la peşte (pardon!)
      Este o chestie de cultură, de gust, de bună-potrivire.
      Dar am toată nădejdea.
      Felul în care ai crescut şi ai învăţat pînă acum despre muzică îţi dă toate şanşele ca la următoarele mele exemplificări să sesizezi singură unde sînt problemele.

  2. elisa zice:

    Frate Marius,
    sunt multi din nefericire, care au cintat in lume muzica usoara sau populara;
    acum cinta exact la fel;
    duhul acestor cintari nu are nimic cu Crucea, cu Gologota; dimpotriva;
    iti vine sa dansezi cind asculti unele”cintece” pentru ca , nu stunt cintari;
    ceea ce e dureros este ca sunt frati care nu „vad”nimic rau;
    eu nu mi-as putea permite sa pun in casa , daca as avea, un astfel de CD,
    Ovidiu m-a trimite la Casa de cultura in cel mai bun caz . 🙂

  3. LaviniaM zice:

    brrrr… mi se incranceneaza carnea pe mine cand aud.

  4. epignosis zice:

    Elisa e cumva pacat sa dansezi sau ce e atat de rau in dans… Intr-adevar sunt forme de dans pacatoase dar asta nu inseamna ca a dansa= a pacatui. Sau ma insel in privinta asta…?

    • Marius David zice:

      păi cam unde te-ai gîndit să dansezi, Epignosis?
      unde, cu cine?
      Dacă topăi în mijlocul pădurii bucurîndu-te de creaţia lui Dumnezeu, saltă-ţi ficatul cît vrei tu în sus.
      Dacă-mi inviţi soţia la dans în mijlocul liturghiei de la biserică, atunci s-ar putea să te invit să dansăm împreună în spatele clădirii 🙂
      deci?
      Tango sau kumite?

    • ACIDUZZU zice:

      „Dansul, este geometria formelor in miscare…”(spunea cineva), dar nu in Casa Domnului unde Altcineva este fiinta si miscarea…”Caci in El avem viata, miscarea si fiinta, dupa cum au zis si unii din poetii vostri: „Suntem din neamul lui…”(Fapte 17:28-29).
      Cat despre „guristi” care astazi cutreiera Bisericile, ei nu fac decat ceea ce au invatat ca…artisti lirici ! Inainte de ’89 cantau in cu totul in alte loc(al)uri, unde li se lipea suta de lei (?) cu saliva pe frunte iar acum se autointituleaza ad-hoc, „grupuri (sau grupe- trupe) de lauda si inchinare…”, sfidand cu desavarsire adevarul spuselor Domnului Isus si neavand nici in clin nici in maneca cu smerenia si evlavia si nici cu adevarul ca Dumnezeu are doar inchinatori adevarati, in duh si-n adevar si nicidecum…din cei care intr-o singura seara isi numara…salariul pastorului pe o luna de slujire….
      Apoi, Psalmul 23 mentioneaza: ” EL ma paste la pasuni verzi si ma duce la ape de odihna” si nicidecum…”El ma hraneste cu…tangouri”! Daca este asa, atunci…”fericirea si indurarea (NU) ma vor insoti in toate zilele vietii mele si
      (NU) voi locui in Casa Domnului…” ci in cu totul un alt loc unde…trupele se substituie cuprinse de nonsalanta, atat Evangheliei cat si Bunului Pastor al oilor…

  5. lui_eduard zice:

    Aveti dreptate. Combinatia dintre versuri si melodie nu e potrivita deloc.
    Cum ar suna aceasta in biserica, inainte de frangerea painii? Cat se poate de rau!
    Melodia ar trebui sa imi aduca versurile mai aproape de suflet… sa ma ajute sa meditez la ele… pe cand aceasta melodie numai la asta nu ma indeamna ci la miscare, la pasi de dans. Exact pe dos – nici vorba sa mai fiu atent la versuri! La omul firesc prinde mai usor. Oare asta sa fie si ideea lor? :-??

  6. STEFAN T. zice:

    Un lucru cat se poate de adevarat si care trebuie adresat in bisericile noastre.Nu poti sa aduci lumea in biserica in felul acesta.Eu care nu ma pricep la muzica,chiar deloc, nu as agrea cu asa ceva.Din pacate phenomenul se imprastie cam peste tot.Nu mai vorbesc de unele mari biserici americane,in care dansul lumesc,show-urile cu glume,fac parte din programul normal al unei bisercii.

  7. ianis zice:

    Marius, am senzatia ca ai manipulat un pic lucrurile. Scena cu Bach/Gounod suprapus peste Libertango-ul lui Piazzola apartine unei comedii muzicale, avand ca protagonisti doi mari artisti: Aleksey Igudesman si Richard Hyung-Ki Joo. Spectacolul lor se numeste A Little Nightmare Music. Au fost recent in Bucuresti.

    Argumentul incercat de tine probabil ca prinde la o anumita categorie din biserica, gata sa ridice piatra la primul semnal de fluier, totusi e un argument ilegal.

    • Marius David zice:

      Ianis, stai liniştit,
      daca ma urmareşti ştii că îmi place Piazzola,
      ştiu cine sînt cei doi artişti,
      am subliniat un singur lucru din toată povestea aia, de altfel foarte drăguţă…. să vezi cum au ironizat-o pe Vanessa Mae… 🙂
      tocmai asta este chestiunea, amestecul tangoangei plus Golgota creeaza efectul de comic, exact ca şosetele albe la frac, papionul la şlapi,
      am subliniat efectul comic, n-am intenţionat să fluier vreo revoltă,
      ai prea multe prejudecăţi în ce mă priveşte,
      mai relaxat, mai relaxat… .:)

      • ianis zice:

        Marius, reactia mea a fost impotriva unei atitudini radicale, aceea de a sfinti si laiciza genurile muzicii. Aici ar fi o discutie kilometrica, poate exploram tema cu alta ocazie.

        Nu sunt sigur ca am prejudecati fata de tine, imi cer scuze daca am dat asta de inteles. Nu te cunosc personal ca sa imi pot forma prejudecati, daca te-as cunoaste personal probabil ca as fi, cu atat mai putin, determinat sa le dezvolt :).

        Urmatoarea piesa e dedicatie pentru tine:

        • Marius David zice:

          ai greşit blogul şi persoana cînd vorbim de sfinţirea sau laicizarea genurilosr şi stirlurilor muzicale.
          este foarte simplu sa iti faci o idee despre ideea mea despre muzica..
          apasa eticheta muzica sau schimb de youtuburi de pe blogul meu,
          acolo gasesti cam intre ce limite ma invirt
          stiu oblivionul lui Piazzola.
          am auzit si transcriptia pentru chitara

  8. ianis zice:

    Pretinsa senzualitate e in mintea ascultatorului. Draw me close to you, ca sa dau doar un exemplu din genul worship, poate fi incarcata de senzualitate, la fel ca orice tango. Iar cat despre dans: se poate dansa foarte bine pe orice piesa din genul gospel…

    Violoncelul lui Yo-Yo Ma, daca tot s-a amintit de Libertango, imi suna mai presus de senzualitate si (pretinse) trairi marunte

    • Marius David zice:

      am dat libertangoul asta cu mult timp în urmă, dă un search pe Piazzola pe blogul meu şi vezi ce găseşti, vei fi surprinsă.
      am auzit eu melodii aşa-zis creştine mai senzuale decît libertangoul… ce să mai spun de cuvinte…

  9. zimerman zice:

    tangoul golgotei – awful – iritant; atat de multi sunt experti de a face potriviri nepotrivite.

  10. Mihai-Sorin zice:

    @ Despre piesa propusa de tine as zice ca ar fi fost in elementul ei la Cenaclul Flacara, un laborator unde folk-ul a supravietuit mai mult decat in libertate.

    accente folk?
    la piesa asta..?

    bune accente..
    vrednic interpret
    frumoasa marturie
    simple cuvinte, sincere
    cereasca interpretare smerita si cu speranta

    eii de oameni mai sunt in tara..de aia nu o nimiceste Domnul

    din cauza lor

  11. Mihai-Sorin zice:

    erata:
    eii ce oameni mai sunt in tara..de aia nu o nimiceste Domnul

  12. Mihai-Sorin zice:

    @” Cantarea asta chiar nu are nimic cu inchinarea ”

    Draga si ingenua Naomi,

    ar fi bine sa definesti intai inchinarea si apoi sa „părerezi”..sau sa opinezi, adica sa-ti exprimi parerea sau opinia

    Chiar ce e inchinarea..?
    o alta intrebare magistrala (dupa cea referitoare la mantuire)

  13. Mihai-Sorin zice:

    daca nu mai folosesti pers a 2-a pl, iti spun
    E bine asa..?
    dar tu o desfaci apoi pe bucati si in functie de ele asociezi diferitele adevaruri Scripturale
    ce reies din ele.
    batem palma?

    Evident nu poate fi vorba de o definire (complet insuficienta) de dex ci de una bazata pe Scripturi.

  14. Mihai-Sorin zice:

    Eii Naomi..ce spui..facem tema impreuna?

  15. Mihai-Sorin zice:

    Bun.
    Ti-o trimit, e personala, iar tu o desfaci pe „elemente” si explici sau incerci da?

  16. Mihai-Sorin zice:

    Inchinarea,
    este recunoasterea, in sensul de supunere, afirmare a Suveranitatii Lui Dumnezeu, din partea fiintelor create de el, in special oameni si ingeri, manifestata in diferite forme si exprimata printr-o pleiada de posibilitati, distincte, particularizate, folosind mijloacele de exprimare specifice (vorbire, cantare, gandire, gestica, atitudine, comportament) avand la baza o anume motivatie si realizata fie din proprie initiativa, fie prin forta majora, dupa caz.

    • naomi zice:

      Inteleg ca inchinarea este recunoasterea de drept a lui Dumnezeu in viata noastra si nu este programul dedicat lui Dumnezeu din Adunare.
      Nu inteleg partea cu-fie prin forta majora-

      • Mihai-Sorin zice:

        @Nu inteleg partea cu-fie prin forta majora-

        nu intelegi bine..sau e buna neaintelegerea ta..
        acolo e spilul..hai sa o luam in sens invers..de la sfarsit spre inceput

        Intrebare cand se manifesta inchinarea de forta majora..conform Scripturilor?

      • Mihai-Sorin zice:

        In inteles extins forta majora „este un fenomen exterior, extraordinar si de nebiruit ”

        In inteles juridic
        Evenimentul de forta majora este o imprejurare de fapt, imprevizibila si de neinlaturat, care impiedica in mod efectiv si fara nicio culpa din partea debitorului, executarea obligatiei contractuale a acestuia.

        In inteles spiritual forta majora este tot o imprejurare de fapt, imprevizibila si de neinlaturat cu deosebirea fundamentala fata de dreptul material civil ca are efect invers adica conduce prin sine la Executarea Obligatiei Debitorului, in speta la executarea obligatie de a recunoaste suveranitatea Lui Dumnezeu, adica la inchinare.

        „Pe Mine Însumi Mă jur, adevărul iese din gura Mea şi cuvîntul Meu nu va fi luat înapoi: orice genunchi se va pleca înaintea Mea” Isaia 45:23

        In momentul in care Dumnezeu se va arata si va aduce ziua judecatii orice genunchi se va pleca inaintea Sa, recunoscandu-i autoritatea si suveranitatea absoluta, adica i se va inchina.

        dupa cum vezi exista si o inchinare fortuita nu numai o inchinare de buna voie.

        • Mihai-Sorin zice:

          momentul in care Dumnezeu se va arata si va aduce ziua judecatii este un eveniment de forta majora adica de neinlaturat si care conduce la inchinare colectiva fortuita pentru cei care nu i s-au inchinat de buna voie

        • Mihai-Sorin zice:

          In ceea ce priveste „Executarea Obligatiei Debitorului”
          obligatia oricarei fapturi este, inainte de toate, inchinarea adica recunoasterea a insasi Cauzei existentei ei (Dumnezeu care este cauza necauzata a tuturor lucrurilor, toate celelalte fapturi si lucrari sunt cauze cauzate)
          obligatia este inchinarea
          iar
          debitorul este omul

          Forta majora spirituala adica momentul intalnirii omului Cu Dumnezeu la Judecata conduce la executarea
          silita a acestei obligatii pentru cei care nu si-au indeplinit-o de buna voie iar ceilalti se vor inchina si ei dar continuand modul ales initial pe pamant adica de buna voie.

          Nimeni nu poate sta ianintea Domnului in picioare fara sa stea mai intai ingenunchi.

          • Mihai-Sorin zice:

            Inchinarea este o obligatie inainte de a fi o alegere.

          • naomi zice:

            Ok, am priceput. Nu mi-am dus gandul pana acolo.
            Sa ne intoarcem la inceputul discutiei. Cantarea din linkul tau nu poate fi folosita ca inchinare intr-o Adunare de credinciosi, pentru ca versurile ei se potrivesc foarte bine si in alta parte.

          • Mihai-Sorin zice:

            Cantarea din linkul tau nu poate fi folosita ca inchinare intr-o Adunare de credinciosi, pentru ca versurile ei se potrivesc foarte bine si in alta parte.

            asta inseamna ca nici Rut nu are ce cauta in Biblie?
            caci nici Rut nu are vreo referire la Domnul.
            si poate fi foarte bine considerata o istorie a unei familii pe timp ce restriste (adica o experienta hiperbanala la nivel mondial)

    • naomi zice:

      Am nevoie de o vuvuzela, <<<Miiihaaaii, unde esti? 🙂

      Sti ce m-a facut sa gandesc asa la cantarea din linkul tau?
      Nu am auzit nici un Doamne Isuse, Doamne Dumnezeule, in versurile ei.
      Nu vad lauda adusa lui Dumnezeu. Poate fi dedicata si alcuiva.

  17. elisa zice:

    Mihai-Sorin, nu inteleg cum inchinare prin forta majora, upa caz?
    Mai am o intrebare; am vazut in citeva locuri ca cei care erau in preajma Domnului i s-au inchinat pina la pamint; de ce noi nu ne mai inchinam asa ?

    • Mihai-Sorin zice:

      @am vazut in citeva locuri ca cei care erau in preajma Domnului i s-au inchinat pina la pamint; de ce noi nu ne mai inchinam asa ?

      daca vei incerca asa ceva in adunare, Elisa s-ar putea sa te pomenesti cu politia la usa pentru tulburarea serviciului divin. Fara gluma.
      Si reclamatia sa o faca pastorul.
      Acum asa merg lucrurile mana in mana..pastoratie-politie..

  18. elisa zice:

    Epignosis,
    tu mergi la biserica ca sa I te inchini lui Dumnezeu; acolo participi cu toata fiinta ta;
    daca vrei si fizic, pentruca inaintea Imparatului Imapartilor nu poti sta oricum;
    placearea fizica a dansului, chiar nevinovatul tango dansat la distanta, te distrage de la adevarta inchinare.
    Inaintea unei Persoane Suverane nu-mi vine sa dansez, nu-mi vine sa cint orice; nu-mi vine sa bat din picioare, nici macar din palme.
    Daca duhul nostru este in inchinarea placuta lui Dumnezeu , de aici tisnesc lucruri de calitate; atit cit a pus Dumnezeu in mine , dau din toata inima Domnului.
    Nu pot participa la orice fel de inchinare; in acest caz, ma uit si atit.
    Daca unii incep sa danseze in Sanctuarul lui Dumnezeu unde intra ca si pacatosi, unii iertati, altii nu; plec afara.

  19. elisa zice:

    Mihai,
    pai ce sa faca pastorul daca Domnul nu-i raspunde la rugaciune ?
    apeleaza si el la cel care il asculta.

  20. Pingback: Nenea fratele meu, capodopera Moise, tangoul Golgotei « La patratosu

  21. Pingback: Cel puţin de Paşte scăpăm de Hruşcă! (sau despre starea muzicii “creştine”) | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.