Bicicleta Pegas low-rider sau de ce m-am apucat de învăţat?

Am fost păcălit. Eram prin clasa a II-a. Ispitele de la bloc erau mari. Prăştii, Bahluiu, băieţii, rulmenţii, Antibioticele la furat de glucoză, parcul, arucătoarea de nămol, scoabele, canalul …

Era vremea de citit „Amintiri din copilărie”…

– Auzi? Dacă o citeşti… şi iei premiul I, îţi iau bicicletă Pegas?
– Din aia cu şa lungă?
– Din aia cu şa lungă …

Această prezentare necesită JavaScript.

sursa

Şi m-am apucat… ghinion, a III-a, a IV-a, a V-a VI-a …. numai premiul al II-lea. Simona, concurenta mea, lua tot. N-am putut-o ierta pînă în clasa a VII-a :). Atunci s-a petrecut minunea. Am intrat în politica pionerească. Am ajuns locţiilor de comandant de unitate, şnur albastru.

Trecusem prin toate fazele: comandant de grupă, comandant de detaşament şi … locţiitor de comandant de unitate pe Şcoala 3, Dacia. Între timp am prins gustul cititului şi am devorat biblioteca moştenire de la tata. Am citit inclusiv Lenin şi Marx, aflate în aceeaşi bibliotecă.

Complice cu doamna profesoară Silvia Durnea, diriginta mea de atunci, Dumnezeu să-i dea sănătate, am aranjat ca mama să fie chemată la şcoală şi am fost lăudat. I-am aşezat apoi şnurul pe masă şi am cerut răsplata.

Mare mi-a fost dezamăgirea cînd … pentru că nu mai erau biciclete cu şa lungă, m-am pricopsit tot cu un pegas, un model asemănător, dar fără coarne înalte şi fără şa …

– Ce, mamă, să muriţi amîndoi? Vă daţi cîte unul şi, dacă vă loveşte maşina, moare unul, mai rămîne unul… Asta e!

Mi-am luat bicicleta şi-am bătut cu ea toţi coclaurii Iaşului cu gînduri curate şi necurate… pînă cînd Dumnezeu s-a îndurat de mine şi mi-a fost furată.

De atunci … din cînd în cînd îmi amintesc de şnurul albastru de pioner, dar cu ochii deschişi  merg în gînd cu Pegasul Low-Rider.

Dacă aş găsi unul, l-aş recondiţiona imediat şi chiar aş fi în stare să slăbesc numai să mă mai pot urca pe ea încă o dată … 🙂

Au fost biciclete bune, cu un farmec aparte.  Poziţia de pedalat era incorectă şi cu totul incomodă, dar … ridicările pe o roată… virajele. Erau biciclete grele. Cred că aveau vreo 10 kg, solide, cu nişte cauciucuri sănătoase. Mergeau şi pe jantă, cînd nu mai aveau aer.

Bicicletele Pegas Low-Rider şi bicicletele Pegas-Camping, cea care se strîngea în articulaţie cu un cui, au făcut o parte din farmecul copilăriei decreţeilor.

Şi acum ţin minte verdele acela metalizat.

Eh, să revenim la lucruri mai importante: ce părere aveţi de acestă procedură? Merită să îi „ducem” pe copii cu astfel de promisiuni? Funcţionează? Mai funcţionează la generaţiile care urmează generaţiile copiilor noştri?

UPDATE

VEZI ALTE FOTO AICI

ŞI SURSĂ DE ACHIZIŢIONARE PENTRU NOSTALGIGI

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Amintiri, Întrebările lui Ghiţă, Biciclete, Fabrica de barbati, Imagine-aţie și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

32 de răspunsuri la Bicicleta Pegas low-rider sau de ce m-am apucat de învăţat?

  1. LaviniaM zice:

    Io-am avut galbena! Tot asa, primita-n dar la sfarsitul anului scolar, drept recompensa pentru premiu. Si tot la fel, visasem la cea cu sa lunga… Si tot prin aceleasi etape de pionierat am trecut: snur rosu, galnben si mai apoi albastru deschis. Ce vremuri! 🙂

  2. Un scurt istoric al vechiului Pegas Modern fabricat in perioada comunista la Uzina Mecanica Zarnesit -Tohan
    Pegasurile au fost construite la Uzina Mecanica Zarnesti sau Fabrica Tohan.Am luat de pe wikipedia un scurt istoric si cateva date care le-am atasat mai jos.Totusi o sa va zic anumite informatii care nu le gasiti acolo.

    Era singura fabrica de biciclete care ,deasemenea producea si armament la parter iar la etajul 1 era spatiul destinat constructiei bicicletelor Pegas, Carpati, etc.

    Ca model cred ca a fost copiat de pe vechile biciclete Schwinn, americane imi pare dar nu stiu sigur.Oricum regimul comunist le-a simplificat intr-un mod destul de inteligent si chiar le-au imbunatatit.Totusi productia foarte mare era importanta deoarece se utiliza in procesul de asamblare coturi si lipitura si nu sudura directa.Coturile sunt mai rezistente decat o sudura normala si sunt mult mai aspectoase.

    Modelul Pegas cu sha lunga era Pegasul Modern dar multi le spuneau si Kent.
    Putini stiu insa ca modelul Kent era fabricat doar pentru export si avea un abtipild in plus pe care scria best steel.Acum nu stiu daca era cel mai bun otel dar sunt foarte valoroase si greu de gasit.Alte particularitati prin care Kentul se deosebea de Modern erau bridele aripilor mai rezistente, fiind rotunde nu aplatizate si abtipildul cadrului pe care scria KENT , fiecare litera incadrata intr-un romb.Pegasul modern are abtipildul clasic, cu emblema rotund si calul inaripat dispus central, iar sub aceasta fiind scris MODERN incadrat intr-un dreptungi cu colturi rotunjite.Deasemenea Kentul avea dungile subtiri din doua nuante, negru si galben sau verde dispuse intr-un alt model fata de Modern.

    Pegasul Pionier este stramosul Pegasului Modern/kent ,avand aceeasi structura a cadrului si aceeasi forma dar fara shaua lunga si coarnele inalte.Deasemenea avea o foaie de angrenaj mai mica decat cea a Modernului.Motivul foii de angrenaj mici era pedalatul mai usor fiind destinata strict copiilor.

    Un alt model foarte, foarte valoros este Pegasul Mixt.Puteti vedea unul pe pagina mea de facebook( crem).Acesta avea o bara detasabila a cadrului si putea sa se faca si de dama si barbatesc prin desurubarea/insurubarea unui singur surub.Aripile mai lugi erau o particularitate a acestui model.

    Pegasurile au devenit un succes datorita comunismului si nostalgicilor care inca isi doresc un Pegas Modern.Pe vremea aceea acest model era unul din cele mai scumpe modele dintre cele cateva zeci care se fabricau la Tohan.Totusi aspectul de lacrima ,coarnele lungi si shaua pentru doua persoane au deasemenea o contributie majora in succesul lor actual pe piata romaneasca.

    Low rider-urile americane au adaugat inca un plus Pegasului nostru dar nu multi doresc sa ii modifice aspectul clasic, diind considerata acum o bicicleta clasica ,de colectie, cu o intreaga istorie a tarii noastre.Pe viitor un astfel de clasic va fi evaluat la preturi mult mai mari.Estimez ca in 5-6 ani un Pegas autentic Tohan nu va mai putea fi cumparat deoarece au inceput sa devina foarte ,foarte rare .

    Mai jos aveti istoricul wikipedia

    Uzina Mecanică Tohan Zărnești este o fabrică de armament din România. A fost fondată în anul 1938 ca parte a grupului industrial Malaxa[1]. Din anul 1948 până în anul 1990societatea și-a desfășurat activitatea sub denumirea de Uzina 6 Martie Zărnești, iar din anul 1990 până în anul 1998 societatea s-a numit Uzina Mecanică Tohan Zărnești[1]. Pe lângă producția de bază, compania a realizat de-a lungul existenței sale și produse civile, cum ar fi accesorii pentru mașini unelte și construcții metalice sudate[2]. Din anul 1980, societatea fabrică și rachete[3]. În anul 2001, a fost reorganizată ca societate comercială controlată de Romarm[4].
    În perioada comunistă, statul român a îmbrăcat fabrica, chiar de la începuturi, în haină civilă: Tohan, fabrică de biciclete[3]. Fabrica producea pe atunci cite 16.000-17.000 de biciclete pe lună[3]. Fabrica a produs de asemenea și motorete[5]. Fabrica a produs următoarele produse și mărci: Victoria (bicicletă pentru adulți, din 1954), Carpați și Carpați super(motoretă, din 1959), Pionier (bicicletă pentru copii, din 1967), Tohan (bicicletă, din 1967), Junior și Pegas (biciclete pentru copii, din 1968), Mobra 50 (motoretă, 1971), Pegas(bicicletă pentru adulți, din 1972), Pegas (bicicletă pentru copii sub 10 ani, din 1975), Mini-Mobra și motoreta Hoinar (din 1976), bicicleta cu cinci viteze Pegas 1027 Campion din anii 1980[5]. În anii ’90 este produsă bicicleta de munte și cea pentru cros[5]. Bicicleta de munte are 18 viteze și frâne Cantilever[5]. Bicicletele de cameră sunt dotate cu bord electronic[5]. Din 1994 s-a sistat producția motoretei Hoinar[5]. Motoarele motoretelor se produceau la Metrom Brașov[5]. În anul 2004, fabrica mai producea 1.500 de biciclete și 100 motorete anual[6].
    Număr de angajați:
    2008: 499[4]
    2007: 588[4]
    2005: 1.200[3]
    2002: 5.469[7]
    1991: 12.000[3]
    Cifra de afaceri:
    2008: 7,3 milioane lei[4]
    2007: 7,5 milioane lei[4]
    [modificare]Vezi și

    Parcul industrial Zărnești
    [modificare]Note

    ^ a b Scurta prezentare a societății, tohan.ro, accesat la 31 octombrie 2010
    ^ Produse civile, tohan.ro, accesat la 31 octombrie 2010
    ^ a b c d e Fabrica de armament Tohan isi marita acoperirea: bicicletele, 25 martie 2005, hotnews.ro, accesat la 1 noiembrie 2010
    ^ a b c d e Cum se simte industria noastră de apărare, 19.09.2009, bursa.ro, accesat la 30 octombrie 2010
    ^ a b c d e f g Pegas in viata, Mobra in istorie, 13/04/2004, jurnalul.ro, accesat la 1 noiembrie 2010
    ^ La Tohan Zarnesti se mai produc doar 1.500 de biciclete pe an, 11 octombrie 2004, hotnews.ro, accesat la 1 noiembrie 2010
    ^ Peste 3.000 de concedieri in judetul Brasov, 15 ian 2002, adevarul.ro, accesat la 31 octombrie 2010
    [modificare]Legături externe

    http://www.tohan.ro – Site web oficial
    Fabrica de biciclete a murit, bombele au rămas, 7 februarie 2011, Adevărul – Pagina 2
    Acest articol legat de o corporație, intreprindere sau companie este deocamdată un ciot. Poți ajuta Wikipedia prin completarea lui!

    Scuzti greselile , nu am mai avut timp sa corectez.

  3. LaviniaM zice:

    Si acum la intrebare, legat de subiectul recompensarii copiilor… si eu folosesc metoda asta de „momire”, de „manipulare”, ca sa iasa lucrurile bine, asa cum le vrem noi, parintii. Uneori functioneza, alteori, nu. Nu stiu de-i bine sau rau, o sa vedem roadele peste ani.

  4. Katia zice:

    Loctiitorul comandantului de unitate avea snur bleu, albastru inchis era al comandantului 🙂 ! Asa imi amintesc, ce onoare pe noi! Bine, mai sus de cel rosu nu m-am ridicat. Mai presus, da. O vreme purtasem si unul alb…
    Prastia ca ispita, hm, salut cu gratie asa o ispita, stam la o tacla si apoi ne despartim cordial, trimitand bezele.

  5. Edgar zice:

    Am avut Pegas practic verde inchis – undeva prin clasa a IV-a, a V-a, nu mai tin minte exact.

    Dacă aş găsi unul, l-aş recondiţiona imediat şi chiar aş fi în stare să slăbesc numai să mă mai pot urca pe ea încă o dată … 🙂

    Asteptam rabdatori.

  6. Gabriel Harapescu zice:

    eu am avut o bicicleta cu roti de 26, tip mountain bike, tot pegas, a fost o „editie” limitata, tot asa bateam si eu strazile orasului…. Promisiuni acum merg cu Iphone 4 (eventual 5 cand va aparea), tablete s.a.m.d .

  7. Daniela zice:

    La noi era mai simplu: orice ne-am fi dorit, stiam din start raspunsul „nu avem bani pentru asta. Trebuie bani pentru paine.” Singura speranta era la bunici si sa lucram macar o luna in vacanta de vara. Iar pentru carti, premiile de la sfarsit de an scolar si premiile de la olimpiade.
    Fratii mei au invatat sa mearga cu bicicletele vecinilor de bloc, eu, fiind prea „doamna” ca sa cer cuiva ceva, n-am invatat deloc.
    Dar promisiunile functioneaza cu cel putin doi dintre nepotii mei. E drept doar la obiective cu termen scurt de realizare.

  8. Mihai-Sorin zice:

    @”ce părere aveţi de acestă procedură? Merită să îi “ducem” pe copii cu astfel de promisiuni? Funcţionează? Mai funcţionează la generaţiile care urmează generaţiile copiilor noştri?”

    Da functioneaza e inca de actualitate caci este biblica seamana foarte mult acest 2daca iei premiul cutare iti cumpar …:” cu
    „Celui ce va birui ii voi da sa manance din pomul vietii, care este in raiul lui Dumnezeu.” Apocalipsa 2:7
    „Cel ce va birui nicidecum nu va fi vatamat de a doua moarte.” Apocalipsa 2:11
    „Celui ce va birui ii voi da sa manance din mana ascunsa si-i voi da o piatra alba; si pe piatra aceasta este scris un nume nou pe care nu-l stie nimeni decat acela care-l primeste.” Apocalipsa 2:17
    „Celui ce va birui si celui ce va pazi pana la sfarsit lucrarile Mele ii voi da stapanire peste neamuri.
    Le va carmui cu un toiag de fier si le va zdrobi ca pe niste vase de lut, cum am primit si Eu putere de la Tatal Meu.. Si-i voi da luceafarul de dimineata.” Apocalipsa 2:26-28
    „Cel ce va birui va fi imbracat astfel in haine albe. Nu-i voi sterge nicidecum numele din Cartea vietii si voi marturisi numele lui inaintea Tatalui Meu si inaintea ingerilor Lui.”Apocalipsa 3:5
    „Pe cel ce va birui il voi face un stalp in Templul Dumnezeului Meu, si nu va mai iesi afara din el. Voi scrie pe el Numele Dumnezeului Meu si numele cetatii Dumnezeului Meu, Noul Ierusalim, care are sa se coboare din cer de la Dumnezeul Meu, si Numele Meu cel nou.” Apocalipsa 3:12
    „Celui ce va birui ii voi da sa sada cu Mine pe scaunul Meu de domnie, dupa cum si Eu am biruit si am sezut cu Tatal Meu pe scaunul Lui de domnie.” Apocalipsa 3:21

  9. coco zice:

    aaa, cat de mult mi-am dorit pegasul asta si cum ii mai invidiam pe cei cativa norocosi care-l aveau! Din pacate nici macar prin minte nu-mi trecea sa-l cer, era un fel de audi A6 pentru mine, total inaccesibil 🙂 Dar am invatat sa merg pe tohanul tatei, unul masiv, greu cu bara. Bine ca eram destul de inalta pentru varsta mea si puteam sa merg normal, puteam chiar sa stau pe sa si sa ating pedalele cu varfurile, suficient sa-mi fac vant 🙂 Ai, ce vremuri faine!! (din punctul asta de vedere).
    Nu stiu ce sa spun despre recompense pentru ca la noi in familie nu era aplicat acest principiu la un nivel asa inalt 🙂 Chestii mici ca o prajitura sau o haina noua sau altceva de genul asta.

    • Marius David zice:

      probabil că măcar ai noştri copii îl vor avea… poate chiar zilele astea.
      Ah, nu mă stîrni.. Tohanul unchiului meu, apoi Ukraina. Bicicletel alea aveau 25 de kg.
      eu eram destul de scurt ca să merg PE SUB CADRU 🙂

  10. Ioana zice:

    Mie mi-au dat lacrimile citind aceasta relatare, resimtind o frustrare amara. Obtinerea unei biciclete a fost coditionata de invatarea limbii germane! Nu vi se pare o cruzime? Acesta este motivul pentru care eu detest aceasta limba pe care nu am invatat-o (am fost premianta, am termninat cu cea mai mare medie generala, dar degeaba). Am primit o bicicleta rosie (habar nu am marca) abia in clasa a IX-a (dupa ce m-a invatat sa pedalez in curtea liceului un coleg carea facea naveta cu bicicleta). Apoi, sa recuperez anii pierduti ca pieton, foloseam bicicleta ca sa ajung la liceu, inclusiv pe zapada si gheata. Dupa intrarea la facultate am primit o alta bicicleta (galbena) cu care m-am deplasat in cei 4 ani de studii si care mi-a fost furata chiar de ziua mea, de la biblioteca judeteana, legata fiind. La biserica mergeam tot cu bicicleta, pedaland pe tocuri si cu fuste lungi (cateva tivite cu franjuri la lant). Bicicleta ajunsese un reper al indentitatii/identificarii mele, alaturi de parul lung.
    Iata ca eu sunt un exemplu ca nu a dat randament conditionarea tatalui meu si nu as vrea sa folosesc astfel de promisiuni cu proprii copii.

    • Marius David zice:

      Stimată Ioana, înţeleg perfect ce spuneţi, de aceea nu cred în manuale de crescut copiii.
      Fiecare copil este unic.
      nu cred în cărţi pentru consiliere premaritală, in-maritală, post-maritală…
      nu cred în general în bibliografie pentru utilizarea sentimentelor.
      mă bucur că postarea mea a avut totuşi un efect katarhic.

  11. Pingback: A sosit … după 33 de ani (Pegas Modern) « La patratosu

  12. Radu George zice:

    Eu am primit prin a IV-a o bicicleta ” Robusta” rosie, avea roti normale dar cadrul mai mic si ghidonul aproape drept. Dar multa vreme am circulat cu Ucraina tatei. Mergeam pe sub ruda fara probleme uneori cu butelia de 10 litrii de sifon. Fratele meu a primit insa in schimb o „semicursiera”. I-a schimbat de multe ori culoarea dupa cum era moda si posibilitatile. Intr-un final a dat-o la nichelat la o pila de la Fabrica 23 August.

    Cred ca sistemul de rasplata functioneaza pe anumite paliere care cu multa sensibilitate trebuie detectate de parinte. Ai mei m-au „dat” la pian, m-am chinuit 5 ani la scoala de muzica, lungi ore de teorie muzicala, apoi dupamesele alea la momente de adrenalina scazuta in care flamand mai trebuia sa mai raman 2-3 ore la scoala pentru ore de pian cu tovarasa. Am aproape 40 de ani si nu cant la nici un instrument si nici notele nu cred ca le ma stiu am ramas cu o frustrare legat de toata experienta cu muzica. A fost ambitia parintilor si nu a mea.
    In schimb la Casa Pionierilor la cercul de electrotehnica si radio-goniometrie am excelat. Dar parintilor li se parea o pierdere de vreme.
    Desii copii mei is mici deabea au inceput scoala respectiv gradinita, vreau sa ii las in ritmul lor, notele nu vor fi criteriul de baza dupa care ii voi evalua. Vreau sa ii ajut sa isi gaseasca punctele tari si pe domenile acelea sa faca performanta de vor vrea.
    Sper sa fie mai educati ca mine dar de nu vor voii ci le va place munca fizica, so be it.
    Cea mai mare speranta e ca la maturitate vor imbratisa valorile crestine ce ne marcheaza si noua viata.

  13. Pingback: A sosit … noul Pegas | Marius Cruceru

  14. roxana zice:

    ce vremuri..si eu am avut un pegas..mostenire de la varul meu mai mare cu 10 ani..mentionez ca in prezent am 27 de ani..
    era modelul verde clasic,fara coarne si sa lungi..el l-a primit in dar in clasa a 4-a si eu l-am calarit de la 5 ani pana pe la 17-18..era la tara la bunici si doar in vacante apucam sa ma plimb….
    si acum mai zace in magazia bunicilor prafuit din pacate…
    bunicul meu are tot de atunci un model de talie mare care se pare ca rezista cu brio de atatia zeci de ani.

    asta e o poza facuta acum 2-3 ani 🙂

  15. Pingback: Santana – sau “Ce te uiți ca după mașini străine?” | Marius Cruceru

  16. Florin Ned zice:

    Poate ca nu e locul sau cazul in care sa fac reclama dar eu, cu parere de rau vreau sa renunt la a mea. Ma scuzati pt reclama dar nu stiu cum sa o postez altfel.
    Aceasta este: http://www.okazii.ro/biciclete/de-oras/bicicleta-lowrider-chopper-full-chrome-de-tip-pegas-a127796534

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.