Aceaşi problemă din două unghiuri diferite …

Este vorba de cazul deja celebru de la „filosofie”:

Iată unghiul deja cunoscut.

Iată cum se vede aceeaşi problemă şi dintr-un alt unghi. Cred că articolul de citit ridică o problemă foarte interesantă: cercetătorul plin de articole ISI şi hiperpublicat nu este neapărat şi cel mai bun pedagog… şi   vice-varză. De aceea cred că în catedra respectivă ar fi fost loc pentru ambii amîndoi lectorii, şi pentru alergătorul de performanţă şi cursă lungă, dar şi pentru „iepure”, aşa îi numeam pe cei care alergau pe lîngă campioni la antrenamentele pentru naţionale. Este nevoie şi de sparring-partners, de asistentul plin de răbdare, de salahorul care intră cuminte la oră şi are răbdare cu studentul, dar şi de personalitatea puternică a celui care de atîta apărut pe sticlă nu mai are timp de conducerea lucrărilor de diplomă.

De citit textul următor … Iată de ce avem nevoie pentru o dezbatere reală….

În cele din urmă, unde este piatra de încercare care nu a lăsat spațiu de desfășurare pentru doi lectori promițățori ? Nu sunt ei cei de la care mai puteam aștepta dezmorțirea facultății noastre, după atâta timp în care intelectualii noștri au dat doar cu bățul în baltă ? Rănind și mai mult orgoliile celor care ne-au păcălit, prin ce reformă am putea spera la prezența în această facultate a ambilor candidați și a altor doctori și cercetători în filozofie care încă mai întrețin un metabolism intelectual sănătos acolo unde cei dintâi nu au putut să vadă decât malul provincial al Dâmboviței ?

Citeşte mai departe AICI.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în dulce Românie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Aceaşi problemă din două unghiuri diferite …

  1. george zice:

    Cand vad modul in care scientometria ne influenteaza sistemul nostru eclesial de valori, imi cam piere cheful/elanul de a mai citi articole (de altfel, foarte bune) ca cel recomandat de dv.
    Asistam la cristalizarea unor criterii de evaluare a pastorilor /predicatorilor /conferentiarilor crestini foarte apropiate de axiologia academica si foarte departe de practica apostolica. Intr-un comentariu referitor la “scandalul” de la Filosofie, se spune:

    “… unde nu neaparat calitatile pedagogice ale individului conteaza, de fapt ele reprezinta cam 10% din portetul unui lector de succes – in jur de 60 % publicatiile si abilitatile de a atrage finantare externa si 30 % networking, adica socializarea …”

    Revenind in “ograda” noastra, observam cam aceleasi criterii de “evaluare”:

    – abilitatea de a atrage sponsorizari pentru constructii de cladiri, misiune, etc. Daca pastorul reuseste sa-si asigure astfel si salariul, cu atat mai bine … Ne pricopsim astfel cu pastori care sunt atat de centrati pe colectarea de fonduri, incat numai de pastorire nu le mai arde.

    – titlurile obtinute (sau cum spunea cineva – “sclipiciul”). Aceasta mentalitate ii forteaza pe pastori sa “alerge” dupa prefixuri/sufixuri gen: ThM, MDiv, PhD, MA pentru a ramane “in carti”. Pe de alta parte, asa ajungi sa crezi ca “stapanesti” (master) domeniul teologic, iar Duhul nu mai are ce sa te … invete.

    – cuantificarea obsesiva. Succesul se masoara – din nefericire – cantitativ, nu calitativ. Si cine umple bisericile mai bine decat “harul ieftin” (cu “ucenici” incapabili sa ucenicizeze)?

    – studii “in afara”. Altfel te vede lumea … Bine spunea cineva: “Nu tot ce e “made in USA” e coborat din cer …”. Se presupune – in mod pueril – ca acolo unde e excelenta tehnologica e si excelenta teologica.

    – vizibilitatea/notorietatea. Sunt pastori care isi fac bloguri – nu din dorinta de a fi utili sau pentru ca au ceva de spus (cazul gazdei noastre) – ci din disperarea de a fi “in randul lumii”, “insirand cuvinte goale …”, vorba poetului. Frica de a fi etichetat “retrograd” naste monstrii …

    – conferintele tinute in strainatate. Pastorii devin “turisti” greu de gasit in propriile biserici, doar pentru a fi “trendy”, cum vor (virtualii) enoriasi.

    – actiunile/evenimentele organizate de acestia. Activismul steril ii va vaduvi de timpul dedicat meditatiei si rugaciunii. Pastorirea nu insemna project-management, ci soul-managenemt.

    – CV-ul. Daca apostatii, din diverse motive, decid sa revina in “lucrare”, e suficient sa omita in CV un “mic” capitol din viata lor, si sunt primiti cu covorul rosu (nu dau exemple, ca le stiti). Barnaba a fost trimis – nu in virtutea CV-ului/titlurilor/functiei – ci in virtutea caracterului lucrat in el de Duhul Sfant. Daca cei doi “maziliti” de catre UBR erau bine cercetati la capitolul caracter (divort, etc.) si nu numai la capitolul teo-logo-reic era mult mai sanatos.

    – receptivitatea la “nou”. Destul de multe nasuri “fine” de la bisericile bucurestene se strambau la aparitia fr. Marcu Nichifor. Teama de “balta statuta” (ca sa folosesc un termen folosit in articolele referitoare la scandalul de la catedra de Filosofie) ne face grabnici in a plonja in apele Niagarei.

    – asocierea cu VIP-uri autohtone sau vestice. Un tanar teolog care preda la ITP, care are apetenta – cel putin curioasa – de a se fotografia alaturi de VIP-uri teologice (fiindca “da bine” la imagine) s-a pricopsit recent cu un scandal din cauza asta.

    Eu inca mai cred in eficienta si suficienta criteriilor enuntate in 1 Timotei si Tit si sper sa nu inlocuim “omul lui Dumnezeu” cu “omul sistemului” sau cu “specialistul in lucruri sfinte” (vorba fr. Branzei) …

    • Edgar zice:

      George, de unde stii ca tanarul teolog de care vorbesti s-a fotografiat alaturi de VIP-uri pentru ca „da bine” la imagine?

    • faithman zice:

      George, nici eu nu as fi putut-o zice mai bine. Marturisesc ca ma regasesc in vreo 2 aspecte dintre cele enumerate (desi imi place sa cred ca motivatiile mele sunt diferite de ale epigonilor descrisi de tine) si cu toate acestea iti aplaud luciditatea diagnosticului. Mie, insa, mi-ar placea sa trecem dincolo de observatia per se si sa incepem sa ridicam fratietatea la arme impotriva imposturii. Nu mai sunt chiar la prima tinerete dar mi se incoarda grumazul cand vad atata impostura in leadership-ul protestant autohton. Ai vreo sugestie?

      • george zice:

        “… sa trecem dincolo de observatia per se si sa incepem sa ridicam fratietatea la arme impotriva imposturii.”

        Faithman, nici eu nu mai sunt la prima tinerete, nu conta pe mine … 🙂
        Referitor la „praxis”, avem doar trei „arme”, cele folosite de Hristos:
        – rugaciunea
        – modelul personal. Ma bucur de fiecare data cand tineri din biserica din care fac parte imi solicita mentoratul (le explic ca am probleme cu „perii albi” care intarzie sa apara, deh, chestie genetica … 🙂 )
        – invatatura. Intamplator (oare?), in august mi-a „picat” mie studiul despre „Slujire si slujitori”. Am expus 24 din principiile slujirii (in doua duminici, una nu mi-a ajuns), si am fost foarte bucuros ca au fost foarte bine receptate (pot fi ascultate la: http://www.izbanda.ro/media.php?pageID=2). Fiind aproape de Regie, in biserica noastra sunt foarte multi tineri, si unul din obiectivele cele mai importante este formarea acestora.
        Cred ca e suficient!
        (apoi, sa „asteptam in tacere ajutorul Domnului” …)

  2. ciprians zice:

    Marius, felicitari pt titlul academic obtinut! DOMNUL-DUMNEZEU sa te binecuvanteze cu echilibru si intelepciune si sa te pastreze in smerenie!

  3. faithman zice:

    Chestiunea cu solidaritatea impostorilor din prima postare a lui Liiceanu ma face sa ma gandesc la marasmul nostru baptist si intorcand lucrarile intunericului pe toate fetele am ajuns la concluzia ca suntem superiori celor „din lume” intrucat la noi exista nu doar o solidaritate dar si o perseverenta a imposturii. Tot mai des aud din partea celor mai decenti dintre noi replica amar-deprimata :”Am obosit sa lupt impotriva lor”. Interesant, totusi cat de neobositi sunt lucratorii faradelegii, cata adrenalina pompeaza non-stop in arterele lor spirituale si cat de astenici sunt „sfintii” chemati sa tina sus stindardul unei credinte curate.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.