Cronică de producţie

După cum am anunţat, astăzi am avut producţia clasei de pian a conf. univ. dr. Daniel Goiţi. Nu-mi revin încă din entuziasm. Mai întîi sala a fost neaşteptat de plină. Am căutat să îi fugăresc pe studenţii care veniseră pentru întîlnirea cu rectorul de la ora 18.00. Studenţii aveau emoţii şi nu doreau să fie prea mult public. Au rămas mai mult de jumătate şi la acest număr s-au adăugat persoane din oraş.

Paula Laza a început cu Grieg, Nocturo, Andante no. 4 şi Allegro Appasionato, de acelaşi compozitor. Sunet bun, interpretare corectă, frumoasă, frazarea neaşteptat de bună şi o evoluţie clară faţă de anul trecut.

Ana Ruth Maior… Nu ştiu dacă l-a văzut pe Glenn Gould, dar am avut impresia la un moment dat că vorbeşte cu pianul, pronunţa numele notelor. A cîntat Brahms într-o interpretare cu totul diferită (am recunoscut mîna Goiţi aici).

Intermezzo op. 118 no. 2 şi Ballade op. 118 nr. 3 au sunat impecabil pe un pian care a fost acordat de două ori în ultimele două zile şi tot dezacordat era. M-am speriat cînd a început, am crezut că este un program mult prea greu pentru ea. S-a descurcat, în ciuda presiunii publicului, într-un mod demn de un artist de scenă.

Camelia Matei a interpretat Chopin, Marea Poloneză, Poloneza op. 53. Aici experienţa şi studiul îndelungat şi-au spus cuvîntul de la interpretare la tipul de emisie a sunetului. Rachmaninov-ul, Preludiul op. 32, no. 12 a fost una dintre piesele de atmosferă ale serii.

Briggita Rethi, exactitatea şi disciplina interpretei au făcut ca Haydn, Sonata în Mib, să sune „ca la carte”. Briggita a cîntat ca o adevărată profesoară, care trebuie să le demonstreze elevilor cum trebuie cîntat.

Una dintre suprizele serii a venit tot din partea acestei interprete. Villa-Lobos – A folia de un blocco infantil, piano duet, la care mîna secundă a fost interpretată de Lector univ. drd. Garai Zsolt.

Lobos este unul dintre interpreţii mei preferaţi pentru chitară, brazilianul în seara aceasta a sunat pe pian într-un amestec de pasiune românească, cu disciplină de interpreţi maghiari.

Lovitura serii a fost Gershwin-ul. Rhapsody in blue – duet de pian, Camelia Matei şi Ana-Ruth Maior.

Eu am crezut vă vor cînta o bucăţică acolo de demonstraţie. De unde… Trebuie neapărat să ascultaţi. La un moment dat, Daniel Goiţi s-a ridicat şi a început să dea dînsul paginile, fremătînd mîna dreaptă în indicaţiile de interpretare. Am ascultat o cu totul altă rapsodie.

Cele două studente ale clasei Goiţi au cîntat cu o precizie şi o ritmică greu de egalat chiar de absolvenţi de conservator cu multă experienţă în citire de partituri.

Nu-mi revin încă din beţia de sunet şi din entuziasm.

Dragi prieten, Steinway-ul nostru s-a dus de tot. Este un instrument mort, aceşti copii merită un pian mai bun. Voi reveni cu o cerere către mecenanţi pentru a pune în sala mare de capelă un pian care să merită mîinile lui Daniel Goiţii, Zsolt Garai şi mîinile studenţilor lor.

A meritat fiecare clipă din această seară şi consider că am cules astăzi o parte din roadele ultmilor ani în care secţia de muzică a fost încurajată să realizeze performanţă în cercetare, nu doar activitate didactică.

Sînt umilit şi mîndru să le fiu decan unor asemenea profesori şi studenţi. M-aţi făcut cu fericit şi nu numai ca Decan!

Nu cred că sînt mai puţin fericit decît Prof. Univ. Dr. Nicolae Bica, cel care a transformat cu totul şcoala de muzică de la Oradea şi a reuşit să aducă oameni precum Maestrul Pautza, Conf. Univ. dr. Daniel Goiţi în faţa studenţilor noştri. A reuşit să obţină un sunet care aduce a Madrigalul lui Marin Constantin cu un cor de tineri care abia de cîteva luni s-au întîlnit cu muzica de cameră

Dînsul şi-a ales alt punct de audiţie, dincolo de proiecţia directă a pianului.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Muzica, Pt. studenţii mei, Recenzii-critică. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Cronică de producţie

  1. naomi zice:

    Foarte frumos relatat.
    Am simtit emotia ca si cum as fi fost acolo.
    Va multumim!

  2. Gabriel Băloi zice:

    Deşi sînt un compus , preponderent diletant , precum „tetraciclina cu B complex” ( care , în mod firesc , e mai mult antibiotic decît vitamina B prin însăşi destinaţia sa ), puţin scapă , totuşi , exigenţelor mele muzicale.

    Sînt UN PIC uimit de prestaţia acestor fete. Spun doar „un pic uimit” , fiindcă în domeniul pianului ( despre pian se poate spune , cu adevărat , că este un domeniu) partea feminină mi se pare că are predilecţie , datorită AFECTULUI special pe care îl are genul feminin faţă de acest sunet deosebit.
    Iată cîteva exemple edificatoare , care doresc să le fie model studentelor noastre :
    -Yuja Wang ,
    -Claire Huangci ,
    -Valentina Lisitsa ,
    -Alice Sara Ott ,
    -Anna Fedorova ( Chopin Etude Op.25 , no.11) ,
    -Junna Iwasaki ( Chopin: Waltz A-flat major op.42 ) ,
    -Patricia Hase ( J.Haydn Sonata As-dur , HOB XVI:46, I. „Allegro moderato”) ,
    -mai ales Yuliana Avdeeva ,
    -Sofia Vasheruk

    Ş.a.m.d.

    Pot fi vizionate pe youtube.

  3. Ana Ruth Maior? oauu ce a trecut timpul…
    O stiu pe Ana Ruth de cand era micuta.
    Sper sa nu fac o confuzie; e fata fr. Maior din Slatina nu?
    Oricum, felicitari!!!

  4. guitarschizofrenic zice:

    felicitari studentilor, profesorilor si organizatorilor. trebuie rezolvata problema pianului intr un fel.

    • Marius David zice:

      muncim la asta şi sînt pe cale să fac ceva foarte dureros pentru mine ca să rezolvăm problema

      • guitarschizofrenic zice:

        nu cred ca e necesar sa se cumpere altul, poate fi reconditionat daca nu mai sta in acordaj. sunt diverse firme care se ocupa de asta si de alte reglaje necesare pianelor. presupun ca pianul nu e foarte vechi si nu a suportat lovituri serioase in existenta lui! chiar e Steinway ?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.