George Enescu, compozitor sau/şi interpret?

Oare ce va fi fost mai strălucit George Enescu, compozitor sau interpret? Românul este recunoscut fără doar şi poate ca un compozitor revoluţionar în arta folosirii orchestrei (vezi Rapsodia în interpretarea Celibidache), dar este prea puţin cunoscut faptul că Enescu era un interpret desăvîrşit, un pianist care a intimidat pianişti de concert, unii la un pas de a nu mai cînta niciodată în pubic după ce l-au auzit pe Enescu. Avea o postură aparte de interpretare la pian, se lăsa pe spate şi astfel îşi schima poziţia faţă de emitentul sunetului. Violonist? Impecabil!
Profesor de instrument? Îi sînt mărturie elevii!

Păcat că nu avem prea multe înregistrări. Aşa cum Caragiale a fost perceput numai ca autor de comedie, deşi cred că ar fi avut o carieră poate mai strălucită ca autor de tragedie, tot aşa Enescu este perceput doar ca un strălucit compozitor, şi pierdem din vedere faptul că am fi putut avea o şcoală „de sunet” unică în lume, dacă Enescu ar fi avut posibilitatea de a preda vioara şi pianul aici.

Poate … data viitoare!

Iată comentariul celui care a pus videoclipul;

Enesco is perhaps the most underrated violinist in all of history (probably because he was more famous as a teacher). When my teacher first heard this recording he became obssessed and made every one of his students listen to Enesco 5 times a day. Good advice 🙂

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Muzica, Schimb de iutuburi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la George Enescu, compozitor sau/şi interpret?

  1. Alex zice:

    Un om excepţional! Ar trebui învăţat mult mai mult la şcoală despre Enescu.
    Am citit mai demult o carte despre marele Enescu, cel mai mult impresionându-mă mărturiile elevului său drag – Yehudi Menuhin. Spunea că Enescu era în stare să interpreteze o partitură, la prima vedere, fără greşeală! Şi reţinea partiturile cu multă uşurinţă.
    Foarte frumoase fragmentele interpretate de Enescu. Mersi, dragă Marius!

  2. Ioana zice:

    Se stie, de asemenea, ca interpreta la vioara „netemperat” ceea ce facea ca impreuna cu pianul, care este un instrument temperat, sa sune destul de „ciudat”…:)

    • Marius David zice:

      da, Ioana, la flaut se poate modifica, din cîte am auzit şi aud la Neriah… se poate modifica înălţimea sunetului din suflu, aşa că şi flautul într-un fel este instrument semi-temperat. Este adevărat?

  3. Pingback: Istoria religiilor, pianista cu patru degete, Εnescu « La patratosu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.