Ce nu este un pastor? 2

6. Pastorul nu este preot. Statutul liturgic şi eclesial al pastorului nu este compatibil cu cel al preotului din bisericile tradiţionale. Pastorul nu este unic oficiant al liturghiei, el coliturghiseşte cu restul comunităţii pe care îi consideră asemenea lui, preoţi, în virtutea conceptului de preoţie universală. Pastorul nu este un mijlocitor între oameni şi Dumnezeu, nici un administrator al tainelor, nu este econom al misterelor. Statutul de pastor nu presupune nici un fel de distincţie şi diferenţiere ontologică între el şi restul enoriaşilor, nu este nici măcar primul între egali. Prin hirotonie nu este trecut într-un alt „ordo”, de aceea nu putem folosi absolut deloc cuvîntul „ordinare”, pentru că ordinatio vine pe filieră catolică şi tocmai acesta presupune, instaurarea unui alt ordo eclesial, după modelul preoţilor şi leviţilor din VT. ( Trebuie să facem vorbire mult mai serios despre limbajul nostru tehnic teologic şi confuziile pe care le seamănă lipsa de cunoaştere în domeniul acesta – ordinare, simbolul pentru Cina Domnului etc. dar efectele lipsei de prelucrare a limbajului teologic sînt devastatoare.) Puţini dintre evanghelici ştiu ce presupune ordinarea în teologia catolică şi hirotonia în mediul ortodox. Fiecare dintre acestea presupune crearea unei categorii speciale de creştini. Unii teologi extremişti susţin chiar faptul că în iad nu poate intra nici un preot tocmai datorită harului pe care îl poartă. De asemenea, această paradigmă a preoţilor din VT nu se aplică deloc pastorilor (nici calificările de acolo… dacă s-ar aplica atunci cei care chelesc n-ar trebui să mai fie pastori… ). Din aceste motive pastorii nu poartă veşminte speciale, reverendă, spre exemplu, iar cei care poartă astfel de veşminte în cultele neoprotestante le poartă nelegitim şi cu intenţii discutabile. (Nu discutăm aici cazul Wurbrandt şi de ce el purta reverendă. Nu mă refer la teologia pastorală luterană aici, discut doar ce nu este un pastor baptist.)

7. Pastorul nu este prestator de servicii spirituale şi liturgice, deci nu este un fel de „popa-nost”. Pastorul nu are ca principală funcţie oficierea ca „meseriaş” a nunţilor, botezurilor, înmormîntărilor şi altor servicii spirituale…pe care le prestează insensibil şi pe nas fornător către populaţie. Da, oficiază slujbe (de ce numai pastorii ordinaţi …. etc. o întreagă discuţie,voi reveni dacă este cazul) oficiază slujbe duhovniceşti, dar nu ca un meseriaş, ca un profesionist care ştie rîndul şi momentul. Nici nu este un lăutar-improvizant, care spune ce-i vine la gură, fără să cunoască rînduielile, dar, avînd în vedere simplitatea slujbelor noastre, este previzibil în ceea ce face şi atît de la îndemînă încît poate să ucenicească oricînd pe altcineva imediat, fără a deţine un monopol al slujirilor spectaculoase. Pastorul-meseriaş, care îşi schimbă numai numele mortului folosind, fără emoţii şi simţire, aceeaşi predică, pastorul-popă, care se comportă exact ca un profesionist al celor bisericeşti este departe de modelul pe care Domnul Cristos, Marele Păstor, ni l-a arătat. „1 Petru 5:2 Păstoriţi turma lui Dumnezeu, care este sub paza voastră, nu de silă, ci de bună voie, după voia lui Dumnezeu; nu pentru un câştig mârşav, ci cu lepădare de sine.” Oficierea slujbelor duhovniceşti se face tocmai în virtutea statutului său de între-stătător, nu de înainte-stătător.

8. Pastorul nu este un leader. Nu este un leader în sensul politic-sociologic-managerial al cuvîntului. Dacă vă gîndiţi cumva la Pastorul Martin Luther King ca un exemplu pozitiv nu cred că este cea mai fericită alegere. (Sper să aveţi răbdare să citiţi articolul lui Neuhaus, pentru o mai temeinică informare. Sper din toată inima, „date fiind datele”, că MLK nu va reprezenta niciodată pastorul baptist, politician fiind acesta sau nu) Nu vreau să motivez acum, din lipsă de spaţiu această afirmaţie, dar aş susţine că Martin Luther King a fost un politician pur sînge şi… nu numai politica l-a nenorocit. Full stop. Chiar aplicarea modelului Neemia la păstorirea noutestamentară poate fi o forţare. Păstorul nu este nici un Moise, nici un Neemia, nici un Ilie, nici un Ezra. Păstorul nu este un conducător carismatic, care să îi inspire pe oameni la fapte de vitejie. Stă înaintea oamenilor, trebuie să fie ŞI lider, dar nu ÎN PRIMUL rînd un lider. Pastorul nu este cel mai educat, nici cel mai talentat, nici cel mai frumos, nici cel mai înalt, nici cel cu vocea mai puternică, nici cel care s-a afirmat într-o criză, nu este cel care cîntă cel mai tare, cel care ştie toţi împăraţii şi judecătorii pe nume, nici listele din Cronici. Păstorul nici măcar nu stă în frunte, dar nici în spate, nu-i lateral turmei şi nici paralel comunităţii, pastorul este ÎNTRE, de aceea nu poate fi leader. He is not leading…

9. Păstorul nu este manager. Nici constructor, nici şef de şantier, nu este un fundraiser. Ce păcat că în perioada construcţiilor pline de entuziasm din anii 1990-2000 autoritatea multor păstori s-a erodat datorită implicării în proiecte de construcţie de la fundraiser la designer interior. Sînt oameni dăruiţi pentru asta, pot fi diaconi şi tocmai asta presupune slujba diaconală, nu-i aşa? Pastorul se poate atinge de moloz şi de lopată, chiar trebuie, dar nu este el responsabil cu cele materiale. Nu-i slujba lui să achiziţioneze termopanele, să facă licitaţii, nici măcar să se pronunţe în astfel de probleme care iscă scandaluri şi conflicte atît de uşor. Pastorul nu trebuie să fie o „lingură în toate ciorbele”, peste tot dînd sfaturi, peste tot implicat, inclusiv la alegerea culorii pentru pereţi la renovarea bisericii. Trebuie să fie cu oamenii şi între oameni, dar, dacă nu este priceput, nu trebuie să încurce. Multe conflicte poate dezvolta o soţie de păstor sau un păstor care se cred singurii responsabili pentru felul în care va arăta spaţiul liturgic sau pentru aprovizionarea de la agapa de la sfîrşitul săptămînii. Manageriatul este pentru diaconi, iar diaconii nu trebuie să-şi atribuie slujba pastorală. Cele două slujbe nu sînt nici în suprapunere, nici interschimbabile.

10. Păstorul nu este disk-jokei, entertainer sau circar. Nici conducătorul trupei de laudă şi închinare şi nici căpitanul echipei de fotbal a bisericii. Unii dintre păstori, rarissime cazuri, cred că este parte din resposanbilitatea lor să creeze „atmosferă” prin glume, snoave, ironii din care nu mai iese la suprafaţă Cuvîntul niciodată. Devin un fel de Florin Piersic de serviciu în variantă eclesială. Limbajul colorat, glumele la limita decenţei, aluziile nepotrivite atrag, stîrnesc, adună public, dar, de asemenea întristează şi poticnesc. Nu este amvonul locul în care să îl imităm pe Toma CAragiu, în cel ma bun caz, nici pe Alexandru Arşinel sau Vacanţa Mare, sper că în cel mai rău caz. Glumele, limbajul tare, alunecările în derizoriu, jocurile de cuvinte şi calambururi folosite cu generozitate pot face ca o predică să degenereze în show, dacă se pierde măsura. Asta nu înseamnă că trebuie să renunţăm la simţul umorului şi la o bună cumpănire în folosirea acelor instrumente retorice care pot stîrni zîmbetul de care nici Dumnezeu nu se lipseşte. Păstorul nu-şi poate permite orice, oriunde, oricînd pentru că el nu este oricine.

Poate că cel mai instructiv lucru pentru un pastor care se pregăteşte să fie hirotonisit este să se gîndească cîte lucruri nu este, cîte lucruri nu mai poate face, cîte libertăţi pierde şi de cîte ori va răsuna în urechile lui scîncetul copiilor lui: „da de ce numai noi nu… ?”

Va urma…

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Articole, Biserica Baptista, Comentarii, Meditaţii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

36 de răspunsuri la Ce nu este un pastor? 2

  1. Patrix zice:

    Bine ca ai amintit de Luther King ca exemplu… tipul a fost de un caracter execrabil.
    Articolul lui Neuhaus este foarte decent, este si o presa anti-black care il face cu oua si cu otet, dar Neuhaus este elegant.

    Sper ca niciun pastor baptist sa nu fie ca Martin Luther King!!!

  2. ascultareacredintei zice:

    Păstorul nici măcar nu stă în frunte, dar nici în spate, nu-i lateral turmei şi nici paralel comunităţii, pastorul este ÎNTRE, de aceea nu poate fi leader. He is not leading…

    Ce ne facem cu realitatea? Comitetele bisericilor baptiste, in general, conduc. Prin statut, pastorul conduce comitetul. Notiunea de birou ne spune una, notiunea de INTRE ne spune alta. Pastorul manager este o realitate. El e sef, el dispune, da ordine (folosesc cuvinte auzite la anumiti pastori, vorbesc fapte).

    Ca sa nu mai spun despre confundarea intre notiunea de comitet al bisericii baptiste locale, ca organizatie si notiunea de ceata a presbiterilor ca fapt al ordinii apostolice. Daca cineva nu mai e in comitet, nu mai e nici presbiter. Oare? Pastorul e presbiter, el ramane presbiter si daca pleaca dintr-o biserica in alta. Fiindca a fost „ordinat” cum ziceti. Nu e o diferenta, atunci?

  3. Nicoleta zice:

    Suna foarte frumos ce spuneti dvs. Nu sunt din cultul acesta, dar mi-as dori ca si in cultul din care sunt sa se clarifice acest fel de chestiuni. Din pacate imaginea si statutul clericilor de astazi sufera enorm.

    Odinioara cei mai respectati oameni din comunitate erau invatatorul si preotul. Astazi, si unul si altul sunt fie absenti, fie nedemni.

  4. La punctul 6 spui ca pastorul prin hirotonie nu este trecut in alt „ordo”, dar la punctul 10 spui ca pastorul nu-si poate permite orice, oriunde, oricand pentru ca el nu este oricine.

    Deci pana la urma e un altfel de baptist sau e un baptist ca oricare altul?

    Sunt de acord ca nu-si poate permite orice, oriunde, oricand pentru ca el nu este oricine, ci este crestin, si un crestin nu-si poate permite orice, oriunde, oricand, si ca si oricarui crestin, nu ar trebui sa ii puna nimeni limite si garduri, ci fiecare crestin ar trebui sa isi puna limite si garduri de dragul celorlalti. Si nu doar copiii pastorului ar trebui sa se planga: „noi de ce nu…” ci toti copiii crestinilor…

    Din pacate si la noi neoprotestantii, avem asteptari mai mari de la pastori decat de la noi insine… dar nu stiu in ce evanghelie sau epistola suntem indemnati sa avem asteptari de la altii in afara de noi insine?

  5. viorica zice:

    Astazi s-a implinit”I have Dream”. Urmeaza sa se implineasca si visul nostru .
    O,daca-n mine focul sfint
    Ar aprinde o vapaie ,
    Sa omoare ce nu-i sfint,
    Tot ce-i pleava,tot ce-i paie….

    atunci nu am cere prea multe de la predicator ci toti am fi conlucratori pentru Dumnezeu .

  6. DanutM zice:

    Despre Neuhaus, Martin Luther King si preotii catolici pedofili:
    Observ o multime de discutii zilele astea intre evanghelici depre promiscuitatea sexuala a lui King. Interesant. Din tot ce a facut King, numai asta pare sa ne inteeseye. Mi se pare absolut jalnic. Neuhaus, Dumnezeu sa-l odihneasca, este mult mai echilibrat si mai decent. In acelasi timp, cei care se folosesc de argumentele lui Neuhaus pentru a-si vintura obsesiile, ar face bine sa nu uite faptul ca Neuhaus a fost gata sa treaca sub tacare pedofilia unor preoi catolici pentru simplul fapt ca darea acesteia in vileag ar lovi in biserica )ca si cind pedofilia nu lovise deja in ea). Ce vreau sa spun este ca toti avem blind spots. Si, asa fiind, putina decenta ne-ar face tuturor foarte mult bine.

    • Marius David zice:

      Sigur, Dănuţ, înţeleg ce spui, tocmai de asta nu am scris mai multe despre MLK. Am ţinut să spun doar atît: MLK nu este reprezentativ pentru pastorii baptişti americani şi nici pentru cei români. A fost o personalitate care a făcut istorie, cu o carismă deosebită, un bun vorbitor, dar aş dezlega puţin lucrurile… faptul că a fost pastor baptist este secundar misiunii sale politice şi sociale. ce a făcut pentru eliberarea negrilor.. slava Domnului, Neuhaus tocmai asta spune; să-i salvăm cauza… chiar dacă omul a avut căderile lui… ca şi David, nu, numai că un pic mai des.

      Nu cred că poţi deduce din postul meu că m-a interesat numai faptul că MLK a fost foarte prietenos cu femeile. Sigur, fiecare avem păcatle noastre.
      Nu aş vrea să înţelegi din seria asta de postări că aşa stau lucrurile cu pastorii români, încerc să proiectez un model pe care eu însumi să îl urmez. Este un fel de punere de ţărînă în cap, dacă vrei… şi pentru asta, de ieri încoace, am început să îmi primesc deja scatoalcele… (a se traduce un
      telefon de 45 de minute … pentru lămurire… că fac un deserviciu imaginii păstorilor, un deserviciu mai mare decît şi l-au făcut ei înşişi?)

      Pe de altă parte nu cred că decenţă înseamnă să îl canonizăm pe Stefan cel Mare sau pe MLK… putem eventual să tăcem cu puţin respect pentru morţi. Ştii tu, despre morţi … numai de bine!

  7. Marius David zice:

    Draga Viorica, să vedem cum va fi trezirea din acel vis. Nu-l aşteaptă o sarcină uşoară pe Obama. Scriptura ne încurajează să ne rugăm pentru oameni ca el, chiar dacă a primit binecuvîntarea unui episcop cu patrafir în culorile curcubeului. În cazul de faţă l-aş fi preferat pe Rick Warren.

    Patrix, chiar nu mă interesează link-urile alea. Nu mă interesează discuţiile desrpe MLK şi cum şi-a plagiat el lucrarea de doctorat. Ştiam toate lucrurile astea dinainte de ziua de ieri.

    Cristi Jugariu, da, psatorul nu trece într-un alt ordo, asta presupune că rămîne în aceeaşi categorie cu enoriaşii săi, numai că este mult mai expus public. Din cauza expunerii publice şi din cauza faptului că este model pentru ceilalţi el are restricţii, nu pentru că funcţia, ungerea, harul sau cum vrei să-i spui. În bisericile tradiţionale preotul este trecut într-o altă categorie de credincioşi. Nu este cazul nostru.
    Pastorul baptist este un credincios baptist, care se întîmplă să aibe o chemare diferită, nu specială, diferită, faţă de sora bătrînă care are chemarea de a mijloci în rugăciune. Cele două slujbe sînt absolut egale, numai că una se întîmpla la 3 noaptea într-un pat de spital, cealalltă la 9 dimineaţa în faţa a 200 de oameni, ambele , în faţa lui Dumnezeu.
    Dar slujbele, ca şi preoţii şi slujitorii sînt absolut egali.
    Ştiu că unii dintre colegii mei vor fi deranjaţi de aceste afirmaţii, dar aşa înţeleg eu Scriptura. Natura slujbei este diferită, nu valoarea ei.

    Foarte bună observaţia ta din final… orice credincios ar trebuie să aibe aceleaşi standarde ca pastorul şi pastorul ca orice alt credincios.

  8. Marius David zice:

    Ascultarea credinţei, eu scriu aici cum mi-aş dori să fie chiar şi pentru mine…
    nici eu n-am reuşit aşa cum aş fi dorit…

    Nicoleta, cu tristeţe, tind să-ţi dau dreptate, azi în satele noastre cei mai respectaţi sînt poliţaii…

  9. elisa zice:

    Domnul se adreseaza pastoriolr,in Zaharia,in mod special,nu tuturor credinciosilor,ei trebuie sa faca mai mult decat un credincios,si vor da o mai mare socoteala.

    Vai de cei care cad in dizgratie fata de Dumnezeu,,,neingrijind turma cu tot ceea ce implica aceasta,nepunandu-si inima in a-si ingriji oile.nu le cauta pe cele tinere,nu ingrijeste de cele sanatoase,.
    „sa cada sabia pe ochiul lui cel drept,sa i se usuce bratul de tot”spune Zaharia,oare e putin lucru?
    Daca as avea de indeplinit o slujba si Domnul m-ar „avertiza” cu cele de mai sus,ce as face?
    Pastorii trebuie sustinuti in rugaciune,sunt cei mai atacati,insa e mare nevoie de pastori cu inima mare si calda…nu am avut parte…in 14 ani,…nu ca eu as fi fost oaia speciala,dar am fost si oaie tanara odata…si drept sa va spun,nu m-a cautat nimeni sa ma incurajeze,,,sa ma invete,sa ma povatuiasca,,,Ba am avut si un „mare pastor, renumit predicator,autor de carti crestine”
    Mi se lipeste inima de cate un pastor adevarat,chiar daca nu e al meu….ce drag mi-ar fi fost sa am parte de asa ceva,,,cred ca viata mea ar fi fost mai plina.
    O sa ziceti sa merg la Domnul Isus,nu aici nu e vorba de Psalmul 23 . 🙂
    Doamne ai mila …de aoi si de pastori!

  10. cllod zice:

    O singura intrebare: Cunosti (macar) un singur pastor (cu nume si prenume) care care are „FB” la toate punctele cu „ce nu este un pastor”?

  11. Marius David zice:

    draga Cllod, da, cunosc, la toate cele 10 puncte, numai că niciodată nu i-am spus „Frate păstor”, întotdeauna i-am spus „Domnu Păstor”… sigur, are F.B. la toate punctele…

    Dacă mă gîndesc la mine eu şchioapăt la 1, 2, 8 şi uneori simt ispite la 10, dar aici are soţia grijă.

    Elisa, da, interesant de citit acele texte şi din Ezechiel şi IEremia şi Isaia unde Domnul se adresează tuturor celor în autoritate vizibilă.

    O sllujbă minunată este susţinerea în rugăciune..

  12. Hallo!

    Am citit cu interes ideia dvs, ah, nu, nu va speriati, nu sunt simapticul dvs Presedinte dl Traian Basescu, poate poza si nick-nemul ales se brodeste cu mesajul dvs, acu sa trecem la treaba, sa va spun parerea mea privitor la ideia lansata de dvs.

    Pe fond surpindeti foarte bine fenomenul, va complectat foarte bine si dna Nicoleta, care pare sa fi sintetizat foarte precis radacina problemei.

    Bine, bine stim cauzele problemei si totusi continuam complace in ele, ba ne si adâncim in mocirla. Am zâmbit citind afirmatia dvs (autorului), cum ca ati fi pastor de unde nu primiti venit, urmând exemplu Sf Ap Pavel face corturi la Universitate Teologica a cultului Baptist, înteleg din Oradea. Recunosc ca ma aflu intr-o dilema poate ma ajutati sa o rezolv,

    1) Sunteti un om instruit, terminat o facultate, nu stiu care este profesia dvs de baza, asadar nu faceti corturi, nu ziditi, nu dati cu rindeauha, nu trageti la banda ori de volanul unui tractor, desigur nu contest si profesiile academice pot fi incorporate in expresia folosita de Sf Ap Pavel, numai ca;

    2) Dvs nu sunteti medic, inginer, profesor de mate, fizica ci intelg sunteti un teolog profesionist de pe urma carei meseri va câstigati existenta, nimic rau in aceasta chestie, numai ca, iaras ca…

    3) va contraziceti singur dle Cruceru (asa intelg ca va cheama), imi lasa impresia ca sunteti un foarte bun vorbitor, deh profesor,asa si trebuie, ca sa ma exprim mai pe sleau, miroase a olecuta de demagogie in care politicieni si predicatori profesionisti sunt mari maestri. Pai, dta arati cu degetul un fenomen, constientizezi cauza, insa insusi dvs sunteti prins in sistem dinc are nu puteti iesi, banuiesc ca nu ar fi nici profitabil ptr Univ, Cult, si nici tocmai întelept nu ar fi sa nu se exploateze si in comunitati persoanele instruite. In acest caz, dvs nu mai sunteti pastor ci Profesor, teolog profesionist, bun de gura, de la care comunitatea are ce invata, având si stingenta nevoie de oameni instruiti. Nu punem in discutie gradul de sfintenie, piosenie, este treaba lui Dumnezeu, acolo nu ne bagam noii.

    4) Partea proasta este alta, turma nu prea mai stie alege ce este bun, ia tot ce i-se da de bun, astfel ca palavragi de care amintiti si dvs au mai mare suces decât daca ar coborâ ep pamant Sf Ap Pavel si vorbi prin Duhul Sfânt. Vorba lui Dan Puric care vazuse într-un amarât preot de tara , necunoscut, dar care îi dause in douo vorbe un sfat de mare profunzime duhovniceasca, care la facut pe Dan Puric sa exclame,

    „in acel preot se ascundea Dumnezeu” (am citat aprox)

    Urmaresc cu interes dezbaterile religioase pe internet indiferent de confesiune nu ca m-ar interesa vreuna, eu am credinta bine definita, nu umblu de colo-colo, dar o fac in speranta desarta a gasi ceva bun (calitate exceptionala), adica, caut pietre pretioase, diamante rare, nu ma incurc cu inlocuitori (nechezol i-se zicea pe vremuri). Este adevarat ca azi este tot mai greu sa deosebesti originalul de copie, iar copiile astea abunda, ele sunt fabricate pe banda rulanta, asta daca tot va vaietati de starea jalnica a crestinismului (doresc sa nu punem in discutie mântuirea cuiva,este tot treaba lui Dumnezeu).

    Sa nu o mai lungesc si-mi bat cuie in talpa. Eu va pot asigura de un singur lucru,

    Daca as fi stat in grija „pastorilor” azi eram ateu, mai corect spus ar fi altfel, daca Domnul Iisus Hristos ma lasa pe mâna acestor pastori care mulg oile grase , ranesc pe cele slabe , ba le siucid cu un sadism rara întâlnit, azi nu puteam declara sunt si eu crestin. Am vazut ce inseamna ca insusi Domnul sa fie Pastorul meu (parca asa zice si la carte, un pslam). Oho, stiu, stiu foarte bine totii declara la fel, numai ca;

    Pastori astia pusi pe bautura (parca asa zice si profetul) nu au sesizat un aspect, Domnul nu-si lasa oile grase pe mâna acestor lupi, acele oi cunosc glasul adevaratului Pastor, nu cad in plasa demagogilor, iar daca un slujitor al Domnului este autentic acele oi nu fug, nu da cu copita si se lasa tunse, mulse si de acesti pastori pusi de Domnul. Aceasta este una din cauzele falimentului crestinismului, al comunitatilor. O alta cauza identificata este si ceea expusa de dvs , teoria este buna, practica ne omoara ….

    In rest… Dumnezeu cu Mila Sa….

  13. viorica zice:

    Si cind la ruga vei sta suspus
    Deplin in tine va fi Isus
    Vei spune Doamne ,
    Esti multumit ?
    El va raspunde ai biruit!

  14. Patrix zice:

    Nu pot sa spun cat sunt de mirat ca taci acum cu noua situatie de la Uniune!

    Este incredibil ce se intampla!!!

    Este inadmisibil!!!!

  15. Marius David zice:

    Da, mă abţin….
    Domnul este tot pe tron.

  16. Nelu zice:

    Pastorul nu este prestator de servicii spirituale şi liturgice, deci nu este un fel de “popa-nost”.
    Cum ramane cu perceptia pe care o au atat de multi credinciosi (enoriasi) fata in fata cu „popa nost” si pe care o gasim convenabila adesea. Ma gandesc acum la postarea dumneavoastra despre vizita facuta la spital femeii care desi avea alaturi un tanar credincios din biserica v-a astepatat pe dumneavoastra sa-i cititi Psalmul 103? Suna revolutionar ceea ce spuneti despre PASTOR, dar in acelasi timp ar fi dezamagitor pentru credinciosi un pastor care nu este nimic din ceea ce dumneavoastra enumerati mai sus.

  17. Marius David zice:

    Perceptia se va schimva foarte greu, Nelu, dar sa speram ca noua generatie de pastori va schimba totusi ceva.
    Nu, tinarul respectiv ii citeste zilnic din Biblie, nu m-a asteptat pe mine pentru citit, m-a asteptat pentru ca eram pastor, aici voiam sa ajung.
    de ce oamenii asteapta pastorul pentru anumite marturisiri?

  18. Ionut zice:

    – Pastorul nu ar trebui sa fie dictator.
    – Pastorul nu ar trbui sa fie manipulator.
    – Pastorul nu ar trebui sa fie imparat.
    – pastorul nu ar trebui sa vorbeasca de la amvon
    – Pastorul nu ar trebui sa fie viclean cu fratii .
    – Pastorul nu ar trebui sa conduca politic
    – Pastorul nu ar trebui sa fure predicile altora
    – Pastorul nu ar trebui sa monopolizeze amvonul
    – Pastorul nu ar trebui sa marginalizeze pe cei cu daruri , de evanghelisti,invatatori, pastori, prooroci, etc.
    – Pastorul nu ar trebui sa -si faca comitet dupa criterii personale, desigur comitetul in nici un fel nu este Biblic , are doar baza constitutionala si sa nu uitam ,constitutia este facuta de cler si o schimba periodic dupa bunul lor plac.
    – Pastorul nu ar trebui sa fie……….etc.

    Mi-ar placea sa am o lumina in plus in ceia ce ar trebui sa fie, nu pastorul ci pastorii in Biserica Lui Hristos, care este menirea lor in lumina Scripturii? Efeseni 4.

  19. Pingback: Pascholar « Marius Cruceru

  20. STEFAN zice:

    Amen– asa ar TREBUI sa fie!!!

  21. Pingback: Piratăm în numele Domnului? Adam şi Eva, diferiţi, asemnea? Idolul Google, « La patratosu

  22. Beni zice:

    Sunt benefice aceste comentarii.

  23. Beni zice:

    Un pastor trebuie neaparat sa fie salarit pentru sujba la care zice ca a fost chemat?(de Domnul) Sau poate fi un pastor adevarat care atunci cand vine lupul nu fuge ci isi da viata pentru oile lui.

  24. beni zice:

    Am itrebat daca un pastor trebuie sa fie ”un salariat” ne aparat.

    • Marius David zice:

      1. V-am răspuns, nu neapărat.
      2. Eu nu sînt plătit cu salariu de biserica în care slujesc. Sînt angajat al Universităţii Emanuel din Oradea.
      3. Biserica decontează anumite cheltuieli (drum-telefon) în virtutea unei înţelegeri de voluntariat.
      Niciodată nu am fost angajat al Bisericii din Aleşd sau al Comunităţii Baptiste din Oradea.

  25. alyiiceee zice:

    Da am inteles, de multe ori chiar si tacerea spune multe, mi-am dat seama ca aceasta este o intrebare incomoda mai ales ca la prima ta interventie dupa ce am intrebat ai raspuns cu un avertisment iar la a doua interventie nu ai identificat intrebarea desi este o intrebare foarte simpla.
    Un alt motiv ar fi ca esti foarte ocupat ceea ce se intampla foarte des la oamenii platiti, mai intai cariera si apoi celelalte.
    Nu vreau sa judec pe nimeni nu am acest drept dar sunt curios sa stiu daca mai sunt pastori ( nu profesori de religie, un om platit).Mi-as dori ca ceea ce am inteles eu cu privire la activitatea ta sa nu se adevereasca.Doresc ca DUMNEZEU sa te binecuvinteze in tot ceea ce faci.

  26. beni zice:

    Scuze
    Am uitat sa imi scriu identitatea, comentariul cu numele(alyiiceee) imi apartine nu vreau sa ma ascund ci chiar doresc sa intalnesc un pastor, imi va fi de mare folos.

  27. beni zice:

    Interesant comentariul care l-am trimis mai inainte a disparut !!!!!!

  28. beni zice:

    Ma bucur sa aud ca mai sunt si pastori care iatradevar slujesc.Eu sunt de moda veche, acum vreo 30-40 de ani pastorii aveau propria existenta(aveau un serviciu) si nu asteptau numai de la biserica dar si biserica se implica in sustinerea lor atat material cat si spiritual. Acum sunt 3-4 (profesori de religie) platiti din banii bisericii dar nu isi cunosc ” elevii” chipurile ca sunt foarte ocupati.Cred ca ai inteles ce am vrut sa spun, daca gresesc te rog sa ma corectezi.
    Un exemplu este si faptul ca innainte de” mascarada” din 89 unii au fost colaboratori cu securitatea timp in care puneau sub disciplina si dadeau afara din biserica pe cei care ziceau ca ii slujesc.Ar fi foarte multe de discutat dar iteleg ca ai multa treaba, oricum iti multumesc petru timpul acordat si doresc ca DUMNEZEU sa inzestreze biserica din Alesd cu multa intelepciune sa te sustina ca sa puteti impreuna sa duceti lucrarea Lui pana la capat.
    Cat tine de mine am sa ma rog pentru voi.

  29. Joseph Adamack zice:

    Pace ! Relațiile Scriitorilor în special al Epistolelor Noului Testament cu destinatarul reflecta clar că Biserica din vremurile antice era structurată diferit față de structura bisericilor contemporane. Susțin aceasta pe Baza dedicațiilor făcute de cei ce au scris epistolele și destinația dedicațiilor. Rezum în continuare dedicațiile cărților și precizarea mea din contexte.
    Apocalipsa – dedicată Robilor lui Dumnezeu.
    Iuda – dedicată fraților și credincioșilor chemați.
    3 Ioan- dedicată preiubitului Gaiu.
    2 Ioan – dedicată alesei Doamne.
    1 Ioan – dedicată în general.
    2Petru – dedicată celor ce au căpătat o credință de același preț.
    1Petru – dedicată celor aleși care trăiesc ca străini.
    Iacov – dedicată celor 12 seminții împrăștiate.
    Filimon – dedicată iubitului Filimon, Aphia, Arhip și Biserica din casa lui.
    Tit – dedicată lui Tit, un copil în credință.
    2 Timotei – dedicată lui Timotei copil prea iubit.
    1 Timotei – dedicată lui Timotei copil în credință.
    2 Tesaloniceni – dedicată Bisericii din Tesalonic.
    1 Tesaloniceni – dedicată Bisericii din Tesalonic.
    Coloseni – dedicată sfinților și fraților din Colose.
    Filipeni – dedicată sfinților împreună cu episcopii și diaconii din Filipi.
    Efeseni – dedicată sfinților și credincioșilor din Efes.
    Galateni – dedicată bisericilor Galatiei.
    2 Corinteni – dedicată Bisericii din Corint și sfinților din Ahaia.
    1 Corinteni – dedicată Bisericii din Corint și sfinților în General.
    Romani – dedicată preiubiților din Roma.
    Faptele Ap.- dedicată lui Teofil.
    Așadar, prin dedicația cărților și destinatarul acestora, înțeleg că scrierile au fost adresate în general către Biserici, sau către persoane apropiate scriitorilor, neluîndu-se în calcul ierarhia sau structura Bisericilor în forma de adresare, ca de exemplu, către Păstorul Bisericii X și biserica pe care o păstorește în Corint. Ar fi fost destul de umilitor ca o Biserica anume să primească o scrisoare in care să nu fi fost precizat numele (batranului, liderului, pastorului, episcopului, etc), celui care era pus ca priveghetor asupra credincioșilor, dacă am lua în considerare că o biserică oarecare era subordonată unui om oarecare cu o autoritate unica. Ca urmare, cartea Filipeni, ne scoate în evidență că episcopii și diaconii din Filipi erau văzuți ca autoritate bisericească, nu păstorii, sau unicitatea unui pastor. Este singura carte, în care Ap Pavel, tine cont de aceasta. Imaginați-vă că aveți autoritatea de scriere a unei scrisori către o biserică păstorită de un oarecare Păstor X, și nu adresați scrisoarea prin el către biserică, ați fi condamnați că nu cunoașteți scara ierarhică de adresare. Acest lucru este atât de vizibil Bisericilor Contemporane, care nu recunosc puterea Presbiterilor (bătrânilor) din grupul de credincioși. Vă mulțumesc Fr Marius pentru accordarea acestui spațiu. Fi-ți binecuvântați de Păstorul cel Mare.

Lasă un răspuns la Ionut Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.