Pastorala de Paște 2013 – Puterea învierii Lui

sursa Facultatea de Litere, Filologie Clasica, UAIC

sursa Facultatea de Litere, Filologie Clasica, UAIC

Cu ceva zile în urmă m-a sunat un medic.

Domnule Cruceru, spuneți-le ceva coreligionarilor, zilele trecute a venit unul aici și a făcut circ. Era un pacient în moarte cerebrală. Am încercat să îi conving rudele să doneze organe. Ei nimic, că le-a profețit cineva că înviază. A venit un tînăr, s-a rugat cu foc și a proclamat puterea învierii lui Cristos la patul mortului cum că în trei zile va umbla prin salon. A doua zi era în frigider la morgă.

Expresia puterea învierii lui Cristos a devenit lozincă. Este demonetizată. Înțelegem prin puterea învierii Lui venirea primăverii și vindecarea oricărui furuncul, a oricărei cicatrici.

Uităm însă că expresia funcționează doar într-un context.

Apostolul nu este deloc triumfalist și nu proclamă tot felul de victorii asupra căderii unghiilor, asupra eczemelor, mătreții și pietrelor la rinichi. Abordarea carismatică asupra trupului este cu totul greșită.

Cum am putea trăi noi creștinii fără nădejdea învierii? Toată religia noastră n-ar funcționa mai mult decît funcționează yoga sau orice sport de performanță.

Domnul Cristian Tudor Popescu a scris un text în care dovedește încă o dată că nu toată lumea se pricepe la orice.

Zăhărelul Învierii

Stimaţi credincioşi în Iisus, presupunând că tot ce scrie în Noul Testament este adevărat, de ce e nevoie de Învierea Lui ca să credeţi în El?

Dacă suferind tot ce-a suferit şi spunând oamenilor tot ce-a spus, Iisus n-ar fi dispărut din cavou, rămânând să putrezească acolo ca un om, adevărul vieţii şi învăţăturilor Lui era altul? E mai puternică Moartea decât Cuvântul?

Oare, dacă nu Îl iubiţi pe Iisus decât cu condiţia să fie nemuritor, nu vă comportaţi cu toţii ca nişte Toma Necredincioşi?

Fără perspectiva Raiului nu puteţi fi buni şi cinstiţi? Nu vă puteţi iubi aproapele?

Aveţi nevoie de zăhărelul Învierii ca să fiţi creştini?

I-am răspuns prin Pastorala din anul trecut. Creștinismul fără puterea învierii lui Cristos este altceva, este o altă religie.

Să vedem contextul care se dezvoltă în jurul acestei expresii.

Filipeni 3: 10Şi să -L cunosc pe El şi puterea învierii Lui şi părtăşia suferinţelor Lui, şi să mă fac asemenea cu moartea Lui;11 ca să ajung cu orice chip, dacă voi putea, la învierea din morţi.  12 Nu că am şi cîştigat premiul, sau că am şi ajuns desăvîrşit; dar alerg înainte, căutînd să -l apuc, întrucît şi eu am fost apucat de Hristos Isus.  13 Fraţilor, eu nu cred că l-am apucat încă; dar fac un singur lucru: uitînd ce este în urma mea, şi aruncîndu-mă spre ce este înainte,  14 alerg spre ţintă, pentru premiul chemării cereşti a lui Dumnezeu, în Hristos Isus.  15 Gîndul acesta dar să ne însufleţească pe toţi, cari sîntem desăvîrşiţi; şi dacă în vreo privinţă sînteţi de altă părere, Dumnezeu vă va lumina şi în această privinţă.

Pavel nu este deloc triumfalist în folosirea acestei sintagme. Puterea invierii Lui nu poate fi despărțită de cunoașterea Sa personală, Să-L cunosc pe El, să privesc țintă la El.

Orice demers pneumatologic, orice ieșire spre Duhul trebuie neapărat să fie în punctul de aplicație cristologic bine înrădăcinată. Nu există parcurs spre puterea Duhului, puterea Învierii, fără o cristologie temeinic articulată.

Apoi, nu putem cere expresii ale puterii învierii fără o asumare a prețului cunoașterii Sale, părtășia cu suferințele lui Isus. Aceasta înseamnă că viața și calea creștină presupune o continuă răstignire, suferință, îngenunchere, zdrobire, moarte de sine, călcarea voii, pierdere, frustrare, nu numai biruință, vindecare, înviere, zîmbete și dans înaintea altarului. Părtășia în suferință poate însemna un ghimpe în carne, un țepuș în trup, chiar pînă la săvîrșirea din viață. Fără speranță pentru această viață, dar cu toată nădejdea pentru viața viitoare.

Puterea învierii lui Cristos nu înseamnă că Domnul ne vindecă de diabet. S-ar putea să murim orbi și cu picioarele amputate. Puterea învierii Sale nu înseamna nici eliminarea menopauzei, nici dispariția firelor albe, nici eliminarea celulitei, nici măcar salvarea de blestemul Alzheimer-ului. Puterea Învierii Lui se manifestă în cea mai cumplită slăbiciune, atunci cînd sîntem la capătul puterilor, cu balele curgîndu-ne în devălmășie pe bărbie, în toată decrepitudinea.

Vă sună cunoscut?

Iacov 1: 2 Fraţii mei, să priviţi ca o mare bucurie cînd treceţi prin felurite încercări,  3 ca unii cari ştiţi că încercarea credinţei voastre lucrează răbdare.  4 Dar răbdarea trebuie să-şi facă desăvîrşit lucrarea, pentruca să fiţi desăvîrşiţi, întregi, şi să nu duceţi lipsă de nimic.

Puterea învierii lui Isus nu elimină suferința, crucificarea sinelui, alergarea. Observați, dragi credincioși, că în același context se lipește o imagine? Imaginea atletului care trăiește tensiunea cursei, nu știe dacă va fi primul, dacă va primi laurii victoriei, dar aleargaă, uită tot ce este în spate și suferă disciplina, antrenamentul și oboseala cursei, aruncîndu-se spre ceea ce este înainte, fără să fi văzut încă, fără să fi gustat ceva mai dinainte.

Aceasta este puterea învierii, cu suferință, ce trist! Dar cu El! Cunoscîndu-L pe El! Ce bine!

Pastor Marius David Cruceru,

Biserica Creștină Baptistă Sfînta Treime din Aleșd

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Predici. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Pastorala de Paște 2013 – Puterea învierii Lui

  1. Cu ceva timp în urmă am urmărit la TVR o emisiune de-a Marinei Constantinescu, în care a fost invitat Cristian Tudor Popescu. Spre finalul ei, marele nostru ziarist, scriitor şi doctor în „cinefilie” a sugerat cum vedea (sau credea) domnia sa că va fi după ce… nu va mai fi. Şi se vedea, ca într-un film SF, mergînd, alături de Marina Constantinescu, ca doi copii, ţinîndu-se de mînă (sau ceva de genul…). Un loc în care cuvintele nu şi-ar mai avea sensul, pentru că ar exista un alt fel de comunicare, fără niciun fel de oprelişti, în plinătatea sincerităţii şi dincolo de orice tabuuri. Cu alte cuvinte, e greu cu CTP-ul, dar nu imposibil. 🙂 Acum, nu mai ţin minte dacă a spus că e ateu sau e agnostic. Preferabil ar fi, după cum ai spus în postarea anterioară, să facă parte din prima categorie. Oricum, creştin nu e. Nu că nu se pricepe, chiar nu este… 🙂

  2. dorin zice:

    Pe langa un cuvant atat de bun si adevarat, ce cauta icoana asta la inceput, n-am mai inteles. Sincer, una mai siloasa, n-am vazut.
    pax et bonum!

    • un oarecare zice:

      Acceptam asa usor picturle acestea suspecte si inlaturam puterea invierii Lui. Stimati intelepti puterea invierii Lui este puterea Duhului Sfant :”Ci voi veti primi o putere, cand Se va cobori Duhul Sfant peste voi, si-Mi veti fi martori in Ierusalim, in toata Iudeea, in Samaria si pana la marginile pamantului.” (Fapt.1:8) ,care nu o primesti in momentul botezului penru ca puterea te misca…..nu este o inchipuire
      Priviti cu atentie putin la acest text: Caci ii auzeau vorbind in limbi si marind pe Dumnezeu. Atunci Petru a zis: „Se poate opri apa ca sa nu fie botezati acestia care au primit Duhul Sfant ca si noi?” – acestia N U au primit Duhul Sfant in momentul botezului.
      “si anume Duhul adevarului, pe care lumea nu-L poate primi, pentru ca nu-L vede si nu-L cunoaste (toti fac un anume botez si copii si adultii si popii dar la botez nimeni nu primeste nimic pt. ca este marturia persoanei) . Hristos mai spune: Nu va voi lasa orfani, Ma voi intoarce la voi. Peste putina vreme, lumea nu Ma va mai vedea, dar voi Ma veti vedea; pentru ca Eu traiesc, si voi veti trai. Am o intrebare cum il vedeti pe Hristos in voi caci cuvantul spune : Hristos in voi, nadejdea slavei. (Col.1:27) . Cati orfani avem azi…
      ; dar voi Il cunoasteti, caci ramane cu voi si va fi in voi”. (Ioan.14:17)” Cand si-a pus Pavel mainile peste ei, Duhul Sfant S-a coborat peste ei, si vorbeau in alte limbi si proroceau”. (Fapt.19:6) –asa se manifesta puterea.
      “Iata semnele care vor insoti pe cei ce vor crede: in Numele Meu vor scoate draci; vor vorbi in limbi noi; , vor lua in mana serpi; daca vor bea ceva de moarte, nu-i va vatama; isi vor pune mainile peste bolnavi, si bolnavii se vor insanatosi.” – nu scrie vor predica inspirit.
      Daca nu-l ai ce te va invia la venirea Domnului – o inchipuire?……
      . „Pocaiti-va”, le-a zis Petru, „si fiecare din voi sa fie botezat in Numele lui Isus Hristos, spre iertarea pacatelor voastre; A P O I (mu in momentul botezului desi s-a intamplat si asta in cazuri ff rare) veti primi darul Sfantului Duh. Caci fagaduinta aceasta este pentru voi, pentru copiii vostri si pentru toti cei ce sunt departe acum, in oricat de mare numar ii va chema Domnul Dumnezeul nostru.”- deci si noi.
      Asta-I puterea invierii dar degeaba vorbim despre ea daca cei care o primesc sunt dati afara din universitatea Emanuel.
      Acesti tineri au avut incredere in voi ,dar voi le stricati viitorul pentru faptul ca ,au crezut scriptura. Au vazut la voi roada Duhului Sfant? sau ura disperare si rautate?
      Stati linistiti ii va ajuta Domnul. Eu am o intrebare oare ce sa insemne hula impotriva Duhului Sfant?
      In rest cand ma gandesc la Emanuel imi vin in minte picturi ,muzica clasica, politica (dam mana cu cel rau pina trcem puntea)plagiat, inselaciune ,frica , business (unde Rockefeller este laudat si dat ca exemplu) pregatire pentru ecumenism ,in nici un caz evanghelia. Doamne ai mila de noi te rugam.

  3. M zice:

    Domnule Cruceru, in crestinism exista o suita intreaga de disonante cognitive majore. O asemenea disonanta congnitiva a fost expusa foarte bine de domnul Popescu. Poate un crestin sa fie moral daca are numai invatatura si viata lui Iisus fara inviere? Sa faci „bine” constient de faptul ca actele etice nu implica nicio recompensa imediatata si viitoare, sa faci bine fiindca esti om si sa nu faci „binele” conditionat de o viitoare rasplata/pedeapsa divina care nu ar face decit sa anuleze una una dintre calitatile umane fundamentale, empatia.

    • Credinciosul crestin nu face „bine” pentru ca in schimb primeste o recompensa, cu toate ca recompensa este bine documentata biblic.

      Credinciosii din alte religii fac acest lucru.

      Crestinul face „bine” pentru ca el este schimbat fundamental de fenomenul supranatural al nasterii din nou. El face „bine” pentru ca se identifica cu natura lui Isus. El face „bine” pentru ca il iubeste pe Isus si vrea sa aduca glorie lui Isus prin viata sa…

      O diferenta enorma…

  4. M zice:

    @”Credinciosii din alte religii fac acest lucru.”

    Uneori este bine sa atingem vastra indoielii, a solitudini si a revoltei pentru a descoperi cu adevarat natura ideilor pe care le aparam. Desigur, crestinismul de 2000 de ani tot schimba constiinte si aceasta diferenta enorma se poate usor sesiza in realitatile istorice in care crestinismul a jucat un rol major. Imagineaza-ti urmatoarele: cruciadele, toate violentele din evul mediu, vanatoarea vrajitoarelor, masacrarea evreilor si disputele dintre catolici si protestanti. Toate aceste fapte abominabile le-au infaptuit crestinii nascuti din nou si bucurosi sa primeasca cat mai curand rasplata pentru faptele lor. Probabil aceasta diferenta enorma intre realitate istorica a crestinismului si dogma crestina nu ati sesizat-o inca.

    • De acord cu privire la varsta indoielii…

      Dar nu sunt de acord caci crimele abominabile din lista dvs. au fost infaptuite de crestini nascuti din nou… Acei oameni nu au fost urmasi au lui Hristos, ei doar au marturisit o credinta de forma,

      Dau un citat din Biblie 1 Ioan 3:9

      „Oricine este născut din Dumnezeu, nu păcătuieşte, pentrucă sămînţa Lui rămîne în el; şi nu poate păcătui, fiindcă este născut din Dumnezeu.”

      Cel nascut din nou nu va face acele masacre oribile pentru ca este contra naturii innoite din el.

      Explicatia acestor atrocitati esta ca acei oameni nu au fost crestini, adevarati urmasi ai lui Hristos…

      Si comunistii din Romania predicau libertate politica si religioasa, dar numai libertate nu a fost pe vremea lor… Cam asa si cu cruciadele. Erau oameni setosi dupa violenta si sange (si alte motive politice) care predicau credinta crestina, dar faptele lor dovedeau ca nu sunt crestini.

  5. theocafe zice:

    Mie mi-ar plăcea niște interpretări – chiar dacă mai sumare – pe imaginea din articol, simbolurile, cum trebuie ele înțelese, perioada ”genezei” etc.

  6. Camix zice:

    Mie mi-ar plăcea niște interpretări – chiar dacă mai sumare – pe imaginea din articol, simbolurile, cum trebuie ele înțelese, perioada ”genezei” etc

    • Marius David zice:

      da, se poate, CAmix, este o întreagă lume, diferită de VEst la Est.
      pentru Est îți recomand Erminia picturii bizantine, un tratat care detaliază acest tip de coduri simbolice.

  7. Pingback: Anul fără Pastorală de Paște | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.