Liceul pentru to(n)ţi sau din nou despre BAC – de ce nu avem nevoie de atîţia liceeni

Bine că s-a mai terminat cascada cu analize, comentarii, dat cu părerea în bălţi despre felul în care bacalaureatul de producţie românească, anul 2011, bine îmbuteliat acum şi ţinut la păstrare în trei versiuni, amar, demi-dulce, dulce şi sec… că în sfîrşit putem gîndi un pic la rece pe caniculă.

Reporteri şi reporteriţe, analişti şi analiste, băgători de seamă şi experte, blogări şi editorialiste, toţi s-au chinuit să ne explice cum că învăţămîntul românesc este cu un pas înainte faţă de cel occidental, iar vesticii sînt la marginea gropii.

Acum, gîndind un pic la rece, eu cred că este foarte bine cum este. Chiar foarte bine!!! 30% de copii dotaţi să termine 12 clase este chiar extrem de bine. Asta este realitatea! Excelent! Şi părerea mea este că nu va fi niciodată mai bine, poate să se reformeze învăţămîntul românesc din încheieturi şi măduvă.

De ce?

Simplu! Biologia! Genetica! Dintr-o generaţie de 10.000 de copii este imposibil să avem 8000 de copii dotaţi intelectualiceşte să facă integrale şi şiruri, să-l analizeze pe Nichita şi să facă filozofia oglindirilor. Este un prost calcul sociologic.

Nu toată lumea trebuie să termine liceul. Vă mai amintiţi romane de genul „Romanul adolescentului miop?”, perioada interbelică? „Jurnalul Fericirii”?

Vă mai amintiţi? Realitatea care se reflectă din acea perioadă este că liceul era o chestiune foarte serioasă şi o cale pentru pregătirea intelectuală, o treaptă pentru cei care vor alege să fie fie funcţionari publici, dacă vor fi rămas cu liceul finalizat, fie vor fi mers mai departe spre Universitate. Dar … foarte puţini.

Pentru restul? Şcolile de arte şi meserii.

Să luăm exemplul Austriei sau Germaniei. Tinerii au opţiunea de a urma o şcoală profesională, pot deveni maiştri, pot deveni muncitori foarte calificaţi şi pot cîştiga enorm ca strungari de înaltă performanţă, pe strunguri conectate la computere. Am prieteni ai căror copii sînt în astfel de şcoli şi nu au complexe că nu sînt „la facultăţi”. Atît de mult pot să respect munca acelor oameni, pe cît de mult dispreţuiesc un tînăr care a terminat o facultate de ştiinţe economice şi nu ştie ce trebuie să facă într-o bancă.

În România la ora actuală au fost procesaţi în sistemul de licee mult prea mulţi copii care nu au nici talentele naturale, nici inteligenţa nativă, nici abilităţile cerute, nici aplecarea spre studiul de asemenea natură, nici pregătirea necesară din anii de gimnaziu, nici suportul familial ca să treacă printr-o astfel de şcoală.

Mai mult decît atît, în Rromînika seminţelor şi manelelor avem prea mulţi studenţi, care îşi trăiesc studenţia doar pentru a fugi de-acasă, doar pentru un week-end la Mamaia, că-i mai repede de la Bucureşti, decît de la Braşov…

Studenţia a devenit o prelungire toxică a unei copilării prea alintate. Educăm proşti. Trecem prin licee oligofreni obraznici şi idioţi tupeişti. Mai mult de 40% dintre cei care nu au luat bacul acum nu aveau ce căuta în liceu. Atunci proporţiile ar fi sunat altfel.

Educăm căpşunari, aşa cum s-a spus. Întrebarea este de ce nu i-am lăsat să meargă la căpşuni mai devreme de spiruharetizare? Pe certificatul de căsătorie nu scrie nici media la bac, iar pe cel de naştere al copiilor nu apare copia foii matricole din facultate. Viaţa poate fi fericită şi foarte frumoasă şi fără facultate, poţi fi omul potrivit la locul potrivit, să te bucuri de aprecierea celor din jur şi fără mofturi de intelectălău.

Ia priviţi acum la examenele de titularizare. Trecem prin universităţi şi procesăm tineri şi tinere pe care îi trimitem în faţa elevilor cu titula de profesor şi ei nu sînt în stare să gîndească nici pentru ei înşişi o simplă negociere la roşii, la aprozar.

În şcolile noastre sînt profesori tineri care ar fi putut fi mecanici de locomotivă foarte buni, dar predau acum fizica, tîmplari, care predau biologia, croitorese sau coafeze excelente, care predau religia sau manichiuriste, care predau matematica. Prin natură aceşti tineri au fost programaţi pentru altceva.

Cine ştie ce lutier de talent s-a pierdut într-un inginer în tehnica construcţiilor de maşini, care acum este taximetrist?

Eu mă întreb cu atîţia liceeni, care vor lua bacul în cele din urmă, cu atîţia licenţiaţi… cine ne va mai repara maşinile, cine va mai mînui un furtun la spălătorie, cui îi voi mai da bacşiş ca frizer, industria serviciilor va fi în cădere liberă.

Dragi compatrioţi…. vă plîngeţi degeaba. Prin bac nu trebuiau să treacă, nu trebuiau să ajungă acolo frizeriţele, strungarii, prelucrătorii prin aşchiere în general, tîmplarii, apicultorii, agricultorii…meşterii cu mîini de aur, cărora Dumnezeu le-a dat o altfel de inteligenţă, nu cea care se poate testa prin proastele cereri de comentariu de la examenele de limba română…

Am cheltuit banii degeaba. Acolo sînt alte abilităţi, deloc de dispreţuit, alte priceperi. Probabil fiul meu se va îndrepta spre o profesie foarte practică. Îi place să citească, dar nu este … om de carte, precum fiica noastră, de zilele astea aproape studentă. Nu-l voi sili nici să termine liceul, nici să meargă la facultate că tata-i profesor şi mă face de rîs. Deloc!

Aş prefera ca fiul meu să fie un meşter extrem de priceput, un muncitor care să lucreze inteligent, decît un student prost.

Ne mîndrim că românul nu e prost. Nu-i prost, dar este pur şi simplu mult prea mult pregătit şi prost pregătit.

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în dulce Românie. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

70 de răspunsuri la Liceul pentru to(n)ţi sau din nou despre BAC – de ce nu avem nevoie de atîţia liceeni

  1. ann zice:

    Corect.Foarte bine punctat.Acum, sa ne punem problema: cine va schimba si sistemul?Oare, nu este generatia actuala derutata, si adusa in deriva din cauza unor persoane care sunt la conducere-asa zisi ministri si deputati-parlamentari, care ar fi avut abilitatile naturale ale unor ciobeni dar au ajuns ministri pentru ca au avut relatii, si prea putin pentru ca sunt talentati(nu generalizez pentru ca intotdeauna existta exceptii).Ce face romanul???Se adapteaza: face facultate pentru ca asa a fost sfatuit,o termina si din pacate societatea romaneasca nu ii gaseste un loc, ajunge la curatenie sau capsuni si este frustrat!sa zicem ca e mai bine sa aiba o meserie: unde se vor integra atatea manichiuriste si pedichiuriste,mecanici etc???Intr-o tara in care exista mai multe mall-uri decat fabrici?Este nevoie de o schimbare organizata a intregii societati si mentalitati romanesti!!!!!Pana nu vor emigra cu totii!

    • Marius David zice:

      draga Ann, este destul de simplu.
      trebuie desfiinţate, după cum se vede 70% din licee şi circa 80% dintre universităţi.
      Ministrul este pe calea cea bună. Exact asta face. Cel puţin la universităţi.
      În acest fel … va fi foarte simplu să blochezi accesul la educaţia de masă. Problema?
      vor fi educaţi nu neapărat cei mai deştepţi copii, ci numnai aceia care provin din case cu mulţi bani, aceia vor pleca la Bruxelles, la Roma, la Londra şi Viena pe ani de 3000 euro bucată.
      Cum să găsim echilibrul?
      nu trebuie decît să deschidem puţin ochii.
      există ţări care, aşa cum am indicat, au rezolvat probleme de acest gen.
      Da, noi ne mîndrim cu olimpicii noştri, care spală ruşinea unei generaţii întregi.
      Ne mîndrim şi spunem că „americanii e proşti, copii mei făceau în clasa a V-a ce făceau ei în clasa a XI-a”…
      şi? economia americană ÎNCĂ merge, cea românească exportă olimpici, tot la americani.

  2. ady zice:

    Foarte adevart articolul….pacat ca nimeni din conducerea tarii nu intelege asta si nu ia nici o masura.
    Ca si tanar in ziua de azi,in Romania, daca nu termini o facultate nu esti apreciat de parinti si rude, apoi daca o termini, nu gasesti un loc de munca cu ea.

  3. Imi place acest articol!!! Be the first one to like this post 🙂

    Pentru mediul crestin are si mai mult sens decat pentru laici: de multe ori MANDRIA ne mana spre studii cat mai inalte (si ne zbatem sa ajungem acolo, nefiind de nasul nostru), fara sa luam in calcul a fi (cei mai) „buni in lucrul mainilor noastre”!

    DAR, sunt cateva probleme:

    1. De obicei in asa-zisele scoli de arte si meserii – numai arte si meserii nu se fac, totusi obtii o astfel de diploma (ca si la liceu) 🙂

    2. Anturajul acelor scoli este mult inferior din punct de vedere al moralitatii fata de un liceu bunicel.

    3. Am impresia ca societatea contemporana ii trateaza pe cei fara BAC la fel ca pe niste analfabeti sau iliterati. Si cred ca, in parte, multe lucruri din viata de zi cu zi necesita cunostinte de liceu. Nu cromozomi si derivate dar: lucrul cu calculatorul, limba engleza, note si hartii pe la autoritati pentru orice lucru (de la infiintare firma si pana la o declaratie de impozit pentru ajutor la caldura), istoria si geografia … sunt de ajuns cele 8 clase pentru toate?

    Asadar ne aflam intr-un posibil impas. Cunoasteti o scoala de arte si meserii pe care ati putea lua-o in calcul si pentru copiii dumneavoastra?

    Exista macar cate una in fiecare resedinta de judet?

    • Marius David zice:

      Da, mie nu îmi place! 🙂
      Aş fi scris despre altele mai bune.
      1. Da, aici este dreptate pentru că s-au deteriorat laboratoarele, nu se mai face practica, meşterii s-au pensionat sau au murit, la meşterii meşteri mă refer.
      2. nu întotdeauna este la fel. Existau şcoli profesionale cu o disciplină de fier şi destul de cunoscute pe3ntru performanţe, dar s-ar putea să ai dreptate acum în aceste vremuri.
      3. chiar azi am discutat despre două persoane foarte bune în domeniul lor, dar care nu au niciun fel de calificare formală. Aceştia fac nişte lucruri extraordinare. Ce facem?Îi trimitem la şcoală? Le interzicem să creeze?
      4. Deocamdata în România, nu, dar exită cel puţin una in Italia şi alta în Austria pe care le-aş lua în calcul. Mai există vreo doi sau trei meşteri la care l-aş da în ucenicie pe fiul meu. Asta ar fi cea mai sigură cale.
      Calea cea veche.

  4. Ioan C. zice:

    Eu nu inteleg de ce toata lumea se plange ca profesorii predau cunostinte inutile elevului, pai ce, profesorii intocmesc programa obligatorie? Programa ( curriculum-ul) e intocmit de catre cei de la minister. PROFESORUL E OBLIGAT SA RESPECTE PROGRAMA data de catre minister. Si atunci, cine-i de vina ca invatamantul nu ofera ceea ce cere piata muncii?

    • exoligu zice:

      Profesorul nu poate fi obligat decat sa-si asculte propria lui constiinta. Daca o programa e prost facuta, imposibil de aplicat in conditiile pe care le are la dispozitie, trebuie sa incalce prevederile ei.
      Un mic exemplu. Am avut in liceu un profesor de istorie care, in pofida programei si manualului, ne-a povestit un an intreg despre campaniile lui Napoleon. Efectul a fost surprinzator. A reusit sa trezeasca interesul pentru istorie in asa masura incat nu mai gaseai carti de imprumut despre Napoleon in biblioteca liceului.
      Ganditul cu propria minte presupune indrazneala , chiar si pentru profesori.

      • Marius David zice:

        ferice de tine că ai avut asemenea profesori.
        Şi eu am fost norocit cu vreo trei asemenea.
        M-au făcut să iubesc Geografia, Desenul, Biologia, Muzica, Matematica, Fizica (a propos,k nu am ajuns la filologie că nu mi-a plăcut matematica, am făcut matematică cu doamna NEagu şi Fizica cu Atanasiu la Cantemir, vestit în tot oraşul Iaşi pentru duritatea predării, am făcut culegeri de fizică una după alta… )
        niciunul nu au respectat … programa.

    • Marius David zice:

      Programa este întocmită tot de profesori. Cei de la minister ce crezi că sînt?Inspectorii sînt foşti profesori sau actualmente predau.

    • ACIDUZZU zice:

      Asta-i ca in proverbul acela cu pestele care „de la cap se…dar se curata de la coada !”

  5. În încercarea de a respecta tema deja deschisă, aş dori sa-mi exprim opinia cu privire la părerile altora. Am mai citit şi pe alte bloguri şi site-uri comentarii cu privire la examenul de BAC. Într-un moment de sinceritate (dacă acela ar exista), oare câţi dintre cei ce comentează ironic pe această temă au luat examenul de Bacalaureat cu ani în urmă pe bani sau pe cunoştiinţele lui tăticu sau mămica? Asta ca să nu mai vorbit câţi de alte generaţii care comentează cu înverşunare tema au luat licenţa pe aceleaşi considerente pe care le-am menţionat deja?! Consider că mai bine ne interesăm de cu totul alte lucruri decât bieţii copii care vor deveni în mod sigur noua clasă „muncitoare” a ţării. Cu mâna pe inimă şi conştiinţa împăcată pot afirma că mi-am luat examenul de BAC fără copiuţe sau alte metode de inspiraţie, dar mai ales fără ajutorul cuiva. În facultate este aceeaşi poveste: nu copiez şi nu am nevoie! Vor spune unii: dar de unde putem noi fii siguri de acest lucru? Iar răspunsul va fi acesta: Nu dau socoteală nimănui pentru nimic. Conştiiţa mea este singurul judecător! Să cugetăm la aceste aspecte…

    • Marius David zice:

      nu ştiu despre alţii, eu am luat Bacul pe bune..
      La noi, în 1989, chiar se dădea bac la Liceul Mihai Eminescu, la Iaşi.

    • Bogdan Burghelea zice:

      Si eu ma simt jignit de astfel de presupuneri. Eu am luat examenul de bacalaureat in 1993 fara bani, pile (dimpotriva, mama mea fiind profesoara, ar fi fost catastrofal pentru mine sa fiu prins copiind) si cunostinte (apropos, corect se scrie „cunostinte”, cu un i), avind media cea mai mare din orasul natal (9,71).

      • Îţi mulţumesc pentru răspuns, dragă Bogdan. M-am interesat şi eu în DOOM2 care este forma corectă a cuvântului „cunoştiinţe”/”cunoştinţe”. Eu am rămas la forma veche, puţin arhaică, iar dacă dezagreez ceva din acel DOOM sunt cuvintele intrate prin uz şi acceptate ca fiind corecte(ex. tramvai/tranvai). Lăsând acest lucru pe seama experţilor, vreau să vă mărturisesc că ambiţia mea izvorăşte din cuvintele unui bun prieten: „Dacă părinţii tăi sunt avocaţi, tu trebuie să fii magistrat!” sau „Dacă părinţii tăi sunt specialişti, tu trebuie să fii expert”. Începând de acum, mi-am depăşit intelectual părinţii, însă e nevoie de mai mult. Şi oare, nu asta e dorinţa fiecărui părinte? Oare nu doreşte să-şi vadă progenitura un om mai capabil şi mai bine realizat decât el? Copiatul sau „frauda intelectuală” este un lucru prea ruşinos şi josnic care degradează orice vis al oricărui părinte!

        • Bogdan Burghelea zice:

          O mică remarcă: nu pot fi de acord cu afirmaţia „Dacă părinţii tăi sunt avocaţi, tu trebuie să fii magistrat” cu implicaţia că magistraţii se află la un nivel superior faţă de avocaţi. Avocatul, ca şi magistratul (judecătorul şi procurorul, adică) reprezintă ocupaţii ale juriştilor, adică licenţiaţilor în ştiinţe juridice. Nu există nici un fel de diferenţă academică sau funcţională între avocaţi şi magistraţi.

          • Cu regret dragă Bogdan, eu chiar la drept studiez, iar diferenta dintre avocat şi magistrat exceptand regimurile juridice speciale o reprezinta INM-ul, instituţie de scolarizare si formare a viitorilor magistrati. Pentru avocaţi, intrarea în barou este singura condiţie necesară pentru a profesa, nefiind necesară o nouă şcolarizare. Ideea in sine era că trebuie sa fii mai sus decât părinţii tăi.

            • Bogdan Burghelea zice:

              Dragă Alexandru, doresc să îţi atrag atenţia asupra faptului că avocaţii au obligaţia de a susţine examen de definitivare în profesie şi suplimentar au obligaţia pregătirii profesionale continue, astfel încît chiar nu văd în ce ar consta superioritatea academică a magistraţilor.

              Pe de altă parte, ştiu că la Institutul Naţional al Magistraturii li se induce viitorilor magistraţi o mentalitate de acest tip – că ei ar reprezenta o categorie superioară de jurişti – care din păcate arareori are acoperire în ştiinţă (ipso facto magistraţii nu sînt jurişti mai buni) şi care are efecte dezastruoase pentru actul de justiţie (un jurist arogant nu poate fi un judecător bun).

            • Marius David zice:

              şi se poate să fii mai presus decît părinţii? Uneori da, poate că din punct de vedere profesional, uneori nici atît…

  6. Marinel zice:

    Frate Marius, avem de-a face în comentariul dumneavoastră cu un cumul de paradoxuri. După ce voi enunţa câteva dintre ele, le voi şi explica. Foarte scurt, căci am convingerea că aici suntem între oameni inteligenţi (n-am spus „şcoliţi”! 😉 )
    1. Avem spre lectură un articol excelent, dar inutil.
    2. Articolul induce o soluţie inaplicabilă.
    3. Posibila aplicabilitate se pretinde generală deşi poate fi, eventual, particulară
    etc.
    1. Condeiul nu v-a trădat nici de data aceasta. Aţi făcut o „radiografie” ce seamănă mai mult cu o… disecţie. Diagnosticul e corect. „Pacientul” a murit exact din cauza stabilită. Dar nu cred că mai poate fi readus la viaţă. Nu în generaţia noastră sau în următoarele (presupunând că vor mai fi şi nu se satură Domnul de ipocrizia oamenilor!). Identificarea simptomelor corecte poate duce la tratament doar dacă „pacientul” e dispus să-l urmeze. Ceea ce mă îndoiesc că e cazul României! De unde inutilitatea despre care vorbeam (mă iertaţi?)
    2. Soluţia indusă (şi pe alocuri chiar afirmată limpede) este inaplicabilă. Pe lângă explicaţia de la punctul 1, mai avem şi o încăpăţânare a „pacientului” supravieţuitor de a se trata cu „placebo” în loc de medicaţie corectă. Adică, oricât am spune oamenilor că şcolile înalte nu sunt pentru toţi, ei tot vor prefera să-şi împingă copiii „spre culmi” pentru că tot noi, românii, am distrus imaginea muncii care înnobilează. Chiar dacă pot părea agasant, vă rog să recitiţi „Paranteza numită România”.
    3. Credem că am putea schimba un sistem naţional de învăţământ când este absolut evident că şi cel particular suferă de anumite semne de „îmbolnăvire” (vezi situaţia la BAC prin comparaţie între Oradea şi Timişoara, la liceele baptiste!). „Emanuel” oferă speranţă, Timişoara mă îndreptăţeşte să spun „eventual”.
    Problema, nu mare, IMENSĂ, a poporului român este o moralitate compromisă până şi în definirea ei. Un popor care „a reuşit” performanţa de a-L face până şi pe Dumnezeu… unul de-al lor! Evident în mintea lui de popor aflat mereu la răscruce de drumuri, istorii, destine şi… decizii.
    Vă rog să-mi iertaţi comentariul şi lung şi pesimist!
    P.S. Nu am absolvit decât liceul. La facultatea de filosofie unde am vrut să studiez nu s-a putut din cauză… de dosar. Cred că a fost mai bine pentru mine… Restul poate că nu e încă, dar va fi… TĂCERE!

    • Marius David zice:

      draga frate Marinel,
      1. multumesc 🙂
      2. asta se va vedea după desfiinţarea universităţilor de care vorbim.
      3. aici tind să vă dau dreptate.

      • Marinel zice:

        Frate Marius, sper că nu v-a supărat aşa de tare punctul 1, mai ales că „inutilitatea” de care vorbeam se referea în speţă la faptul că, la cum arată lucrurile la ora actuală… De exemplu, o maşină poate fi utilă dacă n-o foloseşte nimeni?
        Sunt prea mari şi multe interese ca să se ajungă la desfiinţarea universităţilor. Deja sunt unele care au găsit soluţia facultăţii fără BAC! Când e vorba de ticăloşie, soluţiile sunt întotdeauna mai multe decât când e vorba de cinste, căci pentru cinste nu există decât soluţia adevărului!
        Un detaliu… când am susţinut eu examenul de bacalaureat, sperând să fiu acceptat la facultatea de filosofie, am ales ca probă filosofia. Nu aveam profesor specializat si, dupa ce au incercat să mă convingă să aleg orice alta materie cu promisiunea că voi primi ce nota vreau (!!!), numai să nu fie nevoiţi să aducă de te miri unde un profesor titular, eu am rămas pe poziţie. Voiam să mă verific. Vă puteţi imagina ce a urmat! Am primit, după o examinare (doar oral, căci era proba opţională) de o oră şi jumătate (!!!) nota 8,50! Şi totuşi, se copia şi pe vremea aceea! Am o vagă banuială că şi când se ducea domnii români să cumpere scaunul la Înalta Poartă, mergeau cu fiţuici şi cam de acolo ni se trage! 😀

        • Marinel zice:

          Ups! Scuze, ” domnii români SE DUCEAU”, nu „se ducea”. Vedeţi? BAC-urile acestea contemporane sunt molipsitoare! 😀

        • Marius David zice:

          Nu, stai liniştit, Marinel,
          simţul umorului dovedeşte că nu mi-am pierdut inteligenţa. 🙂
          problema este că acum domnii guvernanţi îşi dau seama ce au făcut, au pornit o furtună care îi afectează şi pe dînşii şi pe clienţii dînşilor.
          Următorul Bac, din cîte se aude, va fi foarte relaxat. De ce?
          şi universităţile clientelei politice au rămas fără materie primă.
          Domnii şi doamnele rector fac reclamaţiune şi situaţia trebuie reglată. domnii organizatori de bac vor primi nişte instrucţiuni precise. să vedem dacă domnul Funeriu rezistă. Eu îi ţin pumnii să se ţină ca orbul de bâc.

  7. Marinel zice:

    Am primit un e-mail cu următorul mesaj:
    Pe strada Arthur Verona din Bucureşti a apărut zilele acestea un panou pe care stă scris: „Kunva ave-ţi ideie dece nam loat bacu? Că io a-m scris chear mooolte paginii !” Ouch! 😦

  8. maricel zice:

    Articolul e bine scris. Culmea e ca ceea ce spuneti a fost posibil inainte de ’89.
    Chiar si atunci cred ca erau prea multi cei cu diploma de facultate, deoarece nu prea isi gaseau locul in productie.
    Va scriu aceste lucruri din experienta de o viata.
    Pot face o multime de comentarii, dar sunt de prisos.

    Probabil generatiile tinere nu stiu si pentru asta s-ar putea face o paranteza, eventual.

  9. Cristina zice:

    Mda, destul de obiectiva radiografie a situatiei invatamantului de la noi. Pe langa aceste lucruri parerea mea este ca situatia de fata este incurajata de marketingul facultatilor care doresc cat mai multi studenti si de subiectivismul parintilor care-si supraevalueaza odraslele.
    In final totul este reglat de piata muncii si din multitudinea de absolventi de facultati vor accesa locuri de munca conform pregatirii lor, doar acel procent mic care ar fi fost normal sa fie admisi la facultate.
    In loc sa avem de unde alege un mecanic, un constructor sau un tamplar bun, asistam la vaicareli si dintr-o parte si din alta pentru ca o multime nu gasesc job cu diploma de licenta in mana sau ca au facut o facultate si sunt nevoiti sa munceasca pe post de vanzator, manichiurista, zugrav sau altele asemenea. De aici, decurg bineinteles si celelalte dezavantaje precum: insatisfactie la locul de munca, lipsa de productivitate, dezinteres etc.
    Nici nu stiu daca ar trebui sa simtim foarte multa compasiune pentru cei din situatiile de mai sus pentru ca totul seamana foarte mult cu o investitie proasta din cauza unei analize superficiale sau a supraevaluarii propriilor abilitati in momentul initierii ei, in cateva cuvinte: plata unor greseli. Probabil ca parintii ar trebui sa se destepte primii, la urma urmei ei sunt si cei care au cel mai mult de pierdut, dar aici iar intervine o problema: dificultatea de a invata din experienta altuia (sunt putini cei care pot asta) si de a analiza fenomenele intr-un context mai amplu.

    • Marinel zice:

      „Probabil ca parintii ar trebui sa se destepte primii…” Din păcate, o bună parte dintre părinţii copiilor care intră acum „în sistem” sunt din generaţia celor „devalizaţi” de reperele morale de către societatea socialistă…. multilateral…subdezvoltată! Aceeaşi care cu 20-30 de ani în urmă erau trimişi de părinţi la o viaţă „mai bună”, la oraş. Unii dintre ei au reuşit, majoritatea au îngroşat însă rândurile unei intelectualităţi false care încă îşi mai dă în petec şi astăzi!

    • Marius David zice:

      da, vezi vestita Apollonica din Iaşi.
      da, cum zici .. piaţa muncii, dacă ar fi lăsată în pace, să evolueze aşa cum trebuie… dar nu, intervenim,
      Statul intervenţionist face rău şi la meserii, după cum se vede.
      cu mentalităţi de genul „ia fă şcoală ca să dea alţii cu sapa şi tu cu mapa… du-te la şcoală să nu munceşti ca mine… ”
      Azi am întîlnit un parchetar fericit!

  10. ACIDUZZU zice:

    Pentru mine, cel putin, desi am trecut cam demultisor de „botezul cu foc al bac-ului…” calitatea rezultatelor de la bac-ul pur romanesc s-a oclindit cu prisosinta in rezultatele dobandite de profesorii ravnitori la titularizare de dupa testele supravegheate tot cu camere video…
    Asta ca sa nu mai aruncam pisica moarta in ograda…liceenilor !

  11. deci asta e nivelul romanului nu? Acum inteleg de ce profesorii mai degraba asteapta bunguta cu doi bani decat sa vina la ore sau macar sa se faca intelesi la predare.

    • Marinel zice:

      Părerea mea este că nivelul românului nu este acesta. Sunt încă în ţara aceasta mulţi, mulţi oameni care ar putea da o altă imagine acestei ţări. Numai că, din păcate, în cazul acestora se aplică principiul lui Arhimede în varianta „intelectuală” a celor ce ne conduc, respectiv: „Un corp scufundat în apă este impins de jos în sus cu o forţă egală cu cea cu care îl împinge individul aflat deasupra. Ca să nu fie egale forţele trebuie suplimentat numărul celor care împing corpul în apă”! 😉

  12. Alex zice:

    Are tata o vorba legata de cei care trec prin facultate „ca prin branza” cum ca au terminat „Facultatea de Nimicultura”.

    • ACIDUZZU zice:

      Sau cum circula pe vremuri o anecdota prin scoli:
      „Ioane, cum e la scoala ?” il intreba tatal pe fiu-su…
      „Cum sa fie tata…” raspunse Ion „…ca la beserica !”
      „Adica, cum…?” intreba nedumerit tatal.
      „Pai…” facu ion, cu un aer important, „cand ma intreaba dascalul imi fac eu cruce; iar cand ii raspund eu, isi face el cruce !” incheie Ion cu emfaza…

      Adica vorba lui Eminescu: „ne incanta cu chipul lor de oaie creata !” sau, mai bine…”s-au dus la paris, boi si-au venit vaci…”

  13. Cantemir zice:

    Dar daca elevii de azi sunt chiar neputinciosi, ca sa nu zic mai prosti decat cei de ieri?
    http://camarasdelumini.wordpress.com/2011/07/11/putinta-si-nevointa-beizadelelor-de-azi/

  14. SDM zice:

    Te citez: ,,…Să luăm exemplul Austriei sau Germaniei. Tinerii au opţiunea de a urma o şcoală profesională, pot deveni maiştri, pot deveni muncitori foarte calificaţi şi pot cîştiga enorm ca strungari de înaltă performanţă, pe strunguri conectate la computere. Am prieteni ai căror copii sînt în astfel de şcoli şi nu au complexe că nu sînt “la facultăţi”…”
    Asta merge acolo dar nu şi aici. Să nu uităm că industria românească a fost pusă pe butuci. Poate dacă mai exista IMG Bucureşti, CUG Iaşi, UCM Reşiţa, UM Cugir, etc, (şi asta doar în industria construcţiilor de maşini) lucrurile ar fi stat în alte coordonate.
    Poate cineva să prezinte cinci societăţi care ar angaja acum zece strungari calificaţi pe CNC ?
    SDM

    • Marinel zice:

      La ultima întrebare aş răspunde eu!
      1. Ministerul internelor
      2. Parlamentul
      3. Cotroceniul
      4. Ministerul…
      are rost să continuu? 😀

    • Marius David zice:

      Da, pot da cel puţin una pe care o cunosc cît de cît. Fabrica de ciment de la aleşd a treuit să angajeze o strungăriţă, şi se pricepe foarte bine tînăra respectivă, pentru că nu au găsit băieţi interesaţi… concursul a durat şi a fost ocupat cu greu.
      Bănuiesc că fabrica de componente fine din Sinaia are, de asemenea, nevoie, din cîte am auzit,
      noile fabrici de la maşini de la Piteşti şi Craiova…
      Chiar şi Cugirul, au cîteva comenzi noi, nu de maşini de cusut, ci de arme.
      Acolo este nevoie de prelucători prin aşchiere de înaltă performanţă

      • SDM zice:

        Exemplul cu tânăra de la Aleld, este un caz izolat şi nu se poate generaliza.
        Doar o industrie funcţională poate fi interesată de absolvenţi cu înaltă calificare
        Dacă industria românească este aproape de moarte, nu se poate discuta de absorbţia a sute de absolvenţi calificaţi în domenii de vârf.
        Apoi calificarea se face doar în locuri de muncă dotate cu tehnică de vârf. Şi uite aşa am ajuns într-un cerc vicios. Unde trebuie rupt cercul ?
        Poate cineva să prezinte numele unui liceu care are în dotare un centru de prelucrare CNC funcţional ?
        Poate cineva indica numele unei societăţi (SRL, SA) dispusă să primească în practică tineri şi să-şi asume rebuturile fie şi de început ?
        Poate cineva să spună numele unei societăţi dispusă să scoată un strung CNC din producţie şi să aloce timp, resurse, energie în pregătirea unor tineri ?
        Marius David, am consultat lista locurilor de muncă disponibile pentru oraşele indicate şi am găsit doar şase posturi de sculer-matriţer la Piteşti. Cât despre strungari CNC nici vorbă.
        SDM

        • Marius David zice:

          SDM,
          Piaţa oricum va regla aceste lucruri, sînt sigur.
          Trăiască capitalismul.
          Oricum, ideea este că s-a terminat cu românii supracalificaţi care sînt buni de nimic, taximetrişti cu dreptul şi patroni de magazine cu haine second hand care au terminat Stomatologia.

          • SDM zice:

            Marius David
            Aşa este, şcoala ca parte din piaţă, va trebui să accepte regulile pieţei. Dacă discutăm de competenţe profesionale, din prespectiva şcolii ar trebui să ţinem seama că nu poţi să califici personal la un nivel înalt, dacă nu ai acces la tehnică de nivel înalt. Aici sunt problemele noastre:
            – industria românească nu dispune de tehnică de nivel ridicat,
            – mentalitatea românească deja deformată,
            – zestrea genetică (parcă Sadoveanu spunea ceva despre asta: Dumnezeu a chemat oamenii din diferite naţiuni şi le-a dat unora vinul bun, altora şurubul, altora vioara…!)
            Felicit onor Funeriu, dar şi pe susţinători, pentru curaj, era şi vremea pentru aşa ceva. Sigur că pe unii asta i-a afectat cu duritate, dar în timp noi toţi vom avea de câştigat.
            SDM

            • Marius David zice:

              aici sînt de acord, centrele de formare sînt destul de puţin dotate şi totuşi,…
              Holcim Aleşd şi-a format specialiştii, pe care i-a trimis în Cehia acum, în Elveţia.
              Avem doi tineri plecaţi din biserica noastră care prestează astfel de muncă în Europa, calificaţi fiind de fabricantul elveţian.
              sînt super şi supra calificaţi şi cîştigă extrem de bine. Băieţi tineri, muncitori, cu iniţiativă, harnici!
              Bravo lor!
              Asta-i dovadă că şi românul poate lucra ca neamţu…

  15. Sinela zice:

    Nu e greu de priceput. Atatea locuri cu taxa la facultati fericea pe toata lumea: facultatea facea bani, studentul avea diploma, iar pregatirea nu conteaza, va vedea mai apoi ce va face cu lipsa aptitudinilor ce trebuia sa le obtina in facultatea asa de scumpa.
    Ce ar fi daca ar ramane locurile care erau la fara taxa?
    Sau sa fie mai putine, toate cu taxa, si apoi facultatile sa fie trase si la raspundere daca studentii nu sunt pregatiti!

  16. E normala situatia de fata… Cei care nu au luat bacul sunt copiii capsunarilor care in ultimii 10 ani si-au neglijat familiile lucrand in EU.
    Daca intr-un copil nu sadesti responsabilitate la timpul potrivit, nu te mai poti baza pe el.

  17. Marius David zice:

    http://www.romanialibera.ro/opinii/comentarii/cele-trei-falimente-ale-educatiei-la-romani-231208.html

    nu sînt de acord cu dramaturgia doamnei, dar nu pot să nu fiu de acord cu felul în care gîndeşte asupra altor subiecte, cum ar fi acesta.

  18. pakeha zice:

    Realizez acum inca o data ca natiunea romana nu poate concepe locul cuiva in societate decit prin prisma citorva criterii de felul facultatii care o vei urma sau nu. Interesant, cred ca o persoana cu un nivel normal de inteligenta, cu destul efort propriu, poate termina aproape oricare dintre majoritatea programelor universitare. Intrebarea insa ramine daca in urma presupuselor studii gasesti implinirea personala, dincolo de ceea ce cred cei din jurul tau. De ce m-as simti inferior? Cunostintele mele generale care ma ajuta sa apreciez viata la adevarata ei valoare pot fi acumulate mult mai placut decit neaparat trecind printr-o facultate, pentru asta avem biblioteci din care poti alege informatia, fara materii pe care altfel nu le-ai putea evita. Poate exista o combinatie foarte fericita intre un constructor foarte priceput care se simte la fel de intelectual ca si un avocat sau un profesor, in ciuda profesiei alese. Poate asta inseamna sa fii om, nu un patruped cu licenta sau o insecta cu scoala profesionala. Ambele variante sint la fel de dezamagitoare, la fel de enervante. Insa e foarte greu sa produci o schimbare intr-un popor cu valorile rasturnate, care poarta ochelari dintr-o prescriptie gresita. Cineva a definit nebunia in felul urmator : sa faci mereu si mereu acelasi lucru si sa astepti de fiecare data rezultate diferite.

  19. Am înţeles:Funeriu şi secetara care-i dictează ce să spună, au dreptate.Boc şi Băsescu au dreptate. Tustoţi au păreri comune, despre învăţătură.
    Mă-ntreb cărei aşa- zise credinţe cotizează!

    • Marius David zice:

      ori îţi schimbi gramatica, ori schimbi blogurile pe care comentezi.
      nu accept asemenea aiuritoare punctuaţie. aşa… o virguliţă pe ici pe colo… ne mai scapă, dar încearcă totuşi să elimini virgula dintre subiect şi predicat dintre predicat şi complementul direct.
      Nu înţeleg nimic. Vorba lui Quintilian, acolo unde gramatica este corupta…. s-ar putea întîmpla şi cu gîndirea acelaşi lucru.

  20. Marius David zice:

    Priceput,
    spamat,
    deocamdat.

  21. Facultatea de stiinte juridice, specializare drept- 150 de studenti pe an, intr-un oras cu populatie de 80 mii locuitori. Probabil, daca existau 300 de platitoti de taxa i-ar fi acceptat pe toti.
    Din cei 150 o treime termina anul 4. Din aceasta treime 50% (cel putin) copiaza la examene prin „metode ultramoderne”. Restul, asa-zisii „fraieri”, se straduieste sa invete pentru materiile extrem de stufoase din domeniu. In aste conditii, care-i sansa de a avea parte in urmatorii ani de judecatori, procurori, avocati capabili? Care-i sansa ca justitia romana sa se indrepte?

  22. Loxodroma zice:

    Vorbesti naivilor, Marius David. Uite de ce se loveste in viata daca n-are facultate:
    -la spital e tratat mai prost
    -instructorul auto il trateaza ca pe un slujitor
    -n-are access decat la partea de slaba calitate a prietenilor posibili.
    Daca se vrea ca Romania sa ramana in bezna evului mediu, si standardul de viata sa ramana cat mai scazut, sa se reduca numarul celor cu facultate si sa se faca slugi cum vrea Basescu.
    Tu nu intelegi ca unul cu facultate e mai productiv decat unul fara studii? De aceea castiga si mai mult. Toti pot fi educati daca au profesorul potrivit.
    Cat priveste cineva va face munca de jos, uiti robotii. In Japonia tocmai pentru ca sunt roboti majoritatea au facultate. Sistemul asta cu cineva ne va trage cizmele mergea inainte de revolutia stiintifica in evul mediu, si probabil datorita educatiei umaniste ii esti tributar.

    • Adrian.S zice:

      Loxodrama.gresesti si gresesti de-a binelea.Ca sa treci Bacul ai nevoie de un amarat de 6,nu de altceva.Si da,in caz ca nu ai invatat,chiar avem prea multe facultati in raport cu ceea ce ofera piata.Avem nevoie de muncitori necalificati si de scoli de arte si meserii.Omul trebuie sa se perfectioneze in mai multe domenii nu intr-unul singur.
      Cat despre robotii tai,vezi ca aia functioneaza pe baza de combustibil fosil,combustibil care mai devreme sau mai tarziu se termina,iar atunci cine nu stie o meserie a incurcat-o rau de tot.
      Frate Marius nu te descuraja ca unii nu inteleg de ce ai dreptate.De fapt,nu conteaza ce scrii.Totdeauna o sa ti se gaseasca ceva.

    • Marius David zice:

      Loxodroma, believe it or not, soţia mea nu are facultate. Am o listă întreagă de persoane extraordinare a căror bunătate şi frumuseţe le face farmecul, chiar şi la spital sau la instructorii auto… şi nu au facultăţi.
      Nu, vorbesc unor oamnei care au un pic alte valori decît cele pe care le promovează lumea în care trăim.

      S-ar putea ca soţia mea să citească mai mult decît un intelectălău care a făcut TCM-ul şi se consideră mare intelectual, dar nu a mai pus mîna pe o carte decît la prepararea micilor, ca să facă vînt la jar.
      Un taximetrist cu facultate este mai productiv decît unul fără? dar capşunarii spiruharetizaţi?

  23. marcel stepan zice:

    Romania,tara in care as fi vrut sa traiesc dar in care as fi preferat sa nu ma fi nascut.!?

  24. Slavomir zice:

    Bine scris articolul !~

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.