Am intrat din nou în Hora

Da, am intrat din nou în Hora. Lunea este duminica mea. Aşa că m-am suit în maşină, am luat un tînăr pasionat de chitară şi ne-am oprit abia la Reghin. Pe drum? Ucenicie peripatetică. Am discutat de una de alta, dar cel mai mult despre muzică, cu audiţie, nu ascultat de muzică, audiţie.

Am intrat între sutele de chitare. Împreună cu David şi domnul profesor Sabău eram ca nişte copii într-un raion de jucării sau într-o cofetărie.

Nu ştiu cînd au trecut cinci ore. Hora-Reghin continuă să mă uimească prin calitatea crescîndă a instrumentelor. Este un fenomen asemănător Dusterului de la Logan.

Directorul de distribuţie nu mai pridideşte să onoreze comenzile. Regunurile sînt rarităţi, Cristalurile, la fel. Acum am descoperit două variante noi. SM 40-ul şi SM 45-ul (pe acesta l-am luat pentru un prieten şi sună absolut impecabil – palisandru-cedru-mahon).

Am găsit iarăşi amabilitatea şi spiritul de echipă, mîndria de a lucra într-o fabrică pentru care comenzile internaţionale nu se mai opresc.

Am plecat cu şapte instrumente, trei Regunuri, două SM 40, Cristaluri şi un nai pentru un alt prieten.
Din perspectiva mea, nu există la ora actuală concurenţă pentru instrumente de studiu nici în România şi nici în restul lumii la această calitate a finisajelor şi la compoziţia lemnelor.

O chitară cu spate şi eclise din palisandru, cu faţă de cedru sau molid, cu gît de mahon sau cedru, cu tastieră de mahon, palisandru sau abanos, cu prăguş şi cordar de os, coarde Savarez nu poate fi cumpărat „din afară” sub 500 de euro şi asta ar fi o ocazie rară. Din nou sper ca Hora să menţină şi să crească eventual calitatea. Am văzut o nouă producţiune la chitarele armonie. Spatele bombat. Stă lîngă orice Takamine fără niciun fel de problemă.

Două dintre chitarele pe care le-am luat sînt cu o faţă deosebită, densă şi încreţită şi pe vertical, în lungimea fibrei, ceea ce este foarte rar. Am cumpărat instrumentele şi le-aş fi păstrat pe toate. Nu ştiu se întîmplă ceva ciudat, parcă mă leg de fiecare instrument pe care îl iau în mînă. La predarea instrumentelor către un prieten, nu m-am putut abţine să nu cînt vreo patru piese înainte de a-i înmîna chitara cu instrucţiunile de folosire.

De asemenea, lucru important: cu această ocazie am rezolvat şi problema achiziţionării celor două instrumente pe care le-am cumpărat cu banii din Licitaţie.

Am cumpărat două instrumente, un Regun (833 ron) şi un SM 40 (435 RON). Aceasta a depăşit cu puţin suma din licitaţie, dar s-au adăugat între timp şi alţi sponsori la proiect.

Cele două instrumente vor fi atribuite unor entuziaşti ai chitarei care sînt în dificultate financiară prea mare pentru a-şi procura propriile instrumente.

Va readuc aminte că sînt mîndrul posesor al unui Regun cu totul special cu pick-up.

iată aici proba

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Chitara. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

49 de răspunsuri la Am intrat din nou în Hora

  1. nistor zice:

    Sint novice. Instructiuni de folosire. Puteti recomanda un site pentru asa ceva.
    Mi-am depozitat pentru aproape un an chitara acustica pe dulap, in husa… Si are niste probleme….
    Trebuia cumva sa slabesc corzile?

    Multumesc

    • Marius David zice:

      oh, dragul meu, da, aşa trebuia, dacă nu cînţi mai mult de 2 săptămîni pe ea, trebuiau slăbite corzile…

      pare rău pentru chitara ta, dar şi pentru tine, că va trebui să iei alta.

    • guitarschizofrenic zice:

      @nistor poate trebuia sa slabesti putin coardele, depinde si ce fel de chitara este si cum a fost construita. chitarele clasice nu se pastreaza cu coardele lasate de tot. lemnul se misca in timp si conteaza foarte mult umiditatea la care este tinut instrumentul.

  2. shurubici zice:

    nu vreau sa para intrebarea unui nerd, dar cum iti pui blogroll?
    chiar doresc sa imi atasez unul blogului, dar… nu stiu cum
    daca ma poti ajuta cu ceva step-by-step, ar fi super!

    eu am gasit la widgets ceva cu blogroll, dar nu imi permite sa scriu eu blogurile si imi trece automat wordpress.com acolo…. si cam atat

  3. Lulu zice:

    Chitara la care cântaţi în videoclipul de mai sus, este din lemn de nuc? 🙂

  4. Putinstiutoru' zice:

    deci ai fost simbata in tg mures si luni in reghin, again? via Alesd banuiesc…clar, esti stapinit de duhul chitarelor…. 🙂

    • Marius David zice:

      ah, nu, sîmbătă fost la conferinţă cu tinerii medicinişti, apoi la SEbeş cu familii ortodoxe, catolice, greco-catolice, reformate…. din cîte am înţeles eu, dar totul s-a întîmplat în biserica baptistă.. apoi din nou acasă,
      mîine din nou Cluj, susţinere teză de doctorat, referent.
      Teză interesantă: creştinismul şi postmodernismul.

  5. „Directorul de distribuţie” – …… nu este cu functie de director, este pur si simplu un economist in cadrul biroului desfacere, economistul este de fapt (ca incadrare) revizor economist, care face aceasta munca de desfacere, inventare etc si de cativa ani auditor ISO 9001. cam atat. Domnul Profesor Cruceru asa ma considera dar sincer nu am functie de director, pur si simplu un economist care vrea sa isi faca treaba cat mai bine si sa multumesca pe cat posibil toate solicitarile (imi cer scuze pe aceasta cale pentru cei pe care nu i-am putut ajuta in timp util ) .
    Sper din tot sufletul ca aceste chitare sa se ridice la nivelul asteptarilor.
    Cu stima,

    Ec. Gabriel Harapescu

  6. benjib zice:

    Ahhh si eu tocmai mi-am cumparat de pe thomann un Takamine. Si un bass acustic fretless cel mai ieftin sa incerc sa invat.
    Eram obisnuit cu chitarile acustice carora li se desprindea incet incet griful de cutia de rezonanta. Si cu mandolinele care nu se acordau de niciun fel.
    E bine daca au ridicat calitatea.

  7. cristividican zice:

    Pacat ca cei de la Hora nu fac si mandoline mai calitative, sau poate nu stiu eu de ele. Noi am luat la biserica acum 7 ani mandoline direct de la Hora. Sunt bune, dar se acordeaza foarte greu, perfect niciodata.

    • Marius David zice:

      ba fac… problema ca acordarea nu este la INSTRUMENTE… este la COARDE.

      Schimbaţi coardele, furnizorul!

      • cristividican zice:

        Folosesc coarde Fender si d’Addario, am renuntat demult la cele ieftine si tot am probleme cu acordarea la multe mandoline. Intrebarea e daca mandolinele de calitate sunt vandute prin magazine, sau trebuie mers la Hora pt ele. Sau la mandoline se presupune ca ar fi aceeasi calitate la toate instrumentele produse de ei.
        Am auzit un zvon mai demult, cum ca cei de la Hora ar produce instrumente foarte bune, dar sunt marfa de export.

        • benjib zice:

          Mandolinele sunt destuld e inchegate acum. Am cumparat acum cativa ani pentru o biserica din spania. Am mers la Rapsodia si a trebuit sa testez vreo 5 pana sa cumpar una care suna cat de cat. Cred ca problema este la calus ca nu este reglabil pentru fiecare coarda in parte, ca la chitarile electrice. Atunci cred ca s-ar rezolva problema. E adevarat ca trebuie corzi de calitate.

  8. Adi zice:

    „Din perspectiva mea, nu există la ora actuală concurenţă pentru instrumente de studiu nici în România şi nici în restul lumii la această calitate a finisajelor şi la compoziţia lemnelor.”
    Asta e propagandă curată 🙂 Ar fi cât de cât credibil ce spuneți dacă ar fi artiști care înregistrează albume sau cântă la concerte în fața a mii de oameni pe acustice Reghin. Păcat că se încăpățânează să folosească Takamine, Gibson, Taylor, McPherson, Larrivée etc.

    • Marius David zice:

      ştii care este problema? Nu sînt cunoscute.
      Este acelaşi fenomen ca şi cu Loganul
      Explică-mi, te rog, de ce neamţul se încăpăţînează să se dea cu Loganul, la fel şi franţuzul cînd au la ei WV şi Renault?
      De ce? raportul calitate preţ.

      dacă ai posiblitateade a cînta pe un instrument bun de 100-200 de euro faţă de un instrument de aceeaşi calitate între 500-700 de euro… ghici…

      Problema este că nu va dura mult. hora va ridica preţurile. Presiunea de afară este prea mare.

  9. Abel zice:

    Probabil ca sînt de o calitate-preț foarte interesanta. Eu nu sînt în România, asa ca nu am acces la instrumentele lor. Am vrut sa cumpăr un nai, dar n-a ajuns nici-o data la magazinul unde l-am comandat. Despre magazinul Thomann, este foarte de încredere si are un renume excelent la muzicienii de aici. Problema : nu poți sa încerci instrumentul dar ai o perioada în care poți sa-l trimiți înapoi.

  10. SDM zice:

    Frate Marius instrumentele cu coarde au sunete deosebite. În copilărie am încercat chitara, era la modă pe atunci. Anii au trecut, încă apreciez chitara, mai ales în mâna unuia priceput, dar mă atrag sunetele instrumentului din videoclip.
    Trecând peste glumele instrumentistului vizionaţi la minutul 2.32 şi apoi 8.44.
    SDM

  11. dayathlin zice:

    prea putina chitara clasica am ascultat si auzind piesa asta chiar imi pare rau… superb 🙂

  12. SDM zice:

    Sunt ceva probleme, introduceţi fără ultimul A. Se merită.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YY-Plvg0PQA A

    SDM

    • guitarschizofrenic zice:

      cel care lucreaza in atelier ( primul clip, in care canta Bream la vihuela) la un setup cred, daca nu ma insel, ca e Manuel Contreras I. curios ca imaginea din atelier e tocmai la setup ul chitari lucru pentru care contrerasurile sunt inFamous! o fractiune de secunda apare pe banc si chitara care e un model carlevaro.
      despre clip… selectia e slaba! se putea mai mult, din documentarul lui Bream se putea de ex. selecta piesele lui Granados, in special Maja de Goya care e fantastica interpretarea, plus sunt atatia chitaristi buni azi care meritau sa apara. prea mult segovia si williams!!! plus ca sharon isbin?! daca nu kaori (ca e mai tanara) de ce nu virginia luque sau ida presti, dale kavanagh etc..

      • Marius David zice:

        mulţumim!!! Excelente informaţii!

      • SDM zice:

        Nu sunt cunoscător, dar din curiozitate, cine este ,,tata” chitariştilor, cine dă ora exactă în domeniu ?
        SDM

        • SDM zice:

          Cred că la balalaika este ăsta, voi ce spuneţi :

          SDM

          • SDM zice:

            Rusul cu balalaika-i bun. Tehnică interpretativă este interesantă, poate (zic eu) puţin exotică. Simţiţi cumva că face exces de mişcări, sau aşa se cântă ?

            O ! da … hai să facem două clasamente, cu două grupe:
            1. În România,
            1.a. din toate timpurile
            1.b. contemporan (în viaţă)
            2. în lume
            2.a. din toate timpurile
            2.b. contemporan (în viaţă)
            La ce ar trebui să fim atenţi pentru a diferenţia un interpret (chitara) de altul ?
            SDM

            • Marius David zice:

              La ce se referă clasamentele?

              La ce să fim atenţi? La mood, feeling, la tehnica, la gestică etc. Sînt foarte multe criterii, dar cel mai mult … SUNETUL.
              un instrumentist care are SUNET… este …

              Pablo Casals, uneori falsează în integrala sa Bach, dar are un SUNET… parcă violoncelul acela este voce de om.
              Cu asta te naşti, este un dar de la Dumnezeu…

          • guitarschizofrenic zice:

            legat de Casals si de sunetul lui, probabil stiti. instrumentul lui no. 1 etichetat Bergonzi (conf. corzio) – altii spun Tononi – s a dovedit a fi Goffriller! unele surse spun ca a aflat acest lucru dupa 50 de ani de cantat pe el.
            http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=2366
            un link de pe corzio, au o baza serioasa de date ( instrumente arcus) si tind sa i cred pe ei. ce mi s a parut interesant la instrument, „Front: of pine in four pieces with irregular grain at the center”
            deci PINE nu spruce! si din patru bucati!!! fantastic.

        • guitarschizofrenic zice:

          @ SDM. foarte greu de spus… eu nu cred ca exista unul al mai bun, mai mare si mai tare. exista un anumit nivel de la care putem vb de un chitarist clasic bun dar nu pot face clasamente. in primul rand pentru ca toti sunt diferiti si vezi cate ceva frumos la fiecare si second unii interpreteaza bine o anumita perioada pe cand la alta nu prea iese bine… un fel de specializare, pe baroc, moderna, sud americana clasica etc.

  13. Pingback: O zi cu Babii şi… din nou despre reghinuri | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.