Iubita mea, eşti ca iapa lui Faraon!

Acesta este un compliment! Serios! Este luat din cîntarea cîntărilor! Ai spune aşa ceva iubitei?

sursa Destination Luxury Facebook

sursa Destination Luxury Facebook

Cîntarea cîntărilor 1:9 Cu iapa înhămată la carele lui Faraon, te asemăn eu pe tine, scumpa mea.

Ce vrea să însemne?

Se spune că în trupele lui Faraon intra o divizie formată din carete la care erau înhămaţi armăsari. Aceasta era avantgarda oştirii. În faţa diviziei de carete era careta lui Faraon, la care era înhămată o iapă cu coada netunsă şi neîmpletită. Pentru cei care nu au crescut la ţară: dintr-o anume pricină părul pentru arcuşul de vioară nu se face niciodată din păr de coadă de iapă, numai coadă de cal.

În momentul în care Faraon îşi trăgea careta în faţa diviziei şi începea să alerge… nările armăsarilor se lărgeau şi … nimic nu mai putea opri oştirea.

Există documente inventariate de comentatorii Cîntării Cîntărilor în care se arată că, pentru a opri oştirea, iapa a trebuit ucisă.

Iată nota din LXX.

Se face aluzie fie la un obicei de luptă al egiptenilor, fie la un eveniment istoric. O variantă care ar putea explica acest verset este obiceiul egiptenilor de a trimite o iapă în călduri, iapa lui Faraon, înainte în luptă pentru a fi urmată de armăsarii de la carele care compuneau armata egipteană. Keel, p. 56-58 (Keel, Othmar, The Song of Songs, A Continental Commentary, trad. Frederick J. Gaiser,Fortress Press, Minneapolis, 1994,), aminteşte de bătălia de la Kadesh, circa 1250 î. Cr., ilustrată în templul mortuar al lui Ramses al II-lea. Atunci o iapă a fost trimisă în mijlocul armatei lui Faraon, formată, după cum era obiceiul, din care de luptă trase de armăsari. Amenemheb a salvat armata lui Faraon de la o catastrofă ucigând iapa.

Cum am traduce complimentul acesta azi? Încearcă cineva?

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Cîntarea cîntărilor, Fabrica de barbati, MLD, Periegeza. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

56 de răspunsuri la Iubita mea, eşti ca iapa lui Faraon!

  1. Nicoleta zice:

    din nefericire unii deja au tradus: vaco!

  2. Andrei zice:

    Am vazut link-ul de pe facebook si am sarit imediat sa vad ce se intampla.

    Frumos!
    eu as traduce asa:
    Esti cea mai frumoasa! Cand iesim in oras toti ceilalti barbati sunt invidiosi si se uita dupa noi! 🙂

  3. Marius, multe lucruri din Cîntarea Cîntărilor i le-aş spune nevestei mele, dar iapă sau măgăriţă nu cred. O măgăriţă a văzut, cîndva, pe Îngerul Domnului. Îţi imaginezi un dialog conjugal de genul celui din Numeri, cap. 22, şi mai ales versetul 30? 🙂

  4. Nicoleta zice:

    Domnule Rasvancristian, asta insemna atunci, dar acum, daca traducem cultural ar vorbi despre unicitatea iubitei.

    Mie mi-ar place ca sotul meu sa imi spuna asta intelegand contextul din spate. Asta ar insemna ca are ochi numai pentru mine. Celelalte fete sunt ca ceialalti armasari.

    • Doamna Nicoleta, de acord cu „contextul din spate”, pentru că iubita despre care vorbeşte textul este Biserica iar Isus, Mirele.
      Cu iapa e mai dificil de explicat, asta în cazul în care mie îmi este foarte uşor să sar peste cal :). Fizic vorbind, este un mare compliment să spui unei femei că are glezne fine ca de iapă pur sînge, precizînd eventual şi rasa, dar fără să foloseşti termenii tehnici- cum ar fi chişiţă sau, dacă e vorba despre gît, cuvîntul greabăn-. 🙂
      Don Quijote vorbeşte cu calul său cu mare dragoste şi grijă, deşi numele său, într-o traducere recentă, apare „Ruşinante”. Pînă la descoperirea fotografiei, toate tablourile ce reprezentau caii în fugă erau greşite din punct de vedere cinematic. Cu alte cuvinte, calul, ca şi iubita, ascund taine minunate, indiferent de cum arată. Totul este să ai răbdare să i le descoperi. 🙂

  5. Rodica Botan zice:

    Raspunzind la intrebarea de sus…
    Cred ca imprumutind caracteristicile iepei lui faraon si dindu-le unei fete tinere am putea zice ca este: mai intii frumoasa si eleganta, ( ca nu cred ca au ales o iapa oarecare sa o puna in fruntea celorlalte care)…apoi de o salbaticie si un curaj aparte, care sa-l duca pe faraon printre liniile inamicului pina la victorie sau…moarte.

  6. elisa zice:

    Fiul meu are doua iepe de rasa pura;nici nu are voie sa le incruciseze decat cu armasari din aceeasi rasa,dar nu se permit niciun fel de inrudiri intre cai.
    Sunt frumoase:Asa si Asaia,suple,cu glesna fina ,crupa
    armonioasa,dar sa-i spuna norei mele:draga mea iapa… . 🙂
    nu mai suna asa de frumos…

  7. Irina zice:

    cred ca in limbajul vremii ii spunea ca e foarte atractiva sexual :))

  8. maria zice:

    Eliza spune ca iepele ei de rasa pura este obligatoriu sa se incruciseze DOAR cu armasari de aceeasi rasa. Cred ca acesta este un alt argument extrem de important (desi da apa la moara rasistilor!), pentru a dori ca iubita sa se asemene cu Iapa lui Faraon.

  9. Rodica Botan zice:

    Doamne fereste de cultura asta „politically correct”.
    Indiferent de ideologia vremii, unele lucruri ramin asa cum sint si nu se vor schimba ca asa i se pare cuiva mai potrivit.. Si la evrei li se spunea sa nu se incuscreasca cu alte neamuri, dar Dumnezeu care facuse toate neamurile avea alte ginduri de selectie in minte…(nu cred ca era rasist ) Ideile care le purtam in noi ne schimba rasa …

    Cred ca de „rasa” asta era vorba cind spunea Biblia sa nu ne injugam la un jug nepotrivit. Pacat ca unii n-am fost rasisti…

  10. Sanda zice:

    Eu va recomand un scurt fragment din „Shir Hashirim pre limba lui Emin..” prelucrare dupa „Cintarea Cintarilor ” ,scrisa de un poet pe care nu vi-l spun .Va las sa-l descoperiti voi..
    p.s.daca nu ,am sa va dau o adresa ,dar numai daca vreti ..In caz ca nu ,am sa va aduc alte versuri ale altui poet mai cunoscut si mai premiat spre a face o comparatie..

    „Va conjur, fete din Jerusalimul slavit, n-o mai plângeti pe draga voastra Shulamit, caci de dragoste nimeni n-a murit !

    – Ce este aceea si eu nu stiu, ca un foc viu, de parca ar rasari soarele si s-ar ridica nori de smirna-n pustiu ?

    Este lectica lui Solomon, regele si-al inimii mele domn, înconjurat de fiii lui Abrahaam si Aaron

    Toti sunt înarmati si-nvesmântati ca un convoi de lari si penati, cu semnul parintelui David înstelati

    Regele Solomon înconjurat de preoti si frati vine în tronu-i de nunta, bucurati-va, surori si cumnati

    Stâlpii tronului de nuntit sunt din aur si iacint, iar acoperisul este din alesaturi înspicate cu diamante si-argint

    Iesiti, fiice ale Sionului, priviti-l pe Solomon frumos cum l-a împodobit maica lui si fericiti-l în ziua nuntii lui…”
    A?..ce ziceti ?

  11. Sanda zice:

    ” Va conjur, fete din Jerusalimul slavit, n-o mai plângeti pe draga voastra Shulamit, caci de dragoste nimeni n-a murit !

    – Ce este aceea si eu nu stiu, ca un foc viu, de parca ar rasari soarele si s-ar ridica nori de smirna-n pustiu ?

    Este lectica lui Solomon, regele si-al inimii mele domn, înconjurat de fiii lui Abrahaam si Aaron

    Toti sunt înarmati si-nvesmântati ca un convoi de lari si penati, cu semnul parintelui David înstelati

    Regele Solomon înconjurat de preoti si frati vine în tronu-i de nunta, bucurati-va, surori si cumnati

    Stâlpii tronului de nuntit sunt din aur si iacint, iar acoperisul este din alesaturi înspicate cu diamante si-argint

    Iesiti, fiice ale Sionului, priviti-l pe Solomon frumos cum l-a împodobit maica lui si fericiti-l în ziua nuntii lui…”
    Acestea sunt citeva strofe dintr-o prelucrare moderna a „Cântarii Cântarilor”..
    Va dau si linkul daca doriti sa mai cititi inca un fragment ..

    http://viorelpadina.wordpress.com/category/shir-hashirim-pre-limba-lu-emin/

  12. Florin zice:

    Si daca Armasarii o prindeau ? :))) Se oprea lupta pt un ”fast sex” ? :))

  13. myohemmin zice:

    Iubita mea, cu parul tau lung si despletit, esti atat de frumoasa si senzuala, incat e suficient sa apari ca sa schimbi sensul destinului meu, al familiei mele sau al tarii mele (in caz ca sunt vreun lider ceva…) 🙂

  14. Gonzo zice:

    E o prostie sa ne limitam la cuvinte si la ce semnifica ele (pentru majoritatea persoanelor) privind sentimentele pentru persoana iubita. Sunt multe exemple la care m-am gandit sa le spun, dar stiu ca numai pentru mine si ea semnifica ceva. Pentru restul, sunt cateva cuvinte banale. Depinde de context, de nivelul relatiei, si de cei doi. In dragoste nu exista limite si nici cuvinte. Doar trairi si sentimente. Pentru fiecare altele.

  15. oxxy zice:

    Iubito, esti ca un F16…

  16. elisa zice:

    „iubita mea-i cat o garoafa
    Si locuieste-ntr-un castel de crin.
    Poarta rochii de petala si agrfa
    Dintr-un ochi de melc vopsit putin”
    (Vintila Horia”

  17. Gonzo zice:

    Cititi Sonetele lui Emil Brumaru.

  18. elisa zice:

    Spuneti-ne acum care este de fapt ideea,,,ca adanca se pare ca e;
    vad ca noi o inconjuram,ca si biserica in noaptea invierii(de trei ori). 🙂

    • Marius David zice:

      e simplu, Solomon îi spune iubitei că este unica, că nu mai este alta ca ea, că celelalte sînt ca nişte armăsari, el armăsar fiind, dar apoi… tot el spune că mai are ţiitoare, pleacă şi nu se mai întoarce. Este un compliment superb, ţinînd cont de context, dar înşelător.

      Sulamita este înşelată!

  19. Rodica Botan zice:

    Cu alte cuvinte…cam atit tin complimentele…?! Avea buna mea o punga de bani de pe vremea regelui…mare valoare…nu putea face nimic cu ei!

  20. Mihai Ile zice:

    Da, este adevărat că anumite cuvinte fac sens doar pentru cei doi; sau într-o animită cultură.
    În cultura romînească, a spune unei femei, sau unei fete: „Ești ca o iapă !” nu este deloc un compliment, ci o insultă grosolană. Așa-cum zicea cineva mai sus, e tot una cu a-i zice: vacă, sau scroafă.
    Pentru cultura egipteană din vremea faraonilor însă, a-ți asemăna iubita cu iapa înhămată la carele lui faraon, însemna să-i faci un compliment cu totul deosebit. Acea iapă, care alerga în fruntea oștirii egiptene, împodobită în chip deosebit de frumos (pe măsura bogăției pe care o posedau faraonii), era ceva ieșit din comun, un compliment de mare valoare. Frumusețea ei, mersul ei elegant, alergarea ei, fascina privirea tuturor. Cred că fiecare fată din Egiptul antic ar fi dorit să i se facă un compliment de felul acesta: ”Cu iapa înhămată la carăle lui Faraon, te asemăn eu pe tine, scumpa mea.” (C.C 1:9) Și Cuvîntul Domnului continuă:
    „Ce frumoşi îţi sînt obrajii în mijlocul lănţişoarelor dela gît, şi ce frumos îţi este gîtul în mijlocul şirurilor de mărgăritare!
    Îţi vom face deci lănţişoare de aur, cu stropituri de argint. -(C.C. 1:10-11)
    Probabil că așa era împodobită iapa lui faraon. Oricum, trebuie să fi fost de o frumusețe deosebită, dacă Împăratul Solomon o aseamănă cu fata pe care o iubea cu atîta intensitate.
    De fapt, Cîntarea Cîntărilor este un dialog între Domnul Isus (Mirele nostru) și Biserica răscumpărată prin sîngele Său, vărsat pe Golgota. Această cîtarea este numită de către Duhul Sfînt, care este de fapt autorul ei: „Cîntarea Cîntărilor”, sau cu alte cuvinte: „ Cîntarea tuturor Cîntărilor”= „Cîntarea Dragostei” Nu e vorba doar de dragostea firească, cauzată de hormoni. Această dragoste hormonală, riscă să se stingă, odată cu diminuarea cauzei ei. Este vorba de dragostea lui Dumnezeu, Cel ce S-a dat pe Sine la moarte pentru noi, cei păcătoși, după cum este scris: „Dar Dumnezeu Îşi arată dragostea faţă de noi prin faptul că, pe cînd eram noi încă păcătoşi, Hristos a murit pentru noi.
    Deci, cu atît mai mult acum, cînd sîntem socotiţi neprihăniţi, prin sîngele Lui, vom fi mîntuiţi prin El de mînia lui Dumnezeu.” (Romani 5:8-9)
    „Te iubesc cu o iubire vecinică; deaceea îţi păstrez bunătatea Mea!” (Ieremia 31:3)
    „Pot să se mute munţii, pot să se clatine dealurile, dar dragostea Mea nu se va muta dela tine, şi legămîntul Meu de pace nu se va clătina, zice Domnul, care are milă de tine.” (Isaia 54:10)

  21. Catmiel zice:

    Pentru fiecare reprezinta altceva in functie de gradul de cultura,si/sau epoca in care se pronunta/ foloseste aceasta expresie ( sau altele asemanatoare). Noi in timpurile noastre fiind mai „educati”, si mai „culti” bineiteles ca vedem femeia mult mai superioara decat orice animal, fie el si cal , cu toate ca femeile de multe ori nu tin pas cu barbati ( barbati avand o mare concurenta in pets ,caini si uneori pisici). Totusi in vremurile trecute caii erau mult mai apreciati de oameni, sa nu uitam de imparatul care vroia sa deie un regat pentru un cal,( nu pentru o femeie ) ( Richard al lll-lea ) . Interpretarea cu iapa lui faraon fiind urmata de toti armasarii in razboi, mi se pare un …dezastru din toate privintele, chiar si pentru faraon. Spiritual vorbind ,expresia nu e mult mai „inspirata” (vezi si CC 8:8) e indoielnic ca cineva s-a convertit la crednta-n Dumnezeul adevarat citind acest(e) citat(e)

  22. Calin Valean zice:

    stiu ca ti am mai zis in trecut o comparatie, dar am mai evoluat de atunc in materie de gusturi 🙂 Deci, fara retinere as zice, iubito esti frumoasa ca aceasta:

  23. Pingback: Predicile cu obiecte sau despre cum sîntem considerați idioți … sau poate chiar sîntem! | Marius Cruceru

Lasă un răspuns către Marius David Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.