Vă puteţi imagina o lumea a bărbaţilor fără cravată? Fără multitudinea de dungi şi culori, picăţele şi pătrăţele, carouri şi imprimeuri. Cravate cu desene, cu steaguri, tematice, presidenţiale cu dungi în diagonale, din mătase, din cîrpă, de înnodat, cu elastic, cu noduri mari şi noduri mici, în trei, în patru, chiar în şapte îndoituri, late şi înguste, lungi şi scurte, ţipătoare şi discrete, cu insemne de club, de armă, militare şi civile…
...............................................
Inutil accesoriu bărbătesc, leneş şerpuitor pe burţile greu de ascuns, “gîtlegău” atîrnător prin mîncare, este singura pată de culoare ca pana la papagal în cenuşiul-negriul-alburiul costumelor noastre, între pantofii cremuiţi şi chelia lăcuită. Folos? Cît globurile pe pomul de Crăciun sau cît rama la fotografie? Cît ghiveciul pentru floare sau cît coperta pentru carte? Dacă orice accesoriu ar avea vreo funcţie, care ar fi funcţia practică a cravatei? Acoperitoare pentru nasturii de la cămăşi? Intermezzo între părţile sacoului? Platformă vişinie pentru acul de cravată din aur? Mijloc de încriptare a unui mesaj către comunitate? Cîte una sau toate la un loc.
De la ososul zurbagiu cochet pînă la patronul hipertensiv şi supraponderal toţi ne încrăvăţim! De ce?
...............................................
Vă puteţi imagina starea “fără cravată”, starea de priveghere-preaveghere la orice amănunt, de suspiciune faţă de orice-i “moft”, privirea ascuţit-acră faţă de tot ce-i inutil şi despre care nu ştii de unde vine? E starea bunicilor noştri “fără cravată”.
...............................................
Ei măcar ştiau, aşa naiv cum îşi explicau ei… ei ştiau de ce NU, noi, generaţie gîtuită şi cu glasul stins în faţa oamenilor cumsecade, nu ştim de ce DA, aşa cum nu ştim de ce facem brad, cozonaci de paşti, ouă roşii, de ce tăiem porc la sărbătoare de prunc, aşa cum ştim de ce tăiem miel la moarte de Dumnezeu.
...............................................
Starea “fără cravată” nu este o stare de relaxare, aşa cum au venit politicenii noştri la primele negocieri, este stare de trezie, stare de strajă, aşa cum repeta Marcu Nichifor (tot fără cravată) “să fim cu maaare bagare de samă!!!”-
...............................................
Starea de "fără cravată" este starea în care lăsăm starea socială la o parte, "doftoricirile", funcţiile, lozincile, formulele, prefixele şi cărţile de vizită.
...............................................
Suspiciunea, fariseismul, legalismul şi circumspecţia inutilă sînt învecinate cu acestă stare. Sigur! Dar nu aşa este tot creştinismul? Nu imediat ne bate pe umăr păcatul din dreapta? Binefacerea care devine diabolic act.
...............................................
Poate că ne-ar trebui o generaţie descrăvăţită, o generaţie care să refuze a purta ornamentul în favoarea unei declaraţii vestimentare, cu “moft” profetic, că este în starea de nelinişte care precede răspunsul la întrebarea DE CE?
...............................................
https://mariuscruceru.ro/2009/01/05/fara-cravata/
Simptomatic anuntul, specific comunitatii noastre. Accentul cade pe nevoile grupului participant, invitatul avind rolul de a asista si remedia ceea ce se mai poate (ceea ce nu-i neaparat rau), pe cind inchinarea, la fel, va fi ajutata, mediata pe cit posibil, de Adi Gliga… Pentru a avea o perspectiva corecta va trebui sa fim ajutati, in cuvint si inchinare, desigur.
si eu am ridicat un pic din spranceana citind anuntul… 😀
nu inteleg ce anume va deranjeaza din acest anunt…
nu vi se pare normal sa existe cineva care sa conduca inchinarea si la fel si studiul?
da, nici eu nu inteleg prea bine care este partea neconenabila din anunt!
v-as ruga sa detaliati, de luni incolo 🙂
Pingback: Predica de pe munte « Marius Cruceru
Imi cer scuze pentru interventia fara perspectiva. Beneficiind de ajutorul lui Adi Gliga am reusit sa ies cumva din perspectiva sinelui, ajungind a ma inchina, totodata fiindu-mi facilitat drumul catre Scripturi. Devenind ceva mai serios, comentam doar asupra procesului terapeutic legat de ‘vindecarea de perspective’. Cum se numeste insa boala, cumva ‘perspectivita cronica’?
Va doresc totusi o perspectiva binecuvintata! La fel, si mie!
Nicut, concetrează-te încă o dată şi încearcă într-o frază să ne spui care-i problema! Probabil băieţii au şi pus video-ul de la acea seară.
Da, vindecare de perspectivă înseamnă să iei alifie pentru ochi ….
În predica de pe munte se repetă această idee a privirii curăţite, a ochiului vindecat.