Astăzi m-am uitat din nou la sărmanul T 4, mașina care ne-a slujit în ultimii ani ca mașină de șantier, transport materiale de construcție. Chiar și acum este încărcat pentru mutarea lucrurilor de la o locuință la alta.
Un T 4 din 2001, care se apropie de 600.000 de km parcurși. L-am luat chiar eu în urmă cu mai bine de 15 ani, la 137.000 de km.
A fost condus de multe persoane. A văzut toată România, apoi Bulgaria, Ucraina, Turcia, Republica Moldova, Germania, Austria, Ungaria, Kosovo, Slovacia, Cehia, Polonia. A fost mai întîi mașină de misiune, după care, la pensionare, am luat-o în familie, mai întîi la cuscrul meu, pînă a ajuns la mine.
Acum începe să obosească, dar nu de la motor. Și acum se bucură cînd vede dealul. Îl lasă articulațiile….de reumatism, de bătrînețe.
Ne-a fost credincios, nu ne-a lăsat în drum, și-a făcut treaba cu perseverență și exactitate nemțească. Cu un motor de 2,5 consumă constant și acum 7 l la sută.
Am mai avut VW. Golf 2, Golf 6, ba chiar un T 3 cu motor de broscuță, cu răcire pe aer, boxer, care mi-a fost prima mașină, dar nu o pot compara pe niciuna cu acest T 4.
Ușor de întreținut, previzibilă, comodă la condus, habitaclu simplu (vă dați seama? și acum are casetofon cu casete … este singurul loc în care ne mai putem asculta casetele din copilărie și tinerețe… 🙂 ), transportă și persoane și bagaje, dai ușor banchetele jos.
Mă bate gîndul, acum, după ce am cărat cu el și am făcut o casă întreagă, după ce l-am supus la muncă de șantier, mă bate gîndul unei restaurări totale …. dar are două scădințe: impozit mare și nu are aer condiționat. Ba mai are și altele: ca orice VW din vremea aceea nu are faruri bune, mergi mai mult prin credință noaptea, decît prin vedere, nu are încuietori de încredere, sistemul de martori la bord este destul de simplu și uneori dă erori.
Voi ce ați face cu o asemenea tărăboanță? Vîndută? Este cineva dintre voi, dragi prieteni, doritor să o ia? M-ar odihni gîndul că intră pe mîinile unui iubitor de asemenea bijuterii inginerești.
Programul Rabla? Așteptăm pînă devine vehicul istoric? Transformată în mașină de vacanță?
Mi-este așa de milă să o văd dezmebrată, avem atît de multe amintiri legate de ea … Nu am crezut că mă pot lega atît de mult de lucruri, unele dintre ele niște amărîte de vechituri.
Pentru viața de zi cu zi și pentru drumurile de oraș și drumurile lungi avem, prin generozitatea unor buni prieteni, o mașină mai bună decît am merita … dar acest T 4 … 🙂
Dați-mi idei!
Pace. Povestea este realizata. Eu m-as asigura ca totul functioneza bine fara insa sa-i fac modificari majore, si as mai tine-o vre-o 5-6 ani dupa care as valorifica-o de 10 ori pretul ei real, ca in final s-o vand la supra-pret ca sa pot cumpara alta careia sa ii fac (la fel) o poveste. Orice lucru valoros, trebuie sa aibe in spate o poveste, ca sa fie bine vandut, sau sa fie credibil de cumparat.O
sa o puteti astfel pune in categoria masinilor de epoca, acusi. Importanta e povvestea.
da, povestea acestei mașini este minunată, într-adevăr, dar nu țin neapărat să plece din casa noastră, prețul nu prea contează.
In aceasta creatie decazuta, exista totdeauna un prag in timp care consemneaza victoria entropiei asupra unui oricarui lucru de sub soare. Din pacate, nici T4-urile, alaturi de alte marci care au facut istorie, nu fac exceptie. Iar dupa trecerea acestui prag, nostalgia poate sa devina mult prea costistoarea in raport cu ratiunea existentei practice a acelui lucru. Da, ca si posesor de T5 pot confirma ca T4-urile au fost superioare ca si constructie si fiabilitate, adevarate tancuri, insa pana si tancurile se vad neputincioase in fata ruginii adamice. Partea cu adevarat trista a acestei povesti nu este neaparat ca va despartiti de un prieten de nadejde aflat acum la senectute, ci ca, in malaxorul consumerist in care ne zbatem cu totii, apropo de nostalgie scumpa, nu o sa mai visam noi masini de-astea vreodata.
Precum spuneți, deja în urma acestui articol s-au ivit cîteva idei. Una dintre ele este chiar înlocuirea acesteia tot cu un T 4, dar ceva mai în formă.
Da, doar ca, onest vorbind, misiunea dvs este grea spre imposibila, pentru ca e foarte dificil de gasit un T4 cu un kilometraj cat de cat decent si in stare buna, iar un motor 2.5 TDI, presupunand ca gasiti (putin probabil!) unul cu km relativ putini, desi foarte fiabil, va transforma automat intr-un sponsor de nadejde al statului. Cat despre motorul 1.9 TDI, consider ca este prea mic si lent in raport cu masa masinii (2 tone goala!), plus ca pe motorizarea 1.9 nu exista AC/clima (totusi, vara e lunga…). Eu am optat pentru un T5 Caravelle pe sistemul „keep it as simple as you can”, stiind ca tot ce inseamna briz-briz-uri pe masina (fasoane, pana la urma) inseamna defectiuni viitoare si bani lasati prin service-uri. Asadar, consider ca formula castigatoare este urmatoarea: T5 Caravelle (Transporterul este un compromis nefericit, cred eu, intre ideea de transport marfa/persoane. E gandit din start pentru marfa, nu pentru persoane. La capatul celalalt al pendulului, Multivanul e pentru cei in „haine moi”, deci prea scump si prea…business), 2.0 TDI CR, 140 CP (deci cu o singura turbina), neaparat cutie manuala (avantaje: pleci din start fara 1500-2000E dati pe automata + automata nu face casa buna cu masa mare a masini (crapa cu timpul) + frana de motor (cine stie, cunoaste despre ce vorbesc)), 6 viteze, fara usi electrice, soft close-uri, trape si alte chestiuni superfluu. My 2 cents…:)
Vă mulțumesc foarte mult pentru acest comentariu. Este foarte util. MA voi uita după un T 5 Caravelle. Este un sfat bun.
și eu gîndesc exact la fel cu dvs. Cine vrea brizbrizuri să și le pună în casă, nu în mașină, mașina este să te ducă dintr-un loc în altul cu bine și fără defecțiuni
Și Albania… apoi Kosovo și Serbia… și Macedonia… bună mașină
Va spun si eu o poveste adevarata :
Un om din Cluj-Napoca avea 3 masini : T3, T4, T5 de care se slujea la serviciu, acasa si biserica. Toate ii erau dragi, dar asa de mult sa slujit de T4 ca sa hotarat sa-l duca la un service pt dezmembrat. Dupa o luna de framantari, omul sa dus dupa T4, care in mod miraculos nu a fost dezmembrat, in plus i sa facut mici reparatii si ITP. Omul bucuros a negociat si a cumparat inapoi masina . Acuma e fericit ca are din nou 3 masini.
As vrea sa pot pune o poza cu ele sa vedeti ca e adavarata povestea.
Poate asa ceva: https://www.tuningblog.eu/en/categories/this-u-that/vw-t4-transporter-caravan-235825/ ?
Vă mulțumesc pentru link.
Nu e T4 dar ideea se potriveste