„Confuzia numită Dawkins – Alvin Plantinga” via Ratio et Revelatio

Richard Dawkins nu este mulțumit de Dumnezeu:
„Dumnezeul Vechiului Testament este probabil cel mai neplăcut caracter din toată literatura de ficțiune. Gelos și mîndru de gelozia lui, meschin, nedrept, nestăpînit obsedat de a deține controlul, răzbunător, segregaționist însetat de sînge, homofob, rasist, ucigaș de copii, ucigaș în masă, infanticid, contaminant, grandoman…” (R. Dawkins, Dumnezeu: o amăgire, Curtea Veche, ed. 2, 2012, trad. Victor Godeanu)

Ei bine, nu este nevoie să redăm întregul citat; ați înțeles ideea. S-ar părea că Dawkins l-a ales pe Dumnezeu ca dușman al său de moarte. (Să sperăm, pentru binele lui Dawkins, că Dumnezeu nu-i va returna favoarea.) The God Delusion (trad. rom., „Dumnezeu: o amăgire”) este o diatribă extinsă împotriva religiei în general și a credinței în Dumnezeu în particular; Dawkins și Daniel Dennett (a cărui contribuție la acest gen literar este cartea Breaking the Spell) sînt gemenii „touchdown” [termen din fotbalul american, echivalentul golului din fotbalul autentic, n.t.] ai ateismului academic.[1] Dawkins afirmă că și-a scris cartea parțial pentru a-i încuraja pe ateii timorați, îndemnîndu-i să iasă din dulap. Atît el, cît și Dennett par să creadă că este nevoie de un curaj ieșit din comun pentru a ataca religia în zilele noastre; Dennett afirmă: „Risc să fiu lovit cu pumnul în față sau să mi se întîmple ceva mai rău. Totuși persist.” Aparent, ateismul își are propriii eroi ai credinței – în orice caz, propriii autointitulați eroi. Nu este ușor să-i luăm aici în serios pe cei doi; în zilele noastre, în academia apuseană, a ataca religia presupune același risc ca susținerea candidatului partidului la un congres republican.

Dawkins este probabil cel mai popular scriitor de știință din lume; este, de asemenea, un extrem de talentat scriitor pe subiecte științifice. (De exemplu, descrierea pe care o face liliecilor și felului lor de viață în cartea The Blind Watchmaker este un strălucit și fascinant tour de force.) Cu toate acestea, The God Delusion conține puțină știință; cartea conține, în principal, filozofie și teologie (poate că „ateologie” este un termen mai nimerit) și psihologie evoluționistă, împreună cu un amestec substanțial de comentarii sociale care deplîng religia și presupusele sale efecte nocive. Așa cum sugerează citatul de la început, cititorul nu trebuie să caute în carte comentarii profunde sau bine cîntărite. De fapt, proporția de insultă, ridiculizare, batjocură, răutate și vitriol este uluitoare. (Nu-i exclus ca atunci cînd era însărcinată cu acesta, mama lui Dawkins să fi fost speriată de un preot anglican dezlănțuit.) Dacă Dawkins se va plictisi vreodată de slujba pe care-o are, îl așteaptă o carieră promițătoare ca scriitor de atacuri politice. Acum, în ciuda faptului că această carte conține în principal filozofie, Dawkins nu este filozof (este biolog). S-ar putea afirma că unele dintre incursiunile sale filozofice sînt cel mult de nivelul studenților de anul II, dar aceasta ar fi o remarcă jignitoare la adresa studenților de anul II; fapt este că (lăsînd deoparte umflarea notelor) multe dintre argumentele sale n-ar primi notă de trecere într-o clasă de studenți de anul II la filozofie. Aceasta, împreună cu tonul arogant, mai-deștept-decît-tine al cărții poate deveni supărător.

citește mai departe AICI

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în guest post. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la „Confuzia numită Dawkins – Alvin Plantinga” via Ratio et Revelatio

  1. Rovanova zice:

    Si totusi fata dumnealui incrancenata, ochii tristi cu priviri tulburi sugereaza o stare de cautare, revolta, chiar nefericire. Cred ca omul e suparat pe alti oameni si pune asta in seama lui Dumnezeu… Sau poate ma insel eu?!

    • adrian zice:

      Dar Dumnezeu nu se uita la fata omului, nu? Ca sa nu mai amintim situatia in care cineva poate parea incrancenat, in timp ce el e de fapt doar ingandurat in felul sau aparte. Apoi, cautarea, revolta, nefericirea, sunt acestea stari chiar atat de straine de conditia noastra umana?

  2. Beni zice:

    Aş sugera să nu-l trataţi cu uşurătate pe prestigiosul biolog, un filosof cel puţin pe atât de bun pe cât este psiholog. Un student de anul 2 ar putea să se dea peste cap de zeci de ori fără a se face cât de puţin remarcat. Parte din secret e că pare că vorbeşte la nivelul unui student de an 2, iar succesul lui imens certifică asta. Un artist autentic, un maestru al demagogiei de cea mai bună calitate, un băsescu al noului ateism. Faptul că l-a evitat în mod sistematic pe William Lane Craig reflectă nu atât laşitatea cât agenda, ceea ce l-a determinat pe acesta din urma să-l …estwood-eze, o greşeală de strategie pe termen lung după părerea mea.

  3. Adrian zice:

    Nu mi se pare nimic in neregula cu faţa lui Dawkins.
    Aduce putin cu Jose Mourinho, doar ca el inca nu a castigat Liga Campionilor.

  4. Beni zice:

    Ok Benjamin, înţeleg şi aprob în mare parte ce spui. Mai întâi câteva confuzii legate de interpretare:
    – psiholog – capacitatea de a empatiza cu publicul şi de a-i da ceea ce îşi doreşte, chiar dacă e subţire şi ieftin. Adică ştie sa se vanda.
    – agenda – plan ascuns, strategie disimulată.

    Sintetizând, cred că avem de-a face cu un om nesincer, un ipocrit redutabil prin tenacitate. Hitchens măcar nu refuza provocările. Dawkins rămâne periculos prin eschivă. Craig trebuia-cred- să menţină presiunea asupra lui şi nu să refuleze prin estwooding.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.