Zi de post – ziua 9 și niște texte incomode (ispita zilei: MĂSLINELE!)

Astăzi este zi de post. Pînă mai ieri și eu credeam că ziua de post negru trebuie să fie fără mișcare, fără consum de energie, fără apă. Greșit!

Ca urmare a luminării azi mi-am pus un curs greu și îmi voi face genoflexiunile, flotările și abdominalele. Dacă nu ar ploua afară, aș merge și cu bicicleta.

Mă gîndesc încă și nu am hotărît cum voi încheia ziua de post. Probabil doar cîteva măsline, pansament stomacal, strivite, problemele cu stomacul fiind din acelea care sînt vechi și scot capul acum obraznic. Iată ceva interesant despre MĂSLINE.

Pînă una alta să medităm la două texte incomode.

Am fost întrebat de ce fac toată chestia asta și mai ales de ce este publică? Sînt mai multe motive, poate voi dezvolta puțin cu altă ocazie. Motivul principal nu este sănătatea, ci autodisciplina. Nu-i păcat să nu putem predica, pastori fiind, despre post din pricina burților mai mari decît amvoanele? Nu-i păcat să auzim în spatele nostru: „se tot plîng pastorii ăștia de salarii mici și de faptul că nu-i susțin bisericile, da uite la ei cum arată… eh, unii oameni muncesc, alții sînt pastori… ” și alte ironii de genul aceasta?

Nu-i păcat să fim disprețuiți de tineri, cărora le este teamă să ne mai invite la o activitate sportivă ca nu cumva să le lăsăm vreun infarct pe teren? Nu este penibil să vină stewardesele cu extensie la curea? Nu-i păcat să ne chinuim familiile cu probleme de sănătate, dar mai ales cu problemele generate din lipsa de înfrînare. Am o bănuială că cine nu se poate abține de la o masă copioasă nu se poate abține nici de la mînie, spre exemplu. În fond este aceeași manetă și înfrînarea de orice fel este tot roadă a Duhului.

Să vedem niște texte incomode:

1Co 9:27  ἀλλὰ ὑπωπιάζω μου τὸ σῶμα καὶ δουλαγωγῶ, μήπως ἄλλοις κηρύξας αὐτὸς ἀδόκιμος γένωμαι.

Ci îmi chinuiesc trupul meu şi îl supun robiei; ca nu cumva, altora propovăduind, eu însumi să mă fac netrebnic. (TO)

27  sed castigo corpus meum et in servitutem redigo ne forte cum aliis praedicaverim ipse reprobus efficiar

Poate voi scrie un text despre acest verset. Este foarte interesant cum spune Apostolul că își supune, își domesticește trupul, ducîndu-l în robie (doulagogo) ca nu cumva să fie găsit nevrednic, ca nu cumva să cadă la test.

Și un alt text incomod.

Isa 58:1  Strigă din toate puterile şi nu te opri, dă drumul glasului să sune ca o trâmbiţă, vesteşte poporului Meu păcatele sale şi casei lui Iacov fărădelegile sale.
Isa 58:2  În fiecare zi Mă caută, pentru că ei voiesc să ştie căile Mele ca un popor care făptuieşte dreptatea şi de la legea Dumnezeului său nu se abate. Ei Mă întreabă despre legile dreptăţii şi doresc să se apropie de Dumnezeu.
Isa 58:3  Pentru ce să postim, dacă Tu nu vezi? La ce să ne smerim sufletul nostru, dacă Tu nu iei aminte? Da, în zi de post, voi vă vedeţi de treburile voastre şi asupriţi pe toţi lucrătorii voştri.
Isa 58:4  Voi postiţi ca să vă certaţi şi să vă sfădiţi şi să bateţi furioşi cu pumnul; nu postiţi cum se cuvine zilei aceleia, ca glasul vostru să se audă sus.
Isa 58:5  Este oare acesta un post care Îmi place, o zi în care omul îşi smereşte sufletul său? Să-şi plece capul ca o trestie, să se culce pe sac şi în cenuşă, oare acesta se cheamă post, zi plăcută Domnului?
Isa 58:6  Nu ştiţi voi postul care Îmi place? – zice Domnul. Rupeţi lanţurile nedreptăţii, dezlegaţi legăturile jugului, daţi drumul celor asupriţi şi sfărâmaţi jugul lor.
Isa 58:7  Împarte pâinea ta cu cel flămând, adăposteşte în casă pe cel sărman, pe cel gol îmbracă-l şi nu te ascunde de cel de un neam cu tine.
Isa 58:8  Atunci lumina ta va răsări ca zorile şi tămăduirea ta se va grăbi. Dreptatea ta va merge înaintea ta, iar în urma ta slava lui Dumnezeu.
Isa 58:9  Atunci vei striga şi Domnul te va auzi; la strigătul tău El va zice: Iată-mă! Dacă tu îndepărtezi din mijlocul tău asuprirea, ameninţarea cu mâna şi cuvântul de cârtire,
Isa 58:10  Dacă dai pâinea ta celui flămând şi tu saturi sufletul amărât, lumina ta va răsări în întuneric şi bezna ta va fi ca miezul zilei.
Isa 58:11  Domnul te va călăuzi necontenit şi în pustiu va sătura sufletul tău. El va da tărie oaselor tale şi vei fi ca o grădină adăpată, ca un izvor de apă vie, care nu seacă niciodată.
Isa 58:12  Pe vechile tale ruine se vor înălţa clădiri noi, vei ridica din nou temeliile străbune şi vei fi numit dregător de spărturi şi înnoitor de drumuri, ca ţara să poată fi locuită.
Isa 58:13  Dacă îţi vei opri piciorul tău în ziua de odihnă şi nu-ţi vei mai vedea de treburile tale în ziua Mea cea sfântă, ci vei socoti ziua de odihnă ca desfătare şi vrednică de cinste, ca sfinţită de Domnul, şi vei cinsti-o, fără să mai umbli, fără să te mai îndeletniceşti cu treburile tale şi fără să mai vorbeşti deşertăciuni,
Isa 58:14  Atunci vei afla desfătarea ta în Domnul. Eu te voi purta în car de biruinţă pe culmile cele mai înalte ale ţării şi te voi bucura de moştenirea tatălui tău Iacov, căci gura Domnului a grăit acestea.

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Fabrica de barbati, Sanatate și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

21 de răspunsuri la Zi de post – ziua 9 și niște texte incomode (ispita zilei: MĂSLINELE!)

  1. convietuire zice:

    Marius, îţi mulţumesc pentru această postare!
    Da, e bine că toată „chestia” asta este publică. Ajută. Am citit şi recitit fragmente din cele ce-ai scris zilele acestea, m-am temut pentru problemele mele biliare, dar mai ales pentru cele legate de gastrită şi… încă nu eram hotărâtă să încerc. Atât, să-ncerc trei zile, deşi cu siguranţă ar fi nevoie de mai mult…şi mai ales de disciplina de după…detoxifieri.
    Ceva m-a convins azi, ceva ce n-are legătură cu stomacul, şi anume: „Am o bănuială că cine nu se poate abține de la o masă copioasă nu se poate abține nici de la mînie”. Corect! Oare de ce doare aşa tare adevărul?
    Ţin pumnii pentru tine… chiar îi ţin 🙂

    • Marius David zice:

      Da, Conviețuire, dar ai grijă, eu am o gastrită veche și alte probleme ale tractului digestiv. Deocamdată rezist bine, dar o consultare la medic, un medic deschis la minte, care să priceapă aceste lucruri, n-ar fi deloc contraindicată.

      Da, mai am o bănuială, că cine nu se poate opri de la o masă, de la contemplarea și poftirea tuturor bunătăților de acolo… nu-și poate ține capul împietrit în aceeași direcție nici cînd trece vreo femeie frumoasă pe lîngă el (se înțelege că vorbesc numai în numele bărbaților 🙂 )
      Ideea este că poftele sînt legate între ele, regimul de viață și lipsa de disciplină sînt comunicante.

      • Am citit ceva ce se potriveste aici…”Discipline must begin before character is permanently bent and twisted.” Asta spune mult si despre multe din viata noastra…a unora cel putin…

      • Oana zice:

        Da, o să am grijă la gastrită.
        Despre femei/bărbați frumoși, no comment. S-au dus vremurile când oftam stupid după Feți-Frumoși 🙂
        Rodică, ce zici tu înseamnă că…n-aș mai avea șanse? Așa o fi de „bent” 😦 ?
        Mulțumiri…seară frumoasă tuturor!

  2. Marin zice:

    Excelenta meditatie!

  3. Irina zice:

    Sfintii Parinti numesc pacatul lacomiei pantecelui- gastrimarghie.
    In terapeutica bolilor spirituale Larchet spune:
    ‘Gastrimarghia poate fi definita ca o cautare a placerii de a manca, altfel spus ca
    dorinta de a manca de dragul placerii sau, definita in chip negativ, prin raportare la
    virtutea pe care o neaga, ca neinfranarea gurii si a pantecelui.
    Aceasta patima are doua forme principale: se poate indrepta spre o anume calitate a
    mancarii, si atunci inseamna cautarea unor feluri de mancare gustoase, fine,
    delicate, si dorinta ca mancarurile sa fie gatite cu multa grija; poate, de asemenea,
    sa aiba in vedere in principal cantitatea mancarii, fiind atunci dorinta de a manca
    mult. In primul caz, ceea ce se cauta mai inainte de orice este placerea gurii, a
    gustului; in cel de-al doilea, placerea pantecelui. In ambele situatii este vorba despre
    cautarea unei placeri de natura trupeasca, de aceea gastrimarghia poate fi trecuta
    printre „patimile trupesti” ………………..
    Patima, deci, isi are radacina in atitudinea
    omului fata de hrana si de actul hranirii, mai precis in abaterea acestora de la scopul
    lor firesc. Caci alimentele i-au fost date omului cu un anume scop, iar a le folosi in alt
    fel este o perversiune, o rea folosire a lor. „Mancarile s-au facut pentru doua pricini:
    pentru hrana si pentru tamaduire. Prin urmare, cei ce se impartasesc de ele in afara
    de aceste pricini se vor osandi ca unii ce s-au dedat desfatarilor, folosind rau cele
    date de Dumnezeu spre trebuinta”, spune Sfantul Maxim Marturisitorul. Omul, deci,
    respecta scopul firesc al alimentelor si al hranirii atunci cand o face din nevoie,
    pentru a intretine si pastra viata trupului sau, pentru a pastra sau a-si recapata
    sanatatea, si se foloseste rau de ele atunci cand le transforma intr-un mijloc de
    desfatare……
    Dar gastrimarghia este boala si nebunie nu numai pentru cele ce o privesc direct, ci
    si pentru nenumaratele consecinte patologice, care se produc pe multe planuri. In
    afara de faptul ca face din om un rob al ei, tinandu-l prins de dorinta si placerea
    mancarii – acesta nemaiputandu-I, deci, sluji lui Dumnezeu si departandu-se de
    adevaratul centru al existentei sale , gastrimarghia primejduieste insasi viata trupului
    si are in ceea ce priveste sufletul multe urmari nefaste.”

    sper ca nu e prea lung citatul 🙂

  4. Pingback: Ziua 10. Finalul? | Marius Cruceru

  5. Gabriel zice:

    Pînă mai ieri și eu credeam că ziua de post negru trebuie să fie fără mișcare, fără consum de energie, fără apă. Greșit!
    Se poate posti doar cu apa?

  6. Totusi in Biblie scrie ca postul e fara apa: „Du-te, strânge pe toţi iudeii care se află în Susa şi postiţi pentru mine, fără să mâncaţi, nici să beţi, trei zile, nici noaptea, nici ziua. Şi eu voi posti odată cu slujnicele mele; apoi voi intra la împărat, în ciuda legii; şi, dacă va fi să pier, voi pieri.”

  7. Totusi, de unde postul cu apa, unde este scris in Biblie? Doar daca tine cineva 40 de zile, caci fara apa nu poti trai mai mult de o saptamana!

  8. Pingback: Despre curele de slăbire … cu dragoste! | Marius Cruceru

Lasă un răspuns la Oana Anulează răspunsul

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.