7 lecţii de la Spurgeon despre critică, mustrare, controversă şi conflict

1. Controversa este de neevitat pentru cineva care caută să fie credincios faţă de chemarea Domnului.

2. Un lider nu ar trebui să caute controversa de dragul controversei.

3. Unele conflicte apar tocmai din cauza propriilor noastre greşelili şi căderi (ale liderilor).


4. Controversa poate sluji la regăsirea unităţii între pastor şi enoriaşi.

5. Un lider înţelept este capabil să facă diferenţa dintre criticile adresate ca atac la persoană şi cele în care este atacat pentru motive profesionale sau instituţionale.

6. Liderii (criticaţi) pot „profita” de pe urma potenţialilor critici dîndu-le mai mult de lucru.

7. Principalul scop al unui lider nu este acela de a deveni un maestru al controversei, ci de a căpăta pricepere în mînuirea adevărului.

Găsiţi aici întreg articolul.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, dulce Românie, In-text-esant. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

30 de răspunsuri la 7 lecţii de la Spurgeon despre critică, mustrare, controversă şi conflict

  1. Știr G. Flaviu zice:

    7 lecții de la Isus despre critică, mustrare, controversă și conflict

    I. Matei 5: 10. „Ferice de cei prigoniţi din pricina neprihănirii, căci a lor este Împărăţia cerurilor!”
    Care e răsplata celor care sunt în conflict din pricina neprihănirii? Ești cumva în conflict din alt motiv decât neprihănirea? Suntem-ești neprihănit?

    II. Matei 5: 44 „Dar Eu vă spun: iubiţi pe vrăjmaşii voştri, binecuvântaţi pe cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă urăsc şi rugaţi-vă pentru cei ce vă asupresc şi vă prigonesc,”
    Cum să ne comportăm față de cei cu spirit critic și conflictual când suntem neprihăniți? Iubim pe vrășmași? Sau, suntem vrășmași? Binecuvântăm pe cei care ne bleastămă? Facem bine celor ce ne urăsc nejustificat? Ne rugăm pentru prigonitori?

    III. Matei 18:15-17
    15. „Dacă fratele tău a păcătuit împotriva ta, du-te şi mustră-l între tine şi el singur. Dacă te ascultă, ai câştigat pe fratele tău.
    16. Dar, dacă nu te ascultă, mai ia cu tine unul sau doi inşi, pentru ca orice vorbă să fie sprijinită pe mărturia a doi sau trei martori.
    17. Dacă nu vrea să asculte de ei, spune-l bisericii; şi, dacă nu vrea să asculte nici de biserică, să fie pentru tine ca un păgân şi ca un vameş.”
    Cum se administrează gradual mustrarea? Cum reacționăm sau cum reacționezi la o mustrare justificată? În acest moment ești mustrat de cineva? Am administrat noi corect mustrarea? Ai administrat corect mustrarea?

    IV. Matei 25:41-43
    41. „Apoi va zice celor de la stânga Lui: „Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic care a fost pregătit diavolului şi îngerilor lui!
    42. Căci am fost flămând, şi nu Mi-aţi dat să mănânc; Mi-a fost sete, şi nu Mi-aţi dat să beau;
    43. am fost străin, şi nu M-aţi primit; am fost gol, şi nu M-aţi îmbrăcat; am fost bolnav şi în temniţă, şi n-aţi venit pe la Mine.”
    Care e critica și mustrarea justificată a lui Isus față de cei răi descriși în aceste cuvinte? Facem noi faptele bune descrise mai sus? Crezi că diavolul, îngerii lui și oamenii răi merg în focul veșnic? Ești om bun sau rău? Unde vei merge?

    V. Marcu 9: 33-35
    33. „Apoi au venit la Capernaum. Când era în casă, Isus i-a întrebat: „Despre ce vorbeaţi unul cu altul pe drum?”
    34. Dar ei tăceau, pentru că pe drum se certaseră între ei, ca să ştie cine este cel mai mare.
    35. Atunci Isus a şezut jos, a chemat pe cei doisprezece şi le-a zis: „Dacă vrea cineva să fie cel dintâi, trebuie să fie cel mai de pe urmă din toţi şi slujitorul tuturor!”
    Există între noi controversa și conflictul de a fi cel dintâi? Accept să fiu slujitorul tuturor? Accepți să fii slujitorul tuturor?

    VI. Ioan 18:23 „Isus i-a răspuns: „Dacă am vorbit rău, arată ce am spus rău; dar, dacă am vorbit bine, de ce mă baţi?”
    Ce fel de mustrare am sau ai, justificată sau nejustificată?

    VII. Apocalipsa 20:15 „Oricine n-a fost găsit scris în Cartea Vieţii a fost aruncat în iazul de foc.”
    Care e mustrarea finală față de oricine n-a fost găsit scris în Cartea Vieții? Ai auzit de Cartea Vieții? Ești scris în cartea Vieții? Dacă nu ești încă scris, nu sta nepăsător căci și peste cinci minunute s-ar putea să mori! Unde vei merge atunci, în iazul de foc sau în Împărăția cerurilor? Decizia e importantă și urgentă, nu trebuie amânată. Oare ce ai decis?
    Îl cunoști mai bine pe Isus în urma celor 7 lecții? Îi accepți învățătura, o vei aplica în viața ta?

  2. baptistu' zice:

    că tot veni vorba de critică, mustrare, controversă şi conflict, iată cum un ortodox(ă) dă lecţii baptiştilor despre cum ar trebui să fie 🙂 . http://www.phoenixmission.org/web/index.php?option=com_content&view=article&id=2720:inchiziia-modern–o-dedicaie-special-a-baptitilor-pentru-doctorul-iosif-on-&catid=39:media&Itemid=20

    • Swan zice:

      Cred ca doamna Botezan a trecut printr-o (ne)fericita spalare pe creier cand a traversat Atlanticul. Mila si revolta simt pentru articolul domniei sale, la care cu mare „bucurie” as fi comentat daca ar fi oferit aceasta posibilitate. Dar nah… nu toata lumea face fata la un blog cu permis la comentarii…

      Doamna Botezan, daca se intampla sa popositi pe aici si sa vedeti comentariul meu, cititi va rog articolul acesta http://ioan8.wordpress.com/2011/01/31/o-marturie-adevarata-despre-iosif-ton/ si poate va recuperati putin si coborati cu picioarele pe pamant… in Washington, nu sub Atlantic. Recomand acest articol pentru ca e cel mai recent. Macar aveti bunul simt, doamna Botezan, sa va informati putin inainte de a aduce astfel de elogii absolut revoltatoare unei persoane pe care, asa cum spuneti, nici macar nu o cunoasteti: „Scriu aceste rânduri din solidaritate cu domnul Iosif Ţon, pe care nu-l cunosc şi cu care nu am nimic în comun decât faptul că ne închinăm aceluiaşi Dumnezeu”, mai ales cand mai e si din „curtea vecinului” (intrucat sunteti ortodoxo-greco-catolica). Si inca o observatie, doamna Botezan: care e diferenta intre domnia voastra si „Inchizitia baptista”? Se pare ca Uniunea l-a discreditat pe „martirul” Iosif Ton, dar dumneavoastra ce faceti cu Paul Negrut in articol?

      Va rog sa ma scuzati, dar de multa vreme nu am mai simtit atata jena straina fata de ceva/cineva.

      Domnule Cruceru, imi pare rau ca nu sunt on topic, dar nu am rezistat „tentatiei”. Puteti sa stergeti acest comentariu daca asa gasiti potrivit.

      • Marius David zice:

        Doamna Botezan a ameninţat cu ceva de genul acesta: „vă distrugem, nu vă puneţi cu noi” etc.
        Doamna respectivă, precum şi alţi pseudoziarişti reprezintă doar vîrful unui iceberg.

        Băieţii de la „servicii” ştiu despre ce este vorba.
        Am informaţii că sînt „prelucrat informativ şi mediatic”. Eu ştiu că ei ştiu că eu ştiu ce ştiu ei, deci..
        în următoarea perioadă nu ne vom plictisi absolut deloc, Swan!
        Zîmbeşte, în următoarea perioadă vor fi atacuri şi mai crunte. Ce au făcut anumite personaje care mi s-au declarat „oponenţi” mai mult sau puţin oneşti sau talentaţi este odihnă şi tratament faţă de ceea ce urmează.

        • Swan zice:

          Aha… deci sunteti „prieteni” vechi. Nu stiam. Atunci… daca nu mai apar pe aici in urmatoarele zile… sa stiti ca m-au „amutit” fetele cu ochi albastri 🙂 … desi dupa comentariul dumneavoastra cu „cala, vacu, poarca, scrofu” mi-au trecut toate „durerile” 🙂

          • Marius David zice:

            sper să nu ai vreun „accident”, Swan… .glumesc, nu trebuie să ne temem prea mult şi nci să exagerăm cu scenarita.

            Eu am confirmarea că am dosar de urmărire în continuare din 1998 (una mie nouă sute NOUĂ zeci şi opt, NU OPT… )
            da, era un coleg din liceu care nu voia să înjure şi ca să îşi jignească adversarul nu-i spunea nici măcar „boule”, dorea să îi rejecteze chiar masculinitatea. şi atunci, ca jignirea să fie mai grea îi spunea …. VACULE
            respectivul a făcut o cercetare despre înjurătura la români, foarte interesant,
            un poet şi un suflet extrem de sensibil.

    • adrian zice:

      Nu pricep ce legatura poate fi intre Galilei, Bruno, Jeanne d’Arc (care, fiecare in parte, reprezinta contexte diferite) si Iosif Ton.
      Dincolo de aceasta comparatie „rasuflata”, lucrurile au fost mult mai complicate decat le infatiseaza critica anticatolica ce apeleaza constant la aceste evenimente.
      M-am plictisit sa tot aud ‘bocete” false de genul „vai, ce i-au facut catolicii lui Galilei/Bruno!” ale unora care habar nu au ce s-a intamplat cu adevarat atunci.
      De parca istoria bizantina ar fi imaculata si nu plina de orbiri, ciuntiri, decapitari, sfartecari (unele in altarele bisericilor, vezi Leon V Armeanul, caruia i s-a taiat capul in altar, in ziua de Craciun). Vai, ce rai au fost catolicii si ce bun a fost Vasile al II-lea ca a orbit 15.000 de bulgari! Sau Vasile I Macedoneanul, fostul grajdar, care l-a facut bucatele pe Mihail al III-lea in dormitor si a doua zi declara public in Sfanta Sofia: „Hristoase Imparate, prin voia ta am primit domnia!” Ce rai au fost catolicii si ce bun a fost Arcadius cu Ioan Hrisostom (caruia catolicii i-au luat apararea, in frunte cu papa Innocentiu!)! Fiecare isi are sfintii sai, dar si reprezentantii sai josnici.

      Iosif Ton nu este nici temperamental ca Giordano Bruno (apropo, chestia cu „În timp s-a dovedit ştiintific dreptatea lui Giordano Bruno” nu este corecta – nu s-a dovedit nimic), nici geniu ca Galilei si nici comandant-martir ca Jeanne d’Arc. De ce sa prezentam lucrurile ca „rotunde” cand ele sunt, de fapt, „ovale”?
      Nu vad niciun index antiTon, cartile dansului se pot cumpara, predicile se pot asculta. Acum daca contrazici pe cineva inseamna ca-l pui pe rug?! Eu nu sunt foarte preocupat de optiunile teologice ale lui Iosif Ton, dar mi se pare ridicol sa prezentam aceste dispute cu aceasta morga tragica. In fond, e o disputa de idei. Oricine poate fi contrazis si oricine are dreptul de a contrazice.
      Chestia cu „daca baptistii ar putea, l-ar arde pe rug” este trasa de par: daca albina ar avea trompa, coada si cateva sute de kilograme in plus, atunci ar fi elefant!
      Iosif Ton are dreptul sa se duca la ce biserica vrea, asa cum altii au dreptul sa critice optiunile lui Iosif Ton.

  3. Damaris zice:

    Pace sus in ceruri, slava pe pamant ! Asa arata disputa baptistilor!

  4. kushter zice:

    „Dar Eu vă spun: iubiţi pe vrăjmaşii voştri, binecuvântaţi pe cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă urăsc şi rugaţi-vă pentru cei ce vă asupresc şi vă prigonesc”.

  5. thetimeismine zice:

    Cât de mult îmi place lecţia 2..

  6. baptistu' zice:

    „că tot veni vorba de critică, mustrare, controversă şi conflict, iată cum un ortodox(ă) dă lecţii baptiştilor despre cum ar trebui să fie. ” -> a se înţelege că acest text este unul cu tentă ironică, nu vreau să se înţeleagă că eu aş fi deacord cu doamna Botezan. Nicidecum.
    Opinia mea despre Iosif Ţon şi toţi cei din mişcarea aceasta nouă este aceeaşi ca a voastră.

  7. Otniel Veres zice:

    intr-adevar, cum spuneati, cu asa aparatori, Iosif Ton nu are nevoie de dusmani

  8. elisa zice:

    vacule….. : )))))))
    am ris cu lacrimi….
    ce faini romani suntem. 🙂
    vad ca peste tot „fetele” cu ochelari albastrii isi fac treaba . :))

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.