Biserică, Casa Domnului, Casă de rugăciune sau Adunare II

Urmare de AICI

2. Casa Domnului. Expresia este motivată biblic, dar cu mari probleme teologice din moment ce teologia protestantă presupune locuirea lui Dumnezeu în om. Este expresia biblică? Este! Este corectă folosirea ei în orice context? Nu!

Trupurile sînt temple ale Duhului. Omul devine Teofor, Cristofor, Pneumatofor (purtător de Dumnezeu, de Cristos, de Duh). A imagina un Dumnezeu care îşi pune deoparte un spaţiu de 360 de m2 (12ml X 30 mL X 8mH spre exemplu – cît este mărimea bisericii din Aleşd) pentru a-l locui în exclusivitate în localitatea respectivă, un spaţiu care trebuie aspirat, curăţat, este departe de teologia teoretică a protestanţilor, dar … niciun baptist nu şi-ar putea imagina alte activităţi profanatoare în spaţiul cu pricina. Voi reveni la această tensiune dintre teologia practică şi teologia teoretică şi atunci cînd discutăm ce se întîmplă la Cina Domnului.

Casa Domnului s-a împămîntenit ca expresie şi este şi aceasta motivată de texte veterotestamentare din belşug (aproape 300 de atestări). Denumirea în sine trebuie judecată în contextul veterotestamentar, unde uneori are cu totul altă seminificaţie decît clădirea Templului.

3. Rareori am auzit expresia Cortul Domnului.

4. Casa de adunare sau pur şi simplu Adunare. „Mergem la Casa de adunare” sau „Hai să mergem la Adunare” sînt expresii pe care le poţi auzi în casele pocăiţilor în fiecare duminică. Mai des în casele Creştinilor după Evanghelie. (Părerea mea este că pe acest subiect s-ar putea realiza cel puţin două sau trei teze de licenţă… mai ales cînd ne folosim de diferenţele confesionale pentru analiză). Expresia Adunare este probabil cel mai aproape de eclesiologia teoretică şi practică a majorităţii evanghelicilor din România. Motivarea biblică se află mai ales în Psalmii care vorbesc despre adunările sfinţilor (sfinţiţilor – în context noutestamentar), dar şi în texte din Pentateuh, unde expresia se referă la poporul Israel în călătorie, popor care nu se află neapărat în stare liturgică, ori noi ne referim la Adunare ca adunarea celor care închină. Credincioşii se constituie în Adunare închinătoare cînd se întîlnesc. Interesante sînt interdicţiile pentru intrarea în această adunare. Comparaţi cu biserica, unde interdicţiile sînt cu totul diferite faţă de aceste contexte

Numeri20:4  Pentru ce aţi adus adunarea Domnului în pustia aceasta, ca să murim în ea, noi şi vitele noastre?
Numeri 27:17  care să iasă înaintea lor şi să intre înaintea lor, care să-i scoată afară şi să-i vâre înăuntru, pentru ca adunarea Domnului să nu fie ca nişte oi care n-au păstor.”
Numeri 31:16  Iată, ele sunt acelea care, după cuvântul lui Balaam, au târât pe copiii lui Israel să păcătuiască împotriva Domnului, în fapta lui Peor; şi atunci a izbucnit urgia în adunarea Domnului.
Deuteronom 23:1  Cel scopit sau famenul să nu intre în adunarea Domnului.
Deuteronom 23:2  Cel născut din curvie să nu intre în adunarea Domnului, nici chiar al zecilea neam al lui să nu intre în adunarea Domnului.
Deuteronom 23:3  Amonitul şi Moabitul să nu intre în adunarea Domnului, nici chiar al zecilea neam, pe vecie,
Deuteronom 23:8  fiii care li se vor naşte, în al treilea neam, să intre în adunarea Domnului.
Iosua 22:16  „Aşa vorbeşte toată adunarea Domnului: „Ce înseamnă păcatul acesta pe care l-aţi săvârşit faţă de Dumnezeul lui Israel şi pentru ce vă abateţi acum de la Domnul, zidindu-vă un altar ca să vă răzvrătiţi azi împotriva Domnului?

 

5. În final… Biserică. Acest termen este cel mai folosit şi răspîndit în diferitele zone ale ţării în mod egal. „Mergem la biserică”. „A început Biserica” (slujba – aici este o altă chestiune… slujbă, liturghie, servici divin etc.), „S-a terminat biserica” sau anunţul de la final „Βiserica este liberă… „.

În teologia protestantă Biserica este reprezentată de corpul credincioşilor dintr-o localitate,  de aceea unitatea eclesiologică fundamentală de raportare şi analiză rămîne biserica locală. Aceşti credincioşi sînt mădulare în Trupul lui Cristos, care se integrează în Biserica Universală, Trupul total al lui Cristos.

Fiecare dintre expresii cuprinde un aspect teologic pe de o parte, dar marchează inconsecvenţe în eclesiologia practică pe de altă parte.

Ce este de făcut? Care ar fi terminologia corectă pentru locul de închinare al bisericii locale? Biserică? Dar biserica este constituită în toată vremea, şi cînd membrii acesteia nu sînt părtaşi la slujba de închinare în spaţiul dedicat închinării (spaţiu sfinţit sau dedicat? aici este o altă problemă de terminologie). Casa de adunare? Casă de rugăciune?Locaş de închinare? Casa Domnului? Locaşul sfînt?

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Analize, Întrebările lui Ghiţă, Biserica Baptista, Dezbatere, Pt. studenţii mei. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Biserică, Casa Domnului, Casă de rugăciune sau Adunare II

  1. mariuspetric zice:

    Ma intreb cei batuti, arsi, alungati, umiliti in Orrisa, India, cum isi numesc lacasurile de inchinare?
    Sa ne rugam pentru ei. Bisericile lor suunt arse. Credinta lor e greu incercata.

  2. Henry Wald, probabil unul dintre cei mai buni filosofi ai limbajului (il ascultam in anii de Seminar la Universitatea Populara) vorbea despre diferentele dintre „semnificat“ si „semnificant“. „Realitatea trebuie pusa in haina cuvintelor, iar hainele ascund, uneori camumfleaza, alteori deghizeaza, rareori ilustreaza.“

    Interesant studiul tau. Cred ca Biserica are sanse mai bune sa fie inteleasa prin „metaforele“ folosite de Domnul Isus in Evanghelii si de apostoli in Epistole (trup, turma, mireasa, calatori in tranzit, cladire duhovniceasca, Templu, etc.). Ekkklesia (adunarea), ca termen, este folosit si in VT si in NT si are conotatia de comunitate disctincta, separata, chemata afara, dedicata unui anumit scop.

    Ca intotdeauna, … doar o parere.

    • Marius David zice:

      da, știu, am citit materialele domnului Wald.
      Frate Daniel, așteptam contribuția dvs. ca unul care ați scris despre Biserică. Sînt sigur că va fi foarte interesant.
      MEtaforele ne vorbesc despre conținut, despre idee, nu despre clădiri și scopul lor.

  3. E corect, intr-un sens, si a zice „merg la Adunare”, in ideea ca urmeaza sa fiu prezent la Adunarea sfintilor.

    Altfel, am putea zice „merg la partasie, la rugaciune, la inchinare cu Biserica” etc.

  4. Dyo zice:

    Ca sa raspund la intrebarea finala, pentru mine termenul de Biserica este suficient de bun; cei mai mult crestini pot sa faca diferenta dintre sensul spiritual al cuvantului, trimitand la ideea de Trup, si cel care se refera la cladirea unde se aduna credinciosii. Este genul de cuvant al carui inteles se poate determina din context.
    Problema o vad nu la nivel de terminologie cat la cel de intelegere: este un simplu loc sau este un loc special in vreun fel? Aici eu cred ca este este un spatiu care trebuie luat ca atare, asa cum spuneam intr-un comentariu la prima parte, ca un loc prefigurator al Cerului, un spatiu in care iesim – ar trebui! – din dialectica acestei lumi si ajungem pe o cale care nu are alte optiuni decat inchinarea …

    • Marius David zice:

      este interesant de urmărit etimologia termenului biserica în limba romana, via latinescul basilica.
      aici termenul are legătură cu paradigma romana asupra împărăției cezarului, indirect se face legătura cu împărăția lui Cristos, dar iarăși intrăm în complicații pentru că între Împărăție și Biserică trebuie luată o distanță teologică și de definire și de relaționare.

      este un simplu loc? Simplu în ce termeni? Aristotelieni? atunci nu există loc simplu nicăieri, fiecare loc este complex.
      Este special? Dacă da? din ce perspectivă, special ab initio, adică el trebuie găsit , precum o fîntînă? Este un loc care a devenit loc special prin teofanie, spre exemplu, este loc special pentru că noi îl dedicăm și îl facem special prin dedicare și putem să sfințim un loc în care mai înainte a fost o latrină?

      trebuie să fie un deal, o vale? o margine de sat, centrul localității.
      aici este o relație extrem de interesantă între centru și periferic.
      Bisericile prin tradiție erau centrale localității.
      rarissime sînt cazurile în care bisericle pocăiților sînt centrale localitățior,
      au fost siliți să lia locul vîlcelelor la care erau aruncate găinile moarte.
      Extremitatea localităților.

      Hmmm.. discuția se complică și tocmai de aceea devine frumoasă.

      • Dyo zice:

        Este un loc care devine „pus deoparte” prin participarea colectiva, intr-un acord deplin in Cristos, a comunitatii de crestini. Daca eu vreau ca acest loc sa fie in apartamentul meu pun pariu ca nu va fi nimeni de acord cu mine. Daca insa trupul de credinciosi dedica un spatiu – din mijlocul satului sau de la marginea padurii – in deplin acord, si il recunosc ca atare (si se comporta in interiorul sau intr-un mod adecvat!), cred ca Dumnezeu onoreaza aceasta decizie cu toata seriozitatea. Acest lucru mi se pare valabil si in ortodoxie dar si intre noi evanghelicii.
        Ca noi oamenii avem puterea de a „sfinti” un loc am vazut in mod practic cand am vizitat la Efes, presupusa casa a Mariei, mama lui Isus. Lasand deoparte izul de idolatrie si misticism, acel loc avea ceva special: musulmani, crestini si vizitatori asiatici paseau pe acolo cu o adanca reverenta … asta intr-un loc al carui autenticitate este contestabila …
        Pentru mine, ca si baptist ratacit intr-o lume asezata parca pe buza unui hau mistic imens, a fost poate diferit decat pentru ceilalti turisti … totusi pacea acelui loc avea in ea ceva special …

  5. petruburac zice:

    Eu des zic fratilor si surorilor de credinta: Merg la adunare sa ma intalnesc cu biserica….:)
    Asa… cateodata… ii pune pe ganduri.

  6. naomi zice:

    Nu-i corect sa spunem: „ma duc la biserica” pentru ca Biserica Domnului este pe intreg pamantul, sau nu toti facem parte din Biserica?
    Daca toti crestini fac parte din Biserica Domnului, atunci toti vom fi rapiti, stiind ca Biserica este Mireasa Domnului?! Sau in Biserica sunt si Mireasa si nuntasi? Ar fi interesant sa-mi raspunda cineva. 🙂 Fraaaate Maaaariuus 🙂

  7. irimie zice:

    biserica din greaca ekklesia inseamna adunare;zi-i hai la adunare,biserica,strangere
    ,locasul de inchinare e sinonim,inseamna unul si acelasi lucru:2 sau mai multi intr-un anumit loc(casa,barca,pod,subsol,avion,etc)stransi sau intalniti intamplator/???in numele domnului pt a discuta,predica, oficia servicii,avem garantia prezentei si interventiei domnului isus ceea ce e cel mai important lucru.

    • vasilica zice:

      Bineinteles sunt total deacord ca mergi la biserica sau stai acas sau te duci in parc sau unde o fi atat timp cat facem ce scrie in Biblie sau ce ni se spune prin ea nu ce zice x sau y ci ce zice Dumnezeu numai El.Apropo de cravata si articolul de mai jos este foarte interesant respect si compart(nu stiu dak se zice asa hahahah)dar e foarte adevarat.Si mai vreau sa zic ceva, cu atatea biserici sau locuri unde lumea se poate inchina sau ruga mai trebuie sa facem inca atatea sau cate mai trebuie sa facem ca sa putem sa spunem oamenilor sau fratilor nostri despre Dumnezeu sau cat timp trebuie sa stam in biserica ca sa salvam lumea??????????????
      cred ca biserica adevarata e aceea care chiar dak nu are un acoperis sau un loc stabilit de cineva spune Cuvantul lui Dumnezeu indiferent de locul incare ne aflam si asta e rolul nostru pe pamant a credinciosilor sau crestinilor sau cum vreti deci biserica sau adunarea este intre noi toti care credem Cuvantul LUI Dumnezeu si facem ce spune EL nu ce spunea lumea sa facem

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.