Iacov 3 – Înțelepciunea de sus sau Iacov a fost calvinist

Discursul lui Iacov din capitolul 3 este mult prea lung pentru concluzia simplă la care pare să ne trimită. Oare de ce atîta risipă de retorică pentru niște concluzii previzibile și niște îndemnuri care nu depășesc obișnuitul unor fraze de bun simț.

După ce am văzut că mecanismul prin care tocăm încercările trebuie să conțină neapărat ansamblul de roți dințate care se îmbucă între ele: răbdarea, înțelpciunea și credința, după cîteva situații de viață în care Iacov alege să exemplifice modul în care putem să trecem înțelept sau neînțelept prin testele/ispite/încercări, în capitolul 3 ne pregăstește a doua cheie hermenutică, care vine să încheie dilemele născute din prima cheie: desăvîrșiți, întregi și fără lipsă. Oare cum vom putea ajunge desăvîrșiți, întregi și fără lipsă de nimic?

Prima remarcă a lui Iacov pare să restrîngă destinatarii rîndurilor lui la cei care utilizează cel mai mult vorbirea în lucrul spiritual, învățătorii Cuvîntului.

Iacov 3:1 Fraţii mei, să nu fiţi mulţi învăţători, căci ştiţi că vom primi o judecată mai aspră.

Tocmai din această pricină, din cauza felului în care păcătuim așa de ușor prin vorbire, învățătorii Cuvîntului trebuie aleși cu grijă și accesul la învățătura publică restricționat. Învățătorii vor primi o judecată mai aspră din pricina faptului că aceluia căruia i s-a dat mult va trebui să dea mult înapoi.

Imediat însă Iacov extinde destinatarul la toți. Aiici face o afirmație șocantă, dar care pare să ne dea speranțe. False speranțe? Totuși, nu face economie de metafore pentru a-și sprijini  afirmația: cine nu greșește în vorbire ajunge desăvîrșit? Atunci muții sînt sfinți, la fel ca în Predica de pe munte, dacă ne tăiem mîinile și picioarele și ne scoatem ochii vom fi curați?

2 Toţi greşim în multe feluri. Dacă nu greşeşte cineva în vorbire, este un om desăvîrşit, şi poate să-şi ţină în frîu tot trupul.
3 De pildă, dacă punem cailor frîul în gură, ca să ne asculte, le cîrmuim tot trupul.
4 Iată, şi corăbiile, cît de mari sînt, şi, măcar că sînt mînate de vînturi iuţi, totuş sînt cîrmuite de o cîrmă foarte mică, după gustul cîrmaciului.

Dacă limba ar funcționa precum un un frîu sau o cîrmă, atunci am putea să țnem în frîu tot trupul-cal, tot corpul-corabie. Dar nu este așa, tocmai asta este problema, limba nu-i frîu și ea însăși nu-i cîrmă, n-are frînă și direcție. Aici Iacov ne prinde ca într-un clește, ne propune o perspectivă fascinantă ca să ne tragă imediat preșul de sub picioare. Construiește un castel de nisip pe care îl demolează spectaculos.

5 Tot aşa şi limba, este un mic mădular, şi se făleşte cu lucruri mari. Iată, un foc mic ce pădure mare aprinde!
6 Limba este şi ea un foc, este o lume de nelegiuiri. Ea este aceea dintre mădularele noastre, care întinează tot trupul şi aprinde roata vieţii, cînd este aprinsă de focul gheenei.

Limba are putere. Se fălește cu lucruri mari și chiar face lucruri mari, dar rele. Este mică, dar întinează tot, nu îndreaptă și nici nu înfrînează. Ba, mai mult, nu se poate înfrîna, este plină de otravă și are dublă lucrare precum niciun lucru din natură.

7 Toate soiurile de fiare, de păsări, de tîrîtoare, de vieţuitoare de mare se îmblînzesc, şi au fost îmblînzite de neamul omenesc,
8 dar limba niciun om n’o poate îmblînzi. Ea este un rău, care nu se poate înfrîna, este plină de o otravă de moarte.
9 Cu ea binecuvîntăm pe Domnul, şi Tatăl nostru, şi tot cu ea blestemăm pe oameni cari sînt făcuţi după asemănarea lui Dumnezeu.

Natura ne învață că nu trebuie să fie așa.

10 Din aceeaş gură iese şi binecuvîntarea şi blestemul! Nu trebuie să fie aşa, fraţii mei!
11 Oare din aceeaş vînă a izvorului ţîşneşte şi apă dulce şi apă amară?
12 Fraţii mei, poate oare un smochin să facă măsline, sau o viţă să facă smochine? Nici apa sărată nu poate da apă dulce.

Urmează provocarea care aruncă lumină și retrospectiv, spre testele înțelepciunii care tocmai ne-au fost arătate:

13 Cine dintre voi este înţelept şi priceput? Să-şi arate, prin purtarea lui bună, faptele făcute cu blîndeţa înţelepciunii!
14 Dar dacă aveţi în inima voastră pizmă amară şi un duh de ceartă, să nu vă lăudaţi şi să nu minţiţi împotriva adevărului.

Abia acum ajungem la esența problemei. Nu limba ne vorbește, din prisosul inimii vorbește gura. Nu la gură este butonul prin care putem să stopăm răutatea, problema este inima noastră în care este pizmă amară și duh de ceartă. Acestea intră în conflict cu adevărul și înțelepciunea?
Care este soluția? Să încercăm să înviem păpușa din lemn a limbii sau să ne uităm spre ațele trase de păpușar, înțelepciunea. Păpușarul este de vină, el trebuie schimbat. Dacă este înțelepciunea de jos, aceea este firească, drăcească, lumească, pămîntească. Rezultatele sînt ușor de văzut: invidie, duh de ceartă, tulburare și tot felul de fapte rele.

15 Înţelepciunea aceasta nu vine de sus, ci este pămîntească, firească, drăcească.
16 Căci acolo unde este pizmă şi duh de ceartă, este tulburare şi tot felul de fapte rele.

Atunci să cerem înțelepciunea de sus, care ne va fi dată cu mînă largă și fără mustrare. Dumnezeu ne-o va da. Dar cum și ce este aceasta?

O posibilă soluție este să pui pe frigider acest verset și să încerci a-l împlini zilnic. Vei descoperi că ești fără niciun fel de ajutor. Că ești nespus de rău, înșelător, suflet preacurvar, departe de Dumnezeu, așa cum ne descrie capitolul 4.

Aici Iacov pare să facă o aluzie la Proverbe 8. Înțelepciunea aceea este e fapt Cineva.

Cine este mai curat ca El, aducător al adevăratei păci, cine a fost blînd ca un Miel dus la măcelărie și ușor de înduplecat la ascultare, mai plin de roduri bune și fără niciun fel de fățărnicie?

17 Înţelepciunea care vine de sus, este, întîi, curată, apoi pacinică, blîndă, uşor de înduplecat, plină de îndurare şi de roduri bune, fără părtinire, nefăţarnică.

Cum va fi culeasă această roadă a neprihănirii altfel decît în sămînața care crește numai din Cristos, căci despărțiți de El nu putem face nimic și, dacă nu spunem pot totul în Cristos care mă întărește și trăiesc, dar nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Aici este Cristoologia lui Iacov și cred că este cheia de interpretare a întregii Epistole. Dacă eliminăm această legătură fragilă, aluzivă cu Provere 8, toate înțelepcinile din Iacov nu au niciun sens, pentru că înțelepciunea lui Iacov nu este doar o chestiune de epistemologie, să știm niște lucruri pe care alții nu le știu, ci să cunoaștem o Persoană pe care alții trebuie să o cunoască.

18 Şi roada neprihănirii este sămănată în pace pentru cei ce fac pace.

Întrebare: cîte metafore sînt în total în capitolul 3?

De ce am spus totuși că Iacov a fost calvinist?

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Comentarii, Greaca, Iacov, Periegeza, Pt. studenţii mei, serile Iris. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Iacov 3 – Înțelepciunea de sus sau Iacov a fost calvinist

  1. Andrei C. zice:

    Eu cred că toți suntem calviniști când ne pocăim 🙂

    • Vasile Bel zice:

      Si Adam a fost calvinist si apostoli. Calvin a murit pe cruce, el nea dat si Biblia.

      • Radu Voda zice:

        ai murit tu pe cruce, nu Calvin! Numai informatii eronate aud!

      • Radu Voda zice:

        si in plus, Calvin a fost dupa Adam si apostoli: ei nu aveau cum sa fie calvinisti!:)))))))))))))))))) A nu se mai vb fara cap!

      • naomi zice:

        Calvin a murit in 1564 vand o sanatate firava si fiind mereu lovit de diferite boli.

        Ideile lui Calvin nu erau cu totul noi, el a prezentat intr-o forma noua ceea ce considera ca se crezuse in Biserica Crestina inainte ca Biserica Romano-Catolica sa modifice invataturile fundamentale ale apostolilor.
        1 Cunoasterea lui Dumnezeu ca Creator si Suveran,
        2 Cunoasterea lui Dumnezeu ca Rascumparator, prin Hristos,
        3Mijloacele folosite de Dumnezeu pentru a ne conduce la Hristos,
        4 Mijloacele prin care se poate obtine harul lui Hristos .

      • naomi zice:

        Calvin a murit in 1564 vand o sanatate firava si fiind mereu lovit de diferite boli.

        Ideile lui Calvin nu erau cu totul noi, el a prezentat intr-o forma noua ceea ce considera ca se crezuse in Biserica Crestina inainte ca Biserica Romano-Catolica sa modifice invataturile fundamentale ale apostolilor.
        1 Cunoasterea lui Dumnezeu ca Creator si Suveran,
        2 Cunoasterea lui Dumnezeu ca Rascumparator, prin Hristos,
        3Mijloacele folosite de Dumnezeu pentru a ne conduce la Hristos,
        4 Mijloacele prin care se poate obtine harul lui Hristos .

    • michael zice:

      vechea obsesie revine 🙂

  2. Liviu zice:

    Sau pana cand ne pocaim… 🙂

  3. Lucia zice:

    Cel putin intr-un punct, si eu consider ca Iacov a fost calvinist, si anume cel cu totala depravare a omului. Se pare ca sustine aceasta, prin prezentarea metaforica a limbii, a efectelor dezastruoase ale acesteia, iar apoi aratand de fapt adevarata cauza a starii omului, inima cu pizma amara si duh de cearta, demoland astfel, sistematic orice posibilitate de reabilitare prin forte proprii a omului din starea sa decazuta, datorata naturii si alcatuirii sale, dominate de intelepciunea pamanteasca, fireasca, draceasca.
    In ceea ce priveste metaforele din capitolul 3 am numarat 2 din primele versete care asociaza limba cu un frau si o carma foarte mica, ce fac referire la modul de a actiona al acesteia, apoi altele ce exprima efecte: un foc, o lume de nelegiuiri, un rau care nu se poate infrana, intineaza tot trupul, aprinde roata vietii, nu se poate imblanzi, plina de otrava de moarte. Indirect ar mai putea fi asociate metafore bazate pe comparatiile cu o vana a izvorului din care iese apa dulce si amara, cu un smochin care nu poate face masline, o vita ce nu poate produce smochine. Vreo 10, daca nu gresesc.

  4. elisa zice:

    Frumoasa expunerea, incet-incet ne duce la Hristos, NUMAI EL; fara de care nu putem face NIMIC!
    Daca Iacov a fost calvinist?
    dar nici macar nu ma mai inereseaza. 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.