Presa culturală din Oradea, vioaie şi inexistentă

Este superbă, dar absentă. Şi prin acest tîrguşor de (colţ de) ţară se mai întîmplă una alta, dar nimeni nu ştie nimic. Întreb în stînga în dreapta prieteni muzicieni:

„Veniţi cînd vine Harry?”

„Cînd, ce, cum?”.

Harry Tavitian, zic eu, vine la Oradea, s-ar putea să vă intereseze?”

„Aha, ce bine, venim… Mai veniţi pe la noi, că aşa aflăm şi noi una alta… „

Menţionez că am vorbit cu cineva care a cîntat cu Tavitian în urmă cu 23 de ani.

Nimeni nu ştie nimic!

Bănuiesc că şi impresariatul artistic este de vină în toată povestea asta, dar mai este ceva: bîlbîiala presei culturale orădene.

Am păţit-o pe pielea mea. A fost o adevărată aventură să anunţ concertele lui Caius Hera, Nelu Sabău, lansarea la Matei sau la Summa etc.

Impresarii lui Harry Tavitian au lansat un comunicat de presă, dar Oradea pare scoasă din priză, deconectată de la fluxul evenimentelor culturale naţionale sau chiar de cele de interes local.

Asta e…

Alo, provincia?

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Anunturi, dulce Românie, Perplexităţi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

10 răspunsuri la Presa culturală din Oradea, vioaie şi inexistentă

  1. dumnezeueateu zice:

    Ei Marius, e usor.
    Te abonezi la blogul/site-ul celor care te intereseaza, faci o lista de mail pentru cei care ar putea fi interesati si cand se anunta ceva nou esti raspandac.
    Probabil ca nu iti surade, dar e cea mai buna idee sa nu te trezesti cu „n-am stiuuuuut”.

  2. dorin zice:

    Draga Marius, am lasat special sa treaca un timp de la postarea acestui gând al tău, știind cam care va fi reacția, dar sperând totuși la o luare de atititudine cât de cât.
    Din nefericire s-a întâmplat cum mi-am imaginat. Asta poate însemna multe. Primul lucru care-mi vine în minte și probabil nu cel mai semnificativ este acela că din noianul de propuneri pe care blogul tău îl face vizitatorilor lui tema referitoare la modul în care ne informăm asupra vieții culturale într-o comunitate relativ redusă, cu un număr limitat de consumatori ai unui anumit fel de produs cultural aceasta este una secundară, concurată puternic de altele, poate mai stringente. Vorbesc din experiență.
    De peste 35 de ani încerc să promovez muzica de un anumit fel,adica una de calitate, fie ea populara dar autentică, simfonică, de cameră, sau chiar de jazz. Evident undeva în provincie, căci așa ne denumesc extracarpaticii fie că e vorba de Cluj unde am fost secretar muzical la filarmonica timp de mai bine de 3 ani (in entuziastii ani ai sfârșitului de studenție) mai apoi 15 ani la Sibiu unde în prima parte a activității am ajutat cât am putut și la ceea ce astăzi face parte din marketingul produsului cultural și restul la Arad unde timp de 16 ani am avut în fișa postului de director umplerea sălii de concerte care avea pe atunci aproape 700 de locuri, aproape cât Ateneul din capitală. În tot acest timp am constatat faptul că prea puțină lume este atrasă de propaganda vizuală, fie afișul sau praporul cât de mare. Nici chiar materialele din presa scrisă nu prea influențează afluența publicului. De-a lungul vremii s-a constituit un sistem undergrund de transmitere a informației. Zvonul este mult mai eficient decât ce e scris negru pe alb. Evident că cineva cunoaște informația, mai apoi ea se răspândește și ajunge întotdeauna unde trebuie. Necazul nostru cel mai mare este lipsa consumatorilor ofertei culturale. A poposit la Arad Gioni Răducanu cu Teodora și un cvartet de jazz, amplificat cu un fel de fundal coral de la radio bucurești, grupare care cântă împreună de foarte multă vreme. În splendida sală a Palatului Cultural din Arad s-au adunat, la un prim concert 5 oameni și când am vrut să anulez concertul unul dintre ei m-a întrebat câte bilete trebuie să cumpere ca să se țină concertul. A fost și o încercare mai reușită la care au fost aproape 50 de oameni adică, dacă-i adunai, se făceau de 2 rânduri de fotolii.
    Așa s-au întâmplat lucrurile și la un superb recital de pian propus unui public al unui oraș de aceleași dimensiuni, recital al cărui protagonist era nr.1 al pianisticii românești maestrul Valentin Gheorghiu. Și cu tristețe trebuie să remarc faptul că totul se petrecea în vremea în care încă nu era concurența sutelor de canale de televiziune, a jocurilor pe PC și alte tentații mai mult sau mai puțin culturale. Realitatea tristă este aceea că pentru consumul de cultură, de orice fel trebuie dezvoltat simțul nevoii de cultură. Imensa parte a populației trăiește,zice ea confortabil, fără nici cea mai mică atingere cu cultura. Faptul că trece pe lângă ceva care este operă de artă plastică, sunete care fac parte dintr-un opus, sau, butonând la telecomandă apasă, din nebăgare de seamă clapa care-i comută tv-ul pe Mezzo nu-l atinge și nici pericolul de contaminare nu se zărește. Se revine rapid la maneaua națională fie că se numește așa sau rock ori dance ori etno sau favorit tv. Nevoia de cultură e rodul unei educații care nu se mai face decât în foarte rare locuri și din păcate nici în familie nu se mai practică. Așa că, ce dacă s-au făcut eforturi ca Harry să vină până la Oradea, să-i fie de bine lui și celor care l-au păcălit să facă aproape 1000 de km pe celebra rețea de transport SNCFR, căci cu avionul nu cred că are curaj să zboare prea multa lume, iar cu mașina…. o asta este o altă poveste mult mai lungă.

    Deci fericiți cei care au avut curiozitatea de a vedea ce ciudațenie mai e și aia despre care s-a dat comunicatul de presă.

    Dar oare cum sunt ceilalți ?

    • Marius David zice:

      Extrem, extrem de trist ce relataţi.
      Tocmai spuneam cuiva care s-a semnat George si care imi semnala o critica la adresa iritarii mele.
      Din pacate Oradea si Aradul îşi celebrează provincialismul în sensul rău.
      Extrem de trist ce spuneţi.

      Si totuşi, la concertul pe care l-aţi dirijat la ORadea a fost sala plină.
      E adevărat .. şi eu am făcut reclamă la greu 🙂

  3. mnobineknume zice:

    publicitatea e sublima…dar lipseste cu desavarsire :))

    • Marius David zice:

      da, aici vorbim de comnicare şi de caracteristica de „availability” a informaţiei.

      A propos, George, n-am dat drumul comentariului tău. Ştiu despre ce este vorba, este o critică nefondată.
      Am aflat printre primii despre acest concert şi eu am diseminat informaţia.
      Mai este o chestiune. Aşa te trezeşti vorbind cînd ai experienţa provinciei. Una este Petroşaniul şi Oradea, alta este Iaşi-ul şi Bucureştiul. Ca unul care am experimenta şi altceva, probabil am pretenţii mai mari decît prietenul tău, mai ales în epoca internetului şi a comnicaţiilor rapide în general.

      Oradea este o un oraş mult prea provicinal pentru pretenţiile pe care le are.
      Eu sînt de vină că îl compar cu alte oraşe care au Filarmonici serioase, săli de concert serioase, impresari serioşi, o viaţă artistică mai vioaie, presă mai trează, parcuri mai mari şi mai frumoase, clădiri mai bine îngrijite, străzi mai bine desenate şi mai puţin gropoase.

      Try Cluj, Braşov, Timişoara, Iaşi, chiar Tîrgu Mureş, Sibiu, Constanţa.
      Hmmm, tot vina mea că am călătorit prea mult. prea mult.

      Ia lansarea de la Summa. A venit ditamai presa acolo, s-au luat interviuri, a muncit reporterul şi direcţiunea unui ziar a spus „nu-i interesează asta pe oameni”, lasă că punem nmai o poză şi aşa a rămas.

      uită-te la jegul de pe bihononline. Mai mare rîsul!
      Am reclamat nişte fapte la care orice creatori de presă electronică ar fi luat măsuri… Pace şi linişte.

  4. gabi b. zice:

    In general, pasionatii de jazz si arta creativa, din Oradea, vizualizeaza frecvent pagina http://www.muzicadevest.ro/

    Concertul lui Harry la clubul Moskva a fost anuntat din 5 martie, cu o scurta prezentare atat scrisa cat si video.

    De asemenea, Muzica de Vest a anuntat toate evenimentele importante dpdv. artistic care s-au tinut in Oradea, ba s-au si recenzat apoi majoritatea spectacolelor, fie ele serile de jazz de la Posticum, ori putinele concerte bune, respectiv Grigore Lese sau prima interpretare Enescu la Oradea

    Trebuie sa se inteleaga un lucru si anume ca presa locala, asa cum e ea, e specializata. Majoritatea ofera informatii despre cultura de masa, din punctul meu de vedere e inutil sa citesc in Crisana sau Jurnal Bihorean despre concertul lui Harry cand stiu ca specificul acelor ziare e cu totul altul.

    Oricum, sala la Harry a fost arhiplina ceea ce infirma faptul ca promovarea acestui concert a fost un mister.

    • Marius David zice:

      draga GAbi B. Bine ai venit aici!
      Da, mi-aduc aminte de site-ul vostru, am trimis anul trecut un anut, semnat de George Staicu 🙂
      http://www.muzicadevest.ro/2009/06/17/concert-de-lauta-renascentista-in-oradea/
      poate că de asta nu am mai revenit. Eu dau anuntul, altul îl semnează. fără indicare sursei.
      sunt recunoscător totuşi că mi s-au luat link-urile din text. Este totuşi ceva! Glumesc cu amar,
      Asta este una dintre dovezi că presa culturală este la nivelul de amatorism simpatic şi drăgălaş.
      Presa culturală orădeană este o copiliţă jucăuşă, cam absentă de la ore, dar nu te poţi supăra pe ea.

      Voi încerca noi colaborări cu site-ul vostru. Îl voi pune şi la blogroll.

      Eu sesizez un aspect: prin comparaţie presa culturală orădeană este jalnică. Aţi încercat să vedeţi ce se întîmplă nu prea departe de Debrecen?
      Dar aşa în general… în orăşelel mai mici decît Oradea dincolo de graniţele noastre?

      Presa locală este specializată pe scandalurile locale şi pe prostioare de doi bani.
      Despre Crişana, Jurnal Bihorean şi alte publicaţii de genul acest voi vorbi altă dată. Am avut cel puţin trei experienţe personale. Informaţia de Vest? Dacă ăsta este jurnalism, atunci păstraţi-mi şi mie un loc.

      Îmi daţi o veste bună. Mă bucur că sala lui Harry a fost plină. That’s good! Înseamnă că va mai veni!

      Păi tocmai de asta n-a mai fost un mister, domnule Gabi, că am făcut şi noi cîte ceva 🙂
      Am trecut pe la principalele magazine de instrumente muzicale şi le-am dat pontul ca să-i anunţe pe clienţi. De la om la om! Cel mai sigur! Nu subestimaţi mecanismul zvoner-răspîndac 🙂

      Să auzm numai de bine şi de muzică bună. Mulţumesc de intervenţie şi iertaţi-mi tonul vesel de duminică seara.
      Am avut o zi grea. Am şi cîntat!

  5. gabi b. zice:

    Chiar te rog sa incerci sa ne surprinzi si cu alte colaborari!
    Chestia cu anuntul respectiv ma surprinde foarte si evident, George trebuie sa-si asume actiunea facuta insa, din nefericire, treaba asta se intampla uneori si la case mult mai mari si chiar mai departe de Debrecen, dar, nu e o scuza, desigur.

    Mai incolo exista presa culturala oficializata din cauza ca exista si manifestari culturale deosebite, exista festivaluri cu traditie de muzica buna (Ljubljana, Saalfelden, Nickelsdorf, etc.),exista spectacole in care evolueaza cei mai valorosi artisti ai momentului, exista nise ptr. cultura alternativa, independenta, exista cam orice vrea consumatorul.

    La noi, cum bine ai punctat, manifestarile culturale sunt cam la nivelul presei culturale, adica sunt cam absente.

    In rest sint oarecum de acord cu tine, chiar si tonul obosit dovedeste un partener de dialog absolut agreabil.

    • Marius David zice:

      Draga Gabi B.
      Mă bucur că mi-ai răspuns!
      Da, voi reveni cu siguranţă la site-ul vostru, deja este în blogroll-ul meu.
      Ar trebui deja să se mărească vizitele 🙂
      Glumesc!
      Da, se pare că gîndim la fel şi visăm la fel referitor la Oradea. Haideţi să facem împreună ceva.
      Vreau să îl aduc din nou pe Caius Hera cu Theorba de data asta.
      Un concert Ioana Anastasiu şi altele.

      Să încercăm!
      da, mulţumesc de îngăduinţă, plăcerea dialogului nu a fost mai puţină de aceată parte.
      cu multă prietenie,
      mc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.