Apa şi chitara

Umiditatea este un factor de luat în seamă pentru orice fel de instrument, fie acesta din lemn, metal etc. Voi vorbi doar în dreptul chitării pentru că am văzut atîtea instrumente minunate distruse de neglinenţă sau ignoranţă sau amîndouă însurorate.

headstockhygrometer

1. Lemnul lucrează tot timpul. Se usucă sau se umezeşte. Nu este adevărat că o chitară cu cît este mai uscată cu atît este mai bună. Lemnul are nevoie de umiditate. Dacă nu are umiditate, se usucă şi crapă în mod special pe la încheieturi.

2. Chitara are nevoie de un procentaj de 37% umiditate. Acesta este ideal. Aşa spune maestrul lutier Dumitriu că este în atelierul dînsului. Unele cutii pentru instrumentele preţioase sînt dotate din fabricaţie cu hidrometre şi sisteme de umidificare-dezumidificare automate (soluţii speciale ale căror evaporări sînt controlate electronic).

3. Acest procentaj este destul de greu de obţinut. VAriază în funcţie de vreme, variază în funcţie de locul geografic (încercaţi în Chicago să obţineţi o asemenea umiditate 🙂 ), dacă aveţi plante sau nu în apartament etc.

5. Primul lucru pe care trebuie să îl faceţi este să vă cumpăraţi un instrument de măsură al umidităţii, un hygrometru. Sînt destul de ieftine. Unele nu sînt foarte performante, dar şi unul care aproximează este bun. Sînt două tipuri, analog şi digital. Nu vă luaţi după indicaţiile de normalitate de pe cadran. Eu folosesc un Intelli 301 pe care l-am luat de la Hora şi care are mai multe funcţii, acordor, termometru, hygrometru etc. Normalul este între 30 şi 70%.

w73ghi

6. Dacă umiditatea este prea mare, adică trece de 80%, atunci trebuie să vă cumpăraţi un deumidificator. Se găsesc la Obi, Praktiker sau Bricostore, sau în orice magazin cu produse de acest gen. Atenţie, majoritatea au o rază de acţiune doar de 20 m pătraţi, dar ajută. Eu am două şi le scurg la trei zile de cîte o cană cu apă. Face bine oricum. Şi pentru plămînii voştri este toxică prea multă umiditate, dar şi prea puţină.

7. Dacă umiditatea rămîne sus, vorbiţi cu mama, sora, soţia să hotărîţi asupra florilor care vor fi mutate sau sacrificate definitiv. 🙂 Florile produc „efect de seră” 🙂

8. Aerisiţi zilnic. Chiar dacă afară plouă, veţi observa că imediat după deschiderea geamurilor, umiditatea se reduce drastic. Oricum este bine să aerisiţi, nu?

Dacă umiditatea este prea mică, atunci folosiţi umidificatoare. Sînt nişte dispozitive destul de simple. Un burete umed într-o carcasă de plastic plasată în cutia suport pentru chitară sau chiar între corzi. Eu am unul cumpărat, dar după acel model am mai făcut vreo 5 şi pentru viori.

Se ia un tub de plastic, se îndeasă în el burete, un capăt se acopere, se umezeşte cu o seringă buretele. Prin evaporare treptată lemnul instrumentului se va umezi, dacă puneţi acel furtun între corzi. Simplu.

9. Feriţi chitara de ploaie. Nu luaţi chitări valoroase la colind. Dacă intraţi într-o încăpere în care se face condens imediat, trebuie să aveţi o cîrpă moale la îndemînă pentru a şterge mecanismele apoi corpul chitării.

10. Chitara nu se spală :) Se unge cu uleiuri speciale. Atenţie la tipul de finisaj. Nu daţi cu orice polish pe chitară. Sînt chitări care au baiţuri şi lacuri care pot fi dizolvate de anumite componente ale polish-urilor. Sînt lacuri făcute manual. Compoziţia acestora este foarte pretenţioasă şi cere întreţinere specială. Mai bine ştergeţi doar cu o cîrpă netedă pînă la o consultanţă de specialitate.

11. Griff-ul se unge cel puţin o dată pe an cu ulei special.

12. Corzile sînt afectate şi ele de umiditate. Se oxidează. Corzile, şi dacă nu sînt “cîntate” ar trebui schimbate la şase luni pentru un sunet bun.

Pentru alte dispozitive vezi aici şi AICI.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Chitara, Pt. studenţii mei, utile. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

16 răspunsuri la Apa şi chitara

  1. Aţi pus câteva paragrafe de 2 ori ..

  2. ioan daniel zice:

    Cat or fi dat baietii dela Praktiker PENTRU POMENIRE?

  3. cristividican zice:

    Avem si noi la Biserica mandoline, iar la inceput nu stiam de ce la unele fete se ruginesc corzile, desi sunt corzi de marca, foarte bune. Am aflat astfel ca unele le tineau ziua in bucatarie. Dar, tot n-am inteles de ce 2 mandoline tinute in acelasi loc, la una au ruginit corzile, iar la cealalata nu (au acelasi tip de corzi)!

  4. funlw65 zice:

    Excelent „bibeloul” din imagine. Ideea este super. Mai ales daca e vorba de o chitara complet distrusa, cu chei faine…

    Excelent!

    Multumesc si pentru articol!

  5. mihai h zice:

    Da,suntem si noi la capitolul de reinviere a instrumentelor nefolosite de mult timp ,si probabil unele prea uscate ca sa mai poata suna decent.Coroziunea corzilor se poate datora si celui ce cinta ,spre exemplu stiu ca nu e bine sa atingi corzile pianului ,se vor coroda mai repede din cauza aciditatii pielii.

  6. Marius David zice:

    Nimic, Ioan Daniel, dar voi pune şi Obi şi Bricostore, ca să fie corect.

    Asemenea bibelori se pot face la cîte chitări am văztut eu în stare de distrugere completă. A propos, dacă aveţi vreunul vreo chitară din care nu se mai poate face nimic, spartă, ruptă… etc. Nu o aruncaţi, daţi-o la meşteru, se poate salva. Vă arăt mai încolo ce se poate face.

    Am nevoie însă de tehnicitatea lui Funlw65.

    Cristividican, depinde de corzi depinde de apropierea de sursa de umiditate, d emulte lucruri.

    Mandolinele trebuie ţinute la fel ca orice alte instrumente din lemn. Dacă le ţineţi în biserică unde sînt diferenţe mari de temeperatură, atunci se vor dezlipi şi corzile vor rugini mai repede din pricina condensului.

  7. ….. 10. Chitara nu se spală Se unge cu uleiuri speciale. Atenţie la tipul de finisaj. Nu daţi cu orice polish pe chitară. Sînt chitări care au baiţuri şi lacuri care pot fi dizolvate de anumite componente ale polish-urilor. Sînt lacuri făcute manual. Compoziţia acestora este foarte pretenţioasă şi cere întreţinere specială. Mai bine ştergeţi doar cu o cîrpă netedă pînă la o consultanţă de specialitate….
    Atentie la chitarele din seria ECO de la HORA REGHIN, acestea au finisaj pe baza de apa si stergerea acestora nu se poate face cu substante ce se folosesc la corpuri cu luciu. La chitarele de acest gen incercati sa aveti mainile cat mai uscate cand cantati, urmele lasate pot ramane mai mult timp fata de cele lacuite. In privinta celor lacuite incercati sa nu folositi substante pe solventi, deoarece … se stie ce urmeaza. Daca aveti un spray nu pulverizati direct pe chitara, incercati pe un material textil de genul finetului, cu o textura cat mai moale si apoi stergeti chitara. Atentie, nu folositi in exces, ca iar apar probleme

    • Marius David zice:

      da, multumim de informatie, domnule GAbriel Harapescu.
      Unul dintre uleiurile cele mai bune este cel de lămîi. Pentru grifuri.
      Trebuie tinut cont de tipul de lac, daca este nitrolac este mia putin pretentios, daca sint lacuri naturale sau pe baza de apa atunci lucrurile stau diferit.

      Ce fel de finisare are REgunul?

  8. Ovidiu zice:

    Am si eu o intrebare 😕 detin doua chitare cea pe care am inceput …(hora reghin student n sunburst clasica) si cea pe care cant acum (ibanez v70 western).Recent la chitara clasica a inceput sa i sara lacul de pe ea…si pot spune ca nu e o chitara veche …dar se pare ca a inceput sa i sara.Am folosit ca substanta de curatare acel tub pentru mobile si lemn tratat „pronto” .Are vreo legatura substanta folosita ? afecteaza lacul intr un fel anume ? dar lasand deoparte problema …poate imi puteti sugera o solutie :).Eu m am gandit sa cumpar lac de la mobile sa adaug acolo unde ‘s a crapat’ …dar nu stiu deocamdata daca va functiona sau va inrautati problema.Orice sfat este bine venit 🙂 …

  9. Pingback: Apa şi chitara, postcapitalismul şi dl. Iliescu, « La patratosu

  10. lacrad zice:

    Reblogged this on Lacramioara and commented:
    de luat aminte!!!!!

  11. Gavril Alexandra zice:

    Daca o chitara este pastrata intr-un mediu cu o umiditate ce depaseste 50%, ce urmari va avea acest fapt si cum putem inlatura consecintele?

    • Marius David zice:

      dacă este între 50-60% nu este o problema.
      Chiar este nevoie de umiditatea aceasta.
      dacă este prea uscat atunci este mai grav. Lemnul crapă.
      Să nu aveți undeva 80-90%, Doamne ferește!
      La noi în țară umiditatea naturală este foarte prietenoasă cu chitarele, așa că nu vă faceți multe grji. Bine că nu trăiți în Arizona 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.