Fotografierea ca asasinat (VB)

Carlibaba funeral Jesus

Cârlibaba, februarie 2008. Incorectitudinea politică a fotografiei – vorbeşte răspicat despre moarte. Totul în urma ei devine moarte, trecut îngropat. Walter Benjamin sugerează că imaginea fotografică îşi are sursa în piatra funerară. Fotografiile devin semne ale cadavrelor, semnături ale unui trecut veşnic prezent. De unde şi fascinaţia pentru dezastru şi morbid în cultura vizuală modernă.

E destul să ne uităm la câştigătorii de la World Press Photo sau să ne amintim de autori precum Saudek sau Witkin. A fotografia pe cineva fără voia lui înseamnă pe undeva a-l condamna la moarte, la un soi de îngheţ veşnic. Este un asasinat simbolic. De aici şi spaima primitivului că simultan cu imaginea i se fură şi sufletul, la pachet.

O bună definiţie a fotografiei ar putea fi aceea de absenţă a realului, sau cel mult de emanaţie a realului, după cum spune Roland Barthes.

Voicu Bojan

www.diafragma9.ro

Avatarul lui Necunoscut

About Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Imagine-aţie, In-text-esant. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 Responses to Fotografierea ca asasinat (VB)

  1. Avatarul lui Sergio Sergio spune:

    Perfect de acord cu tine!

  2. Avatarul lui SDM SDM spune:

    Una dintre cele mai provocatoare poze pe care le-am văzut. Oare ce a fost în mințile celor prezenți …?
    Zăpada de pe mormânt spune că personajele au venit ulterior îngropării mortului. Prezența lopeților în scenă, ce par a fi abandonate, precum și pământul afînat, creează o imagine de groază, dacă nu chiar incultură: au descoperit ceva și s-au speriat.
    Oricum, unul este supărat și pus pe fapte, vrea să rezolve problema !!!
    SDM

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.