Vă puteţi imagina o lumea a bărbaţilor fără cravată? Fără multitudinea de dungi şi culori, picăţele şi pătrăţele, carouri şi imprimeuri. Cravate cu desene, cu steaguri, tematice, presidenţiale cu dungi în diagonale, din mătase, din cîrpă, de înnodat, cu elastic, cu noduri mari şi noduri mici, în trei, în patru, chiar în şapte îndoituri, late şi înguste, lungi şi scurte, ţipătoare şi discrete, cu insemne de club, de armă, militare şi civile…
...............................................
Inutil accesoriu bărbătesc, leneş şerpuitor pe burţile greu de ascuns, “gîtlegău” atîrnător prin mîncare, este singura pată de culoare ca pana la papagal în cenuşiul-negriul-alburiul costumelor noastre, între pantofii cremuiţi şi chelia lăcuită. Folos? Cît globurile pe pomul de Crăciun sau cît rama la fotografie? Cît ghiveciul pentru floare sau cît coperta pentru carte? Dacă orice accesoriu ar avea vreo funcţie, care ar fi funcţia practică a cravatei? Acoperitoare pentru nasturii de la cămăşi? Intermezzo între părţile sacoului? Platformă vişinie pentru acul de cravată din aur? Mijloc de încriptare a unui mesaj către comunitate? Cîte una sau toate la un loc.
De la ososul zurbagiu cochet pînă la patronul hipertensiv şi supraponderal toţi ne încrăvăţim! De ce?
...............................................
Vă puteţi imagina starea “fără cravată”, starea de priveghere-preaveghere la orice amănunt, de suspiciune faţă de orice-i “moft”, privirea ascuţit-acră faţă de tot ce-i inutil şi despre care nu ştii de unde vine? E starea bunicilor noştri “fără cravată”.
...............................................
Ei măcar ştiau, aşa naiv cum îşi explicau ei… ei ştiau de ce NU, noi, generaţie gîtuită şi cu glasul stins în faţa oamenilor cumsecade, nu ştim de ce DA, aşa cum nu ştim de ce facem brad, cozonaci de paşti, ouă roşii, de ce tăiem porc la sărbătoare de prunc, aşa cum ştim de ce tăiem miel la moarte de Dumnezeu.
...............................................
Starea “fără cravată” nu este o stare de relaxare, aşa cum au venit politicenii noştri la primele negocieri, este stare de trezie, stare de strajă, aşa cum repeta Marcu Nichifor (tot fără cravată) “să fim cu maaare bagare de samă!!!”-
...............................................
Starea de "fără cravată" este starea în care lăsăm starea socială la o parte, "doftoricirile", funcţiile, lozincile, formulele, prefixele şi cărţile de vizită.
...............................................
Suspiciunea, fariseismul, legalismul şi circumspecţia inutilă sînt învecinate cu acestă stare. Sigur! Dar nu aşa este tot creştinismul? Nu imediat ne bate pe umăr păcatul din dreapta? Binefacerea care devine diabolic act.
...............................................
Poate că ne-ar trebui o generaţie descrăvăţită, o generaţie care să refuze a purta ornamentul în favoarea unei declaraţii vestimentare, cu “moft” profetic, că este în starea de nelinişte care precede răspunsul la întrebarea DE CE?
...............................................
https://mariuscruceru.ro/2009/01/05/fara-cravata/
Cartea Sensul vieţii – viaţa şi opera lui Viktor Frankl poate fi lecturată parţial aici.
Mai multe detalii despre viaţa şi opera psihiatrului vienez supranumit şi „Profetul sensului vieţii” pe pagina lui Viktor Frankl de pe Wikipedia românească unde se găsesc o serie de legături către materiale documentare de mare valoare, din care menţionez:
filmul documentar Frankl’s Choice, realizat de Ruth Yorkin Drazen, şi narat de actorul Richard Dreyfuss, şi care poate fi vizionat pe site-ul Societăţii americane de cancer ASCO
filmul documentar The Power of Vision despre valoarea pentru supravieţuire pe care o are nevoia de sens, pe care Viktor Frankl o înfăţişează ca forţă motrice primă în fiinţa umană, realizat de Global Dialogue Center)
În limba română au apărut 3 cărţi de referinţă:
Omul în căutarea sensului vieţii, Viktor E. Frankl, Editura Meteor Press, 2009, Bucureşti (traducător Silvian Guranda) – cartea poate fi comandată aici
Teoria şi terapia nevrozelor, Viktor E. Frankl, Editura Trei, 2009, Bucureşti – cartea poate fi comandată aici
Sensul vieţii – viaţa şi opera lui Viktor Frankl, Silvian Guranda, Editura Risoprint, 2009, Cluj – cartea poate fi comandată aici
mulţumim pentru link-uri
„Se ridică următoarea întrebare: poate fi depăşită suferinţa cu decenţă şi în afara creştinismului?”
Realitatea arata ca da… Hindusii, budistii si alti au o viziune si un mod de a interpreta, prin care depasesc cat de cat propria suferinta.
Totusi cred ca doar in crestinism exista posibilitatea ca suferinta sa fie transformata in lucruri valoroase. Sunt lucruri foarte valoroase care nu pot fi castigate in alte conditi…
Sunt lucruri foarte valoroase care nu pot fi castigate in alte conditi…
Care sunt acelea?
Multe…
De pildă, să ajungi să înduri suferinţa cu demnitate şi curaj .
Sau să ajungi să poţi să îi rămâi credincios lui DUMNEZEU în ciuda faptului că nu înţelegi de ce a permis o astfel de suferinţă cumplită peste tine şi nu te izbăveşte de ea, măcar că ai făcut tot ce ţine de tine şi nu există un motiv care să îl împiedice să îţi asculte rugăciunile.
Şi aşa mai departe.
E mai bine să le descoperi singur.
Şi să nu uităm că una este să auzi despre aceste lucruri valoroase de la alţii, şi cu totul altceva este să le trăieşti pe pielea ta, în astfel de condiţii limită.
şi eu sînt curios să aflu răspunsul la această întrebare
Un exemplu: pentru a putea realiza anumite lucruri mai deosebite este nevoie de o concentrare nervoasa extrem de ridicata pe anumite circuite care se pot forja numai in momentele de traire extrema, in special in cazuri de necesitate maxima…
Ai perfectă dreptate, 2nan! Foarte mare dreptate. În miezul unei bătălii „pe viaţă şi pe moarte” cu boala fiului meu am descoperit MINUNĂŢIA DEPENDENŢEI TOTALE DE DUMNEZEU în toată plinătatea ei. Şi asta e ceva ce nu se mai poate pierde sau uita!
Amin! Privind in urma la suferintele (nu de natura fizica) prin care Dumnezeu m-a trecut si inca ma trece, pot spune cu tarie ca m-au smerit si au dat un suflu nou dedicarii fata de Creator.
Interesant!
Ioan 1:1
„la inceput era „Sensul”,
si „Sensul” era cu Dumnezeul,
si „Sensul” era Dumnezeu!”
SDG!
Ei, nu putem lua lucrurile chiar aşa, simplist.
Reducţionismul nu a făcut niciodată, nimănui, vreun serviciu.
Dimpotrivă.
Logos mai înseamnă, de pildă, şi raţiune – v. aici în dicţionarul Greek Bible (v. şi logosul suprem şi logoi-i din lucrurile cosmosului, în filosofia platoniciană).
Daca în teologie, când avem de a face cu textul Sscripturii, ar fi să ne permitem joaca de a face operaţii de genul „x=a, dar a=3, de unde rezulta x=3” (ceea ce din păcate se cam şi întâmplă în tiparul gândirii elenistice), începutul prologului lui Ioan ar suna cam aşa:
„La început a fost raţiunea şi raţiunea era cu dumnezeu şi raţiunea era dumnezeu”
Cred ca nu are rost sa mai descriu la ce năstruşnicii ar duce asta!
Cum fiecare din noi avem raţiune, ar înseamna că eram şi noi „acolo”, adică „la început”, şi că suntem „bucăţele din Dumnezeu” (de pildă în iudaismul mistic apare ideea aceasta de „scânteie divină”, scopul final al creaţiei fiind de a „aduna laolată toate aceste scântei divine, bucăţele din sufletul lui Adam Kadmon, omul primordial, care s-a „spart” în miliarde de suflete-surori; adică de a-l întregi pe Dumnezeu etc.)
Încă un exemplu: să ne amintim de Albert Einstein care, întrebat de un rabin dacă crede în Dumnezeu, a răspuns „cred în Dumnezeul lui Spinoza” (e de menţionat ca Baruch Spinoza a si fost excomunicat, blamat si izolat, sub acuzaţiile fie de panteism, fie de ateism).
„Nu cred într-un Dumnezeu căruia îi pasă de creaturile Lui, şi cu atât mai puţin cred într-un Dumnezeu care să răsplătească sau să pedepsească creaturile Lui pentru binele sau răul făcut. Cred într-un Dumnezeu care este Inteligenţa [raţiunea – ca mai sus] universului şi care creează şi distruge neîncetat, fără niciun alt scop” (Albert Einstein – Cum văd eu lumea, Ed. Humanitas)
Îţi sună a Dumnezeul Bibliei? Sau a „Dumnezeul părinţilor” lui Einstein, „Avraham, Yitzhak şi Yaakov”?
Deci… atenţie!
p.s. hai, încă un exemplu, că merită: o soră scumpă de credinţă, trecută de 70 de ani, intelectuală, cu o purtare de altfel cât se poate de morală, are o teorie a ei: „la început a fost Informaţia, şi Informaţia era cu Dumnezeu şi Informaţia era Dumnezeu”; să o credem şi să ne întoarcem la teoria info-materiei veşnice, inteligente şi nemuritoare?
Ioan 1:1 Spune mai mult decit „La inceput era Cuvintul.” Cuvintul „Logos” are multe implicatii atit filosofice cit si linguistice.
Ioan cunostea filozofia greaca si implicatiile filozofice ale cuvintului „logos”; noi il simplificam, si spunem simplu „Cuvintul”. Atit Ioan cit si audienta lui cred ca erau constient de mutiplele segnificatii ale acestui cuvint arhicunoscut (si „arhineinteles”).
Crini
1. Acum, dacă ai putea să aduci măcar un singur argument – biblic sau extrabiblic, dar din epoca respectivă, adică apostolică – cum că „Ioan cunoştea filozofia greacă şi implicaţiile filosofice ale cuvântului ‘logos'”, ţi-aş rămâne foarte recunoscător.
2. De asemenea, dacă ai duce fraza până la capăt, ca să înţelegem pe deplin ce ai dorit să comunici cu această ipoteză deocamdată nedovedită, conform căreia un iudeu monoteist – la origine pescar – „ar fi cunoscut filozofia greacă şi implicaţiile filosifice ale termenului ‘logos'”: şi, dacă ar fi fost aşa, care este ideea pe care doreşti să o lansezi? Ce legătură vezi în Evanghelia lui Ioan cu filozofia greacă?
p.s. dacă nu poţi furniza dovezi pentru punctul 1, este evident că punctul 2 rămâne în afara discuţiei.
James Barr tocmai cu acest argument atacă dicţionarul Kittel, cum că Ioan nu ar fi stat în Biblioteca din Alexandria.
Domnul Silviu, ca oamenii sa simta nevoia a ceva trebuie mai intai sa observe ca le lipseste… Ori pentru destul de multi cautarea unui sens al vietii nu prea fost suficient de motivatoare incat sa ii determine sa il caute. Gandirea cu propriul cap este dureroasa, necofortabila, implica asumarea de riscuri, asa ca multumirea cu reducerea vietii la o vegetare viscerala este mult mai aproape, desi mortala pe termen mai lung…
Cand am citit prima data postarea aceasta (recunosc ca nu am citit si link-urile) m-am gandit la mine. Eu am gasit sens in viata cu mult timp in urma in … iubire, vazuta ca sentiment pur. Si aceasta pentru ca iubirea este natura lui Dumnezeu. Si El traieste prin Sine tocmai datorita faptului ca natura Lui este iubirea. Viata unui om are sens doar daca este o viata de iubire…
La final pun 2 melodi care exprima in textul lor destul de bine si realist aceasta idee. De fapt 1 Corinteni 13.
http://www.youtube.com/watch?v=tjNY3rNKZLc
„Chiar daca as profetii, si as sti chiar misterele toate,
Chiar de-as avea o credinta incat sa mut muntii in mare,
Fara dragoste nu sunt nimic….”
Si:
Ai perfectă dreptate, Pomişor.
Şi, într-adevăr, ai găsit cel mai sublim sens pe care îl poate atinge omul – în iubire.
Cum frumos descrie şi Frankl în cartea sa, Man’s search for meaning:
Suntem liberi să găsim un sens (1) în ceea ce facem, (2) în ceea ce experimentăm (binele, adevărul, frumosul
din natură sau cultură) ori în iubirea noastră pentru o altă persoană, şi (3) cel puţin în atitudinea pe care o luăm
faţă de o situaţie în care ne confruntăm cu o suferinţă inevitabilă.
Şi aici, un extras grăitor despre subiectul în discuţie, din cartea mea:
Frankl nu este omul care să vorbească despre dragoste ex catedra, ca un savant moralist scorţos şi lipsit de
seva vie a experienţei personale. El o face ca unul care a simţit şi înţeles din plin valoarea iubirii. În anii
grei, de lagăr, dimpreună cu „nenumăratele ocazii norocoase sau miracole – indiferent cum ar vrea cineva să le
numească” – ceea ce l-a ajutat să supravieţuiască condiţiilor deosebit de aspre şi presiunii psihologice continui, a
fost şi iubirea pentru soţia sa, Tilly. Atunci şi acolo, „reală sau nu… înfăţişarea ei, mai luminoasă decât
soarele, era prezentă” în sufletul său. „O auzeam răspunzându-mi, îi priveam surâsul şi privirea plină de
încurajare.” În acele condiţii extreme Frankl a realizat şi trăit cu toate fibrele fiinţei sale forţa adevărului
cântat şi preamărit de atâţia poeţi şi gânditori: „dragostea este cel mai înalt, supremul ţel la care omul poate să
aspire”. Abia în astfel de momente extreme putem pricepe înţelesul acelei mari taine pe care omenirea o poartă cu
sine de-al lungul dramei sale istorice: „salvarea omului este prin iubire şi în iubire”
P.S. Ştii că am vrut să îţi fac cadou cartea cu câteva luni în urmă, dar nu mi-ai mai trimis adresa…
Oferta rămâne valabilă. Scrie-mi pe privat sau aici.
Buna,
As dori sa cumpar cartea „SENSUL VIETII – viata si opera lui Viktor Frankl”. Am incercat sa fac comanda pe http://www.viktor-frankl.ro/contact.php insa fara succes.
Ma puteti ajuta in vreun fel?
Multumesc mult,
Tabita
Hmmm, chiar nu am idee. Voi încerca să vorbesc cu domnul Guranda, traducătorul, să vedem daca mai sînt exemplare. Probabil s-a epuizat stocul.