Chicago: unire sau amestec?

Stăteam de vorbă ieri la masă cu familia. Pentru că avem prieteni pe care i-am întîlnit în călătoria pe care tocmai am încheiat-o, prieteni care au legătură cu ambele biserici din Chicago, a venit din nou în discuţie chestiunea unirii celor două comunităţi baptiste.

– Ce se mai întîmplă? Ce s-a întîmplat duminica acesta?

– Nu ştim… să ne rugăm în continuare..

– Să se unească sau să nu se unească…care ar fi o rugăciune mai bună..

– Dar, tati… se UNESC sau SE AMESTECĂ?

Da, acum îmi sare ca sarea în ochi diferenţa dintre unire şi amestec. Dacă cele două biserici vin împreună, cel mai bine ar fi să se unească. Mă tem că fiind contextul dat, primejdia unui amestec în locul unei autentice uniri este mai mare.

Unirea rezultă într-o singură fiinţă, amestecul păstrează culoarea de la început, unirea este definitivă, amestecul poate fi desfăcut, pentru că în amestec nimic nu este săvîrşit-desăvîrşit. Din unire rezultă o familie, dintr-un amestec, doar o adunătură, iar adunăturii i se face poftă de carne şi de castraveţi şi de Egipt.

Nu ştiu dacă unirea dintre cele două comunităţi este cea mai bună idee, nu ştiu dacă ne vom ruga ca unirea să fie cu putinţă neapărat, ar ştiu bine că avem un motiv serios de rugăciune: Doamne, dacă tot este să fie, să fie unire, nu amestec!

 

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, intrebările lui Naum. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

23 de răspunsuri la Chicago: unire sau amestec?

  1. Excelenta intuitia copilului!

    De multe ori ma aflu in aceasta situatie: se prezinta cauza pentru care sa ma rog, dar, nestiind ceea ce Dumnezeu doreste ca finalitate ma rog ca Dumnezeu sa aiba mila si sa Isi implineasca voia Sa. Dar simt privirea scrutatoare a unora care ma acuza direct de „lipsa de credinta” (in a cere vindecarea sau rezolvarea intr-un anumit fel a situatiei respective)

    In acelasi timp, am trait cateva momente cruciale in viata in care am cerut lucruri explicite lui Dumnezeu in rugaciune, si in care Dumnezeu a raspuns (favorabil).

    Deci, nu stiu care este mecanismul dar, in cazurile mentionate, am avut de la inceput un sentiment de impartasire totala a suferintei persoanei pentru care am mijlocit astfel ca ma rugam direct pentru rezolvarea pe care am dori-o noi.

    Cum explicati acest lucru si care ar fi pozitia potrivita a unui crestin in astfel de cazuri?

    Multumesc!

  2. ACIDUZZU zice:

    Sunt pentru UNIRE ! In nici un caz AMESTEC ! Ati explicat destul de Biblic, amestecul si ce „recolte” de…castraveti, praz, ceapa si usturoi da…Si morminte egiptene. Ah, si cat ravnim doar la cavouri placate cu marmura rosie de Ruschita sau Moneasa, sau de Carrara pentru nababi…
    Si cand te gandesti ca lui Moise nu i se stie nici pana in ziua de astazi locul mormantului. Atunci cand „te-ngroapa” Dumnezeu, doar El iti va cunoaste locul… sau poate ti-l cunosti si tu dinainte (dar fefuzi sa ti-l asiguri pe drept cuvant ca…ADEVARAT LOC DE VECI !

    revenind la UNIRE, Domnul Isus are o frumoasa, sincera si fierbinte rugaciune in Ioan 17.
    Ah, si cat a dorit El UNITATEA…Inca din Ioan 1:11-18; Ioan 10:1-39: Ioan 13:1-17; ioan 15:1-35.

    Logica UNIRII este bazata pe iertare.
    Iertarea este gratuita. Poruncita chiar in primul rand de Domnul Isus. Impacarea este cel de-al doilea pas facut in veredea realizarii unirii. Aceasta IMPACARE este conditionata de un Legamant care incepe aproape conjugal in Osea 3:3: Ramai numai a Mea…”
    La nivel de macrocosmos, Dumnezeu a impacat lumea cu Sine DOAR prin Hristos !

    Cunosc o biserica de pe coasta de vest a pacificului (nu dau detalii aici) care a fost „rupta” in trei prin glasul „profetic” al unei femei (retineti, „femei” nu sora de credinta!)
    I s-a spus „bun-venit” in biserica (si, culmea, chiar de catre pastorul local !) in pofida celor avertizate de Cuvantul Sfant in 2 Ioan 7-11 !(versetul 12 imi confera dreptul la a relata alte amanunte…) Cat timp „roorocea ea, pastorul bisericii tinea maiinile ridicatre in sus…
    Asa de „efect” au fost aceste mesaje profetice incat in cateva saptamani Biserica ce altadata era asa de strans unita in Hristos, s-a divizat in trei denominatiuni (una dintre ele plecand chiar cu pastorul cu mainile ridicate…), ca…”rod al muncii sufletului ei de profetesa…”

    Cei statornici, au ramas in Biserica si uniti langa Cuvantul Domnului
    Au urmat aproape zece ani de „dispersare”…spirituala (intre timp „profetesa” a fost exclusa chiar de fostul pastor cu…mainile ridicate in sus, pe motiv de…curvie) si cu incepere din primavara anului trecut, una dintre cele doua fractiuni a depus o cerere de reprimire in grup. Biserica ce si-a dovedit statornicia si care intre timp crescuse atat numeric cat si calitativ spiritual, isi alesese un pastor nou, si care obisnuia foarte mult sa-si tina mainile (incepand de-acasa) foarte mult timp impreunate in rugaciune…(nu doar ridicate in sus). Hotararea bisericii statornic unite a fost: „da, suntem de acord pentru o reprimire, pentru unire dar cu cateva conditii:
    1. Primirea sa fie personala pentru fiecare solicitant;
    2. Primirea sa fie facuta pe baza unui angajament de respectare a principiilor biblice de credinta si traire curata;
    3. Innoirea legamantului personal in fata bisericii;
    …Si asa a fost…

    Deocamdata atat, dar sper sa fie „de efect” atat doritorilor de…”reprimiri” cat si sincerilor cautatori de unitate in Hristos, nu pe alte criterii…

    • Marius David zice:

      da, stimate Aciduzzu, mai este un cuvint posibil… ASIMILARE. Întrebarea este cine pe cine, care pe care.

      • ACIDUZZU zice:

        Frate Marius,
        Cuvantul „asimilare” se „preteaza” mai mult in politica! Adica statele mari si puternice, le-au „asimilat”, „le-au anexat” pe cele mici si fara vlaga (financiara), nicidecum le-au dezmembrat, le-au divizat si apoi…le-au cotropit.
        Ca tot se poarta dictonul: „Divide et impera !” Adica…”asimileaza”, frate ! Asimileaza !

  3. elisa zice:

    Aciduzzu,
    nu este acelas lucru aici;
    sunt deja doua biserici , ficare cu personalitatea ei;
    in fiecare Domnul a lucrat diferit, fratii adunindu-se la inchinare, chiar daca
    mai existau alte biserici.
    Eu nu vad de ce sa nu fie doua biserici, banuiesc ca sunt in zone diferite;
    in acest caz este greu sa inteleg ca e mai bine sa dispara de pe un teritoriu
    biserica locala.
    Chicago este un oras in care se pierde ceva vreme sa ajungi la..biserica locala.
    Dumnezeu stie mai bine; daca este de la EL : SA FIE !
    Daca nu, sa impiedice El acest lucru.

    • ACIDUZZU zice:

      Sora Elisa,
      Eu nu sunt impotriva nici ca pe fiecare strada din Chicago sa infiinteze cate o biserica a Domnului si nu sunt nici impotriva unirii. Fiecare biserica decide in dreptul ei. Discutia de aici se poarta pentru o unire. Sunt pentru o unire in Domnul dar „in chip cuviincios si cu randuiala” !( I Corinteni 14:33,40.) Si acest text nu se refera numai la…darul proorociei.
      Unirea se realizeaza perfect doar „in Hristos” ! Ca sa realizezi o unitate perfecta trebuie sa fii gata sa renunti la cate ceva din partea ta si sa accepti ceva nou, de dragul unirii. Pana acum nu se discuta renuntarile celor ce vor sa se uneasca. Si-au exprimat doar intentia. Dezbaterile urmeaza…si-apoi vom vedea ce fel de unitate se realizeaza in consecinta !
      Aici am prezentat nu caz care aduce lamuriri multe si bune despre fenomenul in sine. De ce se unesc aceste Biserici ? Desigur ca din cu totul ate motive decat „ruperea”…Caci, la urma urmei, o „rupere” poate insemna o capacitate de…”roire” ! Asta in cazul in care stupul roit si-a gasit „matca”. Si-asta inseamna eminamente sanatate !
      Nu sunt in masura sa analizez conditiile ruperii dar asa vad eu inceputul unei apropieri sincere de Domnul si „in Domnul, pentru o biserica de tip „2in 1” ( ca samponul, bunaoara: si spala si trateaza cu balsam…) Nu-i asa ca-i ideala o astfel de unire ? Auzi, 2in 1…!
      O Doamne, nu fa din mine un analist de fenomene bisericesti ca asta ar insemna sa numar si cate oale mi se sparg mie in cap !

  4. Între cele două medii a existat un filtru de separare, care acum e pe cale să fie abandonat. Moleculele dintr-o parte vor trece în cealaltă parte şi în prima fază va rezulta un AMESTEC. Rămîne de văzut dacă moleculele intrate în reacţie nu vor degaja prea multă căldură, dacă unele nu se vor depune pe fundul vasului de prea multă saturare sau dacă se vor UNI- vorba copilului, şi, mai ales, e interesant ce va rezulta din acestă unire.
    Metafora e cumva chimică- nu alchimică- dar merită atenţie, pentru că şi oamenii se mişcă corpuscular şi tot mai brownian prin solventul creştin…

    • Marius David zice:

      nişte nebuni se jucau într-o cameră…
      săreau unii peste ceilalţi, se îngrămădeau..
      – de-a ce vă jucaţi, măi
      – sîntem nişte spaghetti într-o oală fierbinte
      cîţiva stăteau şi nu se amestecau printre ceilalţi, stădeau de-o parte lipiţi de zid şi oarecum feriţi
      – voi, voi nu vă jucaţi cu ei … aşa-i
      – noi ne-am lipit de oală.

  5. Totul depinde de lideri. Dacă ei se unesc, se unește și poporul. Biserica este divizată (chiar dacă la aceeași adresă) atunci când există factori de polarizare. Cei mai puternici poli de separare sunt liderii. De asemenea, cred că sunt unele poziții anterioare diferite ale celor doi pastori care trebuie negociate în particular. Dacă vor avea o platformă unită, unitate va aduce.
    Să nu uităm de interese personale: două comitete, doi dirijori pe fiecare post, cântăreți, recitatori…
    Brrr, nu va fi ușor oricum. De aceea este bine să se facă, dar trebuie MULTĂ rugăciune!

    • Marius David zice:

      Nu, nu-i aşa, frate Cristian Ionescu. Mă tem că nu este aşa. DAcă se unesc liderii, poporul îi urmează? Dar ce avem aici, monarhie medievală? Hmmm.
      Ce înţeleţeţi prin lideri? Pastorii? Sau pastorii sînt liderii oficiali, dar mai sînt şi alţi lideri, formatori de opinie? Dacă pastorii dau semnalul, poporul îi va urma neapărat?Cred că este mult mai complex totul. De acee cred că trebuie să urmărim ce se întîmplă la Chicago pentru că poate fi un caz care să ne dea curaj şi altora sau o dezumflare, care să răpească speranţele altora sau… de ce nu… o lecţie de realism pentru toţi.

      Cel mai cumplit ar fi următorul scenariu: ne amestecăm pînă se rezolvă problema financiară a ambelor biserici, amîndouă fiind în criză, după care se creează din nou două sau mai multe comunităţi. Absolut înfiorător.

      • Nu contrazic în esența lui obiectivă argumentul dvs. Dar în condițiile specifice (subiective, nu normale) ale diasporei, lucrurile stau puțin diferit. În mare parte, comunitățile nu s-au centralizat în jurul unei identități colective (nu spun că e bine sau rău, ci doar o realitate). De aceea un lider trebuie să fie foarte atent deoarece, la semnalul său, comunitatea o poate lua razna rău de tot (avem exemple!). Sistemul denominațional nu este prea dezvoltat, iar pe plan local se pot crea monopoluri (uneori spre bine, alteori spre rău). Mai ales în centrele mari unde există comunități numeroase, polarizările s-au făcut nu numai pe principii și preferințe (deși s-a ajuns și la acestea) ci, de multe ori pe conflicte de personalitate. Vă aduceți aminte de celebra expresie ”la corturile tale Israele”. În conglomeratul comunitar, unde avem de-a face cu o coloratură regională (și nu numai) diversă, coagularea se realizează în termeni uneori ciudați (mă înțelegeți). Acum, s-ar părea că acest lucru funcționează în favoarea pastorilor ”monarhi”. Nicidecum! Când ești prea creditat cu succesul, ești în aceeași măsură vinovat de insucces. Și, posibil, demis.

        • Marius David zice:

          da, frate Cristian Ionescu, înţeleg ce spuneţi. Cred că am cunoscut destul de bine medul şi atmosfera din bisericile din emigraţie. De 13-14 ani lucrăm împreună în proiecte misionare.
          Am prieteni dragi şi scumpi în aceste biserici. tocmai de aceea scriu, pentru că mă doare foarte mult durerea lor, mă bucur cu bucuria lor.

          Ca să o spun pe cea dreaptă.. cînd vorbiţi de monopoluri şi alte chestiuni de genul acesta.. principii şi preferinţe… situaţia este cam aşa.. cei care au bani, chiar dacă nu sînt foarte pocăiţi au un cuvînt greu de spus, uneori chiar şi deasupra pastorilor. Am dreptate sau nu?

          De asemenea, coagularea regională este o problema, aşa cum spuneţi. Fiecare vine din altă biserică şi în biserica lui totul a fost ideal, aşa că la Bucureşti, Sibiu, Suceava a fost cel mai bine… aşa trebui să fie şi la Chicago.

          Eu zic să continuăm să ne rugăm şi să vedem cum va lucra Dumnezeu.

    • george zice:

      „… două comitete, doi dirijori pe fiecare post, cântăreți, recitatori…Brrr, nu va fi ușor…”
      Frate Cristian, depinde daca respectivii lideri au mentalitate de „sef” sau de „slujitor”
      – seful nu mai vrea al sef langa el …
      – slujitorul mai vrea un slujitor langa el …
      Cu ocazia asta, se va vedea cine e „sef” si cine e „slujitor”.

      • Frate George,
        teoretic aveți dreptate.
        Un pic mai rău stăm cu practica…
        Doamne-ajută!

        • george zice:

          Frate Cristian, frate Aciduzzu, pe alocuri stam bine si cu practica. Un exemplu: fr. Daniel Branzai relateaza intr-o predica prima sa intalnire cu fr. Petru Lascau: “m-am intalnit pe aeroportul din New York cu Petrica Lascau pentru a merge in misiune. Am facut cunostinta, ne-am cantarit din priviri, si dupa cateva schimburi de cuvinte AM ACCEPTAT IMEDIAT SA FIU VIOARA A DOUA…”
          Deci … se poate. Doamne-ajuta!

          • ACIDUZZU zice:

            Personal il cunosc pe fratele Daniel branzai inca din perioada de formare in dura „retorta” si „creuzetul” acceptarii de a fi „vioara a doua…” Felicitari pentru reusita ! Nu si-a derogat vocatia.
            Asta inseamna sa stii sa fii vioara intai chiar daca accepti sa fii cea de-a doua vioara ! Sunt sigur ca va va mai face astfel de…surprize, dar la scara mai mare…, soon !
            Oare nu asa avertizeaza intelepteste si fratele prezbiter Iacov in capitolul 2:1-5, completandu-L astfel, printr-o perfecta parafrazare, pe Domnul si fratele sau, Mantuitorul Isus din Nazaret? ( Luca 14:7-11: Ci, tu, cand esti poftit, du-te si te aseaza in locul cel mai de pe urma; pentru ca atunci cand va veni cel ce te-a poftit, sa-ti zica: „Prietene, muta-te mai sus !” Lucrul acesta iti va face cinste inaintea tuturor celor ce vor fi la masa impreuna cu tine. Caci oricine se inalta, va fi smerit; si oricine se smereste, va fi inaltat !”)

            Aceste cuvinte fac parte din intelepciunea proverbiala a evreilor ( Proverbe 23:1…; Proverbe 27:1-2…); si sa nu uitam ca fratele daniel are destul sange de evreu in dansul…asa incat sa exceleze in comportari si manifestari de exceptie ! Sa fie binecuvantat in Numele Domnului !

      • ACIDUZZU zice:

        Frate George,
        Iata la ce se „preteaza” politica formarii de lideri, nicdecum de ucenici !

        Ei, bine, „slujitorul mai vrea un slujitor langa el” pentru indoirea (dublarea) puterilor de slujire. Dar seful ? Cin se vrea sa fie adjunct daca politica este pentru creare doar de lideri..?
        Lideri peste cine ? Peste cei „asimilati desigur ! Ca peste cei uniti, lider poate fi doar
        Hristos !

    • vio zice:

      Cred ca exista riscul de polarizare a membrilor unei biserici care are doi lideri chiar daca cei doi au platforma unita..Unii se vor simti mai aproape de unul, iar altii de celalat.
      Pana si in Biserica Primara s-au intamplat astfel de lucruri.

  6. Pingback: Cronici mondene (50) Fătul Gheorghe şi Ileana fără Cosînzeana « Vindecătoru

  7. Cristi B zice:

    „Rămîne de văzut dacă moleculele intrate în reacţie nu vor degaja prea multă căldură, dacă unele nu se vor depune pe fundul vasului de prea multă saturare sau dacă se vor UNI- vorba copilului, şi, mai ales, e interesant ce va rezulta din acestă unire”.

    Este ușor de anticipat ceea ce va rezulta, portocale mecanice, al cărui miez zemos va fi folosit la stoparea rumorilor, iar cojile vor fi distribuite pentru vindecarea vindecătorilor, vindecăreți.

  8. ACIDUZZU zice:

    Fratilor,
    Curat, murdar !
    Lasaram problema unirii si conditiile asimilarii in schimbul subiectului cu…”sexul premarital in bisericile evanghelice”, exclusiv cele doua care trebuie sa se uneasca !
    Pentru unii mai juvenili este scuzabil, acceptabil si „tolerant” chiar, dar pentru cei mai multi care se pretind acusi ca-s…”imbatraniti de zile”, este o nota minima si contrastanta cu prorpia…”senctute” sa uite de problema unirii.
    Daca biserica este unita (sau asimilata in Hristos) putem sa trecem la procedeul igienizarii, incepand cu mintea, si cu „orice gand care il facem rob ascultarii de Hristos”.
    Pana atunci degeaba ne justificam indiferenta pentru aceasta jonctiune benefica intru intarirea capacitatii vietii duhovnicesti a doua biserici devenite una singura si „in Hristos”, numai pe motivul ca am vrut sa devenim sfatosi pentru generatia tanara care pare-se este cam demultisor scapata de sub…epitropii si mentorii spirituali, incepand in primul rand cu parintii trupesti…

  9. vasile zice:

    cred ca folosim mai degraba un limbaj lumesc decit biblic.unde gasim noi in biblie cuvintul de lider,cum se prezinta Pavel cind isi incep e sa-si screie epistolele ,cum se prezinta Petru si ceilalati apostoli.Pavel ii screi lui timotei astfel in cap 4,,Daca vei pune in mintea fratilor aceste lucruri vei fi un bun slujitor al lui Iisus fiinca te hranesti cu cuvintele credintei si ale bunei invataturi pe care ai urmat-o pina acum.

    • ACIDUZZU zice:

      Probabil „fratii” mileniului III au uitat cu desavarsire de disputa dintre apostoli despre…cine sa fie cel mai mare, adica lider ! La spalarea picioarelor din Ioan 13, la vindecarea bolnavilor, la invierea mortilor, la ajutorarea saracilor au fost doar „robii netrebnici”. Nu cunosc „picior de lider” ! Insusi MARELE LIDER, Domnul Isus S-a facut slujitor si rob tuturor !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.