Noul rebel

Ravi Zacharias, apologetul care tocmai a vizitat România, îl citează pe G. K. Chesterton

Noul rebel este un sceptic care nu se va încrede pe deplin în nimic, care nu cunoaşte loialităţi, prin urmare nu are cum să fie un adevărat revoluţionar. Iar faptul că se îndoieşte de absolut totul îl împiedică atunci când vrea să denunţe ceva, orice. Fiindcă orice denunţare presupune o lege morală de un fel sau altul, dar revoluţionistul modern se îndoieşte nu numai de instituţia pe care o denunţă, dar şi de doctrina pe baza căreia denunţă. Aşadar scrie o carte în care se plânge că oprimarea imperială ofensează superioaritatea de sine a femeilor, apoi scrie o altă carte în care se insultă pe sine. Îl bleastămă pe sultan fiindcă datorită lui fecioarele îşi pierd virginitatea, apoi o insultă pe doamna Grundy fiindcă şi-o păstrează.

Ca politician se plânge că războiul e o risipă de vieţi, dar apoi, ca filozof se plânge că viaţa însăşi e o pierdere de vreme. Un pesimist rus denunţă un poliţist că a omorît un ţăran şi apoi dovedeşte pe baza celor mai înalte principii filozofice că ţăranul ar fi trebuit singur să-şi ia viaţa. Un om denunţă căsătoria ca fiind o minciună, apoi îi denunţă pe politicienii aristocraţi că o tratează ca pe o minciună. Spune că steagul este o balonaş de săpun, dar apoi îi învinuieşte pe opresorii polonezi şi irlandezi că au spart balonaşul. Omul din şcoala de astăzi merge mai întâi la o întâlnire politică unde se plânge că sălbaticii sunt trataţi ca nişte bestii, apoi îşi jobenul şi umbrela şi merge la o întâlnire ştiinţifică unde dovedeşte că ei sunt de fapt nişte bestii. Pe scurt, revoluţionistul modern, ca sceptic infinit, îşi submină la nesfârşit propria sa minte. În cartea sa despre politică atacă oamenii care batjocoresc moralitatea, iar în cartea sa de etică atacă moralitatea fiindcă batjocoreşte omul. Prin urmare omul modern în revolta sa a devenit perfect zadarnic în orice fel de revoltă. Tocmai fiindcă se revoltă împotriva a toate şi-a pierdut dreptul de a se revolta împotriva oricărui lucru.

Textul este tradus de Natan Mladin.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în In-text-esant. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

13 răspunsuri la Noul rebel

  1. Alex Androne zice:

    „…omul modern în revolta sa a devenit perfect zadarnic în orice fel de revoltă” …
    Un fel de ..”rebel fără cauză”!. …
    „…se revoltă împotriva a toate şi-a pierdut dreptul de a se revolta împotriva oricărui lucru”
    Aşa este!

  2. Marius David zice:

    Alex, nu cred ca este o mai bună descriere a revoluţionarilor vremii noastre.

  3. vaisamar zice:

    „Orthodoxia” a fost publicată de câţiva ani în româneşte la Editura Paralela 45, cred. Chesterton are un stil absolut inconfundabil. E aproape imposibil de tradus de o manieră care să „do him justice”. Citesc acum „The Everlasting Man”. Splendid!

  4. Alex Androne zice:

    Aşa e, Marius! Mă întreb, însă, dacă în aceste timpuri în care trăim mai poate fi posibilă vreo „revoluţie” în adevăratul sens al acestui cuvânt. Mi se pare că azi oamenii se lasă tot mai puţin mânaţi de idealuri, de ţeluri măreţe, de dorinţa de a lupta pentru o schimbare capitală a unei realităţi. Am devenit atât de materialişti, încât totul se reduce la bani şi putere. Nici n-au visat comuniştii de odinioară cât de tare va prinde materialismul propovăduit de ei (într-o formă destul de idealistă!).
    Şi-atunci cum rămâne cu omul contemporan care se revoltă împotriva la toate? Textul de mai sus cred că răspunde foarte bine!

  5. Marius David zice:

    draga Vaisamar, abia astept sa vad traducerea. Da, la fel si Os Guiness, foarte greu de tradus.
    SA vad si eu cine incearca o traducere a lui Os Guiness.

    Alex. probagil este mai bun termenul pecare NAtan este gata sa il propuna, nu revoluţionarul de azi, ci REVOLUŢIONISTUL, ceea ce este cu totul altceva. Revoluţionarul este mînat de idealuri, revoluţionistul este un neliniştit de circumstanţă, de serviciu, fără substanţă şi legitimitate. Revoluţionarul este altruist, idealist, naiv poate, prost, da, se poate. Revoluţionistul este egoist, doreşte răstunări numai pentru a-şi legitima propria trăire de-a-ndoaselea.

  6. vaisamar zice:

    Tocmai am văzut că şi Humanitas a publicat de câteva zile Ortodoxia, presupun că într-o nouă traducere. Presupun, dar nu sunt sigur. E posibil să fi cumpărat pur şi simplu traducerea veche.

    De Os Guiness n-am cetit (încă) niciun rând. M-aţi făcut niţel curios…

  7. Marius David zice:

    Aş recoamda cartea Prophetic Untimeliness (încerci o traducere?) 🙂

    Voi căuta ortodoxia în orice traducere, am citit-o în engleză pînă acum

  8. Pingback: Şi vom fi …. liberi… homo homini lupus « Marius Cruceru

  9. foarte adevarat!e interesant cum putem crede simultan adevaruri contradictorii,care se neaga reciproc,si asta fara sa ne dam seama!cred ca la un momentdat ne putem revolta impotriva propriei noastre revolte,daca pot spune asa!

  10. Pingback: Dărnicie, Dragoste, Obrăznicie, Tupeu, Rebel, Borcanul cu religie murată « La patratosu

  11. storyteller zice:

    Reblogged this on memories told….

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.