Incompetentul Petru (P)

Ucenicia presupune schimbarea competenţelor. Ai fost pescar de peşte, acum te fac pescar de om. Petru este în devenire. Ucenicia desfiinţează proverbul: cîinele bătrîn nu mai învaţă lucruri noi.

Petru se mişcă în Evanghelie între cele două competenţe ale sale, cea nou cîştigată, pentru oameni şi cea veche la care se întoarce cînd este în depresie, după moartea Domnului, la undiţele sale.

grecorepentant-peter.jpg

Din moment în moment iese de pe axa pescăriilor sale, de om şi peşte, peşte şi om şi încearcă a deveni umblător pe ape. Ratează.

Tragi-comică ratare.

Cînd Isus este vîndut, Petru îşi încearcă talentul de războinic încercînd să lupte cu un cuţit de eviscerat peşte.

Petru nu ştie să mintă, nu ştie să îşi schimbe accentul şi vorbirea, nu ştie să meargă pe ape….

Petru încearcă să taie un gît. Nu ştie, este incompetent. Vrea gîtul şi îi iese urechea. Prost mînuitor de sabie. Cosorul nu-l ascultă în mîna de pescar care a tăiat doar în burţi de peşte.

Ratează din nou. Trist-dramatică ratare.

Tot ce face Petru în alte domenii de competenţă decît Evanghelia şi pescuitul de oameni este glorioasă ratare şi facere de rîs…. chiar şi fostul său domeniu de excelenţă. Nici să pescuiască nu mai ştie şi nu mai poate fără Domnul (Ioan cap. 21)

Ucenicia se desăvîrşeşte atunci cînd toate domeniile de performanţă ale trecutului sînt lăsate în urmă.

Fostul pescar devine păstor… Paşte mieluşeii Mei,

Războinicul ratat devine împăciutor între oameni, Paşte oiţele Mele.

Ucenicul trebuie să fie de rîs, frînt şi învins, ratat în mod desăvîrşit şi umilit la el acasă pentru a fi antrenat să lucreze schimbarea competenţelor în alţii.

Pescarul descalificat la scenă deschisă devine cel mai bun maestru pentru cei care doresc să devină pescari de oameni.

Războinicul ruşinat devine cel mînuitor al cîrjei pastorale.

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Fabrica de barbati, Gînduri, Meditaţii, Oameni, Periegeza, Pătrăţoşenii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

28 de răspunsuri la Incompetentul Petru (P)

  1. mike zice:

    frumos portret 🙂

    se poate dezvolta chiar mai mult .

  2. bloggersnack zice:

    Augustin, un amator; Petru, incompetent… Cine urmeaza? :P:P
    Frumos articol!

  3. Alex zice:

    Tare frumos ai spus, dragă Marius! Uite, tocmai aseară am văzut la tv un film despre Sf. Petru. Actorul care l-a interpretat: Omar Shariff. Foarte frumos. O replica am reţinut-o: în final, bătrân şi neputincios, se plângea în sinea sa Domnului: „Doamne, sunt bătrân, oare ce mai aştepţi de la unul ca mine? Tu nu ştii cum este să fii bătrân!” Apoi îşi revine în sine şi îşi dă seama de gândul greşit. Domnul îl chema la Sine! Şi a plecat spre Roma…pentru ultima oară. Spre cea mai glorioasă călătorie!
    De-am fi cu toţi la fel de …”incompetenţi”!

    • Marius David zice:

      Alex, ştiu filmul, este excelent, şi replica aceea face toţi banii…. Doamne, tu nu ai fost bătrîn…
      DAr pe cruce Domnul Isus a purtat toate suferinţele noastre, inclusiv bătrîneţea.

  4. uwe zice:

    Sa zic, sa nu zic… Nu zic.

    • Marius David zice:

      Ziiiiiiiii. Totuuuuuuuuuuuuuuşi! 🙂

      • uwe zice:

        Eu zic ca ucenicii si-i face Isus singur. Restul indivizilor care se ocupa de ucenicizare mi se par niste oameni care incearca sa produca efectul pentru a mima cauza. Avand chiar manuale de studiu biblic pentru ucenicizare. Hm? Ce spui?

        Oricum… urata tentativa de a considera mantuirea un proces tehnologic, in cursul caruia ucenicizarea e o etapa inspre produsul finit.

        • Dani zice:

          Ma Uwe, da’ nu de la Isus porneste marea trimitere pe care o pomeneste MAtei in al lui capitol 28?:”Mergeti si faceti ucenici…”. Acum ce’ntelege fiecare prin ucenicizare… aiasta’i alta poveste.

          • uwe zice:

            Da ma, da… eu inteleg „mergeti fiecare pe unde va e locul cel mai potrivit, si fiti voi insiva astfel incat sa poata lucra Dumnezeu prin voi si sa-si faca Isus ucenici folosindu-va de persoana voastra”. Sint curios care sint sensurile cuvintelor in greaca.

            • Marius David zice:

              nu, deloc, nu se poate traduce asa…. FIŢI VOI ÎNŞIVĂ????
              wrong!!!!
              Muriţi voi înşivă poate!
              Căci nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăieşte în mine, pot totul în Cristos care mă întăreşte? Ţi se pare cunoscut?

              Locul potrivit? Ne alegem noi locul potrivit? Cum? Nu vezi ironia Domnului care ne aruncă în cele mai nepotrivite locuri pentru noi, dar potrivite pentr El?

              Folosindu-se de persoana noastră??? Cea mai spurcată unealtă!
              Este un oximoron ce spui: fiţi voi înşiva ca sa poata lucra Dumnezeu prin voi… şă-şi facă ucenici folosindu-se de persoana noastră…

              Creştinismul este o religie a mortificării eului firesc, care trebuie distrus cu entuziasm şi hărnicie.
              Abia cînd ne vom da noi din cale Dumnezeu îşi va putea face ucenici, că vorba cuiva „Dumnezeu vrea fii, nu vrea nepoţi …. „

          • uwe zice:

            „folosindu-se”

        • Marius David zice:

          Nu, nu şi-I face, tocmai de asta ne-a ales pe noi.
          Din păcate Dumnezeu are un singur plan şi gata. Cu nişte rataţi ca noi şi alţii să-Şi lărgească Împărăţia. I speak for myself.
          cine consideră mîntuirea un proces tenhologic, deloc nu am semnificat asta.

          ucenicizarea este DUPĂ mîntuire, în sens pur… tehnic… tehnologic, dacă vrei 🙂

  5. augustin ioan zice:

    Mai este si episodul de pe Tabor, al schimbarii la fata, cand Petru „baiguie” ceva catre Iisus, despre construirea a trei colibe, spune Biblia, „nestiind ce spune”. Acest episod cum il comenteaza teologii. Eu sugerez o lectura din prisma nevoii elementare, subconstiente de adapost, dar de ce sa se fi adapostit Iisus, Moise si Ilie? Adapostul i-ar fi fost necesar lui Petru, cel coplesit de slava si de acea lumina, nu?

    • Marius David zice:

      Stimate Augustin Ioan, bine aţi venit în acest spaţiu.
      Sînt sigur că vor fi apreciate contribuţiile dumneavoastră.

      da, nu m-am gîndit niciodată la chestiunea asta. Este eyes opening.
      La fel cum a fost discuţia cu Dr. Dorin Frandeş, director şi dirijor al Filarmonicii din Arad, despre sonosfera Noului Testament. Putem vorbi despre o oikosferă a Noului TEstament.
      Ar fi interesant de dezbătut… toate spaţiile, locaşurile locuibile şi locuite, nelocuite… de la peştera naşterii pînă la odaia Nunţii din Apocalipsa.

      Vă pun o întrebare: cum imaginaţi construcţiile Cetăţii Cubice Ierusalimul Ceresc de pe ultimele pasaje din Apocalipsa?

      REvenind la comentariile teologilor…

      Sînt cîteva direcţii…
      1. Ceel trei colibe nu sînt pentr ucenici, ci pentru cei trei, Isus, Ilie şi Moise, Petru este altruist

      Iată dovada în pasaje

      Matei17:4 Petru a luat cuvântul şi i-a zis lui Isus: „Doamne, este bine să fim aici; dacă vrei, am să fac aici trei colibe: una pentru Tine, una pentru Moise şi una pentru Ilie.”
      Marcu 9:5 Petru a luat cuvântul şi i-a zis lui Isus: „Învăţătorule, este bine să stăm aici; să facem trei colibe: una pentru Tine, una pentru Moise şi una pentru Ilie.”
      Luca 9:33 În clipa când se despărţeau bărbaţii aceştia de Isus, Petru i-a zis lui Isus: „Învăţătorule, este bine să fim aici; să facem trei colibe: una pentru Tine, una pentru Moise şi una pentru Ilie.” Nu ştia ce spune.

      2. Cele trei colibe sînt o sugestie a Sfintei Treimi, pe lîngă intelesul facil al versetelor de mai sus.
      3. Cele trei colibe sînt o sugestie pentru înlocuirea templului corupt cu un alt loc de închinare, după cum ştiţi, muntele este loc sacru în mentalitatea antică.
      Petru sugerează o nouă înălţime pe care să locuiască Cristos cu profeţii.

      Dacă mergem spre patristică… este o întreagă desfătare simbolică.

      IEronim, homilia 80, îl deplinge pe Petru pentru că tot nu vede advărul
      Apoi Origen, Cristostom, Beda comentează faptul Isus apare cu cei doi profeţi în diferite feluri. Profeţii repzentînd toată tradiţia veterotestamentară.
      În felul acesta, prin gura lui Petru se confirmă legătura lui Isus cu tradiţia şi linia profetică a lui Isus.
      Acelaşi Ieronim citeşte pasajul în următoarea cheie… Norul care se aşează peste cei trei este de fapt un al patrulea cort, cortul Duhului Sfînt
      Cortul harului Sfîntului Duh, abia acel cort este cel adevărat, în felul acesta Isus şi profeţii răspund propunerii cu totul deplasate făcută de Petru.
      Aceeaşi Homilie 80, CETEDOC 0594, 6.216, FC 57:166.

      • augustin ioan zice:

        Va multumesc. Despre locuri, spatii si arhitecturi in Biblie s-a scris mult, pana si eu am facut-o in Fiinta si Spatiul (Bucuresti, ALL, 1992), iar reprezentari arhitecturale ale Ierusalimului ceresc si ale Templului s-au facut cam in toate stilurile arhitecturale crestine, ba chiar se da ca tema in multe scoli americane (eu am vazut exercitii de „traducere” din text in proiect facute de Stanley Tigerman, unul dintre marii arh.postmodernisti americani. Exista analogii intre planul Ierusalimului si mandala Pithapada (dupa care e facut, spre pilda, orasul indian Jaipur), samd. Si, da, discutiile inter-disciplinare (daca nu de-a dreptul cele transdisciplinare) sunt de-a dreptul mind-blowing, de cele mai multe ori.
        Multumesc pentru raspuns. Evident, colibele sunt pentru cei trei (Moise, Ilie si Iisus), desi, spuneam, nu ei par sa aiba nevoie, ci „spectatorii”, in frunte cu Petru.

        • Marius David zice:

          Stimate Augustin Ioan,

          Am cartea, am citit-o cu nesaţ în timpul facultăţii, în 1993, la Iaşi. Ştiu proiectul acela, eu mă refeream la ceva mult mai amplu. La o inventariere şi taxonomizare a tuturor spaţiilor care apar în Biblie. Ce idee nastruşnică ar fi un asemenea proiect transdisciplinar, teologi şi arhitecţi, pentru a găsi soluţiiapoi pentru arhitectura bisericească din România, care de atîtea ori dă în prost gust. A propos, ce părere aveţi de catedrala din Arad. Am văzut-o ieri. Mi se pare absolut oribilă. ORIBILĂ.

          Dar Catedrala Metropolitană din Iaşi, cea construită de Carol I, parcă este o masă răsturnată cu picioarele în sus.

          Referitor la textul nostru… acolo este ironia textului… Ceilalţi trei au nevoie de colibi, pentru că Cei Trei, Isus şi marii profeţi, au fost acoperiţi de celălalt cort, cel ceresc, norul!

          • augustin ioan zice:

            Catedrala din Arad, ca multe alte mascari construite dupa 1989 de toate confesiunile, ne vorbeste despre faptul ca, intrerupand generatiile care reincepusera, in perioada interbelica, sa descopere misterele bunei arhitecturi urbane de ample dimensiuni, la cinci sute de ani dupa caderea Constantinopolei, a trebuit sa ne reinvatam singuri, pigmei cum suntem, uitandu-ne la maestri si reinvatand, intai, sa invatam cum se gandeste un lacas de cult, abia dupa care sa ne apucam de tras linii…
            Cat despre proiectul de cercetare propus, haideti sa haidem! Puteti conta pe mine. Dar am o veste trista: putem descoperi multe in Vechiul Testament, dar putine in cel nou, sau nu destul ca sa propunem o „noua” arhitectura. Dar putem reciti intreolalta principii.

      • Ganditor zice:

        Daca problema consta in simplul fapt ca Lege, reprezentata prin Moise, proorocii, reprezentati prin Ilie si Harul, adus de Cristos nu sunt contemporane si nu pot ocupa acelasi loc in spatiu si timp?
        (observatia nu-mi apartine, dar nu voi pierde ocazia de a o propune spre considerare).

  6. andreea zice:

    Multumesc, frate Marius! A fost incurajarea Celui drag si Sfant sa citesc randurile acestea in momentele de fata!

    Fiti binecuvantat!

  7. elisa zice:

    Termenul ucenicizare este impropriu,oare nu americanii l-au adus?. 🙂
    nu cred ca e romanesc.
    Domnul nu a zis „mergeti si faceti ucenicizare,ci”faceti ucenici”

  8. Ganditor zice:

    Remarc o neantelegere intre uwe si marius.Fie-mi permis sa incerc o punte intre cele doua opinii. Asa cum vad eu, amandoi au dreptate, dar vorbesc despre lucruri diferite.

    uwe a intentionat sa spuna, ceea ce simt si eu, ca in Imparatia Lui Dumnezeu intram prin ceea ce facem in fiecare zi, in fiecare moment, pentru ca El vine la noi acolo unde suntem autentici( noi insine, adica autentici, „perfect reali” , si nu in scenarii cautate, regizate” realmente perfect”, in expresia publica a credintei. Dumnezeu n-a incetat sa ne astepte in fiinta reala pe care o ascundem din dorinta de a da bine afara.Pentru acea parte din noi a venit Cristos sa moara!

    Da, eliberam acea parte autentica din noi cand o mortificam pe cealalta, parazita si trufasa.

    Ucenicizeaza cel ce se face „aproapele semenului” si asta se intampla pe unde „talharii” ies la drumul mare sa-si caute victime.

    • Ganditor zice:

      sa si motivez: doar partea autentica din noi ( cea care este nestiutoare de ea insasi, asa cum este roua, deci, lipsita de orice merit intentionat) este capabila sa fraternizeze in atitudine si mesaj.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.