Monteverdi swingizat sau jazz monteverdizat?

De cînd ascult muzică mi-au „văzut” urechile aproape de toate.

Am ascultat tot felul de contratenori, de la Vitas pînă la contratenori clasici, dar Monteverdi în acest stil este o supriză… încă nu mă dumiresc ce fel de surpriză.
De cîteva ori în viață am stat să mă gîndesc: îmi place sau nu? Am luat și o margaretă și am smuls petalele una cîte una: îmi place, nu-mi place, îmi place, nu-place…

Mai întîi vocea de cap masculină are o sonoritate aparte. Nici dacă închizi ochii nu te poate înșela auzul.
Apoi… ritmul și interpretarea.
Trebuie să recunosc că acel instrument baroc sună mai bine ca un saxofon… ritmul pe vihuele este fascinant… nu cred că sînt cu totul pe gustul meu anumite abordări …. coregrafice … să le spunem, dar chestiunea ne face să ne gîndim.

Asta-i sigur!

N-am putut să nu mă las cucerit de simțul umorului vezi minutul 2:50-2:54.

Iată un alt exemplu de interpretare ludică

Chiar în comentariul de prezentare al filmulețului se fac cîteva comentarii dezaprobatoare.

Ohimè ch’io cado, SV 316, for soprano and basso continuo, music by Claudio Monteverdi on an anonymous text, published in 1624 in Carlo Milanuzzi’s Quarto Scherzo della ariose vaghezze, an anthology of Venetian secular songs, along with two other works by Claudio Monteverdi: La mia turca che d’amor, and Sì dolce è ‘l tormento.

„Although arias and canzonettas make up most of the Quarto Scherzo, the collection also contains two strophic cantatas, one by Milanuzzi and one by Monteverdi. These ‘cantade’ were among the earliest compositions to be named as such, and represent classic examples of the so-called ‘strophic bass cantata,’ a genre almost entirely exclusive to Venice. As the title suggests, these early cantatas are simply settings of strophic variations above an unchanging bass, the first of which were composed by Monteverdi and his colleagues at San Marco, Grandi and Berti. Monteverdi had already demonstrated an affinity for strophic variations over an unchanging bass in his seventh book of madrigals (1619) with ‘Tempro la cetra,’ yet had not fully explored this soon-to-be favored compositional technique in a monodic setting, first illustrated in his ‘Ohimè ch’io cado’ printed in Milanuzzi’s Quarto Scherzo. The six verse cantata interspersed with ritornelli presents an intriguing set of variations that in many ways, represents a kind of prototype for the later solo strophic variations over the popular passacaglia and chaconne basses in the operas of Monteverdi and Cavalli.”
– Cory Michael Gavito
___

„Jazz” version arranged by Christina Pluhar

Philippe Jaroussky, countertenor
L’Arpeggiata, conducted by Christina Pluhar

Abbaye d’Ambronay, 18 September 2008

This work will appear (in a studio version) in the album „Monteverdi – Teatro d’Amore”, with Philippe Jaroussky, Núria Rial, Cyril Auvity, Xavier Sabata, and L’Arpeggiata conducted by Christina Pluhar, that will be released by Virgin Classics in January 2009.

I must confess that I dislike these anachronistic arrangements, whether they are made by Christina Pluhar, or even by the great René Jacobs, whose work I usually admire. But I find this performance much better than the short participation at the end of the Centenary Gala at Salle Gaveau, on 18 December 2007, and also funnier. However, I still think that poor Monteverdi should be spared this kind of outrage, just like Francesco Cavalli’s Callisto does not need a romantic violoncello solo in the middle of an aria, Herr Jacobs. 😉
___

Marc D.

What about you? vorba lui Caragiale…

răspunsuri? de la rubbish pînă la excellent….

Vă imaginați imnurile vechi reinterpretate în această manieră? Există un limbaj muzical care ar trebui păstrat cu epoca? Muzica serioasă trebuie interpretată serios? Dar dacă Monteverdi tocmai asta a intenționat și nu a avut mijloacele atunci, dacă a intenționat să fie ludic, jucăuș?
Un lucru este sigur, sînt adevărați profesioști cei de mai sus și ceea ce fac, în felul lor, este adevărat, fac foarte bine.

Ah!!!

Dar Psalmii? Ce fel de partituri imaginăm pentru Psalmi?

Avatarul lui Necunoscut

About Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Muzica, Schimb de iutuburi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 Responses to Monteverdi swingizat sau jazz monteverdizat?

  1. Avatarul lui Gabriela B Gabriela B spune:

    Love it!

  2. Avatarul lui adi adi spune:

    Ce instrument de suflat este acela din primul video? Seamana putin cu un clarinet la infatisare, cu un saxofon la sunet…:-??

  3. Avatarul lui Rodica Botan Rodica Botan spune:

    Am ramas acasa astazi de la servici. Am o durere de masea teribila.

    Ascultind la clipul de aici am avut senzatia ca sunetele ce le auzeam si durerea mea de masea aveau ceva in comun…amindoua erau uneori suportabile si pe cind deveneau acceptabile, un sunet ascutit sau o durere la fel de ascutita ma ridicau de pe scaun.

    Si eu am simtit nevoia sa aplaud la sfirsit…multumita ca s-a incheiat.

    Dar gusturile si culorile…cine le poate intelege?

  4. Avatarul lui Rodica Botan Rodica Botan spune:

    Aaaaa…al doilea clip mi-a placut…Dar cred ca m-a mai lasat si maseaua un pic!!!

  5. Avatarul lui adi adi spune:

    da, nu am fost eu atent, scrie la sfarsit ce instrument este: cornet. Ma rog, ceva precursor al cornetului contemporan 🙂

  6. Avatarul lui don quijote don quijote spune:

    Foarte frumoase vocea, aranjamentul, interpretarea dar mai ales scenariul din al doilea videoclip.

    Am o curiozitate: fierastraul din videoclipul acesta in ce familie de instrumente l-ai incadra? 🙂
    clipul e aici: http://www.youtube.com/watch?v=XLphXsa1a6A&NR=1

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Don, tocmai asta este dilema mea, dacă îmi place sau nu așa ceva…
      Joagărul de acolo este adaptat, este chiar un instrument muzical, cu acel joagăr nu se poate tăia nimic, este special consruit pentru muzică.
      Unde se încadrează… instrumente cu sunete realizate prin vibrație din aceeași categorie cu instrumentele cu coarde.

  7. Avatarul lui tudor tudor spune:

    E greu cu muzica…in special cu jazzul.
    Exista o estetica a uratului in pictura si in mai toate artele.
    Cam cum zgarie la ureche bocetul unei mame care-si ingroapa copilul , daca ascultam cu raceala si indiferenta.
    Am prieteni muzicieni de marca care recunosc ca nu „inteleg”Jazzul.Nici nu trebuie inteles , e vorba de inima si simturi nu de ratiune.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.