Sursum corda

În liturghia catolică este un pasaj în care preotul spune

– Sursum corda – sus inimile,

– Habemus ad Dominum, Le avem la Domnul, răspunde poporul.

 

În Predica de pe munte urmează o continuare naturală a pasajelor care vorbesc despre dărnicie, desspre pîinea nostră cea de toate zilele.

 

Textul prezintă trei tipuri de expresii

1. Afirmaţii hortativ-prohibitive

2. Afirmaţii gnomic-aforistice

3. Acestea sînt întreţesute cu explicaţii.

Deci avem un mic tratat de axiologie sau un scurtă enunţare a doctrinei „economice” a împărăţiei.

 

După ce Isus rearanjează mulţumile, răsturnînd ordinea socială impusă de oameni, după ce redefineşte neprihănirea şi răstoarnă standardele impuse pentru religiozitate de farisei, după ce redefineşte cine sînt adevăraţii cărturari şi adevăraţii profeţi, după ce răstoarnă cu totul viaţa religioasă, întorcînd-o în cămăruţe ascunse, oare nu trebuie să reaşeze şi paradigma de raportare la cele vizibile?

Textul s-ar putea structura pe patru seturi de hortaţii-prohibiţii, însoţite de cîte o explicaţie şi un principiu sau aserţiune. Cu fiecare dintre aceste „mişcări” parcă ne îndepărtăm de pămînt, devenim mai naivi, mai puţin practici şi realişti pentru a ne începe să vorbim „limba păsărilor” şi, ca nebunii, să imităm crinii de pe cîmp. 

Ne mutăm inima în cer, de la grija că n-am schimbat uleiul la motor şi n-am schimbat încă cauciurile de iarnă cu cele de vară, de la oala zepter spre grija cea mai mare din lume, să devii Sfînt ca Dumnezeu şi să cauţi să lărgeşti împărăţia prin dărnicie, post şi rugăciune, ne clătim ochii cu cele create pentru a vedea cele necreate, ne adunăm inima pentru a nu fi împărţită mamonei. 

 

***

Prima mişcare

 

1. Nu vă strîngeţi comori pe pămînt

2. Strîngeţi-vă comori în cer

Explicaţie – molii, rugină, hoţi le mănîncă pe pămînt, dar în ceruri, într-o nouă creaţie, nu-s molii, rugina nu se lipeşte de aur şi hoţul este doar tîlharul pocăit. 

Principiu I: Acolo unde este comoara acolo este şi inima. 

Inima nici măcar în piept nu trebuie adusă de pe coclaurile pe care zburdă, ci trebuie trimisă către ceruri. 

***

A doua mişcare

3. Nu vă îngrijoraţi… gîndindu-vă

4. Nu vă îngrijoraţi … zicînd….

Explicaţia: băutură, mîncare, îmbrăcăminte – ca grăunţele pentru păsări, petalele pentru crini.

 

Principiul: Sufletul mai mult decît ceea ce îl întreţine (în original este psyhe, care înseamnă şi suflet, dar şi viaţă lăuntrică, sine etc.), trupul (soma) mai mult decît ceea ce îl îmbracă.

Gîndirea trebuie curăţată, căci din prisosul inimii vorbeşte gura, apoi discursul trebuie corectat. 

***

Mişcarea a treia

 

5. Priviţi păsările cerului

6. Priviţi crinii pămîntului.

Explicaţia: Păsările nu seamănă, nu seceră, nu adună în grînare, dar sînt hrănite de Tatăl Ceresc şi crinii nu torc ţes, dar sînt mai îmbrăcaţi ca Solomon.

Principiul: Ochiul este lampa trupului.Perspectiva asupra lumii trebuie vindecată uitîndu-ne la creaţia lui Dumnezeu şi la rînduiala pe care El a aşezat-o în natură, trecerea de o zi a crinilor şi hrana de o zi a păsărilor.

Un ochi simplu (haplous) este opus unui ochi viclean (poneros), un ochi onest.

Predica ne cerne tot între cer şi pămînt, între cerul păsărilor, de astă dată şi pămîntul crinilor, pentru a învăţa că Tatăl Cerurilor ne poartă grija pe pămînt şi Dumnezeul crinilor ne îmbracă cereşte. 

 

***

Mişcarea a patra

 

7. Îngrijoraţi-vă pentru Împărăţia Stăpînului Dumnezeu şi pentru neprihănirea Lui.

(Împărăţie care este de mîine şi neprihănire care este imposibil de atins, infinită fiind)

8. Nu vă îngrijoraţi de răutatea zilei de mîine. Ziua de mîine se va îngrijora de propria ei răutate. 

Explicaţia: Nimeni nu poate adăuga un cot la vîrsta şi viaţa lui. Toate aceste lucruri le caută puţin credincioşii şi chiar păgînii.

Principiul: Nimeni nu poate sluji la doi stăpîni, şi lui Dumnezeu şi mamonei (banului, profitului, avuţiilor)

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Comentarii, Meditaţii, Periegeza, Predica de pe Munte. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Sursum corda

  1. Suntem crestini evanghelici si am lansat site-ul http://www.contracurentului.com pentru a-i ajuta pe cei care vor sa renunte la homosexualitate. Sunteti de acord sa facem schimb de linkuri?

  2. Clou Jan zice:

    Multumesc! Cred ca a fost una dintre cele mai bune seri. Ai fost foarte relaxat. Nu mai citi, daca se poate, se pierde focalizarea, vorba ta. Am fost foarte cercetat, ca sa folosesc limbajul de lemn.
    M-a intrebat cineva zilele trecute ce imi place cel mai mult la Iris. Stiam ca se pregateste o evaluare.
    Am spus: faptul ca se pot spune adevaruri atat de grele intr-un mod atat de relaxat si de amuzant.
    Am plecat trist acasa, dar zimbind. Sunt imprumutat in banca si am de platit aproape 1500 roni pe luna.
    Ai avut foarte mare dreptate cu robia. Nu ma mai pot gandi la nimic. Nu ma mai pot bucura de soare, de pasari, de crini.
    Ce sa fac, mesajul tau a sosit prea tarziu… cred.

    • Marius David zice:

      draga Clou Jan, multumesc de aprecieri, Da, am fost mai relaxat decit in alte dati, nu m-am mai grabit, am avut timp destul
      Este greu sa spui adevaruri grele oricum, mai greu este sa le spui cu un zimbet in coltul gurii, unii s/ar putea sa nu priceapa.
      Imi pare rau pentru situatia ta.
      Dumnezeu sa te ajute sa te eliberezi cit mai repede.
      Niciodata nu este prea tirziu in unele lucruri, in acest fel de lucruri…. cu siguranta nu.
      Dezleaga/te cit poti de repede.

  3. R. zice:

    lasa clou jan c-o sa te bucuri dincolo. lupta pt asta. altii se bucura aici.

    se poate asculta o inregistrare undeva a predicii dvs, dle cruceru?

  4. CNI zice:

    Si liturghia ortodoxa contine dialogul respectiv: „Anaschomen tas kardias”, „Echomen pros ton Kyrion”.
    Acest dialog, introducand anaforaua euharistica este comun tuturor familiilor liturgice, fie din rasarit, fie din apus.

  5. Beniamin Pop zice:

    Multumim Marius foarte mult pentru tot… pentru ca tai in carne vie cu ajutoul cuvantului… pentru mintea ta jucausa… pentru momentele muzicale… Domnul sa-ti rasplateasca tot efortul.

  6. Andreea zice:

    http://orthphoto.net/photo.php?id=41403&id_jezyk=1
    Este plasat acolo unde a fost dintotdeauna, in prefata la anaforaua euharistica (aducerea jertfei), si inainte de rugaciunea de multumire si de imnul trisaghion.

  7. Irina zice:

    se zice imediat dupa crez, cand preotul iese din altar si binecuvanteaza cu Sf. Cruce

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.