„M-am convertit”?

Spunem „m-am convertit” de parcă întoarcerea către Dumnezeu ar fi un act igienic precum spălatul pe dinţi sau lăutul în cadă. Reflexivul este exclus din structura semantică a verbului. Nu NE putem converti. Sîntem găsiţi, dar căutăm, sîntem aleşi, dar alegem, voinţa liberă nu este exclusă, dar nu este mai multă decît voinţa de a învia a unui mort care este înviat, dar este necesară credinţa slăbănogului care este întrebat .. mai vrei să te faci sănătos?

Pentru că este zi de Cincizecime, să ne aducem aminte că, fără cercetarea şi convingerea Duhului, nu ne-am fi înviat la credinţă.

Iată un text care descrie cel mai bine convertirea ca înviere. Cine altul este mai strălucitor în descrierea paradoxului convertirii decît maestrul paradoxului, Chesterton?

THE CONVERT
After one moment when I bowed my head
And the whole world turned over and came upright,
And I came out where the old road shone white,
I walked the ways and heard what all men said,
Forests of tongues, like autumn leaves unshed,
Being not unlovable but strange and light;
Old riddles and new creeds, not in despite
But softly, as men smile about the dead.

The sages have a hundred maps to give
That trace their crawling cosmos like a tree,
They rattle reason out through many a sieve
That stores the sand and lets the gold go free:
And all these things are less than dust to me
Because my name is Lazarus and I live.

~G.K. Chesterton

via G.K. Chesterton (facebook)

Avatarul lui Necunoscut

About Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în In-text-esant, Meditaţii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

20 Responses to „M-am convertit”?

  1. Avatarul lui Virginia B Virginia B spune:

    Evanghelia dupa Ioan, Capitolul 1:13. nascuti nu din sange, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu
    Capitolul 3
    :3. Drept raspuns, Isus i-a zis: „Adevarat, adevarat iti spun ca, daca un om nu se naste din nou, nu poate vedea Imparatia lui Dumnezeu.”
    4. Nicodim I-a zis: „Cum se poate naste un om batran? Poate el sa intre a doua oara in pantecele maicii sale si sa se nasca?”
    5. Isus i-a raspuns: „Adevarat, adevarat iti spun ca, daca nu se naste cineva din apa si din Duh, nu poate sa intre in Imparatia lui Dumnezeu.
    6. Ce este nascut din carne este carne, si ce este nascut din Duh este duh.
    7. Nu te mira ca ti-am zis: „Trebuie sa va nasteti din nou.”
    In chip firesc NIMENI NU S-A NASCUT SINGUR!
    Si duhovnicesc e la fel :TREBUIE SA FIM NASCUTI …DIN DUMNEZEU,DIN APA SI DIN DUH.

  2. Avatarul lui ACIDUZZU ACIDUZZU spune:

    Fiindca din nou sarbatorim Pogorarea Duhului Sfant, personal nu as vrea sa sarbatoresc doar comemorand ! Vreau sa fiu iarasi „strapuns la inima…” ! Nu-i totuna cu o simpla convertire !
    Convertire este mai mult sinonim cu…prozelitism, adica a trece de la o convingere la alta, de la o religie la alta, de la o forma de inchinare (manifestare) la alta; este ca si cum ai face un schimb valutar; adica a converti din (bietul) leu intr-o valuta cu o mai mare putere de cumparare.
    Convertirea inseamna doar a-ti schimba…”puterea de cumparare”, adica treci de la un cult la altul dar fara a-ti lepada metehnele. Cu alte cuvinte „aceeasi Marie, dar cu alta palarie !”
    Strapungerea inimii tine de modificarea structurala a intregii fiinte (” si trupul vostru, si sufletul vostru si duhul vostru, sa fie pazite intregi…”). Strapungerea inimii tine mai mult de nasterea din nou ! Schimbarea (prefacerea) care incepe cu „innoirea mintii voastre” (adica „metanoia” si „metamelomai” )

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      draga Adiduzzu, unii nu se convertesc, unii doar … se învîrtesc.
      Străpungerea inimii înseamnă moarte şi înviere într-o nouă fiinţă.

      • Avatarul lui ACIDUZZU ACIDUZZU spune:

        Adevarat !
        Cat despre raspunsul domniei-tale cu privire la „co-laborare la travalia” Iarasi este adevarat, intrucat trebuie sa doreasca si copilul nasterea ! in mod normal, acesta o doreste si „da semne de nerabdare” cu catva timp inainte atunci cand incepe a lovi cu genunchii…
        Tot atunci „doreste” sa se nasca si…firea pamanteasca…(Cei doi gemeni se luptau in pantecele mamei Rebeca…Genesa 25:22-23, cu aplicatie si interpretare spirituala in Galateni 5:17)

      • Avatarul lui ACIDUZZU ACIDUZZU spune:

        Si iarasi, frate Marius, primeste o poezie despre „proiectul de desavarsire artizanala” dupa intelepciunea data unora, dar nu de sus…

        DESAVARSINDU-I PE ALTII…
        (Balada neprihanitului…public…)

        Matei 5:20; 7:3-5; 23:13c; Luca 15:25-32;
        Romani 10:2; Galateni 4:17; 6:1-5,12-13,17.

        Cu ochi viclean şi scrutător,
        Din umbră numărându-I paşii
        Iubitului Mântuitor,
        Tot uneltind perfid, ca laşii,

        El, cel “neprihănit” în public
        Şi fariseu înveninat;
        Din Dumnezeu ne-având nimic,
        Cu cugetul său necurat…

        El, un “fruntaş” în Adunare,
        Cu-un scaun…rezervat în faţă,
        Vânând greşeli imaginare:
        Un cusurgiu…plin de povaţă…

        El, “exemplarul” cu…şablonul
        Care măsoară fapte, vine;
        Persoana lui e…etalonul
        Cu care mântuie pe-oricine !

        Te mustră aspru şi pe dat’,
        Cum că trăieşti în strâmbătate;
        Rupi spice-n Ziua de Sabat
        Şi că…mănânci cu nespălate

        Mâini de prost si rău crescut !
        Că nu dai zeciuială-n toate !
        Râvnind cu jind la-al tău avut,
        Te mustră aspru căci ţi-e…frate !

        Iar de ridici din drum povoara
        Celui căzut între tâlhari,
        El stabileşte-ad-hoc, ocara
        Celui exclus ! Cu ochii mari

        Priveşte-ncremenit ca blegii;
        Cum de n-arunci şi tu cu piatra,
        Cu anatema grea a Legii
        Şi-ţi spune-n faţă ce vrea…Tata !

        Căci…Revelaţia-i la el,
        Directă şi nemijlocită !
        Nimic nu ştie cum că-un Miel
        E Jertfa cea Desăvârşită ,

        Depus-odată pe Calvar,
        Pe Cruce-n cuie pironită;
        Pe culmea tristului altar,
        Viaţa Sa neprihănită !

        Să nu-ndrăzneşti, risipitor,
        Să te intorci dintre străini;
        Să-I cazi la pieptu-i iubitor
        Şi încă…nespălat pe mâini…

        Căci el, feciorul cel dintâi,
        Neprihănit în toate cele,
        Muşcat e crunt de-al său călcâi
        Şi-n inima-i plină de rele…

        Nu-şi vede bârna din privire
        Ce-l face să privească şui;
        Vrea paiul…paiul, cu grăbire,
        Din ochiul tău să-l scoată-ntâi !

        E gospodar de frunte-n târg !
        Şi…nucu-i falnic in grădină…
        E meşter iscusit, cu sârg,
        E fără pată, fără vină !

        Din nucul falnic şi frumos
        El vrea o mobilă să scoată;
        Un dormitor mai arătos,
        Un living super, vrea pe dată !

        Ar meşteri din lemn de nuc
        Cu multă, multă-ndemânare;
        Şi meşterind, gânduri îl duc
        La păcătoşi din…Adunare…

        Cum i-ar ciopli atunci, pe dată,
        I-ar măsura şi i-ar scurta;

        Să ştie cine li-este…tată
        Şi locul lor le-ar arăta!

        Cu barda, tesla si mezdreala*,
        Cu şmirghel i-ar tot lustrui;
        Cu lac le-ar scoate poleiala,
        După şablon i-ar…pocăi !…

        Şi tot gândind câte n-ar face
        Cu iscusinţa-i hărăzită ;
        Ciopleşte insistent, tenace,
        O mobilă desăvârşită !

        El taie-ntruna şi măsoară
        Şi iarăşi taie, mai cu spor;
        Din falnic nuc de-odinioară
        Scoase-un mâner de…biet cosor** !

        Aşa-i când azi încapi pe mână
        De fariseu viclean şi rău;
        Neobosit scotându-ţi vină,
        Cioplind după şablonul său…

        Din sufletu-ţi răscumpărat
        De Domnul Isus sus pe cruce;
        În ochii lui esti…nespălat !
        Mâner pentru cosor te-aduce !

        Căci nu contează azi iubirea
        Divină, ce îti dă în dar
        Iertarea sfântă,mântuirea;
        Fără de el, nu eşti în Har…

        El vrea şi astăzi să te facă
        Mâner pentru al său cosor;
        Iar pocăinţa ta să-i placă
        Doar lui ! Căci te-a cioplit de zor !

        Nu dup-al Jertfei Îndreptar,
        Nu după Slova Cărţii Sfinte;
        Căci numai el aprobă har,
        Când ai nevoie de veşminte…

        * mezdreala – un tip de rindea, unealtă rudimentară rustică, folosită de dogari la
        scobitul concav al doagelor pentru butoi;
        ** cosor – cuţit cu tăişul curb,folosit in viticultură şi pomicultură.

        Şi-ncălţăminte în picioare;
        Inel în deget când primeşti !
        El hotărăşte-n Adunare
        Unde să stai, căci doar tu eşti

        O…”capodoperă” cioplită
        De mâna lui plină de spor;
        O…mobilă desăvârşită…
        Un biet mâner pentru cosor !

        El, Gică Contra-n Adunare,
        Ciopleşte dup-al său tipar;
        Şi când vezi râvna lui cea mare
        Tu n-ai nevoie de-alt…Har…

        Şi-ajungi, de-atâta rău şi-amar
        Să te întrebi cum e mai bine ?
        Colo-n pustie ca porcar
        Sau, printre-ai tăi, plin de ruşine ?…

        De nu te-a finisat Prea Sfântul
        Prin jertfa Sa de la Calvar,
        E drept şi-adevărat Cuvântul:
        “Făţarnicii nu ştiu de Har !”

        ACIDUZZU, 16.05.2009

  3. Avatarul lui Monergism Monergism spune:

    Sunt şi alte expresii asemănătoare cu aceea despre care amintiţi aici: „m-am decis/hotărât pentru Hristos”, „l-am acceptat pe Isus în inima mea”, „l-am invitat pe Domnul în viaţa mea”.
    Charles Spurgeon spunea că „Până când Dumnezeu Duhul Sfânt, care «lucrează în noi voința și împlinirea», nu lucrează asupra voinței și conștiinței, nașterea din nou este absolut imposibilă și tot așa este și mântuirea. «Ce!», va zice cineva, «vrei să spui că Dumnezeu mijlocește absolut în mântuirea fiecărui om pentru a-l face să se nască din nou?» Da, așa spun într-adevăr; în mântuirea fiecărei persoane există o manifestare reală a puterii divine, prin care păcătosul mort este adus la viață, păcătosul îndărătnic devine dispus, păcătosul împietrit este sensibilizat și cel care L-a respins pe Dumnezeu și L-a disprețuit pe Hristos este făcut să se arunce la picioarele lui Isus. Trebuie să existe o mijlocire divină, o lucrare divină, o influență divină, căci altfel, orice ai face, fără aceasta ești pierdut – «Căci dacă un om nu se naște din nou, nu poate vedea împărăția lui Dumnezeu»…”

    • Avatarul lui ACIDUZZU ACIDUZZU spune:

      „Până când Dumnezeu Duhul Sfânt, care «lucrează în noi voința și împlinirea», nu lucrează asupra voinței și conștiinței, nașterea din nou este absolut imposibilă și tot așa este și mântuirea.”

      C.H. Spurgeon, prin fraza aceasta explica bine „fenomenul” strapungerii la inima !
      Cine are ochi de vazut sa…citeasca, cine are urechi de auzit, s-auda, cine are inima de simtit, sa simta strapungerea !

      „Trebuie să existe o mijlocire divină, o lucrare divină, o influență divină, căci altfel, orice ai face, fără aceasta ești pierdut – «Căci dacă un om nu se naște din nou, nu poate vedea împărăția lui Dumnezeu»…”

      Cu alte cuvinte, „…cand va veni EL, ( Duhul Adevarului ) va dpvedi lumea vinovata in ce priveste pacatul, neprihanirea si judecata. ” (Ioan 16:7-15) si numai El produce „o intristare dupa voia lui Dumnezeu…care duce la pocainta !” (2 Corinteni 7:10-11).

  4. Avatarul lui elisa elisa spune:

    O lucrarea divina, acea putere cosmica care se desfasoara cind Domnul ne schimba gindirea, nu se poate exprima in cuvinte ca: acceptat, invitat.
    Manifestarea reala a puterii divine nu se intmpla prin simpla acceptare, nu e un termen biblic pina la urma.
    Te accept, asta nu inseamna schimbarea vietii, a felului de gindire.
    Natura pacatoasa tine tare mult la ea insasi, accepta dar nu si doreste.
    Pina nu ajungi sa vrei, nu vei suferi nicio schimbare.

    • Avatarul lui Ciprian Simut Ciprian Simut spune:

      dezbatere teologica:
      1.natura umana poate alege sau poate sa vrea?
      2.voința mea umana poate sa vrea sau sa accepte fara iluminare?
      3.omul poate sa vrea sau vrea Dumnezeu pentru el?

      • Avatarul lui Gabriel Dinca Gabriel Dinca spune:

        nu nimic nu poti singur.Natura omului(desi ca e gresit spus) nu face altceva decat sa se impotriveasca.Si vointa si infaptuirea vin tot de la Dumnezeu. Nimeni nu poate veni la Cristos daca nu e atras mai intai de Tatal. Natura umana v-a alege din totdeauna sa faca ce este rau inaintea Domnului.

        • Avatarul lui ACIDUZZU ACIDUZZU spune:

          Galateni 5:15-18: „Zic, dar: umblaţi cârmuiţi de Duhul şi nu împliniţi poftele firii pământeşti.
          ( Rom 6.12; Rom 8.1-12; Rom 13.14; Gal 5.25; 1Pet 2.11). Căci firea pământească pofteşte împotriva Duhului, şi Duhul împotriva firii pământeşti: sunt lucruri potrivnice unele altora, aşa că nu puteţi face tot ce voiţi. ( Rom 7.23; Rom 8.6-7; Rom 7.15-19 ). Dacă sunteţi călăuziţi de Duhul, nu sunteţi sub Lege.”
          ( Rom 6.14; Rom 8.2 )

      • Avatarul lui elisa elisa spune:

        Hmmm, incep cu ultima intrebare; daca omul nu vrea, Dumnezeu nu-l obliga sa vrea, dar nici nu cred ca poate sa vrea Dumnezeu in locul lui;
        asta ar insemna ca El sa vrea pentru toata lumea(pe care o iubeste) si ca nimeni nu ar mai merge in pedeapsa vesnica.
        Ca sa vrea mintuirea, omul trebuie sa aiba o anumita stare, dar este ceea ce omul, numai el , pentru el, poate sa o faca, de acest act depinde eternitatea lui.
        „practica religioasa din zilele noastre se teme sa spuna acest adevar,
        am fost instruiti in doctrina harului si ne frica sa spunem lucrurilor pe nume, ca nu cumva sa jefuim harul de gloria lui si sa-l scadem din lucrarea treminata a lui Hristos”(TOZER)
        Hristos a facut lucrarea Sa la Cruce, dar ea nu intra automat in vigoare pentru orice om,
        dar e obligatoriu ca el sa fie aratat asa cum este el, caci ne este vital pentru suflet.
        Dumnezeu nu se poate pocai in locul nostru.
        1–natura umana poate alege sau sa vrea?
        Cred ca este acelas raspuns: trebuie sa aiba o anumita stare ;
        numai omul poate alege; Dumnezeu in mila Lui, poate sa ne incline, poate sa ne ajute , sa ne predispuna sa ne pocaim,inainte de mintuire; e foarte grav sa credem ca Domnul se poate pocai in locul nostru.
        (multi vor fi in iad, pentru ca vor fi crezut ca Domnul trebuia s afca, ceea ce ei ar fi trebuit spune fr Marius intr-o predica.
        Intrebarea a doua…poate omul sa vrea fara iluminare?
        Omul va vrea, dupa ce inainte a crezut in Isus Hristos.
        Cred ca vointa si infaptuirea vin de la Dumnezeu doar dupa ce ne pocaim; Domnul nu vrea si nu face roboti din oameni, asta in legatura cu cea ce spune Gabriel Dinca.
        Am raspuns dupa cum am inteles eu pina acum din partea lui Dumnezeu si partea omului.

      • Avatarul lui Marinel Marinel spune:

        Unul dintre motivele dificultăţii înţelegerii actului convertirii derivă din confuzia termenilor folosiţi. Respectiv, trebuie să înţelegem că natura umană nu este totuna cu voinţa umană, a vrea nu este acelaşi lucru cu a putea, iar a putea nu este acelaşi lucru cu a face. Apoi mai este şi confuzia legată de „contribuţia” fiecărei „părţi” la actul convertirii, pentru că acest act presupune implicarea a două „părţi”, cea în direcţia căreia se produce convertirea şi subiectul convertirii.
        Pornind de la aceste lucruri:
        1. Natura umană poate alege şi poate să vrea dar…
        a. Natura umană este într-o stare de pervertire. Ea este stricată, nu este stricăciunea în sine. Drept urmare, ea „suspină” (Rom.8). Deşi spune că „nimic bun nu locuieşte în mine”, Pavel nuanţează când spune că sunt „vândut ca sclav păcatului”. Cu alte cuvinte, după cum sclavul este tot om, dar întrebuinţat de un stăpân şi nu liber să facă doar ce vrea, tot aşa firea este sclavă pervertirii, face ceea ce induce pervertirea, dar poate suspina după eliberare.
        b. Faptul că suspină denotă senzaţia (atenţie!, nu conştiinţa, căci unii nu conştientizează acest lucru) a ceva ce lipseşte. În acel moment natura umană poate să vrea. De cele mai multe ori nu ştie CE! Este acel „gol” rămas după pervertire, gol ce se cere umplut.
        În consecinţă, natura umană poate să vrea de una singură, dar nu poate alege singură. Pentru că nu poate alege fără iluminare sau mai corect poate alege greşit fără iluminare. Este deosebirea dintre cei care aleg să umple golul cu tot felul de lucruri din lume şi cei care aleg să-l umple cu ceea ce le lipseşte cu adevărat de la pervertirea ei. Deci:
        2. Voinţa umană poate să vrea, dar nu neapărat ceea ce îi este de folos, iar acceptarea presupune iniţial o ofertă, respectiv acea lumină, care nu este iluminare. E ca într-o încăpere intunecată în care eu VREAU să găsesc uşa prin care pot fi eliberat dar N-O POT găsi dacă nu există lumină. Lumina aceasta constă în chemarea care este adresată tuturor, pe care unii o acceptă iar alţii nu.
        3. Una este ce vrea omul şi alta este ce vrea Dumnezeu pentru om. Când aceste două se întâlnesc pe „aceeaşi lungime de undă” se produce practic iluminarea, respectiv lumina este înţeleasă ca indicând uşa spre eliberare. În acel moment se produce revenirea la un alt „palier” al capacităţii de a putea alege a naturii umane, căci vom avea de a face cu alegerea care duce la eliberare. În acel moment ceea ce vrea Dumnezeu pentru om se transformă în acţiune din partea lui Dumnezeu, ceea ce determină acţiune din partea omului. Fără acest proces ar însemna să avem de-a face cu un Dumnezeu selectiv, nedrept prin această selectivitate.
        Toate acestea n-ar fi posibile fără Dumnezeu care a lucrat în plinătatea Treimii la Creaţie, fără jertfa Domnului şi fără minuţiozitatea lucrării interioare pe care o face Duhul. Neascultarea poruncii a dus la cădere (pervertire), neascultarea chemării (Golgota) duce la rămânerea în încăperea întunecată după cum neascultarea călăuzirii (Duhul) duce la rătăcire.
        Greu de rezumat în doar câteva fraze…

  5. Avatarul lui elisa elisa spune:

    „dar el trebuie artat asa cum este el, pentru ca e vital pentru suflet”
    ma refeream la actul pocaintei

    • Avatarul lui Gabriel Dinca Gabriel Dinca spune:

      deci ca sa clarificam. Dumneavoastra va referiti la procesul de mantuire, sau la procesul de sfintire?
      Ceea ce scriam eu este ca omul nemantuit nu poate sa sa mantuiasca singur niciodata. Trebuie mai intai sa fie atras de Tatal. Cat despre cel care deja a acceptat mantuirea acolo trebuie sa traiasca dupa indemnurile Duhului.Asta nu inseamna ca firea pamanteasca e moarta.Atunci chiar am crede ca suntem roboti.Numai ca depinde de noi cu ce ne hranim mai mult. Mancam mancare pentru suflet, sau hranim firea.

  6. Avatarul lui Daniel Branzai Daniel Branzai spune:

    Interesant si instructiv este faptul ca, in pasajul de cincizecime, apelul de la urma nu este facut de predicator, ci de ascultatori !,,.
    Ce sa facem, fratilor?

    • Avatarul lui ACIDUZZU ACIDUZZU spune:

      Da, frate Daniel, frumoasa remarca si atat de adevarata!
      Apelul ascultatorilor a fost motivat de acea „strapungere la inima”
      Uneori predicile sunt foarte slabe ca incarcatura a Duhului, si de aceea raman boante, nu mai strapung nicio ureche, nicio inima !

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Asta-i lucrarea Duhului, nu-i aşa?
      Sper că aţi ajuns cu bine acasă după toate peripeţiile europene.

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.