70 de ani de la Pogromul de la Iaşi – „Iaşul blestemat?” Propunere

În vară m-am întîlnit cu pastorul care m-a botezat la Scînteia, pastorul Iosif Morcan. I-am fost ucenic o vreme în drumurile îngheţate din trenul de Vaslui.

A auzit că voi predica într-o biserică şi a venit să mă verifice. El m-a pus prima dată la amvon pe cînd aveam numai 15 ani şi a fost primul care m-a încurajat să predic. Prima mea predică? Psalmul 139. Aşa cred. Mircea Olariu, prietenul meu din Chicago, alt personaj care merită un portret complet, cel care m-a încurajat să cînt şi m-a ademenit spre chitară… el spune că ţine minte foarte bine predica aceea. Spre ruşinea mea… eu am mai predicat de vreo 10 de ori de acolo şi mi-a sărit din cap prima variantă, probabil cea mai bună.

Deci… ne-am întîlnit…

Pastorul meu era încărcat de încă 20 de ani şi de necazuri mari. Înainte de a-l întreba ce mai face el, familia trecută prin tragedie, l-am întrebat ce mai face Iaşul nostru drag. Iosif Morcan are un stil aparte de a se exprima foarte sintetic. Nu cred că am auzit pe cineva ţinînd studii biblice mai clar, limpede şi structurat în biserica în care am crescut.

– E blestem asupra locului, aşa cred eu, mi-a răspuns!

– Cum aşa? Am întrebat mirat peste poate. Nu-l ştiam pe Iosif Morcan interesat de asemenea lucruri.

– Eu cred că acolo este împietrire spirituală din cauza sîngelui de evrei vărsat pe străzile Iaşului. Cumva, cumva trebuie dezlegată povara asta…

– Cum, frate Iosif, cum?

M-am întors în Iaşi luna trecută şi am relatat celor doi prieteni între care am depănat amintiri toată întîmplarea cu Iosif Morcan.

– Trebuie făcut ceva! Trebuie să ne ducem în faţa comunităţii evreieşti, în faţa unor urmaşi, reprezentanţi ai acestei comunităţi şi acum, cînd se împlinesc exact 70 de ani de la Pogrom, măcar acum să ne cerem iertare. Dacă nu pot să o mai facă cei responsabili, bunicii noştri, să o facem noi. Eu nu sînt moldovean, ai mei nu au fost aici, n-au participat la nenorocire, dar nu contează. Spiritul rugăciunii din Daniel 9, rugăciunea urmaşilor nevinovaţi în faţa celor vinovaţi trebuie să fie perpetuat.

Stăteam la masă chiar cu unul dintre cei care au fost trădaţi de tatăl meu în perioada în care a dat informaţii către Securitate, o persoană căreia i-am cerut iertare în numele tatălui meu, după ce am descoperit mizeria din dosare.

Daniel nu era vinovat, era un preadolescent cînd a fost luat în robie. Are un dosar impecabil. Atunci de ce face rugăciunea din capitolul 9, în numele părinţilor şi tuturor înaintaşilor? Este eliberator şi spre cel mai mare bine al nostru.

Cred că această iniţiativă este potrivit să pornească din mediul evanghelic din Iaşi. Ca ieşean adoptat (fost ieşean) voi participa şi eu la orice se face în această direcţie.

Cred că trebuie să fie un efort unit al tuturor bisericilor din Iaşi şi împrejurimi (pe unde s-a mai plimbat trenul acela al morţii).

Totul ar putea dura maxim două ore. O ceremonie simplă în care să Îi cerem în primul rînd iertare lui Dumnezeu şi să-I cerem să ia povara aceea de sînge de pe umerii ieşenilor, să şteargă sîngele cu Sîngele şi să-Şi ierte fiii prin Fiul.

Această prima parte a cereemoniei ar trebui să fie exclusiv creştină. Apoi ar trebui invitaţi reprezentanţi ai evreilor din Iaşi şi, în prezenţa lor, prin reprezentanţi ai românilor, să ne cerem iertare, simplu, elegant, fără atitudini isteroide, fără decibeli, fără atitudini sermonice.

Sper că sîntem în stare de aşa ceva. Scriu din timp ca să ne putem organiza.

Există încă cineva care nu ştie ce s-a întîmplat în urmă cu 70 de ani? Îl invit să citească aceste mărturii.

Deci? Idei? Data? Există vreun ieşean care s-ar angaja să fie campionul acestei idei? Eu voi face tot posibilul de aici, de la acest capăt. Fericit ar fi dacă la o astfel de ceremonie ar participa evrei care sînt enoriaşi ai unor biserici evanghelice. Pastori, de ce nu? Daniel Branzei?

Cred sincer că o parte din nesfîrşitele crize din mediul evanghelic din Iaşi sînt legate şi de acest aspect. Oh, nu cred că acesta este un buton magic. Nu există o „tehnologie a eliberărilor”. Nu se poate produce un eveniment de acest fel după care să aşteptăm ca Dumnezeu să înlăture seceta şi să dea belşug de binecuvîntări dintr-o dată, cred însă că este o restanţă morală care a aşteptat prea multă vreme plata.

Şi dacă ar trebui să mă dus singur în 27-29 iunie anul acesta să mă întîlnesc cu un evreu şi să-mi cer iertare pentru ce s-a întîmplat atunci, tot o voi face.

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Amintiri, Biserica Baptista, dulce Românie, Fabrica de barbati, Gînduri, Pt. studenţii mei, Pătrăţoşenii, Zidul rugăciunii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

72 de răspunsuri la 70 de ani de la Pogromul de la Iaşi – „Iaşul blestemat?” Propunere

  1. michael zice:

    poate ar trebui sa isi ceara iertare si cei care au initiat niste progromuri spirituale de amploare. ce bine ca o parte din prietenii mei n`au apucat sa citeasca…

    • izolatu zice:

      Ma bucur pentru prietinii tai ca au fost protejati pana acum, desi ma indoiesc ca tu te vei putea abtine sa nu le spui nimic…
      Prima data sa stins Becu. Apoi ce bataie cu perne a fost! Sau strecurat si niste pietre, mai pe fata, mai pe ascuns, fiecare ce a avut la indemana inimii.
      Nu prea a fost timp de gandit pentru ca pocnirea era in toi.
      Si ce trist (ranit) sfarsit…
      Inca nu stim cati sant la infirmierie, cati la morga, majoritatea santem umflati de vanatai ori umflati ca i-am umflat pe alti…
      Urmeaza prezentarea la raport…
      Oare cine o fi fost cel care a stins Becu? Putem toti, uniti, sa dam vina pe el (:
      Ori…

  2. michael zice:

    erata: pogromuri

  3. naomi zice:

    Cum ramane cu:””În zilele acelea, nu se va mai zice: ,Părinţii au mâncat aguridă, şi copiilor li s-au sterpezit dinţii’, ci fiecare va muri pentru nelegiuirea lui; oricărui om, care va mânca aguridă, i se vor sterpezi dinţii! Ieremia 31

    • Marius David zice:

      Păi şi nu s-a împlinit? N-am căpătat pe cocoaşă ce ar fi trebuit să căpătăm, nu-i aşa?
      Pentru cele mii de vieţi care s-au scurs pe asfaltul ieşean, ar fi trebuit să plătim măcar la fel, dinte pentru dinte.
      Dacă nepoţii celor care au ucis atunci sînt sănătoşi şi se joacă în curtea blocului … este semn că nu s-a întîmplat pedeapsa lui Dumnezeu.

  4. Pingback: 70 de ani de la Pogromul de la Iaşi – “Iaşul blestemat?” Propunere | Marius Cruceru « Persona

  5. DanutM zice:

    Draga Marius,
    Ma bucur ca ai facut publica de pe acum discutia noastra. Fiind romani, avem nevoie de timp. Sunt curios sa vad sugestiile. Am pus un link si la mine pe blog, caci unii care citesc acolo nu citesc aici si invers.
    Pina vedem ce spun altii, o atentionare, cred eu importanta:
    Asa cum spuneai nu este de dorit ca aces act sa implice doar evanghelicii. Eu as adauga insa ca asa ceva ar fi o catastrofa, caci ar fi privit de biserica majoritara drept un act indreptat impotriva Ortodoxiei.
    Dat fiind ca un numar de clerici ortodocsi care simpatizau ideologia legionara (unii dintre ei traiesc si acum) au participat activ la pogrom, consider ca implicarea Bisericii Ortodoxe la acest eveniment este esentiala. Ca si cea a Bisericii catolice.
    Daca acestea vor refuza, este cu totul altceva si atunci avem cu adevarat o problema.
    Voi incerca sa explorez cite ceva in acest sens. Mai vorbim.

    • Marius David zice:

      Draga Danut,
      sper să se întîmple ceva. Am eu cîteva reţineri şi sînt puţin sceptic din pricina modalităţii moldoveneşti de a implementa unele proiecte, şi vorbesc drept moldovean adoptat.
      Ceva idei?
      Pare aşa de simplu, dar bănuiesc că va fi foarte complicat.
      Astăzi am stat de vorbă cu un profesor de teologie ortodoxă în chestiune, istoric.
      Părerea mea este că va fi imposibil să implici BOR şi mai ales Mitropolia Moldovei, dat fiind faptul că actualul mitropolit de acolo nu are simpatii de genul acesta.
      Poţi încerca, rămîn sceptic.
      Sămînţa de legionarism în forma respectivă a rămas şi se perpetuează. Dacă citeşti ce scriu blogurile ortodoxe de acest tip te îngrozeşti.

      Poţi considera că ai deja o problemă. Te vor refuza!
      Deci… what’s next?

      Ah, încă ceva, vezi conducerea uniunii, preşedintele actual, care va fi şi viitorul, raliindu-se la aşa ceva?

      • DanutM zice:

        Eu nu am o problema cu un eventual refuz (sau lipsa de raspuns) la aceasta invitatie. DE fapt ma astept la asa ceva, din mai multe pricini. Socotesc insa ca este de datoria mea s-o fac, pentru ca fara BOR acest eveniment va fi incomplet. pe de alta parte, vorba optimistului, ceva este mai mult decit nimic.
        In ce priveste ultima intrebare, da, il vad raliindu-se la asa ceva, spre deosebire de cel dinainte.

  6. blogideologic zice:

    În anul 1938 puteau fi văzute asemenea imagini în toate capitalele de judeţ din România Mare. Morţii nu erau evrei, erau exclusiv tineri români, majoritatea legionari. Vreo două mii de morţi români. O martoră englezoaică spunea : “Legionarii sunt precum cartofii. Cea mai bună parte a lor se află sub pământ.” Despre unica fotografie care se vede acum, se uită a se spune că evreii din Iaşi au fost împuşcaţi de trupe SS germane. Iaşii erau atunci zonă de război aflată sub comandament militar german. Mărturia lui Ion Antonescu: “Eu m-am dus la Iași și am vorbit cu comandantul general german, pentru că Iașul era atuncea în zonă militară germană, acolo operau trupele germane și era și zona de front și tot Iașul era ocupat de germani, de trupele care trebuiau să treacă Prutul. Și atuncea m-am dus la Iași și am vorbit cu generalul german și i-am spus: „Dacă se mai repetă acest lucru, dau telegramă Führerului și las comanda frontului”. Și atunci, generalul german mi-a spus: „Vă asigur, domnule general, că nu se va mai întâmpla”.

  7. 1) Contul naomi a punctat corect, scripturistic nu am ce vina asuma pentru faptele altora.

    2) blogideologic trimite spre un context de care nu se aminteste

    3 michael vizeza pogromul spiritual comis, aflat inca in mars fortat la nivel global

    4) catolici nu au pentru ce sa-si mai ceara iertare, au facut-o.

    In mare parte s-a cerut iertare, si rasiertare, s-au platiti despagubiri, a venit timpu ca si corifei bolsevismului sa -si ceara iertare pentru holocaustul rosu, care a depasit in atrocitati, timp si victime pe cel negru (nazisto-fascist). A sosit timpul sa ne distantam, sa uitam evenimentele ce vizeaza razboiul, sa ne concetram atentia spre viitor. In U.E s-a eradicat antievreismul, civilizatia crestina a fost si ramas este cel mai bun prieten al Israelului, care stat îi datoreaza crestinatati existenta sa ca stat. De ce ar pedepsi Dumnezeu taman crestinatatea cu care a refacut statul Israel?

    Daca doriti atât de mult a va cere scuze, o puteti face dvs evanghelici, nu ne implicati pe noi ortodocsi in politica, aveti un sprijin si în dl Peia ce va poate fi de mare ajutor cu cornul, iar dl Demeter va reusi sigur cu vreo 20 fecioare sa exorcizeze târgul iesilor…

    Eu personal nu am ce scuze cere, nu am facut nimanui nici un rau, nici neamul meu, asa ca imi vad de pacatele mele, iar alti sa-si mai vada si de-ale lor, eu ma rog ca Dumnezeu sa faca dreptate si neamului românesc distrus din temeli de bolsevici. Drama româneasca, basarabeana ma doare pe mine mai mult decât durerile altor natiuni.

    • calin zice:

      nu prea exista spirit de sacrificiu in ceea ce spui. chiar daca nu ai pentru ce-ti cere scuze, este frumos, asa in numele fratilor romani de atunci, sa ne cerem iertare precum Hristos, fara nici o obligatie fata de noi a purtat pacatele noastre. undeva trebuie sa se puna punct. si sa existe un nou inceput mai bun si mai plin de speranta. numai iertarea si cainta poate pune punct.

  8. Recomand; Saptamâna Rosie, autor Paul Goma, trateaza exact subiectul cu pricina, tot 70 de ani se împlinesc, se va întelege mai corect de unde si de ce anume s-a iscat acea ura a românilor contra evreilor (bolsevici), era vorba de razbunare in urma netrebnicilor comise de bolsevici. Daca omitem contextul dificil (razboi, front), radacina cauzei ce condus la acele atroctiati, atunci… degeaba ne rugam lui Dumnezeu sa ne ierte

    • Marius David zice:

      poate că cererea de iertare va chema după sine o cerere de iertare.. cine ştie,
      faptul că anumiţi evrei au fost comunişti nu justifică ce s-a întîmplat la Iaşi.

      • Chis Paul zice:

        Chiar as fi curios sa vad o statistica care sa arate cati din evreii din Iasiul de atunci erau comunisti. Sau la nivel mondial cati din comunisti erau evrei si cati dintre celelalte etnii.
        Chestia asta cu evreii comunisti e mult umflata , e drept ca numerosi evrei au fost comunisti dar si mai multi au provenit dintre neamuri.
        Cei mai loiali soldati ai armatei Rosii in timpul razboiului civil din Rusia(1918-1922) au fost o unitate de puscasi letoni.
        Comunismul a fost universalist .

    • Chis Paul zice:

      Intrebare de 10 puncte domnule/doamna Europa-crestina , miile alea de evrei toti erau bolsevici?
      Si oare ,,radacina cauzei” justifica pacatul?

  9. Michael zice:

    Neemia 9

    Şi în ziua a douăzeci şi patra a acestei luni copiii lui
    Israel s-au adunat cu postire şi cu pânze de sac şi cu
    ţărână asupra lor.
    2 Şi sămânţa lui Israel s-a separat de toţi străinii şi au
    stat în picioare şi au mărturisit păcatele lor şi nelegiuirile
    taţilor lor.

  10. DanutM zice:

    Observ ca propaganda legionara are inca efecte majore intre cei care sufera de boala grea a nationalismului. In aceste conditii, este greu sa te astepti la luciditate. Dumnezeu cu mila!

  11. DanutM zice:

    Ore din ce ‘Scriptura’ e luata asta cu ‘nu am ce vina asuma pentru faptele altora’?
    Insasi mintuirea noastra (si daca este sa-l credem pe Pavel, vinovatia noastra de pacat inaintea lui Dumnezeu) este bazata pe principiul federal (solidari in vinovatie, ca sa fim solidari in mintuire).
    Desigur, principiul nu functioneaza automat, ci are nevoie de validare persinala, de aceea actul public al marturisirii are o atit de mare importanta.
    Ma tem isa ca cei care vintura marota individualista nu pot price acest limbaj. Este prea ‘mistic’ pentru ei.

  12. ilisoi zice:

    Undeva e o confuzie . In Daniel, Neemia, poporul si-a marturisit pacatele lui
    Dumnezeu nu oamenilor.

    • Marius David zice:

      Avînd în vedere îndemnurile Noului Testament, MAtei, Predica de pe Munte şi 1 Ioan… mai ales, nu cred că putem spune că putem rezolva problema mai uşor cu un Dumnezeu nevăzut, dacă pe fratele văzut nu-l putem invita la o asemenea acţiune.

  13. Daca d-ta consideri probaganbda legionara, deviatie comportamntala, iti respect conclzia si incetez continua subiectul!

    Va doresc sarbatoare implinita! Eu nu servesc asa ceva, nici astfel de dumnezeu nedrept, singurul ce ramâne este Hristos care este Drept, Intelept, Bun si si ELIBERATOR, Slavit fie-i Numele in veci de veci! Amin!

    • Europa civilizata zice:

      @ Europa civilizata

      „singurul ce ramâne este Hristos care este Drept, Intelept, Bun si si ELIBERATOR – cred că voiai să spui EVREUL Isus din Nazaret, drept, înţelept şi bun.
      În niciun caz
      Pantocratorul cu tricolor pe piept de pe cupola unei mânăstiri ardelene. Probabil că-l încurcase meşterul zugrav cu I.A. Cuza! Sau cu A.C.Cuza, mă rog…

  14. Ann zice:

    Dumnezeu este Bun dar El este si Drept!Avem in Vechiul Testament atatea marturii ca Dumnezeu a pedepsit pacatul- poporul Israel are nenumarate exemple! Daca ei nu au scapat, si au fost pedepsiti, noi de ce am face exceptie?E vorba de pacat comis la nivel de natiune.Trebuie sa ne cerem iertare in numele inaintasilor nostri!Trebuie multa, multa rugaciune!Doamne ajuta!

  15. vioricaO zice:

    Evreii nu inseamna bolsevism, evreii nu-s vinovati ca primii care au ajuns sa-i elibereze din lagarele naziste, au fost rusii si nu americanii…ei au crezut cu adevarat idiologia comunista, ca oamenii pot fi buni si altruisti…Pe evrei, eu nu vad sa poata fi acuzati cu ceva…ori unde au fost, si sunt pe planeta asta, creaza efervescenta in tot ce fac!
    Cine ii acuza de ceva , ii rog sa se gandeasca la o chestiune simpla:
    -oriunde au fost imprastiati, nu aveau voie sa detina in proprietate teren, pamant…si astfel locuiau in orase. Trebuiau sa munceasca ca sa traiasca, evident, si cum erau foarte chibzuiti , gospodari si cu minte ascutita, propasau, aveau mai mult decat strictul necesar….dar aveau si vecini cu ochi rau si gand necurat, stiti dumneavoastra din care categorie, aia care nu iubesc nici capra vecinului, dar nici de-a lui nu s-a ingrijit.
    Inainte de-ai acuza cu ceva pe evreii de ieri sau de azi, va sugerez sa vizitati macar odata Israelul si sa stati de vorba cu evreii plecati din Romania…sunt batrani deja multi dintre ei…dar veti vedea ce au putut sa faca din pamantul acela, plin de nisip si piatra…o adevarata oaza de belsug si civilizatie…nu-i de mirare ca cei 5 milioane de arabi, se uita cu jind la binecuvantatul Israel….Si cand te gandesti ca e singurul loc din aceea zona fara petrol, chiar iti pui intrebarea, Cine-I cu ei?

    • Chis Paul zice:

      Acuma au gasit si petrol (si gaze) il largul coastelor Marii Mediteraneene.

      Cei care ii acuza pe evreii de comunism uita un lucru simplu: evreii aia comunisti erau antisemiti adica isi urau neamul si religia iudaica, daca citesti articolul lui Karl Marx : ,,Problema evreiasca” sau ,,Despre imprumutul rusesc” ai impresia ca le-a scris Hitler.
      Evreii astia comunisti erau niste renegati , sau ca sa folosesc o expresie ,,nationala” tradatori de neam si tara. Deci scoti in fata niste elemente tradatoare , care si-au renegat stramosii , cultura , identitatea, mi se pare chiar absurd.
      Exista numerosi evrei care nu au fost comunisti , majoritatea : evreii ortodocsi, sionistii(Partidul comunist din Israel e singurul partid care nu e sionist , ba dimpotriva . Evreii comunisti din Israel au tinut cu arabii in timpul conflictelor dintre cele doua popoare).

  16. elisa zice:

    citi romini au fost maltratati de alti romini-comunisti ?
    exercitiile de lipsa umanitaii si cruzimii bestiale se numeau „fenomene”:
    fenomenul Piesti-reeducarea..nu am citit -AICI-niciodata despre asta;
    au fost niste grozavenii,,,ti se face parul maciuca; dar cum sa-mi ce reu iertare de la oameni, pentru ceea ce au facut altii?
    da, de la Dumnezeu, ca popor, iarta-ne Doamne.

  17. Nu, nu doar evrei sunt bolsevici ci si o gramada de români, americani, nemti, arabi sunt bolsevizati pâna-n maduva oaselor. Nu, nu vom cadea in pacatul acuza o natie din cauza unor uscaturi , nu vom repeta eroarea parintilor nostri care a dus la atrocitatile pe care le discutam, eu cred ca generatia noastra a învatat lectia istoriei, iar daca pe ici-colo mai auzim câte-o uscatura nu trebuie sa ne facem griji,majoritari suntem noi ceei ce vom fi invatat lectia istoriei. In rest… este treaba lui Dumnezeu, in fata caruia eu nu ma simt vinovat decât de pacatele mele.

    Spuneti ca ati fost in Israel, pai nu ati stat de vorba si cu tineretul, sa vedeti cum gândeste? Daca acesta in proporitie de 50% nu se mai gândeste cu mânie la trecut, cauta avea cu nemti o relatie concentrata spre viitor ci nu trecut, prin urmare au absolvit nemti de vina, de la care considera ca nu mai trebuie plati despagubiri, cum se face ca in ograda româna nu se pune problema asemantor, doar nu-o avea România vina mai mare decât nemti (nazisti). Mi-a placut delcaratia lui Peres la Bucuresti, este un model optim asuma ambele parti atât vinovatia cât si omenia care a existat in România, recunoscuta de Peres, ca sa nu mai vorbesc de Friedmann si multi alti evrei demni de toata cinstea.

    Atrocitatile din infernul comunist a caror rezultat suntem noii, adica victime, aceste suferinte, devastari impun si ele o abordare asmanatoare, ma gândesc ca Dumnezeu este drept,pai daca este drept cum poate el comite o asa de mare nedreptate unui popor omenos calcat in picioare, strivit, adus la alienare mintala de expermentul bolsevic in care conform documentelor 75% lideri sai au fost de origine evreiasca, asa cum au fost români legionari, nemti nazisti, italieni fascisti, evrei au fost comunisti. Categoric exista explicati viabile a motiviatiei fiecarei optiuni ideologice, mai corect spus, a nefastelor ideologi.

  18. vali zice:

    Domnule Blog Ideologic,

    Evreii din Iasi nu au fost impuscati doar de nemti, ci si de armata romana. De altfel, executii sumare ale unor evrei facute tot de armata romana au avut loc si in alte locuri. Cunosc personal marturia in acest sens a unui veteran de razboi, (Leon Judele, predicator in biserica mea): pe cand era soldat pe front in Moldova, i-a ramas in minte o imagine pe care nu a uitat-o niciodata: niste copii evrei, carora soldatii romani le impuscasera ambii parinti, au aparut inaintea lui plangand, sau mai degraba urland in totala disperare… Apropo de rolul maresalului Antonescu in pogrom: Antonescu la proces a afirmat multe lucruri in apararea sa…Insa o multime de istorici seriosi, printre care Neagu Djuvara sau Dinu Giurescu afirma ca, oricat de mult ar trebui apreciat Antonescu pentru protejarea (aproximativa) a evreilor din Regat, acest fapt nu poate absolvi vina sa pentru crimele impotriva populatiei evreiesti din Basarabia si Bucovina, pentru holocaustul din Transnistria, sau pentru pogromul de la Iasi…La judecata Antonescu a negat ca ar fi fost vinovat de crimele de la Iasi, si a sugerat ca toata vina pentru pogrom ar apartine armatei germane…Insa adevarul pare a fi altul: exista marturii ca in 27 iunie 1941 el a dat ordin colonelului Constantin Lupu sa ‘curete Iasul de evrei’…Se insinueaza uneori ideea ca evreii si-ar fi meritat soarta, intrucat ar fi umilit sau chiar ucis militari si civili romani in timpul retragerii armatei romane din Basarabia si Bucovina (dupa ocuparea de catre sovietici a acestor teritorii in 1940); insa chiar daca aceste rapoarte ar fi adevarate, se uita ca in mare parte cei ce au facut aceste lucruri le-au facut in numele comunismului. In plus acesti comunisti erau nu doar evrei, ci si ucrainieni; iar razbunarea care a urmat din partea armatei si autoritatilor romane un an mai tarziu a fost absolut disproportionata cu faptele respective: mai mult de jumatate din populatia evreiasca a Basarabiei si Bucovinei a pierit in executii sumare sau in lagarele din Transnistria…Cinstit si drept ar fi fost ca doar autorii crimelor si persecutiilor impotriva armatei si populatiei romanesti sa plateasca pentru faptele lor. Dar din pacate pentru faptele acestora toata lumea, inclusiv copii au platit…Si sa nu uitam, apropo de pogromul din Iasi, ca populatia Iasului nu a avut nici o legatura cu evenimentele din Basarabia din 1940…Apoi, desi e adevarat ca au existat multi comunisti printre evrei, nu trebuie omis faptul ca in conditiile unui antisemitism nationalist quasi-general in acea perioada, comunismul internationalist oferea evreilor sansa unica a scaparii de persecutiile rasiale; de aceea aceasta optine politica era pentru ei foarte tentanta. Insa asa cum stim din istorie, nici sub comunism evreii nu au scapat de persecutie…Noul film al lui Mihaileanu ‘Le concert’ ne aminteste ceva despre acest (nou) episod din lunga istorie a persecutiei antisemite…

    • Chis Paul zice:

      Chiar si serviciile secrete romanesti(Siguranta , Serviciul Special de Informatii) au fost implicati in masacrul de la Iasi . A se citi cartea ,,Aliatul uitat a lui Hitler” de Dennis Deletant.

  19. elisa zice:

    „solidari in vinovatie ca sa fim solidari in mintuire”
    Domnul Hristos nu a propovaduit acest lucr niciodata.

  20. elisa zice:

    Cred ca avem multe de facut in ceea ce priveste Calea noastra.
    Nu ne cere Dumnezeu sa ne cerem iertare (cui de fapt?)
    pentru ceea ce nu am facut de fapt.
    Lui ar trebui sa i-o cerem mereu ca L-am rastignit.
    O facem? nu am auzit nicio rugaciune in acest sens, niciodata.

  21. anamaria zice:

    oare ce este mai grav,faptul ca unii nu cred ca este necesar sa ne cerem scuze sau ca multi sunt cei ce si-ar dori sa aiba posibilitatea sa omoare(tigani,evrei maghiari…tot ce nu este roman-pur sange)…?

  22. Chis Paul zice:

    Il aveti la Oradea pe David Nagy pastorul bisericii evreilor mesianici. Poate ca ar fi interesat si el de aceast proiect.

    • Marius David zice:

      draga Paul Chiş, mişcarea respectivă mă lasă oarecum rece. Am motivele mele. Nu le voi dezvolta aici. În general îmi plac salatele bine făcute, amestecurile nefericite de acest fel sînt jalnice şi sînt o jignire şi pentru evreii creştini şi pentru evreii mozaici.

  23. vali zice:

    Puteti vedea mai jos adresa online a unui documentar cutremurator despre
    holocaustul evreilor din Romania:

    http://www.survivors-romania.org/index.php?language=romanian&subj=18

  24. Pastore, ce sa zic… Oribil ce s-a intamplat la Iasi (intr-un alt post am vazut si o alta poza, mult mai apasatoare, cu o fetita ucisa alaturi de familia ei, langa obloanele trase ale unui magazin). Trist ca si romanii au contribuit (inca nu se stie clar in ce masura) la astfel de atrocitati. Laudabila intentia ta de a merge acolo sa-ti ceri iertare (desi nu stiu daca vei gasi usor un evreu).

    Dar… Urmeaza un mare DAR: de ce nu gasesc pe blogul tau o lacrima macar pentru mortii romani de la Ip, de la Traznea, de la Fantana Alba , pentru cei torturati atat de inforator si blasfemiator la Pitesti, pentru copiii morti la revolutie sau in mineriade? De ce, pastore, pe mortii ”lor” se gasesc atatia sa-i planga, dar pe ”ai nostri” nici macar noi?

    • Marius David zice:

      Dacă vei căuta bine, vei vedea că am scris şi despre maghiarizare. Am două bloguri, acesta şi am avut şi “www.patratosu.wordpress.com”

      Ip-ul este o cu totul alta problema de pe un alt palier istoric şi de rezolvat altfel.

      • Pastore, sa stii ca am cautat destul de atent si aici si pe patratosu cuvinte cheie gen: maghiarizare, Traznea, martiri romani, Horea, Avram Iancu. N-am gasit nimic. Poti sa ma ajuti?

        Si de ce Ip e cu totul alta problema pe alt palier istoric? Pai care e diferenta de timp? De nici un an!
        Da, lingvistic nu exista un termen similar celui de ”progrom” pentru ce s-a intamplat la Ip, Traznea, etc. Dar sa stii ca romanii din Ip au fost ucisi pentru ca erau romani. Ceea ce este tot o forma de Holocaust.
        Intre un copil de 2 ani ucis la Treznea si o fetita de 2 ani ucisa la Iasi nu vad vreo diferenta sau ca ar fi ”alta problema de pe un alt palier istoric şi de rezolvat altfel.”

        Am sa-ti spun fara ocolisuri ce cred eu: vad ca este deja o moda sa-i plangi cat de des se poate pe evrei si sa-i ignori TOTAL pe martirii romani. O vad la Tismaneanu, o vad la Florin Iepan, o vad la Stelian Tanase … si o cam vad si la tine. Se cheama ”politicall corectness”.

        • Marius David zice:

          draga Dan-Florian Petre,
          am scris, dacă urmăreşti postările mele din categoria Dulce Românie dspre modul în care ne trăim condiţia de românil, despre patriotistm şi altele ca acestea.
          Sînt de acord că în ambele locuri s-au petrecut atrocităţi, nu se poate compara totuşi un eveniment cu celălatl şi dacă iei numai statistica în consideraţie, pe lîngă celelallte condiţii istorice în care s-au petrecut cele două evenimente. De aceea spuneam de paliere diferite. Cauzele istorice, modalitatea în care autgorităţile au participat, motivaţiile politice, motivaţiile religioase, toate creează diferenţe.
          despre political corectness, însă, Doamne, să ne ierţi.. sînt printre ultimii care aş putea fi bănuit că sufăr de o asemenea boală.
          Înseamă că nu m-ai citit cu atenţiune.

  25. Pastore, raspunsul dumitale nu ma convinge. Este dreptul dumitale sa te consideri cat de echilibrat si obiectiv vrei, dar eu, atata vreme cat NU gasesc UN SINGUR articol in care sa ai aceeasi compasiune, in aceiasi termeni, pentru martirii neamului romanesc (printre care au fost inclusiv copii nenascuti, scosi cu baioneta din burtile mamelor – bunica mea e din Salaj, stiu ce vorbesc!), nu te consider altceva decat ”politicall correct”. Sau, mai degraba, ”filosemit”.

    Faci apel la statistica, dar nu stiu cu ce masura interpretezi datele… 2 aspecte relevante:
    1) la Ip a murit 90% din populatia romaneasca. La Iasi circa 2.500-3.000 din ccei 50.000 de evrei de acolo (adica in jur 6%). De ce la Iasi a fost ”progrom” iar la Ip nu a fost ”masacru anti-romanesc”?
    2) Spui in alt post ca, dupa nemti, noi romanii am fost pe locul 2. Regimului Antonescu i se atribuie moartea a 280-380.000 de evrei, prin Raportul Wiesel. Ungariei oficial i se atribuie 550.000. De ce insisti sa ne situam pe locul 2? (Mai mult, in incercarea de a inocula romanilor un sentiment de vinovatie colectiva faci 2 omisiuni importante: Ca Iasiul era sub comandamentul armatei 11 germane si ca numerosi romani au ajutat cat au putut captivii din ”trenurile mortii”: seful garii din Targul Frumos, d-na Victoria Agarici din partea Crucii Rosii, etc. , etc., etc.)

    Remarc de la o vreme incoace zelul in care intelectualii romani (scriitori, regizori, etc.) se grabesc sa strecoare printre lucrarile lor randuri favorabile evreilor si suferintei lor (ca odinioara randuri despre Partid si Ceausescu). Nu m-ar deranja daca ar fi vorba de compasiune! Ceva ma face insa sa cred ca este vorba doar de servilism fata de ”invingatori”. E de inteles pana la un punct (si Preda a facut anumite compromisiuri ca sa iasa ”Delirul”).
    De neinteles si revoltator este insa desconsiderarea cvasi-totala a propriilor origini.

    • Marius David zice:

      draga Dan Florian Petre, îmi pare rău, nu încerc să te conving de nimic, atît este tot ce pot la acest moment.
      Creştin fiind nu pot fi altfel decît filosemit.
      despre problema ungurească. Trăiesc între maghiari, vecini, prieteni, coreligionari. Ce a fost a fost, istoria are gropile ei. Nu aşa îi cunosc eu pe maghiari. Sînt sigur că şi de o parte şi de alta sînt păreri de rău, dar şi extremişti.

      • Draga Marius, ba da, tocmai asta ma deranjeaza: ca-ncerci sa ne convingi sa ne-asumam un sentiment de vina colectiva pt. niste crime de care nu suntem responsabili si ca-ncerci sa ne convingi de acest fals loc 2 pe scara crimelor antisemite.

        Si, subliniez: pana la urma, nici nu ma deranjeaza ca esti filosemit, ”ca doar Hristos nu s-a nascut la Falticeni”. Ma deranjeaza (SI NU DOAR LA TINE) ca nu se gasesc aceleasi vorbe calde despre martirii romani. Si-au fost multi., infiorator de multi, chiar daca nu prea e ”trandy” sa mai vorbim si de ei!
        ATAT SI NIMIC MAI MULT!

  26. vladenko zice:

    d-le Florian Petre …..
    sunteti RUDA cumva cu dl Florian Alexandru ? ….director executiv la Institutul Elie Wiesel ?

  27. vali zice:

    Domnule Florin-Petre,

    Eu in timpul comunismului am auzit deseori vorbindu-se despre martirii romani de la Ip, Traznea sau Moisei. Am auzit si dupa revolutie vorbindu-se despre acest subiect; unii politicieni, din motive bine stiute, au facut ca amintirea acestor masacre sa insoteasca in mod regulat discursul lor politic. Este bine ca aceste fapte sa fie cunoscute (desi nu cred ca s-a aratat respect fata de cei ucisi atunci cand pe seama lor unele partide, dupa revolutie, au incercat sa faca capital electoral); in orice caz, eu n-am auzit de vreun roman care sa conteste realitatea si grozavia acestor evenimente. Si despre pogromul evreilor din Iasi sau Bucuresti s-a mai vorbit si in trecut si in prezent. Despre atrocitatile facute de armata romana in satele din Basarabia, sau de autoritatile romane in lagarele din Transnistria s-a cunoscut insa mult mai putin; din anumite motive quasi-oculte, comunistii le-au trecut pe acestea sub tacere…; mai mult, in perioada de dupa revolutie s-a negat de catre unii existenta vreunui holocaust al evreilor din Romania . De aceea, cred ca este cinstit si drept sa se spuna adevarul despre aceste evenimente; asta mai ales fiindca exista destui care nu vor nici astazi sa se faca aici lumina. (Presupusul filosemitism – cum sustineti dumneavoastra – al unora din cei care vor sa fie scos adevarul la iveala se datoreaza de fapt antisemitismului autentic si viguros al altora, care s-ar bucura mult sa existe tacere in aceasta directie. Nu e nevoie sa cautati, cel putin in ceea ce ma motiveaza pe mine, nici un fel de formatare in spiritul lui ‘political corectness’ sau vreun atasament la ‘oculta iudeo-masonica’ – ca sa folosesc limbajul consacrat al unei bine cunoscute organizatii politice interbelice).
    La fel de mult ar trebui vorbit astazi si despre holocaustul tiganilor din Romania (si eventual despre robia lor pe teritoriile noastre pana in secolul XIX: comparati cat vorbesc americanii despre sclavia negrilor de la ei, cu cat vorbim noi romanii despre sclavia tiganilor de la noi? De ce aceasta diferenta? Nu vi se pare nimic anormal in asta?).

    • Domnule Petru Teodor,
      Am ezitat sa va raspund, din 3 motive mari:
      – nu mi-e clar daca raspundeti in numele pastorului Cruceru sau in nume propriu;
      – pt. ca nu indicati nimic despre Dumneavoastra (un blog, un articol, ceva) nu stiu prea clar cu ce orientare am de a face;
      – e clar ca ati citit cu superficialitate comentariul meu: eu nu ii ”reprosez” pastorului Cruceru atasamentul ”cvasi-total” la suferintele evreilor, ci neoglindirea in egala masura a suferintelor romanesti.

      In fine, eu nu umblu cu ”cioara vopsita”, nu am ascuns nici o secunda nici in comentariile la articolul care m-a adus pe acest blog (”Imagini incomode: crucea si zvastica de pe cununiile lui Zelea Codreanu”) ca am simpatii legionare… Atentie insa: asta nu inseamna nici ca sunt sunt filetist, nici antisemit! Fiecare este liber sa vorbeasca despre orice suferinta a oricarui popor/ neam/ etnie: fie ea evreiasca, tiganeasca,, maghiara, rusa, etc. Dar este drept ca, concomitent, sa nu ”marturiseasca stramb” impotriva propriului popor!

    • vali zice:

      Domnule Florin Petre,

      Vorbesc in numele meu. Dar interventia mea in contextul discutiei dumneavoastra cu Marius vine si datorita parerii mele ca in legatura cu masacrele romanilor din Transilvania nu exista nici o controversa (nici un roman nu este in aceasta privinta antiroman), in timp ce in legatura cu holocaustul evreilor din Romania exista controversa (intrucat unii romani sunt antisemiti). Mi se pare foarte interesant de unde ati aflat ca ma mai numesc in afara de Valentin (Vali) si Petru Teodor…se pare ca ati facut ceva cercetari atente in acest sens…Eu nu am nici un blog, si nici un fel de orientare politico-filo sau anti cineva: incerc, pe cat posibil, sa fiu de partea adevarului, din oricare parte ar veni acesta. Poate ar fi interesant totusi sa va spun ca sunt pe jumatate roman, un sfert evreu si un sfert neamt (spune asta ceva? sau spune totul?). Si pot sa va marturisesc ca in legatura cu holocaustul evreilor din Romania, sfertul evreiesc din mine striga (la figurat) de indignare, iar sfertul german si jumatatea romaneasca din mine mor (tot la figurat) de rusine…

      • Domnule Vali,

        Am avut dreptate sa ezit sa va raspund: plecati de la premisele unei rele credinte din partea mea – ca as avea am timp sa ”sap” si as avea si resursele sa o fac… Daca mergeti cu mouse-ul pe propriul gravatar veti avea raspunsul la suspiciunile asupra mea: celelalte nume ale Dvs. sunt informatii facute publice de dvs. insiva.

        In rest: puteti fi si papuas, orice incalcare a drepturilor omului este normal sa ne revolte. Atata vreme cat nu tratam selectiv suferintele.

        Remarc insa o oarecare lipsa de ”etica” din partea Dvs.: daca eu mi-am afirmat deschis de la inceput simpatiile legionare, nu acelasi lucru l-ati facut si Dvs. privind originile evreiesti. Nu ma deranjeaza absolut deloc, dar in aceste conditii as fi evitat ”polemica” din start, pt. simplul motiv ca nu cred ca puteti fi foarte obiectiv in acest subiect dureros si controversat. (Desigur, probabil in aceeasi masura nici eu nu pot fi obiectiv…).

        Iar legat de ultima fraza, eu nu am de ce sa mor de rusine – atata vreme cat eu nu incurajez la ura de rasa / xenofobie / rasism, nu vad de ce ar trebui sa-mi pun cenusa in cap pentru ce o mana de antisemiti au facut intre 1940-1944. Asa si rusii ar trebui sa se simta vinovati pentru Fantana Alba si maghiarii pt. Ip si Traznea, turcii pt. 500 de ani de vexatiuni… Si spirala nu s-ar sfarsi niciodata.

      • vali zice:

        Domnule Florin Petre,

        Va cer scuze; faza cu gravatarul nu am stiut-o pana acum. Cred ca am comentat candva la vreun ziar cu acest nume si mi-a ramas numele in gravatar…Oricum, de vreme ce eu m-am semnat Vali ma asteptam sa mi se raspunda la acest nume. Dar daca nu ati facut acest lucru, prefer sa iau aceasta schimbare a numelui (prin care m-ati adresat) ca pe o gluma nevinovata din partea dumneavoastra.
        Mi se pare insa ciudat ca imi reprosati lipsa de etica intrucat nu v-am spus din start ca sunt pe un sfert evreu; trebuia undeva sa declar cine sunt, cum ma cheama si ce am facut in ultimii 30 de ani ca sa scriu despre subiectul holocaust? Nu cred…Mi-am spus o parere, nu am insultat pe nimeni: la o adica nici nu era nevoie sa-mi dau numele: ma puteam semna si sub pseudonimul Ludovic al XIV fara a avea simti vreo umbra de vinovatie. Dumneavoastra v-ati facut publica identitatea legionara: eu nu v-am cerut acest lucru…credeam ca discutam despre un subiect important, nu despre aderenta personala la anumite pozitii ideologice sau despre originile noastre etnice. Orice om este subiectiv intr-o oarecare masura, cum bine ati spus: insa incercam, cand ne expunem opinia despre lucruri atat de grave, sa fim pe cat posibil cat mai obiectivi. In mod ciudat, originea mea pe un sfert (deci nici macar pe jumatate), ma intreb daca nu mi-ar aduce un plus de obiectivitate in problema discutata cu dumneavoastra. Daca, 50 la suta roman fiind, pot intelege ce inseamna si ce simte un roman, 25 la suta evreu fiind am macar minima empatie ceruta cand vorbim victimele unei tragedii evreiesti de asemenea dimensiuni. Dumneavoastra nu va simtiti in vreun fel vinovat de holocaustul evreilor din Romania; eu ma simt…fiecare are dreptul la propriile reactii sau simtaminte. Totusi ar merita sa vedeti diferenta, de exemplu, dintre masacrul de la Ip si lagarele de evrei din Transnistria. In primul caz a fost vorba despre fanatismul unui locotenent maghiar extremist care a trebuit sa insiste la superiorii sai ca acestia sa-i permita sa faca ce a facut (impreuna cu soldatii sai). Cazuri de astfel de extremisme izolate facute de unitati militare s-au intamplat si la Dorohoi sau alte sate din Bucovina in 1940 (doar ca in aceste cazuri din urma a fost vorba de unitati ale armatei romane). Eu nu cred ca unui popor i se poate imputa vreo vina in legatura cu acest gen de extremisme criminale individuale, atipice fata de reactia obisnuita a restului membrilor sai. Dar in cazul Transnistriei, crima a fost politica de stat: vorbim aici nu de 100 de morti, ci de sute de mii de morti: de o masina de omorat oameni, membri ai unui alt popor decat al nostru, care a primit avizul oficial al conducatorilor natiunii noastre. S-a vorbit de purificarea etnica facuta de catre sarbi in cazul albanezilor din Kosovo….in comparativ cu ce au facut romanii evreilor din Basarabia, sarbii au fost mici copii…Cu tot respectul pentru opiniile dumneavoastra, Transnistria este, dupa parerea mea, o mare pata din istoria poporului roman, asa cum si genocidul armenilor este o mare pata din istoria poporului turc sau holocaustul evreiesc este o mare pata din istoria poporului german. De aceea eu ma simt vinovat – prin solidaritate – pentru crimele savarsite de reprezentantii poporului meu roman cu 70 de ani in urma.

        • Nu trebuie sa va cereti scuze, dar pe viitor e bine sa nu fiti asa banuitor/ defensiv. Neintelegerea pleaca doar de la o bizarerie a browserului meu face ca gravatarul sa acopere primele 4 caractere din numele cuiva. Atat si nimic mai mult.

          In al doilea rand: sa nu uitam ca suntem in Vinerea Mare. Mi se pare si crestinesc si etic si chiar ”politically correct” sa rememoram suferinta omeneasca a celui de-al doilea Razboi Mondial in egala masura. Sa nu credeti ca sunt mandru de deportarile si mortii din Transnistria. Regret enorm orice nevinovat prins in ”Delirul” general al acelor cumpliti ani
          Ceea ce spun eu insa este ca se demonetizeaza suferinta evreieasca prin impunerea ei obsesiva si ca, concomitent, se face o nedreptate omitand suferinta altor popoare. Hristos a fost rastignit pentru noi toti si ne iubeste pe toti egal.

          Mai utila insa decat o asumare roamneasca ”de dragul camerelor” sau ”a fratelui cel mare”, ar fi clarificarea contextului in care a fost posibil antisemitismul de atunci. O asumare a nedreptatilor ambelor parti ar fi benefica – nu poate exista iertare unilaterala!
          Fara asta, vorbim vorbe.

  28. Domnule Vladenko, eu am ridicat serios o intrebare si o problema in atentia d-lui Cruceru. V-as ruga sa nu duceti in derizoriu aceasta discutie cu intrebari retorice.

    Evident ca nu am nicio legatura nici cu Florian Alexandru, nici cu Schaffir, nici cu Katz, nici cu Tismaneanu, nici cu Wiesel. Daca as fi avut, probabil nu mi-ar fi pasat totalul dezechilibru mediatic intre modul de rememorare al victimelor celor doua popoare… (Parerea mea este ca ca tocmai aceasta ”exploatare” a suferintelor reale ale ”neamului lui Israel”, duce in derizoriu dramele suferite de evrei si, mai mult, risca sa aiba un efect de bumerang intr-un viitor nu foarte indepartat).

    • Marius David zice:

      Stimate Dan Florian Petre,
      pretenţia dvs. de a pune egalitate între două evenimente, două situaţii istorice diferite, ambele condamnabile, tragice, ruşinoase, nimic de spus… pretenţia, zic, este de neînţeles.
      Este ca şi cum am încerca să punem semnul egal între două tragedii individuale.
      Nicicum nu cred că este cineva care să încerce să nege ce s-a întîmplat la Ip, aşa cum s-a întîmplat să se nege atîţia ani holocaustul românesc. v-aţi gîndit vreodată ca s-ar putea ca această atitudine să fie cumva compensatorie.
      Mai este ceva. Ceauşescu tot timpul a avut în discursurile sale grijă de „iredintismul maghiar şi de forţile etc.”
      pe evrei i-a vîndut ca pe porţelan.
      istoria este cumva pendulară.

      • Am trecut de la ”draga” la ”domnule”? Ok.

        Nu am, domnule Cruceru nicio pretentie. Repet, pentru ultima oara: mi se pare insa neprincipial (si chiar necrestinesc) modul in care ii jeliti pe unii si ii uitati cvasi-total pe altii. ATAT!

        PS: Cu timiterea la Ceausescu nu ati nimerit-o. Chiar deloc. Un dictator sinistru, despre care nu am decat dispret. Ma rog, e poate si vina mea: v-am trimis indirect pe o pista ce poate parea ”antimaghiara”, folosind Ip-ul ca si contraexemplu pentru Iasi. Ok, considerati ca ma refeream la Fantana Alba…

  29. vladenko zice:

    pentru dl. Vali
    ca tot ne dati ca sursa site-ul http://www.survivors-romania.org
    printre marturii/marturisitori exista si d-na Sonia Palty …pe acest site….cu a domniei sale lucrare :”Evrei treceti nistrul”

    Daca stiti cumva ..spuneti-ne si noua care a fost activitatea TATALUL dansei in timpul evacuarii in TRANSNISTRIA si destinul dumnealui ulterior ….

    Multumesc

    • vali zice:

      Din pacate, domnule Vladenko, nu cunosc nici un fel de amanunte despre doamna Sonya Palty si tatal ei. Eu am aflat despre acest documentar de la altcineva; nu am avut prea mult timp sa studiez site-ul respectiv. Documentariul m-a impresionat profund, desi informatiile din el nu-mi erau absolut noi; am mai citit si alte carti pe aceasta tema: insa ce am vazut in film mi-a facut mult mai vii cele citite.

  30. Pomisor zice:

    Foarte problematica aceaste datorii istorice…
    Asa legea pare relativ clara:
    Deuteronom 24:16. Sa nu omori pe parinti pentru copii si sa nu omori pe copii pentru parinti; fiecare sa fie omorat pentru pacatul lui.
    Respectiv prevederile referitoare la crime din Deuteronom 19, 20, 21 si restul.

    Deci: 1) Din lege reiese ca de regula raspunderea este individuala si nu comuna in cazul unui pacat;
    2) Raspunderea colectiva apare in cazul in care elementele care formeaza respectiva grupare sunt uniti cumva: a) fie prin aprobarea faptelor respective (Cazul lui Saul/Pavel), b) fie ca doresc sa ramana cu totii sub aceeasi „umbrela”, deci implicit aproband faptele tuturor de sub acea „umbrela” dar beneficiind si de (dez)avantajele acelei „umbrele” (Cazul lui Daniel). Desi totusi aceasta nu anuleaza si nici nu micsoreaza raspunderea individuala. Aceasta raspundere colectiva este mai mult atragerea unei etichete de bine-/rau-cuvantare asupra intregii comunitati, implicit un efect sinergic (de amplificare) a efectelor individuale (adica apare pe langa responsabilitatea individuala si efectul de (dez)onoare adresat intregii colectivitati cu implicatii in relatiile acestei comunitati cu alte comunitati de fiinte (nu doar umane)). O comunitate se poate dezice de elementele care creeaza dificultati, pasand si responsabilitatea colectiva generata de prezenta lor.
    3) Sangele varsat cere sangele celui vinovat ca responsabilitate individuala… Nu poate fi spalat altfel 😦 😦 😦 …

    Si termenul limita de scadenta al acestor datorii se pare ca este de 70 de ani, dincolo de care Dumnezeu intervine si restabileste echilibrul, daca nu a fost restabilit de partile implicate in respectivul incident, de buna voie.

    Deci intradevar lucrurile sunt problematice… 😦

  31. valentin dascalu zice:

    http://filocalia.info/2010_07_01_live.html
    Evreii din iasi – adevar si istorie
    Urmeaza sa ne vedem la iasi?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.