Pastorul de tineret, avem nevoie de el sau nu? (P)

Ce rol are el? Nu are nici un rol, după părerea mea.

Pierdere de resurse şi pierdere de om.

De ce spun asta? Sînt mai multe argumente.

Cine a mai văzut ca, adunînd două înţelepciuni mai mici, să se facă o înţelepciune mai mare?

În Isaia chestia asta tineri este o pedeapsă. Să fii condus de tineri şi tinerii să se conducă unii pe alţii.

Da, există cazuri speciale în care Dumnezeu ridică tineri pentru popor pentru slujbe speciale, în vremuri de restrişte, atunci cînd bătrînii sînt laşi (vezi cazul lui David), dar nu asta este norma.

E pedeapsă ca tinerii să fie conduşi tot de tineri, copiii să fie păstoriţi tot de copii.

Pastorul tînăr? N-am nimic împotriva pastorilor tineri. Da, asta este o formulă imaginabilă. Un pastor tînăr care îşi face ucenicia la un pastor în vîrstă, dar nu un pastor de tineret, tînăr, care să păstorească o turmă formată din tineri.

Păstorirea presupune turma şi turma este diversă, are tineri, bătrîni, bolnavi, sănătoşi, săraci, bogaţi, robi, slobozi etc.

Este mult de discutat aici asupra aceste teme: cum anume arată o turmă „normală”.

Ne putem imagina o biserică din tineri? Da? Atunci trebuie să ne imaginăm şi o biserică formată numai din bătrîni şi să le ţinem la o parte una faţă de alta. Dacă o biserică formată numai din bătrîni ne îngrijorează şi considerăm asta patologic, atunci de ce o biserică „a studenţilor”, a tinerilor, n-ar fi la fel de patologică?

De ce sînt atît de ferm? Nu numai pentru că biblia nu ne lasă să abordăm acest model de „gaşcă”

De vreo lună am stat de vorbă cu nişte pastori care au asistat la naşterea ideii de youth minister.

Ce spun ei acum?

Că ideea a falimentat glorios. Cu focuri de artificii, surle şi trîmbiţe. S-a ales praful.

Toată America este răscolită de statisticile dezastruoase.

Între 70 şi 90% (depinde de zona geografică, nordul mai liberal sau sudul mai conservator) dintre tinerii care au crescut la şcolile biblice duminicale şi apoi au crescut cu păstor de tineret, după primul an de colegiu, nu se mai întorc în biserici.

Să ajungem ca ei? Atunci să tot ordinăm pastori de tineret.

Pastorul este pastor.

Nu trebuie să fie de tineret, că atunci vreau şi pastor pentru bătrînet. De ce nu?

Pastor pentru bolnavii de ulcer, pentru cei cu hepatită C, pentru cei pieptănaţi pe partea stîngă, pentru femei, pentru bărbaţi, pentru şoferi (chiar ar fi nevoie de unul aici), pentru „dizabilitaţi”, pentru daltonişti, pentru văduve, pentru orfani.

Da, pastor muzical? Oh, altă bătaie de cap! Da, bine, atunci de ce nu avem şi un pastor afon, dacă acela-i muzical?

Dacă este nevoie, discutăm şi ideea pastorului cu muzica. Uitaţi-vă numai la ce lupte de orgolii se dau în biserici între dirijori şi pastorii cu închinarea.

Veţi spune că şi aici este model biblic, mai marele cîntăreţilor, leviţii etc.

Discutăm, dacă trebuie.

Nu confundăm dirijorii şi coriştii cu pastorii, da?

Căutaţi, vă rog, în epistolele pauline. Unde lasă apostolul să se înţeleagă că ar fi ordinat pe Timotei şi Tit ca pastori de tineret sau că undeva în cariera dînşilor, aceştia ar fi trecut şi prin stadiul acesta ca să ajungă episcopi ai locului? Unde anume se dă de înţeles că o asemenea specializare ar fi imaginabilă? Atît Timotei, cît şi Tit, după ce şi-au făcut ucenicia ca tineri, nu ca pastori de tineret, pe lîngă apostolul Pavel, păstorind, de asemenea, şi bătrîni, ca pe nişte taţi şi tineri, ca pe nişte fraţi, au plecat spre propria lucrare pentru a continua să facă acelaşi lucru. Au păstorit biserici „normale”, cu văduve, bătrîni, fecioare şi băieţi, fără a aplica metode speciale pentru cîştigarea tineretului.

„Da, facem compromisul ăsta, frate, ca să nu ne plece tinerii!”. Doamne sfinte, ai milă, altă prăpastie a gîndirii.

Pastor de tineret? Mulţumim, n-avem nevoie!

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Pt. studenţii mei, Pătrăţoşenii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

129 de răspunsuri la Pastorul de tineret, avem nevoie de el sau nu? (P)

  1. Flavius zice:

    Atunci ce rost are pastorul senior intr-o biserica? Ce rost gasiti in a avea doi pastori intr-o biserica? Dar ce rost are sa avem un pastor in biserica cand pastorul nostru al tuturor este Domnul Isus?

    • Marius David zice:

      Cine a inventat denumirea de „pastor senior”?
      De unde aţi scos-o, fraţilor?

      Noi lucrăm doi pastori în Biserica din Aleşd, totdeauna, de cînd sînt ordinat am lucrat astfel. Diferenţele au fost de vîrstă, atît. Dar nu am avut niciodată pastor de tieneret. N-am acceptat denumirea asupra mea cînd am fost ordinat şi n-am transferat-o nici asupra colegului meu, Florin Opriş.

      Ei, a doua întrebare este bună!
      Ce rost are să avem o biserică locală, dacă există cea universală, aş continua eu raţionamentul tău.

      • Flavius zice:

        Cu totii stim de ce sunt bune bisericile locale si la fel de bine stim de ce mergem la medicul pediatric.

        Va admir dexteritatea prin care ne-ati adus pe un teren strain… lingvistica.

        Noi comentam despre nevoia prezentei pastorului in viata si dezvoltarea tinerilor iar dumneavoastra faceti jocuri de titulaturi… oricum ar fi ele… „pastor de tineret” „pastor principal” „pastor senior” „pastor de misiune” „pastor…”

        Permiteti-mi sa va numesc pentru acest articol, cu multa admiratie si simpatie „Domnul doctor generalist Napoleon”

      • iulian dragomir zice:

        Pastor de tineret, dar care sa nu fie tanar. Sa se ocupe in special de tineri (dar nu numai), dar sa fie om matur. Cineva trebuie sa se ocupe de tineri, nu vrei sa ii spui pastor de tineret, vrei sa ii spui pastor, spune-i cum vrei. Sunt de acord cu articolul, de tineri tre sa se ocupe un om matur. Cu copiii ce facem? Trimitem un copil de 5 ani sa fie invatator la scoala duminicala? Stiu o biserica in care tinerii isi aleg liderul singuri si biserica nu are dreptul sa zica nimic. Mi s-a parut ingrozitor.

  2. Cristian zice:

    :)Bravo Flavius:))mi-a placut ironia ta…
    De ce avem nevoie de un lucrator ordinat ca si pastor de tineret? Pt ca pastorii principali de multe ori sunt batrani si prea depasiti de provocarile tinerei generatii si irelevanti prin mesajul lor si prin mmentalitatea pe care o au. Astefel pt ca tinerii din generatia asta „imposibila” sa aiba un respect fata de autoritate au aparut ei… pastorii de tineret, scoliti, buni predicatori si mai apropiati de varsta tinerilor, dar maturi spirituali.

    • Marius David zice:

      de unde ideea asta de pastor „principal”, „senior”?
      N-am înţeles.
      Dăc nu înţeleg problemele tinerei generaţii, să îţi schimbe meseria.
      Dar,… pe de altă parte, care vor fi oare acele probleme ale tinereti generaţii care sînt cu totul diferite decît cele ale generaţiilor mai vechi?
      Ce crezi, curvăsăriile, minciuna, hoţia, batjocura, proasta creştere sînt diferite la voi faţă de alte generaţii? Ah, da.. noile generaţii praftică masturbaţia în faţa computerelor în loc de poiată sau WC-ul de ţară puturos. big deal! Great! Altceva?

      Care-i noutatea care n-ar intra sub „nihil novi sub sole”, adicătelea „nimic nou sub soare… ce-a fost va mai fi”.
      Dragul meu, cine are înţelepciune să pastorească o turmă, are înţelepciune şi pentru miei şi pentru oi.

      Lui Petru i-a fost încredinţat aşa mandatul pastoral
      Paşte oile mele,
      oiţele mele,
      mieluşeii mei.

      Nu aşa., Petru.. paşte oile mele…
      Ok, ai înţele?
      Buun,
      Toma, oiţă necredincioasă ce eşti, paşte oiţele mele…
      Ioane, tinerel frăgeduţ, că tot înţelegi tu mai bine problemuţele berbecuţilor fără cornişoare..ia şi paşte berbecuţii …. dar nu uita… cu mese de ping-pong şi cu tabere de tineret. Ok? Ai grijă să nu cumva să-l prind pe Petru pe la întîlnirile alea că nu-i relevant.

      • mihu zice:

        Bine gandit raspunsul aici!

        • Marius David zice:

          Mihu, experienţa, dragă, experienţa. În cîtva timp mă apropii de 100.000 de comentarii. Dacă nici după asta n-am experienţa dialogului, atunci trebuie să mă pustnicesc, dar rapid de tot.

      • Exista notiunea de pastor coordonator. E sinonima cu cea de pastor senior?

      • Cristian zice:

        Frate Marius totusi „praftica” ne arata altceva:)Realitatea e alta! Suna bine pamfletul de mai sus cu apostolii… dar ati uitat ceva pe aia i-a ales Isus pe astia(unii pastori) i-am ales noi… s-au ne-au fost bagati pe gat cu forta(de la caz, la caz):) Iar in unele comunitati crestine sa fi ordinat pastor la 25 de ani e de domeniul filmelor s.f. :)A….si argumentul:)poate fortat dar totusi nu exagerat…IOsua e primul pastor de tineret! Dar cum azi nu avem oameni ca Moise… vorba tinerilor de multe ori lucrarea e „varza”.Si pot continua, dar astept raspuns…

        • Marius David zice:

          Şi care este, mă rogel, praftica?
          eucred că ştiu mai bine, după 24 de ani de lucrare prin biserici, inclusiv ca lideruţ de tinereţ, şi vreo 15 de pastorală.
          cine v-a băgat, dragul meu, pastori cu forţa pe gît, tu despre ce cult vorbeşti aici?
          la noi nu se fac numiri de la episcopie!
          alegeţi cu un procentaj infiorător pentru pastori, 2 treimi????

          eu am fost ordinat la 24 de ani şi ceva …
          Iosua n-a fost niciun pastor de tineret, eşti în mare eroare, citeşte încă o dată biblia, poate chiar începutul cărţii Iosua… a fost fiul lui Nun şi SLUJITORUL LUI MOISE.
          Avem oameni ca Moise, aveţi oameni ca Iosua? Dar ca NUn aveţi? Adică ca taică-său?

      • Cristian zice:

        Frate Marius totusi “praftica” ne arata altceva:)Realitatea e alta! Suna bine pamfletul de mai sus cu apostolii… dar ati uitat ceva pe aia i-a ales Isus pe astia(unii pastori) i-am ales noi… s-au ne-au fost bagati pe gat cu forta(de la caz, la caz):) Iar in unele comunitati crestine sa fi ordinat pastor la 25 de ani e de domeniul filmelor s.f. A….si argumentul:)poate fortat dar totusi nu exagerat…IOsua e primul pastor de tineret! Dar cum azi nu avem oameni ca Moise… vorba tinerilor de multe ori lucrarea e “varza”.Si pot continua, dar astept raspuns…

      • Marius David zice:

        dacă nu şi-o schimbă el, o schimbă biserica, dacă are ceva vînă în ea şi nu stă în prostraţie.
        Chiar acum o biserică şi-a luat soarta în mîini şi sătulă de pastori-fundaţologi (care se ocupă cu fundaţii şi ONG în loc să se ocupe de lucrare) şi de pastor bătăuş, le-a făcut papucii frumos cu o pereche de voturi şi i-a trimis în cîmpul muncii, trecîndu-i din categoria pastorilor-nemunciţi în categoria „oamenilor muncii”. Bine făcut, bine procedat!
        S-au trezit. Menţionez că ambii amîndoi erau pastori tineri, vrenici de întîlniri de tinereţi. Enoriaşii nu s-au lăsat impresionaţi de talentele şi potenţialul dînşilor şi le-a dat o lecţie de viaţă pe care sper să o ţină minte.

        în rest… sper că biserica din care faci parte să treacă printr-o pocăinţă autentică. Nu de brizbrizuri au nevoie, ci de pocăinţă.

    • Marina zice:

      Pai daca te iei dupa provocarile tinerilor si daca trebuie sa ii intelegi facandu-le pe plac, ajungi sa stai in biserica cu castile pe urechi.Nu cred ca Biblia este demodata pentru a da raspunsuri tinerilor.Orice pastor are Biblia pentru a intelege clar si suficient mentalitatea tinerilor.Omul in esenta este acelasi, chiar daca ambalajul difera. Nu cred ca ispitele, temerile sunt diferite in esenta fata de ceea ce a fost pana acum.
      Mentionez ca si eu sunt tanara…:)

  3. Să fie conflictul dintre generaţii de vină pentru asta? Sau nevoia ca viitorii păstori să aibe o ucenicie şi o perioadă de practică? Să fie pentrucă există seri de tineret?
    Motivele sunt multe.

    • Marius David zice:

      Nu-i conflictul dintre generaţii, Corneliu, că mă consider încă tînăr, nici n-am împlinit 40 de ani.

      această împărţire pe generaţii nu este biblică, simplissime!

    • Ciprian Simut zice:

      conflictul dintre generatii e un mit.
      lipsa de intelepciune e fundamentul problemei.

      diferenta de varsta intre copii si parinti va fi mereu aceeasi, nu?
      asta inseamna ca se vor certa toata viata? …unii da, unii nu…de ce oare?

      • naomi zice:

        Pentru ca si „batraneii” si tineretul au nevoie de intelepciune, de bun simt, smerenie si nu in ultimul rand de dragoste frateasca. Sa se dea intaietate uni altora si sa-si aminteasca ca cel ce vrea sa fie primul trebuie sa fie rob celuilalt.
        Niciodata nu vor fi conflicte daca se tine cont ca Biserica este a lui Dumnezeu.
        Dar atunci cand „bartaneii” fac legi dupa bunul lor plac; ca pe vremea lor si actioneaza in nedragoste, tineretul nu va accepta prezenta lor pentru ca stiu ca tot timpul vor fi criticati. Iar tineri la randul lor daca se ingamfa dupa terminarea unei scoli crezand ca sunt mai intelepti decat cei ce au dus greul bataliei pana acum, nu vor fi acceptati de „batranei”
        Cert este ca si uni si alti au nevoia de aceea experienta cu Dumnezeu sa poata sa se accepte uni pe alti si sa nu se creada singuri intelepti.

    • Marina zice:

      Tinerii pastori au nevoie de ucenicie, au nevoie sa creasca laturi de pastori maturi si cu experienta.De multe ori tinerii sunt incurajati la slujire fara sa ii avertizeze de responsabilitati si riscuri.

  4. naomi zice:

    ” …. de ce nu avem şi un pastor afon…”
    Mie mi-ati spus ca nu exista om care sa fie afon, numai surd …. 🙂

    Lupta pentru „frunce” incepe din pruncie.
    Un tanar intelept va intelege ca intaietate au cei batrani fiind mai intelepti. Cel mai batran va sti cum sa-l indrume si sa-l pregateasca pe cel tanar sa ajunga pastor (nu akunge numai scoala). Mai tare mi de acei pastori care se tin cu amandoua mainile de amvon si nimeni si nimic nu-l poate clinti de acolo.

    Daca tineri nu sunt placuti in Adunari, ce fel de parinti suntem?

  5. andrei zice:

    Potrivit argumentului dumneavoastra nu ar trebui sa existe pastori tineri deloc.

    sunt interesante discutiile pe care le lansati dar totusi uneori scrieti ca si cum textul dumneavoastra ar fi infailibil si inerant.

    • Marius David zice:

      draga Andrei,

      1. de unde ai scos argumentul eu că nu ar trebui să fie pastori deloc. Demonstrează-mi, arată-mi, te rog!
      2. de unde ai scos cum că aş considera textul meu infailibil şi inerant???????? Doamne, păzeşte, fereşte, aghiezmuiască-se aseminea idei!
      Înţelegi tu, Andrei, cuvintele pe care le foloseşti.
      Randy Travis are un cîntec excelent…

      nu-l găsesc în interpretarea lui…

      dar are cîteva sfaturi bune.

      Daddy shoulda been a preacher man
      ‘Cause everybody loved to hear him speak
      He didn’t always follow his own advice
      But we got a sermon every week
      He’d say trouble always starts as fun
      And broken hearts will always mend
      Tough times don’t last, tough people do
      And nothing breaks if it can bend

      (Chorus)
      Don’t ever sell your saddle
      Never owe another man
      Watch where you spit on a windy day
      Don’t use words you don’t understand
      Find the Lord before you need him
      And never lose your pride
      Don’t ever sell your saddle
      ‘Cause life’s a long, long ride

      Daddy never ran from anything
      Always took his share of the blame
      Had a heart big enough to fill a valley up
      But hard enough to stop a train
      He said only fight when you have to
      ‘Cause there’s always a faster gun
      And you’ll know a hero from a coward
      When you see which way they run

      (Chorus)

      Daddy left me his old saddle the day he passed on
      And these words are etched into my mind just like they were in stone

      (Chorus)

    • Marius David zice:

      pardon, Andrei, am uitat să spun… am fost ordinat la 25 de ani, neîmplniţi, de fapt am fost ales păstor la o săptămînă după ce am împlinit 24 de ani..
      şi am intrat în ucenicie ca pastor plin lîngă un alt pastor mai în vîrstă ca mine, pastorul Florian Negruţiu, acum eu fac acelaşi lucru pentru alt pastor mai tînăr decît mine, dar tot pastor plin, pastor Florin Opriş şi sper ca în cîţiva ani el să facă pentru altul, şi altul pentru altul şi tot aşa, pînă la venirea Domnului.

      Nu confundaţi, dragilor, ucenicia în pastorală cu împărţirea pe departamente ca la pionieri şi şoimii patriei, UTC şi organzaţia femeilor comuniste.

    • Cristina zice:

      Andrei, „pastor tanar” e complet diferit de „pastor de tineret” ( care nici acesta nu-i musai sa fie tanar).
      Daca bine am inteles, pastorul trebuie sa poata pastorii intreaga turma, nu doar o subcategorie a acesteia, cred ca la asta se referea mesajul, deloc la varsta pastorului.

      • Marius David zice:

        corectă distincţia, – pastor tînăr nu este acelaşi lucru cu pastor de tineret.
        Pastorul tînăr-pastor de tineret nu este altceva decît un orb care călăuzeşte alţi orbi.
        Are perspectivă?Nu!
        Are retrospectivă? Nu!
        Are experienţă mai mare? Nu!
        Are expertiză diferită? DA, se poate, dar asta nu-l califică la pastorit congenerii.

        Şi se mai complichează hormonaliceşte treaba atunci cînd tînărul-pastor este necăsătorit, fresh, frumuşel şi în faţa lui sînt o mulţime de codane frumuşele care sînt păstorite ca oiţele de berbecuţ.
        mamiţele şi bunele îşi visează măritişul fetelor şi nepoatelor cu păstorul şi să vezi atunci certuri intestine şi complicăţii.

        Văzut asta!

  6. mihu zice:

    Eu am cateva intrebari pentru informare, nicidecum ironice/rautacioase.
    Care este diferenta dintre un prezbiter si un pastor? Numai pastorul pastoreste Biserica? Cine il pastoreste pe pastor, avand in vedere ca tot om este si el? Daca intr-o Biserica este un pastor, si mai sunt 5 prezbiteri intr-o Biserica, acestia din urma trebuie sa fie pastoriti tot de pastor?

  7. Alin zice:

    Va respect multe din opiniile si principiile dumneavoastra dar in aceasta afirmatie tin sa va contrazic. Tinerii din biserica trebuie sa aiba un lider care sa ii mobilizeze in slujire, care sa stie cum anume sa ii implice in biserica, care sa stie sa faca legatura intre ei si celelalte generatii din biserica. Nu sunt impotriva pastorilor mai in varsta de tineret, nici impotriva pastorilor tineri.Insa sunt ferm convins ca trebuie ca cineva sa se ocupe specific de aceasta lucrare, pentru ca este de o complexitate prea mare.Cred ca un pastor nu are timpul necesar si energia necesara sa se ocupe si de tinerii din biserica, mai ales atunci cand grupul de tineri este mare.Sunt provocari prea multe, tinerii simt o mai mare nevoie de atentie personala din partea unui lider spiritual, de aceea trebuie sa se ocupe cineva specific. Cred ca este exagerat sa afirmam ca nu ne trebuie pastori de tineret.Este ca si cum nu am avea nevoie invatatori de scoala duminicala pentru copii…prea multe pe umerii unui pastor

    • Flavius zice:

      Subscriu la ideea ta Alin. Personal nu ma intereseaza titulatura celui care este investit in lucrarea cu tineretul, dar nu pot sa nu recunosc diferenta de autoritatea pe care acele slujitor o capata.

      In plus, cred ca statisticile pe care va bazati parte din argument sunt cel putin gresite. Daca 70% din tinerii care pleaca din biserica in primul an de colegiu (eu sunt din sud) ati avut curiozitatea sa vedeti cati dintre ei se muta in campus, cati in alt stat? Sa nu mai vorbesc de procentajul ametitor al bisericilor in care antinomianismul e in floare… si nu cred ca gresesc cand spun 90%. Aceasta e adevarata problema a bisercilor americane…

      Vrem sa ne comparam, hai sa ne comparam cu bisericile pe aceeasi nivel cu noi. Si asfel veti vedea rezultatele pe care un lider de tineret, preferabil pastor le poate avea.

      • Ciprian Simut zice:

        ideea de tineret si de pastor de tineret poate fi o mare iluzie!

        daca spui ca: trebuie sa vorbim pe limbajul tinerilor, atunci faci o eroare fundamentala: tinerii pot intelege mesajul Scripturii impreuna cu „batranii.” Mesajul Bibliei e unic. Ioan 3:16 poate fi inteles si de tineri si de batrani. unii sunt necopti si se coc luand aminte la intelepciunea batranilor.

        in biserica, toti ar trebui sa fie impreuna, toti madulare ale aceluiasi trup. asta se numeste partasie.
        o scriptura predicata corect e mai de pret decat o scriptura predicata pe limba tinerilor.

        NU EXISTA LIMBA TINERILOR! exista doar tineri intelepti si tineri neintelepti.

        primii pot sta foarte bine in aceeasi biserica, in acelasi timp, cu frati in varsta ascultand acelasi pastor si TRAIND aceeasi partasie in Cristos.

        dar nu, trebuie sa luam neaparat modelul american: cu pastori de tineret „scoliti, homileti” si alte abureli asociate cu un astfel de individ, numa’ bine sa rupa biserica in doua.

        tinerii nu se „castiga” cu mesaje pe limba lor, ci cu sinceritatea pastorului care imparte un Cuvant drept si adevarat!

        tinerii nu se „atrag” cu inchinare relevanta si cu alte prostii din astea, ci cu simplul si clarul adevar al Scripturii.

        ca pastorul nu are intelepciunea sa faca cele de mai sus, asta e alta problema. dar chiar si daca ar fi un pastor intelept tinerii intelepti vor sta cu el, pe cand flecarii vor vrea tot altceva aducand ca scuza: oh, dar nu mi-o placut ca (si aici incep tampeniile).

        ia sa incerce pastorul acela de tineret (a carui dorinta de slujire nu o contest si care sunt ferm convins ca face lucrarea cu dedicare, dar va intelege mai tarziu ca e o iluzie si ca biserica adevarata aduna laolalta toate varstele) sa fie sincer ca si Iov! sa vezi atunci schimbare!

        aplicatie:
        -am un prieten care a trecut prin multe in viata. l-am auzit predicand tinerilor si batranilor, la tineret si la batranet. a predicat omul aceeasi predica atat separat, pe varste cat si laolalta. rezultatul a fost acelasi: indiferent de varsta, oamenilor le-a placut, si le-a picat bine, fie ca s-au simtit mustrati, fie ca s-au simtit imbarbatati.

        • Dyo zice:

          nu sunt de acord: exista tineri cu problemele lor specifice. acestea trebuie adresate separat, pe „limbajul lor” – nu este vorba de Ioan 3:16 ci de praxis.

          • Ciprian Simut zice:

            da, au probleme specifice: pornografie, droguri, avorturi, alcoolism, mandrie, egoism, gelozie, manie, invidie, limbutie, agresivitate … astea se manifesta doar intre 12-18 ani.

            scuze, e o ironie, dar nu m-am putut abtine.

            problemele bisericii se rezolva si in PARTASIA LAOLALTA, cat si in partasia fatza-catre-fatza, dar si in partasia scriptura-rugaciune-Dumnezeu.

            impartirea pe varste e o iluzie. nu devine nimic mai eficient. cu droguri se confrunta si un tanar si un om casatorit, cu trei copii si slujba buna.

            e o roada a firii in joc, care nu tine de varsta.

          • Dyo zice:

            Trecand peste ironie: problemele sunt asemanatoare, insa nu aceleasi. Cu adolescentii si tinerii se mai poate (inca) vorbi preventiv in anumite privinte. Inca sunt destule comunitati in care tinerii stau toata ziua pe net in timp ce batranii nu au atins in viata lor un calculator; acesta este paradoxul trairii in simultaneitate a unor timpuri diferite.
            Sa ne intelegem: nu vorbim de despartirea bisericii pe criterii de varsta ci doar de faptul daca este sau gresit sa ai un ministry pt tineri cu personal „dedicat” acestui scop sau nu. Eu cred ca este bine sa existe asa ceva.
            Nici macar mandria nu mai este aceeasi la un tanar si la casatoritul cu trei copii de care vorbeai.
            Asta e opinia mea … nu simt nevoia sa convertesc pe nimeni sa gandeasca in felul meu …

          • Ciprian Simut zice:

            pai, eu vorbesc si de impartirea pe varste, pentru ca ideea de impartire pe competente nu vad sa aibe vreo legatura cu biserica.

            intr-o biserica din brasov erau sali pentru studiu biblic numerotate asa: 10-15, 15-20, 20-30, 30-40, 40-60, 60-80, 80-…

            well, ceva de genul. nu garantez ca impartire era exact ca asta, dar nici departe nu era.

            scopul? eu nu inteleg rostul.

          • Ciprian Simut zice:

            apropo, pofta e aceeasi si la un tanar cu explozie de hormoni si la un om casatorit cat si la un om singur.

          • Dyo zice:

            Excentricitatile aplicarii unor principii nu sunt neaparat criterii de invalidare ale acestora; daca se spune ca o ceasca de cafea este benefica unor oameni, in anumite conditii, asta nu inseamna ca cel ce va bea un litru pe zi, in exagerarea lui, invalideaza recomandarea medicilor.

          • Ciprian Simut zice:

            asa e, sunt de acord. dar biserica nu e cafea.

            🙂

      • Marius David zice:

        Ştii cumva, Flavius, cum au „reuşit” americanii cu pastorii lor de tineret şi cu lucrarea cu tinerii? DEZASTRU!!!!!
        Ascultă-i pe ei.
        am participat la nişte conferinţe pe tema asta şi statisticile sînt înfiorătoare. dintre tinerii care sînt implicaţi în Sunday Bible Schools şi sînt pastoriţi de „ticers” de şcoală dumb-inicală şi apoi ajung pe mîna pastoraşilor de tinereţi… 88%, conform statisticilor oferite de naşul statistcienilor evanghelici, George Barna, nu se mai întorc în biserică în perioada colegiului şi nici după aceea.

        think!!!

        • Dyo zice:

          Ar fi cu adevarat ilustrativa statistica pe care ne-o oferi daca ne-ai da si o cifra a tinerilor care se pierd in bisericile fara pastor de tineret. Nu cumva este tot pe acolo?

        • Flavius zice:

          frate Marius, cred ca va pripiti sa dati verdicte doar dupa un set de statistici… eu nu sunt vre-un expert in istoria bisericilor americane dar nici orb la celelate statistici… iar dintre cele esentiale ma gandesc la: timpul de rugaciune al adolescentilor, autoritatea parintilor in viata adolescentilor, moralitatea adolescentilor, increderea in biserica, marturisirea credintei…

          Eu gandesc in cifre, procentaje, probabilitati… din nefericire in cele mai multe cazuri anticip cu exactitate ceea ce se va intampla… din fericire Dumnezeu inca raspunde rugaciunilor noastre si dintr-un neverosimil 0% poate face 100%. Si apoi… sa nu uitam ca „76% din statistici sunt facute pe loc, si aceasta este tot o statistica…” 🙂

          Am fost la mai multe biserici americane, invitat de prieteni sau colegi americani, studenti sau frati romani… si nu trebuie sa fi foarte istetz sa-ti dai seama ca mai toate cauzele sunt defapt rezultatele cauzelor ignorate sau acoperite.

    • Marius David zice:

      Alin, nicio supărare pentru contrazicere, numai să fie cu folos şi pe drept.
      Un lider este altceva, un pastor de tineret este cu totul altceva.
      Spune-mi, te rog, unde găseşti modelul în biblie, că eu îţi spun unde îl găsesc în organizarea de partid la comunişti.
      Un responsabil din partea comitetului pentru tineret nu este nicio problema, un pastor pentru această categorie este o eroare eclesiologică.
      de ce nu ai pastori şi pentru bătrîni, şli pentru divorţaţi şi pentru empty-nesters şi pentru bolnavii de ficaţi şi pentru diabetici? Nu-s categorii care trebuie păstorite,
      de ce această discriminare pe vîrstă, dar pastor de femei, ah.. păstoriţă trebuie? Nu-i voie? de ce nu? Dar pastoriţă pentru fete nemăritate, pentru cele care se piaptănă în coadă, una şi pentru cele care se piaptănă cu breton, alta, că au probleme diferite şi trebuie să li se indice un world-view relevant fiecărei categorii.
      Duc la extrem argumentul tocmai to make a point.

      ei, da, nu are timpul necesar? Dcă nu s-ar ocupa de nimicuri, ar avea.
      Ştii care este media de membrii ai bisericilor din Romania? 70 de membri.
      Majoritatea bisericilor sînt în jur de 40-70 de membrii din cele 1800,
      apoi avem cîteva care depăşesc 150,
      cîteva care trec de 250 (biserica încare sînt pastor este în acest caz)
      foaaarte puţine care depăşesc 500 şi mai puţine, le număr pe degelte de la mîini care depăşesc 1000 de membrii.

      Să imi spui tu mie în faţă şi fără să-ţi tremure buza de sus că un pastor nu poate să pastorească o biserică de 150 de membri dintre care 20 de tineri si are nevoie de pastor de tineret. Măi, să fie!
      Eu cred că vorbiţi unii dintre voi fără să vă gîndiţi prea mult la realitatea cruntă din teren.
      adicătelea ne plîngem că nu ne putem plăti pastorii şi că trebuie să trecem la stat şi, cînd schimbăm palierul de discuţie, dintr-o dată avem nevoie şi de pastor de tinereţi şi de pastor de tobe şi surle.

      Te asigur, ca unul care cunosc realitatea de pe teren într-una dintre cele mai mari comunităţi din ţară, comunitatea de Oradea şi Satu-Mare, te asigur că nu avem nevoie de pastori de tineret.
      iau caz cu caz, dacă vrei şi demonstrez la obect.

  8. Alin zice:

    cunosc caz concret, simtit si pe pielea mea, cand pastorul s’a ocupat si de lucrarea de tineret. El nu a dat randament nici in biserica, nici lucrarea cu tinerii nu a dat roade, ba chiar s’a dus totul de rapa, tineri plecati in lume, pentru ca nu a fost cineva care sa se ocupe cu tot interesul si cu toata energia de ei.Tinerii sunt ca niste pui care asteapta ca barza sa ii hraneasca in cioc si sa ii invete sa zboare.

    • Ciprian Simut zice:

      da, dar tinerii trebuie sa si plece urechea la ce spun cei care au fost inaintea lor. nu tot ce catalogheaza un tanar ca fiind „bun” e chiar bun. paote sa fie un blestem.

      tinerii au prostul obicei de a pretinde ca toate sa se faca pe placul lor, si dupa poftele lor. NU FUNCTIONEAZA ASA! Daca nu li se face pe plac, se smiorcaiesc ca niste prunci.

      pastorul a gresit ca s-a ocupat separat de tineri, trebuia sa le predice aceleasi predici ca si celor batrani.

      • Alin zice:

        Sunteti un pic discriminant fata de tineri..vorbiti cu un pic de rautate.Uitati ca ati fost tanar si ati fost si dumneavoastra necopt.Este normal sa fie smiorcaiti tinerii…nu sunt maturizati.

    • Toti oamenii sunt asa, toti, fara exceptie si de toti trebuie sa se ocupe cineva, indiferent de varsta. Se numeste ucenicizare. Porunca Domnului este „faceti ucenici”, iar aceasta se realizeaza, conform tot cu invatatura Sa, si prin a-i invata TOT ce a poruncit EL

    • Marius David zice:

      şi … discutăm cazuistică sau principii.
      cAzuistică vrei?
      Eu cunosc pastor de tineret care a devenit perforator de virgine, ca să mă exprim pe scurt.
      Deci, continuăm cu cazuistica sau trecem la principii. De preferinţă biblice.

  9. Alin zice:

    sunt un caz mai special, „batranetul” nu necesita o atentie asa sporita! cat despre pastorul cu muzica, aveti dreptate, dar nu are legatura cu pastorul de tineret.

    • Ciprian Simut zice:

      alin, nu ai dreptate!

      • Ciprian Simut zice:

        ideea ta e lipsita de bun simt.

        o afirmatie de genul: „batranetul nu are nevoie asa de mare de atentie” este trista si denota un caracter nedrept.

        multe dintre lucrarile bisericii stau in picioare pentru ca se roaga batranetul. multi pastori inca isi pot face treaba bine pentru ca se roaga batranetul. habar nu avem cate lucrari merg bine si cata sanatate datoram noi, astia tineri, batranetului care se roaga.

        regret ca gandesti in termeni nazisti la batrani. sper sa iti dea Dumnezeu multi ani ca sa ajungi si tu in randul batranetului. totusi, sper sa nu iti face Dumnezeu parte de tineri pe care sa ii auzi vorbind despre tine in termenii in care vorbesti tu despre batrani.

        • Alin zice:

          am fost inteles gresit.nu am contestat importanta batranilor.Prin termenul „atentie” am vrut sa spun tocmai ca ei sunt maturi,si nu necesita o ingrijire ca a tinerilor.
          E ca la bolnavi..un om sanatos nu necesita aceeasi atentie pe care o necesita un bolnav. Eu respect f mult batranii din biserica, sunt constient de importanta lor si de modul in care Dumnezeu a lucrat in viata lor. Nu are nici o legatura raspunsul dvs cu ce am vrut eu sa zic

    • Marina zice:

      De cand „batranetul ” nu are nevoie de atata atentie?Ce idei!Tocmai s-a ajuns la o mentalitate eronata, nicidecum biblica. Citeste Tit 2.Acolo sunte mentionate toate categoriile de varsta.Si batranii au nevoie de crestere spirituala, de partasie. de viata bisericii,etc.

      • Ciprian Simut zice:

        corect, iar in textul din Timotei nu cred ca se faceau programe de inchinare pe varste.

        • Dyo zice:

          cine a vorbit aici de „programe de inchinare pe varste”?

          • Ciprian Simut zice:

            pai, cam toti cei care spun ca e nevoie de intalniri cu tinerii. de fapt, serile de tineret sunt un fel de biserica paralela, nu? e conditionata de varsta.

            mi-a fost dat sa fiu intr-o seara de tineret, iar cand au intrati cativa, cu vreo 10 ani mai in varsta decat media varstei celor din sala, acestia din urma, tinerii s-au uitat la ei, multi vreau sa spun, ca si cum „astia ce cauta aici? e seara de tineret!”

          • Dyo zice:

            Nu e musai sa fie „biserica paralela”, nu e musai sa fie exclusi „batranii” care vor sa participe – sunt granite pe care le trasam noi oamenii si fara sa fie nevoie de numararea firelor de par alb din crestet …
            Intrebarea mea este: de unde inversunarea asta impotriva ideii in sine? Sunt de acord: poate fi implementata prost dar … si predicile pot fi adesea proaste, si timpul de rugaciune, si de studiu biblic … le scoatem afara pe toate?
            Unde scrie in Scriptura despre diferenta dintre „predica” si „studiu biblic”, evidenta in bisericile noastre?

          • Ciprian Simut zice:

            nu, nu e musai sa fie nici una nici alta. e drept ca poate sa iasa un lucru bun … dar cand un lucru bun devine o exceptie imi fac griji.

            de obicei, pastorii cu tineretul sunt la fel de incompetenti pe cat sunt cei pe care ii critica … si poate au dreptate.

          • Marius David zice:

            este în subtext tema, pentru că în SUA există deja aşa comedie.
            eu cu ochişorii mei şi cu urechiuşele mele am văzut şi auzitără aşa ceva.
            M-am cutremurat de scîrbă: biserica tinerilor, biserica bătrînilor, aceeaşi biserică, dar înfeliată separat pe slujbe separate.

      • Marius David zice:

        Marina, stai că şi Alin va ajunge bătrînet. Sper să ajung şi eu ziua aia cînd cei care sînt acum aşa de vocali cu … „bătrînetul” îşi vor acoperi cu disperare albiturile din cap. Să vezi atunci cum seşterg zîmbetele astea ironice.

  10. andrei zice:

    „Să fii condus de tineri şi tinerii să se conducă unii pe alţii.”

    „Da, există cazuri speciale în care Dumnezeu ridică tineri pentru popor pentru slujbe speciale, în vremuri de restrişte, atunci cînd bătrînii sînt laşi (vezi cazul lui David), dar nu asta este norma.”

    Aceste afirmatii m-au determinat sa sa cred ca sunteti nu doar impotriva ideii de pastor pentru tineret dar si impotriva ideii de pastor tanar. Daca am gresit imi cer scuze. Nici eu nu sunt de acord cu ideea de pastor pentru tineri. Cred ca este NEbiblica. In schimb Biblia nu interzice sa pastorii tineri.

    Referitor la ce-a de-a doua afirmatie pe care am facut-o, „innerant si infailibil”, cateodata asta reise din „tonul” pe care il folositi in anumite postari. De multe ori am impresia ca nu mai lasati „portite” deschise si pentru alte pareri. Dar este doar o parere personala, in nici un caz nu am dorit sa fiu rautacios.

    Poate ca ar fi interesanta o dezbatere asupra conceptului de „ucenicie”. Eu cred ca avem foarte multi „Timotei”, descurajati, divortati, taximetristi, pentru ca „Pavel” este prea ocupat pentru ei. In unele cazuri „Pavel” sta inchis in birouri frumoase, in alte cazuri este prea ocupat cu alte treburi, si din pacate in cele mai multe cazuri „Pavel-ul” de alta data nici macar nu mai exista.

    • Ciprian Simut zice:

      Depinde ce inseamna tanar. Pentru noi, cei de acum, tanarul e adolescentul. Cei trecuti de 23 de ani sunt tineri doar in comparatie cu cei de 40 de ani in sus.

      Timoteiul lui Pavel nu era tanar in conceptia vremii sale. Pentru cei din vremea NT, la 40 de ani ti se cam termina fitilul vietii. Nu erau multi care sa treaca de 50 de ani. Cei care ajungeau la 40 erau considerati batrani, in sens de om cu intelepciune. Din cate stiu eu, Timotei era pe la 30 de ani cand a intrat in lucrare separat de apostolul Pavel. Deci, nu era considerat tanar.

      Pe de alta parte, la evrei ajungeai barbat numai pe la 30 de ani. Aici sa completeze cei care cunosc subiectul.

      Una e pastor tanar si alta e pastor batran. Nu inghit foarte bine genul de idei: batranii i-au tras inapoi. Este o afirmatie partinitoare si generala. Daca vina nu a fost a batranilor ci a tinerilor? Daca batranii au considerat ca ce voiau tinerii sa faca era pericol pentru biserica? Daca aveau dreptate?

      E interesant cum tinerii TOT TIMPUL dau vina pe batrani daca ceva nu merge bine. Nu isi asuma responsabilitati si cu atat mai putin esecuri. Daca ceva merge dupa mintea lor atunci e bine, isi culeg laudele. Iar daca ceva merge prost dupa mintea lor, vina e INTOTDEAUNA a altora. Ma intreb ce voiau acei tineri din comentariul lui Stelu?

    • Marius David zice:

      nu, tinerii apar în frunte în situaţii speciale, de criză, aşa cum ai intuit, în rest… după 40 de ani, cînd îşi vor fi terminat ucenicia,
      numai Domnul a fost cu totul … precoce… şi-a început lucrarea la 33 de ani..

      Ca pastor bun de tineret ar fi fost Isus la tocmai 33 de ani, se pare că a refuzat poziţia ori a sărit peste etapele cursus honorum.

      S-ar putea ca tonul la care te referi… să fie pur şi simplu un ton „didactic”, deformaţie profesională, pentru care nu simt nevoia să îmi cer scuze.. cînd eşti profesor 6 ore pe zi, nu mai schimbi uşor mood-ul cînd te pui la blog, dar asta mă convinge încă o dată că n-ai folosit cuvintele înţelegîndu-le.

      Ba da, las portiţe deschise pentru alte păreri, pentru cine rezistă, pentru cine poate să argumenteze, pentru cine caută, munceşte adevărul. De asta consider blogul meu un blog elitist.
      unii nu au rezistat ritmului şi au plecat sau au fost „plecaţi” pentru alte pricini, care ţin tot de păstrarea atmosferei de elită…
      Deci.. ??

      Da, interesantă idee.. relaţia Pavel -Timotei, numai că Pavel pe care tu îl descrii nu are nimic de-a face cu Pavel din Scripturi.

      • Marius David zice:

        draga Andrei, Dumnezeu cu tine,
        mă tem că, şi dacă ai fi rămas mai departe ca cititor al acestui blog, ai fi avut parte în continuare de răspunsuri de acest fel din partea mea, măcar din cînd în cînd, adică atunci cînd nu ştii despre ce este vorba şi te bagi gratuit în discuţii pe care nu le poţi administra.
        admit, este trist.

        tind să te dezamăgesc….. Domnul Isus a fost un elitist! A făcut din cei din afara elitelor vremii elită…. dar despre asta cu altă ocazie.

        drum bun!

  11. ionica zice:

    Bun articolul, cu mici exceptii… (daca l-a scris un pastor, si daca e sa ma iau dupa esenta celor scrise in el, autorul e „prea de tineret”, da dovada de putina experienta, prea multa aciditate, ironie profunda, desi ironia in multe cazuri este o caracteristica a oamenilor inteligenti) – putin echilibru nu ar fi stricat, l-ar fi facut mai „digerabil”
    Chiar daca esti in slujba, varsta poate fi un atu sau nu! Cu toate ca un pastor trebuie sa aiba intelepciunea adaptabilitatii in functie de cei pe care ii pastoreste. Dar riscuri exista.
    La un pastor tanar insa apare lipsa experientei, iar acest lucru poate fi un mare dezavantaj, mai ales daca nu este supravegheat de un pastor care sa detina experienta pastoriri eficiente.
    Problemele majore insa nu sunt neaparat in denumire si varsta ci in intelegerea slujirii si a statutului de pastor. Sunt multi pastori in varsta care si-au pierdut viziunea pe „drum”si multi pastori tineri care nu au avut niciodata asa ceva!
    Varsta nu trebuie sa fie un impediment, chiar daca prezinta riscuri. Noi trebuie sa ne indeplinim slujba la care am fost chemati si sa ne tinem de ea, dupa cum afirma si Pavel (cine invata pe altii sa se tine de invatatura – adica sa invete in continuare). Succesul Bisericii nu-l va da limitarea cu privire la varsta de ordinare, ci asumarea responsabilitatii unei slujiri autentice si eficiente!

    • Marius David zice:

      Ionica, tocmai se potriveşte… a apărut o postare în care explic de ce sînt ironic.
      nu, ideea a fost ca acest articol să nu fie digerabil deloc, mai ales în contextul lucrurilor care se întîmnpla acum la nivel de uniune.

      La un pastor tînăr nu „apare lipsa experienţei” ea este acolo… lipsa.. adică experienţă nu are pentru că nu se există.
      Vărsta nu este un impediment? Ba se pare că da!
      Numai că descoperim impedimentul numai odată cu vîrsta.

  12. Stelu zice:

    Noi am avut o biserica de tineri ( tineri pina la vreo 30 de ani) aici in Chicago, care s’a rupt pentruca batrini „ii tineau inapoie”. Si din cite stiu, cind au inceput, au avut un pastor nou (tinar, nici iesit bine din seminar), care a fost de vreo 21 de ani. A tinut vreo 2 ani. Dupa vreo doi ani, un bun numar de tineri au mers inapoie, iar restul nu s’e stie pe unde sunt. Nu cred ca degeaba Domnul a lasat pe acest pamint diferenta de virste.

    Mi’emi place idea unui pastor pentur afoni (afoni muzicali). 😉 Cred ca ar face viata celor de la cor mai usoara, ca dirijorul ar avea unde sa’i trimita pe cei care sunt mai putin chemati la muzica. :). Dar pentruca de cele mai multe ori, nu prea avem resurse si fonduri, vom lasa ideea asta pe altadata.

    Trist este ca sunt pastori pentru afoni. De multe ori avem multi afoni, care aud Cuvintul, dar „pacat de predica”, ca si asa nu o pun in practica. Dar asa cum un afon muzical poate avea urechea schimbata in timp (daca face exerciti pentru asta), cu atit mai mult exercitiul zilnic al partasiei si umblarea cu Domnul, poate sa n’e schimbe atitudinea noastra fata de predicarea Cuvintului. Si cred ca asta v’a resolva si problema tinerilor si problema batrinilor.

    Cu titlurile, nu prea m’a impac, ca unele sunt asa de grele, ca toata energia mi’o ia sa car titlul. Da sa mai si fac responsabilitate ceruta de acest titlu? e prea mult de lucru…
    Cred ca cel mai potrivit titlu al nostru este „rob netrepnic” dar si asta e greu de obtinut. Slava Domnului, ca e harul Lui care n’e da putere sa fim mai mult, si asta face ca tot creditul sa fie a Lui.

  13. Putinstiutoru' zice:

    Enteresanta parere domnu’ Marius. Ai dreptate cred, pe fond. Asta nu exclude varianta sa existe un responsabil pentru tineret, cu daruri in directia asta.

    • Marius David zice:

      responsabil de tineret, lider, cum vrei să îi spui, care să facă legătura între tinereţi şi comitet, asta este altceva. dar pastor?

      Face vizite pastorale numai la tinereţi?
      El, pastor de tinereţi, tînăr fiind, se urcă pe bicicletă sau pe motocicletă şi se duce în vizită pastorală la tînăra de 16 ani care are probleme că nu se înţelege cu părinţi pentru că stă prea mult pe facebook, da?
      Îţi imaginezi un asemenea scenariu?
      Şi cum se desfăşoară un asemenea scenariu mai departe_?
      dau un premiiu.. încă nu m-am gîndit ce. pentru continuarea scenariului unei asemenea vizite3… să vedem ce iese… ne vom ţine cu mîinile de poale ca să nu sughiţăm de rîs.

      • Cristina zice:

        Mai in gluma, mai in serios eu vad continuarea dupa cum urmeaza:

        Şi era una la părinţi
        Şi mîndră-n toate cele,
        Si sta pe Facebook noptile
        parintii sa-si dispere

        De pe-ale Facebookului porti
        Ea chipul şi-l îndreaptă
        Catre fereastră, unde-n colţ
        „Luceafărul” aşteaptă.

        Îl vede azi, îl vede mîni,
        Astfel dorinţa-i gata;
        El iar, privind de săptămîni,
        Îi cade dragă fata.

        Cum ea pe coate-şi răzima
        Visînd ale ei tîmple,
        De dorul lui chiar Facebookul
        pare sa n-o incante.

        Şi se tot duce… S-a tot dus.
        De dragu-unei copile,
        S-a rupt din locul lui de sus,
        Pierind mai multe zile.

        În vremea asta Cătălin,
        Viclean cu internet acasă,
        Ce împle pagini cu alin
        Sa prinda fete-n plasa,
        In treacăt o cuprinse lin
        Într-un ungher pe Facebook

        Ea-l asculta pe copilaş
        Uimită şi distrasă,
        Şi ruşinos şi drăgălaş,
        Mai nu vrea, mai se lasă…

      • Dyo zice:

        Sa stii ca ridicolul nu ocoleste modelul pe care il aperi cu atat indarjire, al pastorului universal, priceput in toate si la toti: am vazut pastori care, frumusel, in masina bine pusa la punct vizitau vaduvele ( pentru consiliere! ), sau tinerele neconsolate ale bisericii, sau pastori necasatoriti care „reparau” viata de familie a unor cupluri …
        Sa cred ca totul este in roz in patria bisericilor conduse de pastori seniori si comitete dupa modelul cel mai scriptural, zicea cineva aici, din cate exista (cel baptist)?

        • Cristina zice:

          ” modelul pe care il aperi cu atat indarjire, al pastorului universal, priceput in toate si la toti”

          Oare ce euristica folositi de-ati ajuns la aceasta concluzie? Nu mi-am exprimat punctul de vedere deloc in acest caz, am facut doar o sumarizare a ceea ce, din punctul meu de vedere, incerca sa spuna articolul, despre lucrurile pentru care n-am expertiza evit sa emit judecati de valoare, poate doar pareri personale.
          Ei, acum, nici macar parerea personala n-am exprimat-o si raman mirata de rationamentul prin care ati ajuns sa considerati ca as apara un anumit model si asta cu „indarjire”.

        • Cristina zice:

          Am inteles gresit domnule Dyo, imi cer scuze in acest caz.

        • Marius David zice:

          nici prin cap nu mi-a trecut să apăr pastorul ca „tractoru de Braşov”, universal.
          eu însumi fac distincţii între pastor-pastor, pastor-învăţător etc.
          nu ştiu de unde vei fi tras concluzia că eu aş fi susţinut că totul este roz în bisericile cu seniori

  14. Dyo zice:

    Iarasi voi fi perceput ca un Gica Contra dar … care-i problema? In conditiile in care adesea pastorii in varsta sunt la ani lumina de tinerii pastoriti si de problemele lor, de ce este asa de gresit sa fie o persoana dedicata lucrului cu acestia – in echipa cu pastorul? Eu cunosc astfel de modele care au functionat …
    Tinerii din biserici nu se pierd din cauza pastorilor de tineret ci in ciuda faptului ca avem pastori de tineret; este un fenomen cu cauze mai profunde – ele nu tin neaparat de existenta acestei slujbe …
    Cat priveste „biblicitatea” ideii … sa fim seriosi, parca toate lucrurile care se intampla prin bisericile noastre pot fi protapite pe versete din Scriptura …

    • Ciprian Simut zice:

      nu pe versete, pe principii.

      problema bisericilor nu e varsta pastorilor, ci intelepciunea lor.

      un pastor in varsta poate fi amuzant si o prezenta placuta, pacat ca lipsurile materiale nu ofera siguranta zilei de maine. asta afecteaza umorul omului.

      in plus, avem perspectiva reductionista: ce e batran e imbacsit, retardat, neplacut, nefolositor, PE CAND tot ce e tanar, e plin de vigoare, voios, puternic.

      „norocul” nostru ca intelepciunea duhoniceasca nu se masoara in muschi.

    • Care nu sunt bazate pe Scriptura si care e procentajul lor?

      Apoi, daca imi curge apa in baie ca s-a spart o teava, nu ma duc sa sparg tevile si din bucatarie, hol, camera copilului si restul casei… Lipsa perfectiunii nu exclude dorinta de perfectionare. Lipsa argumentului biblic cu privire la anumite practici nu conduce la excluderea lui din alte practici noi, decat falacios. Nu putem folosi argumentul „nu merge masina, sa stricam si tractorul”, fiindca nu urmarim asta.

      Desigur ca exista persoane care se ocupa cu precadere de tineri. Nu functia il face pe om, ci omul traieste sau nu conform cu chemarea de la Dumnezeu. Oamenii recunosc, Biserica da autoritate fiindca recunoaste (asa e normal, nu stiu cum e in practica si e neesential, fiindca noi urmarim normalul). Nu Biserica da daruri, ci Cristos da daruri care capaciteaza omul la slujire si tot El investeste in Biserica valori care sa permita slujirea presbiterului si a diaconului in sens biblic.

      Dar, largirea ideei de pastor in sensul articolului de fata este, evident, eronata, fiindca ideea notiunii de pastor este specificata in raport cu Biserica in sine, care nu poate avea granite de varsta, decat in situatii exceptionale, care, in fapt, nu se intampla (decat rar, daca e cazul) – un virus omoara toti batranii din sat, sau toti tinerii, ramane doar o categorie de varsta, Biserica e valida (un exemplu).

      Ideea de pastor cu tineretul dezvolta si alte implicatii si nu tine doar de eticheta, denumire, nomenclator de functii. Sunt chestiuni esentiale greu de stabilit, precum ideea de pastor, presbiter, slujitor duhovnicesc etc. Nu e cazul sa ne complicam cu subramuri la problema, pe care sa le dezvoltam cat inca problema nu e clar rezolvata. E suficient sa observam schimbarile din statutul baptist pentru a identifica o largire a spectrului de intelegere asupra notiunii de presbiter/pastor. In baptism, de exemplu, nu se pune accent suficient de mare pe ideea de presbiter ca valoare si nu ca functie – cand nu mai e in comitet, un presbiter nu mai e presbiter? De ce sa nu mai fie, fiindca nu e votat? Dar daca votul nu exprima reunoasterea, ci interesul? Eu personal cred ca intr-o Biserica pot exista mai multi presbiteri decat sunt in comitet, pentru ca nu alegerea in comitet determina un presbiter, ci faptul ca cineva doreste sa fie un presbiter si indeplineste cerintele pentru o asemenea dorinta buna face posibila slujirea in comitet (ma refer la comitetul unei biserici locale, dar nu neaparat in sensul de ceata de presbiteri in sensul NT).

      Apropos de ceata de presbiteri – comitetele actuale au presbiteri si diaconi, iar intalnirile se fac de obicei cu toti membri. Statutul baptist actual deschide poarta spre o abordare mai aproape de NT.

      • Dyo zice:

        Pt. ca tot ai intrebat, reiau un exemplu, neretoric, de mai sus: Unde scrie in Scriptura despre diferenta dintre “predica” si “studiu biblic”, prezenta in programele noastre de duminica dimineata?

        • Erau altele chestiuni mai importante in comentariul meu. Dar, referitor la studiu biblic si predica – intrebati-i pe cei care au format si sustin sistemul.

          Oricum, Biblia permite aceasta impartire. Este una sa faci studiu biblic sistematic, pe un subiect si alta sa ai mesaje spontane, de sine statatoare, e o diferenta.

    • calin zice:

      De doua ori gica contra …
      Eu zic ca nu avem nevoie de pastori ordinati … cred ca avem nevoie de oameni care pot sa spuna calcati pe urmele mele caci si eu calc pe urmele lui Hristos … mentori care sa poarte o vreme pe umerii lor povara unui grup de cativa ….
      Greu de sustinut ideea. Dar voi incerca. Evrei 8:10-12 _ si nu vor mai invata fiecare pe vecinul sau pe fratele sau, Ioan 6:45 toti vor fi invatati de Dumnezeu. 1 Ioan 2:27.
      Din pacate, scriptura se ia foarte putin in serios de multi. se citeste cu mintea nu cu inima. Strang cuvantul Tau in inima ca sa nu pacatuiesc.
      Predicile de astazi sunt atat de searbede, sau atat de despicate in 4 si cand spui ca se apropie de adevar te lasa balta. Cand vine vorba de practica stop.
      SI acest lucru se intampla si la pastorul de tineret si la cel de batranet.
      Vorbesti de dragoste, dar cerem dreptate.
      Vorbim de blandete, dar cerem dreptate. …

    • Marius David zice:

      draga Dyo, şi care este apropiera la secunde întuneric dintre congeneri?
      adică au aceleaşi probleme că adorm cu gîndul la femei goale şi unii şi alţii şi în felul acesta sînt relevanţ unii faţă de alţii?
      Păstorirea presupune o diferenţă de potenţial comunicativ şi o diferenţă de experienţă şi expertiză, de aceea este păstorire, altfel este o în-turmire..
      Da, sînt sigur că pot exista modele care funcţionează în lipsă de altceval
      funcţionează şi _Willow Creek, deşi este condusă cu totul nebiblic, ca o mare companie. Este eficientă, dar să nu confundăm eficienţa cu „lucrarea”.

      despre „biblicitate”, da, sigur, nu toate lucrurile pot fi proţăpite cu versete din Scriptură… şi?

      • Dyo zice:

        Eficienta, zici … pai atunci de ce ne mai prezinti statistici cu esecul unui model din America, ca si cum ar fi inca o dovada a subrezeniei lui, dupa care refuzi sa oferi un pic de credit unui model care cel putin deocamdata, dpdv al cifrelor, pare sa fie eficient? Imi pare ca nu judeci lucrurile cu aceeasi oca.
        Biblicitate … pai tot o dati in sus si in jos ca e nebiblic sa ai pastor de tineret. Ce daca?

        • Ciprian Simut zice:

          corect: ce daca?

          acest „ce daca?” unde si cand il putem aplica?

          e un „ce daca?” universal? aplicabil la orice domeniu ce intra in contact cu Biserica?

          sau este un „ce daca?” reductionist? aplicabil doar la unele domenii? daca acesta este cazul, atunci care sunt aceste domenii?

        • Marius David zice:

          N-aş lua aşa uşor acest „ce dacă”. Să mai cugetăm o dată.

          • Dyo zice:

            Avem chestiuni care se sprijina pe Scripturi, prin bisericile noastre, si unele care nu izvorasc din versete si exegeze biblice. Probabil ca intotdeauna va fi asa … Mi se pare ca atacul pe tema „nebiblicitatii” ideii de pastor de tineret este unul inconsistent cu contextul in care „facem biserica” asa cum cu totii stim ca se face pe la noi … dupa litera, dupa spirit, dupa cum vrea fratele Gigi …

            • Marius David zice:

              da, există chestiuni minore,cum ar fi forma sau tipul amvonului, înghenuncherea la începutul serviciului care nu trebuie motivate biblic, există însă chestiuni majore, cum ar fi organizarea bisericii, care cred că merită reevaluate biblic.

  15. eli zice:

    Un model pentru pastorii de tineret dar pot lua aminte si cei cu sau fara cravata si mai in varsta..

  16. adn zice:

    De multă vreme urmăresc acest blog fără să fii scris ceva, dar acest subiect lansat de MC şi comentat de alţii, mă face să scriu.
    Mă numesc adn (pseudonim), şi sunt pastor. Ascultaţi-mi relatarea. Am crescut într-o biserică cu aproximativ 30 de bătrâni, câţiva copilaşi de 10-12 ani şi ceva tineri de peste 16 ani. În această biserică, acei bătrâni demodaţi, rămaşi în urmă şi fără vocabular emancipat, au pus bazele credinţei mele în Dumnezeu. Mai târziu ne-am mutat cu familia în altă parte într-o biserică de acelaş fel. Aveam atunci 15 ani. Din nou bătrîni demodaţi, învechiţi, uzaţi, etc, dar care au început să construiască pe baza care mi-au pus-o alţi bătrîni mai înainte. Aşa că la un moment dat, aceşti bătrâni care se miorlăiau la fiecare rugăciune, care nu ştiau să facă worship, care erau împotrivă aproape de fiecare dată mi-au spus că ei văd în mine chemarea de a fi slujitor, iar eu m-am înfoiat în pene şi după ceva vreme ei m-au liniştit cu o „disciplinare”, cu toate că încă nu eram membru al acelei biserici, nefiind nici măcar botezat. Dar tot acei bătrîni lipsiţi de intelectualitate m-au promovat de la o lună la alta în slujire. Într-un final m-am botezat pe la 20 de ani, dar până atunci, şi de atunci încoace am înghiţit o grămadă de găluşte şi am primit o mulţime de bobârnace de la bătrînii aştia care nici nu ştiau ce-i aia o facultate. Aveam aşadar 20 de ani, eram emancipat, cam rebel din fire şi abea aşteptam să scap de bătrînii aia care spuneau duminică de duminică aceleaşi poveşti plictisitoare în acelaş limbaj pocăiesc. Parcă îmi era ruşine de ei. Am plecat la facultă pe la 21 de ani într-un oraş din ţara noastră, m-am aşezat într-o biserică, în care un an nu m-au băgat în seamă nici tinerii, nici bătrînii, nici pastorii. O singură dată mi s-a dat ocazia să spun ceva în aceea biserică (cu peste 700 de membrii), iar de atunci am continuat să tot spun (să slujesc). Oamenii mă întrebau, cine sunt cei care m-au pregătit „teologic” şi bineînţeles că le-am povestit despre nişte bătrâni. Au fost chemaţi la aceea biserică, au cântat, sau miorlăit în faţa bisericii, au povestit despre mine într-un limbaj bătrînesc, mulţi din cei din sală se uitau la mine, aşa că mi-a fost o ruşine cu aceşti cântăreţi de muzică de jale şi am vrut să ies.
    După asta, bătrînii din biserica mare, m-au luat pe lîngă ei şi au început a mă împinge tot mai în faţă. Asta a fost până pe la 25 de ani. Doamne cîte castane mi-au mai dat bătrînii aia. În timpul acesta am lucrat începând de la făcător manual de mortar până la administrator de firmă. În biserică, se înmulţeau castanele pe care le primeam, dar ciudat după fiecare castană, cel care mi-o dădea venea să mă împingă şi mai tare de la spate. De multe ori mi-a venit să trîntesc de pământ cu toţi bătrânii aştia depăşiţi de tot ce se întâmpla în realitate. Nici nu mai aveam subiecte comune cu ei. Într-o zi m-au pus lider de tineret.
    Ehe, eram acum liderul de tineret al acelei biserici, şi veneau cam 10-15 tineri la întîlnire, iar de fiecare dată era prezent şi unul dintre pastorii aceia bătrîni (erau doi pastori la biserică). Nu am putut face tot ce am vrut eu acolo la tineret, dar cînd am plecat din aceea biserică la tineret veneau peste 300 de tineri şi bineînţeles pastorul acela bătrân care mă exaspera deoarece mă tot taxa faţă de tineri.
    Am plecat de la tineret deoarece bătrînii mi-au spus că ar fi timpul să mă implic într-o biserică iar eu am crezut că eram atât de bun la tineret încât astora (pastorilor bătrâni) le era frică de mine că le voi lua locul, aşa că am avut reacţii dure. Ei mi-au spus că pot rămâne mai departe cu tineretul, dar după câteva luni am plecat şi surpiză bătrânii au plâns după mine, tinerii au dat şi ei cîteva lacrimi, dar asta a trecut.
    Azi la ani depărtare de atunci, ma uit că din cei care ne-am implicat la tineret pe baza bătrînilor, toţi suntem în lucrare (pastori, misionari). Ce interesant !
    M-am dus într-o biserică cu mai mulţi bătrâni. (cam 80-90 membrii), mi-au spus că mă vor pastor şi am acceptat. Credeam că se vor închina înaintea mea, că-mi vor pupa mâna când vor afla câtă şcoală am făcut, dar ei m-au luat la bumbăcit. Au fost respectuoşi cu mine, dar m-au bumbăcit – să am grijă ce predic, când predic, etc. Dar tot bătrînii aştia au fost baza mea în lucrare. M-au sprijinit necondiţionat, s-au rugat pentru mine, fiind uimit să descopăr că era în biserică un grup de 5-6 bătrîni care posteau şi se rugau pentru mine. După un an grupul acesta era de peste 30 de persoane. Au început să apară şi tinerii într-un târziu, emancipaţi, www-iaţi, FB-iaţi, Noki-iaţi, etc. Am continuat a merge pe „gura bătrânilor” şi treptat toţi au început să fie pasionaţi de Cuvânt, post şi rugăciune, inclusiv tinerii de mai sus. Biserica a crescut, baza fiind „bătrînii”. Le doresc tuturor lucrătorilor să aibă un asemenea comitet care îi susţine printre bobârnace şi taxări nenumărate.
    În mijlocul acelui suflu, după 6 ani de pastorat în acea biserică am plecat într-o altă biserică. Din nou bătrînii au plîns după mine şi tinerii au dat ceva mai multe lacrimi, unii de bucurie că plec, alţii poate de supărare.
    Dar am plecat, într-o altă biserică (cu peste 300 de membrii ), unde am dat de un comitet de bătrîni şi după câteva săptămâni mi-am spus că aici nu reuşesc nimic. Am luat-o încet şi am văzut că bătrânii aceia din comitet mă susţin, chiar dacă nu erau cu totul de acord cu mine. Sunt de 3 ani în această biserică şi de fiecare dată bătrânii aştia m-au împins înainte.
    Lucrez şi cu tinerii şi abia acum la 2 şi ceva ani distanţă văd că lucrurile încep să se mişte la tineri. De trei ani predic în această biserică la cîteva sute de oameni în fiecare duminică, le vorbesc tinerilor aproape săptămânal, vorbesc la întâlniri de tineret cu sute de tineri şi ce e uimitor e faptul că folosesc acelaş limbaj, aceleaşi predici şi nu sunt depăşit sau rămas în urmă pentru majoritatea din ei (pentru unii în mod sigur sunt), iar Dumnezeu îi cercetează deopotrivă şi pe tineri şi pe bătrîni. Oamenii se pocăiesc şi se întorc la Dumnezeu. În România.
    Am constatat că autoritatea din partea lui Dumnezeu am căpătat-o treptat.
    Cred că avem nevoie de oameni tineri în diverse lucrări: tineret, pastorală, muzică, etc. Dar nu cred că aceşti oameni tineri sunt capabili de consiliere, sfătuire, ci din păcate de multe ori Eminescu este confirmat prin ei: Ai noştri tineri la Paris învaţă / La gât cravatei cum se leagă nodul / Şi-apoi ne vin de fericesc norodul / Cu chipul lor isteţ de oaie creaţă… !
    Cred că vigoarea tinereţii trebuie obligatoriu împletită cu experienţa bătrâneţii.
    Pericolul constă în faptul că un pastor tînăr de tineret, doritor de a se afirma nu-ţi va spune niciodată că nu ai voie să pui mîna pe prietena ta, devine ridicol. El nu te va necăjii cu privire la un păcat, ci te va încuraja că şi alţii au păţit-o. Nu-ţi va cere să te pocăieşti radical, ci îţi va spune să mergi mai departe. Nu va alege un imn în locul unui song comercial. Pastorul acesta de tineret nu le va da niciodată dreptate bătrîânilor ci tinerilor. Nu va mai vizita bătrînii, ci va vizita KFC cu tinerii. Ăsta va veni la biserică (sau cel puţin la tineret) în pantaloni scurţi şi şlapi tanga. Pastorul ăsta vă va jigni părinţii voştri deoarece şi ei sunt bătrîni. El va desacraliza tot ce a sfinţit Dumnezeu. Va aprecia îmbrăcămintea fetelor, de fapt pardon, dezbrăcămintea fetelor, va flirta cu cel puţin 20 din 100 de fete. Nu va sta de vorbă cu inculţii şi cu cei care nu au citit ceea ce el recomandă. Nu va recomanda mai niciodată să citeşti Biblia. El va predica şi se va ruga pe acorduri de chitară (cel puţin), va vorbi multe limbi străine …de Biblie, îşi va face un blog personal (nici o referire la cel de faţă), pe care îşi va pune săptămânal toate pozele pe cere şi le va face numai din profil.
    Într-un final va ajunge la cursuri de înfrumuseţare, şedinţe de machiaj, manichiură, pedichiură, epilare, fitness, shopping, etc, fiind în final un fel de Joel Osteen, cu zâmbetu dintr-o ureche în alta, certat cu soţia (asta în cel mai fericit caz) sau divorţat. El va vorbi tot timpul din cărţi şi foarte puţin din experienţă, deoarece nici nu va apuca să prindă ceva experienţă deoarece tinerii îi vor trage în final un şut în fund, cerând pe altul şi vor repeta istoria.
    Am văzut asta !
    Hai să vă spun drept: şi eu sunt bătrân, deja am ajuns la venerabila vârstă de 35 de ani. De fapt sunt cam cum era Metusala pe la 485 de ani – la jumătatea vieţii ! Dar cine ştie …decît Dumnezeu.

    Pentru toţi de mai sus:
    – studiu de caz: partea I Roboam & bătrînii. Partea II Roboam & tinerii.
    – eficienţă: Pavel & Timotei, Solomon & Iehoiada, Ozia & Zaharia, etc
    – curiozitate: enumeraţi o listă a pastorilor de tineret de „succes” din lumea asta. Eu în România, văd că cei mai de „succes” pastori pentru tineri sunt: bătrînul Fărăgău, moşu Pustan, întîrziatul Ianovici, nenorocitul de MC care a îndrăznit să scrie acest articol, vameşul Cristian Barbosu, etc.
    – meditaţie: câţi din pastorii aceia de tineret pe care îi apreciaţi extrem de mult, au crescut pe un calapod bătrînesc ? S-ar putea să aveţi surprize aici. Întrebaţi-i pe cei de mai sus cine i-a modelat, format şi reformatat ?
    – sinceritate:
    Câţi din cei care comentaţi mai sus ştiţi ce înseamnă viaţa de slujitor ?
    La cîte înmormântări şi priveghiuri de bătrâni aţi fost ?
    Câţi bătrâni puturoşi aţi vizitat în ultimii 2 ani ?
    Câte babe urâte aţi dus acasă de la biserică cu maşina voastră ?
    Câte azile de bătrâni s-au bucurat de compania selectă a intelectualităţii voastre ?
    Câţi tineri şi-au plîns păcatele ca urmare a mulţimii ăăă-urilor şi îîî-iturilor voastre când mă uimiţi cu câtă literatură zace în folderele voastre ?
    Cam câţi or fi aceia care vor să calce pe urmele voastre a celor care ieşiţi în faţa tinerilor şi le spuneţi că aţi citi o carte sau aţi văzut un film care face mai mult ca decît dacă aţi fi citit Biblia de o sută de ori ?
    Câţi dintre cei de sus comentaţi doar dintr-o perspectivă strict socio-profe, aşteptaţi să auziţi doar ceea ce vreţi voi fără să mai ţineţi cont şi de nevoile altor categorii de tineri „mai rămaşi în urmă decît voi”.
    Câţi dintre voi mai căraţi Biblia cu voi la bise sau la tineret ?
    Câţi dintre voi evaluaţi mesajele pastorilor strict pe principiile psihologiei ?
    Câţi dintre voi mai credeţi că vorbele lui Hristos din Evanghelii sunt de mai mare preţ decît ale lui Coelho, Brown, Tozer, Geisler, Atkins, Humprey, Freud, Ţon, Fărăgău, Nice, Kant, Yancey, Proust, Malraux, Hovind, etc.
    Câţi dintre voi mai aveţi urechi de auzit şi nu doar guri de pălăvrăgit ?
    Câţi dintre voi aţi mai postit în ultimul deceniu ?
    Câţi dintre voi vă consideraţi părinţii depăşiţi de progresul de azi ?
    Câţi dintre voi mai ţineţi cont că biserica nu e un loc de spectacol ci un loc în care se proclamă Hristos ca Domn ?
    Câţi mai sunteţi în stare să călăuziţi un orb fără să cădeţi în şanţ ?
    Câţi dintre voi daţi ok păcatului pe Face Book ?
    Câţi dintre voi staţi mai mult on-Bible decît on-line ?
    Câţi dintre voi aţi reforma biserica din temelii, dar nu vă reformaţi pe voi biciodată ?
    Câţi dintre voi aţi renunţat la principii etice de bază ?
    Câţi dintre voi promovaţi prietenii de lungă durată, sunteţi implicaţi sexual în prietenii, vă scuzaţi de fiecare dată păcatul ?
    Câţi dintre voi îl cunoaşteţi pe Hristos din Scriptură ?
    Câţi dintre voi îl cunoaşteţi pe Hristos numai din Hillsong, 321, Vitamina C (sau care vreţi voi), KL, Pocăiţii, etc.
    Câţi dintre voi vă modelaţi după „mărimile” din cultura lumii, şi aţi uitat de statura lui Hristos ?
    Cîţi dintre voi strecuraţi ţânţarul şi înghiţiţi cămila ? (citat dintr-o carte bătrînească)
    Câţi dintre voi la ultima întâlnire de tineret l-aţi salutat pe ăla pe care îl vedeţi mereu că nu stă nici o haină bine pe el, se mişcă tot în reluare, are nume de animal, etc ?
    Câţi dintre voi aţi respins cel puţin o dată din apropierea voastră un tînăr ?
    Câţi dintre voi nu aveţi nimic prin ce să impresionaţi decât numele părinţilor voştrii, banii, un audi sau bmw argintiu, un iphone şi 10-20 cărţi citite în diagonală ?

    Lume, lume soră lume… de ce eşti tu rea de gură…?

    Hai că mă opresc.
    Da am fost ironic, rău, sarcastic şi tot ce veţi spune mi se potriveşte, dar cred că rămâne valabil bătrînescul proverb: Cine are bătrâni să-i păstreze, cine nu să-i cumpere.

    Note de final
    Sunt unul care a reuşit, fiind promovat de bătrâni, susţinut de bătrâni, modelat de bătrâni (printre care şi tata cu mama iar mai tîrziu socrii), protejat de bătrâni, mustrat de bătrâni, (printre care şi bătrânul Pavel), ajutat de bătrâni, iubit de bătrâni, etc
    Prin Harul lui Dumnezeu acum sunt urmat de babe şi moşi, de copii, adolescenţi, tineri elevi şi studenţi, de familişti iar eu mă străduiesc din răsputeri să calc pe urmele unui bătrân, care la rândul lui a călcat pe urmele lui Hristos.
    Ce mai… asta viaţă! Vorba unui bătrân – …nu mai trăiesc eu, ci UNUL ÎMBĂTRĂNIT DE ZILE trăieşte în mine.

    …adă-i Doamne înapoi, pe bătrânii care mor…zi-o asta din alăută.
    Pastore Marius Cruceru – toate aprecierile şi Dumnezeu să vă binecuvinteze. (Alţii ar spune gbu).
    Pentru tot ce v-am supărat vă cer iertare – vouă cititorilor.

    Semnat: un pastor „bătrân” care deja şi-a irosit juma din viaţă ascultându-i pe „bătrânii” şi investind în tineri.

  17. Poate „pastor” e prea mult. Păstoraș, acolo. Sublocotenent. SubPastor.

    Întotdeauna tinerii o să asculte cu mai multă atenție o persoană tânără, însă probabil o să respecte mai mult o persoană cu experiență de viață care le poate arăta că a fost și el tânăr odată.

    Aici cred că intervine blocajul. Mândria perilor albi de partea păstorilor și respectiv încăpățânarea de a deschide urechile doar la cei de o seamă cu ei, din partea tinerilor.
    Părerea mea.

    Consider că un tânăr instruit bine și supravegheat poate inspira alți tineri.
    Un bun exemplu mi se par frații Harris, fii de pastor, home-schooled, care înainte de 20 de ani au scris o carte care a rezonat cu mulțimi de tineri din întreaga lume cum puțini reușesc să o facă.
    Cartea se numește „Do Hard Things” și e scrisă de adolescenți pentru adolescenți.
    Se găsește aici: http://www.amazon.com/Do-Hard-Things-Rebellion-Expectations/dp/1601421125/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1289944290&sr=8-1
    Recent am văzut și traducerea în română. O am în engleză. Dacă vă intresează un schimb de cărți, când treceți pe la Cluj dați un semn pe adresa de mail de pe site-ul meu. 🙂

    • Marius David zice:

      draga Midnight,
      aşa cum spunea Ciprian, există tineri înţelepţi şi neînţelepţi, aşa există şi pastori în vîrstă înţelepţi şi chemaţi şi neînţelepţi şi nechemaţi.

      mulţumim pentru recomandare.
      este cu totul altceva ce povesteşti tu, am zeci de exemple de felul acesta printre absolvenţii noştri care au ajuns la 22 de ani în parohii.
      Trevin Wax, caută-i blogul (Kingdom People), este un astfel de om.

  18. adn zice:

    Naomi ai dreptate, dar în mod intentionat i-am numit asa, sa fiu cat mai sarcastic, dar cred ca ai inteles ca ei sunt baza pe care m-am dezvoltat. Mă gândesc de multe ori că ei sunt mult mai iubiţi de Dumnezeu decât mine (ipotetic), pentru simplul fapt că pe ei Dumnezeu îi iubeşte de 70, 60, 55, 80 de ani, iar eu sunt iubit de doar 35 de ani !
    Ai perfectă dreptate, ei sunt fraţii şi surorile noastre cei pentru care a murit Hristos. Mă întreb ce aş fi fost fără ei ?
    Cu privire la …aşa a fost atunci şi altfel e acum… au dreptate cei care vor spune asta, numai că ce a fost va mai fi şi ce este la fel va mai fi… Au dreptate atunci aveam eu 18 ani, azi au ei 18 ani. Care e diferenţa ? Atunci aveau părinţii mei o juma de secol de viaţă, azi au părinţii lor o juma de secol de viaţă. Interesant, istoria se repetă cu alte personaje în aceleaşi roluri.
    Personal nu aş schimba nimic din ce a fost până acum şi am toate aprecierile faţă de bătrânii fraţi B, I, M, N, M, R, B, G, etc şi surorile mai în vîrstă.
    Cu privire la castane şi bobârnace încă le mai iau şi cred că îmi sunt de folos, altfel aş crede că sunt cel mai cel dintre pământeni…
    Fie binecuvântat Dumnezeu pentru toţi „bătrânii” care fac parte din norul acela de martori.
    P.S. Dacă cumva un frate sau o soră mai în vârstă citesc postul meu, îmi cer iertare pentru felul în care am abordat problema (puturoşi, babe, etc) şi sper să fiu înţeles că a fost o refulare faţă de cei care consideră că bătrânii sunt depăşiţi.
    La urma urmei pastorul e pastor, pentru fiecare generaţie.
    adn

  19. benjib zice:

    Dupa lipsa mea de experienta ca lucrator in biserica, cred ca ucenicia ar rezolva toata problema. Totusi pe la 23 de ani ma adresam mai bine celor de 17 decat acum la 30.

  20. Pingback: “Divided”!!! | Marius Cruceru

  21. Ma bucur mult ca am citit asta.
    Cred ca ideea unui „pastor de tineret” are urmari grave (daca e tinar).
    Ideea ca „tinerii trebuie sa fie impreuna” s-a nascut in anii 68, cind multi scandau pe strazi „don’t trust anyone older than 30”.
    Este ca un orb ce calauzeste un alt orb (si stim ce se intimpla pe urma).
    Este ceva rau in faptul ca tinerii se aduna impreuna? Nu neaparat, dar daca „pastorul” are 10 ani mai mult decit ei, ce ii poate invata el?

    • Marius David zice:

      dragilor, dragilor, dragilor…

      STOOOOP!
      FACEŢI, VĂ ROG, distincţia între
      1. PASTOR DE TINERET
      2. PASTOR TÎNĂR.

      sînt două lucruri complet diferite.
      Asta este confuzia.
      nu am nimic împotriva pastorilor tineri. Şi eu am fost. Am intrat în pastorală la 25 de ani.
      Dar nu am fost pastor de tineret. Asta este lepră curată pe trupul bisericii.
      am mai văzut undeva… pastor cu înmormîntările. Tare, nu?

  22. filip zice:

    In Emanuel de ce este pastor de tineret?..si 2.nu intelegi frate Crucieru de unde aveti atata timp sa stati pe net, publicand tot felul de articole si atatea sute de comentarii..eu ca si student nu am timp nici sa imi verific mailul de multe ori..

    • Marius David zice:

      E super comentariul tău!
      1. În care „Emanuel”?
      2. Pastor tînăr sau pastor de tineret!
      3. „nu înţelegi” sau „nu înţeleg”?
      4. Îţi explic: e secret! Şi mai am şi familie, copiii, soţie, slujbă, mai şi lucrez, pastoresc o biserică şi tocmai m-am întors dintr-o călătorie de 611 km dus şi 611 km întors. Am ajuns cu comentariul tău la două ore… în patru zile. Binişor, nu?
      N-ai timp să-ţi verifici mailul pentru că nu ştii să îţi foloseşti timpul, Fillip!
      Dar asta se poate învăţa!
      5. Numele meu este Cruceru, nu Crucieru. 🙂

      Cu drag,

  23. RuBen zice:

    un pastor fie tanar fie senior trebuie sa fie un model pentru biserica(toti membri), demn de urmat in fapte si pe urma in teorii/vorbe :)…..sa poata spuna cu sinceritate: Calcati pe urmele mele, intrucat…..

Lasă un răspuns către Ciprian Simut Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.