Libercontrabassotango

Vă puteţi imagina asta în Bucureşti? Chiar acolo s-a întîmplat.

Este una dintre bucăţile care produc o fascinaţie inexplicabilă încă de la prima audiţie.

Multumesc lui M.H. pentru sesizare.
Iată varianta originală, interpretată chiar de compozitor, Astor Piazzola, un om cu o viaţă de roman. Chitaristul lui m-a doborît tot timpul la fiecare audiţie.

şi aici cu Yo-Yo Ma

şi Oshio Kotaro, atenţie la flajeolete … şi la ritm. Ce spuneţi de tehnica degetului mic sprijinit de placa de rezonanţă ca la lăută?

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Chitara, Muzica, Schimb de iutuburi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

31 de răspunsuri la Libercontrabassotango

  1. Nu exagerez cu nimic când spun că mi-aţi încântat urechile cu aceste trei videoclipuri.
    Începutul primului te introduce profund în scenariul unui film thriller, trece fin la tango un gen care mie îmi place, (mă gândeam în momentele astea că mediul evanghelic european nu prea abordează genul) iar mai apoi sfârşeşte în acelaş suspans al thrillerului sau cum zicem noi românii, te ţine cu sufletul la gură în aşteptarea deznodământului.
    M-a încâtat şi al doilea videoclip dar vă mărturisesc că nu ştiu ce instrument e acela ce seamănă cu un acordeon.
    Japonezul e genial, tehnica lui e fenomenală, interpretarea lui m-a făcut să înmărmuresc.

    • dorin zice:

      Se numeste BANDONEON si seamana mult cu armonica ruseasca, are un timbru specific, cum specifica este componenta orchestrei pentru care compozitorul a scris nenumarate lucrari. Este, fortind putin nota, formatia tipica de „taraf” argentinean. Daca intrati pe youtube gasiti o multime de clipuri cu acest instrument iar pe wikipedia o descriere amanuntita a obiectului.

    • Marius David zice:

      nu, v-am anesteziat cu cele trei videoclipuri, Piazzola este pentru anestezie 🙂
      Acel instrument este bandeon sau bandodeon, bandoneon (ei stie cum se pronunţează toate cele trei forme).

  2. mihu zice:

    E printre cele mai tari postari referitoare la muzica din cate am gasit eu pe blog! Mai ales ultimele doua:) Sunt gelos pe dansii!

    • dorin zice:

      la care dintre postari te referi. pentru mine, de exemplu cea cu orchestra de contrabasi mi s-a parut cea mai inedita si reusita pentru ca
      1 sa aduni atitia contrabasisti buni iti trebuie un oras cel putin de marimea Bucurestiului si banuiesc ca toti cei de pescena erau fosti elevi ai prof.ului sarbatorit
      2. sa ai curajul sa transcri o lucrare atit de colorata doar pentru un singur instrument chiar multiplicat este dovada de mare maiestrie. noroc ca il cunosc de vre-o 25 de ani pe Daiske Sato (si el este absolvent tot de contrabas la conservatorul din bucuresti) si stiu „ce-i poate pielea”. A propos. el a fost dirijorul care ar fi trebuit sa dirijeze la filarmonica din Arad concertul care nu s-a mai tinut din cauza recolutiei. eram la directiune cind, intrerupind repetitia a venit la directorul de atunci al Filarmonicii si l-a consultat cu privire la modul in care ar fi trebuit sa se comporte. Directorul a considerat ca nu mai este cazul sa continue repetitiile. Dirijorul a cerut voie sa dea un telefon la ambasada japoneza. A ciripit pret de citeva minute apoi a plecat. La citeva ore ascultind Europa Libera am auzit urmatoarea relatare: corespondentul unui ziar nipon, aflat in Arad confirma izbucnirea revoltei si in orasul de pe Mures. Atunci am inteles continutul ciripiturilor de la telefon. Ne-am reintilnit de-a lungul anilor (el a devenit pentru citiva ani dirijorul permanent al filarmonicii din Brasov. Anul acesta exact in situatia de acum 20 de ani cu programul si solistii din ajunul revolutiei Daiske a facut un concert la arad. Evident ca a trecut deranjant de neobservat.
      3. Trebuie gasita o extraordinar de puternica motivatie sa-i pui pe atiti contrabasisti sa studieze o partitura atit de dificila pentru a o reprezenta doar o data, mai ales ca totul s-a petrecut pe fondul unei austeritati financiare perfecte. Se pare ca profesorul lor a meritat tot efortul.
      4. Iti trebuie o doza mare de imaginatie (vecina cu nebunia) pentru ca sa concepi ca un tango poate fi interesant ba chiar atractiv cintat la adunatura aceea de „dulapuri cu otgoane” cum s-a exprimat cineva din afara melomanilor cu staif.

      • mihu zice:

        Doar doua lucruri nu mi-au placut la primul clip: filmarea e destul de neclara, si sunetul. Interpretarea este exceptionala, si ma uimeste faptul peste 20 de contrabasisti se sincronizeaza asa de bine, dar numai ei stiu anii de studiu pe care-i au in spate. Printre primele lucruri care mi-au venit in minte a fost acela ca sigur nu sunt romani:). Daca sunt romani, atunci imi creste inima!
        Ultimele doua clipuri m-au provocat mai tare pentru ca am chitara si vioara acasa, si am sa incerc urmatorul an „sa scot” din ele sunetele care le-am auzit.

      • Marius David zice:

        excelentă explicaţie.
        mulţumim!

        multumim si pentru pagina de jurnal,de amintiri si de prezentarea dirijorului.

    • o întreagă armată de contrabasişti la primul video. Tensiunea creată te face să te simţi ca şi când ţi-ar străpunge pieptul cu suportul.

    • Marius David zice:

      de ce eşti gelos? Oricine poate cînta aşa! 🙂
      Timpul face diferenţele.
      Dacă te apuci acum, în priimi ani ai veşniciei vei cînta chiar mai bine ca ei.

  3. calin zice:

    si iarasi revin cu ai nostrii care au fost premiati

  4. Alex zice:

    Absolut superb! Mă întreb de unde s-au găsit atâţia contrabasişti la un loc?

  5. Dyo zice:

    Aceeasi melodie, senzatii diferite; poate a treia e in dezavantaj, celelalte necesitau un efort de echipa – superba cooperarea tuturor ! – in timp ce chitaristul, un virtuos impecabil, ia totul asupra lui …

  6. guitarschizofrenic zice:

    o varianta pentru chitara clasica mai reusita (zic eu) decat a asiaticului pe chitara… dar sunt pareri si pareri.

    • guitarschizofrenic zice:

      si linkul pe care l am uitat!

      • Marius David zice:

        Ah, Da, Morelli!
        Corect!
        Tu vezi ce chitară are? Că eu, nu! Ce chei, vezi cum sînt montate? Dar cutia de rezontanţă, cred că are eclisa de 10 cm sau 11.
        E bun.
        Impecabil, mai ales la minutele 1.50-2.00
        foarte bine subliniată linia melodică faţă de armonie.
        Bass-ul sună un pic „prăjit”.
        Finalul ar fi putut fi altul. Păstrează ritmul, este alert, prinde spiritul, dar este nefinalizat.

        • guitarschizofrenic zice:

          nu pot sa mi dau seama ce chitara e, am umblat si pe siteul lui si am vazut cateva fotografii dar nu deslusesc. eclisa pare foarte lata, nu stiu daca e o iluzie pentru ca e filmul turtit sau chiar asa stau lucrurile. este posibil sa fie adanca chitara pentru ca suna destul de …. adanc! cheile nu pot sa mi dau seama, par a fi montate putin in unghi, si au rampele coardelor in unghi asemeni chitarelor lui schramm (o chestie mai moderna) cred ca e o chitara de pe la el de prin argentina si e creatie recenta.

    • guitarschizofrenic zice:

      si daca e vb de chitaristi sa nu l uitam pe Al di Meola cu o varianta jazzy!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.