Instrumentul săptămînii: vocea umană – APDEIT – DISCLAIMĂR

Disclaimer: NU CREDEAM CĂ TREBUIE, DAR…

ACEASTĂ POSTARE ESTE UNA DIDACTICĂ, ADICĂ NU PROMOVEAZĂ MUZICA DE MAI JOS, SÎNT EXEMPLE, ADICĂ CĂ CE POATE VOCEA OMENEASCĂ. NU TREBE ASCULTATE TOATELE, CI NUMAI AŞA PE SĂRITE ŞI INTRODUS ÎNTRE CIOCĂNEL ŞI NICOVALĂ CA TIMBRU-N CLASOR ŞI FLUTURELE-N INSECTAR.

Sper să fie clar acum!
Doamne, dă!

………………………………………………………………………………….

Să continuăm cu instrumentul săptămînii … pentru toate săptămînile în care n-am postat nimic. Vă umplu de muzică. Mulţumesc domnului D. F. pentru comentarii, indicaţii şi pentru efortul de culegere şi sistematizare. Domnul D.F. este profesionist recunoscut pe plan naţional, dirijor al unei filarmonici, un om de o educaţie muzicală şi de o cultură generală complexantă. Yma Sumac este de-a dreptul impresinonantă. Sper să meargă toate link-urile. Audiţie plăcută. Lăsaţi televizorul ăla… 🙂

Deci…

AOUM mantra, voci bărbăteşti

voce incantatorie (Tibet)

meditaţie orientală vocal- instrumentă

voce CONTRATENOR Vivaldi

impostaţie specifică, cu instrumente tradiţionale din Corasan Iran, tip doina

voce cu AMBITUS EXTRAORDINAR şi tehnică specială de emisie extrem de variată IMA SUMAC PERU

voce utilizând tehnici de impostaţie folclorice diverse, rapsod mongol.

emisie vocală specific mongolă (probabil rezonatorie), acompaniată

amănunte despre emisia specific mongolă (rezonatorie)

intonaţie rezonatorie mongolă acompaniată cu instrument cu corzi ciupite, din zona rusească: TUVAN

voce, muzică populara din Africa, Gambia, Senegal, acompaniata cu cora

voce bărbătească impostată tip belcanto Hvorostovski: recitative şi arie din “Don Carlos”

voce feminină impostată tip belcanto Ana Netrebko Puccini “Mio bambino carro”

voce feminină, impostaţie folclorică românească din zona olteniei. Ileana Sărăroiu

voce feminină folclorică cu o tehnică nativă excepţională Maria Precup (Ardeal)

voce feminină folclorică emisie specifică zonei de pustă maghiară (doină de dragoste)

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în instrumentul săptămînii, Muzica, Schimb de iutuburi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

37 de răspunsuri la Instrumentul săptămînii: vocea umană – APDEIT – DISCLAIMĂR

  1. Marius, după poanta cu pisica zen, acum mantra şi un cîntec tibetan budist. Eşti în grafic, trebuie să recunosc… 🙂

  2. Ana zice:

    🙂 da au mers toate linkurile, eu le-am deshis pe toate, dar pe unele le-am inchis repede…ca sa nu inchid sunetul 😦
    M-am bucurat cand am citit „va umplu de muzica”. Cred ca era o gluma, asa e?
    Oare e buna „cunoasterea” aceasta?
    Frate David, suntem crestini, marea majoritate care viziteaza acest blog…
    Umpleti-ne de muzica Adevarata! 🙂
    Las aici un link de pe you tube:

    Poate il veti incarca si pe acesta pe pagina. Macar avem de unde alege. DSTB.

    • Marius David zice:

      draga Ana, tocmai am pus un disclaimer.
      Citeşte-l! Neapărat!

      1. da, cunoaşterea aceasta este buna.
      2. Da, ştiu că majoritatea sînt creştini, tocmai de asta .. creştinii au o sete de cunoaştere extraordinară şi cea mai mare teamă a unui creştin autentic este să nu devină cretin. Pe asta mă bazez cînd dau informaţii din toate domeniile, şi anume că cititorii mei sînt mai deştepţi decît ai lor.
      3. acesta este un post DIDACTIC… adică de învăţare, cu exemple, exact cum facem exerciţiile la matematică. Dăm exemple, inventariem, învăţăm, cum învăţăm tipurile de şobolani, de gîşte, de guguştiuci şi tabelul lui Mendeleev la chimie sau tabla înmulţirii.
      4. cîntecelul este drăguţ, imaginea este un kisch perfect. Pare o traducere acest cîntec…
      Oare unde este melosul românesc?

      • Ana zice:

        Multumesc. Am citit…si incep sa inteleg, pana si eu 😦 Dar asta nu-mi inlatura instristarea din inima. Undeva se pierde „ceva”, in acest frumos proces de invatare…daca asta presupune…
        Acum realizez, natura pur DIDACTICA a acestui post.
        Eu am gresit, pentru ca am privit poate prin ochiii unui crestin care vrea sa fie umplut, invatat doar cu si despre Hristos.
        Ma intreb cum arata scoala pe vremea Domnului?
        Iertare pentru neantelegere, acum am inteles…

      • Ana zice:

        „De pildă, fraţilor, uitaţi-vă la voi care aţi fost chemaţi: printre voi nu sunt mulţi înţelepţi în felul lumii, nici mulţi puternici, nici mulţi de neam ales.
        Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca să facă de ruşine pe cele înţelepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca să facă de ruşine pe cele tari.
        Şi Dumnezeu a ales lucrurile josnice ale lumii şi lucrurile dispreţuite…”(1Corinteni1:26-28)

        „Undeva intr-o Odaita”:

  3. Ioana zice:

    @Ana
    Nu este nimic „neadevarat” in muzica prezentata mai sus. Este autentica, iar scopul exemplelor este acela de a ilustra folosirea vocii umane, in cate feluri pot fi explorate posibilitatile acesteia.
    Cu parere de rau va spun ca, desi cantecelul pe care il dati exemplu este frumos, nu este altceva decat o muzica copiata, intr-un stil usor, o dovada in plus ca nu suntem in stare sa alegem muzica autentica Adevarata, ci doar sa copiem de pe la altii.
    Nu cred ca este niciun pacat in „cunoastere”. Mai mare este pacatul ignorantei si al lipsei de deschidere a mintii catre nou si frumos.

  4. Putinstiutoru' zice:

    @Ana…na ca te-ai poticnit! 🙂 intentia lui Marius este de a ne prezenta „instrumente” vocale de exceptie care trebuie luate ca si unelte de cintat si nimic mai mult. Foarte bine daca era jucator de tenis de cimp putea sa ne arate o colectie de rachete de tenis sau de pantofi de tenis.

  5. Ioana zice:

    Dupa „vuvuzela”, multi vor interpreta acest post ca unul cu exemple de muzica „crestina”.

    • Marius David zice:

      Doamne fereşte, Ioana… tocmai am pus un disclaimer.. nu credeam că trebuie, dar….. uite că uneori credem că anumite lucruri sînt clare. Nu sînt!
      Nici prin cap nu mi-a trecut, mai ales după introducerea făcută, că cineva ar putea înţelege acest post ca un post de promovare şi exemplificare a preferinţelor mele muzicăleşti.
      Hermenesc, Doamne, ajută hermenezei mele!

      • Ioana zice:

        :). Mi-a placut disclaimer.ul. De cand am vazut postarea m-am gandit ca pericolul de a fi interpretata gresit pluteste in „virtual”.

        • Marius David zice:

          da, Ioana, dar asta-i chemarea noastră. facem educaţie, nu?

          Fază simpatică!

          Doi profesori universitari destul de cunoscuţi în România.
          Comisie de nu mai ştiu ce.
          Ei profesori plini, eu un amărît de conf… Stau, tac, învăţ, ascult!
          Unul dintre ei:
          – Domnilor, ce bem, domnilor profesori?
          Eu tac chitic, să învăţ!
          unul dintre ei:
          – Păi, domnule profesor, ce sîntem noi?
          – ????
          – Ha? Ce sîntem? Profesori, domle, profesori.
          – Chelner!!! Whishey Teacher!!!!!!

      • Marius, fie că e o paradă a vocilor, fie a modei, depinde în ce îmbraci vocea sau trupul. E ca la Mazăre. Uniforma nazistă e la fel de nelalocul ei pe o estradă, ca şi cea budistă pe un blog creştin. Dacă în postarea ta apar deja două semne ale unei religii cu care creştinii se luptă din greu în Asia, pentru a predica Evanghelia, dacă în Tibet Sundar Singh dispărea în Himalaia, ucis probabil de genul de lamale care se ilustrează, băţoase, într-unul din clipurile tale, nu ştiu ce hermeneutică mai e necesară ca să-mi exprim surpinderea, după gluma „înţeleptului” zen din altă postare. Toţi ascultăm muzică, unii chiar foarte bună, chiar dacă nu o comentăm pe blog, dar pînă la urmă tu eşti pastor baptist şi, cel puţin aşa am crezut pînă acum, există limite nevăzute care, pentru spaţiul public, ar trebui să te intereseze să nu le depăşeşti. Faptul că şi Ana a comentat ceva similar, asta nu înseamnă, neapărat, că aparţinem unei categorii grele de cap şi tari de urechi. Problema nu mai e de gust muzical, ci de cu totul altceva, de pierderea autocenzurii. Părerea mea este că postarea e greşită şi am argumentat de ce. Pot continua, dacă pentru suporteri pare că am ceva personal cu tine… Vorba ta: hermenesc, Doamne, hermenesc… Am înţeles, e despre voce…

        • Marius David zice:

          draga Rasvan, această postare este despre VOCE, adică despre ce pot face coardele vocale. Atît.
          Comparaţia cu uniforma lui Mazăre este aiuritoare.
          Scopurile pentru care două semne pot să apară pe un blog creştin pot fi diverse. Sînt sigur că ai înţeles despre ce este vorba.
          Ai învăţat medicină şi ai luat craniul lui Bibi Tufişarul şi i-ai numărat măselele în gură şi ai făcut disecţii pe burta unui înnecat nerevendicat de familie .
          Cam aşa este şi cu asta.
          Cred că complici o problema foarte simplă sau găseşti o problema acolo unde nu este nicio problema.
          Repet: nu ţi-am dat să asculţi muzică, am exemplificat ce minunat ne-a creat Dumnezeu. Dumnezeul creştin!
          Din păcate sunetele alea numai acolo se găsesc şi numai de acolo pot fi luate.
          Poate că pentru unii de pe acest blog youtuburile cu pricina pot fi un motiv de rugăciune pentru zona aceea. Ce spui?
          Crezi că este mai util să uităm că există şi acea parte a lumii?
          Că vreau eu sau nu vrei tu… acea lume există. N-o ignora!
          Ascultăm ce le-a trecut prin cap şi prin gîtlej şi … fă o rugăciune pentru ei, ca Dumnezeu să le aducă lumina cea adevărat a Răsăritului neapus.

  6. Mirel Talpes zice:

    excelenta initiativa; se anunta o perioada cu evenimente muzicale…
    se vor pastra undeva „postarile”?

    • Marius David zice:

      da, sigur,
      1. Da, se anunţă o perioadă de postări muzicale, mai ales că s-a închis stagiunea, va fi inundaţie de yutuburi.
      2. Da, postările vor fi aici. Dacă cineva are dorinţa de a le salva … welcome. Eu nu am timp de asta şi ar fi util, că unele mai dispar…

      Vă iutubesc mult pe toţi! 🙂

  7. Gabriel Băloi zice:

    Şi eu care mă gîndeam să zic cîte ceva despre acest gen de muzică tibetană meditativă! Dar , oare , mai am curaj ?! hi, hi, hi…!
    Aş vrea să nu fiu judecat de neînţelegere , deoarece sunt în totul de acord cu postarea şi cu analizarea lui !

  8. Ana zice:

    Multumesc pentru completare. Si pentru „Disclaimer”…sincerca sa fiu nu prea stiam ce este acela…dar invat. Si multumesc si pentru celelalte completari…La unele le-am „simtit” replica ..cam taios. Dar asta e!
    Ioana, nu vreau sa raspund nimic la ceea ce ai comentat…doar ca ‘aciditatea’ nu face bine! eu asa am simtit din raspunsul tau, cred ca nu era cazul.
    cu drag,
    ana

  9. Ioana zice:

    @Ana
    Nu a fost nici o umbra de aciditate in ceea ce am spus. Nu am avut aceasta intentie. Mai „acid” mi se pare primul tau comentariu…referitor la necesitatea acestei „cunoasteri”…

  10. Putinstiutoru' zice:

    @Ioana….am intrat pe situl tau aseara si am ramas impresionat de munca ta si evident de rezultatele ei. Fii binecuvintata in continuare!

  11. Gabriel Băloi zice:

    Lăsînd la o parte tehnicile superioare de emisie , de intonaţie , modulaţie , inflexiune ale vocii ş.a.m.d. , dar şi elementele de muzicologie ( de cultură muzicală a popoarelor), care pot fi IMPRESIONANTE , muzica este , totuşi , acea artă deosebită , dar cu o parte ciudată de NEBULOASĂ a ei , ce dispune de mijlocul de exprimare cu cele mai largi şi superioare sensuri ale spiritului omenesc , fie cu sensuri explicite sau mai puţin pătrunse , ori deloc inteligibile , însă , în toate cazurile , stimulează imaginaţia şi copleşeşte sufletul uman.
    Fiindcă este o „migraţie a sufletului prin sunet” ( cum a definit-o Proust M.) , este şi unul dintre cele mai periculoase mijloace , lăsate la îndemîna omului , fie de purificare sau eliberare sufletească , fie de tîrîre în toată mizeria în care se tîrăsc îndeobşte oamenii. Nietzsche o definea ca pe o „artă a nopţii şi a semiobscurităţii”.
    Thomas Mann a definit-o ca fiind „domeniul demonilor ; artă creştină la modul negativ”. Asta înseamnă că nu-i de joacă cu muzica !
    Personal, am avut o experienţă diversificată şi foarte interesantă cu muzica ; mi-a migrat sufletul în toate părţile şi spre toate hotarele ( şi-n cele bune , dar şi spre cele mai puţin bune ).
    Cea mai alunecoasă muzică este aceea contemplativă. Despre aceasta aş vrea să spun cîteva cuvinte.
    Ea poate avea la bază o tehnică complicată , menită să te ducă într-o zonă imaginativ-emoţională , care se află plasată între gîndire şi percepţie ( nu-i nici raţiune pură , nici percepţie clară ) , dar are ca efect suscitarea senzaţiilor voluptoase , ale celor mai adînci plăceri ale simţurilor. Tipurile de simţiri sau senzaţii sunt , de asemenea , mai mult sau mai puţin clare sau precise ; eşti lăsat să imaginezi şi , astfel , să-ţi configurezi tipul de sentiment corespondent.
    În muzicile contemplative păgîne ale lumii (închinate zeităţilor sau idolilor) eu am distins existenţa unui sincretism , adică a unui element în care toate se aseamănă , şi acesta este MISTIFICAREA.
    Defapt, pe tărîmul credinţelor diverse , cele mai periculoase muzici sunt cele contemplative , indiferent CE sau PE CINE contemplează !
    Ştiu că unii nu vor fi de acord cu mine , dar eu am un punct de vedere critic şi la adresa muzicii creştine contemplative , fiindcă există riscul alunecării spre iraţional , prin exacerbarea sentimentală şi estomparea adevărului dumnezeiesc. Se închid ochii , se ridică mîinile pe sus , se intră într-un fel de transă plină cu lacrimi , iar apoi sufletele îşi revin încetul cu încetul din scurta incursiune în nedefinit şi viaţa revine la normal !!!
    Revenind la muzica tibetană postată (contemplativă), este interesant cum aceasta se caracterizează printr-un tip de tonalism „mai fixat” , neflexibil , ce permite demonului să se menţină pe ea ( să nu cadă) !
    Acest gen de „muzicalitate” închisă , ce se întinde pe nici un sfert de octavă , nu este apărută la întîmplare , ci este strategie diavolească , mistificare muzicală deliberată. „Sunetele” ei fioroase sunt deliberat tăinuitoare de adevăruri „nepătrunse”.
    Mistificarea adusă în acest tip de muzică contemplativă reprezintă ingredientul bine gîndit de diavol a fi folosit ca „hrană a oamenilor nevolnici şi dezarmaţi” , cum o defineşte L.Pătrăşcanu în lucrarea „Curente şi tendinţe în filosofia românească”.
    O muzică a întunericului , a lumii locuinţei morţilor , unde miroase a mort şi a lumînări aprinse. Este arta şi cultura împărăţiei întunericului , iar scopul ei este pustiirea şi menţinerea în pustiire a sufletului omenesc. O muzică închisă , care ascunde o realitate cruntă , mistică , fixată pe urletele unui raport de tonalitate strîns între 2 , 3 tonuri , cu ajutorul căreia se doreşte a nu se dovedi nimic şi a nu se releva nimic , ci doar contemplarea divinităţii „x” sau „y”.
    Fuge de cea mai mică demonstraţie , de cel mai simplu silogism muzical ce ar putea fi dedus din 2,3 idei muzical-raţionale , dacă ar fi exprimate clar.
    Silogismele muzicale pot fi un enunţ sau două , o întrebare şi , apoi , urmate de un răspuns ( mă refer la forma interogativă sau enunciativă muzicală şi la cuvintele explicite sau implicite ce-o însoţesc ) , iar asta ar conduce la relevarea unui adevăr , adică la clarificare.
    Caracterul contemplativ al acestui tip de muzică reprezintă trăsătura de delimitare dintre păgînism şi creştinism , este eroare la legile explicite ale Lui Dumnezeu , DEMONSTREAZĂ enculturaţia (sau endoculturaţia ) unui sistem încuiat de diavolul, dar care NU DOVEDEŞTE nimic.
    Este îngrozitor cum au putut pătrunde chiar şi în biserică atîtea influenţe lumeşti şi păgîne în muzică.
    Dar , există însă şi o muzică fondată pe Adevărul transferat al Dumnezeului universului către om , care se descoperă pe ea şi adevărul pe care-l evocă.
    Ieri , la finalul serviciului de după-amiază , am cîntat cu biserica minunata cîntare „Mîntuire ni s-a dat fără nici o plată…” … ; şi ce tonuri luminoase! Cît adevăr dumnezeiesc descoperit !
    Mă rog ca Domnul să binecuvînteze biserica Lui cu o curăţire a muzicii în închinare de toate tapajele stilurilor acestei lumi !

  12. Mirel Talpes zice:

    Ma „infior” citind aceasta „infierare” a genurilor muzicale ce nu sunt folosite indeobste in „liturghia” evanghelica; bineinteles ca nu imi imaginez ca am putea practica in bisericile baptiste din Romania genuri muzicale specifice Asiei Centrale; In schimb, nu mi-ar fi greu sa cred ca eventualele biserici baptiste din Tibet ar cinta mai degraba muzica „tibetana” si mai putin valtzurile si polcile cu care suntem noi obisnuiti intre Dublin si Tighina

  13. michael zice:

    nedreapta aceasta clasificare facuta muzicii poparelor „pagane”
    dincolo de exagerarile cu care eu nu pot fi de acord, exista un limbaj universal pe care il intelege toate natiunile-limbajul muzicii, un adevarat „idiom universal” o pregustare a comuniunii finale de la „sfarsitul timpului”

    cat despre mine, accept MISTIFICAREA atunci cand voi canta cu duhul, dar nu am sa uit niciodata ca sunt nevoit (fie si de indemnul lui Pavel) sa cant si cu mintea. caci daca mintea este fara de rod, unde mai este zidirea, ca cea mai trebuincioasa parte a inchinarii prin muzica?

    • Gabriel Băloi zice:

      Mistificarea poate fi acceptată în muzică , mantra – că tot e comună ei – de asemenea poate fi acceptată şi cîntată , numai NU în duhul închinării şi nici al zidirii la care îdemna Pavel !
      Întreg mesajul lui Pavel nu are niciun amestec cu Brahma , nici cu extazul magico-religios al şamanismului şi nici cu credinţa în spirite sau în cultul strămoşilor.
      Misticismul este propriu ALTOR CREDINŢE în FORŢE supranaturale şi în posibilitatea omului de a comunica cu ele în mod direct , nemijlocit , ÎNSĂ aceste alte credinţe (numite păgîne) sunt în antinomie absolută cu credinţa în Dumnezeu; se exclud reciproc şi definitiv.
      Adică , despre ce vorbim ?!!!!!

  14. guitarschizofrenic zice:

    beyond reality!!! prima mantra e superba, ascultam acum inregistrari cu „sunetele” planetelor si Jupiter seamana prea mult cu prima mantra.

  15. andra zice:

    „adică că ce poate vocea omeneasca.” haha. imi place 😀

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.