Texte incomode: Maleahi 2

Maleahi 2:1: ,,Acum, către voi se îndreaptă porunca aceasta, preoţilor 2:2: Dacă nu veţi asculta, dacă nu vă veţi pune inima ca să daţi slavă Numelui Meu, zice Domnul oştirilor, voi arunca în voi blestemul, şi voi blestema binecuvîntările voastre; da, le-am şi blestemat, pentrucă n’aveţi pe inimă porunca Mea. 2:3: Iată, vă voi nimici sămînţa, şi vă voi arunca balega în faţă, balega vitelor pe cari le jertfiţi, şi veţi fi luaţi împreună cu ele. 2:4: Veţi şti atunci că Eu v’am dat porunca aceasta, pentruca legămîntul Meu cu Levi să rămînă în picioare, zice Domnul oştirilor. 2:5: Legămîntul Meu cu el era un legămînt de viaţă şi de pace. I l-am dat ca să se teamă de Mine; şi el s’a temut de Mine, a tremurat de Numele Meu.

2:6: Legea adevărului era în gura lui, şi nu s’a găsit nimic nelegiuit pe buzele lui; a umblat cu Mine în pace şi în neprihănire, şi pe mulţi i -a abătut dela rău. 2:7: Căci buzele preotului trebuie să păzească ştiinţa, şi din gura lui se aşteaptă învăţătură, pentru că el este un sol al Domnului oştirilor. 2:8: Dar voi v’aţi abătut din cale, aţi făcut din Lege un prilej de cădere pentru mulţi, şi aţi călcat legămîntul lui Levi, zice Domnul oştirilor. 2:9: De aceea şi Eu vă voi face să fiţi dispreţuiţi şi înjosiţi înaintea întregului popor, pentrucă n’aţi păzit căile Mele, ci căutaţi la faţa oamenilor, cînd tîlmăciţi Legea. 2:10: N’avem toţi un singur Tată? Nu ne -a făcut un singur Dumnezeu? Pentruce dar sîntem aşa de necredincioşi unul faţă de altul, pîngărind astfel legămîntul părinţilor noştri? 2:11: Iuda s’a arătat necredincios, şi în Iuda şi la Ierusalim s’a săvîrşit o urîciune; fiindcă Iuda a spurcat ce este închinat Domnului, ce iubeşte Domnul, şi s’a unit cu fiica unui dumnezeu străin. 2:12: Domnul va nimici pe omul care a făcut lucrul acesta, pe cel ce veghează şi răspunde, îl va nimici din corturile lui Iacov, şi va nimici pe cel ce aduce un dar de mîncare Domnului oştirilor. 2:13: Iată acum ce mai faceţi: Acoperiţi cu lacrămi altarul Domnului, cu plînsete şi gemete, aşa încît El nu mai caută la darurile de mîncare, şi nu mai poate primi nimic din mînile voastre. 2:14: Şi dacă întrebaţi: ,Pentruce?`… Pentrucă Domnul a fost martor între tine şi nevasta din tinereţa ta, căreia acum nu -i eşti credincios, măcar că este tovarăşa şi nevasta cu care ai încheiat legămînt! 2:15: Nu ne -a dat Unul singur Dumnezeu suflarea de viaţă şi ne -a păstrat -o? Şi ce cere acel Unul singur? Sămînţă dumnezeiască! Luaţi seama dar în mintea voastră, şi niciunul să nu fie necredincios nevestei din tinereţa lui! 2:16: ,Căci Eu urăsc despărţirea în căsătorie, -zice Domnul, Dumnezeul lui Israel, -şi pe cel ce îşi acopere haina cu sîlnicie, -zice Domnul oştirilor. -De aceea, luaţi seama în mintea voastră, şi nu fiţi necredincioşi!„ 2:17: Voi obosiţi pe Domnul prin cuvintele voastre, şi mai întrebaţi: ,,Cu ce L-am obosit?„ -,,Prin faptul că ziceţi: ,Oricine face rău este bun înaintea Domnului, şi de el are plăcere!` Sau: ,,Unde este Dumnezeul dreptăţii?„

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Întrebările lui Ghiţă, Biserica Baptista, Dezbatere, Fabrica de barbati, In-text-esant, Pt. studenţii mei, Pătrăţoşenii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

80 de răspunsuri la Texte incomode: Maleahi 2

  1. naomi zice:

    Greu Cuvant, dar atat de bine se potriveste in zilele pe care le traim. Istoria se repeta, si ce este mai dureros, este ca, studiem istoria nu ca sa ne facem mai buni invatand din gresala altora ci repetand la nesfarsit acelesi greseli. Nu este tragic?
    Oare numai spre preoti se indreapta Cuvantul?

    Este scris in 1Petru 2:9 – Voi insa sunteti o semintie aleasa. o preotie imparateasca ….
    Oare nu ficare ar trebui sa ne asumam mustrarea?

    Pe cine reprezinta aici Levi?

  2. Ciprian Simut zice:

    Una dintre diferentele dintre protestanti si ortodocsi este ca noi, protestantii credem in preotia universala…

    • napoleonus zice:

      k…si care e relevanta afirmatiei vizavi de textul din Maleahi? As putea intelege ca se refera noua? sau…. si totusi, care era ideea ta nespusa si care sa aiba legatura cu textul?:) Asta daca e coment!:)

  3. elisa zice:

    da, ni se potriveste mustrarea…e foarte limpede

  4. Gabriel Băloi zice:

    Incomod sau Indiferent.
    Un text sub mare sarcină spirituală , cu tensiune , pe care o aduce intransigenţa Lui Dumnezeu cu păcatul şi impostura.
    Un text compus dintr-o sumă de atitudini şi acţiuni omeneşti ALIENATE , lovite de principiul sau regula neutralizatoare a Lui Dumnezeu.
    Temeiul reglementării divine îl constituie „încălcarea legămîntului dintre Dumnezeu şi om”. Însă , ca să fii călcător de legămînt , mai ‘nainte trebuie să fi încheiat un legămînt , adică să fii un preot real după sensul lui 1 Petru 2:9.
    Pentru ca Dumnezeu să se fi adresat (atunci sau acum ) cu o judecată în termenii din Maleahi 2 , aceasta ar fi presupus mai întîi statuarea Lui Dumnezeu asupra calităţii de „preoţie aleasă” a acelor destinatari ai mesajului. Deci , în prezent , pe lîngă barbă , trebuie să mai ai parte şi de Noul Legămînt încheiat cu Domnul Isus Cristos pentru ca mustrarea să fie însuşită la nivelul incomodităţii !!! Acest Nou Legămînt se încheie „intuituu personae” , iar judecata (în sens de răsplătire) a celor „cu legămînt” se face tocmai în temeiul acestui legămînt.
    Intervenţia justiţiară a Lui Dumnezeu din Maleahi 2 nu este instituitoare de preoţie post-factum , ci remodelatoare de preoţie preexistentă faptelor ; Dumnezeu taxează alienarea , adică îndepărtarea de la normalul în care ai fost anterior.
    Deci , fie că e vorba de păstori , fie de simpli slujitori , textul acesta cred că are incidenţă asupra ariei în care se înfăptuieşte Împărăţia Lui Dumnezeu şi nu asupra diocezelor profane cu bărbi proţăpite-n robă !
    Preoţia profană , „necompetentă” , ignoratoare de domeniu , poate să dea cu procedura-n regulile divine cît vrea , fiindcă nu ei i se spune : „…luaţi seama în mintea voastră şi nu fiţi necredincioşi !” ; adică , prin extrapolare , „ci fiţi credincioşi Noului Meu Legămînt încheiat cu voi !”
    Oare , cine sunt cei atît de „supăraţi” pe Legămîntul cel Nou ?!!!
    Din nefericire , atitudini similare cu cele din Maleahi 2 se mai găsesc şi la cei aleşi , ceea ce face , într-adevăr , textul INCOMOD ! Pentru restul , textul este foarte comod sau INDIFERENT ! Cît despre judecata acestora din urmă , ea se va face nu în temeiul legămîntului propriu-zis , ci al refuzului de a-l încheia.
    (Apropo , barba nu e obligatorie!!!!!!!)

  5. Fiindca Dumnezeu este un” foc mistuitor”, ar trebui sa ne ingrozeasca ……si textul nostru ar trebui sa ne puna pe ganduri. Nu e usor sa traiesti dupa standardele lui Dumnezeu, dar este placut. Noi ne-am inrolat intr-o armata si trebuie sa luptam dupa regulile Celui care ne-a inscris (asa cum face fr.Marius pe blogul dansului) 🙂 Dar noi cu cine ne luptam? Cu pacatul? Nu intotdeana!
    Ma intreb daca nu cumva , „loviturile” noastre din comentari, pot fi ele, o lupta cu pumnul in vant!? Sau o dovada de slava desarta …

  6. Gabriel Băloi zice:

    Comentariul meu e simplu.
    Dacă închei cu o persoană un contract , iar ulterior nu respecţi o clauză inserată în acel contract , dacă vei ajunge în faţa instanţei temeiul pe care vei fi judecat este unul „ex contractu” , adică bazat chiar pe acel contract , care izvorăşte din acel contract.
    La fel , voinţa Lui Dumnezeu se întîlneşte cu cea a omului şi , astfel , prin mila şi harul Lui ajungi PARTE a Noului Legământ încheiat cu Dumnezeu în Cristos.
    În acest fel , Domnul instituie calitatea noastră de „preoţie aleasă”. El instituie ; aceasta e beneficiul legămîntului încheiat cu El. În calitatea asta nu te instituie omul şi nici diversele „proceduri”.
    Aşadar , mustrările şi judecăţile Domnului , adresate preoţiei Sale , îşi vor găsi temeiul în legămîntul Său încheiat cu aleşii Săi. Nu eşti judecat pe baza unui legămînt pe care nu l-ai încheiat , ci pentru faptul că , deşi ai putut avea parte de beneficiul mîntuirii primite prin Noul Legămînt , ai refuzat totuşi încheierea lui.
    Nici mie nu-mi plac „loviturile” din comentarii , dar textul e provocator , poate fi extins , şi mai trebuie spus şi lucrurilor pe nume !

  7. Ce parere aveti cu atacurile la adresa persoanelor puse in fruntea poporului? Nu sant ei unsii Domnului? Putem da in ei cand gresesca fara sa avem, in urma loviturilor, mania lui Dumnezeu atrasa asupra noastra? Dumnezeu are tot dreptul, dar noi?

    • michael zice:

      de aia e pedepsita romania…ca noi le aratam greselile. eu zic ca, daca tot sunt atat de unsi, sa ii lasam pe scaunul de domnie pana ce moartea ii va lua.

      • naomi zice:

        Michael 😀 …era vorba de pastori poporului lui Dumnezeu. Si oricat i-am pune noi si i-am lua, daca nu-i pune Domnul e „varza”!
        Daca ne-am oglindi pe noi in Cuvant si nu pe alti, ne-am vedea chipul hidos si am fugi de nu ne-ar mai gasi nimeni. dar e mai usor sa o punem in dreptul celorlati.
        Am invatat ceva in viata, si-ti propun sa experimentezi si tu, de fiecare data cand imi vine critica la cerbelul mic ma intreb:- eu cum stau la capitolul acesta? Si de fiecare data ma gasesc vinovata.
        Cu ceea ce acuzi pe alti te poti acuza si pe tine ….

  8. Agnusstick zice:

    Păi, care suntem prooroci, dăm în ei. Care nu, putem face cel mult grevă japoneză (dar numai în pauza de prânz, să nu şocăm publicul). Dar cel mai important e ca, o dată la patru sau cinci ani, să-i reconfirmăm prin vot, ca să nu-i supere necredincioşii.

  9. Gabriel Băloi zice:

    Răspuns pentru Pavel Valeria
    Una e „dregătoria” din Romani 13:1-7 , iar alta e „preoţia aleasă” , de pildă cea din 1Petru 2:9., iar temeiurile pe baza cărora se instituie ele sunt diferite.
    Dregătoria nu e unsă (sau instituită) de Dumnezeu în temeiul Legămîntului cel Nou în Cristos (deşi , aceasta ar fi un deziderat ) , chiar dacă , uneori , prin administraţie îşi mai face loc şi cîte un credincios , însă , întotdeauna , păstorii sau slujitorii adevăraţi au la bază aceast mare şi scump institut , numit de Domnul Isus „Legămîntul cel Nou” în Matei 26:28.
    Dar , mai există un soi de „dregătorie” , tare ciudată , unde dacă rămîi supus regulilor ei rişti să nu mai ai parte vreodată de beneficiul ungerii pe care ţi-l oferă Domnul în temeiul legămîntului Său cel nou ! Aşa că , atenţie la soiul dregătoriei !

  10. Ciprian Simut zice:

    Aici ar interveni unii si ar argumenta in favoarea monarhiei, in care regele e uns.
    Ce ne facem daca regele nu ceea ce spera toti monarhistii sa fie?

  11. Inainte de a ne gandi la temeiuri trebuie sa vedem in perspectiva. In primul rand, in VT Il intalnim pe Dumnezeu dual: o data un Dumnezeu bun si ingaduitor si o data un Dumnezeu razbunator. Insa actiunile Lui sunt in conformitate cu actiunile omului.

    Pe de alta parte, in NT Yoshua preia atributiile lui Dumnezeu pe acea perioada de 33 ani. Insa revenind la VT, niciun text nu este complicat daca privesti in perspectiva. Dumnezeu face un legamant cu Levi, un legamant de pace si viata, continuitate si prosperitate. In ansamblu, problema poporului ales este cartirea. Pentru fiecare perioada patriarhala, poporul alege un moment in care doreste a fi politeist. Mania lui Dumnezeu este normala, din moment ce El i-a scos din robia egiptenilor, i-a hranit, i-a protejat si le promitea pamantul unde curge „lapte si miere”. Este cea mai compacta explicatie posibila!

  12. Gabriel Băloi zice:

    Ciprian , lasă-mă , te rog , să glumesc un pic în răspunsul meu ! Mulţumesc !
    Deci , dacă regele a fost uns , primul lucru pe care trebuie să-l aflăm înainte de „a-l judeca” este : cu ce unguent a fost uns şi care e valoarea acestei unsori. De exemplu , e posibil să se fi folosit o Aloe Vera Gel sau altceva , dar astea sunt cam scumpe !
    În situaţia în care regele a dezamăgit alegătorii , aceştia se pot întoarce împotriva lui cu o acţiune bazată pe „temeiul îmbogăţirii fără justă cauză”. Această acţiune mai este cunoscută în termeni latineşti ca „actio de in rem verso” , adică cei păgubiţi vor cere ca regele să fie obligat să le restituie contravaloarea mirului primit !
    Dacă , însă , în aparatul de stat ungerea ar fi condiţionată de criteriul încheierii Legămîntului cel Nou în Cristos , atunci problema ar fi una destul de delicată. Nu ştiu cum ar putea fi rezolvată de alegători !!!

    • D-le Gabriel Baloi, daca imi permiteti vreau sa fac o mica apreciere: unsul, blagoslovirea, hirotonirea, botezul, euharistia sunt taine si comemorari ale unor evenimente sfinte. Pe langa asta, ele mai sunt si simbolice. Daca stiti randuiala botezului din biserica ortodoxa, pruncul inainte de a fi botezat este uns pe maini, pe frunte, pe picioare si se rostesc niste cuvinte: „mainile Tale m-au facut si m-au zidit ca sa umblu pe cararile Tale etc.” caci am uitat restul in momentul de fata.

      • Mihai Sorin zice:

        Dumitru Alexandru,

        a) defineste termenul taina;
        b) enumara toate tainele despre care esti deplin incredintat ca au acest statut; (e si casatoria o taina?)
        c) mentioneaza daca un om poate avea certitudinea mantuirii pe pamant si care sunt elementele ce o certifica.

        • a) taina = ceea ce este de neinteles, de nepatruns, Dumnezeiesc; omul ca fiinta perisabila si limitata, nu poate patrunde ceea ce numai Dumnezeu poate patrunde.

          b) botezul, mirul,euharistia, spovedania,impartasania, casatoria,hirotonia, Sf. Maslu.
          c) da. Omul cand se naste, primeste pacatul stramosesc de la Adam transmis prin mii si mii de generatii. La botez, orice prunc este curatit de acest pacat si de pacatele neamurilor, in clipa respectiva fiind singurul moment din viata cand este absolut curatit de pacat! Atunci, daca pruncul moare, imediat dupa botez, parintii pot avea certitudinea ca ajunge in rai.

          • Mihai Sorin zice:

            Dumitru Alexandru,

            Ai raspuns concis.
            Defineste termenul de pacat.

          • Draga Mihai Sorin, am raspuns concis pentru ca nu vreau sa plictisesc lumea care imi citeste comentariul. Simplu si la obiect.

            Conform dogmaticii: pacatul este incalcarea cu deplina stiinta si cu voie libera, prin gand, cuvant sau fapta, a voii lui Dumnezeu. Iar pentru ca voia lui Dumnezeu se arata in legile Sale, pacatul mai poarta denumirea si de „faradelege”. O definitie mai clara nu pot da, insa. Daca totusi ai cultura teologica, nu ar fi trebuit sa ma intrebi. Presupun ca stiai deja si vroiai doar sa ma pui la incercare.

            De curiozitate, draga Mihai Sorin, care iti este orientarea spirituala? La ce credinta ai aderat? Simpla curiozitate, monsieur.

          • naomi zice:

            Alexandru inca nu ai inteles ca intrebarile sunt puse pentru a te face pe tine sa judeci.
            Ceea ce vrei tu sa ne spui noi deja cunoastem, dar ceea ce stim noi tu nu cunosti; adica pe Domnul Isus Cristos!!!

          • Mihai Sorin zice:

            Dumitru Alexandru,

            1. referirea la conciziune era o apreciere;
            2. ai dat o definitie clara si valida (desi nu completa) a pacatului;
            3. era o intrebare de completare, pentru a afla ce intelegi personal prin pacat ( exista diferite interpretari pentru aceleasi notiuni) ;
            4. scopul nu a fost sa te incerc (viata are suficiente incercari, iar credinta e incercata uneori ca prin foc-1 Petru 4:12 , deci nu e nevoie de inutilele incercari ale altora)
            5. orientare: adenominationist (exceptand denumirea din Faptele Apostolilor 11:26) si anti-ateist incluzand in ateism si orice manifestare spirituala care accepta 99,99(9)% Logosul Lui Dumnezeu (Cuvantul) excluzand o catime din El sau care adauga Acestuia 0, 0001 % , considerand ca Adevarul nu poate fi schimbat de nimeni (insa El poate schimba pe oricine ) respectiv ca Dumnezeu nu poate fi modificat, constrans (limitat) sau extins peste limitele pe care El le descopera in Cuvant.
            Promotor al Religiei (nu al unei religii) mentionate in Iacov 1:27 ( bazata pe cele doua diamante spirituale: sfintire si slujire)
            6. Promotor al frumoasei Romanii si al natiunii romane.
            7. Promotor al stralucitului Israel (inclusiv escatologic vorbind, bazat pe:
            „Căci, dacă lepădarea lor a adus împăcarea lumii, ce va fi primirea lor din nou, decât viaţă din morţi?
            Romani 11:15)

  13. Gabriel Băloi zice:

    D-le Dumitru Alexandru , nu ştiu ce am , dar mie , personal , îmi este cam frică de TAINE ! Şi ştiţi de ce ? Pentru că atunci cînd e rostit cuvîntul „taină” , prima accepţiune ce-mi vine în minte e aceea de „tăinuită” , adică , cu înţeles ascuns , sau greu de pătruns pentru o simplă minte omenească , şi , parcă , cineva face intenţionat ca o anumită taină să fie tainică.
    Pe la noi , la biserică, folosim în chip de glumă expresia „şi asta e o taină !” , atunci cînd ne poticnim în ceva ce nu înţelegem foarte bine (după expresia şugubaţă se aştern pe chipuri zîmbete , zîmbete ).
    Aşadar , eu recunosc că , pentru mine , e o taină ce se întîmplă în relaţia comusă „ungere de copil – comemorare – eveniment sfînt – simbol” , pe care aţi dat-o ca exemplu. Însă , următorul lucru e sigur şi NETAINIC. Înainte de a se înălţa la cer Mîntuitorul nostru ne-a lăsat esenţa mesajului Său , pe care a vrut parcă s-o întipărească cu titlu de Ultim Cuvînt : „…şi propovăduiţi Evanghelia la orice făptură. 1.Cine VA CREDE 2. şi SE VA BOTEZA , va fi mîntuit, dar cine nu va crede va fi osîndit” ( Marcu 16:15-16).
    Cele două condiţii nu sunt alternative , ci CUMULATIVE şi SUCCESIVE , adică trebuie îndeplinite amîndouă , în ordinea instituită de Domnul Isus.
    Aşadar , iată cum dintr-o „taină tainică” o poruncă s-a făcut extrem de clară , fiindcă aşa a vrut Domnul Mîntuitor !
    Fie El binecuvîntat !

    • Foarte adevarat ceea ce graiti, domnule Gabriel. Ceea ce am spus eu a fost un simplu exemplu. Uitati un altul: un necredincios se duce sa se impartaseasca dar nu crede in JERTFA! Atunci, Sfantul Agnet se transforma in carne, iar vinul in sange. Sapte zile s-au rugat preotii zi si noapte, iar jertfa cea de sange s-a transformat in paine si vin. Sunt taine acestea. Iar tainele nu sunt cuprinse cu mintea omeneasca, caci sunt DUMNEZEIESTI! Ceea ce se face insa la Sfanta Liturghie: comemorarea evenimentelor de la Cina cea de Taina, vohodul mare, cuvintele tainice: „luati, mancati, acesta este trupul Meu…” si „beti din acesta toti, acesta este sangele Meu care pentru voi se varsa spre iertarea pacatelor”. Sunt taine dumnezeiesti si nu se pot cuprinde. Se accepta, dar nu se inteleg.

  14. naomi zice:

    Alexandru, si cine rosteste aceste cuvinte: „caci mainile Tale ….” si restu ce ai uitat?
    O, … stai asa ca stiu, preotul, am dreptate, nu?
    Acum asculta ce zice Biblia:”
    Caci cine va crede si se va boteze, va fi mantuit; – Deci preotul zice latfel: cine se boteaza va fi mantuit! – am dreptate? Da, stiu ca am, dar cine este omul sa schimbe ceea ce Dumnezeu a poruncit?

    Mai ia niste versete”

    Caci prin credinta din inima se capata neprihanirea, si PRIN MARTURISIREA CU GURA SE AJUNGE LA MANTUIRE.”Si:
    „Daca marturisesti cu gura ta pe Isus ca Domn ….ve-i fi mantuit!

    E foarte simplu Alexandru, nu te mai uita ce zic oamenii, ia Cuvantul Domnului si crede ca El te poate calauzi in toate. Poti sa-mi areti un om fara gresala si desavarsit ( in afara de fratele Marius Cruceru; – am glumit-) pe pamant? Nu singur nu poti, atunci de ce asculti de oameni? Ei iti pot da mantuirea? Nu sigur ca nu, este unul singur,Isus, care doreste sa-ti arate adevarul, da ADEVARUL.Pune-L la incercare acolo in camaruta ta si cere-I sa-ti arate ce trebuie sa faci. Nu e pacat ca dupa o lupta asa de crunta pe pamantul acesta sa nu ai parte de ceea ce ai sperat ca vei avea.
    PS. Si eu am fost ortodoxa si stiu ce spun.

    • Draga naomi, nu suntem la provocari reciproce si as avea rugamintea daca poti sa nu te mai impacientezi asa pe baza unui subiect. Dezbatem un subiect important, nu ne certam cum se cearta ortodocsii cu catolicii caci nu ajungem nicaieri. Te rog!

      Vreau sa fac cateva precizari: da, preotul cand boteaza rosteste acele cuvinte la ungere. Preotul rosteste o serie de rugaciuni care contin trimiteri scripturistice. Preotul nu schimba ceea ce Dumnezeu a randuit din inceput, insa fiecare lucru continut in Evanghelie, Apostol sau mai precis Sfanta Scriptura a fost folosit de catre Sfintii Apostoli pentru a SUBLINIA anumite norme etice si teologice. Preotul astazi le rosteste adliteram, exact cum au facut-o si Sfintii Parinti. Insa, spre dezamagirea multora, nu exista padure fara uscaturi- foarte adevarat.

      Daca marturisesti pe Iisus ca Domn… pare putin schimbat fata de ce stiu eu. Poate ai vrut sa te referi la versetul : „Mergand invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui, si al Fiului si al Sfantului Duh, invatandu-le sa faca toate cate v-am poruncit voua”.

      In al doilea rand, nu face greseala sa interpretezi Sfanta Scriptura „dupa ureche”(nu ma refer neaparat la tine, draga naomi) fara sa ai cultura teologica solida. Se ajunge la eres, se ajunge la interpretari gresite care duc numai la pieire. Nu stiu sigur,desi tind sa cred ca da, protestantii au voie sa interpreteze un text biblic „dupa ureche”. Nu ma intereseaza acest aspect, nu fac diferente ca sunt ortodox sau ca sunteti de alte religii caci doresc armonie ca intr-o familie. Insa cunostiintele acumulate pe parcursul anilor m-au invatat ca interpretarea adliteram nu este buna. Raman la parerea mea pur ortodoxa, sper sa nu fi jignit pe cineva.

      In ceea ce te priveste, naomi, sper sa nu fii suparata pe mine. Sunt parerile mele, suntem pe un blog civilizat si nu vreau sa avem discutii contradictorii. Dezbateri da. Una peste alta, toti suntem oameni si trebuie sa fie armonie. Fii binecuvantata, naomi!

      • naomi zice:

        Si mai este ceva:
        cum spuneti cand botezati un copilas?

        • „Se boteaza robul/roaba lui Dumnezeu (numele) , in numele Tatalui Amin! Si al Fiului Amin! Si al Sfantului Duh Amin!”

        • Acestea sunt cuvintele ce se rostesc chiar in momentul Botezului. Slujba e lunga. In primul rand cele 7 lepadari la intrarea pruncului in biserica, chemarea catehumenilor, rugaciuni de pocainta, rugaciuni de iertare pentru pacatele stramosilor si pacatul stramosesc, ungerea cu Sfantul si Marele Mir, botezarea, inconjuratul mesei de 3 ori, tunderea parului in semnul sfintei cruci, legarea naframei la lumanarea nasului(nasei, depinde de caz), impartasania pruncului, sarutarea pentru prima data a sfintelor icoane, daca este baiat intrarea in Sf. Altar si inconjurarea Lui etc.

        • naomi zice:

          Aha, lepadari … cine de ce se leapada?
          Poate pruncu sa vorbeasca?
          Are pruncu pacate?
          Ce stie pruncul din toate acestea?
          Toate aceste se fac fara consitamantul pruncului. Este un ritul de inchinare!
          Imi pare rau, dar cand eu am zis: „Da vreau sa ma pocaiesc si sa-L urmez pe Domnul Isus pana la moarte!” am facut un legamant cu cerul si nu voi putea (si nici nu vreau) sa ma dezic de el. Asta e botez dupa Scriptura! Eu am zis nu nasa, nu preotul, eu.

        • Draga naomi, referitor la ultimul tau mesaj tin sa iti amintesc ca nu sunt ateu. Il cunosc pe Iisus Hristos poate mai bine decat Il cunosti tu. Insa acest lucru nu il pot sti. Insa stiu un alt lucru: nu incerca sa duci numele Dumnezeului nostru in desert. Nu stii tu cat timp I-am slujit si inca Ii slujesc… ceea ce faci tu este insa discriminare. De ce consideri ca eu nu Il cunosc pe Iisus si tu Il cunosti? Deja incepi sa aberezi, iar poate una lume te crede. Nu judeca ca sa nu fi judecata, draga naomi. Sa ne limitam , te rog din tot sufletul meu, la acest ultim raspuns al meu pentru tine. M-ai jignit deja suficient. Imi pare rau, draga naomi, poti sa scrii orice despre mine, lumea care ma cunoaste stie cat am slujit eu lui Dumnezeu. Aici am pus punct! Fii binecuvantata, naomi!

          • Marius David zice:

            draga Naomi, se pare că ai primit un răspuns care face ca sfaturile mele pentru tine să fie de luat în seamă. Încearcă, te rog, să mă asculţi.

          • naomi zice:

            Imi pare rau Alexandru, poate nu am inteles eu bine ce ai vrut sa spui in comenturile tale.
            Frate Marius, de ce va bagati? Faptul ca sunteti administrator nu va da dreptul sa interveniti ….
            Alexandru se descurca singur daca nu a-ti observat?! Oricum …. lasat-o moarta…

            • Marius David zice:

              Naomi, glumeşti? Pot interveni oriunde, oricînd şi în orice dialog, fiind moderator? Îţi reamintesc că eşti „la mine acasă”. Puţină politeţe, te rog!
              Alexandru se descurcă, se pare că tu nu te descurci cum aştepţi şi cum se aşteaptă de la tine.
              Mai ieri strigai după ajutor 🙂
              Am încercat să te ajut, dar văd că nu ai înţeles bine ajutorul meu.
              Chiar te-ar fi ajutat, dacă mă ascultai.

          • naomi zice:

            Bine am inteles, ma retrag ca m-am mamutarit destul … am vrut doar sa va mai descretesc fruntile dar se pare ca umorul meu a devenit ridicol … adio …. pa 😛 😛
            Promit ca daca ma mai intorc o sa fiu mai serioasa …

  15. naomi zice:

    Sfinti Parinti , fiind…..
    Ce nu inteleg este:
    – de ce voi aveti voie sa interpretati intr-un anume fel Scripturile si noi nu; pentru ca am fi eretici?
    – de ce crezi tu ca Sfinti Parinti ar fi mai de ascultat deca Dumnezeu?
    – de ce va invata la sociologie sa prigoniti pocaiti? din dragoste?
    – ce de crezi ca tu ai mai multa intelepciune, facand teologicul si eu nu . studiind numai Biblia?! Dumnezeu nu-ti poate da intelepciune numai daca faci scoala?

    Ai putea sa-mi explici toate acestea folosind numai Biblia?

    • Nu vreau sa raspund la provocari. Insa vreau sa subliniez un singur lucru: sunt oameni intre oameni. Esti pocaita, crestina, atee, musulmana … nu e problema mea. Nu fac discriminare. Fiecare om e unic prin faptul ca este faptura a lui Dumnezeu.

      „– de ce va invata la sociologie sa prigoniti pocaiti? din dragoste?” – i think you kidding me… nici nu am auzit de asa ceva. Si nu… niciodata nu am facut discriminare. Apreciez omul, nu orientarea spre o anumita credinta. Inca mai mult, incerc sa invat de la fiecare. Dar de la unele lucruri cu care sunt „indoctrinat” nu pot sa renunt. Imi pare rau sa te dezamagesc. Nu arunc cu pietre dupa tine 😀 Suntem oameni, si repet: SUNTEM OAMENI! Nu te vad ca o pocaita sau la ce alta credinta ai aderat… te vad ca pe un om. Sper sa ne intelegem mai bine dupa ce sper ca am lamurit si acest lucru!

      • naomi zice:

        Poti te rog sa asculti marturia fostului preot Florea Cristian de pe Ctrestintotal.ro?
        Sant atatea marturi, si eu cunosc un preot care le zice eronasilor in Biserica rau; dar nu numai rau ci si minciuni, despre pocaiti. Nu ca am fi noi mai buni si eu sant de parere ca nu numele te mantuieste ci credinta. Poti fi ortodox, penticostal, adventist, baptist, …. daca nu ai credinta si nu traiesti dupa Scripturi este egal cu zero.

        • Foarte adevarat. Dar stii cum e… Sfanta Scriptura a fost primul pas pe care Dumnezeu l-a dat oamenilor. Tine minte cuvintele din NT: „Si inca multe alte lucruri a facut Iisus, care daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, cred ca nu incapea cartile ce s-ar fi scris”(textul nu este reprodus adliteram pentru ca am un lapsus), sau „si inca alte multe minuni a facut Iisus in fata ucenicilor”. Gandeste-te te rog la sfintii din perioada comunista, gandeste-te la sfintii care au trait printre noi sau la multele minuni care s-au petrecut in zilele noastre. Toate acestea sunt opera lui Dumnezeu pentru oamenii cu credinta. Chiar si eu am simtit ce inseamna minunea, m-a intarit si imi amintesc mereu in vremi de restriste.

          • naomi zice:

            Da, da Alexandru dar eu nu am gasit in bilie ca trebuie sa-i pui mai presus de Dumnezeu. Am toata stima si respectul pentru toti sfinti dar ei isi vor primi rasplata pentru tot ce au facut.
            Ti minte versetul: ‘Tot asa si voi dupa ce veti face tot ce vi s-a poruncit, sa ziceti: „Suntem niste robi netrebnici; am facut ceea ce eram datori sa facem.”
            Uite daca chiar vrei sa sti cum este sa studiezi numai Biblia fara ajutor omenesc, de ce nu incerci? ce te costa? Este Cuvantul lui Dumnezeu nu-ti poate face rau.
            Eu zic ca un om intelept nu se bazeaza numai pe ce spune cineva, ci studiaza, cauta pana gaseste un raspuns satisfacator. Domnul sa te ajute.

    • Trec pentru ultima data peste mandria mea de om si crestin in ceea ce te priveste, draga Naomi. Tine minte cuvintele Domnului Iisus Hristos „al tau personal”: cand cineva iti da o palma, intoarce si obrazul celalalt. Sunt de parere ca orice om are dreptul la a doua sansa daca ajunge sa constientizeze ca a gresit si isi cere iertare. Eu te iert, dar nu te uit!(asa a spus un mare preot): de iertat este usor, de uitat este greu.

      Referitor la fratele Marius( care este un om admirabil, care incearca prin intermediul blogului sa socializeze, sa impartaseasca invatatura pe care a acumulat-o pe parcursul anilor), nu tu il „invocai” ca pe un zeu sa iti vina in ajutor impotriva mea? Nu este relevant, doar aminteste-ti unde ai gresit si aminteste-ti acest reply al tau:

      „Vai, ma disperi …. E greu cu tine …
      de ce nu ma ajuta nimeni.
      Frateee Marius, pe unde sunteti?
      Frateee Cipriiian ajutati-ma!!!”

      Eu te iert crestineste, dar nu te uit omeneste!

      • naomi zice:

        Draga Alex, intorc si celalalt obraz, dar la a treia ripostez …. pac
        Cat de mare era preotul care a zis:”Eu te iert dar nu te uit!”?
        Eu te si iert si te si uit …. ce zici, tu poti? Incearca te rog!

        • Omul invata si din greselile altora, dasta este bine ca in unele cazuri sa nu uiti. Am invatat ce inseamna parsivenia omeneasca pe parcursul putinilor mei ani pe acest pamant(am doar 19 ani), insa viata m-a calit inainte de vreme. „…Eu te iert dar nu te uit…” spunea Valeriu Gafencu, sfantul inchisorilor, martir al comunistilor care a fost in stare sa dea singura sa pastila care l-ar fi vindecat de crunta boala de care suferea unui preot de alta religie. A facut-o din dragoste si nu a uitat… a invatat!

        • Marius David zice:

          Naomi, uneori uitare este cea mai urita forma de raportare la un om.
          Eu aş prefera, te iert, şi nu te pot uita pentru că mi-ai devenit prieten.
          Ce spui de asta?

  16. Draga naomi, chiar vrei toate explicatiile? Ti le pot da, dar deja devine iritant faptul ca inainte sa intrebi nu te informezi. http://google.ro sper sa iti fie de ajutor.

  17. naomi zice:

    No …. s-o lasam balta.
    Am incercat si eu ….. asta e ….

  18. Gabriel Băloi zice:

    Naomi se supără , iar eu am şters din greşeală întreg lungul comentariu pe care l-am scris în decursul a vreo 3 ore , apăsînd cu stîngăcie pe tasta „Esc” ! Ahhh , şi cîtă meticulozitate şi sîrguinţă…!!!!!

    • Agnusstick zice:

      La adresa https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6984/ găsiţi un add-on numit LAZARUS pentru Mozilla Firefox, care vă permite să vă recuperaţi comentariile sau orice alt tip de casetă cu text. Euşor de folosit, face o bază de date cu toate casetele şi puteţi nu doar recupera ci şi refolosi texte introduse o singură dată.

      • Gabriel Băloi zice:

        Nu înţeleg ! Mai pot recupera ce am pierdut deja ?

        • Agnusstick zice:

          Din păcate, acum nu se mai poate, pentru că nu s-a păstrat nimic. Doar ce tastaţi după instalarea lui Lazarus va fi păstrat pentru o eventuală refolosire. Dacă nu a trecut foarte mult timp, mai puteţi face o căutare de text după un cuvânt mai rar pe care l-aţi folosit. Puteţi căuta de exemplu cu Norton comander sau Total Comander – Alt+F7 deschide o fereastră de căutare, în care ar trebui să indicaţi c:\Windows\Temp sau mai bine c:\, bifaţi Find Text = #cuvântul rar#. Dar şansele sunt infime…

        • D-le Gabriel, mintea este ca un borcan de nisip! Fiecare graunte de nisip nu se aseamana cu altul! Este opera lui Dumnezeu si darul pentru noi! Daca ati scris ceva provenit din mintea d-voastra, faceti un efort si rescrieti-o. Nu acum, nu maine… cand vreti si cand aveti inspiratia necesara. Filtrati bine informatiile, subliniati ideile si incercati sa formati „o opera in 1000 de cuvinte”(cum se spune in popor). Aceea este valoarea pe care ne-o aduceti. Ne invatati la randul d-voastra prin opera d-voastra!

  19. Gabriel Băloi zice:

    TEMEIURI şi ACTE , nu TAINE.
    Unul din cele mai grele tărîmuri pe care omului i-ar plăcea să intre este Gîndirea Lui Dumnezeu , ambientalul Său , din dorinţa de a-I descoperi motivele sau temeiurile pe baza cărora Dumnezeu face sau nu face un lucru , de ce a procedat într-un anumit fel , de ce nu a intervenit în modul imaginat de noi într-o anumită situaţie , sau de ce a emis o anumită judecată ş.a.m.d. Structural , avem această formă mentală interogativă şi emergentă , care vrea să treacă peste graniţa minţii noastre şi să intre „peste Dumnezeu”. El ne-a creat cu dorinţa în noi de cunoaştere , însă nu este de acord cu „Turnul nostru Babel”. El nu vrea „să-I sărim gardul” şi „nici să privim peste gard” pentru ca , mai apoi , să-I analizăm noi niscaiva adevăruri şi să-I arătăm noi cum stau lucrurile cu ele !
    Pe Dumnezeu nu-L poţi descoperi decît prin REVELAŢIE , adică doar prin adevărurile pe care El le consideră necesare şi suficiente pentru om , şi pe care El le face susceptibile de descoperire ( adică , în acea formă sau stare capabilă de a fi înţeleasă de către om) , adevăruri pe care LE TRIMITE înspre om în formă inteligibilă şi nu prin interpretare.
    Privind atît la experienţele din vechime ale poporului Israel cît şi la perioada de existenţă Nou-Testamentală descoperim în mod evident un Dumnezeu coerent, al mijloacelor clare de exprimare, care operează cu noţiuni, concepte şi elemente specifice omului , perceptibile simţurilor şi gîndirii omeneşti ( adică , potrivit cu formele de alcătuire ale fiinţei umane). De exemplu : a lucrat cu ZILE atunci cînd a creat, ne-a dat noţiunile de MATERIE şi SPIRIT at.c. l-a făcut pe Adam, iar cînd i S-a adresat ne-a dat noţiunea de RAŢIUNE şi DIALOG , cînd le-a spus soţilor Adam şi Eva să faceţi cutare lucru sau să nu mîncaţi dintr-un anumit pom , ne-a oferit conceptul de REGULĂ (sau NORMĂ DE CONDUITĂ) , dar şi noţiunile de BINE şi RĂU ; apoi , prin nesupunerea la regulă a celor doi , am cunoscut PEDEAPSA şi SCOPUL PEDEPSEI. Hopa ! Iată cum a apărut şi noţiunea de DREPTATE ! A apărut necesitatea restaurării situaţiei anterioare de justificare , de reîndreptăţire a omului.
    Acum, dacă ne uităm mai sus , este izbitor cum s-a prefigurat în relaţia Dumnezeu-om un perfect CADRU DE JUDECATĂ , observăm cum lumea „a început-o cu Dumnezeu” direct pe schema unui veritabil cadru jurisdicţional : 1. O regulă de conduită – în care este arătat binele , răul şi pedeapsa pt.rău ; 2. Pedeapsa ; 3. Scopul pedepsei ; şi 4.Dreptatea (sau , cum s-ar spune în dreptul penal , „restabilirea ordinii de drept ce a fost încălcată” ).
    Pe un astfel de cadru jurisdicţional A ÎNCEPUT lumea şi pe un similar cadru juridic SE VA SFÎRŞI lumea.
    Pentru a Se face mai clar înţeles şi pentru ca omul să poată cunoaşte Voia Sa ( în scopul de a fi respectată de către om) , şi chiar pentru a mai limita din pedeapsa pe care o merita omenirea , de-alungul istoriei Dumnezeu a făcut cu omul mai multe LEGĂMINTE : L. Edenic , Adamic , L. prin Noe ş.a. , iar ultimul fiind LEGĂMÎNTUL CEL NOU ÎN CRISTOS. Toate acestea relevă un Dumnezeu CLAR şi EXPLICIT în raport cu omul , adică un Dumnezeu al TEMEIURILOR sau LEGĂMINTELOR clare şi nu al TAINELOR ascunse.
    Deşi a fost clar , Dumnezeu a avut mari necazuri cu omul tocmai datorită tendinţei acestuia de a-L interpreta pe Dumnezeu , de a-I atribui cuvinte pe care El nu le-a spus , de a-I încălca porunca , de a inventa ( vezi Maleahi şi V.T.).
    Atît a inventat mintea omenească pînă ce Dumnezeu S-a săturat să mai comunice cu omul prin profeţi şi , cu aproximativ 400 de ani î.Hr. , prin proorocul Maleahi mai face încă o dată apel la pocăinţă şi prefigurează Legămîntul cel Nou , care urma să fie încheiat în mod NEMIJLOCIT cu fiecare persoană în parte care-L va fi primit în viaţa ei pe Isus Cristos ca Domn şi Mîntuitor , prin ACTUL credinţei şi pocăinţei , mărturisit cu gura în apa botezului. De ce? De-aia ! Fiindcă ne aflăm în acelaşi cadru jurisdicţional al Lui Dumnezeu şi , înainte de orice judecată , Dumnezeu instituie mecanismul SIMPLU al mîntuirii – perceptibil pt.mintea omenească – şi implicit REGULA (porunca) încheierii actului în mod personal (în forma autentică).
    Doleanţa salvării sufletului omenesc începe să se îndeplinească prin PROPOVĂDUIRE (Romani 10:14 : „Dar cum vor chema pe Acela în care n-au crezut? Şi cum vor crede în Acela despre care n-au auzit? Şi cum vor auzi despre El fără propovăduitor?”).
    Dumnezeu doreşte ca propovăduirea SĂ FIE PRIMITĂ de oameni MATURI şi aceştia SĂ FIE BOTEZAŢI -Fapte 2:41 : „Cei ce AU PRIMIT propovăduirea lui(deci erau oameni maturi, capabili să înţeleagă chemarea) AU FOST BOTEZAŢI” , iar în Romani 10:10 stă scris : „Căci prin credinţa din inimă se capătă neprihănirea şi prin MĂRTURISIREA cu gura se ajunge la mîntuire. v.11…oricine crede…”. Relevanţă maximă găsim în Marcu 16:16 : „Cine va crede şi se va boteza va fi mîntuit , dar cine nu va crede va fi osîndit”.
    Totdeauna Dumnezeu a lucrat cu ACTE(Legăminte) şi l-a tras la răspundere pe om doar în temeiul actului.
    Cele de mai sus reprezintă forma „ad validitatem” a Legămîntului cel Nou , simplu , de mîntuire , care se încheie „in personam” ( de fiecare om , în mod personal) , iar un astfel de temei simplu nu suportă „noi retehnologizări omeneşti” nici în fond şi nici în procedură. Dacă acest plan simplu este recreat sau modificat de diverse adăugiri omeneşti (cum ar fi : botez de copil , etc. , compromiţînd actul credinţei) , actul pretinsei mîntuiri este ineficace. O simplă regulă omenească lămureşte acest aspect : „Quod nullum est , nullum producit effectum” , „ceea ce este nul nu produce nici un efect” ( în speţă , nu se realizează mîntuirea). Iar , dacă Însuşi Dumnezeu a stabilit forma actului mîntuirii , prin ordinea şi condiţiile simple ale încheierii personale a Legămîntului cel Nou în Cristos , cum aş putea eu , ca om , să intervin şi să disting o altă ordine şi să-i dau alte forme ?! Iarăşi trebuie să fac apel la încă unul din principiile care guvernează regulile acestui domeniu al dreptului omenesc şi care sună în felul următor : „Ubi lex non distinguit , nec nos distinguere debemus” , adică „unde legea nu distinge , nici noi nu trebuie să distingem”.
    Din aceste perspective , apare incorectă noţiunea de „interpretare a Scripturii” , iar Dumnezeu ne cheamă la studierea , înţelegerea şi acceptarea Cuvîntului , şi nu la interpretare. Prin interpretare se ajunge la formulări de idei noi , păreri personale, se alunecă spre adăugare şi nuanţare diversă , iar prin actul tău „creator” faci din Opera Autorului o mixtură de elemente eterogene , pierzîndu-se configuraţia , sensul şi scopul pe care l-a avut în vedere Autorul. Neacceptarea curată a Cuvîntului face ca mintea să devină izvoditoare de VOHODURI neînţelese , care circulă încrucişat de la o taină ascunsă spre o altă taină ascunsă , încît omul nu va mai putea niciodată să creadă Adevărul Lui Cristos !
    Cînd mesajul Lui Dumnezeu este atît de simplu şi curat : Ioan 1:12 „Dar tuturor celor ce L-au primit , adică celor ce cred în Numele Lui , le-a dat DREPTUL să se facă COPII ai Lui Dumnezeu”. În această calitate moşteneşti Viaţa Veşnică şi Împărăţia Cerurilor. Este relevant şi Ioan 5:24.
    D-le Alexandru , din tot sufletul vă ofer acest mesaj , iar Domnul să vă facă parte de mîntuire şi moştenirea Vieţii Veşnice cu Cristos.
    P.S. Acesta e un alt „comentariu” , pe cel iniţial nu l-am mai putut reproduce cu bobiţele lui de nisip !!!

    • Marius David zice:

      stimate George Băloi,
      cu voia dvs., permiteţi-mi să citesc mîine acest comentariu, este mult prea solicitant acum.

      • Gabriel Băloi zice:

        Aş fii bucuros dacă mi-aţi spune pe nume ( Gabi sau Gabriel) , folosind forma „TU” şi dacă nu aţi mai adăuga înainte nici o formulă stimabilă ! Nu de alta , dar suntem pe aceeaşi „baricadă” şi luptăm împreună pentru triumful aceloraşi adevăruri ! Formulele stimabile mă fac să mă simt un fel de străin , pe un teritoriu străin.
        Ştiu că mă înţelegeţi şi vă mulţumesc !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.