Augustin despre „competenţi” (P)

Mi-au adus aminte de o întîlnire providenţială cu unul dintre cei mai calzi profesori pe care i-am întîlnit, prof. Alan Kreider de la Universitatea din Oxford.

Un suflet de o curăţie rară, o minte strălucită, un istoric respectabil, un credincios de-o pioşenie greu de găsit pe acele meleaguri. Era menonit. După o discuţie cu dînsul, în 1999, m-am retras în camera de la Regent Park şi am scris acest articolaş. E multă speculaţie, dar are notiţe de subsol, ca să pară academic 🙂

Am pus locaţia şi dedicaţia ca să îmi aduc aminte circumstanţele scrierii, că oricum „m-am dat mare” că fusei la Oxford 🙂 De ce numai alţii?

Iată acum îi fac o „dedicăţie” şi lui Aurelian, vajnic războinic netalibanic pentru cauza relevanţei. 🙂 Sper să devenim prieteni şi să ne înţelegem mai bine motivaţiile unul altuia. Aurelian, primeşte cu toată dragostea şi sinceritatea, că la Os Guiness n-am ajuns încă.. E împrumutată şi e scuuumpăăăă … rău!

După seria de argumente şi după susţinerea foarte „ştiinţifică” şi de o parte şi de alta, iată un duş rece, prea rece, cred eu.

Cred că e prea rece din cauza limbii latine. Cred că merită să transformăm discuţia asta într-una serioasă. Nu prea austeră şi severă academic, ci într-o discuţie relaxată, dar cu argumente biblice, patristice, filozofice, cum vreţi. Haideţi să discutăm despre autoritate, despre locul slujirilor şi slujitorilor în contexte ca cel de la Sala Palatuului versus Catedrală etc.

Se poate fără mitraliera de versete? Asta putem toţi cu Theophilos sau E-Sword! Modelul biblic ne interesează. Text în context, interpretat etc.

Cu articolul? Puteţi sări peste partea de introducere, prea uscată, pentru aplicaţie.

Părerea mea este că Augustin a avut dreptate…şi Ambrosius.
Iată articolul, publicat într-o altă formă Suplimentul teologic Creştinul Azi, AICI.

Poza de mai sus foloseşte pentru înţelegerea articolului. Orice scriitură este mai interesantă dacă are „poze”. 🙂

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Conferinte, Dezbatere, Pt. studenţii mei, Pătrăţoşenii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Augustin despre „competenţi” (P)

  1. Nu rareori cuvinte asemanatoare au sensuri diferite fie intamplator fie din punerea unor accente diferite pe multiplele sensuri ale unui cuvant antic.
    Articolul e bun, precizeaza ca exista o diferenta intre competentul in sens modern si intelept. Materialul e mai degraba un articol care pune intrebari (face omul sa se intrebe) si mai putin un articol care raspunde.

    • Marius David zice:

      Paşi, mă bucur că ai avut răbdare să citeşti cu atenţie articolul.
      Da, rostul unor texte este să pună întrebări. Acesta se pare că este un astfel de text.
      Răspunsul trebuie căutat de fiecare în parte.

  2. Alex Pop zice:

    Nefiind COM-PETENT fac doar o speculatie, si va rog sa ma corectati daca dau cu bata-n balta degeaba:
    E tradus corect cuvantul “comforter” cu “mangaietor” in Ioan 14:16?
    Biblia mea are la subsol si cuvantul grecesc “paraclet” tradus “aparator”.

    In Webster-ul meu din 1828 primul sens al verbului COMFORT e “to strengthen”, a intari, de la “CON FORTIS” – cu forta, cu tarie (doar mai tirziu a primit probabil si sensul de “a consola” care e acum primul sens in toate limbile). Ar insemna deci ca rolul Duhului Sfant e in primul rand acela de “Intaritor”.
    Pare si mai logic (conform si cu Acts 1:8 – “veti primi o putere”) ca Duhul Sfint vine “con fortis” sa ne intareasca in timpul luptei, nu doar dupa razboi ca sa ne consoleze si sa ne oblojeasca ranile…
    As fi curios daca originalul grecesc are si sensul de “mangaietor” sau nu. Daca sunteti prea “busy” sa raspundeti la toate aceste intrebari stiu ca si “vaisamar” e com-petent si i-as putea pasa intrebarea – dar pe el l-am pisat deja cu prea multe intrebari. (deh, ce sa-i faci: vi s-a dat mult, vi se cere mult!…)

    • Marius David zice:

      în original este parakleton, ceea ce a fost calchiat în latină ad-vocatum, chemat- kalew, aceste este verbul cu preverbul para… alături, în paralel.

      Duhul este … Apărător, Avocatul în faţa lui Dumnezeu..
      Sigur, de aici putem specula o grămadă.
      Dar eu m-am întors la sensul primar, cu pornire de la etimon.
      Asta este „primul ajutor” 🙂

    • Alex Pop zice:

      Nu, nu mai vin „cu petitii” ci doar am uitat s-adaug ca am gasit articolul foarte interesant si deloc uscat; etimologia e pentru mine un lucru fascinant, si nu m-as plictisi sa merg pe urma unui cuvant inapoi, pina la turnul Babel, cum a incercat Noah Webster sa faca. Daca n-as fi asa batrin m-as apuca si eu de greaca, si latina, si ebraica… Toti copiii mei au facut cite sase ani de latina dar nu prea erau entuziasmati cind le dadeam cite un cuvint latin (de ex. „dicto”, „dico”)si le ceream sa vina cu zece cuvinte englezesti cu radacina respectiva. Si asta fara dict-ionar, of course…

      • Marius David zice:

        Nu-i nicio problema cu petitiile, daca le putem raspunde, fie si pe scurt.
        NICIODATA NU ESTE PREA TIRZIU PENTRU GREACA.
        Exista putine lucruri pentru care este „prea tirziu”. Greaca nu este unul dintre ele.
        Nici muzica.

  3. Excelent articolul iar analiza este perfecta pentru ca ajunge la esente,la fundamentele vietii crestine. Cred ca merita o dezvoltare intr-o carte de referinta pentru credinciosii neoprotestanti din Romania…O dovada incontestabila a intelepciunii spirituale, o adevarata lectie de teologie practica a profesorului si pastorului Marius Cruceru. Se vede ca a fost elaborat la Oxford…

    • Marius David zice:

      Mulțumesc, dr. Sorin Bulboacă,
      nu cred că faptul că a fost elaborat unde a fost elaborat … contează,
      de acolo contează întîlnirea cu acel profesor și amintirile

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.