Dr. Otniel Bunaciu despre Problemele, nevoile și atuu-rile tînărului creștin în generația modernă

Dr. Otniel Bunaciu, președintele Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România, a dat un interviu Nicoletei Pascu în revista Flacăra Închinării. Interviul pare a fi preluat dintr-o altă revistă-blog numita RONI.

Interviul se referă la problemele tinerilor, tinerilor creștini, mai ales tinerilor creștini în generația modernă.

Iată cîteva dintre sfaturile date tinerilor creștini din generația modernă.

Sfaturi…Tinerii din generaţia modernă nu aşteaptă sfaturi, aşteaptă relaţii şi eu cred că ar fi foarte important ca ei să îşi găsească printre cei cu o mai mare experienţă de viaţă decât a lor mentori cu care să colaboreze…. de la care să înveţe…de la care să se inspire, pentru că există, voluntar sau involuntar modele pe care ei le urmează. Eu cred că este foarte important ca tinerii să nu piardă legătura cu Sfânta Scriptură şi cu o viaţă spirituală. O viaţă spirituală care până la urmă se rezumă la ucenicie, la rugăciune, la citirea Scripturii, la practicarea postului şi la implicarea în lume. Dacă urmează această cale eu cred că vor descoperi singuri bogăţia spiritualităţii creştine. Părtăşia într-un context creştin este şi ea foarte importantă pentru că aceasta vine ca un factor ce sprijină aceste rezultate.

Înfiinţarea unui department de tineret în cadrul Uniunii Baptiste din România și Organizarea de conferinţe pentru tineri.
Despre departamentele de tineret în cadrul Uniunii am mai scris și altă dată (tocmai am dat drumul unui articol rămas în ciornă la Patratosu), așa cum am scris și despre pastorul de tineret, altă invenție toantă a secolului trecut.
Ce părere aveți, dragi prieteni, este necesară înființarea unui departament de tineret în cadrul structurii numită generic Uniunea Baptistă? V-aș ruga să argumentați: dacă da, de ce da, dacă nu, de ce nu?

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Întrebările lui Ghiţă, Biserica Baptista, Perplexităţi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

98 de răspunsuri la Dr. Otniel Bunaciu despre Problemele, nevoile și atuu-rile tînărului creștin în generația modernă

  1. David Cristian zice:

    Se poate înfiinţa un departament de tineret în cadrul Uniunii, dar nici pe departe nu v-a rezolva problema tinerilor, daca exista o problema a tinerilor. Nu înţeleg cum putem crede că activismul religios ar fi o soluţie, şi nu formarea de lucrători dedicaţi lucrării lui Dumnezeu. Înţeleg gândurile de bine ale fratelui Bunaciu, dar cred că un asemenea departament de tineret şi mai multe conferiţe nu ar face altceva decât să ţină în continuare ocupaţi pe cei pe care Dumnezeu i-a învrednicit să slujească în fruntea Uniunii Baptiste din România.
    În fiecare duminică dimineaţa slujesc într-o biserică mică ca şi număr, unde am bucuria să văd la închinare bătrâni la un loc cu tineri şi copii de la o casa de plasament din apropiere. Cântă, se roagă, recită versete când îi rog, îi fac atenţi când se joacă. Suntem cu toţii acolo, unde ne bucurăm, ne întristăm, ne zidim şi primim de la mic la mare harul pe care Duhul lui Dumnezeu îl lasa peste noi. Deci nu „departament de tineret” ci biserica locală, nu „conferinţe” ci închinare în Casa lui Dumnezeu (nu sunt împotriva conferinţelor, ci spun acestea în ideea că conferinţele ar fi o „soluţie”).

    Cu consideraţie Cristian

    • Marius David zice:

      Există o problema a tinerilor care să nu fie şi a altor grupe de vîrstă?
      Vedeţi undeva în poporul Israel o astfel de organizare?
      La Predica de pe munte, mi se pare mie, au stat şi femei cu copiii în braţe şi tineri şi bătrîni, amestecaţi… şi asta nu pentru că nu existau săli pentru grupele de şcoală duminicală.
      Separaţia pe vîrste este o invenţie recentă despre care invenţie vom mai discuta.

      • Dyo zice:

        Cred că există probleme ale tinerilor faţă de care cei mai în vârstă sunt pur şi simplu depăşiti. Aici intră cam tot ce e legat de internet, muzica, modă, ispita gadgeturilor, presiunile de grup, educaţie sexuală etc. Trendurile din ziua de astăzi se schimbă mai repede ca oricând iar noi facem faţă tot mai greu schimbărilor. ( Disputa cu torentele este un exemplu. )
        Nu putem compara cadrul în care a operat Israel cu peste două mii de ani în urmă cu cel de azi. Nu trebuie să fie o separare atât de drastică pe vârste dar e posibil ca unele chestiuni sa nu necesite o adresare ca în Predica de pe Munte – care nu ne-a fost dată ca model de organizare a unei expuneri biblice, ci pentru valoarea mesajului în sine.
        Se cuvine să nu fim dogmatici în astfel de chestiuni ci mai degrabă să căutăm cele mai practice soluţii înspre folosul tuturor.
        Da, s-ar putea ca un departament pentru tineri să poată propune abordări înţelepte ale problemelor enuntate mai sus, cu condiţia, binenţeles, ca cei ce alcătuiesc acest departament să fie ei înşişi oameni înţepelţi 🙂

        • Marius David zice:

          da, ridici o problema foarte importantă, Dyo,
          cine este de vină că părinții rămîn în urmă?
          ei înșiși au demisionat… lăsîndu-și tinerii pe mîna altora, că se ocupă ei …
          legat de predica de pe munte… una dintre cheile hermenutice de acolo este tocmai organizarea multțimilor.
          Mergi, te rog, la Întoarcerea din Oglindă.. downloadează cartea GRATUIT 🙂 și torențial… și vezi că ultimul eseu este despre asta… cred

  2. Mihai Corcea zice:

    Frate Marius,

    Cred ca afirmatiile Presedintelui se incadreaza in trendul schimbarilor din Uniune.

    Un MARE Impact se resimte pana la Presedintele nostru 🙂

    Cred ca e doar o problema de timp pana acest MARE Impact va inghiti totul.

    Initiativa dânsului este extrodinara din punct de vedere al managementului. Se produce alinierea organizationala intre modul cum sunt segmentati clientii bisericilor (copii, tineri, batrani, femei, barbati, tinere familii) si structura organizatorica ce ii serveste.

    Cred ca Peter Drucker (parintele managementului modern) ar fi mandru sa stie ca prin ideile lui Rick Warren (cel mai citit baptist contemporan), discipolul pe care l-a mentorat direct, are un MARE Impact chiar si in Romania.

    Tim Keller spunea ca pentru a conduce biserici „seeker sensitive” si „market-oriented”, nu ai nevoie de studii de teologie ci mai degraba un MBA (Master in Business Administration).

    🙂

    Intrebarile mele pentru Otniel Bunaciu, doctor in teologie si Presedinte, sunt:

    „Ce conteaza ca tinerii asteapta ceva? De cand trebuie biserica sa raspunda asteptarilor oamenilor?”

    Tinerii cu astfel de asteptari sunt morti in pacat sau in cel mai bun caz sunt doar intoxicati de cultura in care traiesc.

    Ce conteaza asteptarile lor?

    Toate aceste initiative cu MARE Impact transforma „Uniunea Bisericilor Crestine Baptiste din Romania” in „Bisericile Baptiste SRL”.

    Doamne ai mila de noi toti!

    • John zice:

      adica de ce nu o spune-ti direct sa o inteleaga toti: BIG IMPACT!

      cat despre Conferintele pentru Tineret consider ca pot fi folositoare daca vor fi gandite sa aduca VESTEA BUNA pentru toti (cei care cu greu vor venii intr-o biserica, dar care la o conferinta-cu vorbitori de IMPACT-nu ar refuza sa vina!) exemplu Conferinta Anuala a Tinerilor organizata de SMR in fiecare an (fr. Iosif Ton)

  3. Cred ca sfaturile pe care le da sunt foarte bune. Nu stiu insa, in ce masura sunt ele traite si de dorit.

    Tocmai aici este problema: ca aceste valori spirituale sunt cele mai neglijate.

    Ma refer la rugaciune, post, citirea Scripturii. Ucenicia este si ea o problema, dar nu doar a tinerilor. Mai degraba aceasta este o problema generala, a intregii biserici, fiindca intai nu tanarul trebuie sa-si caute mentori, ci patriarhii trebuie sa creasca si sa maturizeze copii.

    Aici e o rasturnare a realitatii, care aduce doar probleme. Atunci cand tinerii cred ca inteleg ceea ce fac si pot face batranii si cand ii tin deoparte, atunci biserica nu mai e biserica.

    Cred ca potentialul tinerilor este foarte mare si am vazut tineri credinciosi, care cauta evlavia si traiesc in teama de Dumnezeu. Dar cred ca Moise trebuie sa-l invete pe Iosua, Pavel pe Timotei si batranii nostri spirituali pe tineri.

    Desi, cu adevarat cred ca in om, nu varsta aduce intelepciunea, nu numarul de ani pricepere, ci Duhul lui Dumnezeu, nu cred in tanarul universal, good-for-all-super-boy.

    Vis-a-vis de propunerea cu departamentele, cred ca, in contextul actual (pe care-l cunosc eu), ar produce mai multa confuzie si separare intre generatii. Haidem mai bine sa ne rezolvam problemele foarte bine semnalate de fr. Bunaciu si apoi sa vedem daca mai avem nevoie de un astfel de proiect. Nu cred ca e bine sa facem ceva de dragul activitatii sau proiectelor.

    Suntem in vremea cand tinerii trebuie confruntati, nu organizati. Vorbesc din experiente. Organizarea este foarte buna si, cred ca este. Dar, din experiente spun ca si cu organizare nu se implica dragostea de Dumnezeu. Nici daca-i mutam pe tineri la biserica 🙂

    Inca odata: trebuie sa ne intoarcem la valorile noastre, la valorile spirituale si ceresti. Acolo e adevarata bucurie, actiune si cadrul potrivit pentru vietuire.

    Ce faceau sfintii inchisorilor in fata crudei realiatati prin care treceau? Invatau sa se roage si se rugau. Asa sa facem si noi, caci nu e cu nimic mai prejos cruntul atac de astazi asupra Bisericii.

    • Alin Cristea zice:

      Suntem în vremea când tinerii trebuie confruntați, nu organizați. – pare o formulă interesantă, dar, la o confruntare a ideii, întrebarea care se iscă este următoarea:

      Tinerii pot fi confruntați fără a fi organizați?

      Ca să dau două exemple: Marius Cruceru îi confruntă la biserică și pe blog, Vladimir Pustan îi confruntă la biserică și în sălile Caselor de cultură.

      Acestea sînt diferite forme de organizare. Care implică alte forme de organizare (nu oricine e în stare să închirieze sălile Caselor de cultură, nu oricine e în stare să scrie în fiecare zi pe blog).

      În primele secole oare cum erau confruntați / organizați tinerii? Că biserici nu aveau, creștinii se adunau prin catacombe, prin livezi și casele celor care ORGANIZAU întîlniri.

      Și, dacă rugăciunea e formula succesului, ce mai căutăm noi aici pe blog?

      În SUA peste 70% dintre tineri părăsesc biserica la vîrsta absolvirii liceului.

      Pentru că au fost confruntați? Sau pentru că nu au fost organizați?

      • Am explicat deja la ce ma refer.

        In legatura cu rugaciunea, nu am afirmat niciodata ca e reteta succesului. Nu cred in astfel de retete. Ce am spus, insa, este ca rugaciunea este pentru crestini, iar tinerii astazi nu se mai roaga.

        Problema nu este lipsa organizarii. Ea este. In ani de zile deja, am organizat si am organizat. Nu intru in detalii. Dar nu lipsa de organizare e problema. O spun ca unul care am vazut cu problema ramane si in urma organizarii. Spun eu ca organizarea nu e buna? Sau ca nu trebuie facuta? In niciun caz.

        Cand am spus „confruntati” ma refeream la a se vorbi cu ei, a se discuta personal si direct problemele lor. Dar e nevoie de viata crestina reala in viata lor si asta depinde doar de ei. Ei trebuie sa Il iubeasca pe Dumnezeu. Fara dragostea lor pentru Cristos, pentru ce-i organizam?

  4. Conteaza? zice:

    Vorba unui critic literar: forme fara fond…

  5. Patrix zice:

    Vere, imi spui si mie ce inseamna generaţia modernă?
    este vorba de postmodernă, de cea contemporană?
    Parerea mea este ca preacinstitul nostru conducător de cult stie despre ce vorbeste.

    Despre ce propunere vorbesti aici?
    http://patratosu.wordpress.com/2008/04/20/directia-de-slujire-cu-tineretul/

  6. Poate la fel de bine sa fie un „informator”. Are doar un nume anonim.

    In plus, cu adevarat ca nu scolile formeaza caractere. Pot ajuta. Sa nu cautam la nume si sa nu judecam numai dupa raspunsul unor anonimi.

    Nici nu cred ca e bine sa cadem in capcana de a intra in discutii despre Oradea vs. Bucuresti. Noi trebuie sa ne comparam cu Cristos. Daca nu se traieste la inaltimea chemarii ceresti, atunci nu mai conteaza unde ai absolvit pe pamant. Examenul din Ziua Domnului va avea altfel de intrebari.

    • Marius David zice:

      aici ai dreptate, Ascultarea, avem şi noi faliţii noştri. Lucrăm cu materialul clientului.
      Ai dreptate din nou, aceasta este o capcană în care vrea să ne atragă absolventul, dacă acesta o fi. Pun pariu că se va retrage imediat cînd va fi luat la bani mărunţi.
      Este o tehnică de abatere a discuţiei de la subiectul propus.

  7. Marius Zărnescu zice:

    si…”nu toti cei ce termina ITB-ul sunt ITB-isti”

  8. michael zice:

    „absolventul de bucuresti” nu pare sa fie cea ce afirma ca ar fi. mai degraba pare sa fie un copil pus pe sotii. (shotii, ca sa nu se faca vreo confuzie :))

    ar mai putea fi un nenea cu studii pe la „stefan gheroghiu” care rade acum satisfacut pe sub mustata. unii au muscat momeala si i`au raspuns la „obiect”

  9. Vasilis zice:

    „Distrugeti lucrarea Domnului prin critica voastra.”

    dle. Absolvent, daca o lucrare ajunge sa fie distrusa prin critica numai a Domnului nu e!

  10. Ioana zice:

    Domnilor,
    Citesc si ma minunez! Cred ca intelegerea mea cu privire la crestinism este gresita, sau traim intr-o lume complet intoarsa pe dos. Nu mi-as fi imaginat niciodata ca intr-un astfel de „cadru” se pot intampla asemenea discutii, pot aparea astfel de atitudini. Nu inteleg cum o persoana care frecventeaza o biserica, care este intr-o relatie personala cu Dumnezeu, care pretinde ca traieste asa cum un crestin adevarat ar trebui sa traiasca poate manifesta (indiferent de subiect, provocare sau situatie) asemenea atitudine taioasa, mandra, vanitoasa, rau voitoare, tendentioasa etc… Credeam ca asa ceva nu exista intre fratii intru Hristos! Ce se intampla cu invataturile crestinismului? Unde sunt ele acum? Daca iubim numai pe cei care ne iubesc, ce diferenta este intre noi si pagani? Unde se manifesta dragostea agape, daca in loc sa intoarcem si obrazul celalalt scoatem sabiile ca sa ne masuram precum Greuceanu?
    Oamenii se cunosc dupa cum vorbesc, dupa cum canta si – de ce nu? – si dupa cum scriu…

    • Marius David zice:

      draga Ioana, este valabil totuşi ce spuneam mai devreme. Aici vei găsi inventarul tuturor chipurilor umane. Balzac este mic copil, Bosch este trainic.
      trebuie să mă apuc de făcut ordine!

  11. Marius David zice:

    draga Absolvent, am vrut să verific dacă adresa de email este corectă. Se pare că nu!
    Laşitatea nu este una dintre caracteristicile pe care le înfierezi?

    Dacă este de la Domnul, să se facă şi conferinţele. Îţi voi modera comenantariile, dar voi răspunde la unele chestiuni pe care le ridici. Mi se pare important de analizat TIPUL tău de discurs, nu conţinutul care nu este.

  12. Marius David zice:

    Innuendo, bine ai venit aici, dar ţi-am moderat comentariul. Ai adus în discuţie numele unei persoane. Nu cred că este relevant pentru discuţia în sine, pentru subiectul postării şi nu vreau să intrăm în capcana în care absolvenţii de Bucureşti sau Oradea să îşi reverse frustrările din studenţie pe aici.
    Nu ştiu ce şi cum face fratele respectiv, probabil că problema poate fi rezolvată în alt cadru.

  13. Marius David zice:

    Draga Stefan V., acesta nu este reprezentativ pentru ce se întîmplă la Bucureşti. Am prieteni pastori care au terminat acolo şi sînt oameni de mare ispravă. Să enumăr cîţiva? Daniel Bărnuţiu, Corneliu Peleaşă, Adi Condrea? Mi-aş fi dorit oricînd să îi fi avut studenţi şi absolvenţi.
    Nu vă lasaţi amărîţi şi scîrbiţi de un laş care nu-şi dă numele sau adresa reală. Am mai văzut astfel de comportamente.

  14. Marius David zice:

    draga Absolvent, nu te-am moderat din mai multe motive.
    1. acest tip de discurs l-am mai auzit din mai multe directii. Exact acelasi lucru pe modelul Noe-Ham l-am auzit din partea unora dintre cei pe care ii aperi.
    2. cred ca nici tu nici ei nu aţi inteles ce am facut prin articolul prin care imi „deconspir” tatal. După parerea mea şi nu nujmai a mea, este cea mai înaltă forma de respect pe care i-am putut-o oferi: adevărul.
    3. conducătorul cultului nu este pus de Dumnezeu în felul în care interpretezi tu acest lucru. Dar despre asta nu vreau să discut acum.
    Tu ai dreptate aşa… în lumea ta, dar lumea este mai mare decît lumea ta.

  15. mircea zice:

    corect, diversiune.
    42 de comenturi si doar cateva la subiect, a reusit tehnica.

    totusi sa revenim la subiect.

    • Marius David zice:

      draga Mircea, te rog sa raspunzi tu la intrebarea: avem nevoie de un departament de tineret sau nu? În ce conditii, cu ce job description?
      Ba, comentariile lui Absolvent au reusit de minune sa sublinieze un alt aspect la care ma voi referi mai tirziu.

  16. Marius David zice:

    Ionut Purel, am moderat comentariul în care pomeneai numele cuiva. Este mai bine aşa. Nu are rost să o luăm pe panta aceea. Absolventul doreşte să devieze discuţia.

  17. Marius David zice:

    la ce te referi cu „noile trenduri”?
    la ce te referi cu „am pierdut”?

  18. michael zice:

    buna dimineatza, ioana. crestinii sunt perfecti, dar pentru ca pe acest blog nu e nici unul perfect, musai ca nu sunt crestini.

    ce se mai distreaza „absolventul” la ora asta! absolvit sa fie de toate relele scrise sau gandite, cu voia sau fara de voie, ca nu este niciunul care sa nu fie gresit, doar lut suntem ca tot neamul pamantesc. (singurul pacat ce nu se poate ierta fiind cel de a fi securist/ ciripist/cadrist/sereist)

  19. Stefan V zice:

    Va dau dreptate, de aceea am revenit. Am cazut intr-o plasa dand prea mare importanta cuiva fara importanta (cel putin atata timp cat ramane ascuns in spatele unui calculator). In ceea ce priveste cuvintele fr. Bunaciu, le consider corecte in prima parte.Consider ca tinerii crestini deja stiu multe sfaturi inainte de a le primi, de aceea au nevoie de oameni maturi, care sa le fi castigat increderea. Cunosc cativa tineri care au avut sansa sa vi se confeseze, si sa ii ajutati chiar dumneavoastra, si se considera si acum privilegiati datorita acestui lucru. Pe de alta parte, nu vad o solutie in formarea acestui departament de tineret. Riscul este de a forma un grup care sa devina atat de centrat pe sine, incat sa isi doreasca in timp revolta impotriva sistemului, desprindere de tot ce este traditional, si in ultima instanta infiintarea de noi adunari. Si aici vreau sa ating un subiect modern, acela in care oamenii inteleg sa imparta si sa desparta biserici. S-a intamplat intr-un oras la 150 km de Cluj, acolo unde tinerii parte a doua biserici au realizat ca nu sunt implicati destul de catre bisericile lor, si au plecat in alta parte,au inchiriat un spatiu, si au lasat in urma lor doua biserici fara dirijori,fara organisti, fara tineri in proportie de 50 %…este doar un exepmlu, care din pacate nu cred ca e unicat. Parerea mea este ca tinerii trebuie sa ramana intr-un conglomerat in care sa se exprime dand socoteala indiferent de generatie. Si apropos de generatia moderna, nu doar tinerii sunt in ea, ci toata Biserica.

  20. gamaliel zice:

    Ca sa pot raspunde la intrebarea pusa…ma poate ajuta cineva cu un raspuns exact. Are Conventia Baptista de Sud un departament de tineret? Dar Federatia Europeana Baptista?

  21. Silviu Carlescu zice:

    Citesc cu interes blogul dvs.. Mi se pare interesant, chiar m-am abonat sa primesc si eu comentarii si noutati. Cu tot respectul.

    Legat de chestiunea in cauza un raspuns ar fi DA si altul NU, in functie de ce unghi privim.
    DA, pentru ca s-ar desemna persoane care sa se ocupe de aspectele legate de problemele si nevoile tinerilor.
    NU, pentru ca nu un departament rezolva problemele tinerilor. La o nevoie spirituala nu cred ca se raspunde prin infiintarea unei institutii sau departament Mai degraba se vor rezolva in familiile lor, a celor care au parinti crestini sau in bisericile din care fac parte.

    Ps.
    -scump frate, continua faci o treaba buna, daca mai veniti prin OLT aduceti si o lupa care sa mareasca pt ca unchiul dvs. fr. Florea nu prea mai vede.

  22. adrian zice:

    Citesc si rascitesc si nu pricep mare lucru.
    Poate din cauza ca sunt baptist doar de vreo 3 saptamani… 🙂
    Daca nu era domnul Absolvent repetent nici nu interveneam.
    E ceva ce-mi scapa. Care este miza acestei dispute Bucuresti-Oradea (sau poate nu e nicio disputa…)?
    Cred ca sunt profesori pregatiti si absolventi capabili in ambele centre universitare. Nu stiu daca isi au rostul clasamentele.
    Am avut ocazia sa discut anul trecut cu domnul Otniel Bunaciu pe marginea legii cultelor si as fi nedrept daca nu ar recunoaste ca am plecat cu o impresie foarte buna (in primul rand, ca m-a primit; in al doilea rand, prin explicatiile ample pe care mi le-a oferit). Asa cum am citit cu o mare placere si am conspectat masiv din cartea despre „Biserica si stat” scrisa de domnul Paul Negrut (GS poate depune marturie!). Amundoi mi s-au parut intelectuali de calibru. Chiar imi ziceam: „au oameni foarte pregatiti baptistii, nu ca la noi la…” 🙂
    Ma scarpin in cap ca Ion al lui Miai si nu pricep ce se intampla…
    Probabil ca e mai bine sa nu pricep…

  23. Ionut-Andrei Purel zice:

    Am deviat de la subiect. In afara de faptul ca este un subiect sfant, care poate aduce mania din flacoanele respective peste dumneavoastra, dupa cum a remarcat absolventul, lucrarea cu tineretul asa cum este inteleasa de foarte multi se refera doar la fotbal, volei, chestii cool, zdranga-zdranga, WWJD lipit in mod evlavios pe mana dreapta. Ma intreb, totusi, de ce „lucrarea cu tineretul” este prin excelenta o tema (neo)protestanta? Si de ce tot mai multi tineri din occident se indreapta din nou catre bisericile istorice (in special catre biserica catolica)? Si de ce Ratzinger este asa de iubit de catre generatia tanara, chiar daca nu e cool si nu canta la baterie?
    Poate gresesc eu, dar cred ca sunt lideri care nu inteleg prea bine vremea in care traiesc…

  24. adrian zice:

    Am sa raspund si eu la intrebare: personal, nu agreez ideea acestor „segregari” pe grupe de varsta sau pe alte criterii.
    Am crescut, spiritual si profesional, in vecinatatea unor oameni maturi. Cred in relatia maestru-discipol.
    Nu cred ca o organizare manageriala va suplini relatiile vii.

    Pe de alta parte, nu sunt intr-o pozitie care sa-mi confere o vedere a ansamblului. Poate ca o astfel de organizare isi are anumite ratiuni pragmatice.
    Nu am crescut ca adolescent intr-o biserica baptista. Poate ca anumite conjuncturi justifica existenta unui astfel de departament.

    Asa ca imi vine sa adopt o pozitie de genul: sa se infiinteze, dar sa nu se schimbe nimic! 🙂
    Sa traduc ultima fraza: sa se infiinteze un astfel de departament, dar sa nu fie un inlocuitor al acelui cadru propice descoperirii „duhovnicului” din a carui experienta vei invata.

  25. viorica zice:

    E de plans situatia pastorilor de azi .Doamne Isuse, ai mila de Biserica Ta !
    Crucea grea si-ai suferintei spini
    Poarta-le prin lumea de amar
    Ti le va schimba Isus
    Cu crini si salba de margaritar .
    N.M

  26. Marius David zice:

    Stimate Corneliu, am primit comentariul. ESte foarte bun. Voi medita la cele spuse.
    Cred ca aveti mare dreptate in cele mai multe directii pe care le abordati.
    Voi reveni cu o discutie pe privat.

    Pentru ceilalti comentatori.
    Din pricina faptului ca s-a trecut la atacuri la persoane, au fost pomenite nume care nu au legatura cu subiectul,
    din pricina faptului ca s-a trecut la atacuri intre comentatori,
    din pricina faptului ca s-a deviat grosier de la subiect in urma interventiilor unui personaj anonim

    am sters peste 30 de comentarii
    care nu aveau legatura cu subiectul,
    care pomeneau nume,
    sau care răspundeau unor interventii sau comentarii care, sterse fiind la rindul lor, acum nu isi mai aveau rostul.

    Va rog sa intelegeti ca nu numai comentariile agresive au sofst sterse, ci si cele care nu isi mai aveau sensul prin faptul ca nu erau in legatura directa sau indirecta cu subiectul VIATA TINERILOR BAPTISTI IN CADRUL UNIUNII.

    va multumesc pentru intelegere.

    In cazul in care discutia nu va pastra termenii pe care ii presupune faptul ca se desfasoara intre oameni cu drag de Dumnezeu, voi stopa comentariile sau voi retrage toata postarea.

    cu respect,
    mc

  27. Printesa zice:

    M-am gandit mai mult la acest subiect pe care l-ati postat.Am mers recent la un grup de tineri si m-am mirat, putin spus, de atitudinea si de comportamentul lor.Majoritatea nici macar nu aveau Bibliile la ei, cand a fost moment de rugaciune s-au rugat doar 2, erau galagiosi si lipsiti total de interes fata de Cuvant.Iar liderul era tot un tanar care incerca sa le faca pe plac, mai exact se facea placut.Am fost apoi la o grupa de copii si am observat acelasi lucru.Deci,cred ca problema vine mai de jos.Am „lucrat” cu copiii la scoala duminicala mai multi ani dar vad ca acum lucrurile stau diferit.Observ cum liderii se dau peste cap ca sa ii atraga, se canta cantecele cu tot felul de semne (care nu se gasesc in biserica), li se dau bomboane iar atmosfera este una de club,nu de biserica.Apoi liderii se mai mira ca tienrii nu mai raman in biserici.Pai n-au cum sa ramana pentru ca este o diferenta prea mare intre ceea ce se face la grupuri si ceea ce este in biserica.POate sunt eu mai conservatoare,nu stiu…Am 25 de ani, dar nu cred ca cea mai buna solutie este sa implinesti dorintele, nu nevoile copiilor si ale tinerilor deopotriva.Nevoile pe care le vad sunt: rugaciunea, postul, timpul de partasie, deprinderea unor atitudini corecte de ascultare si supunere fata de autoritati.Si cred ca aceste lucruri nu se rezolva prin despartirea generatiilor, care si asa este o lupta, ci prin mentorare…Cred ca aceste lucruri incep sa fie pe cale de disparitie.Imi pare rau ca se petrec astfel de lucruri.Ma doare si ma rog pentru Biserica si pentru aceste probleme.

  28. Innuendo zice:

    trebuie sa imi cer iertare pentru atitudinea mea.
    cred ca ati luat o masura buna.
    promit sa nu mai intervin asa cum am intervenit.
    Imi cer scuze si colegului pentru felul in care l-am abordat.

    • Absolvent de Bucuresti zice:

      Frate Cruceru

      va rog sa dati drumu la acest comentariu

      Va rog sa ma iertati si pe mine daca am jignit pe cineva. Nu am dorit sa abat subiectul de discutie ci doar as dori sa mearga lucrarea inainte.

      Poate ca am sa revin cu numele real.

    • Marius David zice:

      se acceptă scuzele. Văd că și tu și Absolvent aveți primele cifre de Ip la fel. Innuendo, da-mi o adresa valida ca sa putem sta de vorba pe privat.
      te voi pune la spam daca nu imi dai o adresa de email corecta.
      Imi pare rau, nu mai accept astfel de comportamente dupa acest episod. Vreau sa am posibilitatea de a stinge anumite conflicte dincolo de spatiul acesta

  29. Pomisor zice:

    Parerea mea:

    Problema tinerilor este… ca ei CRED ca stiu TOT… DAR:
    0) sunt prea superficiali,
    1) sunt rupti de realitate, mai exact traiesc in lumi paralele: universul bisericesc si universul laic, si pe nici unul nu il inteleg suficent de bine,
    2) nu au verificat lucrurile pe care le stiu teoretic,
    3) nu au experienta de viata rezultata prin trairea lucrurilor stiute…

    Acum daca aceasta problema se rezolva prin solutia propusa ramane de analizat de catre cei care o propun…

    Partea cu „BIG IMPACT”-ul este foarte problematica: doar doua tipuri de lucruri au mare impact care implica sentimentele puternice precum placerea si frica… Acum in mod natural (pentru oameni firesti, naturali) lucrurile placute sunt cele care de regula sunt si daunatoare iar cele care inspira frica nu vor fi populare (pentru ca un om natural se comporta ca un simplu sistem fizic si in mod natural are tendinta atat spre dezordine cat si spre evitarea lucrurilor care inspira frica). Asa ca o abordare a oamenilor de atragere a lor pe baza lucrurilor placute lor nu va aduce rezultate multumitoare pe termen lung deoarece atrage oamenii superficiali care nu vor fi multumiti prea mult timp cu un lucru care initial le era placut. Iar o abordare de „mare impact” bazata pe frica este si mai problematica in aplicare…

  30. Sali Sabri zice:

    Trebuie sa facem ceva si pentru tineri. Nu putem privi neglijenti cum tinerii nostrii dispar din Biserica. Sau, mai rau, avem impresia ca daca tinerii vin la biserica totul este ok.

    Nu sunt de acord nici cu „organizarea taberelor” pentru tinerii crestini. Am vazut/auzit multe lucruri pacatoase care se intampla acolo, dar asta nu inseamna ca putem sta nepasatori.
    Nu sunt de acord nici cu zdranga/zdranga sau „seri/programe speciale” pentru tineri unde sa le oferim „ce le place” Asa ceva pot gasi in cluburi unde se organizeaza mult mai bine decat noi atunci cand incercam sa-i copiem si devenim penibili.
    Trebuie facut ceva dupa voia Domnului.
    Cum ar fi daca Cultul Baptist ar orginza un bord/comitet(format nu din TINERI) pentru lucrarea cu tinerii. Bordu sa se roage Domnului pentru viziune si apoi sa actionam.

  31. Jakky ecs zice:

    Dumneavoastra sunteti deranjat de faptul ca tineri din ziua de azi nu se mai adecveaza la modelul pe care dumneavoastra nu in puteti impune? pentru ca din primul citat nu am intles dezavantajul neadecvartii la dogma crestina, (interpretata de denominarea domneavoastra).
    Proiecte de viitor? dar proiecte de trecut? sau realizari?
    Formularea „proiecte pentru tineri” reprezinta discriminare pe baza de varsta. Si in sine proiectele nu inseamna nimic, ce doriti sa faceti prin aceste proiecte este important. Sau considerati ca tinerii sunt o categorie de prostime care este inbucurata de X,Y,Z actiuni stereotipe?
    In general infintarea unui departament trebuie sa fie precedata de obiectul de activitate al acestuea/ obiectivele vizate. Sau dumneavoastra doriti sa faceti un departament care sa atraga tinerii „fara un motiv anume”. Indivizi care atrag tineri si copii (persoane cu discernamant limitat) sunt persoane care cauta sa ii expluateze acum sau pe viitor. Pedofilii sunt un bun exemplu.

  32. alterema zice:

    tineretul baptist din ziua de azi (de la 14 ani in sus) merge dupa una/mai multe/toate doleantele de mai jos:
    1. vrea sa termine liceul/facultatea
    2. vrea o relatie stabila cu un partener de sex opus
    3. vrea un job bun ca sa aiba bani
    4. vrea sa se bucure de micile satisfactii ale civilizatiei (muzica, film, excursii, PC games, alte hobby-uri)
    5. vrea sa fie intr-o relatie cat de cat buna cu Dumnezeul Creator si Rascumparator.

    Daca Departamentul de tineret al UBR se va ocupa de implinirea tuturor acestor doleante – ca sa fie multumiti si cei ce le vor pe toate 5 – atunci sa se infiinteze.

    • Marius David zice:

      ești sigur că lista este corectă? mai să nu fiu de acord cu ea.

      • alterema zice:

        ordinea e aleatoare, fiecare isi stie prioritatile. dar nu cred ca exista tanar baptist roman care sa nu-si doreasca macar 1 din cele 5. desigur putem expanda sau contracta lista in sub/supra categorii, dar in esenta lista se refera la doleante normale. Argumente pot fi gasite si in Proverbe, Eclesiastul, cuvintele Mantuitorului, scrierile pauline.

        P.S. Repet, cel putin 1 din 5 e valabila la un moment dat pentru tinerii baptisti romani.

        • Marius David zice:

          da, sînt sigur… așa cum sînt sigur că 9 din 10 tineri baptiști români își doresc să mănînce în fiecare zi și să își înceapă viața sexuală cît mai timpuriu.
          Absolut sigur!
          🙂

  33. elisa zice:

    Stefan V.
    ai dreptate,acelas lucru s-a intamplat si la Ploiesti,au plecat zeci de tineri ,facand o alta biserica,chipurile o filiala a biericii din Arad…
    cat este de biblic ca biserica locala sa tina de una la sute de kilometrii?Cred ca satana jubileaza.
    Se desfac mai degraba biserici,in loc sa se uneasca tineri cu batrani,facand o familie.
    Dupa mersul lucrurilor azi,este nevoie de multa intelepciune,dragoste si har sa te poti apropia de tinerii,care imprumuta ceea ce vad in jur.Conteaza mult ca cei din famliile credincioase sa vina cu o altfel de gandire,deoarece vin si se boteaza tineri nenascuti din nou,care influenteaza negativ starea celorlalti,daca nu sunt corijati de catre colegii lor,mai degraba se va intampla ca si cei buni sa se molipseasca.
    CEi care vizioneaza „ceea ce nu trebuie” nu mai au respect fata de femei,aceasta reflectandu-se in atitudinea lor fata de fete si fata de surorile in varsta.
    Sunt f.multe aspecte care tebuie prinse si tratate cu seriozitate.
    Guvernul cand apare o problema face o comisie,nu ca sa rezolve problema ,ci ca sa ia unii inca niste bani degeaba . 🙂
    Rezolvarea este ca in cadrul adunarii sa se faca asa cum s-a facut avand intelepciunea fratilor batrani si plecati deja la Domnul.
    Acum cativa ani buni,ma imprieteneam f.usor cu tinerii,ma simteam bine in mijlocul lor,ii invitam la mine,acum nu te mai poti apropia ,se uita”cas”,,,
    pacat,ei au vioiciunea,noi ceva experienta.
    Probleme sint prea multe si nu sunt usoare,insa apropierea de sufletul lor fiind cea mai imortanta,nu se face prin conferinte,ci prin apropiere fizica in primul rand;trebuie invatati cum spunea Printesa sa fie evlaviosi…etc.
    Ce frumos il invata Pavel pe Timotei.
    Domnul sa va intelepteasca pe cei care vreti sa faceti
    ceva,pe plan local.

  34. gamaliel zice:

    Cand am vazut ca cat patos se discuta pe aceasta tema am purces la o documentare. Si ce am gasit? Am gasit o publicatie din 1990, intitulata ” Agape – buletin informativ al OTCBR, nr.1 din iulie.( OTCBR = Organizatia Tineretului Crestin Baptist din Romania). Articolul de fond are ca titlu:INIMI LANGA INIMI SA STRANGEM. Iata continutul ” < Va dau o porunca noua : sa va iubiti unii pe altii; cum v-am iubit Eu, asa sa va iubiti si voi unii pe altii. Prin aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii pentru altii" Ioan 13.34,35. Sunt cuvintele pline d efarmec si de putere pe care urechile ucenicilor le-au auzit,mintile lor le-a receptionat, iar timpul a dovedit ca ele au devenit o realitate a vietii lor. Acest mesaj Hristos nu l-a lasat nu numai lor ci tuturor acelora ce vor crede in El, din orice timp, din orice loc, de orice limba. Cuvintele calde ale lui Isus, TREBUIE sa fie azi pentru noi tinerii crestini baptisti de pe aceste plaiuri mioritice o REALITATE, care sa se manifeste in trairea noastra de toate zilele. Acum, cand suntem mai liberi sa ne manifestam, sa concepem, sa zidim, sa slujim si sa traim, acest mesaj sacru trebuie sa ne stapaneasca mintea, sentimentele si vointa. Daca nu va fi asa, diavolul e suficient de inteligent sa se foloseasca de aceasta bresa provocand dezbinare, ura, goana dupa putere, intre noi cei chemati sa fim PURTATORI AI LUMINII ETERNE. Chemam toti tinerii, tinerele, pastorii si slujitorii din biserici precum si pe toti aceia care trudesc in munca cu copiii si tineretul – sa contribuie la statornicirea, intarirea si extinderea UNITATII DESAVARSITE IN HRISTOS. Sa lasam fiecare ambitiile noastre personale si sa strangem inimile si gandurile in HORA SFANTA a slavirii Dumnezeului Atotputernic, TATAL NOSTRU. NUMAI UNITI VOM INVINGE"
    Citind acest articol mi-am pus intrebarea, oare tinerii anilor 90 doreau ceva rau? Oare tinerii anului 2010 nu si-ar dori acelasi lucru? E ceva gresit in mesajul lor?

  35. gamaliel zice:

    Am continuat sa lecturez Buletinul Informativ Agape al OTCBR din 1 iulie 1990 si am dat peste un titlu: CE ISI PROPUNE ORGANIZATIA? Iata ce isi propunea:
    ” * sa contribuie la formarea de caractere crestine<
    * sa contribuie la pregatirea tinerilor in vederea slujirii:
    * sa promoveze morala crestina;
    * sa informez natiunea despre problemele tineretului crestin;
    * sa participe la programe de evanghelizare nationale si internationale"
    * sa organizeze tabere si statiuni pentru tineret cu diverse scopuri;
    * sa promoveze cultura in randul crestinilor;
    * sa incurajeze activitatea de creatie crestina;
    * sa organizeze actiuni de caritate;
    * sa militeze pentru drepturile tineretului crestin;
    * sa militeze pentru unitate si colaborare in dragoste intre tinerii evanghelici din intreaga lume."

    Din nou mi-am pus cateva intrebari, pe care poate si cei care cititi aceasta istorie poate vi le puneti. Oare ce si-au propus tinerii baptisti in anii 90 a fost ceva rau? a fost ceva necesar? Oare tinerii anului 2010 nu au o parte din aceste framantari? Oare nu au aceste nevoi? Se ocupa cineva in mod serios sa raspunda concret la nevoile lor? ATENTIE nu la cele care cred pastorii si oamenii maturi din biserici ca le au tinerii. NU ci la cele care trec prin mintea lor.

  36. gamaliel zice:

    Am fost curios sa vad ce s-a inamplat cu pornirea aceasta a tinerilor baptisti din 1990. am intors pagina Buletinului informativ al OTCBR Agape, nr.1 din iulie 1990 si am dat peste un articol intitulat ORIZONTURI NOI. Redau mai jos un fragment din acest articol.
    ” Ideea aducerii tinerilor baptisti intr-o organizatie de tineret, care sa le reprezinte interesele si care sa le ofere un loc si un rol binedefinit, s-a nascut in mintea multor tineri inca cu cativa ani inainte caderii regimului totalitar. Aceasta idee a inceput sa prinda contur in 10 martie 1990 cand la Oradea peste 100 de tineri din diverse parti ale tarii s-au intalnit si-au discutat posibilitatea infiintarii unei organizatii de tineret in cadrul Cultului Crestin Baptist. Cu aceasta ocazie s-a ales un COMITET DE INITIATIVA isarcinat sa finalizeze proiectul de statut, sa pregateasca CONFERINTA NATIONALA DE CONSTITUIRE A ORGANIZATIEI si sa stabileasca un contact cu conducerea UNIUNII, informand-o de preocuparile si nevoile tinerilor precum si de doreintele lor de a avea o organizatie puternica. In urma discutiilor purtate de catre acest comitet si UNIUNE s-a emis scrisoarea circulara nr.217 prin care se solicita sprijin din partea bisericilor, p[storilor, fratilor si surorilor in vederea realizarii telului propus. Aceasta consfatuire a avut loc la Bucuresti in 4.04.
    La 30 aprilie 1990 la Oradea a avut loc CONFERINTA NATIONALA DE CONSTITUIRE A ORGANIZATIEI TINERETULUI CRESTIN BAPTIST DIN ROMANIA la care au participat peste 100 de tineri din toate comunitatile tarii. Organizatia isi desfasoara activitatea dupa un Statut propriu, un regulament de functionare dar in limitele Marturisirii de credinta a Cultului Crestin Baptist din Romania. Cu aceasta ocazia s-a ales un Consiliu de conducere si de pregatire a Congresului format din 35 de membri, cate cinci din fiecare comunitate”

    Citind aceasta istorie cateva intrebari mi s-au ridicat.Cine a facut parte din conducerea Uniunii din acea vreme? Cum de a simtit cu nevoia sau impulsul tinerilor din vremea aceea? Cum au reactionat bisericile, pastorii si slujitorii din vremea aceea? La ce s-au gandit ei, la nevoile tinerilor sau la altceva? Cum de au acceptat sa se infiinteze o organizatie?
    Am facut si cateva observatii: consfatuire la Bucuresti,congres la Oradea,din cei 35 de membri cate 5 din fiecare comunitate baptista. Impresia mea ( poate doar ma insel) e ca era ceva unitate pe vremea aceea in fratietate fata de problemele majore ale baptistilor.
    Oare putem invata ceva din aceasta istorie, acum in 2010?

  37. gamaliel zice:

    Inca ceva ce m-a izbit in Buletinul Informativ Agape al OTCBR , Nr.1 din iulie 1990. Este prezentat nominal biroul executiv al OTCBR. Cred, ca pentru istorie si pentru incurajarea celor ce au un demers pozitiv pentru miscarea baptista, e bine sa stim cine sunt cei care in 1990 si-au asumat acest rol si aceasta responsabilitate de a coagula eforturile si nazuintele tinerilor din bisericile baptiste din Romania. Lista nu este secreta din moment ce este explicit precizata in buletinul informativ al OTCBR. Iata lista:
    „- Presedintele organizatiei : Vidu Petru – pastor Biserica Baptista nr.2 Oradea;
    – Vicepresedintele organizatiei : Busan Ioan – subinginer, Biserica Baptista nr.2 Timisoara;
    – Vicepresedinte cu problemele nationalitatilor conlocuitoare: Simon Iosif -pastor, Biserica Baptista nr.1 Oradea;
    – Vicepresedinta organizatiei: Voin Dorina – subinginera, Biserica Baptista nr.2 Oradea;
    – Secretarul organizatiei:Ciupe Daniel – subinginer, Biserica Baptista nr.2 Oradea;
    – Presedintele compartimentului educatie si zidire sufleteasca:Iova Cornel- pastor, Biserica Baptista nr.2 Oradea;
    – Presedintele compartimentului slujire si caritate: Stanciu Adrian – tehnician, Biserica Baptista nr.1 Brasov;
    – Presedintele compartimentului informare si misiune: Stir Ioan – inginer, Biserica Baptista Ciceu Poeni;
    – Presedintele compartimentului de cultura si creatie crestina: Talpes Mirel – inginer, Biserica Baptista Gradiste Arad;
    – Presedintele compartimentului relatii externe: Nadaban George – medic, Biserica Baptista Gradiste Arad;
    – Presedintele compartimentului administrativ – financiar: Cornea Daniel – economist, Biserica Baptista Baia Mare;”

    Cateva observatii:
    – 11 persoane si-au asumat o raspundere
    – 3 pastori si 8 laici ( dintre ei unii deveniti pastori mai tarziu)
    – ponderea o ocupa cei din vestul tarii ( chiar vad ca lipseste cu desavarsire capitala).

    Cateva intrebari:
    – cei care azi discuta pro sau contra sau gandit sa-i intrebe pe unii de pe lista aceasta cu privire la ideea departamentului pentru tineret din cadrul Uniunii?
    – oare care este opinia lor?
    – oare s-a gandit cineva sa intrebe tinerii din biserica despre aceasta nevoie ?

    Mi-ar face placere sa auzim si opinia celor ce si-au asumat in 1990 o asemnenea actiune. Poate ar fi un model de ce se poate si ce nu se poate face in lucrarea cu tinerii.
    Doamne da-ne minte sa avem grija de tineri pana ii mai avem!
    Poate ar trebui sa evitam sa cautam suporturi biblice pro si contra.
    Cred ca ar trebui sa ne uitam la vremurile in care traim si sa ne pese de nevoia fiecarui tanar!
    Si daca una din nevoile tinerilor este existenta unui departament de tineret care sa raspunda unor nevoi, ce pierdem noi?
    Mi-ar parea rau ca tinerii baptisti ai anului 2010 sa cada victima unor jocuri care nu au de-a face cu problema de fond ci cu totul alte aspecte care poate tin de geopolitica religioasa ( mai exact baptista ).

  38. gamaliel zice:

    Conteaza mai putin de unde am facut rost. Sunt convins ca exemplare din el sunt imprastiate prin tara asta si poate si in arhiva Uniunii sau a OTCBR. Da,am sa incerc sa scanez unul si sa vi-l trimit.

  39. Aurel zice:

    Si eu cunosc pe unii din cei care in 1990, au pus bazele Organizatiei de Tineret, gandurile lor la aceea vreme erau de a unii tineri si de a face ceva concret pentru ei. In primii ani de dupa 90, se organizau intalniri cu tinerii unde erau adunati sute de tineri. Daca doreste cineva sa ia legatura cu unii din aceea vreme sa va povesteasca cum s-a stins aceasta flacara, dupa un Congres al tinerilor care a avut loc la Timisoara, cand la conducerea aceste Organizatii (care avea statut propriu, stampila si cont la banca) a venit un pastor care a fost amintit in unele comentarii (nu dau nume).
    Cred ca totusi tinerii ar trebui adunati intr-o forma de organizare.

  40. Aurel zice:

    Si eu cunosc pe unii din cei care au pus bazele acestei Organizatii de tineret in anii 90 (aveau statut propriu, stampila si cont la CEC), si doreau unitatea tinerilor. Se stie ca dupa 90 se organizau intalniri cu tineri la nivel de tara (cu sute de tineri), intalniri binevenite pentru ei, astazi sunt doar la nivel local. Se poate cerceta sa se vada cum s-a desfintat aceasta Organizatie ( dupa un Congres care a avut loc la Timisoara, unde a fos ales presedinte a aceste organizatii un pastor care a dizolvat aceasta organizatie si a facut-o Departament a Uniunii si asa a murit aceasta organizatie). S-a pornit frumos aceasta actiune de a aduna tinerii din biserici si de a face ceva concret pentru ei dar a murit din cauza unor oamenii care nu simteau cu tinerii ci doreau functii.

  41. Jakky ecs zice:

    @Alterema: De ce trebuie sa se implice biserica baptisa in nevoile primare si tertiare (piramida domnului Maslo) a enoriasilor?
    Bisrica incepe sa adopte strategii de marketing (persuasiune) chiar si pentru persoane cu discernamant redus?(termen preluat din codul penal roman referitor la minori)
    Nu realizeaza singuri cine este „atot puternicul”? Au nevoie de organizatii care sa ii ajute pe plan sentimental (relatii cu persoane de sex opus) pentru a afla cine este creatorul?
    Sau este vorba despre un reflex Pavlovian care ii face pe copii (tineri) sa asocieze ideea de bine/implinire a nevoilor primare cu ideologiile care sunt practicate de dumneavoastra.
    Va multumesc ca nu mi-ati stersc comentul (aprecize acest lucru) dar realizez ca nu o sa imi raspundeti si imi pare rau ca nu o veti face, chiar sunt curios de argumentele dumneavoastra trecand de stadiul de orgoliu care inchde o discutie cu „punct”. O dicutie se inchde cu un argument irefutabil (axiomatic), cel putin asta spune retorica.

  42. Conteaza? zice:

    Tinerii au o mare calitate: daca le argumentezi un punct de vedere (chiar daca nu e pe „linia lor melodica”) sunt gata sa accepte parerea exprimata, sa mediteze chiar la ea. Urmarea tine apoi de fiecare. Secretul e ca argumentarea sa fie solida, cat mai obiectiva, in cazul acesta – biblica.

    E uimitor cat pot reactiona de bine chiar atunci cand ai senzatia ca nu le faci pe plac si te astepti sa reactioneze dur. Chiar de comenteaza, tinerii sunt dispusi sa asculte. O calitate ce mai scade din intensitate odata cu trecerea vremii :D.

  43. gamaliel zice:

    M-am gandit sa fac in continuare ” cercetare” cu privirea la organizatia tinerilor baptisti. Sper sa ajungem si la momentul despre care vorbeste Aurel, Congresul de la Timisoara, sper sa inceapa sa vorbeasca si cei enumerati pana acum si de ce nu si cei care vor mai aparea in documentare.Asadar in cercetarea mea am ajuns la un alt Buletin informativ OTCBR – AGAPE, nr.5 din 1991. O publicatie de 10 pagini plus coperti.
    Voi incerca sa redau cateva aspecte importante demne de luat in considerare in analiza acestei probleme, a tineretului crestin baptist.
    Paginile 2 si 3 prezinta tinerilor Seminariile liceale baptiste din Oradea, Bucuresti, Timisoara si Arad. Prezentarea este facuta prin interviuri luate unor profesori, directori si elevi.
    Spre exemplu, la Arad functiona o clasa confesionala in cadrul Liceului nr.6. Reporterul a intrebat-o pe profesoara Priscila Caciora :” va rog sa-mi spuneti cum au primit copii si profesorii de la liceul nr.6 clasa confesionala? C.P. – Trebuie sa spun ca liceul 6 este cotat ca un liceu slab in Arad si cred ca nu la intamplare copiii invata aici. Ei pot da gust, pot fi sare si lumina in acest liceu. Profesorii stiau ca acesti copiii il aduc pe Dumnezeu cu ei la scoala”
    La Bucuresti a fost intervievat Liviu Caprar, directorul Seminarului liceal din Bucuresti. Reporterul a intrebat : ” va rog sa-mi spuneti cateva cuvinte…despre inceputurile acestui liceu. L.C. – Proiectul acestui liceu a fost conceput de un nucleu de frati din Biserica Baptista Sfanta Treime din Bucuresti indrumati si calauziti de Dumnezeu prin fratii pastori Vasile Talos si Iosif Ton”.
    La Timisoara Liceul crestin Logos, patronat de bisericile crestine Evanghelice din Timisoara,a fost vizitat de un reporter al echipei AGAPE. Acesta a sta de vorba si cu elevi din liceu. ” Intrebati cum s-a schimbat viata lor spirituala venind la acest liceu, elevii au raspuns printre altele: prin aceasta scoala imi slefuiesc toate colturile rele ( I. Evangheline); La aceasta scoala sunt mereu confruntat cu Cuvantul lui Dumnezeu ( Muresan)”
    La Oradea, reporterul l-a intrebat pe Florin Negrut, directorul Seminarului liceal: ” cine a fost promotorul ideii de a avea la Oradea un liceu crestin? F.N.- Promotorul a fost pastorul Iosif Ton. REP:Ce perspective au elevii ce vor absolvi acest Seminar Liceal? F.N.- Ei pot sa urmeze orice institutie de invatamant superior din tara, iar pregatirea teologica iar putea avantaja in tentativa lor de a urma cursurile unui institut cu profil biblic.”
    Interesant si comentariul redactiei in preambului acestui articol amplu. ” Citind cele scrise de reporterii revistei Agape, parca ne temem ca totul este numai un vis frumos: scoli confesionale, timp de partasie la inceputul si sfarsitul orelor, profesori crestini, dicipline biblice, atmosfera morala sanatoasa…Sa speram ca realitatea, care seamana din ce in ce mai mult, in aceasta privinta, cu visele dinaintea revolutiei, nu ne va dezamagi nici pe viitor. Acela care ne-a facut acest nesperat cadou, este si garantul implinirii a ceea ce s-a facut.”

    Citind cu atentie acest articol mi-au venit in minte cateva intrebari: Poate un departament de tineret sa motiveze generatia tanara la formare academica? Cei din OTCBR au produs ceva in tinerii ce au citit acest articol? Dar in cei care au participat la intalnirile lor? Sunt tineri in Romania care motivati de intalnirile si lucrarea OTCBR au urmat cursurile unor seminarii liceale si a unor facultati teologice?

  44. gamaliel zice:

    Am continuat sa lecturez Buletinul Informativ al OTCBR , Agape, nr.5 din 1991. Pe pagina 4 apare urmatorul comunicat:
    ” Deoarece in numarul trecut s-au strecurat cateva inexactitati in prezentarea Comitetului Director republicam in acest numar componenta lui:
    PRESEDINTELE ORGANIZATIEI : PETRU VIDU – Oradea
    PRIMVICEPRESEDINTE : BUSAN IOAN – Timisoara
    VICEPRESEDINTE ORGANIZATORIC: PUSCAS AVRAM – Oradea
    VICEPRESEDINTA: VOIN DORINA – Oradea
    SECRETAR GENERAL : CIUPE DANIEL – Oradea
    RESPONSABILI(COORDONATORI) COMPARTIMENTE
    EDUCATIE SI ZIDIE SUFLETEASCA: BUNACIU OTNIEL- Bucuresti
    SLUJIRE SI CARITATE: STANCIU ADRIAN – Brasov
    EVANGHELIZARE SI MISIUNE:STIOPU DIMITRIE – Caransebes
    CULTURA SI CREATIE CRESTINA: TALPES MIREL – Arad
    RELATII EXTERNE: NADABAN GHEORGHE ROMEO – Arad
    TEHNICO-ADMINISTRATIV: CORNEA DANIEL – Baia Mare ”

    Ce observam? Ca apar trei nume noi in conducerea organizatiei. Alte trei persoane care ar putea fi intrebate. Apare si Bucurestiul in persoana actualului Presedinte al UBCBR.

    Tot ce aceias pagina DIMITRIE STIOPU prezinta compartimentul pentru misiune si evanghelizare. Mottoul prezentarii: (Matei 28:19,20) ” Duceti-va si faceti ucenici din toate neamurile, botezandu-i in Numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Si invatati-i sa pazeasca tot ce v-am poruncit” (Manifestul de la Manila) ” Intreaga Biserica sa duca intreaga Evanghelie la intreaga lume”.
    M-am oprit la o afirmatie program : ” Preocuparea tinerilor crestini baptisti va fi pentru evanghelizarea unor categorii mai putin cautate ( delicventi,tineri, alcoolici, detinuti, tineri musulmani…)”

    Mi-am pus din nou cateva intrebari: Oare au inteles tinerii mesajul si provcarea? Sunt evidnete ca acea afirmatie program ar fi dat roade? Pe de alta parte, poate un departament sau o organizatie de tineret sa fie coerenta si eficienta intr-o actiune de evabghelizare? Favorizeaza sau incurca un departament de tineret lucrarea de evanghelizare?

    Imediat langa pe pagina 5 este un articol intitulat : INCOTRO? CUM? DE CE? sub semnatura lui Ioan Busan.
    Iata un scurt fragment din acel articol: ” Iata ei sunt un SINGUR POPOR si toti au ACEIASI LIMBA; …acum nimic nu i-ar impiedica sa fac tot ce si-au pus in gand”…” Noi tinerii, am vrea sa fim primii dintr-un singur popor care au aceiasi limba…aceiasi limba a proslavirii lui Dumnezeu prin promovarea criteriilor dupa care Dumnezeu evalueaza viata unui om. CREDINTA, NADEJDEA SI DRAGOSTEA , iata ce ni se imbie ca prime cuvinte ale aceleasi limbi si suntem siguri ca aceste cuvinte traite pot face viata noastra semnificativa pentru semeni si pentru Dumnezeu ”

    Citind articolul m-am intrebat : oare au tinerii aceias limba? Si daca au aceias limba pot deveni ei o forta? Si daca devin o forta pot deveni un pericol? Poate deveni departamentul pentru tineret o forta dinamica? Poate deveni departamentul de tineret un pericol? A cui? De ce?

    Ce am pricepu ( printre altele ) din acest articol e faptul ca cei din fruntea OTCBR au inteles ca au de-a face cu un grup de oameni ( TINERII) ce au un limbaj comun, o limba comuna, o framantare comuna. Unei generatii tinere trebuie sa-i vorbesti pe limba ei!

  45. gamaliel zice:

    Interesant, preocuparea OTCBR a fost si pentru formarea culturala a tinerilor. Paginile 5,6,7 din Buletinul Informativ Agape , nr.5 din 1991 abordeaza aceasta latura. La rubrica AGENDA CULTURALA sunt prezentate: o trupa de teatru, o tabara, o sarbatoare si un artist crestin. Iata cateva spicuiri:
    „TEATRU. In cursul anului trecut a luat fiinta primul colectiv de teatru crestin, in Biserica Baptista nr.2 Oradea. Animatorul acestui colectiv se numeste Mircea Ardelean si este egalat in ceea ce priveste entuziasmul de ceilalti 8 tineri actori. In repertoriul trupei intra mici piese traduse din limba engleza”
    ” TABARA. Plopu 6 August 1990…In anul in care a trecut, numarul de tineri care au participat la tabara de recreere numita au fost aproximativ 230 de tineri din diferite colturi ale tarii…Activitatile din tabara sunt foarte variate, in asa fel incat ele sa satisfaca diferite cerinte ale tinerilor crestini”
    „SERBAREA CASTANELOR. In luna octombrie a anului 1990, a avut loc la Baia Mare serbarea castanelor, o adevarata olimpiada crestina. In Sala Sporturilor s-au desfasurat intreceri de fotbal ( castigate de tinerii din Oradea), volei ( castigate de cei din Sighet) si tenis de camp. In Biserica Baptista din Baia Mare au avut loc concursuri de imnologie ( castigate de tinerii din Oradea)si poezie (castigate de cei din Baia Mare si Abrud). Clasamentul general a fost: 1. Oradea 2. Baia Mare 3. Cluj-Bistrita.”
    „PAUL JERNBERG este un pianist american care locuieste in Suedia. este angajat al Uniunii Baptiste Suedeze cu misiunea de a moderniza muzica in Bisericile Baptiste ale acestei tari…. sunt versuri din refrenul unui cantec compus de Paul Jernberg inspirat din viata poporului roman de dupa revolutia din decembrie 1989…La invitatia OTCBR Paul Jernberg a facut un turneu in tara noastra cantand in orasele Resita, Lugoj, Arad, Oradea, Brasov si Simleul Silvaniei, in biserici, dar si in sali de spectacole”.

    Ce-am constatat? OTCBR a fost preocupata de a aduce tinerii impreuna in tabere si sarbatori diferite, cu obiective diferite. Ei au fost preocupati sa raspunda unor nevoi pe care tinerii le au.

    Intrebari:
    – E un lucru rau ( pacatos) ca tinerii sa faca si teatru? Poate fi teatrul un mijloc de comunicare si de evanghelizare? Mai exista oare acea trupa de teatru ?
    – Le place tinerilor in tabera? Poate sa ne spuna cei de la Plopu viata cator tineri a fost marcata de prezenta lor in acea tabara? Mai putema aduna azi intr-o tabara nationala 300 de tineri baptisti? Sunt tineri a caror viata a fost schimbata ca urmare a participarii la o tabara? Este un loc mai bun decat tabara pentru tinerii din diferite regiuni sa se cunoasca? Oare un departament de tineret nu ar fi o solutie pentru a-i aduce pe tinerii baptisti in tabere impreuna?

    Obs. Poate veti spune unii ca bisericile organizeaza tabere. De acord. Dar oare nu ar avea un mai mare impact o tabara nationala organizata sub egida unui departament de tineret al Uniunii?
    Daca nu le facem noi, s-au gasit altii ( penticostalii) care fac asemenea tabere. FeLICITARI!

    – Sunt manifestarile de gen ” seara castanelor” un loc potrivit pentru tinerii baptisti? E ceva pacatos sa se intalneasca tinerii baptisti romani sa joace fotbal, volei, tenis…in competitii mai ample? Oare asemenea intalniri nu lucreaza si ele la relatiile dintre tineri?
    – Putem oferi tinerilor concerte de calitate inclusiv cu cantereti valorosi din afara Romaniei?

    Este sau nu este nevoie de un departament de tineret care sa se preocupe de toate aceste framantari comune, sa creeze cadre de manifestare mai larga?
    Au dat roade actiunile OTCBR de la inceputul anilor 90? Poate ar trebui sa-i intrebam pe tinerii acelei vremi ( parintii tinerilor de astazi).

    Mai sunt si alte articole interesante de analizat din Buletinul Informativ OTCBR Agape, nr.5 din 1991.
    Pentru azi e suficient. Ma voi documenta si voi reveni.
    Sper ca demersul meu ( si nu numai) sa-i ajute si pe cei ” pro” si pe cei ” contra” sa ajunga la un numitor comun.

  46. florian zice:

    Fiind destul de ocupat am vazut postarea aceasta doar acum.

    Presupun ca majoritatea suntem de acord cu principiul biblic potrivit caruia tinerii (cei necasatoriti) se afla sub autoritatea parintilor lor si a Bisericii locale. Cum ne asiguram ca se pastreaza acest principiu daca tanarului i se da un alt „cap”?

    Poate gazda noastra sa deschida o alta postare sau continuam aici?
    As dori o dezbatere eleganta,cu argumente biblice.

    • Marius David zice:

      draga Florian,
      foarte importantă chestiunea pe care o ridici,
      sub autoritatea cui sînt acești tineri de fapt.
      Părinți, biserica locală, în momentul cînd se petrec astfel de reorganizări, oare nu îi scoatem pe tineri din sfera lor naturală de autoritate?

      Eu propun să continuați aici cu argumente biblice pentru o formă de organizare a tinerilor.
      Am șters cele mai multe comentarii de pînă acum pentru a păstra această dezbatere într-un cadru de dezbatere decent.

  47. gamaliel zice:

    Lecturand opiniile din aceasta postare am constatat ca exista tendinta de a considera ca o organizatie/departament de tineret ar duce la departarea tinerilor de biserica sau la un interes scazut a tinerilor fata de biserica. Am fost curios sa vad daca in perioada cand a functionat OTCBR-ul a existat o asemenea teama ( din partea bisericilor, pastorilor) si o asemnea atitudine din partea tinerilor ( vizavi de biserica).

    In Buletinul Informativ Agape, nr.5 din 1992, la pag.13, intr-un articol intitulat ” Ne-am propus sa promovam adevaratele valori” sub semnatura presedintelui OTCBR- Ionica Busan, am gasit urmatoarele afirmatii:
    ” Asteptam de la noi insine in primul rand CALITATE in tot ce facem si ne-am vrea consecventi in toate lucrurile bune pe care le cunoastem. Asteptam de la toate Bisericile si toti pastorii mai mare interes pentru descoperirea darurilor de slujire la tineri. Asteptam din partea Comunitatilor si din partea Uniunii acordarea de mai mult credit si spijin actiunilor noastre. De ce toate aceste asteptari? Pentru ca am vrea sa fim cei care revigoreaza viata Bisericilor, pentru ca credem ca Dumnezeu are ceva de spus prin noi natiunii in mijlocul careia ne-a asezat”

    Obs: 1. am citit aici un apel din partea tinerilor catre pastorim, slujitori, biserici , comunitati;
    2. am citit aici despre dorinta tinerilor de-a participa la revigorarea bisericilor; 3. am constatat interes pentru calitatea lucrarii si pentru biserica.

    Intrebari:
    – poate fi un departament de tineret un sprijin pentru biserici?
    – poate fi un departament de tineret un motivator pentru tineri de-a se implica in viata bisericilor?
    – gasim in acest mesaj un indemn la spre ceva rau nefolositor pentru tineri?

    Am fost curios sa vad daca tinerii din OTCBR au avut in vedere lucrarea din biserici si plantarea de biserici. Iata ce am gasit intr-un Buletin Infomativ Agape din anul 1991 , pag.4-5:

    ” Au trecut patru luni de la Congres si aproape zece luni de la infiintare, timp ce a oferit posibilitatea de a se face pasi in punerea in miscare a mecanismului Organizatia Tineretului Crestin Baptist din Romania. Conferinta Nationala Extraordinara desfasurata la Bucuresti in perioada 8-9 martie 1991, a dezvaluit intr-o oarecare masura situatia la zi a organizatiei,…
    ARAD. Asociatia are sediul la Arad, are 16 asociatii de biserica in Arad, Curtici si Chisineu Cris si fac parte din ea 250 de membri. Presedintele asociatiei este fratele Adrian Paul, din Biserica Parneava. In ce priveste activitatile, asociatia are intalniri periodice, pe diverse zone…In data de 24 ianuarie a avut loc o actiune prin care s-a chemat la post si rugaciune unitatea neamului romanesc.
    BRAILA. Asociatia are sediul la Constanta, se intinde teoretic pe noua judete, dar practic exista asociatii(pana in acest moment) numai in Constanta, Braila si Galati. Presedintele asociatiei este fratele Iosif Pop din Constanta. Asociatia s-a implicat in activitati de caritate la orfelinatele de copii bolnavi de SIDA, la caminele de batrani. Tinerii din aceasta asociatie si-au adus aportul la infiintarea unei biserici la Calarasi.
    BUCURESTI. Asociatia are sediul la Bucresti, se intinde pe sase judete si are 15 asociatii de biserica si aproximativ 200 de membri. Presedintele asociatiei este Ovidiu Filipesc din Biserica Ferentari. Activitatea este inca deficitara, exista suspiciuni si tensiuni intre tineri si biserica ( din pacate).
    CLUJ. Sediul asociatiei este la Baia Mare, se intinde pe patru judete, contine 19 asociatii de biserica si are 500 de membri.Activitatea a debbutat …cu intalniri la Bistrita, Baia Mare, Dej, Zalau, Jibou, Turda, Sighetul Marmatiei…La Baia Mare s-au desfasurat studii biblice, concursuri biblice si seri culturale. Tinerii au participat activ la evanghelizari si prin asociatie au luat fiinta doua noi biserici.
    ORADEA. Asociatia are sediul la Oradea, se intinde pe doua judete, contine 25 de asociatii de biserica, cu aproximativ 900 de membri. Activitatea a debutat cu intalniri pe zone: Oradea, Marghita, Tinca, Alesd, Marca. In domeniul educatiei s-a facut un curs de EVANGHELIZARE MASIVA. Tinerii din asociatie au participat la actiuni de evanghelizare chiar si in localitati unde nu sunt biserici.
    SIBIU. Asociatia are sediul la Sibiu, se intinde pe 8 judete si are 300 de membri Presedintele asociatiei este fratele Dumitrascuta Lucinel din asociatia tinerilor din Hunedoara. Tinerii isi propun…extinderea activitatii in bisericile unde nu s-au infiintat asociatii, intensificarea activitatii de educatie prin cursurile UCENICIE IN SCOALA LUI ISUS…
    SUCEAVA. Asociatia se intinde pe 7 judete, sunt asociatii de biserica in patru judete, numarul membrilor este aproximativ 700. presesdintele asociatiei este fratele Liviu Cozmiuc din Suceava. Activitatea se rezuma la patru grupe de evanghelizare si actiuni de mila crestina. Asociatia isi propune:…revitalizarea bisericilor de la tara.
    TIMISOARA.Asociatia are sediul la Timisoara, se intinde pe 5 judete, contine 28 de asociatii de biserica, cu 850 de membri…S-au desfasurat activitati de caritate, in special in judetul Caras Severin si Mehedinti. S-au organizat doua tabere la Plopu ( Caras Severin)…”

    Obs: 1. asociatiile erau constituite pe langa biserici; 2.nu toate bisericile aveau asociatie de tineri; 3. numarul tinerilor aflati in evidenta OTCBR la acea data a fost de 3880;4.tinerii au participat la infintarea a 3 biserici;5. erau si tensiuni intre asociatiile de tineri si biserica;6.asociatiile erau preocupate de evanghelizare dar si de formarea tinerilor;7. era preocparea pentru bisericile de la tara.

    De remarcat faptul ca au aparut numele a inca 5 lideri de tineret din vremea acea, care probabil ca pot sa se pronunte si acum in aceasta chestiune. Informatiile lor ar putea fi de folos. Opinia lor ar conta.

    Intrebari:
    – oare cate biserici au fost infiintate cu spijinul tinerilor din OTCBR
    – oare la cate evanghelizari tinerii din OTCBR si-au adus aportul?
    – oare unde departament pentru tineret nu ar putea fi un spijin al lucrarii misionare?
    – oare tensiunile existente atunci intre tineri si biserica sunt aceleasi si in 2010?

    Am fost curios sa vad daca gasesc ceva care sa trateze aceasta ” tensiune” dintre ” asociatiile de tineri” din OTCBR si biserici. Iata ce am gasit in Buletinul Informativ Agape nr.1 din 1992, la pag 8 , la articolul CONFERINTA NATIONALA A OTCBR:
    ” Anul acesta, Conferinta nationala a OTCB din Romania s-a desfasurat la Oradea intr-una din salile Liceului Baptist….Au participat peste 60 de delegati din cele 9 Asociatii ale Tineretului Baptist din tara….Ultima parte a conferintei a fost momentul unor modificari spectaculoase in statutul OTCBR si in Consiliul Organizatiei. Din modificarile mai importante operate asupra statutului Organizatiei retinem: prevederi privind activitatea tineretului in biserici, acceptarea la sugestia Consiliului Uniunii Baptiste – ca membri ai organizatiei a tuturor membrilor Bisericilor baptiste care nu au depasit varsta de 35 de ani, participarea la intalnirile Comitetului director al OTCBR al unui membru al Biroului Executiv al Uniunii Baptiste. Punctul culminant al acestei parti a Conferintei a fost anuntarea retragerii din Conducerea Organizatiei a fratelui Petrica Vidu…Noul Presedinte al Organizatiei Tineretului Crestin Baptist din Romania, desemnat de catre Conferinta nationala, este Ionica Busan, pastor al Bisericii Baptiste Buzias.”…

    Obs: 1. a fost preocaupare privind organizarea activitatii tinerilor in biserici;2.probabil a fost si o reglementare care sa evite eventualele tensiuni; 3. tinerii sunt considerati membri in OTCBR daca sunt parte a bisericii; 4. toti tinerii bisericilor sunt considerati parte a OTCBR; 5.prin participarea unui membru a Comitetului executiv al Uniunii la sedintele Comitetului director se intelege cel putin o colaborare stransa a celor ce conduc Uniunea cu organizatia de tineret; 6. putem deduce si o dorinta a tinerilor de a fi intr-o relatie corecta de supunere fata de o autoritate eclesiatica;7. Presedintele OTCBR a fost permanet un pastor.

    Intrebari:
    – Oare cum au mers lucrurile dupa acea Conferinta?
    – Poate fi controlat un departament de tineret?
    – poate fi subordonat un departament de tineret in cadrul Uniunii Baptiste?
    – pot tinerii sa aibe reprezentanti ai intereselor lor?

    Daca ne vom apleca cu atentie asupra acestei ” parti de istorie” s-ar putea sa nu facem gresala pentru a treia oara!

  48. coco zice:

    Nu am nimic cu o noua organizatie a tinerilor in cadrul Uniunii Baptiste. Poate ca ar putea sa ajute. Totusi nu cred ca poate sa rezolve situatia de fond. Asta trebuie sa se intample pe plan local, tinerii sunt ai parintilor lor si ai bisericii locale in primul rand. Ucenicie…

  49. florian zice:

    Pt. Gamaliel:

    Apreciez eforturile dvs de-a pleda in favoarea unei organizatii de tineret, apeland la argumente istorice.

    Raspunsul meu:

    1.In istoria OTB gasim si bune si rele. Dvs le selectati doar pe cele bune. Spune si fr Wurbrandt ceva despre un Congres al TB de la Resita … Dupa ’90, pe langa lucrurile bune, s-au produs si multe lucruri scandaloase (proprietati cu statut juridic neclar si neclarificat, concerte parasite de o buna parte dintre participanti, etc.)

    2. Dar argumentele de ordin istoric au valoare doar daca au sustinere biblica. Asa ca rugamintea mea este sa sapati mai intai in cartea sfanta si apoi „prin autori mancati de molii”. Astept raspunsul dvs la intrebarea pusa de mine, intr-un comentariu ceva mai sus, cu privire la „capul” asezat de Dumnezeu peste tineri. Fata de un „Gamaliel”, mult respect!

  50. gamaliel zice:

    Domnule Florian, cu respect ma dresez dvs rugandu-va sa nu-mi puneti in gura ce nu am spus. N-am facut altceva decat pe baza unor evidente din publicatia tinerilor sa arat ce s-a facut. N-am spus nici un moment ca e bine ce s-a facut sau e rau ce s-a facut. Am pus doar intrebari si am facut strict observatii pe text. Sunt convins ca s-au facut si greseli. Daca dvs detineti informatii certe pe ceea ce afirmati, prezentati-le!( inclusiv sursa) Daca cunoasteti persoane din lista culeasa de mine din Buletinul Informativa Agape care pot sa certifice ce spuneti dvs fiti deschis si corect.
    Cat priveste ” autorii mancati de molii” cu respect va duc aminte o vorba care spune sa te uiti cu bagare de seama la inaintasi si daca au facut lucruri bune, invata din ele. Poate ca acei autori mancati de molii au facut lucrarea cu o inima sincera inaintea lui Dumnezeu. Si apoi care dintre noi e mai mult decat o molie in comparatie cu Dumnezeu. Cat priveste ” capul” despre care vorbiti eu am citit in Biblia mea ca Isus Cristos este capul Bisericii. Asta inseamna ca si tinerii si batranii din biserica au acelasi cap. Daca vrem cumva sa justificam prin aceasta ” nebiblicitatea” unei organizatii de tineret sau departament avem o problema si cu uniunea si cu comunitatile ( ca si concept). Pe de alta parte un departament oricare ar fi el in subordinea Uniunii este intr-o structura de autoritate convenita si statuata. Am si eu o intrebare pentru dvs: este cumva in Statutul Cultului Baptist o prevedere ca poate fiinta in cadrul Uniunii departamente sau asociatii de diferite feluri ( inclusiv de tineri)? Daca este , de ce a fost inclusa o asemenea prevedere in statut? Cu deosebita consideratie si aleasa pretuire.

  51. florian zice:

    pt. Gamaliel:

    Multumesc pt raspuns.

    1. Daca veti citi cu atentie comentariul meu veti vedea ca nu „v-am pus vorbe in gura”, ci am facut o observatie legata de selectarea materialelor. Sper ca sunteti de acord ca „a spune” si „a selecta” nu e acelasi lucru. Afirmatiile mele facute la alin 1), partea finala, din comentariul precedent, cu putin efort le puteti verifica singur. Consider blogosfera ca un spatiu destinat dezbaterii unor idei de interes general.

    2. De acord cu dvs in ce priveste exprimarea metaforica „autori mancati de molii”. Comentariile mele nu fac exceptie. Doar Cuvantul Domnului ramane in veac.

    3. Dvs spuneti ca in Biserica, „tinerii si batranii din Biserica au acelasi cap”. De acord, dar nu in mod direct. NT e clar (copii, tinerii, femeile casatorite au peste ei, pana la Cristos, cate un „cap”!) Zambim, glumim, pt ca e greu de acceptat lucrul acesta, in generatia noastra.

    4. Cultul Baptist nu este un cult ierarhic. Biserica locala, daca doreste sa faca parte din Comunitate si Uniune, este reprezentata in acele foruri de delegatii ei, care sunt membri ai Comitetului ei de conducere. Unul dintre delegati este pastorul care reprezinta legal (statutar si biblic) Biserica. Biserica nu poate fi reprezentata de un copil, de un tanar sau de o femeie. (art 37)

    5. Statutul prevede intr-adevar departamente de copii, tineret si femei la nivel de Comunitate si Uniune. Dar din moment ce nu avem adunari generale ale copiiilor, tinerilor sau surorilor la nivel de Biserica, nu le putem „institutionaliza” la nivel de Comunitate sau Uniune.

    6. Se discuta prea putin de departamentul pentru copii. De ce? Avem grupe de copii in Bisericile noastre? (Mult mai multe decat cele de tineri si femei!) Functioneaza? Au copiii presedintele lor, ales de ei? Comunitatea sau Uniunea nu poate impune un calendar de studiu biblic (sau unul de activitati) asociatiilor de invatatori. Aceste asociatii cer sprijin, daca doresc, vicepresedintelui cu educatia. Dupa un model asemanator ar putea sa functioneze departamentele pentru tineret si femei, pe cercuri pastorale. Consider nebiblic sa fie pus un copil, un tanar sau o femeie, dintr-o biserica „presedinte” peste copiii, tinerii sau femeile din alta Biserica. Consider ca este o abatere de la invatatura Sf Scripturi ca o Biserica sa-si lase copiii, tinerii sau femeile sa participe la activitati la care pastorul Bisericii nu este invitat sau este invitat sa ia pozitia „mutului”. Astept raspunsul dvs. Har si pace!

  52. gamaliel zice:

    Pt. Florian

    Interesanta ” nuanta” raspunsurile si observatiilor dvs.
    1. Va reamintesc ca dvs ati afirmat ca eu pledez pentru un departament de tineret fapt ce s-ar deduce din materialele selectate si publicate. Atentie: eu am prezentat selectiuni din „documente oficiale”, fara sa pledez intr-un fel sau altul.Am facut simple observatii si am pus intrebari. Da, am selectat ce am considerat ca poate fi in folosul dezbaterii.Daca aveti posibilitatea sa intrati in posesia acelor buletine informative ( adevarate reviste) veti constata ca ele contin mult mai multe subiecte, care nu neaparat fac obiectul unei discutii pe aceasta tema. Intr-o alta ordine de idei, credeti ca un buletin informativ al oricarei organizatii prezinta si aspectele negative cu care s-au confruntat? Ma indoiesc. De aceea am dat nume si am facut apel la cei care au fost implicati sa intervina daca considera si sa-si spuna punctul de vedere.ORICUM VA ASIGUR CA VOI CONTINUA SA FAC O SELECTIE A INFORMATIILOR DIN ACEL BULETIN INFORMATIV SI NU NUMAI SI SA LE PREZINT ( chiar daca pe unii i-a apucat cumva spaima). SI ISTORIA ARE ROLUL EI! Se poate invata ce a fost bine si ce nu a fost bine.
    2.Cat priveste Biserica, eu raman langa ce am citit in Biblie, ca e Trupul viu a lui Cristos, a carui cap este Cristos si in care noi toti( barbati, femeie si copii) suntem madulare unii altora. Si Trupul acesta se zideste si creste prin ce da fiecare incheietura in parte ( barbat, femeie, copil).Asta mie imi spune ca fiecare madular are nevoi si responsabilitati. Nu cred ca are rost sa discutam aici despre structuri de autoritate, pentru ca nu asta este problema tinerilor, cine sa fie ” sefu departamentului de tineret”. Cat priveste biserica locala ea este o forma de organizare a Bisericii lui Cristos intr-un loc ( spatiu, localitate, comunitate)si forma de organizare a ei a fost si este la latitudinea celor ce fac parte din ea. Priviti la Bisericile din NT si la forma de organizare a bisericilor pe parcursul celor mai bine de 2000 de ani.Personal, nu am constatat in documentarea mea ca tinerii ar fi avut alte conceptii despre Biserica.Si sunt convins ca nu-si doresc ca ” departamentul de tineret” sa fie o altfel de biserica.
    3. Afirmatiile dvs de la punctul 4 chiar sunt interesante.
    „Cultul Baptist nu este un cult ierarhic. Biserica locala, daca doreste sa faca parte din Comunitate si Uniune, este reprezentata in acele foruri de delegatii ei, care sunt membri ai Comitetului ei de conducere.”
    Am cateva nelamuriri. Poate o biserica baptista sa ia fiinta fara aprobarea comunitatii si a uniunii? Nu, nu poate. Daca nu poate , inseamna ca vrand nevrand ceea ce este deasupra bisericii intr-un anume fel …”e ceva ierarhic”. Daca o biserica locala s-ar infiinta pur si simplu prin decizia membrilor fondatori si ar fi recunoscuta de un organ al statutului si apoi ar decide sa faca sau nu parte din comunitate sau uniune, atunci cu adevarat nu am vorbi de ceva ierarhic.
    Afirmatia dvs ” biserica locala daca doreste sa faca parte” e utopica. Puteti sa-mi spuneti o biserica baptista care nu este parte a unei comunitati si/sau a uniunii?
    Si totusi cce legatura are abordarea acestei discutii intr-o asemenea maniera, cu nevoia tinerilor de a avea un departament de tineret?
    O alta afirmatie a dvs care nu vad ce legatura are cu subiectul”Unul dintre delegati este pastorul care reprezinta legal (statutar si biblic) Biserica. Biserica nu poate fi reprezentata de un copil, de un tanar sau de o femeie. (art 37)”. Pai, nu cred ca tinerii au nevoie de un departament de tineret, ca sa reprezinte biserica.Prea departe mergeti cu supozitiile. Si daca veti citi cu atentie in materialele selectate de mine chiar am precizat ca OTCBR a avut permanent in fruntea ei un pastor.
    4.La punctul 5 cred ca faceti o confuzie intre departament si asociatie. Un departament nu este o asociere de indivizi ci o organizare a unui domeniu de activitate in cadrul unei entitati. Ca sa functioneze un departament de tineret nu e nevoie de nici o adunare generala a tinerilor. Sa fim seriosi, sa nu nu extremizam lucrurile.
    5.La punctul 6 dvs spuneti ca asa cum functioneaza asociatiile pentru copii „Dupa un model asemanator ar putea sa functioneze departamentele pentru tineret si femei, pe cercuri pastorale.”
    Sa inteleg deci ca ar putea functiona? Si daca ar putea functiona pe cerecuri pastorale, de ce nu ar putea functiona si la nivel de comunitate si la nivel de uniune sub autoritatea comitetului de conducere?
    Faceti apoi afirmatia ” Consider nebiblic sa fie pus un copil, un tanar sau o femeie, dintr-o biserica “presedinte” peste copiii, tinerii sau femeile din alta Biserica.” Este corect ce spuneti. Va repet insa nu confundati un departament cu o asociatie. Nu creed ca un departament de tineret isi propune sa puna lideri dintr-o biserica peste membri din alta biserica. Cred ca un departament de tineret poate avea un lider care sa coordoneze actiunile de interes mai larg a tinerilor ( comunitate, uniune) in acord si unitate cu bisericile locale, in baza unri strategii coerente si cu tinte exacte. Daca veti citi cu atentie informatiile ce le-qam prezentat veti constata ca nu prea pareau copii cei pusi sa slujeasca in OTCBR. Poate ii cunoasteti pe unii din ei si puteti sa-i intrebati. Ar fi interesant de aflat daca aveau si acceptul Bisericii pentru acea slujire.
    Cat priveste afirmatia „Consider ca este o abatere de la invatatura Sf Scripturi ca o Biserica sa-si lase copiii, tinerii sau femeile sa participe la activitati la care pastorul Bisericii nu este invitat sau este invitat sa ia pozitia “mutului”…ma faceti sa rad. Va imaginati cum ar arata o intalnire a 3000 de tineri baptisti din sute de biserici, organizatata de departamentul de tineret, cu Ravi Zacharias…daca toti pastorii acestor tineri ar participa dar nu in postura de ” muti”?
    In rest, sa auzim de bine si sa nu uitam ca asa cum ne-om creste tinerii asa vom avea sau nu biserici maine!

  53. m1ha1 zice:

    Mă bucur că lucrarea Domnului propășește. Chiar daca unii o fac pentru mandria personala sau pentru un castig. Pentru ca toti suntem madulare unii altora si fiecare in parte isi foloseste darul primit pentru implinirea numarului celor alesi. Caci unul socoteşte o zi mai presus decât alta; pentru altul, toate zilele sunt la fel. Cine face deosebire între zile, pentru Domnul o face. Cine nu face deosebire între zile, pentru Domnul n-o face. Cine mănâncă, pentru Domnul mănâncă; pentru că aduce mulţumiri lui Dumnezeu. Cine nu mănâncă, pentru Domnul nu mănâncă, şi aduce şi el mulţumiri lui Dumnezeu. În adevăr, niciunul din noi nu trăieşte pentru sine, şi nici unul din noi nu moare pentru sine. Căci dacă trăim, pentru Domnul trăim; şi dacă murim, pentru Domnul murim. EL a întocmit trupul în aşa fel ca să dea mai multă cinste mădularelor lipsite de cinste: pentru ca să nu fie nici o dezbinare în trup: ci mădularele să îngrijească deopotrivă unele de altele.

    Luaţi seama, însă, ca nu cumva această slobozenie a voastră să ajungă o piatră de poticnire pentru cei slabi.

    „Eu sunt al lui Bunaciu”, „Ba eu al lui Cruceru” Hristos a fost împărţit ? Căci noi suntem împreună lucrători cu Dumnezeu. Încolo, ce se cere de la ispravnici, este ca fiecare să fie găsit credincios în lucrul încredinţat lui.

    E usor sa comentez despre paiul din ochiul lui.

  54. florian zice:

    Pt. Gamaliel:

    Scuze pt intarziere, dar evanghelizarile, bolnavii, tinerii dornici de studiu, etc cer timp.

    1.Dvs spuneti: “Intr-o alta ordine de idei, credeti ca un buletin informativ al oricarei organizatii prezinta si aspectele negative cu care s-au confruntat? Ma indoiesc.” De acord cu dvs!

    2.Dvs afirmati: “Cat priveste biserica locala ea este o forma de organizare a Bisericii lui Cristos intr-un loc ( spatiu, localitate, comunitate)si forma de organizare a ei a fost si este la latitudinea celor ce fac parte din ea.” Crezul meu: Biserica se organizeaza dupa invatatura NT si a Statutului. Lucrurile aflate la latitudinea membrilor sunt extreme de putine. Spre exemplu: numele prezbiterilor (dar nu si calificarile lor) , ora de incepere a unui serviciu, lungimea programelor, etc. Sunt dispus sa mergem la istoria de 2000 ani a Bisericii, daca va fi cazul, dar mai intai sa vedem ce spune Scriptura.

    3.In Romania si in lume exista multe biserici baptiste independente. Faptul ca OTB a avut tot timpul in fruntea ei un pastor nu rezolva problema de autoritate. Dupa Scriptura, acel pastor are autoritate peste tinerii din biserica lui.

    4.Dvs spuneti: “Ca sa functioneze un departament de tineret nu e nevoie de nici o adunare generala a tinerilor.” Dar care ar fi procedurile de alegere a liderilor? Ce atributii ar avea un astfel de lider? Daca ne gandim la el ca la un functionar de birou, care poate avea responsabilitati precise prin fisa postului, atunci discutia de fata nu mai are sens, deoarece astfel de tineri exista la birourile Uniunii si la mai multe Comunitati. Exista de asemenea vicepresedinti la Comunitati si Uniune cu responsabilitati pe linia educatiei. Si atunci, din nou, de ce discutam despre OTB sau Departamentul TB?

    5.Am vrut sa spun cercuri misionare, nu pastorale. (Prin cerc misionar intelegand o asociere de doua sau mai multe biserici pentru activitati comune.)

    Dvs spuneti: “Nu creed ca un departament de tineret isi propune sa puna lideri dintr-o biserica peste membri din alta biserica. Cred ca un departament de tineret poate avea un lider care sa coordoneze actiunile de interes mai larg a tinerilor ( comunitate, uniune) in acord si unitate cu bisericile locale, in baza unri strategii coerente si cu tinte exacte.”

    Sa inteleg ca dvs propuneti un lider, dar fara autoritate peste ceilalti tineri? Daca se intampla un incident, de ex un grup sa fie rebel, iar pastorii lor lipsesc (prin modul in care functioneaza departamentul!), cine trimite acel grup rebel acasa?

    In ce-l priveste pe Ravi Zacharias cred ca, daca ar vrea sa participe la o intalnire de tineret, mai intai s-ar intalni cu pastorii acelor tineri, ar pune la punct problematica in discutie, iar apoi s-ar duce insotit de ei. Ravi stie si el … despre supunerea datorata de tanar parintilor si conducerii Bisericii locale.

    A fost Josh McDowell la Bucuresti, a vorbit bine, dar nimeni nu si-a mai asumat responsabilitatea pentru partea muzicala.
    La presiunile foarte mari venite din partea unor Comunitati, la Fest de la Timisoara din 2008, Asociatia lui Fr Graham si-a retras de la festival, dupa spusele dumnealui pentru prima data, o formatie. Liderii de tineret n-au avut curajul sa-i spuna.
    In mai 2008 a avut loc un concert de muzica crestina contemp, la Timisoara. Liderii de tineret erau prezenti. Mai multi tineri au parasit concertul.
    In 2009 a avut loc un Congres al unor tineri, sa le spunem evanghelici, din Europa. Au participat tineri cu “cercel”, care au fost trimisi sa predice in Biserici. (Sper ca stiti ca sunt Uniuni care ordineaza homosexuali, fara ca Federatiile sau Aliantele sa le excluda). Liderii de tineret din Romania au fost prezenti, dar degeaba. Avand in vedere texte ca si Ef 6:1-3, Col 3:20, 1Petru 5:5, Evrei 13:17, vad rezolvata problema aducand tinerii la ascultare de parinti si de pastorii lor, iar pe noi toti la ascultare de Cuvant

    Dvs spuneti “cum ii crestem asa o sa-i avem”. Este adevarat. Tocamai de aceea, acolo unde am un cuvant de spus, vreau sa-l spun.
    Citesc doua carti bune, “De ce am parasit miscarea muzicii crestine contemporane” si “Evanghelia pe muzica rock?”, recent publicate in limba romana. Har si pace!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.