O beție zdravănă de Sîntu Ioan (Ioan Descăpățînatul și Nelu Baptistu)

Circulam ieri prin orașul patriei în care locuiesc, la oraș mă refer cu locuitul, și lîngă mine la stop se opresc două mașini, banda 1 și banda 3. Eu? Pe banda 2. Cel de pe banda 1 face semn înspre mine să dau fereastra jos. Îmi dau seama repede că nu mie mi se adresează gesticulația, ci celui de pe banda 3.

Politicos și pentru că aveam loc destul dau un pic mai în spate ca să las cetățenii să strige din habitacluri prin ferestrele deschise ce aveau de spus:

– Hai, mă, mîine la Nelu și facem o beție zdravănă de sînt Ion.

Corect! Nu-i ironic? Poate că și asta ar trebui indexat la spiritul ortodoxiei, în conformitate cu indicațiunile lui Creangă… să fie toate zilele numai zile de nume și două lucrătoare, da și alea să fie sărbători cu cruce roșie în calendar.

Care-i ironia în toată povestea asta? Cine a fost Ioan Botezătorul? Cel ce n-a mîncat și n-a băut. Postitorul, ascetul. În compensație… nu-i mai bine să-i sărbătorim ziua mîncînd și bînd? De sufletul lui să fie!

Matei 3:4: Ioan purta o haină de păr de cămilă, şi la mijloc era încins cu un brîu de curea. El se hrănea cu lăcuste şi miere sălbatică.

Luca 7:33: În adevăr, a venit Ioan Botezătorul, nici mîncînd pîne, nici bînd vin, şi ziceţi: ,Are drac.`

Asta sîntem. Nu ne-ajunge că ne-am umplut fierea de porcării (în sensul etimologic al cuvîntului, produse din carne de porc), nu ne-ajunge că de Crăciun și de Revelion ne-am îmbuibat și umplut de băutură… Sfîntu Vasile, Sfîntu Ioan,  să vină!

Sîntem demni urmași ai dacilor cărora Burebista parcă le-a scos viile, că nu se mai înțelegea cu ei de bețivani ce erau, sîntem urmașii acelora pe care grecii îi disprețuiau că beau vinul ca barbarii, neîndoit cu apă, și mănîncă multă pîine.

Oare de ce aleg bărbații să își piardă capul în vin, tocmai acum de ziua Descăpățînatului, cînd vinul, dansul și femeia l-au determinat pe împărat să dea ordinul?

Nu ieșiți în stradă azi. S-ar putea ca vreun neluțu să fie beat la volan!

Vezi și postarea de anul trecut.

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în dulce Românie, Fabrica de barbati, Gînduri, intrebările lui Naum, Perplexităţi, Pătrăţoşenii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

30 de răspunsuri la O beție zdravănă de Sîntu Ioan (Ioan Descăpățînatul și Nelu Baptistu)

  1. Moromete zice:

    Sîntem demni urmași ai dacilor cărora Burebista parcă le-a scos viile, că nu se mai înțelegea cu ei de bețivani ce erau, sîntem urmașii acelora pe care grecii îi disprețuiau că beau vinul ca barbarii, neîndoit cu apă, și mănîncă multă pîine.
    Da, dacii aveau ca steag, sarpele cu cap de lup care care la viteza, la vantul de aer scotea un suierat ca de sarpe urias sau dragon. Si noi, de 2000 de ani suntem niste serpi vechi cu capete de lupi imbracati in haine de oi din interes.

    Oare de ce aleg bărbații să își piardă capul în vin, tocmai acum de ziua Descăpățînatului, cînd vinul, dansul și femeia l-au determinat pe împărat să dea ordinul?

    Pentru ca natiunea romana este o natiune profund Antihrista, si pe viitor o sa ne convingem tot mai mult ca nu in Asia, Rusia sau America( Obama, ha ha, un pacala de antihrist) ci aici se va naste Antihrist.
    Pentru a ocupa aceasta functie nu e suficient sa fi o marioneta o imitatie, iti trebuieste viclenie, experienta indelungata, exercitiu milenar in smekerie. Si cine sunt mai smekeri si fara rusine si respect nici macar pt Dumnezeu ? Cine il injura cel mai mult pe Dumnezeu daca nu cu gurile in inimi ? cine-s cei mai ipocriti, falsi ? cine-s cei mai egoisiti ? cine nu greseste niciodata ? cine nu poate sa-si ceara iertare cu adevarat, numai de nevoie, obligat si de forma ? …

    • Marius David zice:

      ei, n-aș fi chiar așa de dur cu neamul nostru,
      cel puțin ne-am ales un imn bun.. Deșteaptă-te, române…
      este valabil și pentru beție și pentru mahmureală.
      hîc!
      pardon, este de la usturoi…
      vinul fiert se permite la răceli? 🙂

  2. rodica botan zice:

    Mi se pare mie sau alte popoare beau cind sint implicati in unele activitati?!…Americanii au obiceiul ca beau bere si maninca hot dogs cind se duc la meciuri. Si se bea pe linga vreo alta activitate sau hobby. In Romania insa imi amintesc de pe vremea cind locuiam in Valea Jiului…ca oamenii aveau ca hobby betia insasi. In viata mea n-am vazut atitia oameni beti citi erau in Valea Jiului printre mineri…

  3. Alexandru zice:

    Filosofia de viata a oamenilor” Sa mancam si sa bem, caci maine vom muri”.

  4. Asta aud si eu de ieri: oameni laudandu-se cu cat au beiut.

  5. Recurg multi la baut cand viata nu le ofera alte satisfactii. Din pacate la noi ca si in alte tari mai sarace alcoolul e o solutie de uitat necazurile.

  6. Moromete zice:

    Ma gandesc, sa nu luati doar in gluma ce spun acum, poate fi si ceva real, un mecanism fosrte serios. De cercetat pt psihologi.
    Cred, ca romanii fiind asa de ipocriti, cumva trebuie sa se elibereze si pentru ca vor ca ritualul eliberarii, de minciuni si viata mincinoasa, sa fie cat mai fara responsabilitate si urmari au gasit mai la indemana scuze, pretexte gen gluma si betie.
    Nu ati auzit in Romania frecvent scuze de genul „a fost o gluma”, „glumeam doar” sau „eram beat, eram beti” ? sub protectia acestor macanisme de aparare romanii pot sa mai sondeze terenurile minate. Sa vada merge, se poate sau inca nu … Se poate spune ca in timpul betiile repetate, romanii fac exercitii de sinceritate.

    Rumanii se elibereaza prin metode mai necombative, finute, ca si glume, injuraturi, betii.
    „la noi ca si in alte tari mai sarace alcoolul e o solutie”
    Buna observatia ta Tavi, dar eu am dus-o in alta directie.
    Tarile sarace sunt condamnate la metode mai subtile, creative, oricum multi artisti afirma ca alcoolul si sexul sunt generatoare de opere de arta.
    Cei puternici, tarile tari, provoaca cate un razboi pe ici pe colo ca sa se poata elibera prin lupta, prin victorii, mandrii, demni, triumfalisti.
    Asadar de toate pt toti, fiecare provoaca cete ceva, unii cate-o betie, altii sex, femei, altii meciuri de fotbal, box.
    Sa-mi spuna si mie cineva, noi romanii, ce sa facem daca nici macar sport nu mai avem dar nici nu mai facem; nu mai avem campionate de fotbal corecte, razboaie nu putem duce, noi ce sa facem, cum sa ne descatusam cumva ? prin scandal , prin urlat ? prin batai la gramada ? dinastea mai facem … prin vest se mai impreuneaza in grup, noi mai avem inca rusine si suntem sensibili in acesta privinta. Posesivi, fiecare cu a lui si e bine sa fie asa.
    Prin scris ? Nu toti scriu !

  7. radu zice:

    Sa fie oare „ridicarea poalelor” singurul exercitiu de spiritualitate la romani, respectiv la baptistii romani…?
    Chiar credeti ca in ordinea asta de idei – sarbatori, porcarii, alcool, .. – englezii , de exemplu , sunt mai buni???
    Think about!!!

  8. mariusmioc zice:

    Nu cred că beţia este păcatul cel mai mare. Şi nici nu cred că românii sînt în mod esenţial mai beţivani decît popoarele din jur.

    • Marius David zice:

      nu, dar el duce la alte păcate, este un păcat-trunchi, să spunem aşa, care are destule alte ramuri, este o dependenţă clasică şi uneori mai nevinovată şi mai uşor de tratat deîcît altele, dar … cîte dezastre face.
      Mai beţivani decît ruşii … cu sigunraţă nu.
      Un rus bagă sub masă 10 români foarte uşor.

      • mariusmioc zice:

        Nici nu-mi amintesc ca în Biblie beţia în sine să fie considerată păcat. Faptele care pot fi făcute la beţie sînt altă problemă.
        Circulă o legendă: că pe vremea prohibiţiei la americani, începuseră să cenzureze Biblia. Adică acolo unde în Biblie se vorbea despre vin, în ediţiile revizuite ale Bibliei, conform corectitudinii politice a timpului, era scris „suc de struguri”. Poate cineva să confirme legenda asta?

        • Marius David zice:

          Atunci Noe? Uite ce a păţit la beţie, Lot?
          sînt mai multe referinţe care pot sugera că îmbătarea este păcătoasă.
          La fel ca lăcomia şi alte păcate.
          Susţii cumva că beţia în sine, echivalentă lăcomiei n-ar fi păcat?
          Nu ştiu detalii despre mitul acesta urban.

        • adrian zice:

          Efeseni 5:18 Nu va imbatati de vin, aceasta este destrabalare.

        • Claudiu Lupu zice:

          Hmm… Mai vedem, mai citim… De pildă:
          1 Corinteni 6:10  nici hoţii, nici cei lacomi, nici beţivii, nici defăimătorii, nici hrăpăreţii nu vor moşteni Împărăţia lui Dumnezeu.

        • Moromete zice:

          mariusmioc, betia betie e uitare de sine, pierderea controlului, ca si Yoga cred, uitare de sine, contopirea cu si in altceva.
          Eu tot timpul ma ghidez dupa ce a facut sau ce ar fi facut Domnul Isus. A baut, poate a ametit putin cu masura, dar nu a fost beat.
          Putina ameteala, sau buna dispozitie nu e pacat.
          Dar betia cu siguranta ca este o stare de pacat, o stare ca in YOGA, sau ca drogurile. La inceput mareste simturile, trairile dupa care dispar. Asa apare nevoia de a mari dozele.
          In schimb Dumnezeu a facut o multime de chestii care doar ele in sine nu-s pacat: a stat laga curvari, vamesi, a intrat in barurile acelor vremi, a stat langa betivi, poate chiar de vorba cu betivi dar nu s-a imbatat. A stat langa criminali si a vorbit cu ei dar nu a devenit criminal.

          uite, vad ca adrian a raspuns perfect, biblic Scurt si limpede.

          • Marius David zice:

            Moromete, este un pic cam complicat ce spui. Problema este mult mai simplă. UIită-te la ce spun ceilaţi. Textele sînt clare şi nu ne trebuie doctorat în hermenutică pentru a stabili că beţia este păcat.
            Păcat că ne rătăcim pentru că nu cunoaştem scripturile.

          • adrian zice:

            Nu cred ca betia si Yoga sunt usor comparabile.
            N-as zice ca meditatiile din Yoga pot fi asimilate unor betii.
            Yoga este ceva mult mai complex cu implicatii profunde in lumea celor nevazute.
            Betia, de obicei, este o cautare a unei euforii prin mijloace artificiale.
            Yoga este o incercare de depasire a conditiei umane din interiorul conditiei umane (betia mi se pare mai curand un „exercitiu” de uitare a acestei conditii). Simplificand putin, practicantul yoghin incearca sa se transforme pe sine intr-un mic dumnezeu.

  9. adi zice:

    O intrebare as avea si eu: cum sa interpretez pasajul cu Iefta si fiica lui (Judacatori 11:29-40)?
    Tin minte ca ma preocupase mai demult si incercasem sa-l inteleg, insa dupa o vreme nu am mai gasit atat de atractiva cautarea asta a pasajelor controversate ale Bibliei. Am gasit ca mai interesant si constructiv pentru mine este sa caut altfel de pasaje:)
    Prolema este ca zilele trecute m-a intrebat un coleg de servici(care este ateu) si nu am avut un raspuns foarte convingator.
    Multumesc.

  10. wes zice:

    Toate bauturile care se duc la cap si nu raman in stomac sunt pacatoase , ele nu fac casa buna cu Duhul Sfant ! De EL am nevoie cel mai mult !

  11. Alex zice:

    Din păcate e prea adevărat. Iar memoria unor oameni cu adevărat sfinţi este „cinstită” într-un mod bahic, necreştinesc.
    Despre beţie…nu ştiu ce ar mai fi de discutat sau analizat. Vedem în fiecare zi „binefacerile” beţiei.

    • Marius David zice:

      Alex, te salut, sper că te-ai intors cu bine acasa!
      Da, din păcate beţia a distrus în anii 70 toată mărturia baptiştilor din zona acesta de ţară. a fost unul dintre cele mai cumplite episoade în istoria nostră.
      Beţiile nu sînt făcute numai de ortodocşi. Prostia şi păcatul nu cunosc graniţe cofesionale, nici de limbă sau graniţe geografice, după cum probabil ai observat şi tu prin locurile în care tocmai te-ai preumblat.

      Cele mai crunte şi groaznice beţii le-am văzut nicăieri altundeva decît sîmbetele de la Oxford.

  12. Pingback: O beţie zdravănă de sîntu Ion şi despre Noe şi preajma lui de sunete « La patratosu

Lasă un răspuns către adrian Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.