Koto

Koto se aude în filmele lui Kurosawa, dar nu mult. Atît cît trebuie.

Este un instrument fascinant. Harfa japoneză. Prin apăsarea corzii se realizează uşoare glisări de ton, fracţiunile de ton pe care oud-ul le poate obţine din cauza lipsei fretajului.

Iat-o pe Jimi Hendrix-ul japonezilor cîntînd. De notat că acest instrument este dedicat în primul rînd femeilor.

sursa youtube japonaliya

Apoi, una dintre cele mai talentate cîntăreţe, mare promisiune pentru acest tip de muzică, din cîte se pare.

Tehnica de cîntat se vede mai bine în acest videoclip.

sursa youtube MatsumiyaNobuko

şi ceva mai pe urechile noastre de europeni. Barbari ne-ar numi ei. 🙂

sursa youtube katkathao

Poate că putem spune o rugăciune pentru Japonia cu ocazia asta.

Avatarul lui Necunoscut

About Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în In-text-esant, Muzica, Schimb de iutuburi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 Responses to Koto

  1. Avatarul lui tudor tudor spune:

    De ce? Muzica nu are granite.Se pare ca nici Kurosawa
    care in „dodeskadem”arata scanteia care a daclansat marea trezire spirituala crestina din coreea.

  2. Avatarul lui guitarschizofrenic guitarschizofrenic spune:

    koto ul este foarte feminin poate si de aceea cantul instrumentului e dedicat femeilor. Kazue Sawai e fantastica, multumesc pentru clip nu stiam de el. asta e adevarata muzica traditionala pe koto.

  3. Avatarul lui guitarschizofrenic guitarschizofrenic spune:

    un tube la schimb!

  4. Avatarul lui dorin dorin spune:

    Draga Marius

    Constat un interes tot mai accentuat al celor ce frecventeaza blogul pentru dimensiunea timbrala. Este o realizare fantastica. Felicitari.
    Pe de alta parte ar trebui sa regasim dimensiunea lineara a muzicii, melodia. Toate aceste instrumente exotice sunt folosite, în principal la intonarea unei muzici care are ca şi caracteristică principală monodicitatea: este o singură voce, suficientă pentru a exprima, chiar fara ajutorul cuvintelor o întreagă desfăşurare de sentimente. Iubitorii, sau pasionaţii acestor instrumente vor mai putea constata şi faptul că registrul în care se desfăşoară aceste muzici nu este cel al agresivităţii, al invazivului ci al creerii unui spaţiu sonor care pe mine mă duce spre meditaţie, îmi eliberează mintea şi sufletul de tensiuni şi controverse.
    Sar la antipod şi ajung în spaţiul doinit al rapsozilor de pe meleagurile mioritice (chiar rapsozi şi plaiuri şi mioritic, fără conotaţiile căpătate de aceste noţiuni în ultimele decenii, de cînd totul a fot transformat în band, mai precis în marfă). Si aici dominantă era monodia. Cu riscul de a necăji puţin un fan al instrumentelor ciupite, parcă mai apropiat „sufletului care respiră” este ţeava care-i transformă respiraţia în sunet. Aulosul, fluierul, cavalul (nu tilinca), chiar şi colecţia de fluiere denumite apoi nai, sunt toate monodice, ca şi vocea umană. Şi încă ceva: toate cântă ad libitum, parlando, iar microintervalele cu care acced către sunetele de bază, sau le părăsesc pe aceste dau un şi mai mare farmec întregii meditaţii sonore.
    Dar ce ne facem căci noi când suntem singuri putem să ne cântăm jalea, sau bucuria aşa cum o simţim noi, dar, la închinare, atotdominatoarea orgă ne încolonează şi ne mână pe toţi în acelaşi elan (mai lent sau mai alert)către victoria vinală. Am auzit deja şi blasfemii sonore de tipul „Astăzi vin să-mi plec genunchii” cântat ca şi cântare comună, deci încorsetată în ritm giusto, ba mai mult, posturi cre(ş(ş)tine de radio promovează aceaşi cântare în variantă aproape disco. De ce nu se pot şcoli cât de cât cei care răspund şi de muzica transmisă de audiovizualul creştin. Cred că dacă doar 10% din inepţiile muzicale, evidente pentru orice ascultător cu discernământ mediu, ar fi îngăduite în plan teologic, astfel de posturi ar fi literalmente linşate. Dar în muzică ne autoliniştim căci Domnul acceptă orice, cu condiţia ca undeva cineva să rostească cuvântul Isus, sau Dumnezeu, sau alte cuvinte salvatoare.
    De ce nu se apelează şi la profesionişti. De la o vreme au apărut în mediile NP şi proprii muzicieni profesionişti. Poate că e normal ca noi, „cei veniţi de afară” să nu prezentăm garanţii morale, sau de altă natură, dar există acum tineri muzicieni baptişti sau penticostali, cu „dosare” în regulă: provin din cel puţin 3 generaţii de oameni întorşi la Dumnezeu. Aceştia au studiat sistematic muxica la cel mai inalt nivel. Cu siguranţă că au reuşit să depăşească laicismul învăţământului superior românesc. PE de altă parte şi-au format o imagine de ansamblu asupra fenomenului muzical în general. Ar trebui promovaţi. Undeva, la începutul unei serii de dezbateri autorul acetui blog scria că a vorbit cu un absolvent al secţiei de muzică Universităţii Emanuel.
    Periculoasă afirmaţie ! Ar fi extrem de interesant de aflat cam pe unde şi cu îşi practică aceşti fraţi meseria pentru care s-au prgătit. Cum sunt „valorificaţi” de colectivităţile din care fac parte, ce impact au în viaţa de zi cu zi din localitatea în care trăiesc. Paradoxal sunt nenumărate biserici în în care există membrii cu studii superioare de muzică, iar lucrarea muzicală este condusă de un enoriaş entuziast, plin de râvnă, autodidact, susţinut de comitet.

    Scuze că de la koto am ajuns la audiovizualul creştin. Trebuia să ajung la gamelan, Merită o discuţie şi acest fel de „taraf”

    Voi incerca sa fiu mai scurt si mai la obiect.

    Dorin

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      stimate Dorin, ma bucur ca aceste postari intereseaza!
      aveti dreptate, la prima vedere pare o muzica monotona, intunecata!
      primul meu instrument, credeti sau nu, a fost clarinetul.
      si acum am unul la care mai cint din cind in cind… din cint in cint 🙂
      ma pasioneaza si suflatele, am cintat si la saxofon alto. a fost usoara trecerea spre clarinet, dar acum parca prefer cavalul.. sint fascnat de asta. mai ales de chestiunea rostirii.. respiratia
      eu sint pentru promovarea profesionistilor, dar voi reveni asupra acestui lucru.
      cel cu care am vorbit este chiar in Arad, isi practica meseria invatata la Emanuel si o practica foarte bine.
      este un om deosebit.
      discutia a fost prietenieasca.

      multumesc pentru divagatii, eu le gust! 🙂

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.