Canonul crabului sau … Banda lui Möbius

Bach geniu – tautologie. Redundant.

Iată o probă:

The enigmatic Canon 1 à 2 from J. S. Bachs Musical Offering (1747), The manuscript depicts a single musical sequence that is to be played front to back and back to front.

Video
by Jos Leys
and Xantox

Iată aici şi desertul:

Să vedem ce iese din Toccata şi Fuga în Re minor întoarse invers? MAi bine decît la oricine altcineva….
un copil a spus: „răutatea este atunci cînd te îmbraci cu bunătatea pe dos”. La Bach nu este cazul. Sună superb şi invers.
Ce bine ar fi ca oamenii, atunci cînd se uită din toate colţurile la viaţa noastră să vadă tot lucrarea Domnului în noi!

ref. http://www.lulu.com/content/6658293
video-organcomposer.

PS.
ptiu-napoia, asta-i al 666-lea
acum imi dau seama ca era o intreaga discutie despre muzica satanica, muzica satanica avea un mesaj subliminal dacă era cîntată invers.

Avatarul lui Necunoscut

About Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Muzica. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

28 Responses to Canonul crabului sau … Banda lui Möbius

  1. Avatarul lui Flautu Fermecat Flautu Fermecat spune:

    Extraordinar!!!!

  2. Avatarul lui adrian adrian spune:

    Incredibil!!!

    Imi aduc acum aminte de un articol al profesorului Purica, in care dansul arata ca exista o analogie intre muzica lui Bach si miscarea browniana (care, atentie, nu este haotica, asa cum am invatat noi in generala). Cu alte cuvinte muzica lui Bach ar rezona cu ritmurile noastre interne (in fiecare celula din corpul nostru are loc miscare browniana). Daca transformam densitatea spectrala si autocorelarea specifice miscarii browniene in intensitate si durata obtinem ceva echivalent cu o partitura muzicala (fara masuri, se intelege). Mai multi cercetatori sunt de parere ca ceea ce reiese din transformarea in muzica a miscarii browniene seamana cumva cu Bach (evident, nimeni nu vrea sa le echivaleze, e vorba doar de analogii, geniul ramane geniu).
    Functia de autocorelare in cazul miscarii browniene nu este nula (asa cum se intampla cu zgomotul alb). Pozitiile in timp ale particulelor sunt corelate intre ele, ca si cum particula ar „retine” pozitia unde a fost inainte. Aceasta autocorelatie este caracterisitica si muzicii lui Bach.
    Poate ca Bach a descoperit „cantecul” cu care vibreaza viata…

    GS, daca esti pe aici, am pe undeva un exemplu de „partitura” browniana. Ce-ar fi sa o reproduci la chitara, sa vedem ce iese?

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Foarte interesant ce spui tu. Nu m-am gîndit niciodată la asta. Am studiat puţin rezonanţa, dar numai la nivel fizic, al mecanicii newtoniene. Atît.
      Cum se pot face transformările de care spui?
      Ce tehnologie trebuie folosită?
      Mă interesează foarte mult aspectele pe care le descrii mai sus.
      Părerea mea este că Dumnezeu a pus o muzică în natură, pe care vafi trebuit să o fi ascultat,d ar am acoperit-o cu zgomot. Şi din cauza asta murim mai devreme..
      Este o vibraţie a pădurii, a firului de iarbă,
      uneori merg la Călăţea şi asta ascult.
      Nu înţeleg personajul care se duce la iarbă verde ca să îşi pună maneaua la maşină şi să asculte muzichia dată tare peste frunzele copacilor.

      • Avatarul lui adrian adrian spune:

        Ati prins perfect ideea!
        Se pare ca Universul este plin de muzica, la propriu.
        Teoria stringurilor (o chestie extrem de serioasa in fizica zilelor noastre) chiar postuleaza ca fundament al Realitatii niste obiecte unidimensionale numite stringuri/corzi, care au lungime dar nu si grosime. Vibratia cu anumite frecvente a acestor „corzi” genereaza particulele din care este compusa lumea (vulgarizez putin, dar ideea de baza aceasta este). Intr-un anumit fel, Creatia canta. 🙂

        In privinta muzicii browniene e vorba de nitica matematica (nu foarte grea). Ma tot gandesc sa scriu un programel care sa faca automat transformarile. Numai ca este nevoie totusi de un grafic brownian (pentru a prelua date REALE) – de exemplu, un microscop, o picatura de apa, un graunte de polen si un aparat de inregistrat. Astea-s mai greu de procurat.
        Astfel de grafice au fost obtinute insa deja de cercetatori care au avut aceste conditii.
        Cum v-am spus deja, am o astfel de partitura (destul de scurta si fara masuri). Daca va intereseaza, o scanez si v-o trimit.

        S-a demonstrat deja ca graficele browniene au structura fractala. Mutatis mutandis, structurile fractale pot fi gasite si in multe lucrari ale lui Bach. Fascinant!

        • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

          Adrian, aşa mi se pare şi mie, dar eu am testat asta empiric.
          Am un teren undeva înspre munţi, un teren pe care mă retrag din cînd în cînd î singurătate. Jumătate din teren este pădure, jumătate este păşune. Am simţit acea vibraţie de care vorbeşti… pe luncile mai lungi, pe văile mai scurte, exact ca la corzile de la chitară şi cel mai frumos cîntec, ca de orgă barocă, a fost în Grand CAnyon.
          grand Canyon are o muzică a lui, nu o poate reproduce nimic, trebuie să te duci acolo. Merită toţi banii.
          Nu putem modela matematic aceste mişcări, Adrian, mişcări pe care le-ai cuprinde numai prin aparate specifice?
          Aş vrea să văd partitura de care vorbeşti.
          Mulţumesc încă o dată de contribuţia ta foarte productivă şi gîndurile seminale.

          • Avatarul lui adrian adrian spune:

            Teoria haosului, a fractalilor, teoria sistemelor disipative, sinergetica, teoria catastrofelor, teoria sistemelor dinamice in general exact asta incearca sa faca: sa gaseasca acele elemente care descriu cel mai bine lumea REALA (forma norilor, curgerea unei ape, caderea unei frunze…). Matematica „clasica” se „impotomoleste” aici. Se pare ca lumea nu este construita dupa tipare euclidiene. Fractalii, de exemplu, modeleaza foarte multe fenomene din lumea vie si nevie.
            Editura Nemira a scos mai demult o carte exceptionala (nu este numai parerea mea): „Inventarea formelor” de Alain Boutot, tradusa excelent de domnul Florin Munteanu (unul dintre specialistii romani de top ai stiintei complexitatii, pe care am avut onoarea sa-l cunosc). Cartea asta va va delecta ca un roman de aventuri din copilarie! Tot la Nemira a aparut si cartea „clasica” despre fractali a lui Benoit Mandelbrot (tradusa tot de domnul Munteanu).

            Va trimit prin email partitura. Sunt foarte curios sa aud parerea cuiva care stie muzica.

      • Avatarul lui adrian adrian spune:

        Am uitat sa va spun… Am cumparat acum doi ani din Anglia un cd cu tot felul de mici softuri utilitare si am descoperit recent pe el si un generator de muzica fractala. Acum invat cum se foloseste. Este foarte interesant.

  3. Avatarul lui guitarschizofrenic guitarschizofrenic spune:

    Adi nu stiu ce sa zic de miscarea browniana si Bach. eu nu cred ca au „asemanari” sau o analogie merge, pe de alta parte tot ce e arta se aseamana! eu vad o „partitura” browniana asemeni celor freeform jazz (ornette coleman, John Coltrane, eric dolphy etc). Bach nu se potriveste, avea un sistem dupa care compunea si in definitiv improviza, compozitia lui este de fapt o improvizatie complexa pe anumite device- uri.
    exemplele de mai sus imi re-confirma ca si peste 1000 de ani daca mai exista pamantul misterul Bach nu o sa fie dezlegat.
    Ps. mi am adus aminte ca exista un fel de freeform brownian si in chitara clasica, Leo Brouwer, cel mai apreciat compozitor de chitara clasica al sec XX. Partiturile lui Brouwer „ignora” de multe ori masura si cateodata si notele!!! dau un link cu o piesa celebra interpretata de JOaquin Clerch.

  4. Avatarul lui Nicoleta Nicoleta spune:

    Multumim tuturor celor care ne daruiesc lucruri atat de frumoase!

  5. Avatarul lui adrian adrian spune:

    Parca Ortega y Gasset spune in „Meditatii despre Don Quijote” ca marinarii din Mediterana au descoperit o unica metoda de a alunga magia cantecului sirenelor: aceea de a canta cantecul sirenelor invers.
    In cazul lui Bach, no chance!
    „Magia” nu dispare!

  6. Avatarul lui adrian adrian spune:

    Am cumparat azi, din libraria Humanitas, o carte al carei subiect cred ca va intereseaza: „Muzicofilia – Povestiri despre muzica si creier” de Oliver Sacks (cel care a scris si „Omul care isi confunda sotia cu o palarie”). Subiectul este fascinant. Reproduc un citat din prezentarea cartii: „Pentru Oliver Sacks, omul este o fiinta muzicala prin excelenta… In creierul uman, zona implicata in tot ce tine de muzica – de la compozitie si interpretare pana la auditie si miscare ritmica – e mai intinsa decat zona raspunzatoare de limbaj.”
    Sunt curios sa aflu parerea dvs. despre aceasta carte.

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Ufff, m-ai lovit, da, mă interesează. Am să las garda jos şi am să bag mîna în portofel.
      Azi am cîntat cu NEriah la capelă la lăută şi harfa. A fost un moment istoric pentru noi ca familie şi pentru capela studenţească. Prima dată… reîntîlnindu-se lăuta şi harfa, această pereche care se regăseşte de atîtea ori în scripturi.

      Editura?
      Mulţţumesc mult pentru această sesizare!!

      • Avatarul lui adrian adrian spune:

        Editura Humanitas, pret 38 RON, 384 pagini. Cam scumpa (am incercat sa aplic algoritmul in 10 pasi dar dupa ce am citit vreo 4 pagini in librarie am uitat de el :-))…
        Subiectul este extrem de provocator.

        Cand o sa avem si noi o inregistrare de lauta+harfa made in Cruceru family?

  7. Avatarul lui Madalina Madalina spune:

    In „Arta fugii” (nu „Clavecinul bine temperat”) Bach reia aceeasi tema si o intoarce pe toate partile, in fuga directa si fuga inversa. Este apogeul artei polifonice bachiene.

    Oliver Sacks are si pe youtube niste prezentari interesante …

    S-a demonstrat stiintific ca amuzia (boala de a nu intelege muzica in calitatea sa de limbaj cu sintaxa si semantica) afecteaza aceleasi portiuni ale creierului ca afazia si inca … cateva in plus. 🙂 Poti fi asadar afazic si sa iti pastrezi totusi abilitatea de a pricepe limbajul muzicii. F. interesant in sensul asta linkul de mai jos, „Music and mind”, prezentat la The Neurosciences Institute

  8. Avatarul lui Madalina Madalina spune:

    P. S. Filmul „Awakenings” a fost inspirat de experimentele lui Oliver Sacks (e neurolog). Aici o prezentare mai larga despre cum practica muzicoterapia:

  9. Avatarul lui Madalina Madalina spune:

    Si eu multumesc pt linkul despre „Canonul crabului”, f. fain, am sa-l folosesc la masterat, am un curs despre arta polifonica a lui Bach. Apropo de bunatate si rautate – un elev de-al lui Bach, i-a spus odata „Maestre, dupa ce va ascult pe dvs. cantand la orga simt ca ma ridic pentru totdeauna deasupra rautatii”. 🙂

  10. Pingback: Universul şi sunetul brownian. Cum îşi cântă Pământul, Jupiter şi Saturn partiturile separat | Beni Cruceru

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.