Protestul Bisericii?

Aflu cu perplexitate că situația Catedralei Sfîntul Iosif din București, situație scandaloasă, de acord, a generat un protest inedit: înghețarea serviciilor liturgice pe tot teritoriul Arhiepiscopei Catolice a Bucureștilor.

1. Poate Biserica protesta? Da, sigur!

2. În ce fel poate Biserica protesta împotriva unor astfel de abuzuri? Aici cred că se pune încă o dată, indirect, este adevărat, problema relațiilor dintre Stat și Biserică…

3. Cred că este cu totul nepotrivit ca Biserica să nu facă slujbele duminicale în semn de protest. Aici suferă credincioșii. Cred că acest fel de protest este cu totul neinspirat, nepractic, discutabil din punct de vedere teologic, eclesial.

Alte păreri?

Avatarul lui Necunoscut

About Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Analize, Biserica Baptista, Perplexităţi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 Responses to Protestul Bisericii?

  1. Avatarul lui Biografistu' Biografistu' spune:

    Nici eu nu cred că este cea mai nimerită formă de protest, dar, din câte știu, în ultimii 3 ani, credincioșii romano-catolici au încercat tot ce se putea! Am văzut acum câteva zile colosul de metal de lângă catedrală. Construcția va distruge, din păcate, una dintre puținele zone de importanță istorică din București, rămase până în prezent neafectate!

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Da, ştiu toată povestea, Biografistule, dar aici se ridică o problema teologică: Biserica poate protesta în acest fel? Poate opri ceasornicul liturgic? Sînt oare enoriaşii, care au nevoie de slujbă, să nu mai beneficieze de slujire?
      Să facă slujbă afară, în stradă, să ia Sfînta Masă şi să meargă pe străzi… nu ştiu canoanele în cazul asta… dar cred că oprirea slujbei, un fel de GREVĂ LITURGICĂ, nu este deloc potrivită.

  2. Avatarul lui Vaisamar Vaisamar spune:

    Nu cred că problema s-a pus în termenii unei greve. Pur şi simplu s-a dorit concentrarea pe un eveniment de anvergură, prin care credincioşii să fie direcţionaţi către marşul de protest.
    Nu-mi sună deloc a grevă liturgică. E ca şi când în Bucureşti cu ocazia nu ştiu cărui eveniment de la Arenele Romane, bisericile evanghelice renunţă la slujbele de seară pentru a se reuni acolo.

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      draga Vaisamar, cred ca nu ai inteles citeva lucruri
      1. nu este orice fel de eveniment şi nu este vorba de o redirecţionare.
      2. Comparaţia cu bisericile protestante nu-şi are rostul din pricina eclesiologiei tradiţionale, catolice şi ortodoxe. În teololgia ortodoxă aşa ceva ar fi de neconceput datorită felului în cae este articulat anul liturgic, relaţia dintre liturghie şi biserică. Cred că Biserica Catolica este mai aggiornata, dar tot nu este cu totul kosher ce au făcut ei.

  3. Avatarul lui Vaisamar Vaisamar spune:

    Biserica Romano-Catolică este minoritară într-un stat ortodox şi cred că de aici vine forma aceasta radicală de protest. Dacă România era stat catolic, atunci probabil se puteau mobiliza 5.000-10.000 de oameni pentru un marş fără a fi nevoie să se închidă bisericile. Dar aşa, gestul „nekosher” al lor este unul disperat, menit să atragă atenţia asupra unui fapt şi mai puţin kosher, construcţia monstrului de lângă catedrală.
    În orice caz, cu o slujbă în minus nu se clatină tronul Papei, nu-i aşa?

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      BRC nu-şi poate încălca canoanele liturgice nici dacă este în junglă, minoritară între lei.
      Ce înseamnă radicalism cînd vorbim de o istorie de jertfe şi martiraj?
      Disperarea nu legitimează încălcarea Tradiţiei, spun asta ca să fiu consecvent cu teologia catolică.
      Şi cu monstrul mîntuirii neamului ce facem?
      Întrerupem toţi slujbleem care să ne ducem să le spunem să nu facă din banii noştri de la buget?
      Aici nu contează număru slujbelor, minus sau plus, contează ritmul şi ritul. ritmul ritului şi ritul ritmului, dacă vrei un calambur bun 🙂

  4. Avatarul lui Vaisamar Vaisamar spune:

    Mulţumesc de calambur. 🙂 Ca să rămân în spiritul finalului, întreb: sunteţi sigur că prin acest „protest la protest” nu riscaţi să deveniţi mai catolic decât Papa?

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Nicicum, că baptist orthodox s-a mai văzut, dar baptist catolic deloc!
      Ca unul care am studiat şi predat un an, cînd Emil Bartoş a fost plecat, teologie comparată la UEO n-am putut să nu sesizez chestiunea.
      What’s next? Abolirea celibatului?
      Ar fi un lucru bun!

  5. Avatarul lui Vaisamar Vaisamar spune:

    Am uitat un 🙂 la final, dar se supraînţelege.

  6. Avatarul lui agnusstick agnusstick spune:

    La partea de teologie nu mă pricep, am să vorbesc de pe poziţia de simplu credincios. Îmi pare rău că s-a procedat aşa, dar nu mă refer la anularea serviciului divin în arhidieceză şi ţinerea unei singure liturghii la Catedrală. În toate parohiile catolice (şi uneori ortodoxe, din câte ştiu) se face la fel când sunt evenimente chiar de mai mică importanţă pentru comunitate, şi nu sunt destui preoţi pentru toate bisericile. La catolici se practică şi chiar se recomandă ca, dacă cineva nu poate veni duminica la liturghie, să o facă sâmbătă seara – ceea ce s-a şi anunţat public cu o săptămână înainte în toată arhidieceza.
    Nu asta mi se pare problema – şi la catolici legătura cu Dumnezeu nu trebuie să ţină doar de un program „oficial”, iar cei care au nevoie de comuniune (împărtăşanie) se pot descurca cumva. Mi s-a părut greu de acceptat modul în care s-a predicat la acea liturghie unică. Nu cred că se poate amesteca politica, simţul cetăţenesc, administrarea şi orice altceva de ordin mundan cu o liturghie, într-o predică ţinută din altar, după citirea unui pasaj din Evanghelie. Ca să nu mai vorbesc de micile trucuri politicianiste din această predică, gen minoritate persecutată – adevărul se aşteaptă de la amvon, dar un adevăr de cu totul alt ordin. Isus era acolo, şi El nu votează. Ne puteam plânge de murdăria ţării şi a oamenilor săi vorbind la megafoane, dar pe stradă, în faţa catedralei, la mitinguri de protest, nu la liturghie.
    Părerea mea.

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Agnusstick, de acord cu tine in general, de acord și cu faptul că amestecul protestelor sociale în lauda liturgică, îndreptată către Dumnezeu nu-și are locul.
      noi nu predicăm decît pentru zidirea credincioșilor, pentru evanghelizarea necredincioșilor, pentru lauda lui Dumnezeu,
      daca amestecăm lucrurile ne pierdem relevanța, cetatea nu mai este pe munte,

  7. Avatarul lui Vaisamar Vaisamar spune:

    Hm… Citesc zilele astea cartile profetilor Ezechiel si Ieremia. Un mesaj incredibil de „politic”. Unde este dimensiunea profetica a lucrarii Bisericii? Si cum ar trebui sa se manifestea ea?

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Că bine le spui, Vaisamar, nu-i așa că Isaia, spre exemplu, face politică externă? se poate desprinde mesjaul nostru de realitățile în care trăim?

      Domnul să ne dea înțelepiciune să citim bine vremurile …

  8. Avatarul lui agnusstick agnusstick spune:

    Poate si prin predici mai „profetice”, si nu doar cand se face o nedreptate singulara comunitatii semnificative. Societatea noastra geme dupa spiritul profetic de mai multa vreme. Pentru ca nimeni nu face nimic, toata lumea ajunge la rand la nedreptate.

    • Avatarul lui Marius David Marius David spune:

      Absolut de acord, predicile profetice nu trebuie să lipsească din amvoanele noastre, predici referitoare la realitățile economice și politice în care trăim, de aceea ar trebui să predicăm cîteodată după ce am stat cu Biblia în mîna dreaptă și cu ziarul în mîna stîngă

Răspunde-i lui Vaisamar Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.