Conferinţă: Augustin şi „lingua christiana”

Miercuri, 25 aprilie, începînd cu orele 17.30, voi susţine o conferinţă referitoare la limbajul teologic augustinian. Prelegerea (pretenţios spus, pentru că va fi o parte consistentă de „naraţiune” legată de aventurile cercetării temei, capcanele metodologice şi greşelile de abordare ale subiectului) va avea loc la Centrul Sfinţii Petru şi Andrei, Intrarea Christian Tell, nr. 18 b,  Sector 1, Bucureşti, Staţia Piaţa Romană, şi va dura în jur de o oră. Punctul de pornire al conferinţei va fi monografia mea, Augustin, un amator, apărută în anul 2006 la Editura Casa Cărţii de Ştiinţă din Cluj.

Dacă există interes şi timpul ne permite, vom încerca un dialog avînd ca punct de pornire tema anunţată: Sf. Augustin şi lingua christiana, cîteva consideraţii despre limbajul tehnic filozofico-teologic augustinian.

Întîlnirea, găzduită de pr. dr. Michel Kubler, directorul Centrului Sfinţii Petru şi Andrei, va fi moderată de pr. dr. Lucian Dincă.

Intrarea este liberă.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

14 răspunsuri la Conferinţă: Augustin şi „lingua christiana”

  1. danielpghe zice:

    e transmisa live pe internet?

  2. strongindependentwoman zice:

    De ce la Bucuresti? 😦 Va exista o inregistrare, macar, daca nu transmisie live?

  3. Alin Suciu zice:

    Succes si salutari pr. Lucian!

  4. Agnusstick zice:

    Felicitări! Am urmărit pe Net şi conferinţa lui Andrei Pleşu, ţinută în acelaşi loc. După părerea mea de amátor, domnule profesor, duhovniceşte sunteţi cu vreo şapte-opt ceruri deasupra, iar academic mai aveţi de recuperat doar câteva pogoane de lecturi filozofice în germană. E normal, dânsul nu e nici preot, nici pastor (cel puţin până apar şi restul de dosare în presă). Fiindcă aţi vorbit destul de mult pe lângă tema principală, speram să atingeţi şi subiectul influenţei lui Augustin în protestantism. Poate data viitoare?

    • Marius David zice:

      draga Agnusstick, ai fost în sală? Acum am eu o bănuială, încerc să asociez numele cu faţa 🙂
      1. nu, nu sînt cu cerurile,
      2. nu mă interesează filozofia germană, las pentru Rai chestia asta.
      3. da,am vorbit pe lîngă temă, pentru că oricum mi s-a reproşat că sînt prea tehnic, acolo erau şi persoane care aveau „evlavie la sf. Augustin”, imi pare rău că le-am dezamăgit cu tehnicitatea.
      4. am rămas dator cu ceva, cu o traducere mai exactă la pasajul din De Trinitate, luat fiind prin surprindere la un pasaj aşa de greu… nu se avînţi cu traducere la prima vista. Dar asta este.
      Bine că nu a fost pe tembeliziunea naţională, că mă făceam de rîs.

      Da, subiectul propus este interesant, dar epuizat.
      s-a scris mult pe chestiunea influenţei lui Augustin asupra protestantismului.
      Aş scurma în tone de hîrtie

      • Agnusstick zice:

        Nu era un reproş, nici pe departe, chestiunea cu divagaţia! A fost chiar o reală plăcere… Cât despre subiectul cel epuizat, nu mă interesa decât o părere personală cât mai neacademică, de genul unor evaluări emise de Harnack – tranşante şi subiective, generalizatoare fără scrupul ştiinţific, implicate afectiv etc.
        P.S. Numai să nu mergi cumva pe modelul plete, barbă, togă, sandale şi toiag, privire care te sfredeleşte etc.!

        • Marius David zice:

          Mă bucur că ţi-a slujit. Acesta a fost scopul.
          Despre Augustin asupra protestantismului? Influenţa este dramatică.
          Să nu uităm că Luther a fost un foarte bun cunoscător al lui Augustin, fost călugăr augustinian de fapt.
          Să nu uităm că şi Calvin cunoaştea extrem de bine literatura patristică şi că l-a citit pe Augustin în latineşte. Zwingli, Menno, cu toţi erau acomodaţi cu literatura latină mai degrabă decît cu cea grecească şi toţi erau buni cunoscători de latină mai degrabă decît de limbă greacă.
          şi dintre latini? Cine era cel mai citit şi citat?
          Augustin.
          Ne mirăm că soteriologia ne este influenţată de Augustin? şi nu numai …

        • Agnusstick zice:

          Mulţam! Ai zis mai demult că latina are un sistem pronomial devastator, pentru că nu există articol. Dacă ai vreodată timp de joacă, poate faci un calc umoristic, că nu-mi dau seama cum poate suna aşa ceva. Şi nu-mi dau seama cam de cât timp ar avea nevoie un om normal (recte obişnuit, format în sistemul educaţional mioritic) ca să simtă o limbă moartă atât de bine încât să poată citi Augustine în original. Şi nu doar să-l citească, ar fi bine să şi priceapă subtilităţile, ca să se poată certa cu alţii asupra lor… Dar cu privire la vorbirea cea potrivită cu Dumnezeu despre Dumnezeu, crezi că există deosebiri esenţiale între greacă, latină, engleză şi română? (Aş fi pus şi slavona pe listă, din pricina lui Cornilescu, care mi se pare că a folosit un registru stilistic cu mare impact.) Ar fi oare anumite domenii sau laturi mai bine exprimabile într-o anumită limbă faţă de restul? Şi crezi că, în ceea ce priveşte VT, fără ebraică şi greacă, la nivel mult peste cel de lexicon, rămânem departe de esenţe? Ori de nuanţe importante care schimbă totul? Sau doar de savoare?
          Uită întrebările, visam şi eu…

          • Marius David zice:

            da, aşa este. Chiar şi azi m-am chinuit cu un text imposibil din cartea a V-a din De civitate Dei despre predestinare. Cumplit meşteşug de întortochere a minţii.
            De cît timp?
            uite …. studiez latina de 23 de ani serios şi încă mă chinui cu un text ca De Civitate. M-am apucat de tradus De TRinitate şi aproape că mă simt în stare… să abandonez proiectul. Prefer greaca.
            Da, există deosebiri esenţiale între cele limbi, între orice două limbi puse împreună.
            Slavona este un alt caz interesant, care merită analizat separat.
            Uneori nuanţele au importanţă crucială. Poate că zilele astea scoatem ceva de la naftalină ca să ne distrăm împreună.

  5. Pingback: A apărut cartea lui Lucian Dîncă “Le Christ et la Trinité chez Athanase d’Alexandrie” | Marius Cruceru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s