„Bisericile emergente vestice”

Constantin Ghioancă, Bisericile emegente vestice din perspectivă baptistă românească, Editura Risoprint, Cluj-Napoca, 2010 – Preţ de achiziţie 22 RON.

Pastorul Constantin Ghioancă în lucrarea publicată recent încearcă o analiză asupra unui fenomen eclesial care va atinge şi graniţele spaţiului românesc. Este vorba de fenomenul pe care autorul îl califica „controversat”, numit „emerging churches” sau „mişcarea bisericilor emergente”.

În spaţiul teologic protestant au existat cîteva luări de poziţie din partea unor teologi care au încercat să analizeze fenomenul din diferite perspective.

Pastorul Ghioancă încearcă şi dînsul, la rîndul său, o analiză care să includă cîteva aspecte foarte necesare pentru înţelegerea fenomenului: un scurt istoric în capitolul 1, o caracterizare amplă a mişcării mai sus numite în capitolul 2, capitolul 3 pare o paranteză dedicată unor clarificări legate de identiatea baptiştilor din România, capitolul 4 este dedicat analizei critice a fenomenului, iar capitolul 5 este dedicat sintezelor, „evaluări finale şi perspective”.

Lucrarea este foarte utilă, fiind o însumare a multor surse bibliografice şi materiale electronice referitoare la subiect. Autorul pune la dispoziţia cititorului român care nu are acces la limba engleză tot ce este necesar pentru o informare decentă şi pentru un început de analiză teologică consistentă a noului model eclesial.

Analiza nu are pretenţii de obiectivitate ştiinţifică rece, cartea fiind scrisă din perspectiva pastorului preocupat pentru turmă. Este totuşi păcat că materialul, deşi adună foarte multe idei productive şi date interesante, va fi contestat în formă de apărătorii fenomenului „emerging churches” din cauza felului în care s-a făcut o parte din informare. Accesarea Dicţionarului explicativ al limbii române în formă electronică, care conţine numite chestiuni discutabile cînd ne referim la spaţiul religios, a paginii wikipedia tocmai în dreptul definiţiilor de plecare, prezentarea prea generoasă a materialelor în formă electronică în dauna celor publicate pe hîrtie, expedierea prea rapidă a unor discuţii şi tensiuni de genul modernitate-postmodernitate, anumite traduceri mai modeste ale unor citate, toate acestea sînt de eliminat pentru o eventuală ediţie secundă.

Recomand cu mare căldură, după epuizarea tirajului prim, o revizitare a textului în întregime, cu referinţe ştiinţifice mai solide şi documentare „la faţa locului”. Va ieşi o lucrare de citat în orice analiză a fenomenului care va să vie şi în spaţiul evanghelic românesc. De asemenea, este de aşteptat o mult mai solidă analiză a eclesiologiei mişcării, atît cît teoretizarea există.

Cu toate acestea, cartea merită citită pe îndelete şi cu creionul în mînă, fiind o trambulină către alte resurse pe hîrtie sau digitale pentru continuarea pe cont propriu a pregătirii pentru eventualele dezbateri care, sper eu, vor avea loc şi în spaţiul nostru.

Îl felicit pe pastorul Ghioancă pentru demersul temerar şi îi urez succes în păstrarea credinţei dăruită sfinţilor pentru totdeauna o singură dată.

Iată, prin complicitatea editurii Risoprint, un preview AICI.

Cartea poate fi achiziţionată de AICI.

Despre Marius David

soțul Nataliei
Acest articol a fost publicat în Biserica Baptista, Cărţi de citit, Dezbatere, Pt. studenţii mei. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

26 de răspunsuri la „Bisericile emergente vestice”

  1. Marius David zice:

    Asta este răutătate în formă pură, L.
    Oare cînd o să-ţi epuizezi resursele de acreală şi frustrare?
    Publică şi tu şi termină bîlciul.

  2. F.B zice:

    Se stie,invenineaza si in alte zone!!!

  3. romuluss zice:

    Excelenta cartea, cel putin din paginile samples se deduce ca fiind o carte interesanta, tema cartii una care incita la lectura, argumentatia(cel putin din ce am citit) pare a fi una buna, probabil stilul de a scrie ar trebui putin cizelat, dar cu siguranta la ulterioarele releas-uri lucrurile vor arata altfel. Astfel de analize sunt extrem de utile pentru a stii in ce directie ne indreptam si sa avem totodata in „mana” valul pe care facem surfing 🙂

    Excelenta initiativa de a prezenta anumite carti, edituri si scrieri personale desigur 🙂

  4. naomi zice:

    Imi plac aceste indemnuri si sant demne de urmat ca si de altfel toate indemnurile din aceasta carte;

    „Postmodernitatea camuflează duşmanul care nu mai
    poate fi identificat uşor. El se ascunde printre noi, în
    spatele toleranţei şi chiar a unei aşa-zise dragoste
    creştine. Baptiştii români trebuie să rămână vigilenţi şi
    să-şi păstreze identitatea în această lume care nu mai
    pune preţ pe nimic sfânt.”

    „Astfel, biserica trebuie să se mişte mai mult dinspre
    un caracter instituţional spre un caracter mai
    relaţional. Viaţa bisericilor baptiste trebuie să fie tot
    mai vizibilă şi în afara zidurilor bisericii.”

  5. Earl Grey zice:

    Stimate domnule, am vazut ca aveti o carte la aceeasi editura.
    Nu se poate pune un preview si la cartea dvs. la fel ca la aceasta?

  6. alterema zice:

    CU ADEVARAT biserica emergenta va atinge granitele spatiului romanesc. va atinge insa si centrul??? Se vor potopi credinciosii baptistii spre stilul emergent de a face biserica astfel incat din cati suntem acuma, sa ramanem 49% conservatori si 51% sa fie emergenti? Raspunsul meu la ambele intrebari este: ma indoiesc.
    Desigur, poate anumite elemente care se vor introduse ori care s-au introdus in unele biserici afiliate Cultului, sunt parte si a agendei emergente. Dar oare smulg acestea halci insemnate din identitatea baptista? Sau se estimeaza pe baza unei proiectii atent calculate ca o vor face? Iarasi ma indoiesc.
    Fara indoiala ca aceasta carte este frumos scrisa si cu dedicare din partea autorului. Este ea insa aplicata/aplicabila realmente fratilor si surorilor in carne si oase, de diferite varste, preocupari, nivele spirituale, din Cultul Baptist?

  7. dacian zice:

    Am citit doar preview-ul. E interesant. Biserici emergente exista deja in Romania, desi nu se declara oficial.
    Parerea mea este ca protestantismul din Romania are o singura solutie pentru a nu ajunge ca in Europa de Vest: trebuie sa fie relevant. Cei care vor stii sa stea in limitele Scripturii, vor avea de castigat. Traditia baptista (evanghelica) are parti bune, dar exista aspecte care nu mai sunt valabile in timpul nostru. Singurul criteriu care trebuie pastrat este Scriptura, altfel uitam de unde venim, si nici nu putem stii incotro mergem.

  8. Cristian zice:

    Dacian, sint de acord, trebuie sa raminem in limitele Scripturii. Dar „relevanta” e cheia bisericii emergente. Asta e caracteristica lor de capatii. Avem un mesaj „relevant” pentru societatea de azi. Ceea ce, din cite am vazut eu, inseamna de cele mai multe ori sondaje pentru a vedea „la ce biserica ar veni cei de afara” si apoi sa aplice metodele astea. Sau desi, daca predice despre pacat (desi nu prea convins), disciplina in Biserica sa fie inexistenta. Cum faci sa-i atragi pe cei de afara? Simplu: aduci muzica pe care ei o vor, aduci tot felul de show-uri (unii au adus motociclete care sar peste obstacole), le faci oamenilor o sala de tenis daca se plictisesc de predica (exista si asta) si spui ca nu predici despre pacat, ci numai despre „dragoste”. E visul oricarui necrestin, sa mearga la o Biserica unde el „se simte bine”, nu?

    • dacian zice:

      Cristian,
      Vad ca pui problema : sau „disciplina in Biserica” si „predici impotriva pacatului” sau „muzica si motociclete.”
      Intrebarea mea este : daca ai „disciplina” si „predica impotriva pacatului” , care ar fii si cine fixeaza limitele in ceea ce priveste muzica si sportul, motocicletele , etc.
      In ceea ce priveste sportul, mi se pare ok sa fie o sala de sport, daca Biserica isi permite, pentru ca tinerii oricum vor practica sportul respectiv, si a oferi un mediu sanatos moral pentru a face asta, este un lucru bun.
      Deci daca se pune problema sau „disciplina” sau „muzica si sport” normal ca aveti dreptate, dar daca este si „disciplina” si „muzica
      deja nu mai mi se pare asa grav.
      Oare nu cumva avem noi doar o impresie ca suntem diferiti pentru ca in bisericile noastre nu se canta muzica asta, dar membirii bisericilor o asculta acasa? Care este diferenta?
      Dupa mine, inainte de a acuza pe altii ca folosesc nu stiu ce muzica , ar fii bine sa ne uitam ce fel de muzica se asculta de tinerii pocaiti de astazi. Rockul crestin a aparut mult mult inainte de bisericile emergente. In momentul cand nu permiti in Biserica un anumit gen de muzica, ar trebui sa interzici membrilor sa asculte sau si mai mult sa mearga la concerte din genul ala de muzica
      . Stiti ca asa ceva nu s-a facut si nu se face. Parerea mea este ca orice muzica pe care o asculti acasa (TV, internet, etc) ar t
      trebui sa se poata folosi si in Biserica. Daca nu, poate este o problema cu muzica pe care o asculti.
      Sunt curios care este parerea voastra?

      • Cristian zice:

        Dacian,
        cred ca tot ce se face pentru a atrage oamenii in biserica este gresit. Daca facind un lucru (aducind „motociclete”) lumea vine, iar apoi cind nu il mai fac, sigur multi nu vor mai veni, atunci gresesc.
        In orice caz, motocletele de care aminteam inainte erau in biserica. Fiindca acum orice biserica are o scena (e de la sine inteles).
        La fel si terenuri de badminton/squash. Te plictisesti de predica, mergi si joci badminton. Urmarind bineinteles predica la monitor in continuare. Sure.
        Unii folosesc motociclete si la campanii de evanghelizare. Unde, vom afla a doua zi, citeva mii de oameni „s-au predat”. Dintre care, probabil, nimeni nu va merge intr-o biserica locala in saptaminile viitoare.
        Am vazut asa de multe excese ale bisericii emergente, incit mi-e groaza de starea crestinismului. Ultimul a fost, intr-o biserica unde pastorul e recunoscut de toata lumea ca find „conservator”. De 4 iulie a fost o oda Americii, unde s-a predicat din John Adams si Jefferson.
        Daca nu a venit si in Romania, va veni.
        Sint curios, daca va veni o prigoana (si avem motive sa credem ca va veni), citi dintre credinciosi vor veni la biserica unde se predica asa ceva?

  9. romuluss zice:

    Foarte interesant subiectul cartii cat si modul de expunere.

  10. Vasile Bel zice:

    A aparut editia a doua a cartii “Bisericile emergente vestice”
    http://www.risoprint.ro/detaliicarte.php?id=1243

  11. Dyo zice:

    Din capul locului este clar ca plecand de la o mostenire asumata drept „evanghelica conservatoare” nu poti sa ajungi decat la concluzii anti-emergenti. Eu sunt genul nitel romantic care crede ca exista si baptisti ne-conservatori (altii in afara de mine! 🙂 ) Din aceasta perspectiva nu cred neaparat intr-un pericol reprezentat de tendintele emergente ci, dimpotriva, vad o oportunitate pentru noi de a invata cate ceva, mai ales in domeniul relational, la care – recunoasteti sau nu – suntem deficitari, inchistati, orientati spre interior in loc de a trai vieti relevante in lume.
    In timp ce sunt de acord ca „Mesajul pierdut al lui Isus” este o scamatorie publicistica, prin folosirea unui astfel de titlu rautacios, iar multe din argumentele aduse impotriva cartii sunt de bun simt, autorul greseste in privinta predicii lui Jonathan Edwards „Pacatosii in mainile unui Dumnezeu manios” care este o proba de blasfemiere a caracterului unui Dumnezeu mult prea mare fata de tartacuta acestui predicator cam isteric. Chalke a speculat aceasta isterie care nu are nimic de-a face cu Dumnezeul Bibliei – trist este ca inca se mai persista in apararea acelei monstruoase probe de alienare puritana.

    • Marius David zice:

      draga Dyo, ai studiat un pic eclesiologia de tip emergent. Daca da, vei observa ca o expresie de genul baptist emergent este o asociere nepotrivita pentru că tocmai granițele confesionale sînt anulate.
      aici nu este o chestiune de romantism versus clasicism, ca nu discutam curente artistice sau literare, ci cu totul altceva.
      eu zic sa citesti putin in afara cartii prezentate aici.
      Despre predica lui Edwards sa discutam alta data.
      Viata lui Edwards este prea putin asezata in context si predica sa prea putin asezata in contextul vietii sale.

      • Dyo zice:

        Evident ca nu ma refeream la un romantism artistic ci la unul care tine un mod de a-mi asuma o speranta existentiala (nu care tine de un crez neaparat). Si nu ma refeream la o asociere ci la o observare. Daca va fi sa apara pe scena istoriei vreun baptist emergent, acest lucru nu cred ca va fi in cursul vietilor noastre …
        Subiectul postarii este totusi cartea pastorului Ghioanca, nu lecturile noastre suplimentare; ma intreb ce material auxiliar m-ar putea conduce la o intelegere a crestinismului doar in interiorul unor granite confesionale … nu vorbeam oricum de o asimilare fara discernamant a gandirii emergente – speram doar ca putem fi suficien de smeriti sa recunoastem ca avem si unele lucruri de invatat de la ei.
        In ce priveste predica lui Edwards eu consider ca nu mai are rost sa asteptam asa ca, pe blogul meu, am aruncat deja manusa …
        Nici Ghioanca nu o asaza in vreun context; expediaza afirmatiile lui Chalke in doua fraze … eu i-am acordat putin mai multa atentie …

        • Marius David zice:

          da, Dyo, dar discuţia pe care o propuneai aluneca de pesubiectul propus de cartea domnului Ghioanca.

          Etimologia cuvîntului confesional mă duce cu gîndul la faptul că nu putem să definim creştinismul în afara confesiunilor de credinţă, în afara structurilor dogmatice.
          Chiar sînt curios cum ai vedea o asimilare a structurilor din gîndirea emergentă.

          Sigur, avem de învăţat de la oricine, chiar şi de la yoghini, eu am păstrat un obicei dela yoghini şi acum.
          Cînd sînt răcit trag apă cu sare pe nas. Între utilitatea unor chestiuni de ordin practic şi asimilarea unor structuri de gîndire pe fondul unei slabe articulări a teologiei baptiste (destinatarul sau patul de creştere) pentru aceste implanturi… este o distanţă pe care aş mări-o constant.

  12. Costel Ghioancă zice:

    Permiteți-mi să intervin și eu pentru a face câteva precizări:
    1. Mi se pare ciudat că trăim într-o lume plină de tensiuni (cele mai multe, devastatoare) care ne forțează să ne acceptăm limitele, nimicnicia, paradoxurile, șocurile etc. , și cu toate acestea ne este greu să acceptăm și tensiunile teologice. Vrem să explicăm totul și asta se poate doar trăgând întreaga discuție într-o extremă, și, evdient, greșind. Cred că și cele mai multe biserici emergente au căzut în această capcană: supralicitează aspectul prezent al Împărăției lui Dumnezeu.

    2. În ce privește părerea mea față de bisericile emergente, optez pentru o abordare deschisă. Se poate vedea acest lucru și în carte, unde aloc spațiu mare pentru caracterisitcile bisericilor emergente și unde găsesc și aspecte pozitive în cadrul mișcării.

    3. Îmi place să fiu critic știind că și alții au Duhul Sfânt (chiar și în biserica emergentă) și că Dumnezeu îmi poate vorbi prin ei, dar nu înghit gogoșile pe nerăsuflate. Am totuși un etalon: Scriptura. Dincolo de gusturi, subiectivism și preferințe culturale, cred că Biblia are un mesaj universal valabil ,care se pierde în momentul în care nu știm să trăim cu tensiunile teologice.

    4. Nu am avut scopul de a face o analiză detaliată a predicii lui Edwards și a contextului în care ea a apărut. Eu critic cartea lui Chalke în mai multe puncte (nu atât de mult cât se putea face) iar predica lui Edwards este doar unul din ele.

    5. În sfâșit, spun și eu cu toată inima: Să învățăm de la alții, să fim deschiși și smeriți dar să nu ne pierdem identitatea doar de dragul de a fi contemporani și relevanți.
    Mulțumesc.

    • Dyo zice:

      Sunt absolut de acord cu faptul ca nu putem sa inghitim pe nerasuflate tot ce circula prin spatiul teologic contemporan si, in linii mari, consider raspunsul dvs satisfacator … cu exceptia binenteles a referintei la predica lui Edwards, pe care, dati-mi voie sa va spun ca nu pot eu sa o inghit. Motivele? Pe unele dintre ele le puteti gasi la mine pe blog …

    • Marius David zice:

      Mulţumim de precizări!

  13. dacian zice:

    Mi se pare ca se foloseste un termen care se „inghite pe nerasuflate” cum spunea si autorul, si anume „mostenire evanghelica conservatoare”. Sunt anumite practici pe care Bisericile autoasumate ca fiind „conservatoare” le neglijeaza desi ele erau practici de baza ale Bisericii Baptiste din vremurile trecute.
    Cred ca folosirea termenului de „conservator” trebuie sa aiba acoperire atat in doctrina cat si in practica. Daca nu, ajungem la situatia in care ne luptam sa dovedim ineranta Bibliei si dupa ce am facut asta o neglijam in trairea de zi cu zi.

    • Dyo zice:

      Niste exemple de astfel de practici? Poate deviem putin de la topic, dar ma intereseaza chestiunea … ce sa facem cu acel termen ca sa nu il inghitim pe nerasuflate ci sa-l mestecam cu simt de raspundere?

  14. Știr G. Flaviu zice:

    exemplificare:

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.