Webinar – De ce ne pleacă tinerii din biserici?

Mîine, începînd cu orele 20.00, voi ține un webinar asupra unui subiect care mă frămîntă de cîțiva ani. Cu toții sîntem afectați de acest lucru, familii și biserici, suferim de pierderea tinerilor din biserici, indiferent de confesiune.

Iată ce spuneam în urmă cu cîteva luni:

https://vimeo.com/153229901

 

sursa www.christianitytoday.com

1. Ne pleacă tinerii din biserici? Ce-i de făcut? 

În urma a 30 de ani de lucru cu tinerii, 20 de ani de lucru pastoral, 2 ani de frustrări imense în întunericul unei experiențe personale, mi-am pus întrebarea: ce se întîmplă? de ce ne pleacă tinerii din biserici? Fie pleacă în lume, unii dintre ei se declară atei, alții rămîn în biserică cu trupurile, dar gîndurile, etica lor, preocupările lor sînt departe de cele ale unor tineri duhovnicești.
Așa cum spunea unul dintre ei, m-am botezat la presiunea părinților și pentru că s-au botezat toți cei de la trompeta I, unde cîntam și eu. Am rămas în biserică de rușine, dar am regretat apoi că m-am pocăit prea devreme. Aș fi vrut și eu să urmez calea lumii, măcar de curiozitate. Avem din ce în ce mai multe pierderi. Biserica suferă din cauza fracturii dintre generații și soluțiile platării unor biserici “relevante”, “contemporvante”, cu trupe de laudă și închinare, cu slujbe din ce în ce mai lumești și firești nu par a fi o soluție nici măcar temporară pentru menținerea unora în biserici. Noile tehnologii sînt un alt motiv pentru care tinerii preferă să se hrănească spiritual din cu totul alte surse decît din spațiul liturgic.
Ce este de făcut? Astăzi, dacă aș avea un copil de 12 ani, la începutul a ceea ce noi numim adolescență (curios, în biblie nu există adolescenți și nici adolescență), aș face mai multe lucuri cu totul diferit. Și în viața personală și în biserică.
Ce anume? Aceasta aș dori să vă împărtășesc, să nu mai treceți pe calea pe care am trecut eu și alți pastori.

Care sînt cauzele reale?

Care sînt cauzele fals identificate și vinovățiile fals aruncate în stînga și în dreapta? Există o prăpastie între generații?  Cum am putea identifica soluții?

Există soluții de urgență, pe termen scurt? Am putea porni un proces prin care să întoarcem roata înapoi din mersul ei?

Vom încerca mîine să răspundem la cîteva întrebări. Împreună! Ce vă pot eu oferi este un cadru de gîndire, soluțiile le vom căuta împreună.

Înscrierile AICI

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Conferinte. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

47 de răspunsuri la Webinar – De ce ne pleacă tinerii din biserici?

  1. Darius zice:

    Eu cred in existenta lui Dumnezeu, dar va spun sincer ca nu mai am rabdare sa stau 2 ore in adunare si sa merg saptamanal. Pe zi ce trece ma simt tot mai strain de acel loc, iar daca n-as avea internet pe telefon, timpul petrecut acolo ar fi o corvoada. Motivul participarii mele sunt parintii, nu vreau sa-i supar asa ca merg aprox de 2 ori pe luna. Mentionez ca si alti tineri cu care am mai vorbit sunt cam la fel

    • Si Satana crede in existenta lui Dumnezeu si totusi va ajunge in iadul de foc. Dvs trebuie sa vi se vesteasca si trebuie sa credeti Evanghelia pentru a fi salvat de pacatele dvs si de pedeapsa vesnica. Atat.

      • Darius zice:

        Eu nu ma regasesc in aceea comunitate, aici nu e vorba de trairea mea de zi cu zi sau credinta in Dumnezeu.

        • Am inteles asta de cand ati spus ca frecventati biserica numai pentru a face pe plac parintilor, dar ati vorbit si despre credinta dvs si eu v-am spus ca aceasta credinta nu este o credinta mantuitoare. Eu sper din tot sufletul ca Dumnezeu sa va puna in inima dorinta de mantuire si sa va intoarceti la El , caci altfel veti experimenta o viata plina de suferinte si fara nici o speranta. Va vorbesc din propia experienta.
          Sper sa observati ca nu v-am vorbit despre biserica. Tot ce aveti nevoie este Cristos Isus. Parintii se bucurau sa mergeti la biserica pentru a afla despre El si pentru a auzi cum Dumnezeu a coborat pe pamant in persoana Domnului Isus, pentru a plati pedeapsa pacatelor dvs daca veti crede acest lucru si daca va veti increde in El, adica daca veti crede ca El va implinii tot ce a promis.
          Pastorii n-ar trebui sa faca un set de reguli pentru cei nemantuiti, ci sa-i cheme la Cristos asa cum sunt si El lle va da si dorinta si puterea de a implinii poruncile Lui.

        • Marius David zice:

          deci dvs. cu Dumnezeu formați majoritatea, din cîte înțeleg? 🙂

    • Marius David zice:

      Da, vă înțeleg, este o problema de generație, reducerea capacității de atenție și de concentrare. Este o problemă care vă va afecta inclusiv la locul de muncă, inclusiv în indeplinirea sarcinilor pe termen lung,
      generația facebook și a smartfoanelor sînt cei care au cea mai mică perioadă de lucru petrecută într-un singur loc de muncă
      Sînt angajați, apoi dați afară, pentru că nu reușesc să se concentreze mai mult de 30 de minute la un task, ca să spun așa, pe românește.
      este o probelma complexă și cred că va trebui să o rezolvați cumva.
      Adaptarea liturghiilor este legitimă pînă la un punct,
      dar pînă unde credeți că ar trebui adaptată o liturghie atunci cînd avem de-a face cu o patologie în extindere.
      Dacă peste 20 de ani copiii noștri nu se vor mai putea concentra nici 7 minute, cum vă puteți imagina congregațiile?

      • FS zice:

        nu as fi atat de grabit in a acuza telefoanele mobile pentru problema concentrarii. eu am crescut fara telefon inteligent (am avut primul celular in facultate, si avea doar un joc de memorie si Snake pe el), si tot am probleme de concentrare. cred ca e din cauza ca sistemul de invatamant este astfel structurat incat destul de rar un elev sau student petrece mai mult de 50 de minute pe un subiect. cand esti obisnuit sa „lucrezi” asa 12-16-17 ani (din clasa a1a pana la terminarea unei facultati de 4 sau 5 ani), greu te dezveti in cateva luni de zile. eu deja lucrez cu norma intreaga de 9 ani si tot ma apuca o plictiseala groaznica cand trebuie sa lucrez la acelasi proiect 1-2 saptamani zilnic.

        • szromulus zice:

          FS ai atins o gama larga de subiecte intr-un singur comentariu. Sa le luam pe rand. Nu cred ca este vorba de concentrare. Generatiile tinere sunt formate sa fie multitasking si asta le-a format o gandire de timp jumper – sunt formati sa sara de la o idee la alta in permanenta din nevoia de a capta cat mai multa informatie. La biserica o astfel de capacitate de tip multitasking este inutila si totodata perturbatoare.
          Sistemul de invatamant liceal si universitar(imi cer scuze de critici fata de cei care sunt cadre in invatamant) este dezastruos, trebuie sa evolueze foarte mult ca sa il ajunga pe cel occidental. Principala bariera in calea evolutie este neconstientizarea faptului ca exista o problema si mediocritatea conservatorista. Ma rog… .
          Nu stiu in ce domeniu lucrezi, dar termenul de proiect cred ca nu face referire la IT software, pentru ca acolo lucru 1-2 sapt pe un proiect de fapt inseamna proiectas, proiectel, nano-proiectas.
          La serviciu liturgic(sa admitem totusi acest termen si la noi) evolutia in ultimii 25 de ani a fost una de la un serviciu plin de substanta si de predici consistente, la un serviciu la fel de monoton ca cel din bisericile ortodoxe. Cineva spune ceva, dar nu capteaza atentia nimanui. Desigur nu absolutizez, dar (naravu) ma face sa flirtez cu idea de generalizare in acest caz. Ce putem face intr-un astfel de cadru? Trebuie sa fim proactivi si sa incercam sa privim Scriptura(in cele 2-3 ore) la fel cum o priveste un predicator bun. Sa intoarcem textul pe toate partile sa il „facem sa comunice cu noi”. Sigur cei neobisnuiti cu o analiza elaborata a Scripturii se vor uita la coperti si la cuprins, dar asta este o alta problema majora.

          • Aveti 2-3 ore de inchinare in adunate dimineata si seara, sau 2-3 ore dimineata si 2-3 ore seara?

            • szromulus zice:

              Si care e relevanta?

              • Ma intrebati de ce vreau aa stiu acest lucru?

              • Raspunsuri ca acestea primeam in biserica Ortodoxa, aici credeam ca intreb crestini adevarati care raspund intrebarilor cu rabdare. Sper sa nu raspundeti asa si tinerilor nemantuiti din adunarea dvs si pe urma sa va intrebati de ce pleaca din biserica.

              • szromulus zice:

                Multumesc, am inteles. Aceiasi persoana cu diverse ID-uri, poze, etc. Multa sanatate si numai de bine!

              • Ati inteles gresit. Nu am mai multe ID-uri. Doar mai schimb din cand in cand poza de la profil. Ce vedeti rau in asta? O poza de profil este cu mine si cealalta am pus-o pentru mesajul inspirat pe care acest copil il poarta, stiind ca poza de profil ajunge sigur pe wall-ul prietenilor de pe facebook. Faptul ca au aparut doua mesaje scrise cam in acelasi timp cu poze de profil diferite, a venit din faptul ca acest site a retinut poza de profil de mai de mult, banuiesc ca de la ultimul meu comentariu aici, si a afisat-o intr-unul din acele doua comentarii de mai sus.
                Si sa stiti ca n-a fost deloc greu sa raspund exact nedumeririi dvs, cu respect si cu placere.

              • szromulus zice:

                Draga, stimate domnule FS, Florin Stealian (poza cu copil, respectiv un adult), pai cum nu is mai multe ID-uri? FS si Florin Stelian nu sunt doua profile diferite – gandind matematic, logic, nu metaforic? In rest cred ca am fost foarte logic si coerent. Discutiile care ies din cadrul coerentei imi pare rau nu ma intereseaza. Nu am nedumeriri si neclaritati. Multumesc de raspuns. Cu respect!

              • szromulus zice:

                As dori sa inchid discutia puerila, cu scuzele de rigoare fata de ownerul siteului, pentru ca m-am lungit depasind o anume limita de comentarii.

              • Puteti inchide orice vreti dvs, daca vacl referiti la faptul ca nu imi veti mai raspunde, dar daca va referiti la faptul ca ar trebui ca eu sa nu va mai raspund, va inselati, sunt liber ca si dvs sa raspund sau nu.
                Comentariul semnat FS nu este al meu, eu sunt logat cu contul de facebook si este intotdeauna Florian Stelian.
                N-am spus ca n-ati fost logic in ceea ce sustineti, ci ca va inselati cum ca as comenta cu mai multe ID-uri.
                Spuneti ca discutiile care ies din cadrul coerentei nu va intereseaza. Eu n-am facut sa va intreb daca predica la dvs in biserica dureaza 2-3 ore sau daca prin 2-3 ore va referiti la ambele sesiuni de inchinare din biserica, in ziua Domnului. Nu inteleg ce vi s-a parut ciudat sau lipsit de coerenta la intrebarea mea. Pur si simplu nu cunosc multe biserici evanghelice din Romania si vroiam sa stiu daca 2-3 ore este un serviciu de inchinare sau doua. Am intrebat fara a spune ca e bine intr-un fel sau altul, sau ca e rau intr-un fel sau altul, intelegand ca fiecare adunare are libertatea de a stabili exact cum si cat se desfasoara serviciul de inchinare, atat timp cat Biblia nu stabileste acest lucru.
                Deci in concluzie eram curios. Iar raspuns ca al dvs am primit numai in biserica Ortodoxa in trecut si am fost uimit sa vad ca nici evanghelicii nu sunt „totdeauna gata sa raspundeti oricui va cere socoteala de nadejdea care este in voi; dar cu blandete si teama”

          • FS zice:

            eu lucrez cu programe de calculator, dar nu in IT, ci in domeniul constructiilor. am mai multe proiecte la care lucrez in paralel, pentru ca firma mea face parte dintr-un ansamblu mai mare de firme ce realizeaza aceste proiecte, deci uneori eu astept dupa altii, alteori altii asteapta dupa mine. in timpii morti ai unui proiect lucrez la alte proiecte.

            pentru Florin Sterian: da, este vorba de 2-3 ore de serviciu divin Duminica dimineata, si de regula 2 ore Duminica dupamiaza si inca odata in timpul saptamanii dupamiaza. depinde de la biserica la biserica. deci pe saptamana sunt 6-7 ore de serviciu divin.

  2. Darius zice:

    De asemenea ma deranjează diciplica exagerata a celor mai in varsta, ex: noi nu avem voie sa dansez PUNCT. Chiar daca nu exista nimic in Biblie legat de asta. Nu-i voie alcool, nici macar o bere sau vin. NU si gata, daca nu esti de acord, pleci!

    • Daca stiti engleza cred ca acest articol va va ajuta:

      http://www.gbcstockport.org.uk/manse/drink

    • Darius, sunteti foarte binecuvantat. Eu la varsta dvs nu stiam ce scrie si ce nu scrie in Biblie. Dvs vad ca stiti. Ma bucur mult sa vad tineri care citesc Biblia si stiu tot ce scrie in ea.

    • Marius David zice:

      Da, sigur, data viitoare facem un dans noi doi împreună sau o preferați pe vreo surioară mai tînără? Cum facem? Horă, dansul lebedelor, ISaiia Dănțuiește, Zorba, dansul lui David? Dați-mi o soluție? Un ceai dansant după ora de tineret? Unii au încercat. Nu funcționează!
      Dacă doriți să dansați, cam pe unde vă vedeți dănțuind. În subsolul bisericii, în vreo discotecă de cartier? Alături de cine, în ce context? Întreb și eu …

    • manu144x zice:

      Personal îl înţeleg pe Darius.

      În biserici se predică în continuare predici de nivel de baltă, când afară sunt oceane de informaţie, tinerii vor pleca pe capete.

      Diavolul a ridicat oceane de informaţii şi propagandă, şi le maschează eficient în istorie, în filosofie, în literatură, chiar şi în medicină deja se dau peste cap să explice totul prin evoluţie, orice doar ca să-l scoată pe Dumnezeu afară.

      Personal şi eu mă plictisesc la majoritatea predicilor, erau interesante când eram adolescent, sorbeam totul, dar cu timpul şi cu cititul individual, acum mă plictisesc.

      La fel de plictisiţi sunt şi cei în vârstă, se vede pe ei, dar îmi place că rezistă eroic, probabil datorită disciplinei din şcolile mai vechi, dar la fel de plictisiţi sunt şi ei, doar că nu sunt curajoşi, trăsătură a vechiului sistem.

      Personal nu cred în mitul lucrătorului full time cu salar. Era un timp când credeam, dar acum văd că încurajează mediocritatea şi deconectează complet pastorii de comunitatea cărora le predică.

      E greu să predici la oameni de diverse profesii, când tu nu ai stresul zilei de mâine, când salarul de la cult e salar, când n-ai target-uri de vânzări, când salarul tău n-are nici o legătură cu rezultatele tale, când practic poţi recicla aceleaşi predici fără să îţi fie afectat salarul. Da, ştiu că nu e nimic de lăudat cu un salar de pastor, sunt absolut de-acord. Dar unii din biserică poate stau 8 ore la fabrică pentru acelaşi salar, sau poate chiar mai mic.

      Am observat în biserici cum lumea imediat ascultă altfel când vine în faţă un om de afaceri creştin, un politician creştin chiar, sau oricine altceva care are realizări în viaţa laică. Scriitori, ingineri, ce-o fi. Se vede că au un alt fel de respect, chiar şi cei în vârstă, deşi poate n-ar recunoaşte, şi totdeauna sună altfel venind de la un om care a trăit ceva.

      Cred că asta e cea mai mare problemă pentru care pleacă tinerii, recunosc falsurile mult mai uşor, fiind înconjuraţi de falsuri peste tot, au un simţ mult mai sensibil.

      • FS zice:

        eu am vazut si reversul: predicatori care, din cauza ca lucrau cu norma intreaga, ajungeau sa predice despre frigidere si cabluri de otel legate de tractoare. nu e pentru oricine sa echilibreze viata de pastor cu cea de om al muncii. cred ca o poti face doar dupa o anumita varsta, cand ai copii mari, plecati la casele lor. si asta nu e neaparat un lucru rau. obisnuit toata viata cu predicatori de varste mai inaintate (peste 40 de ani, dar din perspectiva mea de tanar pareau mai in varsta), m-a intrebat intotdeauna ce au predicat cei ce s-au laudat ca o fac din adolescenta. ce autoritate ar avea un predicator de 20-25 de ani? poate explica mai bine decat ar face-o un om fara studii teologice intr-o institutie de profil, dar fara experienta de viata din care sa poti trai pe pielea ta credinta (si indoiala si nesiguranta) totul devine o discutie teoretica pe marginea unui text.

  3. Oricum mai intai trebuie inteles de ce vin tinerii la biserica, pentru a intelege de ce pleaca.

  4. szromulus zice:

    Foarte bine spus, intr-adevar motivele care stau in spatele deciziilor majore ale tinerilor sunt diferite decat, noi – generatiile mature, isi imagineaza. „O problema prost pusa nu poate avea rezultate bune” – tinerii observa foarte bine stereotipia din gandirea generatiilor mature, automatismul de tip mitraliera cu care ofera solutii, fara sa inteleaga macar problema.

    • Solutia problemelor este una singura, Cristos Isus. Poate parea un stereotip dar asta este.

      • Marius David zice:

        Nu este un stereotip, este doar o tristă lozincă, fără urmări practice din păcate.

        • Imi pare rau ca spuneti asta. Eu unul n-am auzit prea des aceasta „lozinca”, ci vorbesc din experienta propie. Atunci cand m-am increzut in Domnul Isus, toate problemele mele au disparut. Acum sunt problemele Domnului si sa vedeti (stiu ca stiti) ce frumos le rezolva El intotdeauna. Ca sa nu vorbesc ca am scapat de 90% dintre problemele pe care le aveam inainte, numai prin incercarea mea de a trai conform poruncilor Domnului.

    • Vorbim despre biserica sau despre un cabinet de psihologie?

    • Marius David zice:

      cu totul de acord. Tinerii sînt inteligenți, informați și își formează gîndirea în medii în care dezbaterea este respectată și bine articulată, pe site-uri, bloguri în limba engleză, ascultă predici și prelegeri de calitate pe internet și și-au format (uneori lipsiți de călăuză) o formare teologică de amatori.
      este un lucru bun și eu cred că sînt subapreciați,
      din această pricină li se oferă false soluții.

      • FS zice:

        tinerii care frecventeaza astfel de medii, si care poate au mai facut si o facultate in strainatate, stiu ca o dezbatere nu este doar „de dorit” sa fie argumentata si bine articulata, este obligatoriu sa fie asa pentru a impune respect si legitimitate. sa arunci un dicton si 2 versete ca raspuns la niste probleme foarte serioase face mai mult rau decat bine.

        • Dar in final singurele argumente ale unui pastor, ale unei biserici, nu pot fi decat versete din Biblie….

          • FS zice:

            argumentul biblic intarit de experienta personala este mai puternic.

            am vazut predicatori contrazicandu-se (nu simultan, ci in predici tinute la ceva distanta in timp si spatiu) pe aceleasi versete. unul spune ceva, pornind de la acelasi text. desigur, un text poate avea mai multe intelesuri, dar nu cred ca acestea pot fi complet contradictorii. in aceste conditii, cand cineva vine si spune, de exemplu, „Nicodim este de condamnat pentru ca a venit la Domnul Isus noaptea, si nu in timpul zilei si in vazul tuturor”, nu este oare de discutat? nu sunt loc si de alte argumente decat cele strict biblice? sau noi nu trebuie sa avem judecata, ci sa ne limitam gandirea fix la versete?

            • In exemplul pe care l-ati dat, pastorul n-a interpretat un verset din Biblie, ci a spus parerea lui fata de o actiune a unui personaj Biblic, actiune pe care nu gasim ca Dumnezeu o condamna. Poate Nicodim a vrut o intalnire mai intima cu Mantuitorul, si nu una cu sute de martori cand poate i-ar fi fost greu sa ajunga langa Isus. Sigur ca se poate discuta aceste lucruri, dar, dupa cum am spus mai sus, daca vorbim despre ce este bine si ce este rau in fata lui Dumnezeu, atunci trebuie sa ne sustinem parerea cu ceva ce stim sigur de la Dumnezeu, si cum de la Dumnezeu tot ce stim sigur gasim in Cuvantul Lui, atunci argumentul de ce credem ca ceva este rau sau bine, chiar referitor la actiunile personajelor biblice, trebuie sa vina tot din Biblie, tot un verset sau mai multe vor fi.

  5. calin zice:

    http://www.dividedthemovie.com/#watchlink
    cred ca acest material video ofera un raspuns mai aproape de adevar, deoarece este realizat de o echipa de tineri.

  6. olD zice:

    Concluziile la webinar?
    (pentru cei care nu au participat, dar sunt interesati de subiect)

  7. andreidanr zice:

    Dupa intrarea voluntara in biserica nu am fost niciodata tentat sa „dezertez”, insa nu pot sa nu observ prozaismul deranjat si impopotonat cu lozinci ce caracterizeaza biserica. Lumea evanghelica se imparte in doua: admiratorii de trecut si iubitorii de forme fara fond. Primii epateaza cu atitudini regresive in incercarea de a starni „treziri” vechi prin formarea unui ambient identic cu cel trait in tinerete, repetand riguros experimentului de aparitie a supranaturalului insa fara succes(din cauza altora). Ceilalti incerca sa aplice tipare de show tv pentru a iesi din ingustirile puritane, sau a scapa din spatiile mici, cum am auzit mai nou.(tocmai acestia fiind de acord cu tristul slogan doar pentru ca vizeaza „inapoiatii” ortodocsi). Ma amuz de ideile de-a dreptul natrusgice preluate cine stie de unde si inspirate cine stie de ce, toate in numele cuvantului ce face sa lacrimeze orice fetiscana in extazul unui solo de chitara : relevant. Crestinii cerebrali par suspendati intre cele doua tendinte.

    Parafrazandu-l pe Kierkegaard, cred ca Biserica se poate intelege numai privind inapoi si apoi traind cu privirea inainte. Problema e ca se intampla exact invers. Ne temem de viitor si dorim intoarcerea in trecut. Ucenicia amintita atat de des de dumneavoastra e cea care leaga transmiterea valorilor sub diferite forme, ofera continuitate si antidot pentru schizofrenia eclesiala, iar daca mecanismul e gripat nu ramane decat sa invatam functionarea separat. Pentru mine e tragic sa vad ca invatatorii din biserica sunt fie incompetenti, fie egoisti, fie a tine congregatia proasta e cea mai buna metoda de a preveni eventuale licariri eretice. Biserica nu ofera o baza teologica de bun simt, ci pareri in sensul cel mai vulgar. In cazul acesta nu ramane decat sa te autoeduci. Asta face timpul petrecut singur in studiu mai important decat o predica ce seamana mai mult cu un discurs motivational, care pare a-si atinge tinta : ascultatorul nu se misca din scaun. Daca a merge la biserica nu inseamna si a fi invatat atunci scoatem predicile pe motivul: viata are scop, predica nu. Sigur, exista exceptii fericite, de aceea 30% raman in biserica. ( :)) ) Asta cred ca e cauza pentru care o anumita parte din tinerii care pleaca din biserici aleg calea unei credinte solitare si nu a necredintei. Cer mult daca doresc o exegeza biblica gandita, analiza profunda, solutii reale, atitudine cucernica si poate putina cultura(fara snobism)? Cu siguranta. Nu, nu din partea enoriasului simplu, ci din cea a invatatorului. Macar sa nu fie idealuri starpite de un empirism natang si inconsecvent dus pana la exacerbarea simturilor. A te face grec cu grecul si iudeu cu iudeul inseamna a cunoaste ambele gandiri si slabiciunile lor, chiar a te face ignorant cu ignorantul necesita un mare efort intelectual. Dar a-l lasa la stadiul acela si a-i da mancarea mestecata pe tava e dovada de lene din partea amandorura. Daca puterea filosofiei sta in istoria ei, neputand sa-i escaladezi muntele fara cunoasterea detaliata a unor lucrari, cu atat mai mult teologia cand vine vorba de Revelatie. Eu cu asta am o problema, desi sigur sunt si altele. Sunt tot timpul cuprins de frica de a nu cadea in eroare din cauza ca nu gasesc pe nimeni care m-ar putea corecta intr-un mod convingator. In cadrul acesta doar katarsisul sufletesc si partasia(un alt mecanism usor pervertibil) te atrage la biserica. Daca Cristos n-ar fi Capul bisericii am fi cu adevarat pierduti. Realizand aceasta pot privi smerit si increzator inainte. Bine ca avem Capul sanatos! Astfel nu se poate spune despre gregaritatea noastra ca nu gandeste.

    Cred, impreuna cu traditia medievala, ca a fi „magistru in teologie”, a-i educa pe altii e mai important decat aplicarea tiparelor (uneori psihologice) in vederea evanghelizarii. De aceea apreciez efortul dumneavoastra de a incerca sa traiti la nivelul la care ganditi.

    Evident, comentariul meu nu releva realitatea cu privire la Biserica in general. Daca ma gandesc mai bine nici macar pentru mine, biserica din care provin fiind un caz fericit. Am scos doar in evidenta anumite observatii personale ce tocmai mi-au invadat mintea.

  8. Sinela zice:

    Daca fiecare crestin al bisericii ar mijloci si ar lupta pentru inca un om care sa se intoarca la Domnul atunci ar trebui macar sa ne mentinem ca numar.
    Un posibil raspus: In familie mandatul religios ce ar trebui transmis e lasat in seama bisericii. Apoi lipsa de autenticitate a multor lideri descurajeaza tinerii care se poticnesc usor in orice cusur ce il gasesc.
    In istoria poporului lui Israel dupa generatii prospere si tematoare de Dumnezeu in cativa ani se ridica generatii rele, straine de El. De ce? Oare sunt vinovati acei parinti care trebuiau sa marturiseasca minunile Lui, sa vorbeasca despre lucrarile Lui si sa isi puna familia tanara sa-L provoace pe Dumnezeu in vietile lor? Daca ai tot ce iti trebuie parca nu ai cum sa il incerci pe Dumnezeu, dar daca gandesti maret, la lucruri, proiecte, planuri ce nu ai cum sa le faci singur si chemi pe Dumnezeu sa te ajute si experimentezi minunile Lui, Il cunosti cu adevarat, sigur nu Il parasesti.
    O posibila solutie: Provocarea crestinilor la mijlocire si la o viata autentica in care sa poata uceniciza macar copiii lor. Si chiar daca unii vor naviga si prin lume nadajduim sa se intoarca acasa macar in ceasul al 12-lea.

  9. wes zice:

    Fiindcă încă mai sunt printre ei aș spune câteva cauze : 1.predicatorii ridică un munte de NU și e nevoie și de unul de DA ( sport ,drumeții ,evanghelizări personale – adevărate aventuri ,cântat la cor ,fanfară ,formații , sentimentul de utilitate te leagă de Adunare.
    2.ore de tineret neechilibrate ce nu împlinesc nevoile tinerilor : identitate , emoționale,cunoaștere,spirituale . Trebuie să fie locul unde și eu contez !
    3.neorganizarea de întâlniri cu personalități creștine ce poate să le clarifice destinul – lipsa de modele îi determină să plece !
    4. lipsa nașterii din nou a celor crescuți în Adunare ! A fi creștin fără Duhul Sfânt nu se poate și te tot duci în căutarea altor surogate oferite de lume .

  10. este undeva înregistrat webminarul?

Lasă un răspuns către Marius David Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.