Vă puteţi imagina o lumea a bărbaţilor fără cravată? Fără multitudinea de dungi şi culori, picăţele şi pătrăţele, carouri şi imprimeuri. Cravate cu desene, cu steaguri, tematice, presidenţiale cu dungi în diagonale, din mătase, din cîrpă, de înnodat, cu elastic, cu noduri mari şi noduri mici, în trei, în patru, chiar în şapte îndoituri, late şi înguste, lungi şi scurte, ţipătoare şi discrete, cu insemne de club, de armă, militare şi civile…
...............................................
Inutil accesoriu bărbătesc, leneş şerpuitor pe burţile greu de ascuns, “gîtlegău” atîrnător prin mîncare, este singura pată de culoare ca pana la papagal în cenuşiul-negriul-alburiul costumelor noastre, între pantofii cremuiţi şi chelia lăcuită. Folos? Cît globurile pe pomul de Crăciun sau cît rama la fotografie? Cît ghiveciul pentru floare sau cît coperta pentru carte? Dacă orice accesoriu ar avea vreo funcţie, care ar fi funcţia practică a cravatei? Acoperitoare pentru nasturii de la cămăşi? Intermezzo între părţile sacoului? Platformă vişinie pentru acul de cravată din aur? Mijloc de încriptare a unui mesaj către comunitate? Cîte una sau toate la un loc.
De la ososul zurbagiu cochet pînă la patronul hipertensiv şi supraponderal toţi ne încrăvăţim! De ce?
...............................................
Vă puteţi imagina starea “fără cravată”, starea de priveghere-preaveghere la orice amănunt, de suspiciune faţă de orice-i “moft”, privirea ascuţit-acră faţă de tot ce-i inutil şi despre care nu ştii de unde vine? E starea bunicilor noştri “fără cravată”.
...............................................
Ei măcar ştiau, aşa naiv cum îşi explicau ei… ei ştiau de ce NU, noi, generaţie gîtuită şi cu glasul stins în faţa oamenilor cumsecade, nu ştim de ce DA, aşa cum nu ştim de ce facem brad, cozonaci de paşti, ouă roşii, de ce tăiem porc la sărbătoare de prunc, aşa cum ştim de ce tăiem miel la moarte de Dumnezeu.
...............................................
Starea “fără cravată” nu este o stare de relaxare, aşa cum au venit politicenii noştri la primele negocieri, este stare de trezie, stare de strajă, aşa cum repeta Marcu Nichifor (tot fără cravată) “să fim cu maaare bagare de samă!!!”-
...............................................
Starea de "fără cravată" este starea în care lăsăm starea socială la o parte, "doftoricirile", funcţiile, lozincile, formulele, prefixele şi cărţile de vizită.
...............................................
Suspiciunea, fariseismul, legalismul şi circumspecţia inutilă sînt învecinate cu acestă stare. Sigur! Dar nu aşa este tot creştinismul? Nu imediat ne bate pe umăr păcatul din dreapta? Binefacerea care devine diabolic act.
...............................................
Poate că ne-ar trebui o generaţie descrăvăţită, o generaţie care să refuze a purta ornamentul în favoarea unei declaraţii vestimentare, cu “moft” profetic, că este în starea de nelinişte care precede răspunsul la întrebarea DE CE?
...............................................
https://mariuscruceru.ro/2009/01/05/fara-cravata/
„trupele de laudă și închinare”?!!
De aceea nu se mai cinta in (unele) biserici np.
Sugestiva poza ai descoperit! Biserica niciodata nu a fost proiectata pentru a lansa o scena de performeri,profesionisti care doar ei sa contribuie la inchinare,zidirea Trupului lui Christos.
Mai putem salva ceva din aceasta maladie?
Asta cu trupele de inchinare nui asa noua.De exmplu cind eram eu copil,prin 1986,la Iasi tatal meu facea parte dintr-un cvartet compus din doi de la Crestini dupa Evanghelie,unul fiind tatal meu si doi baieti de la cultul Baptist,fara sa dau nume.Cintau binisor dupa parerea unora faceau tot un fel de spectacol.Se produceau ba pe Sararie ba pe Nicolina.Nu pricepeam copil fiind de ce plingeau toate batrinele.
Acum cateva zile ma gandeam cum ar canta aceste trupe „MCC”, dependente de tehnologie, in catacombele Romei… sau cum ar mai canta dupa 15 ani de pucarie in inchisorile comuniste, colegi fiind cu Nicolae Moldoveanu ala „invechit”…
Nu suntem lasati sa ne exprimam lauda prin atit de indragitele cintari comune;
din pricina atitor inventii nebiblice,
trupe de inchinare, solisti care vor sa si etaleze vocea sau vestimentatia .
Frati care dau cintarea, de or mai fi pe undeva; sau trupe a caror voce la microfon acopera
cintarea bisericii .
Biserica primara mai este un model pentru noi?
Muti stam si ascultam pina la saturatie.
De parca am plecat de acasa cu dorinta de a fi spectator.
A cui lauda iubeste Dumnezeu in CasaLUI ?
eu recunosc ca n-am voce, dar imi place sa ascult muzica si-mi dau seama ce suna bine si ce nu. intotdeauna mi-au placut mai mult cantarile la care participa toata adunarea decat cele de cor (sau de solisti). poate pentru ca asa am crescut, in biserici care nu aveau nici macar instrumente. mi se pare mult mai cinstit, si mai potrivit, pentru ca da ocazia fiecarui credincios sa se implice in serviciul divin. in plus, daca nu-mi aud vocea nu mi-e rusine sa cant. era o replica dintr-un film in care Ben Stiller era rabin si-i spunea unui baietel de 13 ani sa nu-i fie rusine ca canta fals, pentru ca Dumnezeu l-a facut si-l iubeste asa cum e.
am vazut pe viu un proces de transformare intr-o biserica ce a „progresat” de la cantari la care participau toti la spectacole cu publicul. in final am decis sa nu mai merg acolo, pentru ca mi se parea penibil. ba erau momente cu cantece ca de pe Broadway, ba era ceva in stilul „rock crestin” (cu tot cu maini ridicate in public, gest pe care nu cred ca-l voi putea intelege vre-odata). tot ce ar fi trebuit sa fie divin in momentele de cantare disparuse cu desavarsire, devenind totul un fel de „concertul de duminica dimineata”. daca vroiam sa merg la concert as fi ales alte formatii, care macar sa fie cinstite in privinta motivului pentru care canta. am impresia ca pana si predica si timpul de rugaciune fusesera diminuate. poate ca anumite persoane sunt atrase de asa ceva, dar daca ajungem sa „aducem lumea in biserica” doar pentru a avea sala plina, oare chiar procedam cum trebuie?
Din cate inteleg eu, scopul trupei de inchinare ( sau a liderului de inchinare) este tocmai cel de a motiva si incuraja intreaga congregatie sa cante. Deci nu sunt de acord cu perspectiva ca trupa de inchinare, ca si concept, ar fi vinovata de acest fenomen ( care da, il recunosc si in biserica mea, care nu are trupa de inchinare si adesea m-am gandit ca daca ar avea ar canta, poate, mai multa lume din banci). Atitudinea trupei de inchinare ( care este un caz particular, si nu unul general), alegerera unor piese necunoscute sau dificile pentru majoritatea, complicarea structurala a piesei ( prin cezuri neobisnuite sau jonctiuni atipice) poate chiar atitudinea liderilor bisericii fata de cantare – astea pot fi tot atatea posibile motive. Chiar ma lupt si eu sa inteleg cum am putea motiva congregatia sa cante!? Si, pentru inceput, cum sa alungam plictiseala din biserica!
fara o minima disciplina la cantare (un instrument, un conducator vocal) se ajunge ca toate cantarile sa aiba aceeasi melodie.
nu cred ca scopul „trupelor de inchinare” (sintagma asta imi da fiori, parca vorbim de trupe de asalt si interventie) este sa incurajeze congregatia sa cante. cand esti intr-o biserica in care majoriotatea canta pana la urma te lasi dus de val si incepi sa canti. pe de alta parte, cand canta corul, eu consider ca trebuie sa-i las pe ei. mai ales cand se spune clar „si corul va lauda pe Domnul”. nu se spune „sa cantam cu totii”. acelea sunt momente separate.
Eu nu inteleg de ce va mai mirati acum de faptul ca congregatile bisericiilor nu mai canta, cand insasi arhitectura bisericilor s-a modificat radical. Daca in bisericile protestante, mai ales in cele care apartin de traditia reformata, amvonul inaltat si Masa Domnului este in centru si intreaga congregatie in jurul lor,http://imageshack.com/a/img809/3992/qjgq.jpg, http://imageshack.com/a/img585/5936/lblc.jpg, astazi in bisericile evanghelice amvonul este inpins cat mai in spate sau chiar anulat si inlocuit cu un simplu pupitru, pentru a face loc unei scene. Scena pe care se da in spectacol un cor care canta mai bine sau mai rau, si mai nou trupa de frauda si intinare. Iar dintr-un sanctuar care sa arate spre centralitatea Cuvantului si a inchinari congregationale, ne-am construit sali de spectacole. Deci e normal ca lumea sa nu se mai adune la inchinare ci la spectacol, sa auda performantele corului, famfarei, etc sau mai modern concertul trupelor de frauda si intinare.
Reblogged this on Benny Andone.
Pingback: “De ce nu mai cîntăm în Biserică?” | Londra Evanghelica
un alt motiv: nu stiu limba.
Se intampla in diaspora desigur…