„Emigrarea – trădare sau chemare?”

Αcesta este subiectul pe care conf. univ. dr. Sebastian Văduva, Decan al Facultății de Management din cadrul Universității Emanuel din Oradea, îl va dezbate Vineri seara.

Avatarul lui Necunoscut

About Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Anunturi, intrebările lui Naum, Pt. studenţii mei și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

47 Responses to „Emigrarea – trădare sau chemare?”

  1. Avatarul lui cipri_l cipri88 spune:

    prezentarea nu va putea fi facuta disponibila si online?

  2. Avatarul lui Marius Marius spune:

    Se va inregistra dezbaterea sau difuza live?

  3. Avatarul lui dorin dorin spune:

    nici tradare, nici chemare.
    am fost pur si simplu exilati- o generatie de exilati

  4. Acesta a fost un subiect care mi-a atras atenţia şi, uneori, am reflectat asupra lui. Ceva nu mi-a plăcut în esenţa migrării şi cred că, pe de-antregul ei, migrarea nici nu a fost un act tocmai în regulă, în sensul că mişcarea migratoare oricum nu avea justificarea aceea blagorodnică pentru toţi cei care s-au lăsat atraşi şi, în fond, loviţi şi furaţi de ea.
    Cu siguranţă, pentru mulţi (deci, pentru unii) a fost un joc al formelor exterioare, care a scăpat pătrunderii percepţiilor individuale în esenţa însuşirilor sale cele mai adînci. Unii l-au gîndit bine şi corect, alţii s-au aruncat în el aşa cum ar fi sărit din avion un paraşutist care nu şi-a verificat bine paraşuta, iar la apropierea de pămînt, cînd să tragă de mecanismul declanşator, constată că în spate are un sac de cartofi în loc de paraşută.
    Salvarea atotcuprinzătoare nu venea din migraţiune, fiindcă ea nu a salvat nici ştiinţa, nici cunoştinţa, nici starea şi nici bunăstarea, nici individul şi nici naţiunea.

  5. Avatarul lui paul_bh paul_bh spune:

    Nici tradare, nici chemare, e exagerat spus, cred eu si intr-un fel si in altul. Adica cei care vor sa-si disimuleze pofta unui trai mai bun si sa para mai spirituali vor spune ca a fost o chemare, cei invidiosi vor cataloga ca o tradare emigrarea. Dumnezeu e acelasi si in Romania si in Statele Unite, Canada sau Vestul Europei, poti sa-L slujesti si sa-I fii credincios oriunde, dar nu spune ca te-a chemat El, recunoaste dorinta ta dupa un trai mai bun. El, Dumnezeu, va arata cui vrea sa vada, daca locul lui este sau nu e acolo unde a vrut sa-si faca traiul bun, poate nu-si va gasi loc in slujire intr-o biserica sau in in vreun alt fel. Tragismul sta in faptul ca omul nu va recunoaste mana Domnului in cazul in care Acesta inceraca sa-L constranga a intelege ca locul lui nu-i acolo si va continua sa ramana manat de dragul traiului mai bun.

  6. Avatarul lui barzilaiendan barzilaiendan spune:

    Draga Gabriel

    Cioran, Eugen Ionesco, Mircea Eliade, familia Karoly și miile de emigranți care au rodit frumos pe unde au ajuns sunt argumente la care trebuie să ne gândim împreună mai bine …

    • Aşa este, aveţi dreptate. Iar ceea ce am scris mai sus, după cum aţi observat, nu vine în contradicţie cu adevărul exprimat de dumneavoastră, deoarece în două locuri am folosit următorii termeni : „pe de-antregul ei” şi „atotcuprinzătoare”; fiindcă, într-un anume sens, migraţia nu este nici pe de-antregul şi nici atotcuprinzătoare.
      Însă, oameni mari ca dumneavoastră (şi poate chiar ca aceia pe care i-aţi menţionat mai sus) nu doar că au rodit şi au rămas în Viţă, dar I-AU HRĂNIT ŞI PE ALŢII, ŞI ÎNCĂ I-AU HRĂNIT PÎNÂ LA ÎNGRĂŞARE, fiindcă este limpede, pentru orice ochi bun care vrea să vadă şi să recunoască, faptul că d-voastră AŢI FOST ŞI SÎNTEŢI BINECUVÎNTARE PENTRU TOATĂ LUMEA. Pentru tot ce aţi făcut d-voastră, cuvintele noastre de mulţumire ar fi prea puţine şi sărace.

      • Avatarul lui barzilaiendan barzilaiendan spune:

        Mulțumesc pentru cuvintele tale frumoase și promit că am să încerc să le merit. Serios.
        Cineva spune ceva frumos: ,,Pribegia este un fel de stabilire în eternitate“.

        Mă gândsc și la o altă variantă, mai puțin explorată: unii s-au exilat în propria lor țară, trăind cât pot ei de departe de realitatea tristă din jur, refuzând să participe, căutând să experimenteze o realitate personală paralelă.
        Îl cunosc pe Sebi Văduva și aștept cu nerăbdare contribuția lui la acest subiect fascinant. Are o experiență care-l face o autoritate în acest subiect.

    • Avatarul lui elisa elisa spune:

      Cioran a rodit pentru lumea de jos, prea trist, (ca sa fie vesel)
      ca sa-l dam de exemplu.
      De fapt toti cei amintiti mai sus.

  7. Avatarul lui marinelblaj marinelblaj spune:

    Aş fi foarte curios cum se va explica ideea de trădare! Trădare a ce anume? Iată, eu îmi mărturisesc păcatul de a le fi spus copiilor mei, văzând ce se întâmplă în ţara aceasta după doar câţiva ani de la ieşirea din comunism, „Dacă puteţi pleca de aici, nu ezitaţi! Mai bine să-mi fie dor de voi, decât să-mi fie milă!”

    • Avatarul lui Marin Stinca Marin Stinca spune:

      Bine zis!!

      • Avatarul lui Oct Oct spune:

        Pai cineva trebuie sa influenteze societatea asta in bine sau sa moara incercand sa o faca. De fapt cei care pleaca pt. un trai mai bun accelereaza procesul acesta de influentare pozitiva a societatii din Romania.

  8. Avatarul lui Adrian Adrian spune:

    Nici eu nu vad cum poate fi vorba de tradare, cel putin cata vreme nu esti ofiter dezertor dintr-o institutie militara. Pe cine si ce anume tradezi alegand sa emigrezi?! Tradezi mizeria si mahalagismul made in Romania?! Tradezi manelele in favoarea muzicii country?! Fugi cu secretul de fabricatie al roabei cu claxon si-l vinzi americanilor?! Daca e tradare, atunci asa sa fie, da’ s-o stim si noi!

  9. Avatarul lui Emi Zarnescu Emi Zarnescu spune:

    Si eu sunt unul care am emigrat.. din nevoie, nu din placere. Povestea este mai lunga si nu e cazul aici de detalii. Ca si lider crestin/predicator/pastor intr-o biserica evanghelica mi-a fost foarte greu, si inca imi este greu cand ma gandesc la nevoile spirituale ale acelora de care a trebuit sa ma despart. Dar daca este ceva ce pot sa spun dupa 3 ani de emigrare, (nu multi in comparatie cu altii) este ca Europa are o mare, mare nevoie de crestinii est-europeni, si in special are nevoie de lideri, pastori si predicatori care sa fie in stare sa predica Evanghelia, dar si sa ramana neintinati de lume. DA, Europa are nevoie de o infuzie de crestini seriosi care sa fie marturie pentru vesticii europeni, si cred ca acesta criza economica slujeste cu bine acest scop.
    Nici nu va puteti imagina ce predici mi-a fost dat sa aud in biserici baptiste si penticostale din Norvegia. De fapt nu le pot numi predici ci cuvantari.. corecte politic. Si cel mai rau lucru este atunci cand ti se spune ca diferentele sunt de fapt doar culturale nu biblice.
    Daca miscarea evanghelica din Romania is propune sa faca ceva pentru Europa atunci cred ca cel mai bun lucru ar fi sa pregateasca lucratori crestini maturi care sa EMIGREZE intr-o tara europeana, sa se integreze cultural si lingvistic si apoi sa evanghelizeze „crestinii” intr-o Europa care devine tot mai mult post-crestina. As fi primul care m-as implica intr-un asemenea proiect. Dar nu stiu daca este posibila INCA o asemenea directie tinand cont de cultura si gandirea romaneasca care vede viata intr-o tara vest-europeana doar prin prisma banului. Cred ca in prezent doar la nivel de individ Duhul Sfant poate face ceva.

  10. Avatarul lui Emi Zarnescu Emi Zarnescu spune:

    si mai este nevoie si de lideri crestini pentru pastorirea romanilor plecati.. ca tare se mai chinuie prin bisericile vestice..

    • Avatarul lui Gabriel Băloi Gabriel Băloi spune:

      Cu ce se chinuie ?

      • Avatarul lui Emi Zarnescu Emi Zarnescu spune:

        Cu ce se intampla pe acolo: incepand cu atmosfera de concert sau extrem de rece si culminand cu doctrina, care fie lipseste cu desavarsire fie este proasta, gresita si nesanatoasa spiritual. Cresterea spirituala este zero in extrem de multe biserici evanghelice din vest. Cu greu se gaseste una buna.

        • E trist dacă ne gîndim cum se ajunge la schimbarea doctrinei sau cum se întîmplă să dispară doctrina sănătoasă, încălcîndu-i deliberat principiile şi, implicit, aplicînd principii greşite, străine de natura sa.

        • E trist dacă ne gîndim cum se ajunge la schimbarea doctrinei sau cum se întîmplă să dispară doctrina sănătoasă, încălcîndu-i deliberat principiile şi, implicit, aplicînd principii greşite, străine de natura sa.

        • Avatarul lui gh.iulian gh.iulian spune:

          va invit eu intr-o biserica”occidentala” sanatoasa

    • Avatarul lui szromulus szromulus spune:

      Nu consider ca este utila discutia despre situatia din diaspora cu cei care sunt in tara. Exista o diferenta de cultura, de viziune extrem de mare. De-alungul anilor am incercat sa port discutii cu prietenii din tara, dar am inteles ca sunt complet complet dezinformati si indoctrinati in dezinformarea pe care o poseda. Cand pleci din tara te bati de niste situatii absolut neanticipabile, culturi diferite, obiceiuri diferite, situatii paradoxale, etc. Sunt si oameni exceptionali in diaspora, dar din punctul meu de vedere e mai utila adaptarea la sistemele locale de acolo, decat cautarea unui sprijin de acasa. O evolutie reala pe plan spiritual si pe plan de intelegere a culturii locale nu se poate face(zic eu) stand in comunitatile de romani.

      • Avatarul lui Emi Zarnescu Emi Zarnescu spune:

        Ce legatura este intre evolutia spirituala si intelegerea culturala? Cum adica nu se poate evolua spiritual stand in comunitatile de romani? Adica in Romania se poate evolua spiritual stand NUMAI printre romani si in afara nu se poate?
        Am intalnit multi romani in afara care nu vor sa aibe de-a face cu.. romanii. Dar cand se duc in bisericile din tarile respective sunt de regula tinuti mai la colt pentru ca sunt buni doar la umplut scaune nu si la slujire, din perspectiva celor de acolo. (vb la modul foarte general).
        Apoi mai intervin si barierele de limba. Este greu pentru cineva care nu vorbeste corect limba respectiva sa slujeasca public in mod constant intr-un cadru cu totul strain, si ma refer aici la tarile din Europa pentru ca europenii isi cam apara limbile.
        Una din variantele de lucru poate fi insa colaborarea si nu coabitarea, daca partile trag in aceeasi directie dpdv doctrinar si practic dar si al viziunii.

        • Avatarul lui szromulus szromulus spune:

          Mda am inteles ideea, deci nu esti din diaspora, decat povestitor despre … atunci discutam despre rocket science

        • Avatarul lui Felician B. Felician B. spune:

          De ce crezi tu fratele meu ca „slujirea” este numai conducand serviciile unei biserici? !
          Nu ti se pare ca e ca-m inghesuiala in zona amvonului in bisericile romanesti din diaspora europeana ,iar trairea simpla si curata este dispretuita
          De ce nu se poate trai intr-o biserica locala fara sa trebuiasca sa fii vorbitorul nr.1 sau nr.2 si sa dovedesti credinciosia fata de Dumnezeu prin frumusetea trairii tale ….Ne vorbind perfect limba tarii in care Dumnezeu ti-a ingaduit sa ajungi nu sunt mii de alte mijloace in care sa dovedesti ca esti un copil al Celui Sfant. Vorba lui Szromulus;
          -nu ar fi mai bine daca tot suntem „tradatori” sau „colaboratori” (mai gasiti motive sa ne blamati,a-ti inceput dupa minunatele alegeri pe care le-ati avut si a-ti tinut sa le face singuri) se excud cei ce se includ ) sa incercam sa ne integram aici unde suntem si in viata spirituala si pe aceasta cale sa invatam limba
          -tot mai putin ni se face cu „ochiul” spre o nadejde a intoarceri ,atunci la ce bun acest fel de trai cu trupul aici iar cu gandul spre tara (nu ti se pare ca e ca-m neproductiv)
          Inchei in gandul ca; macar daca suntem judecati bine ar fi sa ni se aduca si noua la cunostinta

        • Avatarul lui szromulus szromulus spune:

          Revin cu scuzele de rigoare, am vazut pe profilul tau ca nu locuiesti in Romania. Exista niste aspecte ale comunitatilor romanesti din diaspora care din motive de fair-play nu doresc sa le discut public, intrucat public larg romanesc nu reuseste sa inteleaga environmentul extern si as alimenta gandirea imatura cu motive de judecata/comentarii inutile. Efortul de integrare intr-un mediu strain depinde foarte mult de factori specifici populatiei din acea zona. In timp ce anumite in tari gasesti un anturaj extrem de deschis si de primitor, in alte tari, zone perceptia populatiei vizavi de emigranti este cat se poate de neprimitoare. Pe de alta parte si noi ca natiune avem un specific aparte care ne caracterizeaza modul de a solidariza, lucru care se observa si in tara, avem o inclinatie puternica de demolare/discreditare a celui de langa noi. Acest aspect nu este vizibil stand doar in tara in virtutea reflexului de adaptare, dar prin comparatie cu alte grupuri etnice dinafara tarii se poate observa foarte bine contrastul.

        • Avatarul lui szromulus szromulus spune:

          Emil este corecta observatia ta. „Am intalnit multi romani in afara care nu vor sa aibe de-a face cu.. romanii” – consider ca e buna pastrarea unei distante de rigoare cu comunitatile romanesti.

          „Ce legatura este intre evolutia spirituala si intelegerea culturala?” – in primul rand integrarea intr-o tara straina este un proces de adaptare la mediul extern si nu la grupul de etnie romana. O limba straina prost vorbita, accent romanesc, etc. este apanajul comunicarii doar in romana acasa. Acest lucru este cel mai contraindicat atunci cand esti intr-o tara straina. Pe de alta parte, din discutiile cu straini mi-au spus modul in care ne percept ei (si erau oameni care au avut contacte cu este europeni). Suntem marcati de o educatie bazata pe frica(nu intru in detalii de paradigme psihologice, desi daca e nevoie in cateva articole putem clarifica si aspectul asta). Acest tip de educatie lasa urme adanci asupra modul in care ne manifestam, socializam, ne comportam la serviciu. Observatia lor era corecta pentru ca la noi exista o clasa dominatoare puternica si o clasa dominata care este marcata de frustrare, lipsa de spirit de initiativa, frici multiple. Ori integrarea in mediile straine duce la eliminarea acestor aspecte dezavantajoase pentru un emigrant.

          Integrarea intr-o tara straina este o provocare foarte mare, cum mult peste nivelul imaginatiei cuiva care nu a fost pus in situatia de a se adapta singur in extern. Acest aspect determina implicit dezvoltarea relatiei cu Dumnezeu. Ma refer la oameni care inteleg ce vreau sa zic(exp de viata gen Wurmbrand, David Wilkerson, etc).

  11. Avatarul lui Ionel Ionel spune:

    Oare in ce categorie din cele doua enumerate intra pastorii care si-au parasit bisericile din Romania ptr cele din strainatate.
    Erau foarte iubiti si apreciati in Romania, au fost sprijiniti in lucrare, aveau un front mare de lucru si bisericile cresteau spiritual. Nu duceau lipsa de hrana sau imbracaminte, nu traiau mai prost ca marea majoritate ci dimpotriva, cei mai multi dintre ei aveau un trai mult mai usor decat marea majoritate a credinciosilor din Romania.
    Si totusi au parasit bisericile si lucrarea din Romania pentru cele din SUA, Australia, Canada etc.. Cum se poate “citi” atitudinea lor vis a vis de cea a pastorilor si lucratorilor cu evanghelia din tarile in care ei au poposit , care au lasat traiul bun de acasa pentru a vesti evanghelia in zonele sarace si periculoase din lume, traind in lipsuri si pericol, unii chiar platind cu viata, si asta numai din dragoste ptr Isus si pentru cei nemantuiti .
    Ma intreb, cum interpreteaza slujitorii plecati din Romania cuvintele Domnului Isus “Caci oricine va vrea sa-si scape viata, o va pierde; dar oricine isi va pierde viata din pricina Mea si din pricina Evangheliei, o va mantui.”
    Cand au decis sa paraseasca slujrea din Romania, adevarat ca mai anevoioasa, si cu un „pamant intelenit”, au facut-o mai mult din dragoste pentru lucrarea lui Dumnezeu sau pentru a duce o viata mai usoara si lipsita de griji ?

    • Avatarul lui Emi Zarnescu Emi Zarnescu spune:

      Ionel, asa cum am scris mai sus, esti prins in gandirea tipic romaneasca – anume ca oricine pleaca in vest ca sa slujeasca o face pentru bani. Sunt si din acestia, insa nu toti. Nu stiu daca esti in tara sau in afara, insa te asigur ca multi pastori din afara tarii traiesc de la luna la luna din salariul pe care il primesc, sau, asa cum se intampla destul de des prin comunitatile romanesti din Europa, multi pastori pur si simplu au un alt serviciu din care isi castiga painea, iar biserica reprezinta munca lor voluntara. Sunt multi romani in afara care cu greu sunt gata sa plateasca un lucrator crestin pentru slujirea lui, mai ales acum cu criza economica.

      In al doilea rand te informez ca si comunitatile din vest au nevoie de slujire nu numai cele din tarile estice, asiatice, africane, etc. De unde stii tu ca unii din cei care au plecat au renuntat asa usor la slujirea lor din tara?

      In al treilea rand sti cumva cat de mult ajutor vine din partea celor plecati in vest pentru lucrarea din Romania sau pentru misiunea internationala? Te informez iarasi ca exista lucrari in Romania care depind sau sunt ajutate foarte mult de fratii romani plecati in vest, asa ca nu e cazul sa arunci cu piatra in toti.

      In al patrulea rand, cum ai ajuns la concluzia ca lucrarea din Romania este mai anevoiasa decat cea din afara?

      In al cincilea rand: misiunea crestina transculturala are o valoare pe care nu o intelegi decat in momentul cand esti implicat efectiv in ea. Faptul ca lucratori din est se duc in ves si invers nu reprezinta decat un mare, mare avantaj pentru lucrarea crestina, desigur si cu multe riscuri si dezavantaje. Dar orice lucrur bun are si dezavantajele lui.

      • Avatarul lui Ionel Ionel spune:

        Nu stiu ce inseamna in intelegerea dvs. “gandire romaneasca”, dar dupa nuanta prezentata de dvs. probabil este una inferioara gandirii dvs. Nu sunteti singurul care plecand din tara a adoptat un alt fel de gandire , socotind ”gandirea romaneasca” ca una perimata . Eu stiam ca din punct de vedere biblic gandirea omeneasca se imparte in duhovniceasca si fireasca. Am mai citit cateva “perle” intr-un comentariu de mai sus care vroia sa induca ideea ca conditia de a te destepta si a deveni o personalitate este sa pleci din Romania. Acum eu nu am pretentia ca un om cu o gandire fireasca sa priceapa si sa inteleaga pe cel cu o gandire duhovniceasca. “Textele” prezentate de dvs., ca sa nu spun stereotipuri , nu raspund cu nimic la ceea ce am spus in comentariul meu. Deja ne-am obisnuit cu ele, si ele au devenit o banala scuza si acoperire a multor persoane care au parasit tara fara motive. Nu am spus si nici nu pot spune ca toti care au plecat din tara au facut-o pentru-ca si-au iubit mai mult viata asta decat lucrarea lui Dumnezeu. Eu cred ca sunt si lucratori pe care Dumnezeu i-a trimis. Problema era, cati din cei plecati sa slujeasca cu evanghelia au plecat trimisi de Domnul si cati au plecat netrimisi de EL. Problema prezentata de mine era MOTIVATIA. Am citat doar cuvintele Domnului Isus : “Caci oricine va vrea sa-si scape viata, o va pierde; dar oricine isi va pierde viata din pricina Mea si din pricina Evangheliei, o va mantui.” Am vrut sa stiu cum interpreteaza cele spuse de Mantuitor slujitorii plecati din tara. Era foarte simplu. Am scris pe intelesul tuturor. Nu este o judecata din partea mea, si nici nu am dreptul sa o fac, pentru-ca fiecare va da socoteala de lucrarea lui in fata lui Dumnezeu. Dvs. v-ati facut purtator de cuvant si aparator a multora pe care nu ii cunoasteti. Cand am folosit expresia “vreau sa stiu” nu era dorinta mea expresa de a primi un raspuns sau sa “trag de urechi” pe cineva. Fiecare slujitor implicat isi poate raspunde singur. Este drept ca adevarul supara si deranjeaza pe cei care se simt, sa zicem, nemotivati in decizia lor de a parasi tara , dar cei motivati nu au de ce sa se supere.

        • Avatarul lui szromulus szromulus spune:

          Ionel – legat de gandire (cum vrem sa o denumim noi) – nu este vorba de o inferioritate sau superioritate, ci este vorba de o gandire complet diferita. Acest fapt nu se datoreaza unor prerogative fals preluate de cineva care pleaca din tara temporar sau definitiv. Este vorba de faptul ca mentalitatea (gandirea cotidiana) are complet alte ingrediente. Pe de alta parte exista diferente consistente intre tarile vorbitoare de engleza , tarile vorbitoare de franceza si de germana. Asta este si motivul pentru care unii care sunt plecati de foarte multi ani nu au reusit sa se adapteze deloc la mediul tarii in care se gasesc si se izoleaza intr-un cocon protectiv. Este greu de descris impactul cu o societate diferita, de aceea mai bine ii invit pe cei care doresc sa aiba o astfel de experienta dupa care sa emita concluzii.

          Tarile dezvoltate si-au format o mentalitate mai apropiata datorita unei evolutii paralele si a imprumutului de modele si paradigme, in timp ce noi am fost si suntem si in prezent foarte izolati de lumea dezvoltata. Desi avem granitele deschise, desi exista investitori straini la noi, desi unii isi fac concediile in Grecia, Turcia, etc. asta nu ne initiaza nici macar putin in elementele ce caracterizeaza cultura. Este o diferenta radicala, spre exemplu, intre experientele celor care viziteaza from time to time o tara straina, fie merge in delegatii si intre cineva care e stabilit acolo, participa activ la toate elementele vietii cotidiene neintermediat de altcineva. Diferenta e data si de faptul ca in timp ce noi ca si natiune am stagnat si ne-am invartit in jurul unei politici destul de deficitare, altii aveau parte de o evolutie economica, tehnologica si implicit de mentalitate.

      • Avatarul lui gh.iulian gh.iulian spune:

        in aceiasi logica,nici dvs. nu ar trebui sa aplicati observatiile facute personal in norvegia,asupra tuturor bisericilor din vest,si asupra tuturor romanilor ce fregventeaza astfel de biserici

        • Avatarul lui Emi Zarnescu Emi Zarnescu spune:

          Pai eu am spus ca cu greu se gaseste una buna.. deci nu am scos din calcul ideea ca exista si biserici bune. Dar fiecare ne raportam la anumite filtre cand decidem ce inseamna o biserica buna.

          • Avatarul lui gh.iulian gh.iulian spune:

            eu ma raportez la anumite principii. mai cred si ca o biserica e sanatoasa atunci cind aceasta e in mod evident vie . de ex.:
            -sa fie predicata,respectata si traita evanghelia(„necoafata”)
            -cred ca biserica mea e sanatoasa pt. ca avem activitati serioase si constante de evanghelizare,care aduc roade(incet si sigur);pt. ca in in ultimii ani, au loc in fiecare an botezuri(si pt. ca sint botezate doar persoane convetite,nascute din nou-dupa un an de pregatire si observare;copii familiior de credinciosi nu sint chemati frati sau fratiori si nu sint in mod automat botezati la 18ani(lucru care ,din pacate in Romania…
            -biserica mea e o biserica in Italia ,dar nu italiana – din cei peste 200 de adulti care o frecventeaza(cca120 de membri ), 50% nu sint nascuti in Italia-provenind din13 tari si 4 continente .
            -desi ,fiind in Italia e evidenta preocuparea(uneori axcesiva)a unora(mai ales surori)pentru moda,totusi la cultele noastre nu ai niciodata impresia ca ai fi la o „seara dansata” sau un „club de fitze”( senzatie pe care in Romania am avut-o,nu odata)
            biserica noastra e sanatoasa pt. ca acorda importanta cuvenita educatiei( scoala duminicala e o activitate f serioasa,cu clase de la 3 ani,pina la clasa pt. adulti-o ora, in fiecare duminica ,inaintea cultului)-(sint sigur ca astfel nu o sa aud niciodata la noi un biserica cum un cresti convertit de 20,30 de ani,sau nascut si crescut intr-o familie de credinciosi o sa-mi zica chestii de genul:”eu is pocait dintotdeauna,eu m-am nascut pocait”,sau sa-mi povesteasca despre „documentarul ala in care se dovedeste existenta iadului in centrul pamintului”,sau…)
            Ar mai fi multe de spus;adaug doar ca pina acum,cele mai mari” boacane ” au fost combinate de romani,2 din ei ,fiind si printre putinii exclusi vreodata( din cei care priveau f. de sus,de la inaltimea sfinteniei lor
            particulare ,neaose si autosuficiente). as mai mentiona ca unul din diaconi e roman,ca avem 2 romani in cadrul grupului de muzicisti, si 4,5 in cor.

            • Avatarul lui Emi Zarnescu Emi Zarnescu spune:

              Mai am o intrebare… in ce limba se predica?
              si ca sa destindem putin atmosfera… sunt 4,5 romani in cor? 🙂

              • Avatarul lui anamaria anamaria spune:

                Avand in vedere ca fac parte din acceasi comunitate imi permit sa va raspund eu la intrebare. Se predica in limba italiana,ceea ce este normal tinand cont de faptul ca membrii vin din 4 continente. In cor sunt 4 romani(cu bucurie spun ca fac parte si eu) si numara in total in jur de 25 de persone.”Prin aceasta vor cunoaşte toţi că sunteţi ucenicii Mei, dacă veţi avea dragoste unii pentru alţii.” Pot spune ca acest verset descrie in ansamblu biserica in care sunt membra.

  12. Avatarul lui Samuel Samuel spune:

    Interesant subiect va desbate Sebi si ar fii bine daca s-ar putea uploada…..pentru cei de afara

  13. Avatarul lui Vasi Vasi spune:

    De ce este nevoie de discutia asta si mai ales din acest unghi de vedere? Cine este cel care a cerut-o? Cine pune problema asa?

  14. Avatarul lui STEFAN T. STEFAN T. spune:

    Emigrarea oamenilor a existat de când se stie lumea.America este o tara clădita pe imigranți si asta înseamnă ca este o tara de tradatori ??? Din cauza condițiilor ,mai ales economică ,emigrarea oamenilor va exista din totdeauna plus ca fenomenul globalizarii numai accentueaza acest lucru. As fi curios de discuție si punctele ei.Poate se va putea posta un summary.

Răspunde-i lui Oct Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.