Martin Luther despre muzică

Puțini știu că Martin Luther reformatorul a fost și muzician. Mai puțini știu că a fost antisemit și că are niște texte absolut penibile despre acest subiect. O personalitate complexă, plină de adîncimi întunecoase, dar și piscuri luminoase. Un ghem de apucături paradoxale. Slobod la gură și la burtă, a apucat totuși lăuta și a cîntat și apoi a teoretizat asupra muzicii.

my-sound13-1024x634

Sursa imaginii  AICI

sau … să cităm:

sursa cv lutheran

sursa

Iată una dintre cele mai cunoscute imagini cu Luther cîntînd la lăută AICI.

 

Ce spune Luther despre muzică?

Here it must suffice to discuss the uses of this great thing called music. But even that transcends the greatest eloquence of the most eloquent, because of the infinite variety of its forms and benefits. We can mention only one point (which experience confirms), namely that next to the Word of God, music deserves the highest praise. She is a mistress and governess of those human emotions – to pass over the animals – which as masters govern men or more often overwhelm them. No greater commendation than this can be found – at least not by us. For whether you wish to comfort the sad, to terrify the happy, to encourage those full of hate–and who could number all these masters of the human heart, namely, the emotions, inclinations, and affections that impel men to evil or good? – what more effective means than music could you find?

– Martin Luther Symphoniae jucundae, 1538

Sursa AICI

Despre Marius David

soțul Nataliei, tată și proaspăt bunic
Acest articol a fost publicat în Lauta, Muzica. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

21 de răspunsuri la Martin Luther despre muzică

  1. Uneori am avut tentaţia de a mă erija într-un reformator dar după ce am citit despre reformatori (printre care şi Martin Luther) am ajuns la concluzia că orice reformator are nevoie de o……reformare. Şi atunci mă gândesc că e mai potrivit ca să mă reformez pe mine însumi…şi asta cât mai des…

    • Claudiu zice:

      Reformatorii au „reformat” biserica care se „deformase”. Au reformat invatatura despre justificare, inchinare, eclesiologie etc. Acum, daca tu spui ca ei au nevoie de reformare, inseamna ca standardele confesionale crezute de ei trebuiesc revizuite dupa altele mai bune pe care tu le ai deja. Care sunt acelea? Poate spui ca Biblia, dar majoritatea covarsitoare a denominatiilor crestine cred in Biblie ai totusi nu sunt in acod in privinta invataturilor. Intrebarea este ceea ce crezi tu ca spune Biblia si de ce crezi ca reformatorii au nevoie de reformare?

    • Marius David zice:

      Da, sigur, o idee cît se poate de bună, să începem cu noi

  2. Daniela zice:

    Martin Luther a fost omul timpului sau si totusi atat de diferit. In manifestarile dedicate implinirii a 500 de ani de la Reforma, incepute in 2011 in Germania, anul trecut a fost dedicat Reformei si Muzicii. Luther a fost antisemit, altii crestini sunt rasisti, altii homofobi, altii folosesc munca la negru, altii … Slava Domnului ca ne foloseste pe toti si ne iubeste pe toti iar Fiul a murit pentru toti.

  3. Daniela zice:

    De la el avem ”Cetate tare-i Dumnezeu” si alte cantece pe care le cantam si astazi in Biserica si care ne intaresc si inalta, de la acest bautor de bere, care, ca tot germanul care se respecta, avea beraria lui acasa, asa cum ardelenii aveau cazanul de palinca. Dar Luther era om, ca noi.

  4. Ianis zice:

    Daniela
    Amin. Slava Domnului pentru rasisti, antisemiti,homofobi si restul 🙂

    Cantecul amintit de tine nu e compus de Luther, el doar l-a preluat dintr-un cantec popular de la carciuma.
    Paternitatea gresita vine cam de la aceiasi predicatori care au uitat sa spuna ca Luther era mare „iubitor” al „hoardelor de evrei” (cuvintele lui),mare bautor de bere si cu limba mai mult decat spurcata.
    De la aceiasi predicatori care au uitat sa ne spuna, de asemenea, ca Jean Calvin baga la inchisoare „anabaptistii” (stramosii baptistilor) sau ii dadea pe mana Inchizitiei, cu care avea o colaborare fructuoasa.
    Slava Domnului!

  5. vali zice:

    Ianis pune mana pe cartea de Istorie a Reformei si citeste, dar vezi ce izvoare te documentezi. Si ai sa vezi cum sta treaba si cu reformatori. Iar despre anabaptisti ca stramisi ai baptistilor te inseli amarnic. Anabaptisti exista si azi ca si denominatie distinca care are mai multe ramuri ca: Menoniti, Huteriti, Amish si etc. Baptisti provin din nonconformisti englezi, adica aripa evanghelico-reformata a biserici angliei ce a inceput sa se dezvolte sub domnia reginei Elisabeta I a Angliei.
    Uite pentru inceput permitem sa iti recomand pentru studiu o carte in limba romana de la editura faclia: Flacara nestinsa. Introducere in Reforma de Michael Reeves. Aceasta carte iti va da la sfarsit si o lista de lecturi suplimentare pe domeniul reformei si reformatori.

  6. Ana O. zice:

    slava Domnului ca exista si persoane bine informate si care gindesc normal!

  7. Primii baptisti nu cantau in biserici. Femeile nu cantau niciodata. Doar barbatii cantau, dar numai unul odata, niciodata pe voci. Cantarile erau simple, fara nici o „fluctuatie” in voce. Instrumentele erau interzise. Membrii unei miscari controversate, Fifth Day Monarchy, i-au invatat pe baptisti despre valoare cantarii in biserica. Unu singur pastor i-au trebuit 6 ani ca sa isi convinga biserica sa un imn la finalul unui serviciu divin, iar apoi inca 7 ca sa introduca cantatul imnurilor in programul de inchinare. Rugaciunile erau spontane, pana si predicile urmau acelasi tipar. Se citea un text in biserica, apoi se inchidea Scriptura si se predica dupa cum dadea Duhul. Motivul pentru atata spontaneitate era ca baptistii doreau sa se separe de liturghia catolica, dar si de ce anglicana, pe motiv ca predicile, rugaciunile si cantarile scrise limiteaza miscarea si iluminarea Duhului.

    • Marius David zice:

      absolut oribil, Ciprian, absolut oribil, îi mulţumesc lui Dumnezeu că nu am trăit vremurile acelea şi este o moştenire pe care n-aş revendica-o cu mîndrie,
      iată efectul de pendul despre care am scris şi în seara asta

  8. vali zice:

    Nu contest ca au existat si baptisti cum sunt cei amintiti de tine Ciprian. Dar Baptisti care au fost parte a Nonconformismului din Anglia Sc XVI-XVII, care au fost majoritari atunci, au participat in era lui Cromwell la redactarea Marturisiri de Credinta de la Wesminster (impreuna cu toti Puritani), ca mai apoi pe baza acestei marturisiri sa redacteze Marturisirea de Credinta de la Londra 1689, care fata de Westminster are modificarile baptiste legate de botez, biserica si teologia legamantului. Iar Marturisirea din 1689 spune despre inchinare si cantat astfel: Cap 22 paragraful 5 „Citirea Scripturilor, predicarea şi ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, învăţarea şi îndrumarea reciprocă prin psalmi, imnuri şi cântări spirituale, cântarea cu mulţumire în inimile noastre pentru Domnul, precum şi administrarea botezului şi a Cinei Domnului fac parte din închinarea creştină înaintea lui Dumnezeu şi trebuie făcute în ascultare de El, cu înţelegere, credinţă, reverenţă şi teamă sfântă.” Deci se pare ca uni Baptisti cantau, deci nu putem generaliza faptul ca Baptisti la inceput nu au cantat.

  9. cezar zice:

    Cineva a folosit termenul justificare, referindu-se la indreptatire. Ma mir ca nimeni nu a facut o observatie legata de acest termen. Cred ca traducerea indreptatire pentru cuvantul englez justification este mult mai potrivita.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.